BELEŽKE Organi samoupravljanja in sklepanje pogodb S skHenitvijo pogddbe prevza-mejo gospodarske orgianizacije napre&lioljiive obveznosfci, Iz te-ga Lzviira tudd pomen pravilnega eklppanjia pogodb. V praksi pa se je od>a.zi'1o, da go&podarske angamiziacije niso vedno posve-čaile ustrezajočo pozarnost temu varžnemu d*lu. Zato fcrpijo pod-jetja škodo. ki bi 3e ji mogla iaogmiDi, ker rei poslediica objek-tdvrviih okodiičin. Dejstvo ]e. da števikii organl samoupravljamja z večjifroi aU manjšim»i uz.jemaim'1 posvečajo sorazmeirno malo pozornositi sflolepainju pogodb. Ra^širjeno je pojmovanje. da je sklepanje po-godib tehnifrna zadeva, ki jo je fcrefoa prepustiti komercialni staižbi a-K direktorju podjetja. Iz tega tzvrrajo tudi napake, fc! bi se jirn bilo mogoče izogniM, če bi imel upravni odtx>r gospo-dairske organizacije ustrezajoftl vpliv. Naravao Je, da ni enotnega postopka za vse pogodbe. Upo-gtevati moramo lazliko med ve-fiikimi in malim: podjetji, sped-fičaosti zunanjetrgovinskdh pod-jebiij. med posameinim; vejami gospodarstva itd Nara-va s*va>r, 3"n predpisi zahtevajo ekspedi-tivnost pri sklapanju pogodb: na ponudbo Je treba pravi-loma naglo reagira-tt, v pogaianjib pa je tr&ba pokaaat; prožnost. Zato morajo imeti; vo- *a bi m.;Ta! oit! pri po.godbah. fci jih sklepajo n. pr. zun-anjetrgovinska ali ln-dustrijaka podjetja, pos&bno pa pri pogodbah. katerih pre^met je veKlka množina ali velilka vrednfi^t, osnovn-e sestavine po-godb krf&ktivno delo, Vsalka pogodba je ses^avljena iz raat-ličnih prvin: tehničtiih. fiinainč-liili kcvrrverdalnih, pravnih itd. V oiVvtitu vsake iznved teh prvto preve.nv»no obve^zivosti. Zato bl biilo ^orietmj. da so ob ses'.av-fcjsin.ju nai&rte pogo^be vprašane ra sveA vse ustireza.jo6e shižbe in cka ee ntiihovo delo koordS-tnira S tatoSm picigic»dibein«n no- črtora bj tehko direktor pnišel prod upravni odboir, ki ima možnosM, da zeclo uspežno oce-nd števdln« naivažnejSe pogod-bene prvin«. Kakovost blaga, dobavne roke, kn>li6ino ali ceno lahko uppavn-i odbor gospod-ar-sikt onganizaoije ze!o uspeSno preišče ln da evoje pripom-be. Prl velikih pogodbah posega razpuTavljanje o tafcih na v po-slovanje poddetja. Tako raz-pravilijanje o pogodbenem načrtm bi omo.go6iilo upravnemu od'bc*ru, da sklepa o vitaliniih probtemih ln da se odpravi škoda, fci na-stanf! kot poslediica priitegnitve k posvetu sarrvo posamezniih služb iin zairadi nezadostoo pro-u&Miih pogodbenlh prvdin. Upraiv-ni odibor bd se tako akti\niiral tudii v fHnantnih in komerciallnih proMemih tec W mogel sprem-?jabi p&aMzacijo z nastopom na triišču s pogodbo. Za ^klepamj« pagodb le po-temtakem nuj>na vsestiran&ka ko-lektivna ana/liza pogodbenih prvin in sodeloivanje vseh za-jjnteresiranih služb v podjr povzroča škodo podjetju. Zadoisituj«, če navedemo kot primeT, da se v Stev-Mnih velikšh podjetjih do1a a tnans.portrnmi klavzutemi ailii, z drugimi zelo obfuttjiviimi predpisd, n* M&ii ter zah-tevajo pri porne«m'bnih pogodbah stro-kio-vnjalka. DovoHj« je zgledov iiz prakse zunainjetjrgoviTiisilfih pod-je+tj, pmi veOiilkih invesUcUsfcih pogodlbah, pn sfclepamju pogodb s proiavajalcS ta tako dalje, iz kMerih J'e nazvidmo, da rxi bilo vedno razumevanja ža to, da bi se trud dek>vne.ga koteiktAva re-> ailteiral s aktenitvijc pogodtoe in dia tehko ostaine neivagrajen sa-mo zaradi predipisov Pri skile-panju pogodlb. P-ri rapz,pna\'ljoinju o tem vpra-Saaju pa je troba poudaTjiti tudii to, da ne more up-ravn,; odbor pri sklepanju številmih pogodto razpravljaifci o vsafci pogcdibi, kair bl nSM ne biflo kortstno, ker bi se sklspanje pogicdb zavlclkito, u,pravn,i odbor pa bi biil pre-obpefnenjfiin. BazflikiOvati mcra-wo med važnrmii in velifeiimi po.godibaimii ler med spk>šnim! stel-epj za tefcoce sklepanje po-godb. Dii-aktior podjetja mora imeti zadasfci prožnosta in mož-nosbi s-aimositojnega nastopanja. Kolelkthirao delo moramo razu-meti fcort sode!wanje odgovor-mh