GRADBENI VESTNIK G LA S ILO ZVEZE DRUŠTEV G R A D B E N IH IN ŽEN IR JEV IN TEHNIKO V S LO V E N IJE Glavni in odgovorni urednik: Navodila avtorjem za pripravo člankov in drugih prispevkov P ro f.d r. Janez DUHOVNIK Lektorica: Alenka RAIČ - BLAŽIČ Tehnični urednik: Danijel TUDJINA Uredniški odbor: D oc.dr. Ivan JECELJ Andre j KOMEL, u.d.i.g . Mag. G ojm ir ČERNE P ro f.d r. F ranci STEINMAN P ro f.d r. M iha TOMAŽEVIČ Tisk: Tiskarna TONE TOMŠIČ d.d L jub ljana Količina: 900 Izvodov Revijo izdaja ZVEZA DRUŠTEV GRAD­ BENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV SLOVENIJE, Ljubljana, Karlovška 3, telefon/faks: 01 422-46-22, ob fi­ nančni pomoči Ministrstva RS za znanost in tehnologijo, Fakultete za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani ter Zavoda za grad­ beništvo Slovenije. http://www.europlan.si/vestnik Letno izide 12 številk. Letna naročnina za individualne naročnike znaša 5000 SIT; za študente in upokojence 2000 SIT; za gospo­ darske naročnike (podjetja, družbe, ustanove, obrtnike) 40500 SIT za 1 izvod revije; za naročnike v tujini 100 USD. V ceni je vštet DDV. Žiro račun se nahaja pri Agenciji za plačilni promet, Enota Ljubljana, številka: 50101-678-47602. 1. Uredništvo sprejema v objavo znanstvene in strokovne članke s področja gradbeništva in druge prispevke, pomembne in zanimive za gradbeno stroko. 2. Znanstvene in strokovne članke pred objavo pregleda najmanj en anonimen recenzent, ki ga določi glavni in odgovorni urednik. 3. Besedilo prispevkov mora biti napisano v slovenščini. 4. Besedilo mora biti izpisano z dvojnim presledkom med vrsticami. 5. Prispevki morajo imeti naslov, imena in priimke avtorjev ter besedilo prispevka. 6. Besedilo člankov mora obvezno imeti: naslov članka (velike črke); imena in priimke avtorjev; naslov POVZETEK in povzetek v slovenš­ čini; naslov SUMMARY, naslov članka v angleščini (velike črke) in povzetek v angleščini; naslov UVOD in besedilo uvoda; naslov nasled­ njega poglavja (velike črke) in besedilo poglavja; naslov razdelka in besedilo razdelka (neobvezno); naslov SKLEP in besedilo sklepa; naslov ZAHVALA in besedilo zahvale (neobvezno); naslov LITERATURA in seznam literature; naslov DODATEK in besedilo dodatka (neobvezno). Če je dodatkov več, so dodatki označeni še z A, B, C, itn. 7. Poglavja in razdelki so lahko oštevilčeni. 8. Slike, preglednice in fotografije morajo biti oštevilčene in oprem­ ljene s podnapisi, ki pojasnjujejo njihovo vsebino. Slike in fotografije, ki niso v elektronski obliki, m o r a j o biti priložene prispevku v originalu in dveh kopijah. 9. Enačbe morajo biti na desnem robu označene z zaporedno številko v okroglem oklepaju. 10. Uporabljena in citirana dela morajo biti navedena med besedilom prispevka z oznako v obliki [priimek prvega avtorja, leto objave], V istem letu objavljena dela istega avtorja morajo biti označena še z oznakami a, b, c, itn. 11. V poglavju LITERATURA so dela opisana z naslednjimi podatki: priimek, ime avtorja, priimki in imena drugih avtorjev, naslov dela, način objave, leto objave. 12. Način objave je opisan s podatki: knjige: založba; revije: ime revije, založba, letnik, številka, strani od do; zborniki: naziv sestanka, organi­ zator, kraj in datum sestanka, strani od do; raziskovalna poročila: vrsta poročila, naročnik, oznaka pogodbe; za druge vrste virov: kratek opis, npr. v zasebnem pogovoru. 13. Pod črto na prvi strani, pri prispevkih, krajših od ene strani pa na koncu prispevka, morajo biti navedeni obsežnejši podatki o avtorjih: znanstveni naziv, ime in priimek, strokovni naziv, podjetje ali zavod, naslov. 14. Prispevke je treba poslati glavnemu in odgovornemu uredniku prof. dr. Janezu Duhovniku na naslov: FGG, Jamova 2, 1000 LJUBLJANA. V spremnem dopisu mora avtor članka napisati, kakšna je po njegovem mnenju vsebina članka (pretežno znanstvena, pretežno strokovna) oziroma za katero rubriko je po njegovem mnenju prispevek pri­ meren. Prispevke je treba poslati v treh izvodih in v elektronski obliki (WORD, EXCEL, AVTOCAD, DESIGNER). Uredniški odbor G R A D B E N I V E S T N I K G L A S I L O Z V E Z E D R U Š T E V G R A D B E N I H I N Ž E N I R J E V I N T E H N I K O V S L O V E N I J E U D K - U D C 0 5 : 6 2 5 ; I S S N 0 0 1 7 - 2 7 7 4 L J U B L J A N A , N O V E M B E R 2 0 0 0 L E T N I K X X X X I X S T R . 2 4 7 - 2 7 0 VSEBIN6 - CONTENTS S t r a n 2 4 8 B r a n k o Z a d n i k _ _ _ _ VREDNOTENJE ODLOČITEV PRI GRADITVI PREGRADNIH OBJEKTOV VALUATION OF THE DECIS IO NM AKING PROCESS BY CONSTRUCTION OF DAM STRUCTURES S t r a n 2 5 8 Ž i g a T u r k , T o m o C e r o v š e k , M a r i o Š a r g a č ŠTUDIJ ZA DELO NA DALJAVO LEARNING FOR DISTANCE WORKING B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v VREDNOTENJE ODLOČITEV PRI GRADITVI PREGRADNIH OBJEKTOV VALUATION OF THE DECISION­ MAKING PROCESS BY CONSTRUCTION OF DAM STRUCTURES ZNANSTVENI ČLANEK B R A N K O Z A D N I K Z a u s p e š n o n a č r t o v a n j e , i z g r a d n j o i n o b r a t o v a n j e p r e g r a d n e g a o b j e k t a m o r a b i t i u s k l a j e n d o g o v o r m e d v s e m i s t r a n k a m i , ki j i h o b j e k t k a k o r k o l i z a d e v a . T e h n i č n e r e š i t v e , s t r o š k i , k o r i s t i , v p l i v i n a d r u ž b o i n n a r a v n o o k o l j e s o p o d r o č j a , v s k l o p u k a t e r i h j e p o t r e b n o s p r e j e [ m a ) t i v r s t o o d l o č i t e v . T r a d i c i o n a l n o t e m e l j e t e o d l o č i t v e n a i n t u i t i v n e m o d l o č a n j u p o s a m e z n i k o v , e k s p e r t o v z a p o s a m e z n a p o d r o č j a . V p r i s p e v k u j e p r i k a z a n a e n a o d m o ž n i h m e t o d , ki o m o g o č a o b j e k t i v i z i r a n j e n i z a o d l o č i t e v n a p o d l a g i u p o r a b e m e t o d e a n a l i t i č n e g a h i e r a r h i č n e g a p r o c e s a o d l o č a n j a . M e t o d a o m o g o č a v k l j u č e v a n j e r a z l i č n i h , t u d i n e d i r e k t n o m e r l j i v i h p a r a m e t r o v v m o d e l , n a p o d l a g i k a t e r e g a s e i z r a č u n a j o u t e ž i z a p o s a m e z n i p a r a m e t e r , ki j e s e s t a v n i d e l s i s t e m a . N a p o d l a g i i z b r a n e g a m a t e m a t i č n e g a m o d e l a j e n a t o m o ž n o i z v r š i t i t u d i o p t i m i z a c i j o c e l o t n e g a s i s t e m a . T h e c o n s e n s u s o f t h e c o n c e r n e d p u b l i c i s n e c e s s a r y f o r t h e m o s t e f f e c t i v e p l a n n i n g , i m p l e m e n t a t i o n a n d o p e r a t i o n o f d a m s t r u c t u r e s . T e c h n i c a l s o l u t i o n s , b e n e f i t s a n d c o s t s a s w e l l a s s o c i a l a n d e n v i r o n m e n t a l c o n s i d e r a t i o n s f o r m a c o m m o n b a s i s f o r d e c i s i o n m a k i n g . T r a d i t i o n a l l y , t h e d e c i s i o n m a k i n g i s b a s e d o n t h e k n o w l e d g e a n d i n t u i t i o n o f d i f f e r e n t e x p e r t s . T h e a r t i c l e s h o w s o n e o f t h e a l t e r n a t i v e s f o r o b j e c t i v i s a t i o n o f t h e d e c i s i o n - m a k i n g m e t h o d o l o g y u s i n g t h e m e t h o d o f t h e a n a l y t i c a l h i e r a r c h i c a l p r o c e s s . D i f f e r e n t a l s o n o n - t e c h n i c a l a n d n o n - d i r e c t l y m e a s u r e d p a r a m e t e r s a r e i n c l u d e d i n t o t h e m o d e l . F o r e a c h p a r a m e t e r s e p a r a t e w e i g h t s a r e c a l c u l a t e d a n d t h e n i n c l u d e d i n a c o m m o n s y s t e m w h i c h i s t h e m a t t e r o f a n o p t i m i s a t i o n . A v t o r : d o c . d r . B r a n k o Z a d n i k , I B E , d . d . , s v e t o v a n j e , p r o j e k t i r a n j e i n i n ž e n i r i n g , H a j d r i h o v a 4 , 1 0 0 0 L j u b l j a n a U D K I 6 2 7 . 8 : 5 1 9 . 8 7 1 . 0 0 1 : 5 0 4 . 