poštnina plačana v gotovini NAS LIST JULIJ 1932 T^ŠTEVILKA TRETJE LETO GLASILO KATOLIŠKE AKCIJE ZA KAMNIŠKO IN MORAVSKO DEKANIJO NAŠ LIST IZDAJA MISIJONIŠCE V GROBLJAH, P. DOMŽALE. — UREJUJE IN ZASTOPA IZDAJATELJA ALOJZIJ POHAR C. M., DOMŽALE-GROBLJE. — TISKA MISIJONSKA TISKARNA, DOMŽALE - GROBLJE ZA TISKARNO JANKO STRNAD, DOMŽALE. — IZHAJA MESEČNO. POSAMEZNA ŠTEVILKA STANE 1 DIN, CELOLETNA NAROČNINA 12 DIN. INSERATI PO DOGOVORU. ROKOPISI SE REDNO NE VRAČAJO Molitev za javne zadeve človeka ali le so splošne za-Morebiti zade- Seznaniti vas hočem z besedo našega višjega pastirja. Na shodu, ki ga je imel z gg. dekani, je izrekel besede: »Potreba je v današnjih časih, da se več moli za splošne javne zadeve.« Morebiti smo res malo preveč vajeni, da v molitvi iščemo le sebe in svojih koristi. Svoje zdravje, zdravje svojih domačih, blagor hleva in polja, to imamo pred očmi. Za to molimo. In čimbolj nas sila privija, tembolj molimo. Če se pa ne zgodi, kar hočemo, potem pa gorje Bogu. Strašno besedo sem zapisal. Ali nemalokrat resnično. Sebe torej vidimo, splošnim potrebam pa zapiramo svoje oko in mašimo svoje uho. »I! Kakšne pa so splošne potrebe! Saj za nje niti ne vemo ne!« Kratko povedano so splošne potrebe skupna last večje družbe, torej ne zadevajo le posameznega nekaj družin. Po svojem obsegu deve lahko različne, vajo le samo župnijo. Nameravan misijon ali duhovne vaje. Kakšen bo Uspeh sv. misijona ali duhovnih vaj, bi odvisno samo od voditeljev, od domačih duhovnikov ali od misijonarjev, ampak mnogo mnogo tudi od Župljanov. Skupna zadeva cele žup-bije mora biti vsakoletno prvo sv. obhajilo otrok. Kakor so ob rojstvu sv. Janeza Krstnika vpraševali »Kaj neki bo iz tega otroka?« tako mora bi-£i skrb cele župnije za to, kaj bo prišlo iz vsakoletnih prvoobhajancev. Vredni so naše molitve in naših skrbi- Vsaka župnija ima še marsikaj mkega, kar bi lahko spravili semkaj v tale predal. Kar pri shodih KA se 0 tem pomenite. Vsaka škofija ima spet svoje skupke zadeve. Samo eno naj omenim: ®krb za dobre duhovnike. Ni je kma-.b večje kazni za ljudstvo, kakor če Jbn manjka dobrih duhovnikov. O mm bi nam lahko naši bratje onstran brnj napisali nekatero poglavje. Ni hu samo škofova zadeva, dati škofiji bobrih duhovnikov, marveč je to ®;vbr vseh vernikov v škofiji. Molijo torej za svoje duhovnike: za tiste, ki so bili kdaj med nami, za tiste, ki so zdaj in morebiti še najbolj za tiste, ki šele bodo. Omenimo nekatere naše splošne narodne zadeve. Vernost našega naroda doma in v tujini, skrb za naše izseljence, treznost našega naroda, proglašenje škofa Slomška in Baraga za svetnika. Mislim, da sami čutite težo teh skupnih naših zadev in da mi ni treba še posebej povdarjati, da so vse te potrebe vredne, da jih priporočamo dan za dnevom božjemu varstvu. Koliko splošnih javnih zadev ima pa sv. Cerkev! Nekatere naj na kratko omenim. Skrb za mir med narodi. Povejmo na ves glas: Najboljša, najcenejša zveza narodov je in ostane sv. katoliška Cerkev s svojimi nauki o ljubezni do bližnjega. Ko bi narodi Cerkev malo bolj poslušali, marsika-ko razočaranje bi jim bilo prihranjeno. Molimo z njo za mir na zemlji. Opozarjam mimogrede, da bo poslej vsako prvo soboto v mesecu pri Mariji Pomagaj ena sv. maša za ohranitev miru med narodi in stanovi in za blagor naše domovine. Naj bi se s to željo sv. očeta vsaj ta dan združili tudi mi po naših domovih! Važna splošna cerkvena zadeva je in bo ostala za vse čase misijonstvo, skrb za razširjanje evangelija med pogani. Naj bi nas vse prešinila misel Gospodova: »Prosite torej Gospoda žetve, da pošlje delavcev na svojo žetev!