127 D V E D O M O V I N I • T W O H O M E L A N D S • 5 6 • 2 0 2 2 h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 3 9 8 6 / d d . 2 0 2 2 . 2 . 0 9 @language: sl, en @trans-language: sl, en @publisher-id: id @doi: 10.3986/dd.2022.2.09 @article-type: 1.20 @article-category: S270 @pages: 127–130 @history-received: 19. 04. 2022 @history-accepted: 16. 05. 2022 * * * Ž u r n a l m e t a * * * @issue: 56 @volume: 2022 @pub-year: 2022 @pub-date: 10. 07. 2022 * * * O p r e m a * * * @avtorji: Marijanca Ajša Vižintin @running-header: Migracije in izobraževanje UVOD: LE Z DRUGIMI SMO: MIGRACIJE IN IZOBRAŽEVANJE Marijanca Ajša VIŽINTINI COBISS: 1.20 Tematski sklop »Le z drugimi smo: Migracije in izobraževanje« predstavlja enega od zaključkov petletnega nacionalnega projekta »Le z drugimi smo« (2016–2021). Strokovnjakinje in strokovnjaki ZRC SAZU in Pedagoškega inštituta so s številnimi zunanjimi sodelavkami in sodelavci izvajali predavanja, delavnice in diskusije za pedagoške delavke in delavce. Ti so v času univerzitetnega izobraževanja prido- bili premalo znanja o slovenskem izseljevanju za poučevanje v jezikovno, versko in etnično raznolikih razredih in skupinah (Kalc et al., 2020; Trebše Štolfa & Klemenčič, 2001). Vzgojiteljice in vzgojitelji, učiteljice in učitelji se vseživljenjsko izobražujejo, si izmenjujejo znanje in izkušnje ter pridobivajo nova znanja, kompetence in spret- nosti, saj se družba ves čas spreminja. Ljudje se priseljujejo, ker jih potrebujemo (Kajzer et al., 2019), in izseljujejo, ker vidijo svojo prihodnost drugje. Za delavkami in delavci, ki jim izdajamo delovna dovoljenja, prihajajo njihove družine, saj želijo živeti skupaj. Zaradi vojn in nasilja prihajajo begunke, begunci. Migracije so vedno bile, so in bodo. Projekt »Le z drugimi smo«1 je 10.208 pedagoškim delavkam v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah ter na ljudskih univerzah ponudil pet usposabljanj,2 ki so posku- šala zapolniti vrzeli v razvoju socialnih, medkulturnih in državljanskih kompetenc. Seminarji so bili za pedagoške delavke in delavce brezplačni. Izvajali so se po vseh slovenskih regijah, v Ljubljani v prostorih ZRC SAZU, v skladu z individualnimi 1 V okviru projekta »Krepitev socialnih in državljanskih kompetenc strokovnih delavcev« (13. 5. 2016–30. 9. 2021) sta se izvajali dve vsebinski področji: »Izzivi medkulturnega sobivanja« in »Le z drugimi smo«. Projekta sta sofinancirala Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport Republike Slovenije ter Evropski socialni sklad. 2 Projekt »Le z drugimi smo« (https://lezdrugimismo.si/sl), ki ga je vodila Marina Lukšič Hacin in koordinirala Marijanca Ajša Vižintin, je ponujal pet 16-urnih seminarjev: 1) Živeti raznolikost: vključevanje priseljencev, slovenščina in medkulturni dialog (koordinatorka Marijanca Ajša Viži- ntin); 2) Ničelna toleranca do nasilja: izzivi in problemi, (koordinatorka Sabina Autor); Spoštljiva komunikacija in reševanje konfliktov (koordinatorki Alenka Gril, Petra Zgonec); 4) Izzivi sodobne družbe v šoli in vrtcu (koordinatorja Alenka Gril in Igor Bijuklić); 5) Medkulturni odnosi in inte- gracija (koordinatorki Mirjam Milharčič Hladnik in Klara Kožar Rosulnik). I dr. znanosti na področju poučevanja; ZRC SAZU, Inštitut za slovensko izseljenstvo in migracije, Ljubljana; Univerza v Novi Gorici, Fakulteta za humanistiko, Nova Gorica; marijanca-ajsa.vizintin@ zrc-sazu.si, ORCID https://orcid.org/0000-0001-5463-8796 128 D V E D O M O V I N I • T W