18 - GRAFI ČAR Razvoj umetniškega ti ska V preteklos ti , ko še ni bilo sledu o ti skalni- kih, kakršni so danes, so se umetniki že sami sre čali s ti skarskimi tehnikami, kot sta litogra- fi ja in jedkanica, in tako svoja dela predstavili kot umetniške izdelke. Prvi, ki se je z digitalnim ti skom grafi k za čel intenzivno ukvarja ti , je bil leta 1991 ti skar Jack Duganne, ki je umetniški ti sk gra- fi k velikega formata oziroma ti sk grafi k Fi- neArt poimenoval giclée grafi ka. Izraz giclée izhaja iz francoš čine in pomeni škropi ti ali brizga ti . T ehnika izdelovanja grafi k giclée te- melji na digitalnih zapisih umetniških del, ki so na ti snjena s profesionalnimi kaplji čnimi ti skalniki, in ima veliko prednos ti pred sta- rejšimi tehnikami ti ska. S kaplji čnimi digital- nimi ti skalniki je mogo če na ti sni ti oziroma brizga ti obsežno in barvno bogato grafi ko, ki jo je s pros ti m o česom hitro mogo če za- menja ti z originalnim umetniškim delom. V primerjavi z drugimi digitalnimi tehnikami ti ska (UV-, solventni ipd.) je tehnika giclée najbolj realna in skoraj iden ti čna originalu. Grafi ka giclée je priznan termin, s katerim se ozna či na ti snjeno reprodukcijo umetni- škega dela, kjer izdelava poteka po predpi- sih oziroma standardih (barvni nadzor, ka- plji čni ti skalniki velikega formata, priznani umetniški papirji itn.). Uporaba grafi ke giclée Tehnika izdelave grafi ke giclée je nadvse primerna za vse umetnike, ki želijo svoja ori- ginalna umetniška dela nadgradi ti z manjšo serijo grafi k razli čnih dimenzij. Vedno ve č samostojnih umetnikov je nad tehnologi- jo ti ska grafi k giclée navdušenih, saj lahko svoje na ti snjeno umetniško delo ob čuduje- jo doma, medtem ko original že kraljuje na steni naro čnika. Druga možnost, ki jo ume- tniki s pridom izkoriš čajo, je tudi ta, da svoje digitalizirane originale prodajajo kon čnim kupcem v pomanjšani razli čici, ki so cenov- no mnogo bolj dostopne kot originali. Vedno ve č grafi k giclée je mogo če opazi ti v tujini tudi v posameznih galerijah in muzejih kot samostojne grafi ke, saj se z lahkoto kvali- fi cirajo med muzejske standarde. Poleg tega se manjše grafi ke v galerijah in muzejih lahko uporablja kot poslovna ali splošna darila, ki spadajo v ponudbo njihovih trgovin. Grafi ke giclée je treba pravilno ozna čeva ti in podpi- sova ti , kot to narekujejo svetovni umetniški standardi. V tujini je prodaja grafi k znanih umetnikov že ustaljena, v Sloveniji pa se tehnologija in uporaba še razvijata in po časi prodirata v zavest vsem, ki tovrstnih grafi k še ne sprejemajo kot del umetnos ti . Postopek izdelave grafi k giclée V podjetju Ar ti ko, d. o. o., se s postopki digitalizacije in reproduciranjem umetniških del, med katerimi so v ve čini umetniške sli- ke in ilustracije, profesionalno ukvarjajo že četrto leto. Na spletnem portalu Artbu ti k ponujajo pestro paleto reprodukcij znanih in manj znanih slovenskih umetnikov in ta izziv je omogo čil vrhunsko in profesionalno izde- lavo na ti snjenih grafi k. st je v Umetnost ni le v klasičnih oblikah, kot so umetniške slike, kipi in podobno. S sodobnimi tehnologijami lahko pretvorimo umetniška dela v digitalno obliko in potem s pravo strojno opremo spet v oprijemljivo, ti skano. Govorimo o posebnem ti sku, pri katerem je na ti snjena grafi ka na