Razredni pouk 3/2012 31 Povzetek: Naravoslovni dan, ki smo ga izvedli tako, da smo združili vse oddelke 4. in 5. razreda na naši šoli, je bil rezultat timskega dela učiteljev, ki na naši šoli delamo v teh dveh razredih. Vključili smo tako delavce v razredu kot delavce v podaljšanem bivanju, k sodelovanju pa smo povabili tudi zunanje sodelavce. Učencem smo omogočili, da so doživeli vesolje in tematiko, vezano nanj, na malo drugačen način. Približali smo jim dogajanje na nočnem nebu, poskusili so se s pošiljanjem sporočil s pomo- čjo znakov, astronomske vsebine pa smo popestrili z doživljanjem pravljičnih vsebin, glasbe in plesa. Dejavnost naravoslovnega dneva smo sklenili z doživetjem teme na šolskem hodniku. Opazovanje nočnega neba nad našo šolo pa nam je preprečila oblačnost. Ključne besede: vesolje, ozvezdja, zvezde, orientacija, svetloba, sporočanje na daljavo, planetarij. Abstract: Science Day, which was carried out for fourth and fifth grade pupils, was a communal effort of all teachers of abovementioned grades. Class teachers, teachers of after-school classes and external partners all took part in the project. Pupils were given the opportunity to experience space and space-related topics in a slightly different manner. They got acquainted with the night sky, tried sending sign-based messages and all this astro- nomical content was accompanied by fairy tales, music and dancing. Our Science Day was concluded by experiencing darkness in the school corridor, whereas observing the night sky was unfortunately made impossible by cloudiness. Keywords: space, constellations, stars, orientation, light, long-distance messaging, planetarium Pouk, ki navduši Naravoslovni dan v 4. in 5. razredu Uvod Pri pouku naravoslovja se teoretični temelji prepletajo z metodami neposrednega opazovanja in laboratorijskega dela, eksperimentiranja ter terenskega dela. (UN) Tim strokovnih delavcev v 4. in 5. razredu je želel slediti tem smernicam iz Uč- nega načrta, zato smo za izvedbo naravoslovnega dne združili moči. Načrtovali smo dejavnosti, ki so pokrivale temo astronomije, hkrati pa ponujale tudi številne medpredmetne povezave. Razmišljali smo o tem, da s skupnimi močmi in z večjim števi- lom strokovnih delavcev lahko otrokom ponudimo zelo različne in zanimive dejavnost in možnost dela v manjših skupinah, kar je že vnaprej obetalo in omogočalo kakovostnejšo izvedbo ter za učence močnejša doživetja. Dejavnost smo izvedli v popoldanskih urah, to pa zato, da bi lahko pričakali temni del dneva, ko bi lahko opazovali tudi nočno nebo nad našim kra- jem. Doživetje smo obogatili z možnostjo vstopa v prenosni planetarij, ki ga je v eni izmed učilnic postavil gospod Matjaž Gerdelj z Jesenic. Do te ponudbe smo prišli prek spletne strani: http:// www.teleskop.si/ponudba.htm Vključenih je bilo približno sto učencev. Organi- zirali smo sedem dejavnosti, vsaka je trajala od trideset do največ petintrideset minut. Učence smo razdelili v skupine, ki so krožile od dejavnosti do dejavnosti. Vsaka skupina je dobila navodilo, kje začne, po koncu dejavnosti na posameznem mestu pa je dobila navodilo, kam mora iti, in tam je delo nadaljevala. Z izvajalci dejavnosti smo dogovorili urnik. V njem smo določili uro začetka po vsaki menjavi in se dogovorili, da posamezna dejavnost ne sme presegati 35 minut, tako da bodo učenci menjave in pripravo na novo dejav- nost lahko opravili brez nepotrebnega hitenja, vsak izvajalec pa bo imel dovolj časa, da se pri- pravi na izvajanje