« Samo še eno reč naj omenim; to so mesečni nameni apostolstva molitve. Najdete jih v vsakem Bogoljubu in v Glasniku Srca Jezusovega. Koliko bi bilo vredno, ko bi se vsi verniki zanje zavzeli in zanje molili! Odkril sem vam celo vrsto javnih zadev. Vsi smo po svojih močeh dolžni, zanje delati in moliti. Da, delati in moliti. Ako Gospod ne zida hiše, se zastonj trudijo, kateri jo zidajo; ako Gospod ne varuje mesta, zastonj čuje, kdor ga varuje. Če bomo šli Bog in ljudje skupaj, eno pot, bomo z delom in molitvijo mnogo dosegli. Ljudje sami pa nič, nič, nič . . . L. * ODPOVED Akademski misijonski tečaj in misijonski dan, ki smo ju napovedali v zadnji številki za 29. junij, se ne bosta vršila zdaj, ampak pozneje. Kdaj, bomo še objavili v Našem listu in drugem časopisju. Pravdanje Morda največja nesreča, ki tare naše ljudstvo, je pravdanje. To je tisti grozni prostovoljni davek, ki je že sto in sto posestnikov uničil ali jih spravil v dolgove, iz katerih se ne morejo več dvigniti. Ljudje se pravdajo za vsako stvar: za steze, za pota, za meje , za dedščine, zaradi raz-žaljenja časti itd. Nihče ne bi rekel nobene besede, če bi se pravdali le takrat, ko se je treba pognati za pravico, od katere ni mogoče odstopiti. Ali to je le redkokdaj. Največkrat so stvari tako malenkostne, da ni vredno govoriti o njih, ali pa so slučaji taki, da je mirna in pametna poravnava vedno mogoča, če je le na obeh straneh dobra volja. Ali ravno te ni! Vzroki pravdanja so razni. Eden izmed njih je pohlep, lakomnost po zemlji, pri dediščinah navadno po denarju. — Kmet gre orat, pa vedoma in namenoma odorje svojemu sosedu nekoliko zemlje. Če je ta miroljuben, bo morda prvikrat molčal. Ali la-komnež odorje drugikrat še eno brazdo. Zdaj se seveda oškodovani začne braniti. Začne se pravda za nekaj korakov zemlje. Pri dediščinah je pohlep po denarju. Sin je prevzel posestvo po očetu, hčere' je bil oče izplačal že poprej. Ali posestvo je zdaj več vredno kot je bilo takrat, ko ga je oče izročil. V hčerah ali v njihovih možeh se vzbudi lakomnost. Če dedič očetovega posestva svojim sestram noče ničesar primekniti, se začne pravda. Drugi vzrok je nekaka trma, ki je za pametnega človeka naravnost nerazumljiva. Kmet se naenkrat domisli, da zapre svojemu sosedu bližnjico, stezo ali pot. Na stezo nameče kup grmovja. Sosed, ki pride po navadnem potu, razmeče in odstrani te veje, enkrat ali večkrat — in kar na- enkrat se začne pravda zaradi motenja posesti ali kakor se pač zove. — Ali pa: kmet zapre svojemu sosedu dovozni pot na njivo. Ta kljub prepovedi vozi ali podere plot, ki ga je prvi postavil — in spet morajo miriti odvetniki. Kmet izkoplje na sredi pota jarek, da sosed ne more voziti niti hoditi. Spet vzrok za pravdo. Ko bi bila stvar kaj vredna! Ali navadno ni nič. Znani so mi primeri, ko je bil preporni košček zemlje vreden 10 do 20 Din. Pravda se je vlekla in stroški so narasli nad 10.000 Din in še več. Pripoveduj pravdajočima se strankama kolikor hočeš, nihče te ne posluša. Morda bi te še poslušal, ko bi ne bilo hujskačev. To so tisti škodljivci, ki zaslužijo najstrožjo obsodbo. Hujskači zo začetniki pravd. Ti podpihujejo, ti dražijo, ti nagovarjajo. O pričah, ki prisegajo med pravdanjem, za zdaj ne mislim govoriti. Ne morem si misliti, da bi bilo res, kar trdijo mnogi, da naši ljudje tudi krivo prisežejo za kakšen »cikorjevec«. .Ne verjamem še, vendar sem tudi v tem že postal črnogledec. Dokler pokriva sneg dole in hribe, travnike in njive, so kmetje primorani, da bivajo doma vsak za svojo pečjo. Ta čas vsak zase doma ugib-Ije in modruje. Ko pa sneg skopni in se prične poljsko delo, pohite kmetje na njive in travnike. Sosedje, ki so se že pravdali, so spet blizu skupaj in spet je nevarnost, da se začno prepirati. Beseda da beesdo in kmalu je spet tožba, če ne zaradi zemlje, pa zaradi razžaljenja časti. Ena sama pravda je večkrat kriva, da ne pride do miru in ljubezni. In sovraštvo sega potem od rodu do rodu. Naglasil sem, da so pomirjevalni