ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH OPRAVLJENEGA RAZISKOVALNEGA DELA NA PROJEKTU V OKVIRU CILJNEGA RAZISKOVALNEGA PROGRAMA (CRP) »KONKURENČNOST SLOVENIJE 2006 - 2013« ^ ' FR p u s L I K A s L o v E N ) J A NOSILEC JAVNEGA POOBLASTILA JAVNA AGEiMCIJA ZA R,A2!SK0VALf\!0 DEJAVNOGi 1. Naziv težišča v okviru CRP: Prejeto: 2 % -flV 2009 Siy. 2.: Konkurenčno gospodarstvo in hitrejša rast (1.4 ~ Inforr / /1, , - ^ Krti.: Vrednost: V2-0382 3. Naslov projekta: Upravljanje z digitalnimi identitetami na Univerzi v Ljubljani 3. Naslov projekta 3.1. Naslovprojekta v slovenskem jeziku: 3,2. Naslov projekta v angleškem jeziku: 4. Ključne besede projekta 4.1. Ključne besede projekta v slovenskem jeziku: Digitalna identiteta, upravljanje z identitetami, zasebnost, imenik 4.2. Ključne besede projekta v angleškem jeziku: Digital identity, identity management, privacy, directory Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 1 od 8 5. ''laziv nosilne raziskovalne organizacije: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za računalništvo in informatiko 5.1. Seznam sodelujočih raziskovalnih organizacij (R0): 6. Sofinancer/sofinancerji: 7. Šifra ter ime in priimek vodje projekta: 13982 doc. dr. Mojca Ciglarič Datum: 23.4.2009 Podpis vodje projekta: doc. dr. Mojca Ciglarič v * IC Podpis in žig izvajalca: Rektorica^ tof. dr. Andreja^Kcrcij po pooblastilu dekan: prof. dr. Franc Solina Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 2 od 8 II. Vsebinska struktura zaključnega poročila o rezultatih raziskovalnega projekta v okviru CRP 1. Cilji projekta: 1.1. Ali so bili cilji projekta doseženi? ^ a) v celoti b) delno c) ne Če b) in c), ie potrebna utemeljitev. 1.2. Ali so se cilji projekta med raziskavo spremenili? a) da b) ne Če so se, je potrebna utemeljitev: Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 3 od 8 2« Vsebinsko poročilo o realizaciji predloženega programa dela': V okviru projekta smo z Univerzo v Ljubljani zastavili sodelovanje za doseganje naslednjih rezultatov: 1. Analiza, primerjava in izbira sistema za upravljanje digitalnih identitet 2. Strategija prehoda na sistem za upravljanje digitalnih identitet 3. Načrt za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih identitet 4. Priprava gradiv za uporabnike in skrbnike sistema 5. Objava i^ušenj pri vzpostavljanju sistema Ustrezno rezultatom smo projekt razdelili v pet odgovarjajočih faz: 1. Izdelava analize, primerjava in izbira sistema za upravljanje digitalnih identitet 2. Priprava strategije prehoda na integriran sistem za upravljanje digitalnih identitet, celovito zaščito in varovanje identitete 3. Izdelava načrta za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih identitet 4. Vzpostavitev centralnega imenika na upravi Univerze in pilotna uporaba z izbrano aplikacijo 5. Sodelovanje pri pilotni postavitvi sistema in testiranje delovanja V prvem obdobju izvajanja projekta se je projektna skupina iz Laboratorija za računalniške komunikacije na FRI v sodelovanju z rektoratom Univerze v Ljubljani ukvarjala predvsem z uvodnimi oziroma vzpostavitvenimi aktivnostmi, potrebnimi za uspešen zagon projekta. Prvi vsebinski sklop pa je bila izdelava analize problematike, primerjava sistemov za upravljanje digitalnih identitet in izbira najprimernejšega sistema za upravljanje digitalnih identitet glede na specifiko Univerze in na obstoječo tehnološko osnovo, ki že obstaja v informacijski službi Univerze v Ljubljani. Na podlagi vsega tega je bila med obravnavanimi sistemi izbrana Microsoftova platforma, kot središče sistema pa osrednji aktivni imenik, prek katerega katerega se bodo avtenticirali tako študentje kot tudi zaposleni. V drugem obdobju iswajanja projekta Upravljanje z digitalnimi identitetami na Univerzi v Ljubljani je bila ključna aktivnost projektne skupine v sodelovanju z Rektoratom priprava načrta za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih identitet. Projektna skupina je najprej analizirala obstoječe stanje na UL, saj posamezne članice (fakultete,...) vodijo podatke o identitetah uporabnikov na heterogene načine, v različnih imeniških sistemih, ki so med seboj težko združljivi. Pri prehajanju med institucijami je zato zaposlenim in študentom dokazovanje identitete otežkočeno ali pa povezano z zapletenimi administrativnimi postopki: Ugotovljeno je bilo, da ima članic lastne imenike. 