z novo skupino. Na koncu vsake posamezne dejavnosti so učenci na pripravljene Darja Bajt Tanja Klobučar Mavri Marija Pisk Renata Šavli Mojca Torkar Pahor Osnovna šola Franceta Bevka Tolmin 32 Razredni pouk 3/2012 podlage v obliki zvezd napisali svoja mnenje o delavnici. Potek dela DEJAVNOST: SPOZNAJ VESOLJE Delavnica je učencem ponujala nekaj splošnih podatkov o vesolju in jih povezovala z informaci- jami, ki jih učenci na to temo že imajo. Pogovor se je vrtel okoli velikosti in razsežnosti vesolja ter o tem, kako ga zaznavamo mi, kako si ga pred- stavljamo. Govorili smo o vesolju, ki je vidno in ga lahko opazujemo. Možnost opazovanja nam ponujajo naprave, ki omogočajo, da stvari, ki so od nas zelo oddaljene, lahko gledamo. Ob slikovnem gradivu smo predstavili teleskope in opazovalnice, ki so namenjene prav opazovanju vesolja. Poku- kali smo v zgodovino in poudarili, da je vesolje človeka zanimalo že od nekdaj in da je bil na spre- membe na nebu od nekdaj zelo pozoren, morda še bolj, kot smo danes, ko nam pri vsem tem pomaga sodobna elektronika. Že pred 6000 leti so se astronomi spraševali o ve- solju, ga opazovali, ugotavljali ponavljajoče se do- godke in na podlagi tega začeli meriti čas. Že zelo zgodaj so ugotovili, da je Sonce večje od Zemlje in da je Zemlja okrogla. Iskali so odgovore na to, kaj je središče vesolja, ki ga opazujejo. Danes vemo, da je Zemlja le eden izmed osmih planetov, ki se gibljejo okoli Sonca, Sonce pa je le ena od mnogih zvezd v vesolju. Vprašanja o vesolju še dandanes spodbujajo astronome k raziskovanju. Razglabljali smo, kaj so to galaksije, kaj planeti, kaj sateliti. Živahen pogovor se je razvnel na temo potovanje v vesolje, o prvem pristanku na Luni ter o drugih poskusih človeka pri osvajanju vesolja in spoznavanju njegovih možnosti za potovanje. Vse pogovore smo podkrepili še s projekcijo vse- bin, ki smo jih našli na spletu: • Observatorij Črni Vrh http://www.observato- rij.org/OCV-Intro.wmv • Appolo 11 – polet na Luno http:// www.mojvideo.com/video-polet-na- -luno/03495b0d765cbe15938f • Naš planet iz vesolja – http://www. mojvideo.com/video-nas-planet-iz- -vesolja/12ee99d3efc445f70bc1 • Negostoljubni Mars – http://natgeotv.com/ si/a-travellers-guide-to-the-planets/videos/ inhospitable-mars • Naše osončje – www.dijaski.net/get/ast_ref_ nase_osoncje_05__predstavitev.ppt • Planeti – http://student.pfmb.uni-mb. si/~vesolje/planeti.htm Ker je bil čas za delavnico omejen, se nismo mogli prepustiti doživetjem ob videoposnetkih. Ura je tekla prehitro in vsaka skupina je vedno znova ugotovila, da bi z veseljem pogledala še katerega izmed videoposnetkov na to temo. Kaj so o dejavnosti rekli učenci – nekaj njihovih mnenj o tem, kaj jim je bilo všeč: • da smo gledali Apollo 13, • ko smo gledali filmček o astronavtih, • pri tej uri sem odkrila naše osončje, • najboljši so bili ogledi površja planetov, • všeč mi je bilo, ker prej nisem vedela, da so vsi planeti manjši od Sonca. DEJAVNOST: PLANETARIJ Dejavnost je izvedel gospod Matjaž Gerdelj. Po- nudbo za to dejavnost smo dobili na spletni strani: http://www.teleskop.si/ponudba.htm. Planetarij je postavil v učilnici. V njem so učenci doživeli veso- lje in opazovali zvezdne na navideznem nebesnem svodu. Opazovali so navidezno gibanje Sonca, ozvezdja v različnih letnih časih, doživeli spre- membe na nebu zaradi različnih nagibov Zemlje in na zanimiv način spoznavali nočno nebo. Kaj so o dejavnosti rekli učenci – nekaj njihovih mnenj o tem, kaj jim je bilo všeč: • ko smo gledali ozvezdja, • pod šotorom, ko smo gledali zvezde, • v planetariju, • ko smo v šotoru opazovali vesolje in ga hitro zavrteli, • v planetariju, saj je bilo veliko lepih zvezd in sem izvedela mnogo novega o vesolju. DEJAVNOST: ZEMLJA PLEŠE V tej delavnici so učenci najprej poslušali po- snetek znane pesmi Zemlja pleše, ki je bila prvič izvajana na festivalu slovenske popevke leta 1962. Pesem so se naučili zapeti, nato pa so ustvarjali ritmično spremljavo z ritmičnimi glasbili (palčke, ropotulje, tamburin). Za sprostitev so se učenci naučili nekaj preprostih plesnih korakov na to glasbo. Ob koncu dejavnosti so pesem še enkrat zapeli, zaigrali in odplesali. Razredni pouk 3/2012 33 Pri dejavnosti smo uporabili tudi videoposnetek za skladbo. Našli smo ga na YouTubu, na tej povezavi: http://www.youtube.com/watch?v=ulzN3c7XPiw Kaj so o dejavnosti rekli učenci – nekaj njihovih mnenj o tem, kaj jim je bilo všeč: • najbolj mi je bilo všeč, ko smo plesali, • najbolj mi je bilo všeč igranje na ropotulje, • všeč mi je bilo, ko smo s ropotuljami dajali ritem svojemu gibanju. DEJAVNOST: MORSEJEVA ABECEDA S SVETLOBNIMI ZNAKI, POŠILJANJE SPOROČILA Z ZASTAVICAMI, ZVOKOM V tej delavnici so učenci lahko spoznali in prak- tično uporabili Morsejevo abecedo. V manjših skupinah po štiri do pet učencev so s pomočjo svetilk pošiljali sporočila s svetlobnimi znaki. S pomočjo preglednice, v kateri so imeli nabor vseh znakov iz Morsejeve abecede, so morali pravilno oddati svetlobni signal, potem pa sporočilo v obliki svetlobnih signalov tudi sprejeti, ga ''prebrati'', razbrati vsebino sporočila in ga zapisati. Pri tem je bila ključnega pomena ubranost skupine, ki je sporočilo pošiljala in skupine, ki je sporočilo spre- jemala. Člani so se morali natančno dogovoriti za začetek in konec oddajanja oziroma sprejemanja. Pomembno pa je bilo tudi to, kako sporočiti, da signala niso razumeli. Poleg svetlobnega oddaja- nja znakov in sporočil so se nekatere skupine pre- izkusile tudi v oddajanju znakov z zastavicami, dve skupini pa tudi z oddajanjem sporočila z zvočnimi znaki, s piščalkami. Učenci so v delavnici zelo uživali, kar je razvidno tudi iz njihovih sporočil. Kaj so o dejavnosti rekli učenci – nekaj njihovih mnenj o tem, kaj jim je bilo všeč: • bilo je fajn, znala sem oddajati in vse sem prav sprejela; • bilo je zelo težko, a na koncu smo se vese- lili, ker smo ugotovili besedo, ki nam je bila poslana; • bilo mi je zelo lepo, ker sem oddajal znake s svetilko in ker je bila taka tema; • zabavali smo se, ker smo prejemali in oddaja- li besede z lučmi in z zastavicami; • KDO SEM: – – | ( – | ( – ( (|  ( (|  | (((– | – – –| – –((| . Slika 1: Sporočila z zastavicami Slika 2: Sporočila s svetlobnimi znaki DEJAVNOST: LITERARNO USTVARJANJE Na literarni delavnici so se učenci ukvarjali z literarno vsebino na temo vesolja. Ob prihodu v učilnico je učence presenetila miza, potresena z majhnimi zvezdicami. Dejavnost so začeli tako, da je vodja dejavnosti najprej učencem povedal prvi del pravljice o zvezdici, nadaljevanje pa je bilo delo učencev. Vsak je ustvarjal svoje nadaljevan- je in ga zapisal. Zapise so tik pred iztekom časa za delavnico učenci predstavili drug drugemu. Razstavili so jih tudi v kotičku na hodniku, kjer se je zbralo mnogo vtisov tega naravoslovnega dne, ki smo mu rekli kar naravoslovna noč. Ena izmed učenk je svoja doživetja zapisala takole. Učiteljica je pripovedovanje začela takole: »Takrat, ko so še dinozavri živeli, so se zvezdici odprle oči. Oči je odprla Severnica, ki je hotela ugotoviti, od kod je prišla.