JANEZ MARUSie* Črne gradnje z vidikov urejanja krajine Izraz »črne gradnje«, ki se je pri nas uveljavil za nezakonite, nedovoljene gradbene posege v prostor, bi lahko razumeli tudi Sirie kot oznako za neustrezne gradnje nasploh. Če preskočimo razpravo o pravnem redu in zakonitosti ter o uveljavljanju takega reda. ki je sicer tu najpomembnejša, jc problem črnih gradenj pozidava zemljišč tam. kjer morda to ni ustrezno. Pojem ustreznosti pa odpira vprašanje družbenega soglasja glede različnih in največkrat nasprotujočih si interesov za rabo zemljišč. Zato tudi problem črnih gradenj lahko opišemo kot problem neposrednih in posrednih družbenih stroškov. Neposredni družbeni stroški nastajajo zaradi tega, ker se črnograditelji tako rekoč dosledno izognejo stroškom za infrastrukturo. To bolj ali manj terja vsak poseg v prostor. Črnograditelji gradnjo infrastrukture odlagajo sicer na račun slabših bivalnih razmer, toda s časom stroške zanjo preložijo na širšo skupnost oziroma druge prebivalce poselitvenega območja. Posredni družbeni stroški pa zadevajo neustreznost poseganja v prostor, ki pa jo je mogoče opredeliti le v zvezi s širšimi interesi družbe. Ustreznost ali njen nasproten pol neustreznost sta nekakšna sinteza različnih interesov v družbi za prostor. Zato posredni stroški tudi zadevajo najširši krog ljudi. Zemljišča imajo različne vrednosti za kmetijstvo ali gozdarstvo, rekreacijske in kulturne, kot jc na primer zadovoljstvo ob prijetni krajinski sliki, do povsem načelnih, kot je varovanje naravnega v prostoru. Nesmotrno poseganje na zemljišča lahko prizadene vse te interese in poveča stroške celotni družbeni skupnosti. Razumljivo je, da je take stroške denarno težko, pravzaprav nemogoče, izraziti. V razpravah o črnih gradnjah sc večinoma poudarjajo neposredni stroški in tudi rešitev, ki jc zdaj predlagana,' meri na te stroške, medtem ko se posredni stroški omenjajo, na primer pri črnih gradnjah na Malem vrhku, le v zvezi s pozidavo kmetijskih zemljišč. Neustreznost poseganja v prostor ni neogibno sopotnik »črnih gradenj«, kakor pqcva m dr Mannčka v Delu z dne 2 I«<>.1. sti in povsem individualnih odločitvah posameznikov, te pa na izkuSnjah življenja v prostoru. Take predstave niso nove. So le na zidavo prenesene predstave o tem, da je tradicionalna po teh sodbah sptintano nastala oblika rabe prostora optimalna. Na takih predstavah je bil zgrajen celo sistem kategorizacije kmetijskih zemljišč. ki smo ga v Sloveniji uveljavljali od sredine 7()-ih let naprej (Stritar. A.. Krajina, krajinski sistemi, raba in varstvo tal v Sloveniji, Partizanska knjiga. Ljubljana, 1990). Sistem kategorizacije je s svojimi slabostmi pravzaprav odkril, koliko je sklepanje, daje spontanost optimalna »urejevalka« prostora, pravilno. V resnici na individualne odločitve o rabi prostora vpliva vrsta dejavnikov, ki nikakor ne omogočajo posplošenih sklepov, od lastništva zemljišč do vrste drugih stKialnih vzrokov. Sistem rabe prostora, ki ga izražajo slovenske kulturne krajine, je rezultat vrste družbenih silnic, čeprav je delež naravnih dejavnikov, ekoloških razmer tudi znaten. Predstava o tem. da so bile v preteklosti odločitve prepuščene posameznikom. sploh ni pravilna. Urejanje krajinskega prostora je vodil fevdalni red. omejitve ali odločitve zemljiških gospodov, ki se v načelu niso veliko razlikovale 1x1 današnjega z zakonodajo podprtega sistema urejanja prostora. Ureditveni vzorci. ki so se pokazali kot uspešni, so se prenašali med različnimi deželami, podobno kot so se prenašale tudi pridelovalne tehnologije.* Podobno velja tudi za poselitev prostora. Vpliv zemljiških gospostev na poselitev prostora je od 18. stoletja dalje že nadomestila država. To. kar danes sptiznavamo kot poselitveni vzorec v slovenski krajini, je v največji meri že posledica državnih predpisov, vključno z zahtevo, da jo gradijo lahko le poklicni obrtniki (Gospodarska in družbena zgodovina Slovencev, Zgodovina agrarnih panog. L del, DZS. 1970. str. 587). Privlačnost kulturne krajine izhaja predvsem iz njene urejenosti. Prostorski red pa je p