34 Helima (Porart; po uiisijunakili iistih spual J. S-sg Helimina damoviiuL Dekliea Helima, o katerej govorf nadednja resnifna po?est, bila je doi daleč daleč od nas proti jngn. feamor v jeseni naše lastovke polujojo in k'i prebivajo od nas zel6 razlieni Ijudje, fraci ali zamorri — v vrofvj Ali, Zdaj t Afriki nij tako lepo in veselo, kakor je bilo nekdaj, kakih -Hju let Kristn, ko je bila ondu razširjena krštnnska vera, katero sta med druci učila veliki cerkTeni mučenec sv. Ciprijan in relikj cerkveni učitelj sv. A gnštin. Sv. katoliška vcra jc za&Ia onclu pešati, ii njo pa tudi sreča in bhiL stanje ljudstra. A popolnouia zatrli so obojo dlTJi mohamedanski Arab]j:i: ki so pred kaklmi 12 stoletji prihruli v tiste kraje ter si krščanake prebiTal podjannili. Od potfej prebirata ondn dra različaa nirodn: potomci prHlih Araliljanr iu prvotnih krščanskih prebivalcev. Prvi st1 irnenujejo Bedaini, ki brez stali^ prebiTaližž stanujejo po šotorih zdaj tu zdaj tam, kder se jiui bolje zdi: dragi se zov6 Kabili, ki se še zdaj trdno držS srojib nirodnih šcg, prebivaj" po velikih Tesnicah, so pri deln priJni iu spretni, a drugače jedjivj iu maši' valni, ter se vfasih zbij(i in okraspajo kukor divje zveri. Tudi jakc nesna/ so, kar naredf med njimi, zlasti med njihoraui otioci nuiogo Ijotezni. Ži. o poljedelstvu, živino- in gadjereji. Po veri so na videz niohamedaiiei, kakur Beduini, a prav za pra? jim nij mar za nobeno vero. Nekaterim je Tse venskn opravilo to, da včasih vzdilmejo: nAlah je veb"k iu Mohamed je njegov prorok.* Od krščanske vere nij biio sleda med njimi, kar *o je Araliljanski 13«duioi podjarmili do 1830. ieta, fco so si Fraucozr netaj tiste liežcie osvojili. Oil potlej se zopet širi ondu krSSaiiska vera ia rača se tudi sreča in MagosloT raed revnG Kabile. Lakota med Kahili Bilo je 18G7. leta, da ,je bila pri Eabilih velika suša; vsled tega se }•¦ žeteT slabo obnesla iii nastalaje kttda lakota. Istega leta so jc tem sirornuk". strašoo hudo godilo. V velikih množicab so prihajali v mesta, zl&sti v fran-coako mosto Algier. da bi T smct6Ii po cestah in ulicah iskali. s C-emur Ln si glad utolažili. Mnogo jib jh u$L poprej ua potn onmnoglo, a mnogo jili jt1 tudi v mestu koneo vzelo, tako da so morali vozove po iueytu iu po deželi poslati, na katere so sem ter tja ležeča, tntpla nalagali ia potem pokopavaii. Kristjani od vseb strani aveta, zlasti francoski, storili so, kar ae je dalo, da lii ubogim Katiilom kaj pripooiogli. Najbolj sa je za ta ubožcu tradil algierski liadškof Kad Lavigerie, ki je vse nicd nje razdeLU, kar je inip]. V sree so se rau smilili zlasti gjadai in zapnSčeni kabilski otroci. Xc-katere je sprejel ? svoje staaovanje; a jedva se je uiTedclo, dii aadškof ubožne otioke sprpjema, bitcle ao zapnSiSene sirote od vseh strani tja, a druge so prinaSale uiatere, da bi jim otele življenje. Do sto jih je prišlo vsak dan pred nadskoibvo poslopje. Kaj jo bilo storiti usrailjeuemu nadškofu ? Odpo-diti sirot nij mogel, a preživiti jih tudi uij imel s čiin- Pobožni gospod jo vse sprejel s trduim zanpanjem na Boga. Coz nekoliko dui je iuiel užti blizu do 800 otrok preskrbeti, in iez štirnajsl dui šo jedeakrat loliko. tjnilje mu so oeitali, zakaj več otrok sprejema nego jih more prerediti, nsdskof jim je uato odgovarjal: ntako oSitanje bi zaslužil, ako bi po mojej bivdi kaloliSka cerier. ki je do zdaj Je vsako gorj<5 Ijudem polajšala, v tej nesref-i n« pomagala." ln