Zapuščina Rada Nakrsta
Ko govorimo o zapuščini Rada Nakrsta, ne moremo mimo njene temeljne lastnosti, po kateri se močno razlikuje od običajne zapuščine slovenskega gledališkega umetnika: je izrazito dvoplastna. Kakor je običajna gledališka zapuščina v poglavitnem pričevanje o neki umetniški usodi, tako je denimo Nakrstova domala v enaki meri tudi pričevanje o konkretnem gledališkem okolju in njegovih koreninah, kar še posebej velja za njegovo štiridesetletno povezanost s tržaškim slovenskim gledališčem ter njegovo igralsko, zgodovinarsko, kronistično, arhivarsko ter kulturniško vlogo v njem. Zato je Nakrstova zapuščina v marsičem tudi zapuščina Stalnega slovenskega gledališča v Trstu. V njej je namreč poleg gradiva, ki skozi Nakrstovo umetniško delovanje na deskah slovenskega gledališča odstira tudi obrise občega delovanja gledališča v Nakrstovi dobi, pričujoče tudi gradivo o tržaškem Dramatičnem društvu ter začetkih tržaškega gledališkega življenja ob koncu prejšnjega in začetka tega stoletja. Seveda sta v gradivu ustrezno zastopani tudi Nakrstovi poprejšnji gledališki okolji, mariborsko (1927-1941) in ljubljansko (1941-1945). Gledališko manj pomembna je njegova korespondenca, (zlasti če jo primerjamo z Janovo in Skrbinškovo, zato pa so številčne in tehtne druge zapuščinske celote, denimo lastni zapisi, časopisni članki in fototeka, ki se jim pridružuje tudi zajetno število umetniških slik. Povejmo uvodoma še to, da je Nakrst pred smrtjo z bogatim znanjem knjigoveškega mojstra in ljubeznijo gledališkega zgodovinarja uredil gradivo, ki gaje namenil Slovenskemu gedališkemu in filmskemu muzeju, in mu dal tudi reprezentativen zunanji videz.
The Legacy of Rado Nakrst
Speaking of the legacy of Rado Nakrst one cannot bypass its fundamental characteristics making it essentialy different from a usual Slovene actors’s legacy: it is an expressly complex one. If generally taken, an actor’s legacy is there to document an artistic career, in Nakrst’s case we find an equally rich documentation of certain theatrical environment and its roots, with especial reference to his forty-year-long loyality to the Slovene Theatre in Tricst, his acting, historical, archivistic and cultural role inside it. That is why Nakrst’s legacy is simultaneously to be considered as the legacy of the SGT. There is, apart from evidence of Nakrst’s own artistic activities, enough light thrown on the contours of general theatre life of the period, including the Triest Drama Circle and the beginnings of theatrical culture in Triest at the turn of the century. Nakrst’s previous theatrical milieu — that of Maribor (1927—1941) and, respectively, of Ljubljana (1941—1945) — is also well documented in the legacy material. His correspondence is, theatrically speaking, les important (especially in comparison with Jan’s or SkrbinSek’s one) but other entities, in compensation, provide enough argumentation, especially his own notes, newspaper articles and photos as well as, in addition, quite a few artistic paintings. Last but not least, Nakrst himself took good care of all material, as a skilful amateur bookbinder and theatre chronicler,
before handing it over to the Slovene Theatre an Film Museum, shortly before his death.
Korespondenca
Korespondenca Rada Nakrsta je sicer obsežna, saj zajema 396 pisnih enot, vendar pa je njen pretežni del gledališko manj zanimiv. Prevladuje družinska korespondenca, ki sicer odstira marsikatero podrobnost in zanimivost iz Nakrstovega življenja, gledališko pa ostaja vseskozi irelevantna in to velja zvečine tudi za težišče le-te — za korespondenco med njim in ženo Avrelijo (Leli) Nakrst, tržaško gledališko igralko. Obilno tematsko celoto oblikuje tudi korespondenca, ki riše Nakrsta v vlogi vestnega, ustrežljivega arhivarja in gledališkega zgodovinarja, ki se razdaja na vse strani; najmanjši pa je delež tako imenovane igralsko-gledališke korespondence. Tudi ob tej pa ne moremo mimo ugotovitev, da so med Nakrstovimi dopisovalci sicer številna zelo ugledna gledališka in kulturniška imena, da pa so ti pisni stiki v poglavitnem bolj formalne narave, da v njih zvečine ne gre za globlja gledališka vprašanja. Navzlic temu pa je mogoče v teh pismih vendarle najti marsikaj gledališko zanimivega in osvetljujočega, približno orisati Nakrstovo podobo v očeh sodobništva in sopotništva.
