Poštnina plačana v gotovini Posamezna številka 1 Din. Leto IV. Izhaja vsakega 1. In 15. v mesecu. Letna naročnina 25 Din, za inozemstvo 40 Din. NA MEJAH Štev. 10. ček. račun št. 12.666 Telefon Jesenice 625 Uprava In uredništvo; Jesenice, Krekovdom Jesenice, 15. maja 1939 Prvi slovenski delavski tabor Zveza združenih delavcev, slovenska delavska stanovska organizacija, pripravlja za 4. junij letos svoj prvi stanovski delavski tabor. Organizacija, ki po svojih idejnili temeljih črpa svojo moč iz narodnih tradicij in iz krščanskega pojmovanja življenja je pred tremi leti v slovenskih delavskih pokretih prelomila z njihovimi starimi okostenelimi in protinarodnimi metodami in z njihovim kvarnim duhom ter jc kot mlado revolucionarno gibanje prešla proti njim v napad. Mlada ZZD je bila na početku mnogim v posmeh in v prezir, toda njena brezprinierna vera in zaupanje v pravilnost novega organizacijskega gibanja ter v nujno zmago istega je pokre-tušem dajala tistega izrazitega borbenega ognja, ki se ni strašil nobenih zaprek in nobenih še tako velikih težav. Maloštevilni pokretaši, pionirji gibanja so se živo zavedali, da so dolžni svoji vesti, delavskemu stanu in slovenskemu narodu, da zagrabijo za začeto delo z vsemi svojimi močmi in ga vodijo do končne zmage. Delali so, rastli so številčno in moralno, rastcl je pok ret in zmagoval« je nova, edino pravilna smer v našem narodno delavskem gibanju. Proti združenim silam socialistov vseh barv, v katerih so odločilno vlogo igrali desni in levi marksisti, je prodirala iz kraja v kraj in končno postala najbolj upoštevana in najvplivnejša organizacija delavstva v Sloveniji, sprejela v svoje roke vse delavske socialne institucije in uvedla vanje novega duha in nov tempo. Danes so tako sile njenih nasprotnikov močno razmajane, marsikje v popolnem razsniu. Slovensko delavstvo, ki po svojem narodnem in verskem duhu za te stare laži — delavske po-krete in organizacije ni maralo in jih je instinktivno odklanjalo, jmčasi sprevideva, da je njegova edina rešitev v stanovsko in narodno zavedni ZZD ter se je oklepa vedno z večjim zaupanjem. Zveza združenih delavcev je namreč tekom kratkega razdobja svojega obstoja kljub vsem klevetam in napadom nasprotnikov s svojim realno borbenim in umerjenim udej-stvovanjem izpričala, da je v resnici edino prava zastopnica slovenskega delavskega stanu. Njeni uspehi, njeno delo in njena rast to zadostno potrjujejo. . Ta mlada organizacija po treh letih svojega obstoja v srcu Slovenije pripravlja svoj prvi slovenski delavski tabor, s katerim hoče poudariti, da je prišel čas, ko bo tudi iz delavskih vrst dokončno izginil Bogu in narodu sovražen duh in razdiralne sile, ki so delavce same z raznimi varljivimi gesli cepile na korist številnih demagogov v nešteto frakcij. Prišel je čas, da slovensko delavstvo strnjeno v enotno skupnost vzajemno z vsem narodom pod skupnim preizkušenim vodstvom stopa v strnjenih vrstah k svoji končni zmagi Prvi slovenski delavski tabor pomeni tako ločilnico v razdobju borbenega pokreta ZZD, po kateri ta pokret prehaja iz tisoč podrobnih ukrepov in prizadevanj k zajetju celotnega slovenskega delavskega stanu, v katerem bodo zginili prazni prepiri in se bodo za istg cilje združile vse sile. Prvi slovenski delavski tabor je tako ofenziva