6 je vključenih v t.i. gozd UNI-LJ, preostale pa imeniške storitve nimajo implementirane. Druga aktivnost v tem časovnem odbobju je bila zasnova arhitekture bodoče rešitve, ki bo sestavljena iz treh ključnih delövrösrednjep alđivinep im sistemi in sistema za upravljanje z digitalnimi potrdili. Ključna aktivnost te faze projekta pa je bil razvoj načrta za uvedbo opisanega sistema. V njem so bile postavljene zahteve po ustrezni odzivnosti, visoki razpoložljivosti in odpornosti na napake, ovrednotene so bile infrastrukturne zahteve - računalniki ter ustrezna programska in strojna oprema,standardi poimenovanja in podobno. Načrt zagotavlja, da se bodo imeniški podatki pravilno replicirali po sistemu in bodo zato vedno na voljo uporabnikom. Prilagojen je omrežni topologiji in obstoječi komunikacijski infrastrukturi UL, zato zagotavlja tudi ustrezno odzivnost ^ Potrebno je napisati vsebinsko raziskovalno poročilo, kjer mora biti na kratko predstavljen program dela z raziskovalno hipotezo in metodološko-teoretičen opis raziskovanja pri njenem preverjanju ali zavračanju vključno s pridobljenimi rezultati projekta. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 4 od 8 in robustnost. V tretjem obdobju smo pripravili strategijo prehoda na integriran sistem za upravljanje digitalnih identitet, ki vključuje tudi celovito zaščito in varovanje identitete. Strategija zajema naslednja področja: a) Poimenovanje objektov v centralnem imeniku b) Migracija digitalnih identitet zaposlenih iz obstoječih imenikov v nov centralni imenik c) Ustvarjanje in upravljanje digitalnih identitet za študente UL d) Ustvarjanje in upravljanje digitalnih identitet za zaposlene na UL e) Preslikava in usklajevanje atributov med imenikom in zalednimi sistemi (Vpis, Kadrovska evidenca, E-študent,...) f) Priporočila za razvoj aplikacij Glavni aplikativni rezultat je bil dosežen v zadnjem obdobju v sodelovanju z zunanjimi izvajalci UL, in sicer vzpostavljen osrednji imenik Univerze, v katerem so podatki o vseh študentih in zaposlenih UL, ki samodejno skrbi za replikacijo podatkov po vseh lokacijah porazdeljene infrastrukture in ki se je v začetku pilotno uporabljal za avtentikacijo uporabnikov zalednih aplikacij, sedaj pa se z začetkom produkcijske uporabe nove študijske informatike UL tudi produkcijsko uporablja za avtentikacijo. V času trajanja projekta smo torej dosegli zastavljene cilje oziroma mejnike: Opravljena je bila analiza in izbran najprimernejši sistem za upravljanje digitalnih identitet. Izdelan je bil načrt za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih identitet. Pripravljena je bila strategija prehoda na integriran sistem za upravljanje digitalnih identitet. Vzpostavljen je bil centralni imenik na upravi Univerze, delovanje pilotnega sistema je bilo pretestirano, celoten sistem je v produkcijski uporabi in za avtentikacijo ga že uporabljajo nove aplikacije, ki so prav tako že v produkcijski uporabi. Izkušnje s projekta so bile opisane v več člankih, nekateri so že objavljeni, zadnji pa je oddan v objavo. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 5 od 8 3. Izkoriščanje dobljenih rezultatov: 3.1. Kakšen je potencialni pomen^ rezultatov vašega raziskovalnega projekta za: J a) odkritje novih znanstvenih spoznanj; ^ b) izpopolnitev oziroma razširitev metodološkega instrumentarija; c) razvoj svojega temeljnega raziskovanja; d) razvoj drugih temeljnih znanosti; 1X1 e) razvoj novih tehnologij in drugih razvojnih raziskav. 3.2. Označite s katerimi družbeno-ekonomskimi cilji (po metodologiji OECD-ja) sovpadajo rezultati vašega raziskovalnega projekta: a) razvoj kmetijstva, gozdarstva in ribolova - Vključuje RR, ki je v osnovi namenjen razvoju in podpori teh dejavnosti; b) pospeševanje industrijskega razvoja - vključuje RR, ki v osnovi podpira razvoj industrije, vključno s proizvodnjo, gradbeništvom, prodajo na debelo in drobno, restavracijami in hoteh, bančništvom, zavarovalnicami in drugimi gospodarskimi dejavnostmi; c) proizvodnja in racionalna izraba energije - vključuje RR-dejavnosti, ki so v funkciji dobave, proizvodnje, hranjenja in distribucije vseh oblik energije. V to skupino je treba vključiti tudi RR vodnih virov in nuklearne energije; d) razvoj infrastrukture - Ta skupina vključuje dve podskupini: • transport in telekomunikacije - Vključen je RR, ki je usmeijen v izboljšavo in povečanje varnosti prometnih sistemov, vključno z varnostjo v prometu; • prostorsko planiranje mest in podeželja - Vključen je RR, ki se nanaša na skupno načrtovanje mest in podeželja, boljše pogoje bivanja in izboljšave v okolju; e) nadzor in skrb za okolje - Vključuje RR, ki je usmeijen v ohranjevanje fizičnega okolja. Zajema onesnaževanje zraka, voda, zemlje in spodnjih slojev, onesnaženje zaradi hrupa, odlaganja trdnih odpadkov in sevanja. Razdeljen je v dve skupini: ^^dray^tveno^^stvo=(zJzjemo=onesnaževanja) usmeijeni v varstvo in izboljšanje človekovega zdravja; l^ gVdružbeni razvoi in storitve ^ Vključuje RRtM se nanaša probleme; 3 h) splošni napredek znanja - Ta skupina zajema RR, ki prispeva k splošnemu napredku znanja in ga ne moremo pripisati določenim ciljem; i) obramba - Vključuje RR, ki se v osnovi izvaja v vojaške namene, ne glede na njegovo vsebino, ali na možnost posredne civilne uporabe. Vključuje tudi varstvo (obrambo) pred naravnimi nesrečami. Označite lahko več odgovorov. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 6 od 8 3.3. Kateri so neposredni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje? Neposredni rezultati: - Metodologija za vzpostavitev sistema za upravljanje z digitalnimi identitetami v velikih in kompleksnih okoljih - Primemo strukturiran okvir strategije za upravljanje z digitalnimi identitetami - Višji nivo informacijskih storitev, ki jih UL nudi študentom in zaposlenim in _omogočanje integracije univerzitetnih sistemov _ 3.4. Kakšni so lahko dolgoročni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje? Metodologija za vzpostavitev sistema za upravljanje z digitalnimi identitetami v velikih in kompleksnih okoljih se lahko aplicira v sorodnih projektih Z nadgrajevanjem in vključevanjem novih vsebin okvir strategije za upravljanje z digitalnimi identitetami lahko postane de facto standard na tem področju Urejen sistem za upravljanje z digitalnimi identitetami je osnoven pogoj za nadaljnji razvoj sodobnih informacijskih storitev Univerze v Ljubljani, zato tudi dolgoročno omogoča višji nivo informacijskih storitev in integracijo univerzitetnih sistemov. 3.5. Kje obstaja verjetnost, da bodo vaša znanstvena spoznanja deležna zaznavnega odziva? 3 a) v domačih znanstvenih krogih; ^ b) v mednarodnih znanstvenih krogih; ^ c) pri domačih uporabnikih; d) pri mednarodnih uporabnikih. 3.6. Kdo (poleg sofinanceijev) že izraža interes po vaših spoznanjih oziroma rezultatih? Fakulteta za elektrotehniko in računarstvo iz Zagreba je vodjo projekta povabila na vabljeno predavanje s predstavitvijo rezultatov projekta. Predavanje bo 28. 4. 2009 v Zagrebu. 3.7. Število diplomantov, magistrov in doktorjev, ki so zaključili študij z vključenostjo v raziskovalni projekt? _____ 4. Sodelovanje z tujimi partnerji: Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 7 od 8 4.1. Navedite število in obliko formalnega raziskovalnega sodelovanja s tujimi raziskovalnimi institucijami.__ V okviru projekta ni bilo formalnega raziskovalnega sodelovanja s tujimi raziskovalnimi institucijami. 4.2. Kakšni so rezultati tovrstnega sodelovanja? 5. Bibliografski rezultati^: Za vodjo projekta in ostale raziskovalce v projektni skupini priložite bibliografske izpise za obdobje zadnjih treh let iz COBISS-a) oz. za medicinske vede iz Instituta za biomedicinsko informatiko. Na bibliografskih izpisih označite tista dela, ki so nastala v okviru pričujočega projekta. 6. Druge reference"* vodje projekta in ostalih raziskovalcev, ki izhajajo iz Mojca Ciglarič: Building an Identity Management Strategy. Oddan članek v revijo European Journal of Information Systems, Palgrave McMillan (v recenziji). Mojca Ciglarič: Digital Identity Management Strategy. Predavanje na povabilo IEEE ComSoc in Zavoda za telekomunikacije FER-a. Zagreb 28.4. 2009. i ® Bibiio^^jo raziskovalcev si lahko natisnete sami iz spletne strani:http:/www.izum.siy Navedite tudi druge raziskovalne rezultate iz obdobja financiranja vašega projekta, ki niso zajeti v bibliografeke izpise, zlasti pa tiste, ki se nanašajo na prenos znanja in tehnologije. Navedite tudi podatke o vseh javnih in drugih predstavitvah projekta in njegovih rezultatov vključno s predstavitvami, W so bile organizirane izključno za naročnika/naročnike projekta. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 8 od 8 strategija upravljanja z digitalnimi identitetami PRILOGE: 1) BIBLIOGRAFIJA vodje projekta M. Ciglarič {Ker so v vseh objavljenih prispevkih soavtorji vsi člani projektne skupine, ločenih bibliografij ostalih članov ne prilagamo - v njih ni nobenih dodatnih prispevkov z rezultati projekta). 2) Dokument: Strategija upravljanja z digitalnimi identitetami Univerze v Ljubljani 3) Dokument: Načrt za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih Identitet 4) Članek (DSI): Uvajanje enotnega upravljanja z digitalnimi identitetami na Univerzi v Ljubljani 5) Članek (Inf. družba): Strategija upravljanja z digitalnimi identitetami 6) Članek (v recenziji): Building an Identity Management Strategy Univerza v Ljubljani Fakulteta za računalništvo in informatiko 11 n J ) 1 JI 111| Strategija upravljanja z digitalnimi identitetami na Univerzi v Ljubljani Dokument Strategija upravljanja z digitalnimi Identitetami na Univerzi v Ljubljani Avtorji Mojca Cigiarič, Andrej KrevI, Matjaž Pančur Različica 1.0 Datum nastanka 25. 4. 2008 Datum zadnje spremembe 25. 4. 