« Najprej nam je vsem šlo malo na smeh, potem pa nas je pripovedovanje navdušilo in začeli smo pridno pisati. Pol ure je še prehitro minilo. Ker 34 Razredni pouk 3/2012 nam je bila Severnica hvaležna za odgovor, nam je za spomin poklonila zvezdico, njeno sestrico. Poslovili smo se od učiteljice in odšli na naslednjo pustolovščino. Ven, nekam v noč. Na literarni delavnici smo se imeli lepo. Kaj so o dejavnosti rekli učenci – nekaj njihovih mnenj o tem, kaj jim je bilo všeč: • najbolj mi je bila všeč zgodba, ko so se zvez- dice stresle iz torbe, in ko so odletele v nebo in se razstavile v Veliki voz;, • všeč mi je bilo, ko smo pisali, kako sta nastala Veliki in Mali voz; • všeč mi je bilo, ker smo risali zvezde, kakor smo hoteli; • najbolj mi je bilo všeč, ker sem bila pravlji- čarka. DEJAVNOST: OZVEZDJA IN SEVERNICA, IZDELAJMO MODEL OZVEZDJA IN GA PROJICIRAJMO Najprej smo pogledali položaje posameznih zvezd v nekaterih ozvezdjih, ki so z lahkoto prepoznavna na nebu. Tako smo podrobneje pogledali ozvez- dje Velikega voza, Malega voza in Kasiopeje. V pogovoru smo ugotavljali, od kod ljudem ideja, da se lahko orientiramo po Severnici. Pri tem smo si pomagali z razpetim dežnikom. Predstavljal nam je nočno nebo. Na njem so bila ozvezdja Velikega voza, Malega voza in Kasiopeje. Naučili smo se poiskati zvezdo Severnico. Z vrtenjem sončnika smo si lažje predstavljali, kako ozvezdja navidez- no spreminjajo svojo lego na nebu v enem dnevu/ noči in kako zvezda Severnica med navideznim gibanjem neba ostaja vedno na istem mestu. Za zaključek dejavnosti so učenci dobili navodila, kako izdelati model ozvezdja Velikega voza in ga potem s pomočjo svetlobe iz žepne svetilke proji- cirati na steno ali tablo. Dno plastičnih lončkov so naluknjali, tako da so oblikovali ozvezdje Velike- ga voza. Pomagali so si s dolgimi žeblji, ki so jih razgreli v plamenu svečke. V učilnici smo ugasnili luči. Nato so z žepno svetilko posvetili v dno lonč- ka in luknjasto podlago projicirali na tablo, kjer se je v svetlobnih lisah izrisal Veliki voz. V tem delu delavnice je bilo največ pričakovanj, veselja in navdušenja. Idejo za to delavnico smo dobili na spletni strani http://www.portalvvesolje.si/images/stories/ ucna_gradiva/vaja_11_ozvezdja.pdf . Kaj so o dejavnosti rekli učenci – nekaj njihovih mnenj o tem, kaj jim je bilo všeč: • všeč mi je bila delavnica, • zanimivo je bilo, ko so pogreti žeblji delali luknje, • všeč mi je bilo, da smo izdelali Veliki voz na lončku, • bila sem kar presenečena, ko mi je uspelo narediti Veliki voz. Slika 3: Ozvezdja – modeli na sončniku Slika 4: Izdelajmo model Velikega voza Sklepne misli Vreme nam tisti dan ni bilo najbolj naklonjeno. Bilo je oblačno in že na samem začetku naravo- slovne noči smo opustili vsako upanje, da bi zve- čer lahko opazovali zvezde v živo. Ker na nočnem nebu zvezd nismo mogli gledati, smo naredili tako, da so ozvezdja zažarela na črni ponjavi v Razredni pouk 3/2012 35 hodniku našega stopnišča. Ozvezdja smo obliko- vali iz kupljenega materiala, ki ima to lastnost, da čez dan vpija svetlobo, v temi pa to svetlobo oddaja. Ko smo bili vsi zbrani na stopnišču, smo ugasnili vse luči in v temi so zažarele zvezde v ozvezdju Velikega in Malega voza ter Kasiopeje. Popoldne se je hitro prevesilo v večer in čas v šoli je minil zelo hitro. Učenci so uživali. Pred šolo so jih že čakali starši. Navdušeni so jim hiteli pripovedovati, kaj so doživeli in česa novega so se naučili. Že naslednji dan se je na hodniku ponujala razsta- va vtisov iz prejšnjega dne, bolje rečeno, večera. Po tem, koliko so se učenci ustavljali ob razstav- ljenem, je bilo čutiti in razumeti, da je naravoslov- ni dan uspel in pustil globok pečat. Slika 5: Model ozvezdij na hodniku Slika 6: Razstava utrinkov Literatura in viri: 1. UČNI načrt: Program osnovnošolskega izobraževanja. Naravo- slovje in tehnika. MŠŠ, ZRSŠ, Ljubljana, 2000. 