poštenega slovenskega delavstva proti vsem tistim smerem in njihovim voditeljem, ki bi hoteli še nadalje rušiti narod in razcepi jati stan. Jesenice so na početkih tega pokreta pa tudi na njegovem nevzdržnem pohodu, hvala Bogu, zelo močno soudeležene po predstavnikih njegovega gibanja, so pa po svojem obeležju tudi nad vse močno zainteresirane, da pokret v resnici in čim prej zmaga. Jesenice morejo in bodo zato tudi vse storile, da bo prvi slovenski delavski tabor, v kolikor je to od katoliških Jesenic odvisno, 100% dosegel svoj namen. Dolžnost vsega zavednega slovenskega delavstva pa tudi vseh njegovih prijateljev je, da taborske priprave podpirajo z močno propagando, z intenzivnim sodelovanjem in s polnoštevilno udeležbo. Naše geslo je: 4. junija so Jesenice p r a z n e , da bo Ljubljana te in 1) olj živa! Naš nadpastir med nami \ (Inch 20. in 21. maja (ода leta se mudi med jcscni.škimi vi-rniki na.š iia(l|)a.stii' dr. CircKorij l^v/inan. I'<) svoji sln/Jl)(Mii < I (»I % nos I i in p« oscl)-'"(•m prizadevanju ol)iss(Miiško župnijo, da od Miži- sc/nani z na.šimii razmerami Zaznannijem te z znamenjem šv. križa«. Tega znamenja nam nihče ne more idbrisati. Ostane nam za vedno. Zato pa Indi prejmemo zakrament sv. Ixirnie samo enkrat. Z ,)ezuso\im. znamenjem gremo jk) sv. birmi v življenje, loga /.namenja nam no moire nihče ne vzeti in I udi ne prekriti s kakim Z Jesenic Zdrava hrana. Na drugem mestu poročamo o obisku našega voditelja dr. A. Korošca na Jesenicah. Ob tej priliki so imeli Jeseničani možnost slišati iz prvega vira vsa pojasnila o sedanjemu notranje in zunanje političnem položaju. Tako imajo naši ljudje priliko, da se h ranijo za svoje politično življenje z zdravo in nepokvarjeno liraino. Pokvarjeno, neužitno ter škodljivo pa moramo imenovati tisto čudovito godlo, od katere živijo nekateri naši nasprotniki. To je la-žihrana, ki pa ne samo da nič ne izda, anipak še škoduje. Zato ponovno svarimo naše ljudi pred bedastimi novicami političnih zgubljen-cev. Pustimo jih, naj se kar sami hranijo s takim 'kruhom. Rečemo le toliko, da od take slabe hrane ni mogoče dolgo živeti. Ol) slabi hrani vsako živo bitje shira in kontno umre. Poslanec dr. A. Šinajd je vsak panedeljek na razpolago strankam v Krekovem domu na Je--senicah. Navadno prihaja ob 10 dopoldne. Tujski promet. V nedeljo 7. maja je imel sejo tujskoprometni občinski odbor. Med drugim se je določil izdatek za skupno reklamo (Jesenice in Sv. Križ). Pohvalno je treba omeniti skrb jeseniške občine za občinske ceste in pota. Zelo je napredovalo delo na cesti pod Mirco. Obiskovalci Črnega vrha in vikindskih koč pri Sv. Križu so posebno hvaležni za nre' ditev poti k tem kočam. 1 udi v Plavškem rovtu je treba Pokojnik « pisatelja Nušica. Jeseniški Aero-klub pripravlja uprizoritev svojevrstnega Nu-šičevega »Pokojnika«, ki 1x1, kakor slišimo, i^ran na obeh jeseniških gledaliških odrih. Igralci-so iz vrst najboljših jeseniških igralcev, kar obeta vsekakor dostojno izvedbo. Vsi igralci so člani Aero-kitiha in razen režiserja tudi nameščenci Kil). Novo je seveda to. da se lx) Aero-klub, ki ima od dramatike precej različno delovno polje, spustil tudi na to (xxlročje. (lotovo pa je, da se tudi Aero-kluh bori s finančnimi težavami, zakaj obratno bi bilo za naše razmere dokaj čudno. Prejeli smo: Nečastna razvada. Majske polx)ž-Tiosti so bile že ixl nekdaj ene izmed tistih cerkvenih opravil, katerih >e je udeleževalo največje število \ ernikov, celo takih, ki <»!