V nadaljevanju bomo (selektivno) prikazali važnejše drobce in odlomke iz njegove korespondence, upoštevajoč pri tem — kakor že pri Janu in Skrbinšku — abecedni red dopisovalcev.
Začnimo z Vladimirjem Bartolom, tem zvestim spremljevalcem dela in življenja Stalnega slovenskega gledališča v Trstu in s tem tudi Nakrstove igralske poti v njem.
V Nakrstovi zapuščini sta ohranjeni dve njegovi pismi, obe iz Ljubljane, datirani pa sta z 8.3.1957 in s 6.3.1963. Drugo pismo je zgolj zahvala za čestitke, ki mu jih je ob njegovi šestdesetletnici poslal Nakrst skupaj z ženo Leli, v prvem pismu pa Bartol Nakrsta naproša za gradivo o tržaškem slovenskem teatru, ki je izšlo po njegovi preselitvi v Ljubljano in obenem takole izpove svoje videnje o Nakrstu arhivarju in gledališkemu zgodovinarju:
.
Nakrstovi pismi Josipu Bizjaku, nekdanjemu, v Beogradu živečemu članu tržaškega Dramatičnega društva pričata o Nakrstovem neutrudnem prizadevanju za to, da bi zbral čim več gradiva o Dramatičnem društvu in nasploh o nekdanjem gledališkem in kulturnem življenju v Trstu. V prvem ga namreč naproša za vse tovrstno gradivo, ki ga morebiti ima, ali vsaj za podatke o tem, kje bi sc utegnilo še kaj najti. Drugo pismo pa že priča o tem, da mu je Josip Bizjak poslal marsikaj zanimivega, saj se mu Nakrst v tem zahvaljuje za fotografije, časopisne izrezka (verjetno iz tržaške Edinosti) in “krvav robec” — simbol fašističnega divjanja ob požigu Slovenskega kulturnega doma v Trstu leta 1029.
Korespondenca z Radovanom Brenčičem, upravnikom mariborskega gledališča, zajema samo dve pismi. Prvo, datirano s 27.2.1941, mu Brenčič pošilja v Ljubljano, kamor se je zatekel Nakrst pred drugo svetovno vojno, gre pa za sožalje ob smrti Nakrstove matere. Drugo z dne 3.4.1956, pa je čestitka ob Nakrstovi petindvajsetletnici umetniškega ustvarjanja. Takole se Brenčič spominja svojega dolgoletnega mariborskega sodelavca:
o^. ^Ofc^tcgt.
t /£*&-£ ^ *€. '>w^u-o-^o "Vt-e^ -
I » * ^ ^ /
•L&Jtju<(^^o/ <^v. — .
/¿_^c-o /*--© v-^ V.
ycuT ><.ct/U.
Ob Nakrstovi petindvajsetletnici umetniškega delovanja se mu iz puljskega gledališča 2.4.1954 oglaša Ljudevit Crnobori, tedaj direktor puljske Drame, in ob jubileju med drugim takole vošči:
^l^l' o n
/¿GLčfa /
^ ^
/¿^M. ^1>M 4Ast*€yJL J
J)v-^A iy&j\ ^2-0^
^ 'V-^ 7 beCo^fJ b>^c<
^CL 'OlsL-tčt A
M ¿Si t ^
^10^ )A&<*SLA^Ur^\ A fj'*UL. J^A^L CLj /¡Cžl/JCo /K /7vQj
-Z'*C /{^yi
/lt7K2+«e- d <7
/¡Ccu/o- /hsosj J* c
CrOkn ^ c/> ^
^¿dyne* 4n /^OTU^ot
/nt Ongl te /y/ua¿0^ /Jvcytayt :
J/60iñ(rt/l, o^ lHo¿ •
Y^i'^r y y (Uvy °^hj^
O^nvohe/m OnO^H ** &*^v¿(Áyu . c/Ž. -: ,¿/e^ ¿* ^ ^ -
/yy^i^ryrrTOiXxX /jß^vií(,' 4rXbsy n '/m» ¿<*j/2/0<7ii'^ /m&O : c>¿4,
¿u. 'iryfa+jk /h^terUv /¡Ji¿w pciG //Ojsjyto
/ji^i^r^^trC *n **/70 v-ex¿™ «/jat^
fa ÿl k , /%z£ /?a*n / / ■ /j~w^-d*zdh j /fco ki Cč-jšCrh}*! nr si ï* e Tvtr^ / irrp£ ¿-vfo/Ck kmrxV{s,-^Zy 7rf Ti'
/ 'fcT
ČL- h J
e.est,
U-rOSlsT ~tc'
čLjoir- *
/< _ v / °č**' •r' 'P'e^-C^i±cSL.
