V e s t n i k. Učiteljski dobrotniki. Društvu za zgradbo učiteljskega koavikta so zložili udeleženci letošojega risarskega tečaja 6 K s pripomnjo, da prevzamejo pri zgradbi konvikta vsa slikarska in pleskarska dela. Gospa Marija Kiferle iz Medvod od prodanih kojižic: ,,Slovenska abeceda" za ženska ročua dela 5 K. Tov. J o s i p B e r t o k iz Sp. Škofelj 4 K kot preostanek Btaroka". Letnino za učiteljskl konrikt sta plačala tov. Ivan K v a r in tov. Bogdana Žižek odSv. Martina v Rožni dolini pri Oelju. Hvala! Tovariši In torarlšice, sezajte pridno po Žirovaikovih Narodaih pesmih za šolsko mladino! Ker niso mogočni, liočejo biti smešni. .Slomškova zveza" hoče pri razpisih učiteljskih raest priporočati krajnim šolskim svetom v prvi vrsti Slomškarje, potem pa tudi nas. Mi seveda s primerno zahvalo odklanjamo to klavrno priporočilo, nasproti temu pa priporočamo brumnim Slomškarjem, na rajši posredujejo pri oddaji mežoarskih služb in pri oddaji služb farovškib kuharic. Slomškarji in ti sodijo kategorično skupaj, mi in Slomškarji — pa ne. Dodatek k razdelitvi ufiteljcr. »Slovenee" je razdelil učitelje, ki ne spadajo k Sloraškariji, na šest razredov. Eazdelitev Slomškariji bi bila primeroma ta: 1. Neznačajneži. 2. Koristolovci. 3. Tercijali in tereijalke. nSloveneu" ta razdelitev ne bo morda všeč, a mi mu priporočamo z mirno vestjo, da naj vse tri kategorije piizna, ker je to najprimernejša razdelitev poleg one, ki smo jo imenovali zadnjič. Kaj rečejo na to uasi neinški, napredni tOTariši? Kakor znano, hodi zastopnik Nemeev v dež. šolskem svetu kraujskem s klerik lci. S pomočjo tega bodo klerikalci prizadjali kdovekoliko krivic učiteljstvu. Kaj porečejo k temu nemški kolegi, ki jim je isto geslo kakor nam: Napredek in svoboda! Kako pa se strinja sedaj to s stanovsko zavestjo, če njih politiški somišljenik pomaga zatirati učiteljstvo ?! Po tej poti ne pridejo nemški kolegi do svojega smotra, t. j. do svobodne šole. Drnžba st. Clrila In Metoda v Ljubljani bi bila rada deležna tudi letošnje vinske trgatve. Znano nam je, da trpi vinogradnik veliko truda, znoja in žrtev, preden spravi pod streho svoj pridelek. Ko pa je to storjeno, je pozabljen trud in se veseli sadu svojega dela. Tu pa naj se spomni tudi velikega narodnega d e 1 a v c a , naše BDružbe sv. Cirila in Metoda", in pevajoč v hramu, položi dar slovenski prosveti, ki jo ustvarja naša družba. Družba st. Cirila in Metoda razpolaga z večjim številom računskih listkov za gostilničarje in trgovce z napisom: BMal položi dar domu na altar", 2 vinarja se vračunata za BDružbo sv. Oirila in Metoda v Ljubljani". Narodni gostilnifarji in trgovci bi z uporabo teh listkov izdatno koristili našim slovensiim namenom, zato se pa nadejamo, da si jih naroče v pisarni BDružbe sv. Cirila in Metoda" vsi, ki mislijo in čutijo narodno. Izplačevanje plač Ijudskošolskemu uditeljstvu. De- želni šolski svet kranjski je sporazuinno z deželnim odborom sklenil, da se bodo plače učiteljstva, ki se plačujejo meseeno vnaprej, izplačevale odslej že zadDJi dan prejšnjega meseca, če je na 1. dan meseca nedelja. Izvzet je samo 1. januar, in ni mogoče