Katolišk cerkven ltst. Danica izhaja vsak petek na celi poli, in veljA po poŠti z* celo leto 4 gld. 20 kr., za polleta 2 gld. 20kr., za četertleta 1 pld. lf,kr. V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četert leta H, kr., ako zadene ..a ta d:.i praznik izide Danica dan poprej. Teta j XXII. V Ljubljani 12. listopada 1869. List 40. iirifenfe in spisi časi. JMarife M,alasie, sestre is reda presc. Serca. Nar jasniši pa nar očitniši dokaz , da je naša sv. katoliška Cerkev edino prava , zveličavna naprava, ki jo je Bog in Zveličar naš osnoval ter vstanovil, da nam s svojimi nebeškimi resnicami pa zveličavnimi pripomočki kaže pot tje gori v nebeško domačijo, je ta, da le ona ima pravo vsestransko moč do življenja človeškega, da le ona je v stanu posvetiti ter k nebeški čednosti povzdigniti človeka. Ima li še ktera verska skupšina ali občina pokazati toliko za božjo čast iu bližnjega blagor vnetih duš, kakor Cerkev katoliška? Se je li v stanu ktera ponašati s toliko neštevilno množico svetnikov, mučencev in spoznovalcev, kakor ona? Cerkvi katoliški nikdar ni manjkalo blagih ter bogoljubnih duš, v kterih se je prelepo slikalo in izobraževalo življenje Kristusovo, in tudi sedanji čas ni brez blagih osebnosti, ki hrepene po popolnosti in svetosti, ki širijo skrivaj lepo dišavo svetega življenja, kakor pohlevna vijolica skrita v gosti travi sredi zgodnje pomladi. Krivo je tedaj in vseskozi neresnično mnenje, daje Cerkev naša osivela, da je vse v njej zastalo kakor v starem, utertem truplu, da se je Cerkev preživela, da nima več pokazati sadu, ki ga je rodila izperva, da je brez napredka, ni več za sedanjo — kdo ve, kako razsvitljeno dobo. Cerkev je vedno mlada nevesta Kristusova, ki se ne stara, ne vene, ne obletva, ki ostane vedno tista, in če tudi časih brušee čez njo razdražene vihre, če ji tudi ploha in ledeni natoki nekoliko polomijo mladike inodkrehajo kako preveč bohotno, kerhko vejo, požene vendar po vsakem viharji še tem lepše, le še bolj je čversta, krepka, pomlajena, terdna, Dolj polna življenja in novih moči. Cerkev je rodovitno drevo, ki ob enem stoji v naj lepšem cvetji in pa veje kloni pod zrelo težo obilnega sadu dobrih del in krepostnega življenja. Se ve, da Cerkev ne nabija po voglih očito svojih zm&g in pridobitev, da se svetost ne stavi vsikdar na ogled, ne stopa javno na oder, kakor slavljene pevke in igravke; ona se skriva v mirne, pohlevne koče, v samotne izbice in v gluho zidovje psovanih samostanov; sej je Duh Gospodov miren, ki ne ljubi šuma in posvetnega ropota, moč ker-šanstva skrivna, podobna kvasu, ki nevidoma prešinja testo ter ga čudežno prestvarja in oživlja. Da še vedno Duh Gospodov oživlja Cerkev, da ona ni pusta ledina, ampak rodovitna njiva, to vam čem dokazati ter pred oči postaviti z življenjem in djanjem častitljive Marije Lataste, sestre iz reda presv. Serca. Marija Lataste je bila hči priprostih kmetiških sta-rišev, rojena 12. svečana 1822 v Mimbastu, mali vasici sli selu na južno-zapadni Francoski. Vsa njena učenost, ki jo je sprejela od svoje dobre, keršanske matere, je bila to, da je dobro vedila poglavitne zveličavne resnice, in pa znala brati, malo pisati, šivati in presti. Da-si tudi si je mati njena na vso moč prizadevala z besedo in dobrim zgledom v nežno, otroško >Tce vsadki kali kreposti in bogaboječnosti, vendar otroč** dolgo časa ni hotelo znebiti se napak, ki so otrokom v obče lastne. Pri svoji nenavadni živosti bila je svojeglavna, nevbogljiva ter se ni nič kaj rada učila keršanske^a nauka. Tu se je prikazal pri njej zgodaj nekak napuh. S pervini sv. Obhajilom pa se je kar nanagi ma vsa spremenila, med tem ko mati njena ni preuehala prositi pomoči od zgoraj. < >d tega časa jc Marija čuda hitro rastla v čednosti, naj hujše skušnjave srečno zmagovala in tako postajala vedno čistejša in popolniša. Potem ko se je celih ln let pod vodstvom verlega duhovnega vodnika vadila in urila v popolnosti, je stopila 1. 1*44 v Parizu v red presv. Serca (du sacre Coeur), prišla Še tisto leto v Kontlan (Contlans) in 1. 184«» v Rčn (Kenncs), kjer je slovesno storila redovno obljubo in 1«». majnika 1. 