poskusi največkrat zastonj. Duhovnik pripoveduje o ljubezni do bližnjega na prižnici in v spovednici, hodi na dom mirit razkačene duhove, župan ali občinski mož se trudi, nagovarja, pametni in mirni ljudje svare — ali navadno zmaga staro sovraštvo ali pohlep ali trma ali pa hujskač. Kmet kar noče uvideti, da je njegova največja nesreča — pravdanje. So ljudje, ki so rojeni prepirljivci in pravdarji. Strašne narave! Razburjajo in vznemirjajo vso vas, celo občino. Brez prepira ne morejo živeti ; žilica jim ne da miru. Povsod preže na svoje sosede, ki so po njihovem prepričanju njihovi zakleti sovražniki. Seveda imajo zato večne pravde zaradi razžaljenja časti. Vsaka dvonožna živalca, ki stopi na njihovo njivo, jim takoj poje mernik najlepšega žita in pomandra s svojimi kopiti vse bilke. Vsa zemlja od Urala do Triglava je njihova last. Odtod spet večne pravde zaradi prizadete umišljene škode, zaradi motenja posesti itd. Seveda taki ljudje skoro vsako pravdo zgube, kar še bolj razpihne ogenj njihove jeze. Nujno potrebno bi bilo, da bi župan in občinski možje imeli pravico vsaj v manjših stvareh posredovati in odločati. Sicer bo naš, k pravdanju nagnjeni kmet, ki ga tlači še sto drugih nadlog, prišel na rob prepada. Cerkvene organizacije Nemalokrat ste že slišali besedo, da so Marijine družbe odveč, da je tretji red nepotreben, da so sploh vse družbe, ki jih Cerkev vodi in podpira, Cerkvi bolj v škodo kakor v korist, da sejejo samo razdor med verniki. In pa: »Ali nismo že zadosti Marijini otroci, če smo katoliški kristjani? Ali ni Marija že itak Mati vseh katoličanov?« Če bi tako govorili samo nasprotniki sv. Cerkve, potem bi lahko rekli: »Že vemo, koliko je ura bila.« Če pa tako govore tudi dobri verniki, tudi trezno in resno misleči ljudje, potem je pa prav, da se o vsem tem malo pomenimo. V sv. pismu, v Visoki pesmi Salomonovi (6, 9) beremo besede, ki ste jih že večkrat slišali: »Kdo je ona, ki prihaja kakor vzhajajoča zarja, lepa kot luna, izbrana kot sonce in strašna kot oborožena vojna truma?« Razlagavci sv. pisma so tega mnenja, da v prenesenem pomenu vidimo v teh besedah sv. Cerkev (Wolf-Alio-li, Sv. pismo, III, str. 452). Njena lepota je v neštevilnih krepostih, s katerimi se odlikujejo njeni člani, izbrana je, da vodi ljudi k svetlobi večnega Sonca, močna je, ker mora po Gospodovih besedah kljubovati tudi peklenskim silam. V strah jim je njegova beseda: »In peklenska vrata je ne bodo premagala.« V dobro opravljeni vojni četi so vojaki vseh vrst. Navadni vojaki prostaki, nižji in višji častniki gori do vrhovnega poveljnika. Vsi pa morajo biti eno v tem, da so res — junaki. V vrstah sv. katoliške Cerkve je podobno. Imamo vernike, ki niso včlanjeni v nobeni družbi ali bratovščini. Njihovo ime je bilo zapisano ob vstopu v življenje v rojstno in krstno knjigo, morebiti bodo vpisani kdaj tudi v poročno knjigo, ob odhodu s tega sveta bo pa njihovo ime prišlo še v mrliško knjigo. Vsi ti so kakor v armadi navadni vojaki. Potem imamo vernike, ki so člani Marijinih družb, tretjega reda, družbe treznosti, Vincencijevih ali Elizabetinih družb, misijonskih družb ... Brez konca in kraja: vseh družb in bratovščin mi ni mogoče našteti. Te smatrajte kakor za nižje častnike V vrstah vojskujoče se Cerkve. Potem pa pridejo člani cerkvenega vodstva, od kaplanov mimo redovnikov, župnikov, dekanov in škofov gori do papeža. Vsi skupaj pa moramo biti — dobri katoličani. Ureditev svete Cerkve same torej nujno potrebuje takih verskih družb, katerih člani so sicer vsakdanji ljudje, ne svetniki, ne svetnice, pač pa naj bi bili drugim za vzor, za spodbudo, za pomoč. Če bi hotel kdo reči, da sv. Cerkev v svojih prvih apostolskih časih vsega tega ni poznala, pa so bili njeni člani vendar vsekakor vzorni ljudje, bomo rekli, da je to resnica