Načela prosvetne politike Svoboda otroka v šoli Na svoji letošnji glavni skupščini v Sarajevu je sprejelo jugoslovansko učiteljstvo »Deklaracijo o smeri stanovske politike jugoslov. učiteljskega udruženja«. Izmed mnogih načel postavljenih v tej deklaraciji, zaslužijo nekatera še posebno našo pozornost in našo zanimanje. Pod podnaslovom »Načela prosvetne politike« pravi deklaracija: »Kulturao prosvetno in socialno stremljenje ter delo udruženja za napredek šole in narodne 'prosveie se bo doseglo, ako se zagotovi: Svoboda otroka v šoli, da bi se razvile vsc sposobnosti in moči, ki počivajoi v njem. — Nadalje navaja »Svobodo učitelja pri dclu« in »Svobodo šole in šolske organizacije«. K drugim dvema načeloma se še povrnem, za danes pa se hočem ustaviti le pri prvem načelu. Razvoj otrokove svobode v šoli je prav za prav povsem pedagoško vprašanje, ki pa je nerazdružljivo povezano s precejšnjim številom drugih vp'rašanj, za katerih rcšitev se mora zavzemati stanovska učiteljska organizacija. Že v deklaraciji sami s© postavljeni glavni prlncipi, fci jih učiteljstvo ne more in ne sme pusttti iz vida: Pouk v materinem jeziku, znižanje števila otrok v razredih, ustanavljanje šol za defektne otrokc, obvezno osemletno šolanje brez olajšav, izvedba splošne strokovne izobrazbe in vzgoje, samo po sodobnih pedagoških načelih, prepreeitev izkoriščanja otrok za fizieno delo. socialna zdravstvena zaščita in skrb za otroke ter brezplačno šolanje in oskrbovanje otrok s šolskimi potrebščinami, vse to so principi, predpogoji pravilne prosvetne politike. In učiteljstvo je že od prvih početkov svoje organizaoije poudarjalo potrebo pravilne in smotrene prosvetne politike, ker edino ta more ustvariti podlago za razvoj otrokove svobode v šoli. Pmik v materinem jeziiku! Toliko tisoč jugoslovanskih otrok v Primorju in na Koroškem ga nima in vendar poudarja jugoslovansko učiteljstvo to kot prvi princip otrokove svobode v šoli. Ne samo poudarja marveč tudi zahteva! Vsak narod ima pravico do pouka v materinem jeziku in to priznavamo tudi vsem narodnim manjšinam v naši državi. Nikakor pa nismo voljni in tudr nočemo dovoljevati, da bi se pod kakršnokoli pretvezo, ali napačnim tolmačenjem izrabljal § 45 šolskega zakona tako, da bi se izvabljaili slovenski otrooi v manjšinske šole. To je princip učiteljstva — to je princip pravih vzgojiteljev. Neobhodno je potrebno znilžanje števila otrok v posameznih razredih. Naravnost neverjetne številke smo slišali na skuipščini. Po 100, 150 in tudi 200 otrok pride na posameznega učitelja. Ali je pri takih velikanskih razredih v malih in tesnih šolskih sobah mogoče misliti na učenčevo individualnost? Ali je mogoče misliti na pravo vzgojo. na pravilen pouk? Nikakor ne! A kje ostaja potem šele ctrokova svoboda? Učiteljstvo, kv mu je