1847 ugasnila v sluhu svetosti. Naj bolj čudna v njenem življenju je tesna zveza njena z Jezusom in Marijo. Ko je bila še priprosta kmetiška deklica v Mimbastu, podučil jo je kmalo po njenem pervem sv. Obhajilu glas, ki ga je spoznala za glas svojega Zveličarja, v glavnih resnicah keršanskih. Ta poduk, ki gaje Marija Lataste, ponižna kmetiška deklica, ki ni znala več kot brati in za silo pisati, zapisala na povelje svojega spovednika, obsežek je 14 bukev in 27 podučnih pisem druzega in tretjega zvezka. Ni nam znana knjiga, v kteri bi bilo poglavitno iz vsega bogoslovstva tako natančno in priprosto, tako jedernato, podučivno in mikavno ob enem in sicer v tako popolnem soglasji s sv. pismom, z določili cerkvenih zborov in ukom cerkvenih očakov pa šolo katoliško razloženo in obravnano, kakor tu. Kmetiška ta deklica govori o naj visokejših skrivnostih svete vere s tako globokim pregledom in s toliko vednostjo, kakor so govorili in pisali le naj veči učeniki cerkveni. Kakor sv. Tomaž, tako govori ta deklica, ki ni imela nikdar učenega poduka in je tudi le malo knjig, in sicer prav navadnih dobivala v roke; kakor sv. Tomaž, pravim, govori ona o verstvu v vsem njegovem obsegu, in pa celo o naj težjih in naj bolj zamotanih prašanjih. Perve bukve se prično z ukom od 3oga (11. str. 7^—Gl), od njegovega bitja, njegovih lastnosti, triosebnosti, previdnosti itd. Božja volja je, pravi tukaj, da vsi ljudje dospejo k zveličanju, Bog hoče to v resnici, pa s pogojno voljo, pod tem pogojem namreč, da si človek prizadeva od Boga mu podeljenih zveličavnih pomočkov se^ po-prijemati ter ponujene mu milosti se okleniti. Vsem dajo Bog svoje milosti; ker pa svoje milosti nikomur ni dolžan, ne dela nikomur krivice, ako podeli nekterim obilnišo mero milosti. Oe pa že človek hoče sprejeti ponujano mu milost ter se zveličati ali ne, to ne sega v Božjo čast, ker bodo izvoljeni večno poveličevali božje usmiljenje, zaverženi pa božjo pravičnost (str. 45, 51). O predoločbi (praedestinatio) pravi med drugim dalje: Ker je (Bog) neskončno popoln, ve namreč za vse; prešlost, pričujočnost in prihodnost je njemu vse eno, vse pričujoči: zategadel je Bog od vekov vedil, ne le, da bode človek grešil, ampak tudi, kakošni bodo grehi posameznih ljudi in koliko ljudi se bode pogubilo, koliko zveličalo. Zaradi tega pa ne odtcga onim , ki ve, da se bodo pogubili, za zveličanje potrebne milosti, in s tem, da naprej vidi, človeku ne jemlje popolne dušne prostosti, s ktero zamore milost božjo porabiti, ali pa jo ne porabiti, in se tako zveličati ali pa pogubiti. Bog hoče naravnost in po vsaki ceni, da bi se vsi ljudje zveličali, zato deli vsem za zveličanje potrebne milosti. Človek se tedaj ne pogubi zato , ker Bog že naprej ve za pogubljenje njegovo, ampak zato, ker se bo človek pugubil, ve to Bog, kije vsegaveden, že naprej (str. 51 —52.) Človek je prostovoljen ter zamore s pripomočjo milosti, ako se je hoče poprijeti, storiti dobro in se po tej poti zveličati. Poslužiti se pa milosti ali ž njo delati je, se ve da, zopet milost, in da tako rečemo, milost vseh milosti; Bog je pa nikoli ne odreče, ako prosimo za njo. Brez dvombe bi lahko Bog premagal voljo grešnikovo , pa tega ne stori, ker je človeka vstvaril proste volie (str. 55-57). Druge bukve govore o Kristusu (str. 01—155), da jc on pot, resnica in življenje — luč sveta, kralj vseh kraljev, o njegovih smertnih težavah in bridkostih, o njegovem terpljenji, smerti, prihodu v predpekel, vstajenji ter nebohodu, o njegovem duhovništvu, o zakramentu ljubezni, kako tu skazuje svojo moč, oblast, usmiljenje in pravičnost itd. Pravi zaklad globocih misli so tretje bukve, ki govore o Mariji (str. 156 —208); ker ie pa nemogoče, ves bogati obsežek z nekterimi obrisati, da bi mu ne vzeli lastne mu mikavnosti in lepote, hočemo le nektere reči bolj povdariti in bolj natanko omeniti, ki so glede sedanjih časnih razmer sosebne zanimivosti. (Kouee nasl.) Vertkee iz zivtjenfa *t% Odeta Vi} a IX (Spidujc A. Zakotkarjev.) (Dalje.) Pa tudi zdaj še niso prestali vsih nevarnosti te žalostne poti. Komaj so prišli na Neapolitansko, kar sc zbog hitre vožnje vname tečaj sprednjega kolesa. Treba je bilo