in da je bilo takrat lahko voditi Cerkev, ko se je razraščala šele v tisoče in v deset in stotisoče, če tudi ni imela teh in podobnih verskih družb. Ko pa je Cerkev narasla v milijone in v stotine milijonov, ko so se njeni člani razširili po vseh delih sveta, je bila pa Cerkev primorana, da si poišče novih, časom primernih pripomočkov, da svoje številne zbore in trume lažje vlada. Saj je tudi vojaštvo v republiki San Marino in v kneževini Monako (prva ima krog 11.000, druga pa krog 16.000 prebivalcev) vse drugače urejeno kakor pa v obsežnem vla-darstvu Velike Britanije, po domače Angleške. Člani vseh verskih družb naj bodo kakor luč v domači hiši in kakor svetilnik na morju. Kdorkoli se vrača v temni noči domov, se že iz daljave ozira po svetlobi domače hiše in proti njej naravna svojo pot ter skuša varno doseči svoj cilj. In bodo naj kakor svetilnik na morju, ki kaže ladjam na odprtem morju v temni noči pravo smer, kjer bodo vozile breZ hujših nevarnosti, dokler jim ne po' kaže varnega pota v pristanišče. To in še več morajo biti člani vsake ver' ske družbe in bratovščine. Torej ne za razdor, ampak za vzor in za podporo so postavljeni tako vernikom kakor dušnim pastirje«1' Naj bi se vsi tega tudi vsak čas za' vedali! Vsako leto enkrat slišite v cerkva^1 brati besede sv. Pavla: »Različni 30 duhovni darovi, isti pa je Duh. različne so službe, isti pa je Gospo«: In različna so dela, isti pa je Bog, dela vse v vseh.« Podobno bi lah^ mi rekli: Različne so družbe, Duh, k naj jih vodi, je pa isti; raznovrst« so bratovščine, Cerkev je pa ista ^ razna so pota, ki vodijo v nebesa, je pa isti, ki vodi vse k istemu cilj11’ k večni Luči, k sebi samemu. Marijina družba, tretji red, druz treznosti, družba vednega češče«! presv. Rešnjega Telesa, VincencijeV in Elizabetina družba, družba za širjenje vere, bratovščina presv. Srca Jezusovega, bratovščina srečne smrti... Toliko družb, toliko bratovščin, in vsaka ima svoj namen in vsaka nas skuša voditi h Kristusu Jezusu. Kar pa vodi k Bogu, ne smemo izrabljati za razdor in za razpor v svojih lastnih vrstah, če hočemo, da bo sv. Cerkev res kakor dobro oborožena vojskina truma. Moč in junaštvo armade je v edinosti med nižji-mi in višjimi. Naj bo edinost tudi znamenje moči sv. katoliške Cerkve, pa bo z nami Bog in njegov blagoslov. L. Spoštuj hišo božjo! (Nadaljevanje.) Nadalje so na oltarju še takozvane kanonske tablice. To so tri tablice, na katerih so napisane razne molitve, tako n. pr. na levi tablici zadnji evangelij, na srednji slava in vera in pa posvečevalne besede. Na desni tablici pa so razne molitve, ki jih duhovnik moli pri darovanju, n. pr. oni lepi psalm »Umil bom roke med nedolžnimi in stal bom pred tvojim oltarjem, Gospod«. Srednja tablica mora biti na oltarju med sv. mašo, Za drugi dve pa ni zapovedano, da bi morali biti. To, kar sem dozdaj našteval, mora kiti na oltarju med božjo službo in se brez tega sv. daritev ne more vršiti; s kar bom, odslej opisoval, je pa samo Priporočljivo, da je med službo božjo mi oltarju, ni pa nujno potrebno, tako m pr. oltarna slika ali kip. Marsikdo Je morda mislil, da je oltarna slika 9li kip bistveni del oltarja, ali to je *e nekak okras za oltar in navadno Predstavlja svetnika, ki mu je oltar Posvečen. Pomen kipa ali slike je v tem, da nas spominja na svetnika, in Vsak dober kristjan bi pač moral vedeti, katerim svetnikom so posvečeni °ltarji farne cerkve. Nadalje je na oltarju še tabernakelj. Beseda pride od latinske Oesede »tabernaculum« in pomeni šo-t°ri Prvi tabernakelj na zemlji je bil Syeti šotor, ki ga je zgradil Mozes v Puščavi, v katerem je bila skrinja za-^oze in nad katero je bival Bog v Podobi oblaka. Prav tako je pozneje Prebival Bog v Salomonovem temp-lu. V tabernaklju pa ne prebiva Bog Umo v podobi oblaka, ampak v po-^obi