j ¿C./iin A-\_^
S m t/“ /tfltf £<- V-7 -V)^&C sL^I »o^jY'
'frs^C-7-v^, / ¿X^
srCe^J-c^^ ~£tJ -^*-0 ^ (
Podobno odklonilno seje Nakrst odzval še na nekatere druge filmske ponudbe, poleg ponudbe za vlogo v (že omenjeni) Bitki na Neretvi še za ponudbo Stipeta Gunduliča za vlogo v filmu Martin u oblacima, pa tudi sicer je od šestih slovenskih filmov, v katerih naj bi bil igral, naposled zares igral samo v treh: v Tri četrtine sonca (vloga Achilleja), v Veselici (vloga Jegliča) in vendarle tudi v — Plesu v dežju (vloga Antona). Odklonil pa je povrhu še vlogo v Martinu Cedrmacu in še nekaj vlog za TV Ljubljana.
Med pismi Slavka Jana (5 pisnih enot), ki se predvsem nanašajo na Janovo režijsko gostovanje v Trstu s Cankarjevim “Za narodov blagor” (21.4.1951) je zanimivo zadnje pismo, v katerem mu Jan navaja zasedbo za Krlcžcvc Glcmbajeve, kakršno je Jan predlagal Gavelli, za Glembajeve,, ki naj bi jih tržaško gledališče odigralo na odru Hrvatskog narodnog kazališta v Zagrebu. V tej zasedbi je Nakrstu namenil vlogo Leoneja, za katero je bil potem po gostovanju, do katerega je v resnici prišlo, deležen laskavih ocen in s katero je bržkone dosegel zenit svoje igralske ustarjalnosti.
Naslednje vidno ime v Nakrstovi korespondenci je France Koblar, ki Nakrstu kot rektor Akademije za igralsko umetnost takole vošči ob 25-letnici njegovega umetniškega ustvarjanja:
"Dragi gospod Nakrst!
Zelo rad bi bil navzoč pri praznovanju Vašega 25 letnega gledališkega dela ter Vam osebno voščil srečo. Spoštujem Vas zlasti zato, ker ste svojo zrelo umetnost zvezali s tistim gledališčem, čigar delo je združeno z mnogimi težavami in napori in pri katerem dejansko izpričujete tudi svojo narodno zavednost. Želim Vam, da bi med našimi tržaškimi Slovenci vztrajali in rasli do najvišje popolnosti na čast in ugled vse slovenske gledališke umetnosti.
rektor dr. France Koblar"
Tudi Juš Kozak je v korespondenci zastopan samo z enim pismom in ob isti priložnosti. Kot predsednik upravnega odbora SNG v njem takole čestita jubilantu:
“Dovolite, da vam v svojem imenu in v imenu Upravnega odbora SNG Ljubljana izrazim iskrene čestitke ob Vašem jubileju.
Vaše kreacije dosegajo visokokvalitetni nivo, ki so ga izpričali Vaši nastopi na mariborskem, ljubljanskem in tržaškem odru. Sugestivna moč Vaših osvajajočih karakternih vlog Vam je priborila sloves izrednega igralca, kar, upam, bo bodočnost prav tako potrdila, kakor je že danes gotovo, da ste že z dosedanjim ustvarjanjem uvrščeni med prvake slovenske igralske umetnosti. Želim, da bi Vam ugodne prilike omogočile, da bi nas še dolgo vrsto let presenečali s svojimi stvaritvami.