njegovo auipanje nij bilo prazno. OViili darovi iz Tranco^kpga ia eele Errope so mn pomagali nstanoviti dve veliki sirotišnici; ' dno z» dečke in drugo in. dekleta. V vs&ko je lAko sprejel prek« 1000 otrok- ki mn so liili v skrb in odrcjo. Iz zafietka jih je v sirotišnici mnogo Domrlo- ker so bili nekateri x>l& nialo živi, a dnigi zopet čisto izstradani spre-jeti Mnogo jil> je pa tudi bilo rešenih, ki Iji drugače bili gotovo žalosten koneo rzeli. Med temi je bila tudi Helima, ki je prUla T dekliSko sirotiinico. Helima pride v sirotišnico. Helima je bUa med prTimi siroticami, ki so bile sprejete t siroffinico sv. BTgenija pri Algieru grudna meseca 1S68. leta. Za Casa lakote je posku-silo to dete vse trpljenje zapuščene sirotc. Ko je lnater izgnbila, bila je še Sisto majliena. Ko je malo odrasla, tako je sama pripovedovala, pošiljali so jo oče vsako jutro Sibja rezat, iz katerega so vezali metle ter je pi*odajali. Vežkrat. ie nij dosti metlinja prinesla, so jo se šibo zapodili iz hiže, a nekega flnž t najtajšfj lakoti je cel6 niso pustili vcž 7 hišo, ampak skozi Trata so jej rekli: rpoberi se od tiikaj ter idi, kaiiior ti drago, jaz nemam več kruha zate!1* Helima je morala to noe pod inilini neboui prenočiti; a zjutraj je 31a zopet trkat na očiua vrata. Ali zdaj so 30 ofe žo bolj srditi zapodili, in ker je tretjič ia fetrtiS tudi zamžn priSla trkat. morala je iti od doma. Le za silo oblečena, klatila sc je okoli in navadao divja zeligfia ia korenje zavživala. Malokdaj jej je kaka usmiljena žena podelUa kosček kruha ali sklediuo jiiie. AJi ort nelježki, ki ptice pod nebora preživi, tudi Helime nij zapustil, ampak pripeljal jo je v varno zavetje omenjeue sh'Otižiiice. Nij znano, kako dolgo je sirota tako zapuščena okoli hodila. Nekega dne so jo uažli v franeoskcj vasi Millianah, Ipr jo na v^Iikera vozu z drugimi siro-tami pripeljali v 3irotii5aico. A prestano trpljeaje jej je vsadilo smrtno klico, ki se liij dala veS popolnoma zadiditi. Ko ji! prišla v sirotiSnieo, ljila je menda 8 [et stara; obraza je bila tem-nega iu divjega; 5rae oCi so kazale pamet a tudi stcasteu znaSaj. V začetku se je tiho k steni tišfiala in se bojiSč okoli ozirala, da so jo vsi milovali. Druzcga due je jako zboiela in nadSkof pridSi gledat siromašao otroke, mislil jcj je podeliti sv. krst, a zdravnik je odsvctoval, češ, da i5e nij nobene smrtne nevarnosti. Iu res je za nekoliko dni Helima svojo bolezen srečno prestala. Sdimino 8preobmjenje. Kolikor bolj se je bojazljiva dekJica v sirotišuici prifadila, toliko oSitnejSe je tudi kazala svoj divji značaj in i*azlifne slabe lastnosti. Posebno rada je zmikala hi legala, a zraven je biJa nevoSljiva, jezljiva in ti'moglava. Zdelo se je, kakor da bi še nikoli noljeu žar milosti božje njenega srca ne bil obsijal. Jcsti jo Tjila njena jedina misel in jestvine krasti iu sbivati bflo je njeno najTefjc veselje. Težko je poijoljSati dete, ki je zašlo na slabi pot, a ge tež&vnejše je bilo to pri lieliuii, ker nij Se nikoli pravega poto pozuala. Ko so usmiljeuim 86 sestram. ki so sirote oskrbovale in nffle, nad Helimo nL6 rse poskušnje 'a. podletele, začele so moliti za to dete, in Bog jim je res pokazal pot do njc-nega srca. Neko nedeljo zjutraj, ko jc bilo najvei usmiljenili sester pri božjcj slni' splazi se Heliina z drago svojo torariSico t knbinjo. Skrbno se oziratt vseh kotit in misleč, da ju nihče ne vidi, popnete se do kotla, v katerem je kuhalo