videz skoraj povsem enaka originalu. Za ta dosežek so potrebni poleg profesionalne opreme tudi potrpljenje in znanje o barvnem upravljanju ter pravilen izbor ti skanega materiala. Tina KOŠIR, Arti ko, d. o. o., Stegne 3, 1000 Ljubljana, www.ar ti ko.si T: +386 (0)1 500 11 34, E: info@ar ti ko.si Grafi ka giclee na platnu FineArt, napeta na podokvir (avtor Uroš Paternu). Skenirani vzorci natisnjeni na raz- li čne materiale - blagovna znamka HA HA (desno fototapeta). Okvirjeni grafi ki giclee ilustratorke Polone Kosec. GRAFIČAR - 19 Vse se za čne pri postopku digitalizacije umetniškega dela, ki mora bi ti opravljena odli čno, na primerni napravi, kot je skener velikega formata Cruse. Že nastavitev op- ti čnega od čitavanja oziroma digitalizacije in osvetlitev zelo pomembno vplivata na kakovost izdelave grafi ke skozi nadaljnje postopke obdelave. Pri digitalni pripravi umetniškega dela igra klju čno vlogo barv- no upravljanje. Zaradi ti ska obsežne palete barv je najprimernejši izbor prav kaplji čna tehnologija, ki s svojimi pigmentnimi barvili omogoča vrhunski videz širokega barvnega prostora in obstojnost barv. Pri ti sku je po- memben tudi izbor umetniških papirjev, ki s svojimi lastnostmi prav tako pripomorejo k čim ve čjemu barvnemu obsegu izpisa in dolgi obstojnos ti barv. Najbolj pogosta umetniška papirja za ti sk grafi k giclée sta brezklislinski grafi čni papir z višjo gramaturo in rahlo teksturo ter umetni- ško ti skarsko platno. Zadnje se uporablja pred- vsem za ti sk mo ti vov, kot je olje na platnu, ali za ti sk fotografi j. Pri ti sku na umetniško platno sta postala zelo priljubljena izdelka »fotka na platnu« in grafi ka giclée na platnu. Govorimo o kon čnem izdelku, pri katerem se na ti snjen mo ti v na umetniško platno skrbno premaže z zaš čitnim premazom in oplemeni ti s podo- kvirjem oziroma slepim okvirjem. Slika je tako pripravljena le še za obešanje na steno. Brez omejitev Razvoj tehnologije mo čno vpliva na na- predek tako v izdelavi grafi čne strojne opre- me (skenerji, ti skalniki ipd.) kot tudi v domi- šljiji in krea ti vnos ti . Ni namre č pravila, da se morajo umetniški mo ti vi giclée na ti sni ti le na umetniške papirje. Zakaj pa ne bi ti ska- li tudi na fototapete, skodelice ali teks ti l? Z malo krea ti vnos ti in izvirnos ti lahko svoj dom, razstavni prostor, pisarno ali delovni ko ti ček oboga ti z umetniškimi podobami. Meja je le domišljija. Zanimivost V Nem čiji in drugod v tujini je izdelava in prodaja grafi k giclée znanih umetnikov že pogosta praksa. Prav poseben primer je dr- žavna galerija v Stu tt gartu, ki hrani svetovno znano umetnino mojstra Moneta z naslovom Topoli. Umetniško sliko so skenirali z veliko- formatnim skenerjem Cruse in ob odprtju razstave o Monetu prodajali manjše grafi ke giclée v nakladi pribl. 250 izvodov. Obisko- valci so bili navdušeni, 30 grafi k je bilo takoj prodanih, pove čal se je tudi obisk galerije. Vljudno vabljeni v galerijski prostor pod- jetja Ar ti ko, d. o. o., kjer si lahko pogledate grafi ke giclée razli čnih umetnikov. Med njimi se skriva tudi Monet! Primerjava originalov in grafi k giclee - Razstava Artiko 2009. Odtis grafi ke na poliester - razstava Alenke Sottler v Galeriji Vžigalica. Grafi ke na razstavi Sopotniki, november 2011, Mestna hiša, atrij - Biljana Unkovska. TEHNOLOGIJA