2008 strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL Kazalo 1. UVOD.............................................................................................................................................3 2. SEDANJE STANJE IN PRIČAKOVANE TEŽAVE...................................................................5 3. PREDLOG STRATEGIJE ZA UPRAVLJANJE Z DIGITALNIMI IDENTITETAMI...........6 3.1. ena identiteta za eno osebo........................................................................................................6 3.2. Ustvarjanje nove digitalne identitete..................................................................................6 3.3. Minimalne pravice, ki jih ima vsaka digitalna identiteta...............................................7 3.4. Kreiranje digitalne identitete z več pravicami oziroma dodajanje pravic..............7 3.5. Uporabniške skupine ali grupe (tudi varnostne skupine - security groups]..........8 3.6. Elektronski naslovi.......................................................................................................................8 3.7. Prijava v aplikacije in dostop do storitev, ki jih nudi ul.................................................9 3.8. Preprečevanje zlorab....................................................................................................................9 4. ZAKLJUČEK...............................................................................................................................10 5. DODATEK: KONKRETNI PODATKI O SEDANJEM STANJU INFORMACIJSKE INFRASTRUKTURE, IMENIŠKIH SISTEMOV IN UPRAVLJANJA Z IDENTITETAMI NA UL KOT DOPOLNITEV SPLOŠNE STRATEGIJE UPRAVLJANJA Z DIGITALNIMI IDENTITETAMI NA UL...................................................................................................................12 5.1. Upravljanje digitalnih identitet za študente.................................................................12 5.2. Spreminjanje gesel in upravljanje digitalne identitete...............................................14 5.2.1. Za menjava gesla...........................................................................................................................14 5.2.2. Pozabljena gesla...........................................................................................................................15 5.2.3. Ponastavitevgesla na začetno geslo...................................................................................15 —........................................................ 5.3. Upravljanje digitalnih identitet zaposlenih:..................................................................15 5.3.1. Vir podatkov...................................................................................................................................15 5.3.2. Drugi viri..........................................................................................................................................15 5.3.3. Atributi v AD...................................................................................................................................16 5.4. Ustvarjanje novega uporabnika.............................................................................................16 5.4.1. Usklajevanje identitet................................................................................................................16 5.5. Spreminjanje gesel in upravljanje digitalne identitete...............................................17 5.5.1. Zamenjava gesla...........................................................................................................................18 5.5.2. Pozabljena gesla...........................................................................................................................18 5.6. Trajanje računa............................................................................................................................18 5.7. Medsebojne preslikave atributov.........................................................................................18 strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL 1. Uvod Celostna strategija upravljanja z digitalnimi identitetami v tako veliki organizaciji, kot je Univerza v Ljubljani, mora oziroma naj bi služila kot vodilo za izvedbo posameznih namenskihprojektov ali faz projektov, za katere v organizaciji obstaja imperativ za zagotavljanje s strategijo skladnega obravnavanja identitete. Končni cilj je, da bi bili s strategijo skladni vsi posamezni deli.Strategijo upravljanja z digitalnimi identitetami vedno sestavlja več vsebinsko zaokroženih sestavnih delov, tipični so upravljanje gesel, nadzor dostopa, osrednji imenik in podobno. Splošni cilji upravljanja z digitalnimi identitetami UL, ki jih zasleduje tudi pričujoča Strategija upravljanja z digitalnimi identitetami, so naslednji: 1. Udobje in boljša storitev za uporabnika: to dvoje se uresničuje s pomočjo zmanjšanja števila različnih identitet uporabnika (različna uporabniška imena in gesla za različne aplikacije in sisteme) - v končni fazi se uresniči enkratno prijavljanje z eno samo identiteto (single sign-on). Ena sama identiteta pa pomeni tudi eno samo mesto za vzdrževanja podatkov o dostopu v različne sisteme in o kontaktnih ter drugih podatkih uporabnika. Za uresničenje le tega je potrebna ustrezna povezava s končnimi (zalednimi) aplikacijami in vmesnik za končnega uporabnika, če mu dovolimo, da tudi sam vnaša in spreminja svoje podatke. 