kruha. v prvih časih krščanstva še niso Uranjovali Najsvetejšega, ker jim je ■ Evharistija bila daritev in jed, Uai? .lucb nlso imeli v cerkvah taber-y kijev v današnjem pomenu besede. Sv^iki so jemali sv. Evharistijo na i domove in jo nosili jetnikom v ^e- Dijakoni so jo nosili bolnikom, ni znana ona prelepa zgodba o sv. Tarciziju, ko je nesel sv. Rešnje Telo bolnim in jetnikom in so ga tovariši umorili. Ko pa so pozneje začeli graditi cerkve, so tudi začeli shranjevati sveto Rešnje Telo v cerkvah za bolnike, shranjevali so ga v bližini oltarja in so ta kraj imenovali secretarium, to je zdaj naša zakristija. V srednjem veku so hranili sv. Rešnje Telo v posodah stolpaste oblike v bližini oltarja. Taka posoda je bila v začetku lesena ali železna, pozneje pa čimdalje bolj dragocena. Na te posode stolpaste oblike nas še danes spominja vzklik v lavretanskih litanijah: Stolp slonokoščeni, hiša zlata. (Primera je naslednja: Kakor nam je Marija darovala Jezusa, tako nam ga hrani ta posoda v podobi kruha.) Pozneje v 9. stoletju so v nekaterih deželah, zlasti v Franciji in Nemčiji začeli namesto teh posod uporabljati nekake škatljice, ki so imele obliko goloba. Golob je visel na verižici pred oltarjem, na hrbtu je imel majhno zaklopko, kjer so vlagali oz. ven jemali sv. Evharistijo. Prazniki in godovi JULIJ 1. Petek (27. dan po mlaju): Praznik Presv. Krvi — Martin, škof; Romuald, šk.; Kast in Sekundin, škofa in muč.; Gal, šk.; Domicijan, opat; Eparhij, opat; Salus, sp.; Teobald, puščavnik. 2. Sobota (28. dan po mlaju): Obiskovanje Dev. Marije; — Proces in Martini jan; Ariston, Krescencijan, Evtihijan, Urban, Vital, Just, Felicisim, Feliks, Marcija in Simforoza, mučenci; Svitun, šk.; Oton, šk. 3. Nedelja (29. dan po mlaju): 7. pobink. Evangelij: O lažnivih prerokih. — Leon, p.; Trifon, Hijacint, Irenej in Mustiola, muč.; Marko in Mucijan, m.; Anatolij, šk.; Helio-dor, šk.; Datus, šk.; Tomaž, apostol. 4. Ponedeljek (30. dan po mlaju): Lavri-jan, šk. muč.; Jukundijan, muč.; Inocencij in Sebastijan, m.; Namfanion, m.; Teodor, šk.; Flavijan in Elija, škofa; Urh, šk.; Elizabeta, vdova; Martin, šk. in spoz. 5. Torek (1. dan po mlaju): Ciril in Metod, škofa; Zoa, muč.; Domicij, m.; Atana-zij, m.; Agaton in Trifina, m.; Marin, Teo-dot in Sef oda, m.; Cirila, m.; Numerijan, šk. in sp.; Filomena, devica. 6. Sreda (2. dan po mlaju): Izaija, prerok; Trankvilin, m.; Romul, šk. m.; Dominika, dev. m.; Lucija, m.; Goar, šk. 7. Četrtek (3. dan po mlaju): Klavdij, Ni-kostrat, Kastorij, Viktorin in Simforijan, m.; Apolonij, šk. sp.; Vilibald, šk.; Ilidij, šk.; Odon, škof; Panten, sp.; Edilburga, d.; Benedikt, menih. 8. Petek (4. dan po mlaju): Elizabeta, kr., vdova; Akvila in Priscila, spoz.; Kili-jan, šk. m.; Prokopij, m.; Hadrijan, p.; Evgenij, p.; Avspicij, šk. spoz. 9. Sobota (5. dan po mlaju): Zenon in tov., m.; Ciril, šk. m.; Anatolija in Avdaks, m.; Brikcij, šk.; Veron. Julijani, opatinja. * 11 10. Nedelja (6. dan po mlaju): 8. pobin-koštna. Evangelij: O krivičnem hišniku. ~ Januarij, Feliks, Filip, Aleksander, Silvan, Vital in Marcijal, muč.; Rufina in Sekunda, dev. m.; Apolonij, m.; Amelberga, d. 11. Ponedeljek (7. dan po mlaju): Pij, papež; Januarij in Pelagija, m.; Sidronij, m.; Marcijan, m.; Savin in Ciprijan, muč.; Abundij, m.; Sabin, sp. 12. Torek (8. dan po mlaju): Mohor in Fortunat, muč.; Janez Gualbert; Nabor in Feliks, m.; Pavlin, šk. m.; Proklus in Hila-rijon, m.; Marcijana, d. m.; Epifana, m. 13. Sreda (9. dan po mlaju): Marjeta, d. m.; Anaklet, p.; Sila, sp.; Evgenij, šk.; Se-rapijon, m.; Miropa, m.; Turijan, šk. sp. 14. Četrtek (10. dan po mlaju): Feliks, šk.m.; Evtropij, m.; Atanazij, šk.; Januarij, Florencij, Julija in Justa, m.; Filip, Zenon in Narzej, m.; Antijoh, m. 15. Petek (11. dan po mlaju): Bonaventura, cerkv. uč.; Just, m.; Fok, šk. m.; He-rakla, šk.; Optacijan, šk.; Kamil de Lelis; Frančišek Solan., sp. 16. Sobota (12. dan po mlaju): Karmel-ski Mati božja. — Favst, m.; Atenogen, šk. Valentin, šk. m.; Sizenand, m,; Domnijon, m.; Evstahij, šk. m.; Rajnelda, d. m.; Marija Magdalena Postel. 