dobiti plače pred tem dnevom. Osebne vesti na Eranjskem. Za provizorično učiteljico na Gorenji Kiki je imenovana Priderika Hafnerjeva, za provizoričnega učitelja v Gribljah je imenovan Franc K a 1 a n . doslej na Blodu. Za suplentko v Trsteniku je imenovana Ivana L o g a r j e v a , za suplenta v Jesencaih je imenovan Jožef Z i c h e r 1 , za provizoričnaga užitelja v Poljanah je imenovan Jožef E o m , za provizorično učiteljico v Koritnici je imenovana Katarioa Vilharjeva. — Začasni učitelj v Dobrepolju je postal Pavel L o č n i k. Provizorična učiteljica na trirazrednici v Prečni je postala Angela Zurčeva. — Absolvirani učiteljski kandidat Josip W a g n e r je imenovan za provizoričnega učitelja v Spodnji Šiški. Suplent v Dobrem polju Valentin I v an u š je imenovan za provizoričnega učitelja istotam. Absolvirana učiteljska kandidatinja Katarina M i g 1 i 5 e v a je imenovana za provizorično učiteljieo v Št. Jurju. Boditeljski rečer je bil dne 29. septembra t. 1. v sobi III. razreda v Begunjah nad Oerknico. Šolska soba je bila napolnjena samih staršev všolanih otrok iz vseh vasi. Govoril je tov. nadučitelj M. K a b a ,j nekaj o odgoji sploh, špecialno pa o detinski dobi do šolske dobe. Svoj govor je podprl z raznimi zgledi iz otroškega življenja. Posebno zanimivo je bilo podavanje o pogubljivih nasledkih slepe Ijubezni staršev. Koucem razprave je omenil govornik ob kratkem razne razvade ia napake pri šolskih otrokih na poti iz šole in v šolo. Eazpravljala se je tudi redna hoja v šolo. Starši so posegli živahno v razpravo. Vsakemu je bilo na prosto dano povedati to, kar se mu ni zdelo prav. Nerazdeljen pouk je bil koueem razprave spoznan in odobren kot posebna dobrota za sedan.je čase na kmetih. Starši so bili s predavanjem in raznimi pojasnili jako zadovoljni in hvaltžni. Obljubili so, da bodo prihodnje leto o tem času zopet radi prišli poslušat predavanje o šolski dobi. Eoditeljski večeri so za razvoj šolgtva res silno potrebni in tudi jako koristni. Noto šolsko poslopje za višjo dekliško šolo, oziroma za dekliški licej v Ljubljani so slovesno otvorili dne 4. t. m. Za radniškega učitclja na c. kr. učiteljišču v Mariboru je bil predlagan tudi slovenski prosilec g. Hinko Druzov i č , a tudi ta je propadel, čeprav ima izkušnjo za petje in glasbo in tudi izkušnjo za meščanske šole ter je izvrsten metodik ia pisatelj, kar je pokazal z znamenitim delom BPosebno ukoslovje petja v Ijudski šoli", ki ga je lani izdala nSIov. Šol. Matica". — Toda Slovenec nima sreče! A kriva je temu ne le neodloenost in brezbrižnost naših politikov, temveč celo njih popolno nerazumevanje važnosti učiteljskega stanu, kar kaže naš današnji članek nNadsvetniško in učiteljsko mesto". Iz Dol pri Litiji narn poročajo, da so 26. dne meseca kiraavca t. 1. blagoslovili in otvorili novo šolsko poslopje. Sveeanosti se je udeležilo poleg gosp. c. kr. nadzornika Ljudevita Stiasnega trinajst gospodičen tovarišic in gospodov tovarišev iz sosednih krajev. Bil je lep dau. Z mlajev in šolskega poslopja so vihrale narodne in cesarske zastave. Okolo devete ure dopoldne se je zbrala šolska mladež pred novim