2. Podpora e-poslovanju: zaledni sistemi in aplikacije lahko izvajajo avtorizacijo in avtentikacijo uporabnikov, uporabniki pa lahko (celo znotraj ene transakcije) dostopajo do podatkov in storitev, ki jih sicer nudijo različni zaledni sistemi in aplikacije. 3. Osrednji imenik: imenik je središčna točka vsakega sistema za upravljanje z digitalnimi identitetami in predstavlja povezavo s podatki v zvezi z identitetami v zalednih sistemih. S svojimi podatki ponazarja tudi posnetek organizacijske strukture, obenem pa zaradi poenotenega upravljanja z identiteto na enem mestu znižuje stroške vodenja in povezovanja imenikov. strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL 4. Organizacijska struktura: z ustreznim dodeljevanjem vlog uporabnikom sistema se ustvarja posnetek organizacijske strukture in konsistentno dodeljevanje pravic in omejitev uporabnikom z enakimi vlogami. Uporabnike se lahko obravnava bodisi skupinsko bodisi individualno, s tem se tudi olajšuje delo administratorjem. 5. Delovni tokovi: vzpostavljen sistem upravljanja z digitalnimi identitetami omogoča informacijsko podporo izvajanja delovnih tokov poslovnega procesa (tudi prek več zalednih sistemov in aplikacij), v katerih uporabniki sodelujejo na podlagi svojih dodeljenih vlog. Okolje za izvajanje podatkovnih tokov ali upravljanje poslovnih procesov je lahko ločeno od sistema za upravljanje digitalnih identitet - povezano je le toliko kot vsak zaledni sistem. 6. Zagotavljanje in nadzor dostopa do virov (provisioning): Uporabnik avtomatsko dobi dostop do tistih virov, aplikacij in sistemov, ki pripadajo njemu dodeljenim vlogam. Obenem ima onemogočen dostop do tistih virov, aplikacij in podsistemov, ki njemu dodeljenim vlogam ne pripadajo. V primeru spremembe uporabnikovega statusa (npr. premestitev na drugo delovno mesto ali odpoved) se s preprosto spremembo - dodajanjem ali odvzemom ustrezne vloge - zagotovi tudi dostop do ustreznih virov. 7. Varnost in zasebnost: Zmanjšaaliizniči se potreba po pomnjenju, varnem hranjenju aii zapisovanju številnih uporabniških imen in gesel za dostop do različnih sistemov. Prav tako se zmanjša ali izniči potreba po skupinskih geslih, ki so še zlasti varnostno problematična. strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL 2. Sedanje stanje in pričakovane težave Vsi študentje, učitelji, asistenti, raziskovalci, pa tudi nekdanji študentje, diplomanti, magistranti in doktoranti, upokojeni člani morajo imeti možnost preprostega, a vendar varnega dostopa do virov univerzitetnega sistema in do njegovih storitev s kateregakoli konca Interneta. Ta zahteva pogojuje izgradnjo odprte, a varne informacijske infrastructure, učinkovitih in razširljivih procesov upravljanja dostopa do virov, in uveljavljanje striktnih pravil in zahtev glede dostopa do univerzitetnih informacijskih virov in storitev. Izzivi, s katerimi se bo pri tem srečala UL, so številni. Iz do sedaj napisanega je jasno, da so sistemi za upravljanje z identitetami veliki in kompleksni. Čeprav bi vzpostavljen sistem Univerza potrebovala že danes, se bo vzpostavljal v daljšem časovnem obdobju kot zaporedje več ločenih informacijskih projektov z manjšimi, a jasno določenimi cilji (na primer projekt zagotavljanja enotnih elektronskih naslovov za vse študente, projekt vzpostavitve univerzitetne certifikatne agencije, ...). Vsi ti projekti bodo morali upoštevati enotno strategijo in enotne varnostne politike, ki pa žal še niso napisane. Zagotavljati bodo morali razširljivost na več desetin tisočev uporabnikov in nuditi visoko stopnjo razpoložljivosti (zaželjen je ciljni razred "pet devetk", torej 99.999% časa sistem deluje), kar za seboj potegne tudi redundančno zasnovano infrastrukturo in primerno organizacijo dela v informacijski službi Univerze. Ker se v sistemu za upravljanje z digitalnimi identitetami hranijo tudi osebni podatki, je potrebno pri vzpostavljanju upoštevati Zakon o varovanju osebnih podatkov in v skladu z njim še bolj pozorno zagotoviti varno hranjenje podatkov in onemogočanje nepooblaščenega dostopa. Možno je, da bo Univerza v bodočnosti omogočala tudi povezovanje z informacijskimi sistemi drugih organizacij in inštitucij (na primer prijava na razpise ARRS), mora sistem za upravljanje z digitalnimi identitetami omogočati tudi združevanje (federation) identifikacijskih podatkov iz različnih sistemov za upravljanje z digitalnimi identitetami po principih danes splošno sprejetih /standardnih tehnologij s tega področja. strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL 3. Predlog strategije za upravljanje z digitalnimi identitetami 3.1. Ena identiteta za eno osebo Vsak zaposleni In vsak študent Univerze v Ljubljani naj bi imel eno samo elektronsko identiteto, ki naj bi jo v zadnji fazi uporabljal za dostop do vseh informacijskih sistemov in storitev, do katerih je upravičen dostopati. S pomočjo ene enotne identitete bo olajšano tudi prehajanje študentov in učiteljev med članicami, ki ga poudarja bolonjski proces, saj bodo študentje in profesorji do informacijskih virov na različnih članicah UL dostopali z eno samo identiteto. 