0 5 P O V Z E T E K S U M M A R Y B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v 1. UVOD V pričujočem prispevku razmišljamo o viziji izgradnje pregradnega objekta oziroma akumulacije, ki nastane z izgradnjo tega objekta. Vizija te izgradnje je nerealna oziroma neuporabna, kolikor ne obvladujemo konkretnih poti za njeno realizacijo, torej kolikor ne obvla­ dujemo vseh potrebnih tehnično - ekonomskih aktivnosti in pravilnih ter pravočasnih odločitev. Vizija mora biti sprejemljiva tudi za velik del javnosti, tako da bo kritična masa javnega mnenja njeno realizacijo podprla. To so danes temeljni predpogoji za realizacijo projekta. Kakovostna pitna voda, osnovni vir življenja, je danes zelo cenjeno blago, že v bližnji prihodnosti pa bo prava dragocenost in čedalje težje dosegljiva, tako za pitje kot tudi v obliki obnovljivega energetskega vira. Kljub trenutno relativno ugodnem stanju pri nas nam vodni viri v bodočnosti niso sami po sebi zagotovljeni v potrebnih količinah in kakovosti. Do tega sklepa lahko hitro pridemo s primerjavo stanja v industrijsko razvitem svetu kot tudi v nerazvitih deželah tretjega sveta. Na svetu izboljšuje življenjske pogoje za okoli 5.6 milijard ljudi prek 40.000 velikih pregrad in akumulacij (ICOLD, 1997). Manjši tovrstni objekti se štejejo v stotisočih. Kritično pomanjkanje vode čuti okoli 1.5 milijarde ljudi in predvideva se eksponentna rast te številke. Hidroenergija je čista, obnovljiva energija, primerljiva s solarno in ne prispeva k učinku tople grede. Pregrade in akumulacije za njimi zagotavljajo pitno in industrijsko vodo, omogočajo namakanje in vremensko bolj neodvisno pridelavo hrane, protipoplavno zaščito in možnosti rekreacije. Dejstvo je, da zahteve po višjem življenjskem standardu vplivajo na naravno okolje, saj ga spreminjajo in prilagajajo potrebam človeka. Pred leti so bile te potrebe tudi izključno vodilo pri snovanju in izgradnji pregradnih objektov, danes pa je že prišlo do ozaveščenja človeštva, spoznanja o pomembnosti naravnega okolja in potrebah po njegovi zaščiti. Strokovna javnost v svetu (ICOLD - International Commission on Large Dams) in pri nas doma (SLOCOLD - Slovenski komite za velike pregrade) podpira s konkretnimi aktivnostmi ambicije najširše javnosti po ohranitvi naravnega okolja in zmanjševanju vplivov umetnih človeških tvorb na sprejemljivo stopnjo, ki še zagotavlja razvoj človeštva in kulture njegovega bivanja. Tako je danes reševanje okoljske problematike prek upoštevanja naravovarstvenih pogojev in socialnih aspektov prvi korak pri snovanju pregradnega objekta. Za inženirje, specialiste različnih tehničnih področij, je temeljna naloga iskanje okoljsko sprejemljivih tehničnih rešitev. Realni stroški izgradnje, vključno z vplivi na naravno in socialno okolje, se primerjajo glede na koristi, ki naj bi jih prinašal bo­ doči projekt. Koristi projekta vključujejo analize dohodka iz obratovanja objekta, okoljske in socialne prednosti, ki jih projekt prinaša s svojim obratovanjem, ter tudi analize s širšega ekonomskega vidika vključevanja objekta v narodno gospodarstvo. Pri tako velikih pose­ gih v naravo je potrebno doseči čimvišjo stopnjo konsenza v družbi, kar pa pomeni določeno stopnjo prilagajanja vseh sodelujočih pri zasnovi objekta. Osnovni principi pri reševanju problemov ljudi, ki so zaradi novo nastalih akumulacij neposredno prizadeti in se morajo seliti, izhajajo iz strategije, da morajo ti ljudje s svojo selitvijo materialno pridobiti, torej da se jim izboljša življenjski standard in omogočijo nove ekonomske možnosti življenja, ki so kakovostnejše od prejšnjih. Vsekakor pa je za takšne aktivnosti potrebno doseči soglasje vseh pri­ zadetih. Le-to se lahko doseže z odprtostjo vseh informacij in možnostjo, da vplivajo na projektne rešitve vsi prizadeti subjekti v najzgod­ nejših fazah razvoja projekta. Organizator izgradnje mora delovati kot pospeševalec razvoja in učitelj ter v popolnosti odigrati vlogo dobrega soseda, ki skrbi za lokalno skupnost. Seveda je uvajanje rednega opazovanja vplivov na okolje v zgodnji fazi projekta obveza, ki zagotavlja kasnejše realnejše ocenjevanje dejanskih vplivov, kot je bilo izvedeno v času načrtovanja objekta. Tako lahko raziskave, ki temeljijo na takšnem opazovanju, prispevajo k dvigu kakovosti načrtovanja drugih, kasneje snovanih projektov. 2. PREGLED AKTIVNO STI PRI ZASN O VI PREG RADNEG A O BJEKTA Cilj tega prispevka je ilustrirati kompleksnost odločanja pri zasnovi pregradnih objektov na modelu, ki obsega določen nabor aktivnosti. Prispevek nima ambicije pokazati in obdelati popolnega spiska vseh aktivnosti v smislu priročnika ali opomnika, temveč le ilustrirati kompleksnost vodenja in analitičnega pristopa pri zasnovi in sami izgradnji pregradnih objektov oziroma akumulacij, ki nastanejo za njimi. Ukvarjali se bomo le z načelnimi obravnavami na ravni posameznih področij, ne da bi se poglabljali v podrobnejšo obravnavo, saj zahte­ va vsako področje posebej poglobljen študij. Skupni imenovalec vseh aktivnosti bi lahko izrazili z naslednjim stavkom: Zadrževanje vode predstavlja veliko tveganje. - 1 Tveganje delijo vsi udeleženi ali kakorkoli vključeni v proces pri zasnovi, izgradnji ali izkoriščanju pregradnega objekta. Poveča se okoljsko tveganje zaradi neizbežnih sprememb, ki jih ustvarjenje umetne akumulacije prinese s seboj v naravno okolje, tveganje za populacijo, ki živi na prostoru, ki bo neposredno poplavljen, zaradi česar se bo morala preseliti, s tem pa spremeniti dotedanji način življenja, tveganje za graditelje in snovalce pregradnega objekta, ki morajo zgraditi tak objekt, da bo sposoben praktično za večno zadrževati vodo tako, da ne bo prišlo do iztekanja ali celo do porušitve pregrade in s tem ogrožanja dolvodnih področij s poplavnim valom. Tveganje prevzema B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v tudi investitor po čisto finančni in ekonomski plati projekta. Vsak objekt se namreč gradi v drugačnih geomehanskih pogojih, ki so lahko zelo spremenljivi in nepredvidljivi. Njihovo obvladovanje je lahko finančno izredno zahteven posel in velikokrat v določenem obsegu nepredvidljiv. Omeniti pa je potrebno tudi tveganja za celotno investicijo, ki ga prinašajo nihanja cen materialov, dela in proizvodov na trgu, ki lahko ogrozijo predvideno finančno konstrukcijo in utemeljitev izgradnje ter tako vplivajo tudi na tekoče vzdrževanje in obrato­ vanje objekta. Izgradnja in izkoriščanje tovrstnih objektov je vsekakor nabor zelo zahtevnih nalog za vse, ki s svojimi odločitvami usme­ rjajo proces izgradnje. Za realizacijo takšnega objekta je potrebno razpolagati s širokim izborom tehničnih, ekonomskih, bioloških, socioloških ter tudi drugih znanj. Trdimo lahko, da je »dober« tovrstni objekt usklajen z okoljem, da je funkcionalen, varen ter ekonomičen, kar zahteva večletno timsko delo širokega kroga strokovnjakov. Pri obravnavi oziroma snovanju so bistveni naslednji parametri: tehnična izvedljivost, funkcio- S l i k a 1 : Primerjava posameznih param etrov pri zasnovi objekta nalnost, lastninska problematika, varnost, ekonomičnost, ekologija, prostorska problematika, estetika in drugi. Slika 1 prikazuje razpoložljiv optimizacijski prostor ter filozofijo primerjanja optimalnih vrednosti posameznega parametra z ostalimi. Konkretna ilustracija je izvedena le za tri parametre (funkcionalnost objekta, ekonomičnost izgradnje in ekološke vplive objekta) in njiho­ ve medsebojne relacije. Njihovo medsebojno zvezo je možno prikazati z nanašanjem normirane vrednosti vsakega parametra na eno od koordinatnih osi kartezičnega koordinatnega sistema x, y, z. Primerljivost posameznih parametrov se doseže z normiranjem vsakega parametra. Tako vso problematiko opazujemo v prostoru, omejenem z dvema točkama, in sicer izhodiščem koordinatnega sistema, točko O (O, O, 0) in točko T (1,1,1). Obe točki sta teoretična ekstrema problema, saj prva, točka O, popisuje objekt, ki bi ga lahko imenovali tehnični nesmisel (popolnoma nefunkcionalen, neekonomičen in okoljsko popolnoma nesprejemljiv objekt - vrednosti parametrov x, y in z so enake 0). Druga točka, T, predstavlja idealen objekt, saj v tej točki dosežejo vrednosti vseh treh parametrov x, y in z svojo maksimalno vrednost 1. Realni objekt predstavlja točka R (x, y, z), ki je vedno v notranjosti enotne kocke. Analogno bi lahko prikazali normirane vrednosti in njihove medsebojne relacije za vsakega od parametrov, ki nastopajo pri zasnovi pre- G r a d b e n i v e s t n i k • L j u b l j a n a 4 9 B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v gradnega objekta: tehnično izvedljivost, funkcionalnost, lastninsko problematiko, varnost, ekonomičnost, ekologijo, prostorsko proble­ matiko, estetiko in druge. Grafična ponazoritev na kocki dopušča primerjavo le treh parametrov med seboj. Glede na zgoraj naštete pa­ rametre bi imel ta prostor 8 dimenzij, pri čemer je vsak parameter še dodatno odvisen od časovne komponente, ki je tu ne obravnavamo. Tega s sliko ne znamo ponazoriti. Za dosego cilja, to je izgradnje “dobrega” objekta, ki bo kar najbolj sprejemljiv glede na vse kriterije, moramo izvesti optimizacijo vsake­ ga od parametrov zase, nato pa z analizo občutljivosti sistema na spremembe posameznih parametrov še optimizacijo celotnega sistema parametrov. Na ta način pridemo do numeričnih rezultatov, ki nakazujejo odločitve, ki so bile doslej dosegljive le na osnovi intuitivnega odločanja in zaradi tega nezadostno dokumentirane, teoretično nepodprte in so tako puščale odprt prostor za raznovrstne špekulacije, neskončne razprave in izgubo časa. 3. AN ALITIČ N I HIERARHIČNI PROCES O D LO Č A N JA (AHP). 