meso. PokroTko kmalu odkrijete, izvlečete nekaj kosoT meaa ; si je zač-acte deliti. A zdaj ju pazljiro oko ueke sestre zagleda ia obe dobile zasluženo kazeu. Velika sramota. da je bila zasačena pri titvini. ostra kazen, naredila je na Helimo velik vtisek. Spoznala je, da nij j> storila. a jezilo jo je. da je bila kaznovana. Več dni nij niti besedice iz]. govorila; srpo in čmerao je gledala pred-se ia vsaka resna in prijazna bes je liila zaman. Nekega dne je čestita gospa prednica otrokom smokie delilfci Vsi so k njej priskakljali in se jej lepo zakraljevali, samo Helima je stM daleS proiS od nje in se je mrzlo di-žala ; vzela je podcljeni dar, brez da M se bila zahvalila. Usmiljene sestre so od zdaj še bolj za-njo molile in H prijaznejše ž njo raraale. 1 Cestita mati jo posknša še na drug način spreobraiti. PokliSe jo k seiM položi jej ljubeznjivo svojo roko na ramo ter jej pripoveduje, kako jej ons ' vedno le dobro želi in jej povsod rada pomaga. a kako HelLna vso ujeno 1; bezen le zametuje in vse le po STOJej trmi dela. Te bcsedo eo zadele n otrokovo; odprla je svoje Telike temne oH in pogledala matcri v obraz. kakor da bi ugledala v njenem obrazu veliko Ijnbezen do sebe, oblile so solze in jokajCč ovije svoji roki okoli materinega rratu ter reCe iz globcn-i svojega srca: rhTaIa vam ua Taem, kar ste mi dobrega storili." Heliui;; prvič opazila, da jo res ljubijo, ifl to jo je geniJo. Da je Heiinia toiiko <¦; o Ijiibezai svojik uditeljie dromila, to jo zapffpadljiro. ker rse sroje življi•,¦¦ nij druzega pozaala, nego preganjanje in trpljenje; a menj zapopadljivo iu l tovo tudi mcnj lepo je, ako otroci kiščanskih starišev, ki jim vfasih 5e pn-\ prizanažajo, neverujejo. da jim starffi dobro hofejo, čcnjihore slabosti kaznnji-.l" Odkar se je Haluua prepričala. da jo Ijiibijo, izpremenila se je Tsa. '/, neizrekljivo ljnbeznijo je bila posihmal čestifcej materi vdana. Njen pcgled jc lil zdaj milejši in prij&znejši in tudi njeno vnanje obnaLanje je kazalo notranjo : preniembo. ZaC-ola je delati in se n^iti. ^Navadne molitvicp je kmalu zn;u tudi hudo Ln dobro je zdaj bolje raziot?evala. Zakaj je to omeniti potrel^: razvidno je iz tpga, ker je nckega dne prav resno svojo ufiteljico Tprašala: rbi-li to bil greb, ko bi srojo tovarišieo ubila?" in je zraven i rokanii ]i" kazala, da bi bUa voljna jo tak(Sj zadaviti. Helimtn lcrst. Helima je stala n& pota pobolj5anja, kateiega je bila rastopila. Sp. bi nobene svojih prejšnili slabosti ve3 ne imela, ampak kolikorkrat je kaj l, vega storila, sprejela je voljno zasluženo kazen, srojo krhico je obžalovala skleaila se je odvaditi. V tistera Casu so sirotižnico pod posebno varstvo Device Marije posia-vili, iii kmalu se je njeno varstyo med otroci očitno razodevalo. Vseh se y polastila goreSa želja po svetem krstu, tndi Helime. Samega Tese^ja se jij ¦e jjc« žarilo, kadar je bila pri kršcSanskem nanku. Čestokrat je rekla: ^kako ^ (i» bi nžč sveti krst prejela, da bi mogla s čestito materjo vred v nebesa nriti!" Ta iolja po svetem krstu je bila tolika, da je Tsako k&zen za svoje ^bOBti tako rada sprejela, da je njena učiteljiea o njej pisala: rko bi se smelo, želela bi, da Helima kaj hudega stori, samo da bi Tidela, kako srčno potem to obžaluje." Ceravno še uij bila krščena, vendar je užč znala, kdo je Jezn Krist, in jn i precej kako kazen zanj naložila. Po sv. krstu je tudi svoje poprejšae grehe ta zinote liolj spoznala ter obžalovala; celč