17. Nedelja (13. dan po mlaju): 9. pobin-koštna. Evangelij: Jezus joka nad Jeruzalemom. — Aleš, sp.; Hijacint, m.; Generoz, m.; Teodota, m.; Teodozij, šk.; Marcelina, devica. 18. Ponedeljek (14. dan po mlaju): Kamil de Lelis; Simforoza, m.; Emilijan, m.; Friderik, šk. m.; Gundena, d. m.; Marina, d. m.; Maternus, šk.; Arnulf, šk.; Bruno, šk. sp. 19. Torek (15. dan po mlaju): Vincencij Pavelski; Epafra, šk.; Martin, šk. m.; Justi in Rufina, d. m.; Avra, d. m.; Simah, p.; Arzenij, diakon; Makrina, d. 20. Sreda (16. dan po mlaju): Elija, prerok; Hieronim Emilijan; Marjeta, d. m.; Severa, d.; Vulmar, opat; Sabin, Julijan, Maksim, Makrobij, Kasijan in Pavla, m. 21. Četrtek (17. dan po mlaju): Prakse-da, d.; Danijel, prerok; Zotik, šk. sp.; Viktor, m.; Julija, d. m.; Janez, menih; Arbo-gast, šk. 22. Petek (18. dan po mlaju): Marija Magdalena; Sintiha; Platon, m.; Teofil, m. Ciril, šk.; Manelaj, opat; Lavrencij, sp. 23. Sobota (19. dan po mlaju): Apolinar, šk.; Liborij, šk. sp.; Razif, m.; Primitiva, d. m.; Apolonij in Evgenij, m.; Trofin in Teofil, m.; Brigita, vdova; Romula, Re-dempta in Herulda, dev. 24. Nedelja (20. dan po mlaju): 10. po-binkoštna. Evangelij: O cestninarju in farizeju. — Kristina, d.; Vincencij, m.; Viktor, m.; Menej in Kapiton, muč.; Niketa in Akvilina, m.; Ursicin, šk. 25. Ponedeljek (21. dan po mlaju): Jakob, apostol; Krištof, m.; Kukufat, m.; Pavel, m.; Teodemir, menih, m.; Valentina, d.; Magnerik, šk. sp. 26. Torek (22. dan po mlaju): Ana, mati Marije Device; Erast, šk. m.; Simfronij, Olimpij, Teodul in Eksuperija, m.; Hijacint, m.; Valens, šk. sp.; Simeon, menih. 27. Sreda (23. dan po mlaju): Pantale-on, m.; Mavrus, Pantalčemon in Sergij, m. Feliks, Julija, Jukunda, m.; Eterij, šk. sp.; Antuza, d. 28. Četrtek (24. dan po mlaju): Inocencij, p.; Nazarij in Celzus, m.; Evstahij, m.; Akacij, m.; Sampson, šk. sp.; Peregin. 29. Petek (25. dan po mlaju): Marta, d.; Feliks, p. m.; Simplicij, Favstin in Beatri-ka, m.; Serapija, d.; Kalinik, m.; Olaf, kr. m.; Urban, p.; Lupus, šk. sp.; Viljem, šk. sp.; Favstin, sp. 30. Sobota (26. dan po mlaju): Abdon in Senen, muč.; Ruf in, m.; Maksima, Dona-tila in Sekunda, d. m.; Juli ta, m.; Ursus, šk. sp. 31. Nedelja (27. dan po mlaju): 11. po-hinkoštna. Evangelij: Jezus ozdravi gluhonemega. — Ignacij Lojolski; Kalimenij, šk. m.; Fabij, m.; German, šk.; Firmus, šk. sp.; Janez Kolumbini. Z našega razgledišča MARIJANSKA DRUŽINA v kamniški dekaniji leta 1931. — Fantovska kongregacija obstoja v 13 župnijah in šteje 517 članov. Možje imajo kongregacijo v dveh župnijah: v Komendi in Zg. Tuhinju, članov je 135. — Dekleta so pod Marijinim praporom po vseh župnijah, njih članstvo izkazuje število 2029. — Tudi kongregacije za žene napredujejo, v 18 župnijah imajo 1338 članic. — Marijin vrtec obstoja v 17 župnijah in šteje 845 dečkov in 1069 deklic, skupaj 1914. Celotna Marijina družina šteje v dekaniji 5933 članov, kar je petina vseh prebivalcev. Največ je število izkazujejo župnije: Komenda, Ihan in Homec. — Kdo bi mogel našteti in preceniti mnogo milosti, ki prihajajo od Matere milosti po kongregacijah našemu ljudstvih Zato naj bo vsem fantom, možem, dekletom in materam v ponos, da pripadajo veliki Marijini družini. Toda pod plaščem Marijinim je še dosti prostora — zato naj se pridružijo še drugi, zlasti fantje in možje, ki tudi nujno potrebujejo varstva in pomoči Marijine. GROBLJE. Dne 21. junija je zapustil po 6 letnem vztrajnem delovanju Misijonišče preč. g. superior Gregor Flis, ker mu je po