šolskim poslopjem. Došlo je tudi nekaj občinstva. Gotovo bi ga bilo več, da ni bil dan blagoslovljeDJa in otvorjenja delavnik. Ob deveti uri je g. župnik Vaclav Filler blagoslovil novo šolsko poslopje. Po blagoslovu je bil nagovor in raaša. Nagovor gospoda župnika je bil vznesen in jako izpodbudea z ozirom na stik doma in šole. Pii slovesni maši so peli g. tovariši kaj lepo. Po maši se je zbrala šolska mladež in njeni roditelji v drugem razredu. Tu je bil slavnosten govor, ki ga je govoril gospod nadzornik. Govor je bil krasen in zasnovan tako, da ga je lahko razumela šolska mladež in tudi njeni roditelji. Po slavnostnem govoru pa smo potovali v večni Eim. Na potovanju so nas spremljali gospod uadzoinik, gosp. Eant in skioptikon. Da je bilo potovauje zanimivo, temu porok bil je gospod nadzornik, znan po svojih potovanjih in spisih tudi širši javnosti. Po potovanju pa je bila šolska mladež pogoščena. Za pogostitev imata največ zaslug gg. Novak in Polak. Nato pa se je razvila živahna zabava, katere so se udeležili na večer tudi nekateri domačini, med katerimi smo videli tudi g. podjetnika Vertačnika. Škoda, da je čas tako hitel. Koiično smo se morali razstati. Ostane pa nam upanje, da se v doglednem času zberemo zopet v krasni planinski vasi. Zakaj obljubilo se nam je, da se ob ugodni priliki priredi šolska veselica, pri kateri se bode pokazalo, da v hram prosvete sezidani denar ni mrtev, temveč nam nosi stoterne obresti v cbliki izomike. Med brzojavkami, ki so nam došle na dan blagoslovljenja in otvorjenja, bodi omenjena posebno ona g. Ivanetiča iz Bosne. Kisarske opazke. Moderno slikanje po naravi zahteva spretnost pri mešanju barv. Učenec mora vedeti, da modra in rumena barva napravita zeleno, rdeča in modra — vijolično, rdeča in rumena pa žolto ali pomerančno. Začetniku to najbolj pojasni in v spomin vtisne barvni venee. Lena šolab, kjer učitelj dobi že izurjene risarje, tega ni treba. — Pri elementarnem perspektivnem risanju je neobhodno potreben perspektivni aparat, ki ga zahteva tudi še veljavna uradna instrukcija za risanje iz 1. 1874. Da vse staro ne smemo zametavati, je tudi dokaz jako hvaljena Lukas-Ullmannova zbirka raodernih risb, ki pa na prav mnogih mestih živo spominja na Eichlerjevo. Vsi novejši pripomoŽki za perspektivno risanje (n. pr. okvirčki z izrezo) ne dokažejo začetniku tega kakor perspektivni aparat, na katerera se tudi lahko pokažejo vidni (svetlobai) trakovi. Slehrno persp. pravilo naj se učencem pojasni s persp. aparatom in popolni z zgledi iz narave. Mehanična obravnavaperspektivebrez aparata nikakor ne zadostuje višjim razredom. Ako smo tudi vneti za napredek, ne zametujmo vse staro, če je dobro. Za vsa perspektivna pravila napravimo modele (podobne persp. aparatu), na katerih učenci vidijo ne samo predmeta in perspektivne podobe, ampak tudi vse vidne trakove, napeljane skozi podobišfe, ki določijo konturne poteze perspektive podob na podobišču. Učenci tukaj natanko vidijo, kako nastane persp podoba na podobišču; drugi pripomočki tega ne pokažejo. Gotovo je dobra vaja za začetnike, ako tudi vse to narišejo, kar vidijo na