> drugih prilikah nimajo časa. Nedopustna pa je razvada. ki se je razpasla letos bolj kot kdaj koli. da pridejo fantje pred cerkev razpravljat o svojih zgolj fantovskih zadevah in te razprave so tako glasne, da jih more slišati vsakdo v cerkvi, .\peliramo na fantovsko čast. naj prenehajo motiti šmarnično pobožnost, drugače bomo prisiljeni |M)iskati si drugih sredstev. .I'i4>si-mo tudi star.še, da svoje otroke opozore. drugače jih bomo objavili z imeni. Jeseničani. Bled Blagoslovitev fresk v farni cerkvi, delo slikarja g. Pengova, se je vršila v nedeljo 7.maja do|M)l(hie ob veliki udeležbi faranov. .Slovesnost je počastil s svojim obiskom ban g. M. Natlačen, ki je tudi ob tej priliki izrekel nekaj svojih pomembnih misli X njemu lastno jasnostjo in prisrčnostjo. Blagoslovitvi so prisostvo-Vali vsi blejski odlični-ki z županom dr. Denc-dikom, ki je v imenu občine |H>zdravil visoke goste in vse ostale udeležence. Po blagoslov it- clrugim znamenjem. Kamor gremo, vedno v znamenju sv. križa! Če kje, potrebnjemo na Jesenicah \ lx>rbah za sveto vero za lastno zveličanje izrednili darov sv. Duha. Na težkih terenih mora biti vsaka vojska še posebej dobro in težiivam odgovarjajoče ol)orožena, lak nevaren tetren so gotovo naše Jesenice. Naj nam prinest' obisk našega Nadpastirja vseh ]>otrebnili milosti s\. Dului za to težko borix), da lx)mo v vseh bitkah vztrajali ■ill zmagali. Škofov obisk naj nas znova o{x>zori, (la vera ni samo za cerkveno življenje med štirimi stenami naših cerkva, ampak da se mora \ ersko življenje kristjana kazati v vsem javnem življenjn; v uradih, v trgovinah, v litike. Opozoril nas je na nekatere podrobnosti. iz katerih smo videli, kako modro vodi našo zunanjo ]M>lit.iko Nj. Vis. кпег namestnik Pavle- C. dr. Korošec kakor tudi g. ban ročanjem so zastavili skoro vsi tisti, ki so smatrali za potrebno, (la svojim zvestim pristašem tudi v dneh zunanje |X)litičnih logaritmov |x)strežejo z najčistejšimi zaključki. To pa iz lx>jazni, da bi jih kdo ne prehitel ,in tolmačil tako, da bi kakor koli trpela |)oli lična opredeljenost, zakaj le I a jim je lista osnova, iz katere se vse razvija, prihaja samo dobro in je vse dejansko obsojeno, kar ne najde |X)lrdila v interesih njih zagovornikov. Tako in s takimi očmi naj bi slehernik gledal dogajanja v svoji okolici in v prostorih, ki bi kakor koli mogli nanjo v plivati. I o je načelno slališČ-e vseh onih, katerih se tiče ta ugotovitev in |H) teh stališčih so |xitem krojene vse vesli in vsa poročila, ki se na debelo trosijo nnd nixxlgovorne. Pri vsem tem pa ti činilelji |x>zal>ljajo. tem se čndimo. če je v jeseniškem kotil toliko prostora, da se more s\o-IkkIik) razvijati nam sovražna ideologija in toliko šihkih mest na našem narodnem telesu, ki so. če že ne ranljiva, pa vsaj močno občutljiva. lil če hi danes vpralšali vse tiste, ki te hihe s svojim nespametnim ravnanjem povy.roctajo, ali ne vidijo kvarnih posledie svojega dela. bi nas na vrat na nos obsodili dejanj, ki kratijo njih osebno in politično svoIkmIo. le bi jili pozvali, naj svoje sposobnosti rajši zastavijo v nasprotno smer. v ohramix) in