družbenih pravilih potekel šestletni rok. Odšel je na novo mesto v Celje. Istočasno, t. j. 29. maja, je preč. generalni superior Misijonske družbe v Parizu podpisal dekret za novega superiorja v Grobljah, preč. g. Alojzija Poharja, ki je nastopil svojo službo dne 23. junija. Novi superior je v Grobljah in okolici že znan, ker je že v začetku Misijonišča v Grobljah deloval v zavodu kakor tudi na misijonih. Bivšemu marljivemu superiorju želimo na novem mestu kakor tudi novemu grobeljskemu superiorju obilen božji blagoslov. KAMNIK. Kljub težkemu gospodarskemu položaju smo imeli letos že 14 porok. Meseca januarja se je poročil predsednik Katoliške akcije za dekanijo Jernej škrjanec iz Volčjega potoka z Rozalijo Bohinc iz Cerkelj, vneto članico Marijine družbe. V zadnjih tednih pa so se poročile štiri zgledne članice kongregacije: Jožefa Grošelj z Francetom Kočarjem, Stražar Ivana, zelo delavna pri prosveti in dobrodelnosti, z Francetom Svetljem. Oba para sta iz Podgorja. Dve sestri, Terezija in Marija Dimnik iz Volčjega potoka sta se poročili z dvema bratoma, Alojzijem in Jožefom Frontini; oba sta vrla člana fantovske kongregacije v Šmartnem v Tuhinju. Takih porok si želimo, pa bo srečen naš narod. — Romarski shod pri Sv. Primožu 12. junija je bil dobro obiskan. — V nedeljo 5. junija smo imeli lepo spravno in prošnjo procesijo s presv. Rešnjim Telesom. Ker je procesija na praznik radi slabega vremena izostala, smo jo imeli ta dan. Udeležba je bila prav dobra, hiše okrašene in razsvetljene po mestu, koder je šla procesija. — V nedeljo 12. junija smo imeli priliko videti, kako prehaja kultura iz mesta na deželo, in to ob priliki nogometne tekme med Športnim klubom Kamnikom in fanti iz Ihana. Med prvim polčasom je golman S. K. Kamnika brcnil nekega ihanskega igralca s tako močjo v trebuh, da se je slednji onesvestil. Z umetnim dihanjem so ga spravili spet k zavesti. Svetovali bi našim fantom, naj gojijo kak bolj plemenit sport — saj danes prevladuje mnenje, da ni nogobrc edino zveličavni sport. — V zadnji številki smo poročali o modemi ureditvi kamniške siromašnice. Naknadno sporočamo, kot ilu- stracijo k zadnjemu poročilu, da biva v eni mali sobici osem oseb, t. j. dve družini skupaj. In sicer odrasli, odraščajoči, otroci, moški, ženske itd. Da je to proti pravilom higijene in morale ter da žali družinski čut, je umevno. Zato apeliramo na merodajne činitelje, g. župana, g. sreskega zdravstv. referenta in g. sreskega načelnika, da se za zadevo zanimajo in ta nedostatek popravijo. STRANJE. Delo na banovinski cesti je bilo nenadoma ustavljeno, škoda! število brezposelnih je tako spet narastlo. —-Pri prvem sv. obhajilu je bilo dne 26. junija čez 30 otrok. Popoldne so bili povabljeni s stariši, s sorodniki in znanci na majhno razvedrilo v cerkveno dvorano. —■ živina je šla te dni na pašo v planino. In z njo pastirji. Naj bi se vsi zdravi vrnili! Nekaj se govori o mlekarni in sirarni na planinah. Bi ne bilo tako napačno. Koliko potov, koliko zamujenega dela imajo ljudje, ki hodijo v planino po puter in po sir. — Sv. Medard hoče pri nas ostati mož beseda. Doslej je bilo še malo dni brez dežja. — Iz drugih krajev beremo vedno poročila o zlatih porokah. Tudi pri nas je nekaj takih parov, ki bi lahko praznovali isto slavje, pa ... . KOMENDA. V junijski številki Našega lista se nekdo iz Vira pritožuje, da so na vnebohod pokrivali Kocijančičevo stavbo, in da bi mogel povedati tesarski podjetnik Štebe, kdo je temu kriv. Tesarski podjetnik štebe, Komendčan iz Most, ve povedati toliko, da ni na vnebohod pokrival omenjene stavbe on ali njegovi delavci. Kdo je pokrival na vnebohod, bi dopisnik najgo-tovejše zvedel od lastnika stavbe. BLAGOVICA. Kakor dragod, tako se tudi pri nas nabere nekaj novic, ki jih naj Janez Langerholz: Iz njegovih zapiskov POVEST. — Nadaljevanje. Sam ne vem, kako je z menoj. Česar se lotim in kar počnem, povsod je nesreča takoj za menoj. Komaj sem se domislil Bosne, že me je nagovoril prijatelj, naj bi pustila delo tu v pusti Zalatni, katere ime sicer diži po zlatu, ali zlata nima v rokah ubogi delavec, le že itak bogati bogatini se čez vso mero z njim zalagajo. »Pojdiva v Sibinj«, mi je govoril, »ob meji leži, kupčijsko mesto je. — Tam bo lahko delo in dober zaslužek.