Z najboljšimi željami za vse, kar Vam je za nadaljnje delo potrebno, Vas iskreno pozdravlja
(Juš Kozak)"
Tudi edino pismo Miroslava Košute, upravnika tržaškega gledališča, je čestitka, napisana pa je ob Nakrstovi osemdesetletnici, 4. avgusta 1986, le slabo leto pred Nakrstovo smrtjo. Takole mu vošči:
“Spoštovani gospod Nakrst,
ne vem, če vas bo to voščilo našlo doma ali če ste v teh avgustovskih dneh kakor svojčas na potovanju. V enem od najinih zadnjih pogovorov ste izrazili hude pomisleke nad podobnimi podvigi zaradi svojih let — in zdaj štejem in jih naštejem za polnih osem desetletij. Čudovito dolga življenjska pot, če se človek lahko ozre nanjo z zadovoljstom in s ponosom, kakršna morata navdajati vas, ki ste se na slovenskih odrih toliko razdali, da vas upravičeno štejemo za enega naših najpomembnejših gledaliških umetnikov.
Ob tem visokem jubileju je z vami moja praznična misel. V imenu gledališča, katerega vodim in ki vam toliko dolguje, in v svojem lastnem imenu vam od srca čestitam in želim veliko osebnega zadovoljstva, predvsem pa trdnega zdravja.
Trst, pred 4. avgustom 1986
Miroslav Košuta”
Omembe vredna je zagotovo tudi Nakrstova korespondenca z Anico Martelanc (4 pisma Martelančeve in 4 kopije Nakrstovih pisem njej), staro Tržačanko in spremljevalko nekdanjega gledališkega in kulturnega življenja v Trstu, ki ji Nakrst zastavlja številna vprašanja o Dramatičnem društvu, Slovenskem kulturnem domu in kulturnem življenju na tržaškem nasploh, ona pa mu v svojih pismih poleg dolgega popisovanja svojega življenja postreže z marsikaterim dragocenim podatkom.
Zajetna je Nakrstova korespondenca z Dušanom Moravcem, ravnateljem Slovenskega gledališkega muzeja, saj zajema kar 32 pisnih enot in pokriva obdobje med 1963 in 1986. Zagotovo gre za tisti del korespondence, ki najbolj nazorno izrisuje Nakrstovo filigransko natančno in predano arhivarstvo. Iz pisem je jasno razvidno, da je SGFM pridobil veliko gradiva iz Slovenskega gledališča v Trstu — bodisi za vselej ali samo na posodo — prav po Nakrstovi zaslugi, da je bil Nakrst vselej in
vseskozi na voljo za sleherno Moravčevo željo, tudi če ni šlo za dostopno gradivo ali za znane podatke, temveč za pravo raziskovalno delo. Nemara ga najbolje ilustrira Moravčevo poizvedovanje o tržaškem igralcu Rainerju Hlači (z dne 11.4.1982), s katerim si je bil veliko dopisoval Fran Govekar, čigar korespondenco je za izdajo pripravljal Moravec. Nakrst mu na pismo takole odgovarja:
“Na vašo pismeno željo Vam lahko sporočim samo nekaj podatkov. Obrnil sem se dvakrat na anagrafski urad, kjer nimajo nobenih podatkov. Obrnil sem se tudi na muzej v Novi Gorici — nič. Obrnil sem se tudi na nekatere še živeče stare Tržačane — nič.
Tukajšnja Študijska knjižnica — odsek za zgodovino — je imela samo ime Hlača s pristavkom, da se je izselil kot operetni pevec v Francijo in nato v Sev. Ameriko.
Odšel sem trikrat v deželni arhiv v Trstu, kjer sem po dolgem brskanju prišel do fascikla, kjer je bil šop listin na njegovo ime in tako dognal, da se je imenoval Hlača Rainer, Rudolf po očetu Francu, rojen v Malem Lošinju 18.1.1881 ...V zgodoviskih knjigah naših časnikov Frana Vatovca tudi nisem zasledil njegovega imena. Intendant naj bi bil okrog leta 1909—10. Po plakatih, ki jih hranimo, naj bi igral nekaj manjših vlog in sicer v Sneguljčici (dvorni norec), Lumpacij vagabund (slikar)... Janko Traven omenja, da je bila njegova najboljša vloga po tedanji kritiki minister v Rovettovem ”Papa ekscelenca”. V knjižici Janka Travna “Pola slovenskega gledališča" ga Traven več omenja na strani 58 posebno glede njegovega zelo sposobnega intendantstva. Prosim, da si to stran v knjižici preberete...Prilagam Vam tri liste fotokopij iz Državnega arhiva. Glavno sodišče je bilo za vso pokrajino v Sežani, arhiv pa se hrani v Trstu...”