precej ustaviti, da so z vodo polili in os namazali. Zvedavost je berž veliko ljudi privabila. Med dvema, ki sta prav natanko opazovala Pij a, se prične ta le pogovor: „Prav tako se mi dozdeva, kakor bi bil to papež." — »Kaj ? menda se ti sanja." — „Jaz pa pravim, da je to papež. Ce ga nisem že stokrat vidil, ga raji nisem nobenkrat." Tako sta se pričkala; angelj Božji pa, ki jc aposteljna Petra iz ječe rešil, je čul tudi nad njegovim naslednikom, in Bog je hotel, da Pij IX v sramoto svojih preganjavcev srečno pridejo na kraj , ki so si ga sami izvolili za svoje pregnanstvo. O poli desetih zjutraj so dospeli sv. Oče do ,,Mola di fiaeta." Pervo je bilo, da so Boga zahvalili v goreči molitvi za čudovito varstvo, potem precej pišejo kralju Ferdinandu v Neapel in mu naznanijo, da so prišli v njegovo deželo zavetja iskat in da so namenjeni v Gaeto. Svojega zvestega prijatelja in rešitelja grofa Spaura pošljejo s pismom do kralja, sami pa se odpeljejo v Gaeto in v neki spodobni kerčmi stanovanje preskerbijo. Iloteli so sicer iti s svojim zvestim ministrom Antonelli-tom v škofovo palačo in tudi škofu vse razodeti. Pa Bog je že hotel, da škofa ravno doma ni bilo, da bi svojega služabnika Pija IX do nar niže revščine ponižal in naj bi svet spoznal svojo veliko hudobijo. Kajti drugi dan — bila je nedelja — sv. Oče še k maši niso mogli, da ne bi s svojo osebo suma izbudili. To je bilo za njihovo blago, pobožno serce tolika britkost, da so že skoraj hoteli kar v svoji sobi presveto mašo brati, kar bi bili kot nar viši poglavar lahko storili. To bi bilo še hujše, kot ob časih naj grozovitnišega preganjanja, da bi Kristusov namestnik brez sv. obleke, brez sveč, brez masnih bukev, s kupico mesto keliha, in kakor Gerki, z navadnim kruhom maševali. Tako daleč tedaj je bilo že prišlo, da v sredi 1(.). veka so skoraj papež to storili, kar so delali papeži Lin, Klemen in Klet v nar hujšem preganjanji pod nar grozovitejšimi cesarji in pa pod zemljo — v katakombah. Med tem je izročil grof Spaur pismo kralju v Ne-apelnu, kamor je bil že ponoči ob desetih prišel. Kralja je pismo tako ganilo, da se je zjokal žalosti in veselja : žalosti zavoljo tolike zadrege sv. Očeta, v ktero so jih pripravili njihovi nezvesti in nehvaležni podložniki; veselja pa, ker jc njega zadela čast, tolikega gosta v svoje kraljestvo sprejeti. Precej hiti k kraljici, ki je bila že spat šla in k svojim sinovom, ki so tudi že počivali in zavpije: „Po konci, le naglo! sv. Očeta imamo vGaeti; še nocoj moramo k njim, da jim pri njihovih nogah svoje veselje razodenemo!" Ko pride kralj v Gaeto, vpraša mestnega poveljnika, k je so papež. „Papež? Papeža ni tukaj," — začudeno gleda poveljnik. Ta poveljnik je bil namreč oster gospod in tuji gostje so se mu tako sumljivi zdeli, da je bil celo stražo postavil pred njihovo stanovanje, in od tod tolika stiska za sv. Očeta, kakor smo zgorej omenili. Zdaj jc skrivnost vsim jasna in veselje, s kakorš-nim so bili Pij IX v kraljevem poslopji sprejeti, se ne da popisati. Kralj se verže sv. Očetu k nogam, jih poljubuje, in s solzami v očeh zaterjujc svojo zvestobo, ponuja svojo palačo in prosi, naj vendar ostanejo v Gaeti in ne hodijo dalje. Kavno tako kraljica, ki je zadaj klečala s svojimi otroci, ponavlja taisto serčno vdanost. Pero nc more popisati, le blago, bogoslužno serce more občutiti kaj tacega. Serčno veseli take vdanosti, se dajo sv. Oče pregovoriti in sklenejo ostati v Gaeti, kjer so lahko biji prosti in sprejeli vse kardinale, ki so iz Rima pobegnili. Kamor koli so se ganili, povsod so bili z naj večo častjo in z neizrekljivo navdušenostjo sprejemam kot poglavar celega sveta. Ni se jim ne godilo kakor navadnim kraljem, kterih čast je podobna vzhajajočemu solncu. Dokler so mogočni, se jim vse prikupujc in uklanja. Ko vstane pa punt in priliznjenci nimajo več od njih pričakovati, jc vse prazno krog njih in skoraj sami morajo po be-rasko iti v pregnanstvo. Pij IX še nobenkrat niso uča-kali toliko časti, vdanosti "in ljubezni, kakor ravno v dnevih terpljenja in preganjanja. Iz vseh krajev celega sveta, celo iz nar bolj oddaljenih otokov, kjer še divjaki ljudi koljejo in