3.1 A N A L IT IČ N A PREDSTAVITEV M O D E LA O D L O Č A N JA Uspešnost izgradnje objekta je odvisna od pravilnega niza posameznih odločitev, ki morajo biti med seboj uravnotežene z vseh možnih zornih kotov, to je glede na nabor parametrov, ki jih uporabljamo za medsebojno primerjavo. Razumljivo je, da mora vsaka od parcialnih odločitev temeljiti na predhodno opravljenih raziskavah, ki jo podpirajo in ji dajejo legitimnost. Pri končnem odločanju, ko pričnemo s primerjavami različnih variant izvedbe, igra pomembno vlogo tehtanje, primerjanje in ocenjevanje teže posameznega parametra, ki pri­ speva v procesu odločanja h končni odločitvi. Za objektivizacijo tega postopka je bilo v preteklosti razvitih veliko metod za določanje vrednosti kriterijev in uteži v sklopu metod večkriterialnega odločanja. V tem prispevku obravnavamo eno od teh metod, tako imenovani analitični hierarhični proces (AHP). To je interaktivna metoda večkriterialnega odločanja, ki jo je v osemdesetih letih razvil T. L. Saatv (Wayne, 1994). V AHP metodi najprej razdelimo večkriterialni problem odločanja na nivoje (postavimo hierarhijo), in sicer tako, da je na najvišjem ni­ voju glavni cilj, pod njim kriteriji, katerim sledijo alternative. Uvedemo lahko poljubno število nivojev, vendar so vedno hierarhično najnižje alternativne odločitve. (Slika 2). Metoda temelji na medsebojnih primerjavah dveh elementov, najprej na istem nivoju in nato hierarhič­ no po drevesu odločanja navzdol. Začnemo torej s primerjavo na najvišjem nivoju in nadaljujemo s povezavami na nižjem nivoju, dokler ne dosežemo odločitev. C IL JI K R IT E R IJ I A L T E R N A T IV E S l i k a 2 : Metoda AHP - h ierarh ičnost odločanja Primerjavo med elementi izvedemo z matrikami parnih primerjav, kjer uporabimo Saatyjevo lestvico relativnih primerjav (Wayne, 1994). Matematični zapis postopka je naslednji: Množico alternativ lahko zapišemo kot A = {/#■ , ^ ..... s4J. Vsaki od alternativ /4. priredimo utež w.. Razmerje uteži alternative in A lahko zapišemo kot B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v Na podlagi vrednosti posameznih delnih uteži, ki jih določi poznavalec problema, tvorimo matriko relativnih pomembnosti alternativ: ^ = M Wl 2Ü w2 tn ^n_ h w 2 wi d) K matriki A izračunamo lastne vrednosti A: d e t ( A - A l ) = O ( 2) Največja lastna vrednost matrike A je Amax = «, kjer je n velikost matrike. Uteži w . vsake od alternativ A . , i = 1 , n izračunamo kot desni lastni vektor w, ki pripada lastni vrednosti Amax = n , to je z rešitvijo sistema enačb: ( A - n l ) w = 0\ kjer je (3) = 1 ; i = \ , n (4) 3 .2 KO N SIS TEN TN O ST O C EN VH O D N IH PO D ATKO V a.) K o n s is ten tne o c e n e Ocene relativnih pomembnosti so konsistentne, kadar velja: a.k aJk = a..; V / , j , k E { 1,2, n } in kadar je Amax matrike A enaka n. Ker je glede na enačbo 1: A w — n w => ^ a ijW j= n w i (5) Zaradi atJ = velja: Y jau = 1 7 in zaradi uteži W, Z «v 1 V ' a ij W, = ~ L - n / H au dobimo pri konsistentnih ocenah relativnih pomembnosti (A = n ) ( 6) b.) N e k o n s is te n tn e o c e n e Kadar ocene relativnih pomembnosti niso konsistentne (A * n), se uteži w. ali A dobijo na naslednji način:r ' max *7 i max 1 1 A w = w, => w , = — Ev*,. " 'm a x j => 4 « = — Z avw> w, j Merilo konsistence je ocenjeno z razliko ( Amax - n). Izraža se z indeksom konsistence Cl: = n ) / ( n - l ) Z vpeljavo random indeksa, ki je podan tabelarično (Wayne, 1994): (7) (7a) ( 8 ) B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v n 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 0 R I 0 0 0 . 5 8 0 . 9 0 1 . 1 2 1 . 2 4 1 . 3 2 1 . 4 1 1 . 4 5 1 . 5 1 izračunamo kvocient: C R = C l / R I (9) Ocena relativnih pomembnosti je glede na konsistentnost sprejemljiva, če je C R < 0.10. 3 .3 ILU S TR A C IJA N A N U M E R IČ N E M PRIMERU Gornji analitični model bomo ilustrirali na konkretnem primeru s hipotetično izbranimi vrednostmi posameznih parametrov, katerih ve­ likosti pa so v kvalitativnem sorazmerju. Predpostavimo, da imamo za cilj obnovo obstoječe hidroelektrarne, ki deluje že petdeset let, vendar je tako dotrajala, da je potrebna obnove, in sicer v takšnem obsegu, da bo zagotovljeno podaljšanje življenjske dobe objekta in seveda boljše izkoristke ob upoštevanju vseh okoljsko - ekoloških zahtev. To nam je glavni cilj, ki ga označimo z (NHE). Kriteriji, ki jih bomo pri tem upoštevali, so trije: ekologija (EKO), funkcionalnost (FNK), stroški (STO). Jasno je, da je nabor teh kriterijev v realnem veliko večji, vendar nam za ilustracijo AHP zadostujejo le navedeni trije. Analiziramo tri alternativne rešitve: obnova obstoječe HE (00) le z menjavo glavne opreme, izgradnja nove strojnice HE z novo opremo in brez posegov v pregrado (BP) ter izgradnja nove HE - enako kot BP, vendar z velikimi konstrukcijskimi posegi v pregrado (NP). Za ta model narišemo hierarhični model odločanja: S l i k a 3 : Ilustracija hierarhije odločanja Seveda lahko določimo pomembnost posameznih kriterijev glede na poznavanje situacije, določenih predhodnih analiz, poznavanje podobne problematike, zahtev javnosti itd. Naj bodo pomembnosti kriterijev naslednje: FNK: 100%, STO: 75% in EKO: 50%. S tem smo sprejeli sistem vrednotenja različnih alternativ, ki ga drugače kot z neko intuicijo ne moremo zagovarjati. Pomembnost posameznega kriterija je tudi težko neodvisno zagovarjati. Boljši način iskanja optimalne rešitve, ki bo manj razburjala duhove, je uporaba AHP meto­ de. Ta vpelje matriko parnih primerjav. V tej matriki ocenjujemo medsebojne relacije posameznih parametrov z ocenami od 1 do 9, kot je podano v preglednici 1 (Wayne, 1994). Pri določanju te matrike je potrebno interdisciplinarno sodelovanje ekspertov različnih področij, tako da sprejete ocene odražajo realnost problematike v največji možni meri. Pristop je primeren tudi za ocenjevanje popolnoma neteh- ničnih problemov. B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v Vrednost a v Opis 1 Kriterija / in j sta enako po m em b n a 3 Kriterij / je rahlo bolj po m em b en od kriterija j 5 Izkušnje in ocen a kažejo , d a je kriterij / veliko p o m em b n e jš i od kriterija j 7 Kriterij / je dokazano m o čn o p o m em b n e jš i od kriterija j 9 Kriterij / je ab so lu tn o p o m em b n e jš i od kriterija j 2 ,4 ,6 , 8 V m esne v red n o sti Preglednica 1: In terp re tac ija vrednosti, podanih v m atriki parnih primerjav. Zapišemo matriko ^4 parnih primerjav za kriterije: EKO FNK STO EKO ' 1 1/5 1/2 ' FNK 5 1 2 STO . 2 1/2 1 . pri čemer velja: če je a.. = k , potem je a.. = 1 / k . Pri tem pa a.. = 1 pomeni po Saatyjevi lestvici, da je kriterij / enako pomemben kot k rite rij/ a.. = 5 pa, da je kriterij / veliko pomembnejši od kriterija j. matrika v decimalni obliki normirana matrika vektor uteži (po enačbi (6)) "1.0000 0.2000 0.5000 "0.1250 0.1176 0.1429" 0.1285 A = 5.0000 1.0000 2.0000 • A =’ norm 0.6250 0.5882 0.5714 i w = 0.5949 2.0000 0.5000 1.0000 0.2500 0.2941 0.2857 0.2766 z uporabo enačbe (7a) iz ra ču n a m o /^ = 3.0055 in iz enačbe (9) CR = 0.0047 < 0.10, kar pomeni, da so podatki konsistentni. Matrika parnih primerjav alternativ za kriterij EKO OO BP NP 0 0 ' 1 1 3 BP 1 1 3 NP . 1/3 1/3 1 . B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v matrika v decimalni obliki normirana matrika vektor uteži (po enačbi (6)) '1.0000 1.0000 3.0000' "0.4286 0.4286 0.4286" 0.4286' A = 1.0000 1.0000 3.0000 A = 5 ^ n o rm 0.4286 0.4286 0.4286 ; w =■ 0.4286 0.3333 0.3333 1.0000 0.1429 0.1429 0.1429 0.1429 z uporabo enačbe (7a) izračunamo Amax = 3.0000 in iz enačbe (9) C R = 0.0000 < 0.10, kar pomeni, da so podatki konsistentni. Matrika parnih primerjav alternativ za kriterij FNK: 0 0 BP NP OO ' 1 1/2 1/7 BP 2 1 1/3 NP - 7 3 1 . matrika v decimalni obliki normirana matrika vektor uteži (po enačbi (6)) "1.0000 0.5000 0.1429" "0.1000 0.1111 0.0967" 0.1026' A = 2.0000 1.0000 0.3333 A =f norm 0.2000 0.2222 0.2258 ; w = ■ 0.2160 7.0000 3.0000 1.0000 0.7000 0.6667 0.6774 0.6814 z uporabo enačbe (7a) izračunamo = 3.0026 in iz enačbe (9) C R = 0.0023 < 0.10, kar pomeni, da so podatki konsistentni. Stroški izgradnje so numerični podatki, zato jih lahko metodološko ocenjujemo tudi drugače, z bolj konkretnimi merili. V pričujočem hipotetičnem modelu predpostavljamo, da so poznani investicijski stroški za vsako od alternativ izgradnje. Seveda bi lahko uporabili kakšnen drug ekonomski parameter ter določili vektor uteži, kot sledi: Vektor uteži za kriterij STO: Stroški v milj. EUR recipročni Normiram stroški vektor uteži za STO OO r 47] f 0.02131 f 0.4390] BP i 60 \ \ 0.0167 \ \ 0.3439 \ NP L 95 J l 0.0105 J L 0.2172 J Sedaj dobimo rešitev v končni obliki, ki nam pokaže, katera alternativa ima največjo utež: alternative kriteriji uteži EKO FNT STO 0 0 '0.4286 0.1026 0.4390" '0.1285' '0.2375] BP 0.4286 0.2160 0.3439 X - 0.5949 = J0.2787 NP -0.1428 0.6814 0.2172. -0.2766. .0.4838J Najvišje rangirana rešitev je rešitev, označena z NP (utež 0.4838), to je izgradnja nove HE z dodatnimi posegi v pregradni objekt. Hie­ rarhično drevo odločanja z ovrednotenimi kriteriji uteži je videti takšno: B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v Slika 4: Hierarhično drevo odločitev z ovrednotenimi utežmi . . . . . . . . . . . . . . . . . i S spreminjanjem vrednosti relativnih parametrov v matrikah parnih primerjav pridemo hitro do analize občutljivosti modela na posamez­ ne parametre. 3 .4 “C O S T - BEN EFIT” A N A L IZ A Analizirajmo opisani problem še na podlagi primerjave stroškov in koristi (“ cost - benefit” analiza). Vektor uteži za “cost - benefit” analizo: 0 0 BP NP Normirani stroški (cost) 0.2327] 0.2970 k 0.4703 J Normirana korist (benefit) P 0.2375] -j 0.2787 V L 0.4838 J Benefit/cost f 1.0209] 0.9383 [■ L 1 . 0 2 8 6 J B . Z A D N I K : V r e d n o t e n j e o d l o č i t e v p r i g r a d i t v i p r e g r a d n i h o b j e k t o v Tudi pri tej analizi se je pokazala alternativa NP kot najugodnejša za izvedbo (utež 1.0286), vendar ji je na način, kot smo ocenjevali, zelo konkurenčna alternativa 0 0 . 