persp. aparatu, oziroma na omeDJenih modelih. Perspektivai aparat je torej za elementarno persp. risanje tako potreben, kakor računski stroj za elementarno računstvo. To utajiti, menda tudi ne bo izkušal kak polovičarski profesor iz Jene v svoji BWichtigmacherei". — —e— Učitcljske izpremembe na Štajerskem. Za nadučitelja v Hajdini je imenovan učitelj Jos. Vezjak od Sv. Urbana. — Za učitelja na deško okoliško šolo v Ptuju je imenovan Vinko Š e r o n a od Sv. Barbare v Halozah. Stalna učiteljica v Šmarju pri Jelšah je postala ondotna suplentinja Pavla J a k 1 i č e v a. Umrl Je v Gorici g. Ivan Š i r c a , nadučitelj v pokoju. Pokojni je služboval dolgo časa v Cerknem, potem v Bolcu in končno v Tolminu, kjer je ostal vsem v dobrem spominu. — Šele malo časa je užival pokojnino v Gorici in že ga je pograbila neizprosna bela žena. — Sin E r n e s t je c. kr. vamični učitelj. Preizknšnje za nsposobljenje za ljndske in meščanske šole se prično v G o r i e i dne 4. prih. m. ob 8. uri zjutraj. Prošnje je predložiti ravnateljstvu c. kr. izpraševalne komisije v Gorici najkasneje do 20. t. m. Imenovanjc. Cesar je imenoval privatnega docenta na dunajskem vseučilišču, dr. Josipa P 1 e m 1 j a , za izrednega profesorja matematike na vseučilišču v černovicah. G. dr. Plemelj je doma z Bleda. Noto šolsko poslopje dobi Polšnik pri Litiji za dvorazrednieo; v Št. Juriju pod Kumom je dograjena trirazredna ljudska šola. Zaradi škrlatlce so zaprli v Gorici vse ljudske šole in otroške vrtce. Zaprli so tudi 1. in 2. razred na gimnaziji in realki. V Celju namerava ,,Katol. podporno društvo", ki vzdržuje zavod šolskih sester, s pomočjo dobrovoljnih doneskov osnovati gospodinjsko šolo. Državna zreza posredovalnic za delo v Avstrlji prične na Dunaju svoje zborovanje. TrgOTski tečaj za deklice. Doznajemo, da je namestništvo podelilo šolskim sestram pri sv. Jakobu v Trstu dovoljenje, da otvorijo trgovski kurz za deklice. Kurz se otvori dne 15. oktobra in bo trajal 9 mesecev. Zdravniki za nmobolne so se dne 4. t. m. sestali na Dunaju na kongres. Osebna vest. Minister za nauk in bogočastje je premaknil vadniškega učitelja in okrajnega šolskega nadzornika za Trst in okolico, g. Ivana Nekermana, v IX. čiaovni razred. Panorama Kosmorama. Ta teden je razstavljena Grška z nje mesti in morskimi lukami, Korfu s slikovito okolico; razne palače z impozantnimi vhodi. Zabavno in poučno za vsakega obiskovalca! Prihodnji teden bo razstavljeno ,,Kopališče ob Baltskem morju in okolica". Iz Vojnika poročajo: V neraško prisiljeno trirazredno ljudsko šolo so vstopili na novo v prvi razred celi štirje novinci! To je vsekakor veliko in govori dovolj jasno, kako potrebna je pri nas ta nemška šola. Pove nam pa tudi, kar nas prav veseli, da je naše ljudstvo začelo izpoznavati, kaj je prav in kaj ne, da je uvidelo, katera šola je slovenski mladini v korist in katera v škodo. — V slovenski šoli so razredi prenapolnjeni. Letos se je postavno razširila ta šola y šestrazrednieo, kar je našemu kraju lahko v čast in ponos. Želimo le, da bi nam slovenska šola vzgajala mladino v pravem duhu, v odkrite, razvite značaje, kakor jih zahteva