pojedajo; od povsod, kjer koli je zasajeno znamenje sv. križa, so prihajale pisma, v kterih so zvesti otroci nar ljubšega očeta razun denarnih pomočkov pošiljali čez hribe in doline in širno morje preserčne pozdrave, naznanjali svojo otročjo vdanost m ljubezen ter zagotovljali zvestobo do smerti. Kralji in cesarji so jih vabili na svoje dvore in v nar veči čast bi si bili šteli, ako bi jih bili mogli sprejeti v svoje kraljestvo. Kar pa se je v Rimu ta čas godilo, to je presra-motno za vekovito slavno mesto, da bi se natančneje popisavalo. Godilo se je pač, kakor se sploh godi ob času splošnje vstaje in nerednosti. Prelepo so opominjali in večkrat svarili sv. Oče nehvaležno ljudstvo, jokaje prosili, pa nič ni pomagalo. Poslednjič se je vendar s pomočjo Božjo in hrabrostjo francoske vojske posrečilo, da se je povernil mir in red v nesrečno mesto, da so Pij IX mogli 12. mal. travna 1850 spet na svoj kraj v Kim priti. Slovesnost in navdušenost, s ktero so jih zdaj Kimljanje sprejeli, je bila velika, nepopisljiva. Vse ulice so bile okinčane in s svilo preprežene, vse polno je bilo ljudi, zlasti pred sv. Petra cerkvijo. Germeči sla-voklici so se razlegal. >d vsili strani, veselih pozdravov ni bilo ne kraja ne konca. Na tergu sv. Petra stopijo sv. Oče iz voza in hitijo naravnost v cerkev, ki je bila že polna ljudi. Tu se je glasno razlegala iz tisuč gerl zahvalna pesem „Te Deum" v zahvalo in veselje, da so se spet vernili Pij IX, po skoraj dveletnem pregnanstvu. Po molitvi in blagoslovu se podajo sv. Oče v svojo vatikansko palačo. Skoraj nobeden se ni mogel zderžati joka, kdor koli je vidil, kako je pobledila tuga in žalost prelepo obličje sv. Očeta — kajti lasje, ki so bili pri odhodu iz Kima komaj sivkasti, so bili popolnoma beli zdaj. — Odsihmal so nastali za Pij a IX srečniši časi, toda nikdar več tako veseli, kakor pred; kajti seme preku-eije in razpertije se ni dalo več zatreti, in rane, ktere so prekucnili v Rimu napravili, se niso dale nikdar več popolno zaceliti, zato, ker laži-liberalci niso nehali na novo jih sekati. Učakali so še Pij IX tesnih dni in britkih ur; veliko bi se še dalo pisati, kaj so doživeli, pa da ne bo reč preobširna za naš namen, opomnimo častite bravce na zverstno, ravno tako gladko , kakor živahno in navdušeno pisano knjigo: „Zlatomušnik sv. Oče Pij IX ; na svitlo dala katoliške družba na Kranjskem," knjigo, ki naj bi v vsaki fari od hiše do hiše romala. Le še nekoliko splošnjega hočemo povedati o tem velikanskem svetem možu. lu sedanje dobe opomnil, da je to ravno tako, kakor bi mu kdo djal: V ponedeljek se, Gospod, najejte za celi teden, k večemu še v petek nekoliko , sicer se j.a postite vse dni! — Iz Kranjske gimnazije gre g. J. Dominkuš za glavnega učitelja na učiteljsko pripravnico v Maribor. Na realki in normalki ljubljanski je ••stalo večidel vse, kakor je bilo lani. Pravijo le, da se je pripravnikov učiteljskih oglasilo kej malo. To bi bilo nesrečno znamnje liberaluhom, ki vendar ljudskim učiteljem obetajo v prihodnje zlate gradove. — Da je sem ter tje manj mladine v šolo zlasti iz kmetov, utegne kriva biti tega tudi nova vojaška postava. „Ce mora že vojak biti moj sin," tako toži naš kmetič, „naj mi raji doma dela in pomaga." i*eiinovecm Svoboda in značaj zlate sedanje dobe kaže se sosebno v tem, da se smejo prav po lastni volji in slasti trositi po umazanih listinah laži, objedanja, hujskanja in sovraštva, sumničenja in izmišljije, bogoskrunstvo in vsakoršne nesnage: to je zlata svoboda, to zaželena prostost. Lahko se brez skerbi očitno, po podkupljenih judovskih in druzih svobodnomiselnih časopisih udriha po pravicah in napravah sv. katoliške Cerkve, — druge se puste pri miru —, spodbija se deržavi stalo, spodjeda družinskemu življenju korenina in spodkopava brez kazni nravni red. Vse ruši in podira; zida pa nič ne, dasi tudi nosi znake in našive (prostega) zidarstva, — in sicer vede ali ne vede, očitno ali skrivno , nalaš ali pa iz zmote in preslepljenja. To so tiste moči, ki ver-tijo in obračajo kolesa javnega mnenja, ki spodjedajo Cerkev in deržavo, vero in poštenje, mir in vzajemnost, pokoršino ter vdanost proti duhovski