O H O M E L A N D S • 5 6 • 2 0 2 2Marijanca Ajša Vižintin naročili v vzgojno-izobraževalnih organizacijah in v pedagoških kolektivih, vklju- čenih v vzporedni projekt »Izzivi medkulturnega sobivanja« (2016–2021).3 Izvedbe so bile prilagojene potrebam in željam posamezne šole ali vrtca. Predavateljice in predavatelji so predavali po vsej Sloveniji, o čemer priča tudi zemljevid projekta »Le z drugimi smo« (Slika 1). Zaključek urejanja tematskega sklopa »Le z drugimi smo: Migracije in izobraževanje« sta zaznamovala dva dogodka: uradno opravičilo predsednika države Borisa Pahorja izbrisanim (26. 2. 2022) in vojaški napad Rusije na Ukrajino (24. 2. 2022). Prvi priz- nava birokratski zločin, ki je pred tridesetimi leti na poti v slovensko osamosvojitev uničil življenja 25.671 ljudem in njihovim družinam, in prinaša je simbolno opravi- čilo žrtvam, ki niso bili niti potrebne niti nujne. Drugi prinaša grožnjo nove svetovne vojne. Oboje se je zgodilo in se dogaja v Evropi. Z vojno v Ukrajini prihajajo nove begunke, begunci in njihovi otroci, ki se bodo vključevali v slovenski vzgojno-izobraževalni sistem. Z juga prihajajo begunke in begunci, ki naj ne bi bili pravi, ker prihajajo iz nekih drugih, bolj oddaljenih vojn. Umirajo v naših gozdovih, utapljajo se v naših vodah, omagajo na naših poteh, medtem ko poskušajo igrati svojo igro ponovnega življenja, t. i. game (Kovač, 2021; Autor, 2022). S severa prihajajo t. i. prave begunke in begunci (Center FemA, 2022) – Slovenija je obljubila, da jih lahko nastani 180.000–200.000. Če se bo to res zgodilo, bo ta številka daleč presegla število vseh odobrenih mednarodnih zaščit v času 3 http://www.medkulturnost.si Slika 1: Zemljevid z rezultati projekta »Le z drugimi smo« (2016–2021). Avtorici: Špela Kaste- lic in Deja Gliha, ZRC SAZU 129 5 6 • 2 0 2 2 Migracije in izobraževanje samostojne Republike Slovenije: v obdobju 1995–2015 je v Sloveniji za mednarodno zaščito zaprosilo 19.889 ljudi, pridobilo pa jo je 393 ljudi, to je manj kot dva odstotka prosilk in prosilcev (Vižintin, 2017: 175). Leta 2016, ko so (tudi) čez Slovenijo bežali ljudje iz Sirije, Afganistana, Eritreje in drugih držav, je bilo v Sloveniji vloženih 1.308 prošenj za mednarodno zaščito, ta pa je bila priznana 170 osebam. Ne glede na to, koliko časa bo trajala vojna v Ukrajini (in drugod), k nam priha- jajo in bodo prihajali ljudje, ki so bili prisiljeni zapustiti dom in vse, kar so ustvarili, da bi rešili svoje življenje in življenje svojih otrok. Otroci bodo šli v šolo, in upam, da so pedagoške delavke in delavci tudi zaradi projekta »Le z drugimi smo« bolje pri pravljeni na njihovo vključevanje. Udeleženke, udeleženci (vsaj) enega od naših 326 seminarjev so med drugim zapisali: Zelo kvaliteten seminar! Je idealna priložnost za seznanitev z inovativnimi pristopi poučevanja-učenja slovenskega jezika za otroke-učence priseljence, razumevanja njihovega položaja, čustvovanja. Je čudovita usmeritev za vzpodbujanje multi- kulturnosti, razvijanje sprejemanja otrok in njihovih staršev, s katerimi delamo, predstavljene možnosti delovanja bodo gotovo obogatile naše delo, nam omogo- čile, da vzpostavimo razumevajoč, empatičen, spoštljiv odnos do priseljencev, da jim omogočimo lažje vključevanje v družbo, jih podpiramo pri uveljavljanju, napredku, ohranjanju lastne kulture ter spoznavanju jezika in kulture okolja, v katerem živijo. Izjemno sta se me dotaknila entuziazem in empatija predavateljev, njihova energija, ustvarjalnost na področjih, na katerih delujejo, multikulturnost. Hvala za razširitev mojih obzorij. Seminar bi priporočala vsem učiteljem, vzgojiteljem, ljudem, ki živijo ali delajo s priseljenci. (udeleženka seminarja »Živeti raznolikost: vključevanje prise- ljencev, slovenščina in medkulturni dialog«, 18. in 19. 