4 . S K L E P Predstavljeni matematični model za iskanje optimalnih odločitev pri zasnovi hidroenergetskega objekta je model, v katerem je možno poleg tehničnih kriterijev upoštevati tudi ekonomske in ekološke zahteve ter mnenje javnosti. Glede na to so rezultati modela lahko koristna podpora vsem, ki sprejemajo odločitve pri načrtovanju, zasnovi ali vodenju procesa izgradnje. Poudariti pa moramo, da je pri matema­ tičnem modeliranju potrebno posvetiti posebno pozornost vsebinski utemeljitvi, analizi in kritičnemu ocenjevanju uporabljenih krite­ rijev. Pri tem se moramo zavedati, da idealnega modela oziroma metode ni, in da so nam vsa ta sredstva lahko ie dobrodošel pripomoček. Pri pripravi modela in nato pri variiranju rezultatov je nujno timsko, interdisciplinarno delo. Imeti moramo dober pregled nad obnašanjem modela. Načrtovalci so stalno postavljeni pred probleme optimiranja, ki se jih tudi zavedajo, vendar jih najpogosteje ne rešujejo z uporabo matematičnih metod optimiranja. Teh metod v praksi ne uporabljajo v takšnem obsegu, kot bi se pričakovalo. Razlogov za to je več, med drugim tudi nepoznavanje teh metod. Sam model ne rešuje osnovnih dilem, ki ostajajo odprte za vse, ki se profesionalno ukvarjajo s sprejemanjem odločitev in jih lahko izrazimo z naslednjimi vprašanji: • Kakšno težo ima mnenje javnosti, ki zasleduje predvsem naravovarstvene cilje, glede na cilje lastnika (upravljavca), ki zasleduje predvsem ekonomske in tehnološke cilje? • Ali so predstavniki javnosti, ki podajajo svoje mnenje o odločitvah toliko osveščeni in izobraženi, da lahko kompetentno ovrednotijo koncepte? • Ali so uporabniki rezultatov predloženega modela dovolj metodološko in informacijsko usposobljeni, da delujejo pri aplikaciji mo dela kot najvažnejši in hkrati zelo kritičen partner? Bistvena prednost uporabe prikazanega modela je v tem, da so vse sprejete parcialne odločitve transparentne in nato obdelane z mate­ matičnimi sredstvi, ki ne dopuščajo špekulacij v postopku iskanja uteži oziroma končnih odločitev. LITERATURA ICOLD: Position Paper on Dams and the Environment, ICOLD, Pariz, maj, 1997. Šegotič, K.: Višekriterialni model upravljanja šumom, Sveučilište u Zagrebu, Fakultet organizacije i informatike, doktor­ ska disertacija, Varaždin, 1997. Wayne, W. L.: Operations Research, Applications and Algorithms, Duxbury Press, third edition, str. 798 - 818, Bel­ mont, CA USA, 1994. Zadnik, L.: Modeli za izbiro optimalnih odločitev pri gospodarjenju z mnogonamenskim gozdom, Zbornik, Gozdarski- študijski dnevi 2000, Univerza v Ljubljani, str. 291 - 317, Ljubljana 2000. Zadnik, B.: Optimizacija odločanja pri graditvi pregradnih objektov, Elektrotehniška zveza Slovenije, konferenca: gradi­ tev hidroelektrarn in vključevanje vodnih akumulacij kot energetskih objektov v prostor, str. 96 - 106, Ljubljana, april 2000 . Zadnik, B.: Analitični proces odločanja pri graditvi pregradnih objektov, Zbornik 22. Zborovanje gradbenih konstrukte- rjev, str. 77 - 8 6 , Bled, september 2000. Ž . T U R K , T , C E R O V Š E K , M , Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o ŠTUDIJ ZA DELO NA DALJAVO LEARNING FOR DISTANCE WORKING S T R O K O V N I Č L A N E K U D K 3 7 8 . 6 6 2 , 0 9 6 : 6 2 4 : 0 0 1 . 8 : 6 8 1 . 3 2 Ž I G A T U R K , T O M O C E R O V Š E K , M A R I O Š A R G A Č P O V Z E T E K V z a d n j i h l e t i h s o i n f o r m a c i j s k e i n k o m u n i k a c i j s k e t e h n o l o g i j e t a k o n a p r e d o v a l e , d a p o s t a j a s o d e l o v a n j e z n j i h o v o p o m o č j o e n a k o u č i n k o v i t o k o t o s e b n i s t i k . T o s p r e m i n j a n a č i n d e l a p o s a m e z n i k o v i n o r g a n i z a c i j o g r a d b e n i š t v a k o t c e l o t e . P o n e k o d i m a j o š t u d e n t i ž e m o ž n o s t , d a s e p r i v a d i j o d e l u n a d a l j a v o s p o m o č j o I n t e r n e t a . S p o d b u j a l i b o d o l a h k o n a p r e d e k v p o d j e t j i h , k j e r s e b o d o z a p o s l i l i . E d e n b o l j š i h t o v r s t n i h p r o g r a m o v - P B L - t e č e n a p o d i p l o m s k e m š t u d i j u g r a d b e n i š t v a i n a r h i t e k t u r e n a U n i v e r z i S t a n f o r d , Z D A . Š t u d e n t i s e v n j e m n a u č i j o d e l a ( 1 3 n a d a l j a v o , ( 2 1 v m e d n a r o d n e m o k o l j u i n ( 3 3 p r e k m e j a o z k o s p e c i a l i z i r a n i h s t r o k . P r o g r a m t e č e p o I n t e r n e t u , n a d a l j a v o . U č i t e l j i o b n j e m t e s t i r a j o m e t o d e u č e n j a n a d a l j a v o i n p r e u č u j e j o p r e d n o s t i i n s l a b o s t i , ki j i h t a k n a č i n d e l a p r i n a š a . O d l e t a 1 9 9 8 v t e m p r o g r a m u s o d e l u j e t u d i F a k u l t e t a z a g r a d b e n i š t v o i n g e o d e z i j o U n i v e r z e v L j u b l j a n i . V č l a n k u p r e d s t a v l j a m o n a č i n š t u d i j a , i z k u š n j e n a š i h š t u d e n t o v i n p r e d l o g e z a s p r e m e m b e n a č i n a i n ž e n i r s k e g a š t u d i j a . U g o t a v l j a m o , d a n i s o k l j u č n e s a m o n o v e t e h n o l o g i j e i n i n t e r n e t , a m p a k j e p r i t e j v r s t i š t u d i j a p o m e m b n o t u d i t o , d a j e p r o j e k t n o u s m e r j e n , i n t e r d i s c i p l i n a r e n i n c e l o v i t . S U M M A R Y T h e r e c e n t a d v a n c e s i n i n f o r m a t i o n a n d c o m m u n i c a t i o n t e c h n o l o g i e s c a n m a k e t e c h n o l o g y - s u p p o r t e d c o l l a b o r a t i o n n e a r l y a s e f f i c i e n t a s t h r o u g h p e r s o n a l c o n t a c t s . T h i s i s c h a n g i n g t h e w a y s o f t h e i n d i v i d u a l w o r k a n d a l s o t h e w a y s , h o w t h e c o n s t r u c t i o n i n d u s t r y i s o r g a n i s e d a s a w h o l e . A t c e r t a i n s c h o o l s , t h e s t u d e n t s a l r e a d y h a v e o p p o r t u n i t y t o g e t u s e d t o d i s t a n c e w o r k i n g u s i n g t h e I n t e r n e t t e c h n o l o g i e s . T h e y w i l l b e a g e n t s o f c h a n g e s i n t h e c o m p a n i e s w h e r e t h e y w i l l b e e v e n t u a l l y e m p l o y e d . O n e o f s u c h p r o g r a m s - P B L - r u n s a t t h e U n i v e r s i t y o f S t a n f o r d , U S A . T h e p a r t i c i p a t i n g s t u d e n t s l e a r n ( 1 ) d i s t a n c e w o r k i n g ( 2 ) i n a n i n t e r n a t i o n a l e n v i r o n m e n t [ 3 ) a c r o s s t h e b o r d e r s o f t h e i r p r o f e s s i o n a l s p e c i a l i s a t i o n . T h e P B L p r o g r a m r u n s u s i n g d i s t a n c e l e a r n i n g t e c h n i q u e s o v e r t h e I n t e r n e t . T h e f a c u l t y i s u s i n g it t o t e s t d i s t a n c e l e a r n i n g m e t h o d s a n d t o s t u d y o p p o r t u n i t i e s a n d d i s a d v a n t a g e s o f s u c h a t y p e o f l e c t u r i n g . S i n c e 1 9 9 8 F a c u l t y o f C i v i l a n d G e o d e t i c E n g i n e e r i n g h a s b e e n i n v o l v e d i n t h i s p r o g r a m m e . I n t h e p a p e r , t h e p r o g r a m m e , t h e e x p e r i e n c e s o f o u r s t u d e n t s a n d t h e s u g g e s t i o n s f o r t e a c h i n g e n g i n e e r i n g i n g e n e r a l a r e p r e s e n t e d . W e c l a i m t h a t i n a d d i t i o n t o u s i n g m o d e r n t e c h n o l o g i e s , t h e e s s e n t i a l i s s u e s a r e , t h a t t h i s k i n d o f t h e s t u d y s h o u l d b e p r o j e c t b a s e d , i n t e r d i s c i p l i n a r y a n d i n t e g r a t e d . A v t o r j i : Žiga Turk, iz r .p ro f.d r, Univerza v Ljubljani, FGG, Jamova 2 Tomo Cerovšek, podiplomski š tu d e n t, Univerza v Ljubljani, FGG, Jamova 2 M ario Šargač, š tu d e n t, Univerza v Ljubljani, FA, Zoisova 12 G r a d b e n i v e s t n i k • L j u b l j a n a 4 9 Ž . T U R K , T . C E R O V Š E K , M . Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o 1. UVOD Medsebojna komunikacija in izmenjava informacij je nujni pogoj za sodelovanje med strokovnjaki, ki so udeleženi v procesu gradnje. Pred petsto leti je komunikacija potekala ustno, izmenjava informacij pa prav tako, saj tehničnih risb skorajda niso risali. Glavni stavbeniki so kar na gradbišču in ustno vodili gradnjo. Od renesanse dalje, še bolj pa od “ odkritja” opisne geometrije konec 18. stoletja, pa so za izmenjavo tehničnih informacij postale vse pomembnejše tehnične risbe in poročila, kar je omogočilo specializacijo poklicev. Pogovor je najprej še vedno tekel ustno, prek dopisovanja, kasneje pa tudi prek telegrafa, telefona, telefaksa in v zadnjih letih prek elektronske pošte. Tehnična sredstva so omogočala, da se je potreba po fizični prisotnosti zmanjševala, s tem pa je počasi izginil tudi glavni stavbenik. Nadomestila ga je množica specialistov, ki sodelujejo deloma brez, precej pa s pomočjo tehničnih pomagal. Prav v zadnjih nekaj letih je tehnika tako napredovala, da je mogoča učinkovita izmenjava tehničnih informacij med biroji ali med centralo podjetja in gradbiščem. Medij za prenos načrtov ni več papir, ampak Internet oz. elektronska pošta. Tak način izmenjave podatkov pa je še vedno razmeroma okoren, ko je potrebno tesno sodelovanje med strokovnjaki. 