in deželski oblasti. Govore o silovitih napredkih, o neznanski sreči, blago-sti in svitlobi, akoravno se vse deržave v nezmerne dolgove zakopujejo , se tako pogoste rogovilstva kažejo in vse navdol gre. Dvojne verste pa so te rušilne in razdirajoče moči, kakor sploh v človeškem življenji, više in niže, vodilne in nasledovalne, ki pa vse brez razločka vedoma ali nevedoma tišče za enim in istim namenom. Večina je najeta, podkupljena, nima lastne volje, — slepa moč je, ki ne ve popolnoma, kaj dela, in če tudi ve, nima dušnih moči in bistrega pogleda, da bi bila zmožna pregledati vse namere in nakane, splošni stan in razmota-vanje razstavljenih zanjk in niti, posameznih djanj in od todi izvirajočih posledkov. Le ena vez je rogovile-žem enojna, le ena žila vsem enako bije, to je sovraštvo in serd proti Cerkvi in njenim napravam, proti derža-vara in vsakoršnemu redu obstoječemu po božjih in svetnih zakonih. To so keršene in nekeršene glave ter s svojim zveliČanjem na kant pahnjene in s svojo lastno pametjo skregane osebnosti, pravijojmenci, razpadli seboj in s svetom, sperelih možgan, okuženega ter popolnoma pokvarjenega serca, ki dihte sovraštvo ter čerte vse, kar je poštenim ljudem drago in sveto. Ta soderga bije boj „svobodnomiselnih" uporov, bruha neprenehoma od sebe strup okuženih načel in satanskih nasvetov, na-žiga ter draži ljudstvo skrivno in očitno, v spisih in govorih k uporu in odpadu od vere in poštenega vedenja. To so ničle, smeti, izmeček človeštva, slepi ali vsaj oslepljeni sužnji, ki love dobička ali pa lastnega obstanka, ki so sami brez vere in poštenja in tudi drugim žele izmakniti drage te zaklade. Gorje takim satanovim pomagačem! Se veče gorje pa onim temnim duhovom, ki so vodniki in osnovatelji takega rušivnega gibanja, ki svoje černe djanja in počenjanja skrivajo v neprezirno temo, od jkodar kakor pajki iz temnega kota nastavljajo svoje mreže, preže, kedaj bi se jim ponudila vgodna prilika k izpeljavi temnih naklepov. Oni druge pitajo s sovražniki, pa so ravno oni sami pravi mračnjaki, ostudni netopirji, kvas vse hudobnosti, ki za nos vodijo brezumno derhal, občinstvu pa mečejo Eesek v oči, da bi ne čutilo več, kaj je pravo in zdravo. ,až, zagrizen serd in sovraštvo je njih bitje, to pa je tudi bitje satanovo, ki se jih poslužuje, da bi v svoje mreže zapredel svet, ki zapusti Boga in vero. In taki mračnjaki, taki služabniki teme in laži nam bodo prižigali luč in prinesli razsvitljenje? Gorje jim, ki kličejo Boga samega na dvoboj, spodkopavaje Cerkev, ker kopljejo si sami sebi jamo, v kteri bodo revno poginili. Serd božji jih zadene in kazen ne prizanese , kakor odpadni Julijan nekdaj, bodo tudi oni v obupu kričali: „zmagal si Gralilejec !" (Posl.) D. Brez verske (brezkonfesijonaliie) šole. „Volks-freund" na drobno popisuje, kako so neko nemško abeced-nico (Fibel) popravili, da so vse iz nje izpustili, kar bi utegnilo um in serce malih v keršanskem pomenu pomagati olikovati. Kar je bilo poprej v abecednici od dvanajstletnega Jezusa," od tega kako ,,dobri otroci radi v cerkev hodijo," — kako „ljubi Zveličar blagoslovljuje male," — o „angelu varim'' itd. — vse je iztrebil „liberalni" cenzor. Pri raznih imenovanjih je izbersnil vse cerkvene in verske reči n. pr. : cerkev, altar, kerstni kamen, križ, pokopališe, grobi, spominki, vstajenje itd. itd. Namesto tacih tvarin je mož ,,liberalec" postavil „vinkelne," ,,kvadrate", „rechtecke", „dreiecke," „vierecke," „wiirfelne" itd. Omenjeni časnik pravi: „Dekretirali so brezverske deržavne šole; k takim pa gredo tudi brezverski učitelji in brezverske bukve. Pervi se bodo našli, - pomagati zamorejo pedagogije po zgledu dunajske." Nato prestopi na šolske bukve, ki ee z abecednico začenjajo delati po brezverskem kopitu, in tako bode najberže šlo na dalje pri druzih šolskih bukvah. Tedaj vse dalje: brezverske šole, — brezverski šolarji, — brezverski podložni; — kdo se bo čudil, ako nastopi tudi brezverska podložnost — v serčno radost liberaluhov in frajmavrarjev? Volitve. Za poslance v deržavni in deželni zbor, za župane .... bi jaz ne volil.. . I. Koga ne? (Dalje.) 