današnje življenje. Nameščanje uditeljer v ptnjskem okraja. Pišejo nam iz Ptuja: če se hočeš potegovati za katemkoli učiteljsko mesto v ptujskem okraju, obleei frak in kar naravnost jo udari v Strašilovo šnopsarijo na Breg. Tam zagledaš v družbi raznih sumljivih obrazov boljše oblečenega možička, ki svojim visokim gostom jecljaje priporoča nemščino in — šnops. To so gospod Straschill: najodličnejši in najdelavnejši član okrajnega šolskega sveta, lastnik privilegija, nameščati učitelje ptujskega okraja, lastnik štirih šnopsarij — na Bregu, na Ptuju, v Mariboru in v Leskovcu — ter znamenit, a nekoncesijoniran — kemik. Sredi te čedne družbe se suče, prijazno se smehljaje, majhna napihnjena gospa, ki toči in ponuja v slovenskem jeziku neko brozgo iz špirita in vode. To je gospa Štrašilova. Bila je svoje dni rahločutna učiteljica, a sedaj je navdušena in spretna prodajalka šnopsa. Ponižno se bližaj milostivi,vgloboko se prikloui, poljubi ji roko ter se ji dostojno predstavi. Oe se boš lepo vedel, odvede te h gospodu ter te tudi tam priporoči. Bodi prepričan, da tvoja predstava ne bo ostala brezuspešna, zlasti ne, če si gospodu soprogu obenem obljubil in si voljan podpisati reverz, da boš na svojem novem mestu deloval v nemškem duhu in Bdafi du als Oberlehrer .deine Schule in zwei Jahren ganz deutsch machen wirst." Oe si vdovec, pošlji povrh svojo izvoljeno nevesto prosjačit k omenjeni dvojici in ne bo ti žal; če želiš biti nameščen na okoliški šoli, zataji svoj običajni nNa zdar!", idi na Breg, se postavi pred Strašilovo šnopsarijo ter tam trikrat glasno zakliči: nHeil Bismark!" in rešena bo tvoja grešna duša. Uspehi ne bodo izostali: če v kraju, kjer si nameščen, marljivo širiš BŠtajerca" in ob volitvah za Orniga agitiraš; če seješ prepir med ljudstvom in kolegi; če hodiš z mestnimi hajlovci na lov in se z njimi bratiš; če v nemških družbah, kamor pridno zahajaj, naraenoma denuneiraš svoje značajne kolege, ki bi ti pa pri nameravanih kompetencah utegnili biti nevarni. Na drugi strani pa plazi po farovžih in se hlini kot narodnjaka in vernega učitelja. Za šolo se ti ni treba dosti brigati, kolegialnost pa pusti kar v stran, Bdiese hort sich ja bei der Kompetenz so auf." Samoobsebi je umljivo, da imaš večkrat zahajati v Strašilovo gostilnico na Breg in tam narediti primerno ceho. Pazi pa pri tem, da ne prideš pri nadnatakarju in Strašilovem naddvorniku Žanu v nemilost, sicer so vsi tvoji koraki zaman. Tako postopaj in v slučaju kompetence ti je mesto zasigurano. Če ti pa vendar ne gre vse tako g!adko*kakor želiš, ker ti je morda na poti mnogo starejši in tudi zaslužnejši kolega, ki že več let službuje v kraju, kamor ti kompetiraš, idi zopet k Strašilu in razkrij rau svoje bolečine. Strašil bo srdito udaril z nogo ob tla in rekel: ,,Wir werden sehen, ob sie ernannt werden oder nieht!'1 — Šel bo naravnost k Ornigu, Ornig se bo peljal v Gradec, in za nekaj dni imaš dekret v rokah. Postal si »poštenim potom" nadučitelj, a tvoj starejši iu zmošnejši kolega. ki si ga izpodrinil in katerega obitelji si siloma iztrgal kos boljšega kruha iz usfc, ostane učitelj — toda značaj.