5. 2017 v Krškem) Seminar se dotika aktualnih tem, pridobljena/osvežena znanja, predvsem s področja nasilja z vidika medijev ter prava bom lahko prenesla tudi v svoje delo. Predavatelji so bili odlično pripravljeni. Po dolgem času zanimiv in koristen seminar! (udeleženka seminarja »Ničelna toleranca do nasilja: izzivi in problemi«, 13. in 14. 4. 2017 v Žalcu) V Vrtcu Velenje smo v zadnjih dveh letih gostili dva seminarja v sklopu projekta »Le z drugimi smo« – »Medkulturni odnosi in integracija« ter »Spoštljiva komuni- kacija in reševanje konfliktov«. Vsebini obeh seminarjev dobro nagovarjata izzive sodobne družbe. Predavateljice so teme prikazale iz različnih zornih kotov ter sproti odgovarjale na vprašanja udeležencev. Izvedbo seminarja so popestrile s praktič- nimi vsebinami (delavnice). Strokovni delavci so pohvalili uporabnost vsebin ter izmenjavo izkušenj s predavateljicami iz različnih strok. Seminarja priporočamo vsem, ki se ukvarjajo z vzgojo in izobraževanjem. (vodstvo Vrtca Velenje o semi- narju »Spoštljiva komunikacija in reševanje konfliktov«, 2., 4., 11. in 16. februar ter 9. marec 2019) 130 D V E D O M O V I N I • T W O H O M E L A N D S • 5 6 • 2 0 2 2Marijanca Ajša Vižintin Zaključna konferenca projekta je bila organizirana 17. 9. 2021 v Atriju ZRC SAZU (Banjanac Lubej, 2021). Predavanja, delavnice, povezave na sorodne projekte in drugo gradivo iz projekta »Le z drugimi smo« ostaja tudi po zaključku projekta brezplačno in prosto dostopno v e-učilnici projekta na spletni strani https://lezdru- gimismo.si/sl/e-ucilnica. Vabljeni, da gradivo uporabljate, širite in nadgrajujete ter s svojimi dejavnostmi, znanjem in delovanjem prispevate k bolj vključujoči in medkul- turni družbi, katere del sta tudi vzgoja in izobraževanje. VIRI IN LITERATURA Autor, Nika (2022). Če bi gozdovi govorili, bi se od žalosti posušili: Obzorniška fronta: obzorniški okruški (razstava). Ljubljana: Slovenska kinoteka, Moderna galerija. Banjanac Lubej, Aleksandra (2021). V učilnicah ni prostora za rasi- zem. NaGlas!, MMC RTV Slovenija, 25. 9. 2021, https://www.rtvslo.si/ slovenija/v-ucilnicah-ni-prostora-za-rasizem/595192. Center FemA (2022). »Pravi« begunci: Razmislek o politiki izza vladne opredelitev »pravih beguncev«. Mladina, 2. 3. 2022, https://www.mladina.si/214512/ pravi-begunci. Kajzer, Alenka, Perko, Mitja, Sodja, Urška, Čelebič, Tanja, Petan, Petra, Kuštrin, Andrej, Rogan, Denis (2019). Migracije kot potencialna ponudba delovne sile. Ekonomski izzivi 2019 (ur. Alenka Kajzer, Lejla Fajić). Ljubljana: Urad RS za makroekonomske analize in razvoj, 21–29. Kalc, Aleksej, Milharčič Hladnik, Mirjam, Žitnik Serafin, Janja (2020). Doba velikih migracij na Slovenskem. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU. Kovač, Vanja (2021). Igra – pred obzidjem Evrope. Dosje, RTV Slovenija, 26. 10. 2021, https://365.rtvslo.si/arhiv/dosje/174776244. Trebše Štolfa, Milica, Klemenčič, Matjaž, ur. (2001). Slovensko izseljenstvo: zbornik ob 50-letnici Slovenske izseljenske matice. Ljubljana: Združenje Slovenska izseljenska matica. Vižintin, Marijanca Ajša (2017). Medkulturna vzgoja in izobraževanje: vključevanje otrok priseljencev. Ljubljana: Založba ZRC SAZU.