krepitev slovenske na-r(xliiosti. hi iz vsakega žepa potegnili legitimacijo narodnih lx)reev in eel o miičenilkov. Taki so njihovi žlalitiii talenti, ki jih posvečajo narodni obrambi . za katerimi se skrivajo pred smernicami slovenskega političnega vodstva, da j a ne bi bilo trt ba žrtvov ati osebnih interesov v **kiipni narodni prid. I o je eno, iz katerega se potem tem lx)hot-iieje razvija še druga, še vi-čja hiba. In ta je jezikovno klečeplaztvo. ki slej ko prej nima svoji-ga vira v sramežljivosti ali neznan j n. ani-|)ak v občutku nianjv rednosti, ki se vzbuja vz|X)-'etliic z razv rednoten iem naše narodne politike. \ rednosi ]>a ji izpodbijajo tisti, ki s svojimi osebnimi ]>olitičiiimi ambicijami prihajajo v navzkrižje z absolutno narodovo voljo in njego-\im zdravim hotenjem. /ato se ni čuditi, če ob vsakem koraku v našem kotn naletiš na Jiarodnjakarja. ki se muči z jezikom svojega enakovrednega ali nadrejenega tovariša, če sediš v kinu ali gledališču, da te potare vse križem tuje govoreča elita, za katere si gotov. stavljajo na laž in to je tudi jasno potrdilo, zakaj ne moremo in ne smemo verjeti samo besedam, ki ostajajo samo besede in nič drugega. Če zberemo vse te naštete najx>re. ki se trosijo brez vrednosti in največkrat celo v našo škodo in bi jih žrtvovali v resnične narodno obrambne in narodno vzgojne namene, bi nam ne bilo tre^ba požirati razna ;)onižunja ne v javnem in zasebnem življenju in ne pri raznih ]>oil-jetjih, kjer nadrejeni s slastjo uživajo, če morejo s tujim jezikom 'bičati slovenskega človeika. Л to smer naj bi krenila ambicioznost — če jo lahko tako imenujemo — raznih projwvecl-nikov slovenstva in tem hibam naj bi se jKJsta-\ i I i po robn z vsemi svoj i ni i številnimi pripadniki, da 1к)то verjeli ne samo besedam, ampak dejanjem, ki IkhIo šele opravičili njih ]>olitično opredeljenost. Dokler pa bo njih namen samo ta, da 'S poročili iz prvega vira« vznemirjajo javnost in ubijajo zavest, toliko časii bo za nas njihovo . uri daro\ al s\. mašo in imel kl atek nago\ (ir dekan teološke fakiiltele. \ seiiei-liški profesor Andrej Snoj. 4. l'o s\. maši uredite\ sprevoda ter po\ oi ka delavstva |)ч> Poljanski cesti eez Krekov trg mi-'4(> škofijskega dvorca iii če/, ti imostov je do liii-'clii Union . {"astni gostje prisostvujejo povorki "ii balkonu mestnega poglavarstva. Ob K) v veliki dvorani hotela I tiion ma-"ifeslacijsko zborovanje, slovensko in stanovsko ^■ii\ ednega delav s t v a. Za uvod v zlx>rov anje zaigra godba državno ""niio ill novo himno ZZI). Na zborovanju govorijo člani našega pokre-'^ostopnik vseh Delavskih /bornic .jiigoslavi-člani našega narodnega vodstva (dr. Krek, -Niitlacen) in predstavnik kr. vlaj>olnostmi. Ker pa je narod duhovna celota, duhovni organizem. velja zanj prav isto. Narcxl naj se'be spoznava! Iz njegovih del ga nii spoziiavajmo! t'(> smo iz паг<к1а, smo dolžni, da proučtijemo razmere, ki v njih živimo, in zlasti boje in stiske. v katerih je narod nekoč živel. I o pa ni nič drugega kot protičav anje iiaše zgodovine. »Zgodovinu je učiteljica življenja,« tako so že stari mcxlrovali. Iii res so iz zgodovine narodi črpali moč v trdih lx)jih za obstanek, iz-]M)dbnjali,so se k vztrajnosti v nesrečah, v njej so našli iiKxlra nav (xlila in zlate nauke za bodočnost Pa kdo še nI