4. Ne takih ovc, ktere kamor ena leti, vse druge brez premislika za njo lete in če ena v vodo skoči, vsa čeda za njo poskače. To se pravi, ne takih, kteri nimajo toliko možganov, da bi kako reč na vse strani pre-vdarili in presodili, temuč le za drugimi kimajo. 5. Ne tistih, kteri se po beznicah, žganjarijah, kavarnah... pri kupicah in pečenkah radi štulijo in šopirijo za ne vem kako Čez vse učene, modre.., vse postave in povelja prednikov radi grajajo, svoje višji zaničujejo in preklinjajo (2. Pet. 2, 10), ljudi podpihujejo zoper deželsko in cerkveno oblast, da ji ni treba pokoršine skazovati. Zakaj pa ne takih žganjarskih modrunov voliti? Oni nam bodo gotovo bolje postave in gosposke dali. O ne! Sv. apostelj Peter (II. 2,17.) pravi od takih grajačev in preklinovavcev: „Ti so studenec brez vode", to je, goljutni, — obetajo, česar nimajo; enaki so vodnjaku brez vode, kteri žejnega popotnika k sebi vabi ter mu vode obeta, pa mu je nima dati. — „MegIe od viharjev sem ter t j e gonj ene," to je, spremenljivi, zdaj so z enimi zdaj z drugimi, derže se kakor veter vleče... In sv. apostelj Juda (12—13) jim pravi: „Jesenske drevesa brez sadu, dvakrat usahnjene, izkoreninjene, valovi divjega morja, kteri svojo sramoto iz sebe penijo", to je, kakor morski valovi pene, blato in merhovine iz-metujejo; tako tudi taki gobezdači nar gerši reči — laži, obrekovanje, podpihovanje in preklinovanje iz sebe bruhajo; — »nestanovitne zvezde, to je, zapeljive veše, kdor bi za njimi hodil, bi globoko v močvirje zabredel. Tako uči sv. pismo od zgrajačev, zmote trosivcev, obdelovavcev, občudovavcev, blagrovavcev in osreče-vavcev ljudi, ki soljudem veliko obetali: pa jih le goljufali. Dobro še pomnimo, da so leta 1848 pri nas ljudje naj raji za poslance, župane, svetovalce in odbornike le tiste volili, kteri so nar bolj zgrajali po kerčmah, du- hovne in gosposke zaničevali, preklinjevali,... „vse doli, vse doli!" obetali in kmete kot gospode za bogove bla-grovali. Pa ravno ti naj glasnejši zgrajači so kmalo pokazali, da so »studenci brez vode," možje brez glave; — megle , ki so potlej vsakemu vetercu prikimovale; jesenske drevesa, veliko perja, nič sadu, — veliko besed, govoric, — nič del; vinske veše, ki se le po vinskem močirji, po kerčmah svetijo; — ,,kterih grozna tema čaka (II. Peter 2, 17.). (I)alje nasl.) Modrost, kje je? V samih teh le besedah sv. Duha: „Bonitatem, et disciplinam, et scientiani doce me: q u i a mandatis tuis credidi," — v t<*h besedah, ki jih Cerkev vsak dan skoz neštevilno veliko ust svojih mašnikov ponavlja, je več modrosti in vrednosti kakor pa pri vsih bahačih cele nove t-re. Nova C-ra bobna le samo ,,scientia, scientia," pa še za „scienti<»" na napačni poti, „quae intlat" ; — „bonitas" — te ne pozna, in „drsciplino" sovraži in zaničuje pri duhovstva in neduhovstvu, ker je sama nima: koliko morajo n. pr. dobri posli zavoljo nje preslišati, koliko katoliške žene, — kako se dela s samostani! Pomenijo pa te psalmistove besede: ,,Uči me (o sv. Duh) dobroto, in krotitev, in učenost. To troje tedaj je treba, je dolžnost znati, djansko znati, in sicer »dobrota" je perva: „kroti-tev" je druga; „vednost" je še le tretja, ktera j>a brez dobrote in krotit ve gotovo nič cene nima. N;tj to premišljuje dandanašnji svet, kteremu le še „scien-tia" (vednost, učenost) kaj velja, — na „bonitas" pozablja, — »disciplino" pa nesramno zaničuje. Kakošen konee ima hogoskrunstvo. Na veliki petek letošnjega leta je nezbožni francoski senator St. Beuve povabil nekaj prijatlov na kosilo in dajal jim je na mizo samih mesnih jedi. Brezbožni gosti, bivši že čez mero nasiteni in napojeni, sostavijo iz ostalih kosti goro Kalvarijo, denejo na njo razpelo (krucitiks) in so zasmehovali Boga in Zveličarja. 