2. M. Prosen: Astronomija za srednje šole, skripta v ciklostilu, DMFA SRS, Lj. 1969 sk. s F. Avscem in urednik. 3. M. Prosen: Raziskovalne vaje iz astronomije, I. del, ADJ, Publ. 6, Lj. 1981. 4. M. Prosen: Orientiranje v naravi, MK (posebna izdaja Pionirja), Lj. 1981 skupaj z J. Rotarjem in P. Svetikom. 5. M. Prosen: Prvi stik z vesoljem, DZS, Lj. 1984. 6. M. Prosen: Astronomček Tonček, MK, Lj. 1985. 7. M. Prosen: Opazujem Sonce in Luno, MK, Lj. 1987. 8. M. Prosen: Veliki in Mali medved, samozaložba, Lj. 1990. 9. M. Prosen: Mala astronomija, Math, d. o. o., Lj. 1991. 10. M. Prosen: Orientacija, Math, d. o. o., Lj. 1991. 11. M. Prosen: Sonce – Zemlja – Luna, Gradivo za 25-dnevne delav- nice TEMPUS (Zemlja v vesolju in naravoslovna noč), Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta, Lj. 1994. 12. M. Prosen: Skrivnosti dneva in noči, Jutro, Lj. 1999. M. Prosen: Vesolje in Zemlja, zbirka Mali in veliki svet, Spozna- vanje okolja, DZS, Lj. 1999. 13. M. Prosen: Raziskujemo vesolje, zbirka Mali in veliki svet, Spo- znavanje okolja, DZS, Lj. 1999. 14. M. Prosen: Spoznavajmo Zemljo in vesolje (priročnik z OŠ), DZS, Lj. 2001; 15. Prosen: (Mali) leksikon astronomije, MK, Lj. 2004. 16. M. Prosen: Panorama zvezdnega neba, MK, Lj. 2004. 17. Spletne strani: – http://mb.ipaslovenija.org/Kasiopeja.htm (sekcija za astro- nomojo – vpogled: november 2009) – http://www.teleskop.si/ponudba.htm (prenosni planetarij - vpogled november 2009) – http://www.portalvvesolje.si/index.php?option=com_conte nt&view=category&layout=blog&id=7&Itemid=10 (dMFA - portal vesolje - vpogled: november 2009) – http://www.kvarkadabra.net/index.php?topic=astronomija (časopis za tolmačenje znanosti - vpogled: november 2009) – http://www2.arnes.si/~gljsentvid10/astro_literatura.html spletna stran z naborom literature o astronomiji (astronom- ska literatura v slovenščini - vpogled: november 2009) – http://vesolje.net/ (portal o astronavtiki in astronomiji - vpogled: november 2009) – http://www2.arnes.si/~soprsala/mico.swf (Romeo Salamon - virtualni planetarij - vpogled: november 2009) – http://www.youtube.com/watch?v=ulzN3c7XPiw (videopo- snetek - ansambel Avia Band - vpogled: november 2009) – http://www.observatorij.org/OCV-Intro.wmv (vodeoposnetek observatorij Črni vrh - vpogled: novembra 2009) – http://www.mojvideo.com/video-polet-na- -luno/03495b0d765cbe15938f (videoposnetek - polet na luno - vpogled: november 2009) – http://www.mojvideo.com/video-nas-planet-iz- -vesolja/12ee99d3efc445f70bc1 (videoposnetek - naš planet iz vesolja - vpogled: novembra 2009) – http://natgeotv.com/si/a-travellers-guide-to-the-planets/ videos/inhospitable-mars (videoposnetek - vpogled: novem- bra 2009) – www.dijaski.net/get/ast_ref_nase_osoncje_05__predstavi- tev.ppt (projekcija - vpogled: november 2009) – http://88.200.119.41/spletne%20strani%20ucencev/SPLET- NA_STRAN_-simon/nase%20osoncje.html (naše osončje - vpogled: november 2009) – http://student.pfmb.uni-mb.si/~vesolje/planeti.htm (planeti - vpogled november 2009)