Pohvala in kazen v šoli. Spisal J. Lapajne. (Dalje in konec.) Velika napaka bi tudi bila, ako bi odgojitelj kaznoval in livalil vse učence po eni meri. Ozirati se je namreč treba na naravo otroških serc, na njihove zmožnosti in na druge okoliščine. Eno in tisto djanje raznoterih otrok ima različno moralično vrednost. Če učenec, ki je naglega in neniirnega znacaja, poškoduje v svoji nagli jezi iovarša, je manjšo kazen zaslužil, nego drugi učenec, ki je preuii.šljeno in iz budobnega namena isto prrgrelio zadolžil. Pri pohvali, zlasti pa pri kaznovanji, naj se učitplj varuje, da ne ravna strastno. Slrast, jeza, naglost povsod škoduje, zlasti pa pri vzrejevanji, pri naj važnejšem delu. Pedagog Overberg z določnimi besedami odsvetuje strast posebno pri telesnem kaznovanji. On pravi: ,,Če zapazite, da se vas jeza prijemlje, odložite kaznovanje, dokler sejezane poleže. In ako se vas jeza med kaznovanjem zopet loti, verzite šibo proč, in rccite otroku: Cakaj, prevdaril si bom, kaj naj s teboj storini. Idite poteni k oknu ali iz šole pred vrata, da se razkačeno serce umiri; polem resno prevdarite, kaj jc storiti". Overberg še na dalje oslro opominja učitelje: ,,Ako bi učitelj otroka preostro in po krivici kaznoval, in če jc krivica vsem pričujočim otrokom očitna, naj dostanc svojo napačno naglost pred vso šolo". Kedar se otroka bvali ali obdaruje, naj bi se opazovala še ta pravila: Ne hvali in ne poplačuj dobrega dela, ktero je Ž4P otroku samo na sebi prijetno; tako je, postavim, s pobožno molitevjo. Plačilo pa naj ne bodo take reči, kterih sicer ne dovolimo. Pogostoma otroke bvaliti, je zeld nevarno. Pohvale postanejo potem vsakdanja reč, in zgube svojo veljavo. Učitelj, kteremu je tudi niar za nravnost svojih učencev, pazi, da pohvale ne pospešujcjo napuha in prevzetnosti pri oirocih; v tej zadevi je zlasti Niemeyer zoper spominke pridnosti in druge pohvale. Pri kaznovanji pak naj bi se gledalo še na to, da se z veselim sercem in z zaničevanjem nikdar ne kazuuježalostno recimo olroku, da je nas sam prisilil, da ga moramo kaznovati; pri telesnem kaznovanji naj bode to vodilo čez vse. S preprostinii, žalilnimi imeni in zaničevalnimi besedami naj učitelj svoje učence zlasti občutljive nikdar ne pita; kajti to se ne spodobi omikanemu človeku, naj manj pa učitelju; verh tega bi bilo tako zmerjanje tudi brpz vspeha. Oe je učencu zeld žal, da je grešil, in če ni napaka prevelika, naj se ne zvišnje njegova bolest še s posebno kaznijo. Usrailjeno serce učiteljevo, namesto ostrega kaznovanja je imelo dostikrat dobre nasledke. Kakor učitelj pri nauku mora na napredovanje verstoma pazno gledati, tako naj dela tudi kot odgojitelj, kedar hvali in kaznuje. Pri pervi dobro doveršeni nalogi ali splob od začetka zvesto spolnjenih dolžnostib zadostuje že majhna pohvala; kakor pa olrok v dobrem napreduje, tako naj bode vedno veča zadovoljnost, hvala in darilo od učiteljeve strani. Enako je pri kaznih. S takiin ravnanjem se vstreza po eni strani otroški častiželjnosti, kar ni slabo znamenje, če ravno je več pedagogov zoper to, da otroci po časli brppene — p