10. kim. pa je bil brezbožni preklinjevavec St. Beuve že pred sodbo Božjo; skončal je po dolgi bolezni, v kteri je tako neusmiljene bolečine terpel, da je sam prosil zdravnika, naj mu strupa da, kar pa zdravnik ni storil. Beuve je zavergel vsaktero tolažilo sv. keršanske vere, in kakor je brez Boga živel, tako je brez Boga umeri. K pogrebu so ga spremljali Renan, Saud, Girardin, Raspail in drugi neverci: ker mu je bilo duhovstvo cerkveni pogreb odreklo, je bila perva oseba pri pogrebnem sprevodu četertni vradnik posvetni. Princ Napoleon je menda tudi namerjal merliča na pokopališe spremljati; bilo na mu je to od cesarja rezno prepovedano in torej je doma ostal. (Blah.) Razgled po sveta. Na Parskem se silno pehajo, da bi se volitve izšle ne po volji ljudstva, ampak po strastih ,ffortšrittlerjeya in ,,zeitgeistlerjev ;" ako pa poslednji zmagajo, jim zdajci nasledva poprusovanje s svojimi davki in sabljanjem, katoličanom na Parskem pa se bode godilo kakor Poličem, potem gorje duhovstvu, potem gorje Cerkvi, gorje ljudstvu, — pristavlja „Mainz. Journal." Meni namreč, da ondi katoličani nimajo opraviti s politiškimi nasprotniki, ampak s prenapetimi smertnimi sovražniki, ki že zdaj do zmolklosti kričijo zatiranje, ječo nad katoličane. — Kakor pred nekaj časom parski Hohenl ihe. tako se je zdaj laški ministerski predsednik Menabrea ustil zoper cerkveni zbor, da si priderži nadaljne na-redbe zastran koncilskih sklepov, ki bi bili nasprotni postavam „deržave" (laške) in pa »zeitgeistu" ... Naj Me-nabrea raji pripravlja naredbe zoper »karbonarjeki njemu in njegovemu gospodu „galantuomu" krepeli pod noge mečejo in serpo gledajo kdaj bodo prestol spod-bili, — pa ne le laškega — It Rima. Do sedaj je 63 škofov oprostenih, da jim ne bo treba na vesoljni zbor priti. Vse cerkveno vla-davstvo ima 766 stolujočih patrijarhov, nadškofov in škofov; za medneverske kraje, ali brez lastne škotije, ;e 228 patrijarhov, nadškofov in Škotov; skupaj tedaj 994. Med temi je 12 patrijarhov, 75 nadškofov latinskega obreda, 25 nadškofov za medneverske kraje (in partibus), in 25 nadškofov različnih obredov, ti09 škofov latinskega in 45 škofov druzih obredov, poslednjič 193 škofov za medneverske kraje. — V oziru na starost štejeta dva po 95 let (roj. 1775;; dva po 90 let; 20 škofov je v starosti med 80 — 85 leti; 46 škofov v starosti 75-80 let; 79 škofov 70-75; 164 v starosti 60-65 let; 133 škofov šteje po 45—50 let; 43 škofov po 40 - 45 let; 24 škofov 38-40 let; 14 škofov 35-38 let; 7 škofov 30-35 let. (Blahov.) — Mesečni stroški, ki jih bode sv. Očetu prizadelo stanovanje in zderževanje mnozih škofov pri vesoljnem cerkvenem zboru, se šteje na 500.000 frankov na mesec. Za zmagovanje teh stroškov pošiljajo z mnozih krajin znamenite darove v Rim. Razne novice. „Presse" hoče blezonaše nadloge s tem zakriti, da spet po „konkordatu" in „ultramon-tanizmu" maha — hinavka. Ko bi se bili o pravem času pečali s tem, kar je res Avstrii v korist, nedolžni kon-kordat in ultramontanizem pa pri miru pustili, bi se gotovo nam zdaj bolje godilo. Ko bi bili vsi deželni zbori tako „ultramontankakor sta po „Pressi'' tirolski in kranjski, ali tudi drugi slovanski, pač bi bila večina narodov bolj zedinjena in zadovoljna kakor pa je tako. „Presse" laže po kopitu novošegastih judov, da so vsi narodi edinih misel zoper konkordat, in da so se doletne razglasili zoper „ultramontanizem." Da je tem ljudem „ultramontanizem" katoliška cerkev, to jc znano. Nekteri nemški deželni zbori so res razsajali zoper konkordat, kloštre itd., n. pr. štajarska večina; slovanski z drugimi tega še omenili niso, vedoč, da cerkev in konkordat sta deržavi ravno tako malo nevarna kakor jagnje levu; je pa nevarnost druga, raz-dvoj, ki se pase v levjem drobu. — Tirolski deželni zbor je bil 29. okt na povelje z Dunaja sklenjen, ter ni prišel v obravnavo Dieti nov predlog, da naj se vstava tako prenaredi, da bodo deželam njih pravice zavarovane. Mislilo se je, da bode ta zbor razrešen, toda poglavar Lasser je neki iz Inomosta ostrašil zadevne kroge, da pri novi volitvi bi se dobilo „še bolj klerikalno deželno zastopništvo." — Na Dalmatinskem se bojujejo vojna in uporniki z veliko razdraženostjo. V Preserjih so naši domorodni čč. očetje iz Jezusove družbe imeli sveti misijon od 31. vinotoka do 8. listopada. Kakor drugod se je tudi tukaj vdeleževalo silo ljudstva, akoravno je bilo vreme slabo, — in sicer ne le iz domače, ampak tudi iz vsih sosednjih duhovnij. Kako so bili ljudje ginjeni, kako omečeni, zlasti še pri sklepnem govoru in blagoslovljevanii misijonskega križa, to se