nikdar slišal očitka, da Slovenci nimamo svoje zg(xlov ine? ... Kdo ga še ni slišal - ko pa je ta očitek že tako star in ga imajo nasprotniki hitro pri rokah: Slovenci niste nikdar imeli svojih kraljev! Nikdar niste zmogli samostojne države! Slovenci niste nikogar nad vladali, pač pa ste suženjsko krivili svoj hrbet tujim, za vlado sposobnim narodom. Nikogar niste v boju premagali; sploh ni-I mate v vsej preteklositi nit veliikih, junaških dejanj, po katerih se meri zgodovina. I ore j vsa slovenska pri-teklost ne zasluži imena zgcxlo-V iiia!« lakih in podobnih ugovorov nam natrosijo nasprotniki. lies je — take zgodovine Slovenci nimamo. I oda ali je /.gstaviljena nova trdnjava katoliške pro-svete v gorenjskem kotu. V pogledu malega prostora, ki je bil na razpolago, se je ureditev notranjih prostorov nad vse posrečilo, kar je zlasti razveseljivo za fantovski odsek, ki je ])ostal največja in najmočnejša blejska družina s širokimi delokrogi. Za zaključek tega praz-niika blejske prosvete je pririKlil Fantovski odsek skupaj z doki. krožkom slavnostno akademijo ob H. uri zvečer. Dvorana, ki je bila zasedena do zadiiijega kotička, je ves večer manifestirala slovensko katoliško miselnost, ki se je oblikovala v posameznih nastopih fantov in deklet z vso mlado silo, ki hoče prostora in uspehov. Od najmlajšega do najstarejšega, kaizale, da se odseki prav vestno pripravljajo za drugi mladinski tabor v Mariboru, kjer bo spet nastopila armada Slovenskih fantov. Za zaključek tekmovanja je nastopil naraščaj jeseniškega Fantovf&ega odseka, ki je s svojimi simbolizirani mi vajami 7. vetrnicama gotovo navdušil. Tudi pri tekmovanju iz prosvetne panoge so ti fanti« krepko in samozavestno odgovarjali, zavedajoč se, da rase jo iz semena velike katoliške skupnosti. Vse pisarniške in knjigo-veSke potrebščine v trgovini Krekovega doma Ida ga je laže luiičil in iztre'Lil... Morda je zgodovina zgodba o krvavih vojskah: o vojski — maliku, ki mu človeštvo ^^tvuje najboijlše sinove; morda zgodba o zmagovalcih, ki se kot jastrebi sprehajajo na krvavih bojnih poljanah preko trupel premagancev in iie slišijo joka otrok, žena in mater ... Če je samo to zgodovina, potem Slovenci — hvala Bogu — nimamo zgodovine. (Dalje prihodnjič.) Cerkveni vestnik O obredu svete birme. V prvih časih krščanstva so birmovali samo apostoli, in sicer tako, da so molili in ix)lagali roke na krščence. Tudi danes birmiijejo samo nasledniki apostolov, škofje, in kakor oni, prosijo, da bi sv. Duh prišel nad birmance in polagajo vsakemu roko na glavo. Sveta Cerkev pa je jjozneje natančno določila ves obred in dodala nekatere molitve, tako da se sedaj sveta birma izvrši takole: Škof pristopi k oltarju v belih oblačilih, z mitro in pastirsko palico. Izpred oltarja stoje moli nad birmanci, ki ikleče v cerkvi, da bi jim sv. Duh podelil svoje darove. • Nato pri vsakem birmaincu pozve za ime (pri sveti birmi namreč dobi vsak novo ime, navadno krstno ime Ijotrovo), mu položi desnico na glavo in ga na čelu prekriža s sveto krizmo z besedami: »Zaznamujem te z znamenjem križa in te |K)trdini s krizmo zveličanja v imenu Očeta in Sinn m svetega Duha«. Medtem drži ■lx)ter desno roko birmancu na desni rami. Po mazil jen ju škof udari vsakega birmanca rahlo po licu in ga pozdravi; Mir s teboj! Udarec