3.2. Ustvarjanje nove digitalne identitete Študentje prejmejo svojo digitalno identiteto ob vpisu na fakulteto. Za vsakega študenta se ustvari uporabniško ime in naključno začetno geslo. Če se študent strinja s pogoji uporabe informacijskiK'storitev UL, lahko s pomočjo teh podatkov aktivira (omogoči) svoje uporabniško ime, si nastavi svoje geslo in (če to želi) dopolni podatke v svojem profilu. Ob prvi aktivaciji digitalne identitete so uporabniške pravice minimalne. Seveda se potrebe za dostop do informacijskih virov UL v toku študijskega procesa spreminjajo, zato omogoča sistem za upravljanje digitalnih identitet dodeljevanje in odvzemanje vlog uporabnikom. Skrbniki sistema na članicah lahko dodeljujejo vloge za dostop do računalniških učilnic, datotečnih virov, tiskalnikov, ipd. Na drugi strani pa se tudi nabor Informacijskih storitev, ki jih nudi informacijska služba UL, povečuje, s tem pa se povečuje tudi število vlog, ki pripadajo posameznem študentu. Zato imajo tudi skrbniki sistema na UL možnost dodajanja In odvzemanja vlog študentom. Omogočeno je tudi dodajanje začasnih vlog, kot je na primer sodelovanje na različnih projektih Ob zaključku študija ostane uporabniško ime aktivno, le da se ga uvrsti v program Alumni, odvzame pa se večina vlog, ki omogočajo dostop do informacijskih virov UL. Zaposlenim se ustvari digitalna identiteta takoj ob nastopu dela. Sistem za upravljanje digitalnih identitet nenehno pregleduje spremembe v kadrovskih evidencah in na podlagi novega zapisa v kadrovski evidenci ustvari novo digitalno identiteto za zaposlenega. Kljub temu, da zaposleni nastopajo v drugačnih vlogah kot strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL Študentje, pa je upravljanje z vlogami rešeno na zelo podoben način. Vloge, ki omejujejo dostop do virov na posameznih članicah upravljajo skrbniki na članicah, globalne vloge za dostop do informacijskih virov UL pa upravljajo skrbniki v informacijski službi UL. O digitalni identiteti smo do sedaj govorili kot o kombinaciji uporabniškega imena in gesla, vendar pa sistem za upravljanje digitalnih identitet omogoča in tudi predvideva tudi močnejše načine avtentikacije uporabnikov. Kot eno izmed naslednjih faz projekta omenimo uvajanje digitalnih potrdil za vse uporabnike UL. 3.3. Minimalne pravice, kijih ima vsaka digitalna identiteta Minimalne pravice digitalnih identitet na UL se razlikujejo glede na vlogo posameznika. Pri študentih obsega minimalen nabor pravic: • dostop do aplikacije e-Študent, • uporaba Info točk na članicah, • dostop do brezžičnega omrežja Eduroam, • dostop do nekaterih knjižničnih gradiv, • elektronski naslov v domeni student.uni-lj.si. Za zaposlene pa obsega minimalen nabor pravic: • dostop do brezžičnega omrežja Eduroam, • dostop do nekaterih knjižničnih gradiv, • elektronski naslov v domeni uni-lj.si ali cianica.unl-lj.si. 3.4. Kreiranje digitalne identitete z več pravicami oziroma dodajanje pravic Nove vloge In s tem pravice za dostop do informacijskih virov se dodajajo v skladu s potrebami pedagoškega procesa ali delovnimi nalogami posameznika. Nove vloge zaposlenega se lahko dodelijo na podlagi spremembe delovnih nalog, zaradi sodelovanja na projektu, zaradi dodatnih pedagoških obremenitev na drugih članicah, ipd. Vloge študentov se lahko spreminjajo ob vpisu v knjižnico, ob pridobitvi novega statusa (vpis v nov študijski program, zaključek študija), ob vključevanju v različne projektne skupine, ipd. Za dodeljevanje vlog, ki vključujejo pravice dostopa do lokalne infrastrukture na članici skrbijo sistemski skrbniki na članicah. Za dodeljevanje vlog, ki vključujejo pravice dostopa do univerzitetnih strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL informacijskih virov, skrbi informacijska služba UL. Sistem za upravljanje digitalnih identitet naj omogoča tudi določeno avtomatiko dodeljevanja vlog na podlagi sprememb v podatkovnih bazah študijske informatike in kadrovske evidence. Seveda pa ne moremo pričakovati popolnega avtomatizma, saj je dodeljevanje vlog na npr. posamezne projekte zaradi značilnosti posameznih zalednih sistemov skoraj nemogoče avtomatizirati. 