ne da popisati. Vidili smo frudstvo po misijonu pri njih delu in zdelo se nam je, cfa je vse nekako prenovljeno: znotranji mir se jim na obrazih vidi. Obilen sad je očiten. Naj govore liberaluhi in posvetnjaki, kar jim je drago, ne more se nobenemu kraju veči duh. dobrota nakloniti, kakor je misijon. Te sreče pa ne čuti le ljudstvo samo, ampak posebno tudi vsak zadevni dušni pastir, ki veliko ložej svoje zadnje ure čaka, ker je vsim ovčicam tako lepo priliko napravil, da morejo popraviti, kar so morebiti poprej same kakor koli zagrešile in zamudile. Srečo vošimo torej prečast. gosp. duhovnemu očetu Ign. Podobniku, kakor tudi vsim gospodom, kteri so svoje podložne osrečili s svetim misijonom. Bog daj, da bi se Še v drugih krajih misijon napravil, kjer ga še ni bilo, zlasti v Ljubljani in pri Ljubljani. Čudno je, da se v tacih krajih naj delj odlaša, kjer ga je naj bolj potreba. Ali se ne utegnejo med tem duše pogubiti, ki bi se s tim posebnim in čeznavadnim pomočkom zamogle pridobiti? — V. Iz Tersta, 8. listop. 1869. Ko sem undan malo pojasnil razmere osnovane katoliške družbe teržaške, sem izrekel željo, da Bog obilni blagoslov podeli omenjenemu društvu. Ali drevo, da se dobro vkoreniči, ne smč biti zmiraj v zavetju, vihar mu mora tudi kadkad mladostne veje razpihavati. Tako ni manjkalo in ne manjka drevcu katoliške družbe silnega viharja, ki ga hoče izruvati ali saj veje mu polomiti. Izruval ga ni, ker sam minister Taffe je premil. škofu odgovoril, da katoliška družba ima pravico obstati v Terstu; ali čuditi se je, da omenjeni žlahtni gospod ni tudi ob enem izrekel prepovedi, da prevratno društvo „liberi pensatori" nima tiste pravice ; pa katoliško ministerstvo se morda derži evangelj-skega načela: „Pustite oboje rasti do žetve?" Mnogo bi se dalo napisati o zlati pšenici i strupni ljuljki, ki vter-žaškem mestu poganja. Družba katoliška je že dala natisniti posebne pravila za zastopnike posameznih društvenih oddelkov (iz 15 udov obstoječih), pa v kratkem misli tudi izdati pravila za vzajemno podporo društevnih udov. Ako so nekteri udje odpadli iz strahu, da kruh zgubijo, pa se drugi vpisujejo, in upati je, kadar bodo vsi vpisani natančneje izvedili, na čem da so, se jih bode še mnogo več vpisalo. Zakaj se ne bi to smelo s prižnice v cerkvi oznaniti? Smo bili dobri duhovniki undan, kadar smo s kanceljna oznanovali okoličanom njih razoroženje ter jim dotično oznanilo po vljudni prošnji magistrata točko za točko prebirali i raztolmačili ter jih mirili in vtešili, — naših cerkvenih zadev pa nebi smeli oznanovati? Pa ko bi to storili brez višjega dovoljenja, bi se koj od nasprotne strani kričalo: „duhovniki ljudstvo šuntajo!" kakor že sopet to gerdobno natolcevanje čujemo, da so duhovni krivi punta in upora na Kotorskem. Ako tudi vse okolnosti unim ljudem na uho trobijo: „Vi ste krivi z napačnim svojim postopanjem!" ti vender se znajo odšciniti z Garibaldi-jem: „duhovniki so vsega hudega krivi." (Konec nasl.) Ali vera in narodnost, ali narodnost in vera? „Slov. Nar." si prizadeva vero vštric z narodnostjo klasificirati, in narodnosti „vorzug" ali prednost daje pred vero, ako ga prav umevamo. Milujemo to zmoto. S katoliško vero se ne dd nič posvetnega meriti, nič vštric — kaj še le pred vero staviti! — Protestanška propaganda, ki jo išejo motivci širiti med Slovence, se kaže tudi v tem, da so jeli oddelke svoje skažene biblije v slovenščini na svitlo dajati. Pričeli so z evangelijem sv. Marka. Torej: Pozor! Jhthovske spremembe. V ljubljanskiškofli. Č. g. Jož. Or ešnik, lok. v Mehovem, je umeri 5. t. m. R. J. P. — Mehovo je razpisano 9. t. m. — Č. g. Adolf Pogorelec, novoposv., gre za duh. pom. k sv. Petru v Ljubljani. MMobroini darovi• Za mil. škofa Mraka. Neimenovana 3 st. dvai-setice. — Neimenovana za duše v vicah in srečno zaa-njo uro 1 gl. — Gosp. fajm. B. Bartol 5 gl. — Neimenovana 40 kr. — Duhoven z Gorenskeea 2 gl. — Neimenovana roka po preč. P. Salvat. 2 gl. — Za pogorelce v Kosani. Duhoven z Gorenskega 3 gl. Za afrik. misijon. Liza Pavlin 1 gl. Neimenovana 1 gl.j druga 1 gl. Odgovorni vrednik: Laka Jeran. — Natiskar in založnik: Jožef Blaznik v Ljubljani.