« Dober zaslužek! Mislim,, da me je ta beseeja premotila. Zakaj želel sem hitro prislužiti primerno vsoto denarja, potem pa pustiti te kraje, ki so se mi zdeli vedno bolj divji, pusti, neprijazni. To se pravi: kraji so mi bili všeč, ampak ljudje so mi bili zoprni. Šla sva. Služba, ki sva jo dobila, ni bila napačna. Med tednom delo in dober zaslužek, v nedeljo pa sem bil sam svoj gospod. Šel sem lahko v cerkev ali pa na izlet, kakor sem sam hotel. Občudoval sem zlasti 73 metrov visoki zvonik protestantovske cerkve. K sv. maši sem pa hodil v nekdanjo jezuitsko cerkev. Nekajkrat sem pa skočil čez mejo v sosedno državo, v Romunijo. Prav ti skoki so bili zame usodepolni. Ne vem, kdo je bil tisti moj dobri prijatelj, ki me je počrnil pri gosposki, da hodim v Romunijo z nameni, ki niso povsem lepi in jasni in čisti. Še na misel mi ni nikdar prišlo na to, česar so me dolžili. Ali nič ni pomagalo. Prijeli so me neke nedelje, ko sem se vrača z izleta, preiskali so me, našli so pri meni nekaj romunskih časopisov, med njimi tudi enega, ki ni bil Ogrom posebno naklonjen, kakor so mi rekli, in vse to je zadostovalo, da so me pridržali v kletki. Med preiskavo so me vpraševali o takih stvareh, o katerih se mi niti sanjalo ni. Seveda sem na vsa taka vprašanja odgovarjal kratko: »Ne.« Sodniki so se jezili nad menoj, češ da tako trdovratnega zločinca še niso imeli v svojih prostorih. Obsodili so me v ječo samo na podlagi najdenih dokazov. Po nedolžnem zaprt! Hudo mi je bilo. Jezil sem se in robantil, da je kar pihalo. Ge bi bil močan kakor Samson, bi bil pretresel tiste zidove, da bi bili pokopali sodnike in vse njihove pomočnike, sam bi bil pa pobegnil daleč, daleč, da bi nikdar več ne videl tega nesrečnega mesta. Pa ni šlo. Jeze je bilo preveč, moči premalo. Natihoma sem vedno mislil in premišljeval, kako bi pobegnil. Misel se je podila za mislijo, že se mi je svital dan rešitve, pa so ga okoliščine spet pregnale. Naposled pa se mi je vendar posrečilo. Nočem povedati, kako, sicer bi še po smrti v grobu ne imel miru pred orožniki. Jutranja zarja je pogledovala izza gor, ko sem bil že davno zunaj mesta. Srečavati so me začeli prvi ljudje, ki so hiteli s svojimi pridelki na trg. Sumljivo so pogledovali človeka v kaznjenški obleki. Prijeti me nobeden ni upal. Bal se je in mislil satn pri sebi, kakšen tolovaj pač tiči v tej strahotni obleki. Nihče ni vedel, da se skriva v njej poštena — vsaj takrat — in po prostosti hrepeneča slovenska duša. Pred seboj sem zagledal globoko dolino. V tem hipu mi je šinila v g]a' vo nova misel: »Fant, umakni se ljuJ dem, ki te srečujejo. Kar v goščo-Potem pa skusi priti v onole dolino-1* Nekaj skokov in gozdno drevje ju*' n ih Karpatov me je vzelo v svoje gostoljubno varstvo. Ko sem bil doSt daleč od ceste, sem si zaželel počitka.- Položil sem svoje trudne ud v senco goste smreke in sem Pra krepko zaspal. Visoko na nebu je stalo sonce, kO sem se prebudil. Precej nizko pod se-boj sem začul udarce sekire. Šel seru za glasom. Previdno sem stopal u hosti in se oziral okoli sebe. Kar za. gledam na drevju poleg sebe nek3-) kosov vrhnje obleke in precejšnjo za logo kruha. Odložil sem del svoje Jel priobčimo. Ker je Naš list glasilo Katoliške akcije, se mi zdi potrebno, da napišem par vrstic o tem. - Tudi pri nas obstoja odbor Katoliške akcije, ki ima nalogo,