3.5. Uporabniške skupine ali grupe (tudi varnostne skupine ~ security groups) Uporabniške skupine pogosto olajšajo sistemsko administracijo in omogočajo preprosto zagotavljanje konsistentnosti pravic in omejitev. Pri ustvarjanju uporabniških skupin sta dovoljena dva pristopa. Prvi pristop predstavlja ustvarjanje skupine tako, da se vsem članom dodeli enake vloge. Drugi pristop pa predstavlja ustvarjenje skupinskega objekta (na primer e-poštnega naslova) in nato poljubno dodajanje uporabnikov v to skupino. V vsakem primeru za ustvarjanje in vzdrževanje skupin potrebujemo ustrezna administratorska orodja. V okviru informacijskega sistema UL med vlogami in skupinami ne ločujemo. Pravice, povezane s posamezno vlogo, so pravice, ki pripadajo določeni varnostni skupini v osrednjem imeniku UL. Poleg globalnih skupin, ki veljajo na nivoju celotnega imenika in se začnejo s predpono UL_, ima vsaka članica možnost, da ustvari lastne varnostne skupine, ki omogočajo dodeljevanje pravic do različnih virov. Skupine članic se začnejo s predpono CLANICA_ in nadaljujejo z imenom skupine. "Med^glöBälnimi vlogami so tudi vloge, ß omogoČ^o aplikacijam avtentikaciJo^irT avtorizacijo uporabnikov. Te vloge so vedno poimenovane v pbliklULJmeAplik^ _lmeVloge. Za včlanjevanje uporabnikov v te vloge lahko skrbi sistem za upravljanje digitalnih identitet ali pa informacijska služba UL. 3.6. Elektronski naslovi Kot za digitalne identitete tudi za elektronske naslove velja, da naj bi imel vsak zaposleni in vsak študent svoj elektronski naslov v domeni Univerze. Elektronski naslov pa se ne sme uporabljati za dokazovanje identitete! To naj bo le eden od podatkov v profilu uporabnika. Naslove se lahko razvršča tudi v skupine, prav tako lahko obstajajo skupinski naslovi (distribucijski seznami) za zaposlene (asistenti. strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL učitelji, raziskovalci...) in za študente (študenti določenega študije, letnika, smeri, predmeta,...). 3.7. Prijava v aplikacije in dostop do storitev, ki jih nudi UL Zaželeni način prijave v zadnji fazi uvajanja sistema digitalnih identitet naj bi bila enotna prijava (Single Sign-On oz. SSO). To za uporabnika pomeni, da se najprej prijaviv spletni portal, nato pa se mu v druge aplikacije ni potrebno ponovno prijavljati, saj je že avtenticiran in ga sistem pozna.. Dokler to ni tehnično omogočeno (tudi zaradi same tehnologije obstoječih aplikacij), je sprejemljiva neposredna prijava v ciljno aplikacijo, ki pa naj za avtentikacijo uporablja podatke iz osrednjega imeniškega sistema (princip "campus-wide login"). Pri tem principu uporabnik še vedno uporablja zgolj eno uporabniško ime in geslo za dostop do različnih storitev, vendar pa ga mora vnašati na različnih mestih (v različnih aplikacijah). 3.8. Preprečevanje zlorab Z uvedbo enotnih identitet in centralnega imenika se povečuje tudi varnostno tveganje ob kraji posameznikove identitete, saj ena identiteta omogoča dostop do vseh informacijskih virov UL. Poskrbeti je potrebno, da identitete ni možno zlorabiti, torej ni možno (ali pa je zelo težko) uporabiti identiteto nekoga drugega. Zloraba je lahko kritična na primer pri izpitih, manj kritična pa v primeru, ko lastnik identitete to prostovoljno "posodi" za dostop do svojih virov. Uporabnike je potrebno izobraziti, da imatudl »neškodljivo posojanje« identitet, lahko za posledico resno ogrožanje posameznikove varnosti. strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL 4. Zaključek v tem razdelku povzemamo do sedaj napisano v obliki kratkega, zgoščenega seznama ciljev, ki jih naj dosega sistem za upravljanje z digitalnimi identitetami, ko bo izgrajen in vpeljan do konca. 1. Omogočati varen in zanesljiv dostop do informacijskih virov in storitev 2. Zagotoviti varnost in zaupnost podatkov. 3. Zmanjšati stroške oziroma napore, potrebne za vzdrževanje sistema in r obenem zvišati učinkovitost. 4. Omogočiti skrbnikom preprosto upravljanje uporabniških podatkov in pravic dostopa. 5. Preprečevati neprimerno rabo in nepooblaščen dostop do virov. 6. Omogočati preprosto in učinkovito pomoč In uporabniško podporo. 7. Uveljavljati ustrezne organizacijske politike dostopa do informacijskih virov in storitev. 8. Omogočati avtomatizacijo poslovnih procesov in usmerjanje s tem povezanih podatkov preko centralnega "preklopnika" ali organizacijskega storitvenega vodila. ..Q.=lzničjti=pntneb.o=pMnosih=istih=(^)sebnih=)=podatkov=v=več=^^ 10. Podpora združevanju sistemov. Da bo sistem za upravljanje z digitalnimi identitetami lahko zasledoval navedene cilje, bo moral implementirati naslednjo funkcionalnost: 1. Osrednji aktivni imenik s podatki o posameznikih, vlogah in dostopih. 2. Avtentikacija ali potrjevanje (dokazovanje) identitete uporabnika (na primer z geslom; danes je bolj zaželena večkratna avtentikacija). 3. Avtorizacija: Določanje dovoljenj za dostop. Individualna, na temelju vloge -skupinska, ali anonimna (prek drugega sistema, ki mu zaupam). 10 strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL 4. Eno uporabniško ime in geslo ter ena prijava za dostop v vse povezane sisteme. Omogočanje uporabnil ne prikazujemo ga pri iskanju). 5.4. Ustvarjanje novega uporabnika Kadrovska služba skupaj z vnosom novega zaposlenca v aplikacijo KE s pomočjo obrazca na portaiu za upravljanje digitalnih identitet ustvari tudi njegov uporabniški raču n. V koli kor ie_za_p.os,ameznika_p,Qti:e.bno_dodeJiti_tud i_nestandardne_varnostne- nastavitve se istočasno v službo za informatiko preda vloga za dodelitev posebnih privilegijev: Vnesti je potrebno tudi podatke o veljavnosti, torej od kdaj do kdaj je digitalna identiteta veljavna (na primer, če ima oseba sklenjeno pogodbo s krajšim rokom veljavnosti). 