1.1 IN FO R M A C IJS K I Z N A Č A J G R A D B E N IŠ TV A Ko smo še včeraj govorili o tesnem sodelovanju, je bilo treba besedno “tesno” vzeti skorajda dobesedno. Za skupinsko reševanje zapletenih problemov je bilo najbolj učinkovito, če so se ljudje zbrali na sestanku v istem prostoru - da so se torej slišali, videli in se lahko sklonili nad isto mizo, nad isti načrt. Danes fizična bližina za tesno sodelovanje med npr. med arhitektom in glavnim konstruktorjem ni več tako zelo nujna. Internetske tehnologije namreč že omogočajo prenos treh ključnih kompo­ nent, s pomočjo katerih se sporazumevamo. To so prenos govora, slike govorca in delovne površine oz. objekta, o katerem teče beseda. Če komunikacija poteka prek računalniških omrežij, niti ni več nujno, da sta oba iz istega mesta, države ali kontinenta. To pomeni, da lahko npr. arhitekt in konstruktor sodelujeta, ne da bi se osebno sploh srečala. 1.2 G LO B A L IZ A C IJA S tem postajajo tudi inženirski poklici zanimivi za globalizacijo. Globalizacija pomeni, da so ljudje, izdelki, denar, in informacije oz. ideje globalno gibljivi oz. dostopni. Globalizacija gibanja ljudi in materialnih izdelkov je seveda povezana z nekaterimi tehničnimi, fizikalnimi, in, tudi po padcu berlinskega zidu, političnimi omejitvami. Pri pretoku dobrin, ki jih je mogoče zapisati računalniško (denar, informacije, ideje) pa vsaj tehničnih ovir ni. Razvoj komunikacijskih tehnologij v zadnjih tridesetih letih namreč omogoča, da lahko praktično v vsakem trenutku stopimo v stik s komerkoli v razvitem svetu. Če le-ta “ prodaja” informacije, mu jih lahko v hipu tudi plačamo. Informacijski “ izdelki” tvorijo vse večji delež ekonomij razvitega sveta. V ilustracijo le podatek, da je cena fizične izdelave športnih copat manj kot 10% prodajne vrednosti tega izdelka. V ostanku cene so skriti stroški za informacije, ki te copate naredije tržno zanimive. Podobno, le da pretežno v manjši meri, vse bolj velja za vse industrijske izdelke. Gradbeništvo se zdi zaradi vezanosti izdelka na teren in lokacijo nekako bolj odporno na izzive globalizacije, vendar je prvi vtis zmoten. Morda se res ne bo nikoli zgodilo, da bi bila na naših gradbiščih delovna sila iz Kitajske ali Malezije, postaja pa vse bolj realno, da bodo pri načrtovanju, planiranju in nadzoru pri naših objektih lahko konkurenčni tuji inženirji in arhitekti; da bodo računalniške animacije in armaturne načrte risali npr. na Poljskem. Kar se lahko zdi grožnja domačim strokovnjakom, pa je po drugi strani priložnost, saj globalizacija omogoča pretok informacij (in denarja) v obe smeri. Za slovenska podjetja bi lahko delali tuji konstruktorji, arhitekti, in seveda obratno. Slovenskim inženirjem in arhitektom se na ta način odpirajo tuja tržišča. Računalniške komunikacije pač omogočajo prelaganje dela v dežele, kjer je delovna sila poceni. Tako npr. podjetja iz bogatih industrijskih držav že prelagajo rutinska in manj kreativna dela (npr. ponavljajoča se analiza konstrukcije za različne obtežne primere) podjetjem v Vzhodno Evropo ali Južno Ameriko. Poznavanje mehanizmov in tehnologij, ki globalizacijo omogočajo, nas nanjo lahko bolje pripravi. 1.3 PROJEKTNI ŠTUDIJ Gradbeništvo je izrazito interdisciplinarna industrijska panoga. Pri gradnji se praviloma srečajo inženirji skoraj vseh profilov. Vendar študij tega ne odraža dovolj. Študentje se praviloma ne srečajo s kompleksnostjo celotnega gradbenega projekta, celo za vaje, ki bi segale prek meja enega predmeta, običajno ni možnosti. Projektni študij, ki ga predstavljamo, tradicionalni način študija glede tega dopolnjuje. Projektni študij je študij, ki ga motivira delo na konkretnem, praktičnem projektu. Praktično in seminarsko delo ima v visokem šolstvu dolgo tradicijo, ki pa se je do danes najbolj ohranila na seminarskem delu, kot ga poznajo študentje arhitekture. Na področju inženirstva se je integralni pristop, ki ga goji projektno delo, postopoma umikal učnemu načrtu, ki je postajal podobno razdrobljen kot znanstvene discipline, na katerih posamezni predmeti slonijo. Med najodmevnejšimi kritiki takega načina poučevanja strokovnjakov sodi profesor urbanizma in pedagogike iz M.I.T Donald A. Schön. V svojih delih [Schön 1983,1990] analizira delo strokovnjakov in ugotavlja, da njihovo delo ni le aplikacija znanstvenih metod in postopkov, ampak da se predvsem naslanja na širok repertoar izkušenj, zdrave pameti in znanja, ki ga racionalno niti ne znajo razložiti. Predvsem najtežje odločitve sprejemajo na ta način - torej, ko je treba Ž . T U R K , T , C E R O V Š E K , M . Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o problem na podlagi neurejenega konteksta šele zastaviti oz. si ga zastaviti z druge strani. O tem, namreč, kako problem zastaviti, kako ga morda prevesti v kaj drugega in kako ga umestiti v celovito okolje, o tem naj bi se v visokih šolah premalo govorilo. Pravi (1.), da se bodoče strokovnjake namesto o jedrih stroke uči o temeljnih znanostih (2.), da se na račun reševanja problemov zanemarja postavitev problemov ter izbira metod in konceptov ter (3.) da se zanemarja socialna komponenta strokovnjakovega dela, torej sodelovaje s sorodnimi strokovnjaki in širši vpliv njihovega dela na družbo. Schön tudi poudarja pomen dela v skupini, saj večino problemov danes rešujemo skupinsko. V svojem prvem delu postavi model tehnične racionalnosti, ki da temelji na “ razmišljujočem strokovnjaku” , ki je v stalnem dialogu, na eni strani s svojim problemom, na drugi pa s sodelavci. Trdijo [Fruchter, 2000], da je razdrobljenost gradbene industrije deloma tudi posledica izobraževalnega sistema, ki namesto tradicionalnega “glavnega stavbenika” vzgaja posebej arhitekta, posebej (na zahodu) gradbenika načrtovalca in posebej gradbenika organizatorja. Te tri smeri dajo tudi črke za kratico, s katero predvsem v ZDA označujejo industrijo, ki oblikuje pozidano okolje - AEC (architecture, engineering, construction). Vemo tudi, da način organizacije visokega šolstva pri nas spodbuja specializacijo znotraj teh smeri, ne pa sodelovanja in povezovanja med predmeti. Projektni študij, kot ga predstavljamo v tem prispevku, je odgovor na te kritike in predstavlja dopolnitev tradicionalnih oblik študija. 2. PROJEKTNI ŠTUDIJ PBL Kratica PBL pomeni “ Problem, Project, Product, Process, People Based Learning” , torej problemsko, projektno, produktno, procesno učenje, ki je zgrajeno okrog ljudi. Organizira ga Univerza Stanford za študente podiplomskega (graduate) študija gradbeništva in arhitekture. V učnem procesu sodelujejo še profesorji iz raznih univerz, strokovnjaki iz prakse in bivši študenti tega predmeta. 'm sm m ■ f f K BatB I wouki rathe» spend; jojf- fe s on stw dure delate frar» geometiy in frfe last week. - dskpdfri sdda W ifrts teotk t o t MOM? ■=owfio=»'- I IqqK, «s I Krst I «a gefeg Msh ausftgiire, «id I wi ate e t»j* ta p»esa rw jigg» columns dskjsrfki adda 1st to» draw you wteal t sto thtofcing in whiteboard ■eMr«* ■ i e » easte h»ve everyfrm s as is . w ont have anyfrins to show, audtoeum is one & fra best places to show, dopt you thtofc’ r ^ I Send T a Everyone In Chel d Slika 1: Timsko delo med Ljubljano in Zahodno obalo ZDA. Mario Šargač [Ljubljana], Michael Chester in Roger Lee [oba Stanford) usklajujejo tlo r is stavbe, ki bo stala ob jezeru Tahoe na meji med Nevado in Kalifornijo. Slaba video slika je bila značilna. G r a d b e n i v e s t n i k • L j u b l j a n a 4 9 Ž . T U R K , T . C E R O V Š E K , M , Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o PBL z denarjem in opremo podpirajo podjetja, kot so Autodesk, Bentley, Cisco Systems, Intel, Sun Microsystems, Informix, White Pine Software ipd. 2.1 SKUPINE Projekte izdelujejo trojke študentov, ki morajo v približno štirih mesecih izdelati tehnično dokumentacijo, npr. za šolo ali bolnišnico. Trojko sestavljajo arhitekt, gradbenik-konstrukter in gradbenik organizator. Vsak projekt ima tudi investitorja oz. lastnika. To vlogo pogosto prevzame slušatelj predmeta iz prejšnjih let. Zadnji dve leti sta v PBL sodelovala tudi študenta iz Univerze v Ljubljani. V leta 1999 je bil konstruktor Tomo Cerovšek uvrščen v skupino z arhitektom iz univerze Georgia Tech iz Atlante (Steven Georgalis) in tehnologom-managerjem iz Univerze Stanford (Jacky Ho). Investitor je bil dr. Ali Al Ali-jem iz Kalifornije. V letu 2000 je arhitekt Mario Šargač sodeloval s konstruktojem Michaelom Chesterjem in tehnologom Rogerjem Leejem (oba iz Univerze Stanford). Investitor je bil Cerovšek. 