naj ga o|K)mni, naj se nikdar ne sramuje, očitno pokazati vero v križanega Jezusa, za katerega mora biti pripravljen sprejeti tudi zasmehovanje iin trpljenje. Takoj nato, preden se krizma zbriše, preveže boter otrokovo čelo z belim trakom. Ko pride l)ir-manec do zakristije, se najprej t rak od veže in eden duhovnikov čelo skrbno obriSe. Birmanci iiočnlkujo, da škof konča maziljenje. Ko so vsi mazil jeni, si škof s krušno sredico otaro in umije roke; medtem poje zbor odlomek iz 67. psal-niu. Ob koncu se škof obrne k oltarju, sklene roke in moli zadnjo prošnjo ik sv. Duhu. Medtem vsi kleče, dokler jih škof slovesno ne -blagoslovi. Po blagoslovitvi birmanci s škofom skupaj glasno molijo Verujem, Oče naš in Zdrava Marija. Oznanilo ob priliki birmovanja. Prevzvišeni g. škof dr. Gregorij Rožjiiaii pride na Jesenice v petek 19. maja zvečer. Glede sprejema ibodo verniki obveščeni še e priznice. Sprejem b'i pred župno cerkvijo pred šniarnično ]X)ljožnostjo. Po Smuriiiculi je pi cd župnišč«4n poiloknicii kuc/.o- skofu. v soboto 20. maja bo nadzorni obisk ljudske in meščanske šole. V nedeljo 21. maja bo prevzvišeni birmoval. Birmanci, ki ne hodijo več v šolo, naj se zglasijo v župnem uradu ali pri gg. katehetily da prejmejo bii -mainske listke. Sveta birma se bo delila samo v cerkvi. Duhovniki bodo razvrstili birmance tako, da bo stala po ena vrsta v obeh stranskih ladjah, dve vrsti pa IK) sredini cerkve. Na listni strani se zvrstijo dečki, na evangelski strani pa deklice. Botri in botrice peljejo svoje birmance po birmo vanju posameznih birmancev skozi zakristijo iz cerkve. V zakristiji sname službujoči duliovnik bi i -manski trak birmancem. Po končanem birmovanjii se da znamenje z zvonom, da se vsi birmanci zbero v cerkvi, kjer prejmejo drugi (zadnji) blagoslov. Verniki se opozarjajo na red iii disciplino ter dostojno vedenje. # Poroka: 7. maja: Kose I j Jakob, čevljarski mojster. Gosposvetska cesta in Mivšok Angela, hči pismonoše. Gornji Logatec. Rojstva: 27. aprila Jožef Frelih, sin delavca Janeza, Pod Mežakljo; 27. aprila I'lorijan Javorski, sin Marije Javorski, služkinje, Slomškova 14; Valentin Klinar, sin tov. delavca Pavla Klinarja. Plavški rovt; 29. aprila Jožefa Jakupovič, hči prodajalca Kazimii-ja. Kralja Petru cesta; 4. maja Frančišek Ksaverij Rihtar, sin žel. urudinika Vladimirja, Gosposvetska cesta 4>. Smrti: 50. a|)rila Ranzinger Marija, Ilirska c. 2, stara 52 let; 30. aprilu Kiršner Riipers, Kralja Petra cesta, stiir 4 letu; 4. maju Cop Albin, tovurnižki de-. lavec, Lanipetova 4, star 41 let. (Umic! HRANILNICA IN POSOJILNICA NA JESENICAH obrestuje v\e stare in nove vloge po 4 o/o. Nove vezane pa po 5 »/o. Vaš denar je varno naložen pri njej. Zanjo garantirajo hranllnlčne rezerve, kakor tudi vsi zadružni člani z vsem svojim premoženjem. Najmanj stokratna je ta garancija. Otvoritev nove koče na Mlinci Triglavska podružnica Slovensikega planinskega N* inejahc; Jož« Godina, Jeseciee. — Urejuje: Sliinko Savinšek, Jesenice. Za Zadružno tiskarno v Ljubljani: Maks lilejec. Pijte in iejte poceni in dobro Kdor hoče poceni jesti, pride V Krelcov dom Kdor iioče dobro jesti, se abonira v Ljudski kuhinji Kdor hoče dobro in poceni piti, mora priti V Katakombe Belo namizno vino din 10'— liter — Za urednika v Ljubljani: Ignacij Zeleznik