5.4.1. Usklajevanje identitet Usklajevanje identitet je grafično prikazano na sliki 2 spodaj. 16 strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL Avtoritativni viri podaticov o zaposlenih IdM Kadrovska evidenca ■ Ustvarjanje dig:idehtltete . Sprenninjanje .. gesel ■ Služba IT Uporabnik : Samp-oskrbova nj e uporabnik Portal za upravljanje identitet Slika 2: Usklajevanje identitet zaposlenih 5.5. Spreminjanje gesel in upravljanje digitalne identitete Zaposleni spreminjajo svoje geslo izključno preko spletnega portala za upravljanje identitet.V vseh drugih aplikacijah, ki za avtentikacljo in avtorizacijo uporabljajo Active Directory mora biti spreminjanje gesla onemogočeno. Spreminjanje gesla mora biti onemogočeno tudi na računalnikih, ki jih zaposleni uporabljajo pri vsakdanjem delu. Takšen postopek je potreben za procese sinhronizacije gesel na vse sisteme. 17 strategija upravljanja z digitalnimi identitetami UL 5.5.1. Zamenjava gesla Zaposleni lahko svoje geslo zamenja izključno preko portala za upravljanje identitet. Za menjavo gesla mora najprej vnesti svoje staro geslo, nato pa dvakrat novo geslo. Sinhronizacija gesel v druge sisteme poteka v realnem času. 5.5.2. Pozabljena gesla Za ponastavljanje gesel za zaposlene skrbi služba (oddelek) za informatiko na posamezni članici. 5.6. Trajanje računa Uporabniški račun, ki ga prejme zaposleni na UL, je veljaven od dneva zaposlitve do dneva prenehanja zaposlitve posameznika. Ob prenehanju zaposlitve se uporabniški račun ne izbriše, ampak se zgolj onemogoči. 5.7. Medsebojne preslikave atributov Tabela na naslednjih dveh straneh opisuje preslikavo oziroma medsebojne odvisnosti atributov prek različnih imeniških sistemov in zalednih apHkacij Univerze v Ljubljani. 18 o Q. M 'ä O jž Is S. = o <1' o. 15 3 > ^ <0 OJ JZ E C := T3 o. 2 .s ? N »a Q -o I O ! O (0 ^ i — O f> y -(A O. S IS* £> 0) 3 IJ 03 > 'crt C —' S e 3 E re C "to (/) C •o 3 E ^ i o. E-a; ro • tU} ns 5 O o. ■M C 0) ■M fO C u> o •o ■C > re o S f/i SI 3 c| C 1 iDi a. < O -J C v a O ■Ut (D 113 11-< fl- o a < it .1. CO ' s a> C M ro r^r.-r;;;; ' o <"1 ' C ^ 5 tt t C ^ f ^f^TO'T- nj t N O. > C D CO C E i2 03 C 0 p £ i2 ^ N tO C* ,<0 Q. "5) 0 "O •C :o .52 O ^ u v a. s. •i: CT lA ro lO : (N «a- LO r-, m " rö I "o. ■> > (U cj Kž! S? O O .. 01 m fO 0 £1 •O . 3 s -C 5 o < 2 o nj •= s lis ■S I £ .9 en - C trt 0) .^ijlli:;-_ ■ _: _ ■ •Q. ■ _ ■ ■ O CN o CM ~ m >0 _o' O' ^ Q>: « 00 01 C .s ^ C ffi O ■a m tJ 3 Univerza v Ljubljani Fakulteta za računalništvo in informatiko h n i! 11 il 1 ni I liLLIlJJlliiLil Načrt za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih identitet Dokument Načrt za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih identitet Projektna skupina M. Ladava, P. Zdovc, A. Jagodic, D. Metelko, 1. Orehek, P. Čepin, M. Grom, A. Govejšek, M. Pančur, A. KrevI, M.Ciglarič Različica 1.0 Datum nastanka 17.9.2007 Datum zadnje spremembe 17.9.2007 Načrt za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih identitet Kazalo Kazalo.........................................................................................................................2 1. Uvod......................................................................................................... 3 2. Obstoječe stanje..................................................................................................3 2.1. Shema obstoječih imenikov..........................................................................4 2.2. Imeniške storitve v številkah.........................................................................5 3. Arhitektura predlagane rešitve.............................................................................7 3.1. Arhitektura aktivnega imenika.......................................................................7 3.2. Sistem za sinhronizacijo podatkov o digitalnih identitetah..........................11 3.3. Sistem za upravljanje digitalnih potrdil........................................................12 4. Načrt za uvedbo.................................................................................................14 4.1. Programska oprema...................................................................................15 4.2. Strojna oprema...........................................................................................15 4.3. Imena domenskih strežnikov......................................................................16 5. Zaključek............................................................................................................16 Univerza v Ljubljani 2/16 Načrt za vpeljavo, organizacijo in vodenje sistema za upravljanje digitalnih identitet 1. Uvod Upravljanje identitete uporabnil