2 .2 R A Č U N A LN IŠ K A IN FR ASTR U KTU R A PBL skoraj izključne teče prek interneta - predavanja tečejo s pomočjo programov NetShow in ClassPoint, ki omogočata, da študentje na svojem računalniku predavatelja vidijo, slišijo, prikazujejo pa se jim tudi njegove prosojnice. Razprava, ki predavanjem sledi, omogoča, da se med seboj vsi vidijo in slišijo oz. v skrajnem primeru vsaj berejo vtipkano besedilo. Za komunikacijo “od-točke do točke” (point-to-point), med dvema uporabni­ koma, so uporabljali program NetMeeting - to je brezplačen video konferenčni sistem podjetja Microsoft. S pomočjo tega programa so člani ekipe “sestankovali” (slika 1). Z nadgradnjo na strežnikovi strani je pogovor mogoč tudi med več osebami. Izmenjava zvoka in slike je odvisna od prepustnosti omrežja. Med pogovorom si lahko izmenjamo tudi datoteke, odpremo katerokoli aplikacijo in si jo delimo z drugimi uporabniki (application sharing) ali diskutiramo ob grafičnih predlogah z grafičnim in tekstualnim označevanjem (whiteboarding). Za spremljanje predavanj je na voljo prav tako brezplačen program Microsoft Media Player, ki se uporablja za predvajanje video posnetkov prek interneta. Solidna programska oprema za učenje in delo na daljavo je torej praviloma dostopna brezplačno. Pravzaprav edina tehnična pomanjkljivost, s katero so se naši študenti srečevali, je nezanesljivo delovanje interneta in pogosto njegova premajhna pretočnost v smeri iz ZDA v Evropo. Za te kapacitete so se namreč naši študentje morali boriti z vsemi drugim uporabniki iz Slovenije, ki akademsko omrežje uporabljajo tudi popolnoma neakademsko, npr. za prenos glasbe in videa. Sicer lahko le ugotovimo, da je tehnična infrastruktura za delo in učenje v evropskih okvirih popolnoma ustrezna. Ocenjujemo, da je za izvedbo takega projekta potreben stalen podatkovni pretok vsaj 100 kbit/sek (to ustrezna dvojni ISDN zvezi). Med našim sodelovanjem v PBL so hitrosti padle tudi pod 25 kbit/sek, kar je onemogočalo nekatere oblike sodelovanja, npr. sočasno delo dveh oseb s programom AutoCAD. Včasih so bila zato tudi predavanja slabše razumljiva. Projektiranje in načrtovanje teče na osebnih računalnikih. Udeleženci so največ uporabljali naslednje programe: AutoCAD, SAP2000, ETABS, zbirko programov Office, HTML urejevalnike in orodja za prenos datotek po protokolu FTP. Poleg tega so bila predstavljena programska orodja, ki so namenjena inženirskemu delu iz različnih lokacij. Podatkovne strukture inženirskih informacij so zelo specifične in vključujejo mnoge grafične in tekstovne podatke. Za ta namen so na Univerzi Stanford razvili orodja za shranjevanje sprememb in izmenjavo dokumentov znotraj okolja AutoCAD, za samo spremljanje procesa projektiranja, dodatke za uporabo digitalnih video­ posnetkov predavanj. Nekatera od naštetih orodij zahtevajo razmeroma dobro mrežno infrastrukturo in stalno, zanesljivo prepustnost interneta. 2 .3 POTEK D ELA Čeprav se skoraj vse v PBL dogaja na daljavo in od doma, pa se program predmeta PBL začne in konča z osebnim srečanjem vseh udeležencev v laboratoriju PBL na Univerzi Stanford. Na začetku je srečanje vseh prisotnih, okrogla miza in spoznavni večer. Okrogla miza obravnava vidike razvoja gradbene stroke, arhitekture in gradnje v smislu metod, informacijske tehnologije, finančnih omejitev, kakovosti projektov, gradnje objektov, zahtev naročnikov, same perspektive razvoja stroke in sodelovanja treh disciplin. Tu se udeleženci seznanijo tudi med seboj. Poseben poudarek je namenjen vzpostavitvi osebnega stika med ljudmi, ki se bodo sicer srečevali samo s posredovanjem tehnologije. V okviru teh priprav udeleženci dobijo tudi literaturo, ki obsega nekaj sto strani tiskanega gradiva (članki, posamezna poglavja knjig, izvlečki predstavitev). Gradivo se nanaša na proces projektiranja, vsebuje primere dobrih arhitektonskih, konstrukcijskih ali tehnoloških rešitev ter seznam referenčnih virov in literature. Vsak udeleženec dobi tudi CD-ROM z gradivom in nekaterimi programi. Podan je natančen urnik predavanj (glej Dodatek), razprav in rokovnik za izvedbo projekta. Oblikujejo se ekipe. Člani se seznanijo z informacijsko tehnologijo, ki rabi za komunikacijo med sodelujočimi pri delu na daljavo. Program teče v dveh semestrih. V tem času se med seboj prepletajo predavanja, razprave, odgovarjanje na razne vprašalnike in predvsem delo na projektni nalogi. Na koncu je zaključna predstavitev rezultatov, ki spet poteka v živo. Ž . T U R K , T . C E R O V Š E K , M , Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o Introduction: The People Contract: iaxhitec|yfatDesfSru-.. / v , ,A' Engineering Design: Michael Jewsbury Construction Manager: Roger Lee Apprentice: < : - £ - -g Location: Hope River, Lake Tahoe Detailed Design Phase b - ? * Slika 2: Projektna skupina "M ounta in” iz leta 2000. 2 .4 P R E D A V A N J A Namen predavanj je posredovati bolj teoretično znanje, ki pa je povezano s projekti. Predavanja so v vlogi "just-in- time” dostave informacij ob delu na projektu. Tako so ob začetku dela na daljavo osredotočena predvsem na informacijsko tehnologijo, ki je osnovni pogoj za nadaljnje delo. Kasneje, ko zaživi timsko delo na projektu in se izdelajo prve arhitektonske zamisli, pa tudi predavanja preidejo na ustrezne strokovne vsebine in na neki način pomagajo v procesu načrtovanja. Odnos med “ predavanji” in “vajami” je tako pravzaprav obraten, kot smo ga vajeni pri običajnem študiju - tu so predavanja v službi vaj oz. projekta. Predavatelji so seveda specialisti vsak na svojem področju, v predavanjih pri tem predmetu pa obravnavajo predvsem teme, Slika 3: Predavanje prof. Mikea M artina na daljavo G r a d b e n i v e s t n i k • L j u b l j a n a 4 9 Ž . T U R K , T. C E R O V Š E K , M . Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o ki se nanašajo na širši kontekst gradnje. Povabljeni strokovnjaki iz industrije imajo pomembne mentorske naloge in študentom pomagajo oz. ocenjujejo, komentirajo in kritizirajo njihovo delo, S svojimi bogatimi praktičnimi izkušnjami dopolnjujejo pred­ vsem teoretično znanje profesorjev z uni­ verz. Predavajo profesorji arhitekture in gradbeništva z Univerze v Stanford, Berkeley in Georgia Tech. Poleg tega so sodelujejo praktiki iz industrije in nekaterih največjih projektantskih hiš, kot so Frank Gehry, Greg Luth in drugi. K sodelovanju so povabljeni tudi strokovnjaki področij, ki pogosto nastopajo v procesu izvedbe del, npr. spremljajočih sistemih stavb in proizvajalci gradbenih produktov in opreme. Teme predavanj pokrivajo raznolika področja od procesa modeliranja, pravilne zasnove konstrukcije, izbire koncepta, materialov in konstrukcijskih elementov, do samega načina statičnega in dinamičnega izračuna. Vključena so tudi izbrana poglavja s področja gradbene informatike, kot je sočasno inženirstvo, produktno in procesno modeliranje in drugo. Predstavljeni so nekateri raziskovalni dosežki, npr. 4D CAD, ki prostorskemu modelu (3D) doda še čas. V povezavi s terminskim planom 4D CAD orodje lahko prikaže planirano podobo grajenega objekta in gradbišča v poljubnem trenutku. Mnogo pozornosti se posveča posameznim detajlom pri izvedbi, pred­ vsem tistim, ki lahko močno povečajo čas gradnje ali stroške izvedbe. Poleg tipičnih gradbeniških tem imajo mesto v programu tudi znanja s področja mehanskih in elektro sistemov stavbe. V ZDA cena teh sistemov namreč močno presega stroške konst­ rukcije. Podrobnejša vsebina predavanj je v Dodatku. Predavanja potekajo prek interneta z zvokom in sliko ob skrbno pripravljenih prosojnicah, ki so na voljo že pred predavanji. Nata način se študent lahko pripravi na predavanje že prej. Običajno so predavanja v živo, možno pa si je ogledati tudi posnetke (slika 3), če se predavanja študent ne more udeležiti ali je (v našem primeru) časovna razlika le prevelika. Predavanjem običajno sledi razprava, ki lahko teče sinhrono, v živo ali asinhrono. V živo teče prekvideo-konferenčnega sistema ali prek programa za klepet. Asinhrona razprava je v obliki vprašanj in odgovorov, ki se tipkajo v posebej zato pripravljeno internetsko stran. Dodatna pojasnila je od predavateljev mogoče dobiti tudi prek elektronske pošte. Poleg navedenih stikov s predavatelji in ostalimi mentorji so študentom na voljo še virtualne kon- zultantske sobe in redne govorilne ure. Te prav tako potekajo prek video-konfe- renčnega sistema. 2 .5 PROJEKT Projektno delo gre skozi naslednje faze: • Na podlagi situacijskih načrtov je treba izdelati po štiri variante za vsakega izmed dveh podanih tlorisov na podani lokaciji. Pri tem je treba upoštevati zahteve naročnika, arhitektonske, konstrukcijske in tehnološke omejitve ter predvidena razpoložljiva finančna sredstva • Tako nastane osem variant arhitekturne zasnove. Za vsako je treba predlagati več konstrukcijskih in tehnoloških rešitev. Pri tem arhitekt v enem izmed zasnov uporabi že izdelano konstrukcijsko zasnovo in skuša udejanjiti svoje zamisli v obstoječi konstrukcijski skelet. V enem primeru pa mora že izdelano arhitektonsko zasnovo interpretirati konstruktorju ob dodanih svojih vizijah. Prav tako je naloga konstruktorja interpretirati omenjeno obstoječo konstrukcijsko zasnovo. S tem načinom se pokaže razumevanje načrto­ vanih namer in končne interpretacije znotraj posamezne discipline. • Variante je treba med seboj primerjati, analizirati prednosti in slabosti ter eno izbrati. Pri tem se uporablja več strategij v smislu zmanjšanja števila različnih elementov, poenostavljanja detajlov, izbire materialov, konstrukcijskih sistemov in podobno, se pravi, s ciljem zniževanja stroškov ali časa gradnje. • Izdelati je treba detajlne načrte, plan gradnje in stroškovno analizo za izbrano varianto. Projekt se izdeluje v dveh fazah, in sicer v zimskem semestru (februar, marec) študij variant v obliki zasnov in v pomladnem semestru (april, maj) detajlno načrtovanje. Pri delu na projektu gre za multidis- ciplinarno, geografsko distribuirano timsko delo. Multidisplinarno označuje delo v skupini, kjer sodeluje arhitekt, konstruktor Slika 4: Vsaka ekipa ima svoje spletne s tran i, kjer prikazuje rezu lta te dela. Ž . T U R K , T . C E R O V Š E K , M . Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o in tehnolog. Geografsko distribuirano pa, da so člani projektne skupine iz različnih geografskih področij. Namen dela na projektu je uporaba teoretičnega znanja na realnem problemu. Posebna pozornost je posvečena medsebojni komunikaciji in sledenju samega procesa načrtovanja z vidika vseh treh disciplin. Ob tem je potrebno dokumentirati proces načrtovanja, končni produkt in uporabo računalniških orodij. Člani projektne skupine razvijajo rešitve samostojno in skupinsko. Vsaka projektna skupina (arhitekt, konstruktor, tehnolog) deluje pod svojim psevdonimom (na primer Mississipi, Mountain, Pacific, Ridge) in ima svojo spletno stran (slika 4). Vsak udeleženec ima še osebne strani. Te strani se uporabljajo za dostavo, arhiviranje, izmenjavo informacij, za medsebojno časovno koordinacijo in komunikacijo. Ob tem z lahko z uporabo HTML enostavno povežemo različne vsebine, ki jih ponujajo različni servisi po svetu, npr. specifikacije gradbenih izdelkov, seznami razpoložljivih izvajalcev v okolici bodočega objekta, itd. Poleg tega je tu na voljo tudi okolje za diskusije, koledar aktivnosti, okolje za planiranje sestankov in obsega del, koordinacijo med udeleženci. Časovna razlika med Ljubljano in ZDA (9 ur) se je izkazala za sodelovanje pri predavanjih kot tudi za izdelavo projekta kot velika ovira. Včasih pa lahko časovna razlika predstavlja celo prednost, saj delo lahko poteka 24 ur dnevno. Vrsto rešitev je moči izdelati neodvisno od stališča posamezne discipline. Zimski semester je bil namenjen zasnovi (conceptual design). Zanimivo je, da dajejo zasnovi najmanj enakovreden položaj kot detajlnemu načrtovanju in da je vedno potrebno podati več rešitev. Za vsako izmed štirih arhitektonskih rešitev je bilo potrebno izdelati od 3 do 4 konstrukcijske rešitve s tipičnimi dimenzijami, ponazoritve prenosa obtežbe, opisom prednosti in slabosti. Prednost tega postopka je, da se poglobi razumevanje konstrukcijskih modelov, se dejansko upraviči izbrani model za izdelavo projekta za izvedbo in da se izboljša komunikacija med arhitektom in gradbenikom. To zahteva veliko več dela, pri čemer pa so finančne kalkulacije dokaj negotove, saj dejanske dimenzije in morebitni zahtevni detajli niso znani. Študenti pa le dobijo živo predstavo o tem, kolikšen je delež konstrukcije v celotni vrednosti stavbe in kako lahko zanemarjanje kakšne tehnološke rešitve ali neupoštevanje instalacijskega detajla vpliva na stroške. Najpomembnejša konstrukcijska zahteva je praviloma potresna varnost. Za dinamični račun konstrukcije (slika 6) je v okviru projekta predpisan tudi program SAP2000 in predpisi. Uporablja se dokaj natančen model, praktično brez redukcije prostostnih stopenj (prek 4000 končnih elementov). Upoštevajo so predpisi, ki veljajo na lokaciji načrtovanega objekta, kar pomeni, da se je Slika 5:Prim erjava različnih variant a rh itekturne zasnove G r a d b e n i v e s t n i k • L j u b l j a n a 4 9 Ž . T U R K , T , C E R O V Š E K , M . Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o JmiiKliEj! SiiSüsS'; Model Period 0.3505 se c o n d s * •J I l * K bilo potrebno seznaniti z UBC predpisi (Universal Building Codes) za določitev obtežb, metode računa, it’d ter z ACI (American Concrete Institute) predpisi za dimenzioniranje betonskih elementov konstrukcije v ZDA. Statični račun konstrukcije je obsegal običajen del nalog konstruktorja s poudarki na detajlih, kar se pri našem študiju ne izpostavlja v tolikšni meri. Razlog vidijo v deležu cene objekta, ki jih lahko predstavljajo detajli. To so stiki med horizontalnimi in vertikalnimi elementi, integracija ventilacijskih naprav in prezračevalnih kanalov ter drugih vodov. Shematično se že v zelo zgodnji fazi predvidijo pomembnejši posegi v samo nosilno konstrukcijo. Tovrstni premisleki, podobno kot večje število zasnov, zmanjšujejo možnost nepredvidljivih stroškov in zastojev del pri sami gradnji konstrukcije zaradi nepopolne dokumen­ tacije. Izboljša se tudi pregled nad elementi projektiranja drugih disciplin. S tem Slika 6: Dinamična analiza konstrukcije konstruktor zmanjša sam čas projektiranja in utrjuje način komuniciranja s strokovnjaki drugih disciplin. Namen takega dela ni proučitev znanj drugih disciplin, temveč razumevanje strokovnjakov s teh področij. 2 .6 Z A K L JU Č N A PREDSTAVITEV Na zaključni predstavitvi se udeleženci predmeta drugič (in zadnjič) srečajo v živo. Vsaka skupina javno predstavi svoj izdelek. Pri predstavitvi je pomembna vizualizacija, saj investitorja ponavadi zanima predvsem podoba objekta in funkcionalnost. Poleg simulacije uporabljenih materialov na konstrukciji je izdelana tudi animacija ogleda objekta. 2 .7 IZPIT IN O C E N JE V A N JE Znanja ne preverjajo neposredno, npr. s kolokviji ali izpiti, ampak se ocenjuje pri delu na projektu samem. Na končno oceno močno vpliva sodelovanje v razpravah in pisanje esejev, komentarjev in poročil ter seveda uporaba znanja s predavanj pri projektni nalögi. 3 .SKLEP V PBL smo v zadnjih dveh letih sodelovali s po enim študentom, kar na študij gradbeništva in arhitekture v Sloveniji nima posebnega neposrednega vpliva. Da pa bi študij v Ljubljani dopolnili z nekaterimi poudarki iz PBL, seveda ni potrebno sodelovanje prek skoraj dveh petin globusa. Ti poudarki so: • Intradisciplinarnost znotraj gradbene stroke. Sodelujejo vse stroke s področja gradbeništva (geotehnika in temeljenje, analiza konstrukcij, konstrukcije iz raznih materialov). To izpostavi celovit pogled na gradbeno stroko. Ž . T U R K , T . C E R O V Š E K , M . Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o S l i k a 7 : Prizor iz zaključne predstavitve projekta. Šargač razlaga a rh itek tu ro objekta • Interdisciplinarnost. Sodelujejo arhitek­ ti, načrtovalci strojnih instalacij ipd. Študentje se tako seznanijo s strokovnjaki in strokami, ki so z gradbeništvom tesno povezane. • Poudarek na zasnovi in konceptualnem načrtovanju. To ima vsaj enako pomembno vlogo kot detajlno načrtovanje. Študente prisili razmišljati o konstrukciji kot celoti, a ne le s stališča ožjega področja neke stroke (npr. potresnega inženirstva, betonskih in jeklenih konstrukcij), ampak spet celovito. • Skupinsko delo. Delo v praksi je timsko, praksa na univerzah pa bolj vspodbuja individualno delo. V programu FGG v Ljubljani so predmeti, kjer je delo timsko, izjema. Skupinsko delo ima seveda dodaten pomen, če se člani skupine po znanjih dopolnjujejo in niso npr. vsi gradbeniki, konstruktorji, specialisti za beton. • Sodelovanje s strokovnjaki iz industrije. Informacijska tehnologija omogoča, da študenti lahko vzpostavijo stik s praktiki, ki tovrstne probleme dnevno rešujejo. Le-ti s praktičnimi izkušnjami dopolnjujejo teore­ tično znanje učiteljev z univerz. • Planiranje gradnje, organizacija in tehnologija imajo enakovredno mesto arhitekturi in gradbeništvu. Zanemarjanje upravljalsko-organizacijskih znanj na tehničnih šolah v Vzhodni Evropi je tudi posledica zgodovinskega razvoja teh dežel. Površna primerjava znanja študentov, ki so prišli v PBL iz različnih univerz z raznih koncev sveta, pokaže, da smo npr. v Ljubljani boljši v mehaniki, računalništvu in detajlnem načrtovanju, vendar na račun konceptualnega načrtovanja, organizacije in ekonomike. Študenti, ki se udeležijo PBL, pridobijo (1.) goloblji celovitejši vpogled v svojo stroko: iz pasivnih sprejemnikov znanja se prelevijo v aktivne iskalce znanj, ki jih potrebujejo ob projektu; od poznavanja napredujejo k obvladovanju snovi; namesto sintetičnih problemov iz učilnic se spoznavajo s problemi iz resničnega sveta; od črtnih risb in besedil se priučijo rabe multimedijev; od izolacije svoje specialnosti so se prisiljeni odpreti k sorodnim panogam. Seznanijo se (2.) z informacijskimi tehnologijami in načini dela, ki se bodo v intelektualnih poklicih pojavili v naslednjih letih - postali bodi agenti sprememb in spodbujevalci tehnološke prenove v podjetjih, ki jih bodo zaposlila. Naučijo se (3.) sodelovanja, dogovarjanja, iskanja kompromisov s poklici, s katerimi se bodo srečevali svojih službah. Privadijo se (4.) na delo v mednarodnem okolju. Na globalnem trgu, ki ga omogočajo komunikacijske in informacijske tehnologije, bodo vsaj boljši med njim i v naslednjih letih namreč tekmovali. Gradbeni praksi delo na daljavo odpira nove trge, dela pa jo tudi še bolj ranljivo za konkurenco iz tujine. Prikazane metode dela na daljavo je mogoče aplicirati na G r a d b e n i v e s t n i k • L j u b l j a n a 4 9 Ž . T U R K , T . C E R O V Š E K , M . Š A R G A Č : Š t u d i j z a d e l o n a d a l j a v o medkrajevnem nivoju in pri delu od doma. Metode učenja se da uporabiti za osveževanje znanja zaposlenih in uvajanje novih znanj. Način dela, kjer je večina informacij in komunikacij arhivirana v računalniški, obliki podjetjem omogoča, da shranjujejo znanje in izkušnje. Tehnike, kot so npr. “data-mining” , omogočajo, da se iz prejšnjih projektov učijo. V podjetju tudi ostane več znanja zaposlenih, če le-ti podjetje zapustijo. Po drugi strani ta način dela zahteva dodatna znanja s področja