za trpljenjc je pvosiia, ila lii se Bogu za storjeno razžaljenjo pokorila. V takem duhu pokore je voljao pretrpda budo bolezen na očeh. Sploh je vkljub svojej mladosti uže znala, kak pojnen in koliko vrednost ima trpljeuje v krščanstvu. Nekega dne še pred sv. krstom pride nadškof v sirotišnico. Otroci so jiii lepo prosili, naj jim krnalti zakrameut sv. krsta podelijo. Pri tej priložnosti se nadškof k Helimi obrne in jo vpraSa: nali ti uže veš, kaj se prari kristjana biti?" nTo se pran, vse za Ijubega Bcga voljao trpeti, ¦' odgorori naglo Helima. nTako je", odgorori nadškof, nali pa tndi ?eš, kaj sc pravi trpcti ?" Na to so jcj pokazali podobo Sestitega muCenca Jeronima, ubogega krščanskega snžnja, katorega so Muhamedanci živega v niestno obzidje vzidali, ker nij hotel svoje vere zatajitL To so jim nadškof pripoyedoyali ter Helimo Tpraš&li: n6i-Ji hotela ti kaj takega trpeti?" 88 Helima malo pomišlja, potem pa odlofno odgorori: »da, ker trpljenjsj je kratko, a plačilo za trpljenje je v aebesih vi se spomaila besed, ki jih je v srojej priprostosti nadškofu t Algiern povedala: ^Trpljenje je kratko, a pladilo za trpljenje je v nebesih večno." Kadar so jo boleiiine prevzele in jej solz^ v oči prisiUle, treba jo je bilo le opomneti na Boga in nebesa, pa je bila mirna. Naposled je prosila za svoj križec, kate-rega je zmirom držala t Toki. Vse trpljenje je daroTala Bogn za svoje ne-verne rojake, ia za svojega nesreCnega očeta. Večkrat se je razjokala, ko se je spomnila of:eta, ki so brž ko ne zel6 nesrečni in gotovo tudi pravegaBoga ne pozuajo. Dan pred sinrtjo so jo opomnili, naj 5e moli za svoje rojake Arabljane in Kabile, a oua je dostavila: ^in za svojega očetau; nohw rekla je z žalostnim glasom nBog ve, ali pridejo moj oče t nebesa?" Tako se jej je približala ujena zadnja ura. Helima ali bolje Albina se je dobro bojevala v vseh skušDJavah svojega mladega življcnja ter tako tndi dosegla yenec zmage. V pmrtneni boji so jej podelili spotednik, ki so z oče-tovsko skvbjo bili pri njej do zadujega trcnotka, še jedenkrat sv. odvezo in papežev blagoslor: odmolili so s^ sestrami molitve za umirajoče ter jej pove-dali še nekaterc tolažaae besede. Bolniea nij mogla več govoriti, a njeae oSi so bile obrnene k uebesom. V tem smrtnem boji je ležala Helima do druzega jutra, tei se je potlej v nazočnosti svoje predniee iji ]jubih tovarišic, poJjubivši križec, ki ga je držala t rcki. loCila iz tega sveta, Tako je HclijBa sreJno koii&la tek srojega žiTljenja. Ifa njenem obrazn iuj bilo fideti nobenega sledi boleGin. Na pol odprte oči in smebJjajoCe nstne so menda še želele okrogstojecim izreči prisrčao zahvalo! Otroei v sirotižniei, ki so poprej vsi Helimo Ijubili, se zdaj tiidi njenega mrtvega telesa nijso balL Vs: so priSU. da se poslove od nje. čudili ao se Djenemu prijaznemu, smehljajo^emu obraza. nGlejteu, re6e neko dete, nkako se smeje, ker je pri Ijubem Bogu v nebesili!" Dragi otrok dostavi: npoprej je toliko trpela, a zdaj je srečna, rsega trpljenja je rešena." Tretji opomni reano: ^ljubega Boga mora paiS zel<5 Teseliti, ko Tidi, da tudi črni ztunorski otroci pridejo t nebesa!" V tem ffiajbno triletno dete, ki je sedelo pri okna ia gledalo v obla^ao nebo, zagleda torišče, kder se jo oblak prefcrgal in se pokazalo inodro nebo. Otrok, tega Tesel, zavpije: nondn-le je šla Albina v nebesa." In z otroško priprostostjo pristavi: ^zdaj nam bode treba moliti: st. Albina, prosi za nas!"