uporabniških programov za delo na daljavo. Pomemben in še ne dovolj raziskan je sociološki vidik, saj se pri komunikaciji prek tehnologije izgubi osebni stik. 4. Z A H V A LA Sodelovanje v PBL je omogočilo Ministrstvo za znanost in tehnologijo v okviru programov za znanstveno in tehnološko sodelovanje z ZDA, raziskovana skupina Konstrukcije in gradbena informatika Inštituta za konstrukcije, potresno inženirstvo in računalništvo (IKPIR) in predvsem predstojnica PBL, dr. Renate Fruchter, ki je našim študentom omogočila brezplačno udeležbo v programu. LITERATURA Fruchter, R. High five PBL, predavanje na Univerzi v Ljubljani na daljavo, h tto ://itc .fQ a .un i-li.s i/D b l/ (2000). Schon. D.A. The Reflective Practitioner - How Professionals Think in Action, Basic Books, UK (1983). Schon D.A. Educating the Reflective Practitioner, Jossey-Bass; ISBN: 1555422209 (1990). DODATEK: S E ZN A M PREDAVANJ V PBL 1 998/99 Z im s k o če trtle tje Seminar: • Okrogla miza • Razprava Spoznavni večer IT: Pregled informacijske tehhologije • Sočasno inženirstvo • Sinhrono in asinhrono sodelovanje. Laboratorij: • AEC infrastruktura • Intranet, ekstranet, internet • Skupni spletni delovni prostor • Videokonference in deljenje aplikacij AEC gradbeni projekt: • AEC projektni tim spozna investitorja IT: Produktno in procesno modeliranje • A, E, C predstavitve in pristopi • Oblika, funkcija in obnašanje • Grafični in simbolični modeli Seminar: AEC okrogla miza #1 • Vloge « Problemi in procesi Laboratorij: AutoCAD in 3D skupni produktni model • Spletni arhiv gradbenega projekta IT: Sočasno inženirstvo ob uporabi skup­ nega grafičnega modela • Zajem multidisciplinarnih perspektiv Seminar: Modeliranje vlog #1 • The Aspen music hall (predstavitev dela na projektu) Laboratorij: Skupni 3D projektni model • Semantični modeli razširitev interesov in odgovornosti • Zajem odločitev pri načrtovanju - CAD zapiski, hipertekstne povezave in obveščanje o spremembah IT: Sočasno inženirstvo ob uporabi skupnih grafičnih modelov • Večkriterijski sočasni pristop Seminar: AEC okrogla miza • Detajli Laboratorij: Sočasno inženirstvo • Večkriterijska semantika in evaluacija • Modeliranje vlog: D3: disect-diagnose- design IT: Sočasno inženirstvo ob izmenjavi informacij (raziskave, standardi) Laboratorij: CAD modeli po strokah in izmenjava informacij Seminar: Neformalni pregled projektov faze zasnove Seminar: 4D CAD Koncepti in demonstracija Predstavitev projektov: Zaključek faze zasnove P o m la d a n s k o če trtle tje Seminar: Inštalacijski sistemi • Strojne napeljave • Elektro inštalacije • Air conditioning Laboratorij: Pregled konceptualnih alternativ Seminar: Modeliranje vlog: • Uporaba najnovejših tehnologij v praksi • Frank 0 Ghery Project Laboratorij: uporaba 4D CAD orodij Seminar: HBS (Harvard Buisiness School) vaja iz pogajanj Laboratorij: Predhodni pregled projektov in trenutnega stanja Laboratorij: Evaluacija uspešnosti projektov Laboratorij: Neformalni pregled projektov Laboratorij: Delo na zaključni projektni dokumentaciji in predstavitvah Zaključna predstavitev AEC projektov PRIPRAVLJALNI SEMINARJI TER IZPITNI ROKI ZA STROKOVNE IZPITE V GRADBENIŠTVU, ARHITEKTURI IN KRAJINSKI ARHITEKTURI V LETU 2 0 0 0 M E S E C S E M IN A R IZ P IT I G R A D B E N IK I A R H IT E K T I K R A JIN A R JI S e p t e m b e r 1 8 . - 2 2 . O k t o b e r 2 3 . - 2 7 . p i s n i : 2 1 . 1 0 . p i s n i : 2 1 . 1 0 . p i s n i : 2 1 . 1 0 . N o v e m b e r 2 0 . - 2 4 . u s t n i : 6 . - 9 , 1 1 . p i s n i : 1 8 . 1 1 . u s t n i : 6 . - 9 . 1 1 . u s t n i : 6 . - 9 . 1 1 . D e c e m b e r 1 8 . - 2 2 . u s t n i : 4 . - 7 . 1 2 . A. PRIPRAVLJALNE SEMINARJE organizira Zveza društev gradbenih inženirjev in tehnikov Slovenije (ZDGITS), Karlovška 3,1000 Ljubljana (telefon/fax: 01 /422-46-22). Arhitekti in krajinarji so vabljeni na predavanja iz splošnega dela izpitnega programa (prvi trije dnevi) in plačajo 33.000,00 SIT. Cena 5-dnevnega seminarja za gradbenike znaša 65.000,00 SIT. V ceno je vštet DDV. Seminar ni obvezen! Izvedba seminarja je odvisna od števila prijav (najmanj 20 kandidatov). Udeležca prijavi k seminarju plačnik. Prijavo v obliki dopisa je potrebno poslati organizatorju najkasneje 20 dni pred pričetkom določenega seminarja. Prijava mora vsebovati: priimek, ime, poklic (zadnja pridobljena izobrazba), in naslov prijavljenega kandidata ter naslov in davčno številko plačnika. Samoplačnik mora k prijavi priložiti kopijo dokazila o plačilu. Žiro račun ZDGITS je 50101-678-47602; davčna številka 79748767. B. STROKOVNI IZPITI potekajo pri Inženirski zbornici Slovenije (IZS), Dunajska 104, 1000 Ljubljana. Informacije je mogoče dobiti pri ge. Terezi Rebernik od 10.00 do 12.00 ure, po telefonu 01 / 568-52-76! NAROČILNICA ZA “GRADBENI VESTNIK” Do preklica naročam(o) . . . . . . izvod(ov) revije GRADBENI VESTNIK in se obvezujem(o), da bom(o) naročnino poravnal(i) v zakonitem roku po prejemu računa ali položnice. Naročnik:_______________________________________________________________________________ Ime in priim ek:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Podjetje, ustanova:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Naselje, ulica, hišna št. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Poštna š tev ilka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ime po š te . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Davčna številka naročnika:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Status (velja samo za individualne naročnike), obkroži: -zaposlen -upokojenec -študent Kraj in datum Podpis Naročilnico izrežite in pošljite v kuverti na naslov: GRADBENI VESTNIK, Karlovška 3 1000 Ljubljana 1000 LJUBLJANA, GREGORČIČEVA 25A TEL: 01/42 63 219 • FAX: 01/25 18 646 Cenjeni poslovni partnerji! Nudimo vam kvalitetne in hitre usluge stavljenja, preloma, ofsetnega tiska, knjigotiska in različne vezave. Obiščite nas in se prepričajte! Nudimo kvalitetne izdelke po konkurenčnih cenah. S ovani! Slovenski gradbeniki se ponašamo s svojo strokovno- znanstveno revijo »Gradbeni vestnik«, ki izhaja že 49 let. Kljub vmesnim kriznim obdobjem v slovenskem gradbeništvu, je revija ohranila svojo kvaliteto in na­ ročnike tudi po zaslugi sodelovanja gradbenih podjetij in posameznih strokovnih inštitucij, ki so omogočila izdajanje revije s svojimi vsebinskimi in reklamnimi prispevki. »Gradbeni vestnik« je revija, s katero predstavljamo slovenski in tuji strokovni javnosti naše znanstvene in strokovne dosežke z vseh področij gradbeništva, obe­ nem z njo izobražujemo in stanovsko povezujemo ko­ lege, saj je revija tudi člansko glasilo Zveze gradbenih inženirjev in tehnikov Slovenije (od maja 1998 stalne članice Evropske zveze gradbenih inženirjev - ECCE). V prizadevanju, da bi enako ponosni prihodnje leto praznovali 50 letnico izhajanja »Gradbenega vestnika«, Vabimo k sodelovanju vsa zainteresirana gradbena podjetja, da revijo podprejo, obogatijo in počastijo s svojimi predstavitvami in reklamnimi oglasi. Temeljna moč Vašega podjetja so strokovnjaki, njihova moč pa je znanje in dobra informacija! Za reklamne oglase se priporočamo po naslednjem ce­ niku: 1/1 barvni oglas na naslovnici 200.000,00 SIT 1/1 črno-beli 100.000,00 SIT 1/2 barvni 100.000,00 SIT 1/2 črno-beli 50.000,00 SIT 1/4 črno-beli 25.000,00 SIT V ceno je vštet DDV. Rabat ponavljanja oglasa znaša 10%. ZDGITS PRIPRAVLJALNI SEMINARJI TER IZPITNI ROKI ZA STROKOVNE IZPITE V GRADBENIŠTVU, ARHITEKTURI IN KRAJINSKI ARHITEKTURI V LETU 2 0 0 1 MESEC SEMINAR IZPITI GRADBENIKI ARHITEKTI KRAJINARJI Januar pisni: 13.1. ustni: 22. - 25.1. pisni 17.1. ustni: 29. - 31.1. Februar 12. - 16. M arec 12. - 16. pisni: 24.3. April 9. - 13. ustni: 2. - 6.4. Maj 14. - 18. pisni: 26.5. pisni: 9.5. ustni: 21. - 23.5. Junij ustni: 4. - 7.6. Septem ber 17. - 21. Oktober 8. - 12. pisni: 27.10. November 12. - 16. ustni: 5. - 8.11. pisni: 24.11. pisni: 7.11. ustni: 19. - 21.11. December 1 7 .-2 1 . ustni: 3. -7 .12 . A. PRIPRAVLJALNE SEMINARJE organizira Zveza društev gradbenih inženirjev in tehnikov Slovenije (ZDGITS), Karlovška 3, 1000 Ljubljana (telefon/fax: 01 /422-46-22), E-mail: gradb.zveza@siol.net Seminar za GRADBENIKE poteka 5 dni (46 ur) in pripravlja kandidate za splošni in posebni del strokovnega izpita, Cena seminarja znaša 65.000,00 SIT z DDV. Seminar za ARHITEKTE IN KRAJINSKE ARHITEKTE poteka (prve) 3 dni in jih pripravlja za splošni del strokovnega izpita. Cena seminarja je 33.000,00 SIT z DDV. Seminar ni obvezen! Izvedba seminarja je odvisna od števila prijav (najmanj 20 kandidatov). Udeležca prijavi k seminarju plačnik (podjetje, družba, ustanova, sam udeleženec ...). Prijavo v obliki dopisa je potrebno poslati organizatorju najkasneje 20 dni pred pričetkom določenega seminarja. Prijava mora vsebovati: priimek, ime, poklic (zadnja pridobljena izobrazba), in naslov prijavljenega kandidata ter naslov in davčno številko plačnika. Samoplačnik mora k prijavi priložiti kopijo dokazila o plačilu. Žiro račun ZDGITS je 50101-678-47602; davčna številka 79748767. B. STROKOVNI IZPITI potekajo pri Inženirski zbornici Slovenije (IZS), Dunajska 104, 1000 Ljubljana. Informacije je mogoče dobiti pri Ge. Terezi Rebernik od 10.00 do 12.00 ure, po telefonu 01 / 568-52-76.