Moravec se mu v svojem odgovoru z dne 29.4.1982 v svesti si njegovega požrtvovalnega prizadevanja za podatke takole zahvali:
“..neprijetno pa mi je, ko vidim, koliko truda in potov sem Vam prizadejal...Mislil sem, da so se ohranili kaki podatki v vašem gledališkem arhivu, nikakor pa nisem pričakoval, da boste šli zaradi lega v državni arhiv in konzultirali še celo vrsto ustanov in posameznikov...”
Dodajmo k temu še kratek odlomek iz ohranjene kopije Nakrstovega zadnjega pisma Moravcu (datum 1.9.1986), zahvale za njegovo čestitko ob oscmdcsetlcnici, ko domala na pragu smrti takole premeri svoje prehojeno pot:
“...Teh osemdeset let se je nakopičilo tako hitro, da jih osupel sprejemam. Gledališki poklic ni z rožicami posut, pa bi si ga ponovno še enkrat naložil na pleča, če bi bilo mogoče...”
Hinko Nučič je v Nakrstovi korespondenci zastopan samo z enim pismom — s čestitko ob Nakrstovi petindvajsetletnici umetniškega delovanja, v kateri zlasti poudari Nakrstovo vlogo Leoneja v Krleževih Glembajevih na gostovanju v Zagrebu, vlogo, ki ji je Nučič prisostvoval kot član Hrvatskog narodnog kazališta v Zagrebu. Takole mu vošči:
£>6+
(?/***/£&. ,— / - .
'~y2^^ . .
•* f~crr&C. . ** /&c*^dč<^
)c ‘2fc*yi<~+- psd - ~r ¡^¿¿ASz^sČi^c^K-
1 y« Jru^oča, /¿/¿rtu
'/irCA-4-* *K/ '¿is/¿¿6 /
$¿¿/6 /CA/ feaio, ¿PL'¿Zs 'P'
¿«-/C/ ^ rfZf^iy
/l£jSS4y&...
i%4s /h^č /^¿r'-«-(>-/£,
^ /^0 ^^¿¿i £-c*cc. .
~%&£ /4Z*^C0* Parteml sedeži k Din 20'—, !*•—, 15*—. Balkonski sedeži k Dtn 20*—,
IR- ,15* , 12' . GalerH-skl sedeti a Dtn 10* •* —. Stojišča v parterju (samo za dijaki)
Din <•—, na galeriji Din 3'—. '_
Sezona 1928 —1929
Avtor Naslov dela Vloga
Shakespeare Romeo in Julija Benvolio (prva večja vloga)
Veller Proces Mary Dugan Prvi reporter
Córmon in Grangé Oče Boštjan Drejče študent
Jones Gejša Katana oficir
Kálmán Jesenski manever Ritmojster pl. Emmerik
Sezona 1929 —1930
Avtor Naslov dela Vloga
Zupančič Veronika Dcseniška Vitez Ivan Sevničar
Jurčič Tugomer Prvi vojak
Cankar Pohujšanje v dolini Šentflorjanski Štacunar
Maeterlinck Stilmondski župan Floris sin
Pagnol Velika abeceda Šolar
Klabund Krog s kredo Pesnik
Žolnir Grudica Rudar
Lorde & Chaine Naš gospod župnik Plumoisean
Novačan Herman Celjski Herman ml.
Kraigher Na fronti sestre Žive Vojak
Hauptmann Bobrov kožuh Glasenapp pisar
S trauss Netopir Carikam španski igralec
Parma Caričine amaconke Tretji kmet
Caillavct-Flcrs-Rcy Lepa pustolovščina Guston
Sezona 1930 — 1931
Avtor Naslov dela Vloga
Shakespeare Sen kresne noči Demetrij
Nušič Gospa ministrovka Stric Panta
Andrejev Dnevi našega življenja Mlad fant
Raeder Aladin El Haši veliki vezir
Wedekind Duh zemlje (Lulu) Hugcnbcrg gimnazijec
Arnold in Bach Odgodena noč dr. Čebular
Frank Karl in Ana Mož
Finžgar Veriga Janez
Grum Dogodek v mestu Gogi Konrad
M. Skrbinšek Labirint Odrski mojster
Martos-Szinnai Aleksandra Poslaniški tajnik
Kalman Rohnsdarf, poročnik
Kalman Cirkuška princesa Fricdlaudcr
Bakonyi Szirmai Kavalir Miško Grof Bemhausen
Sezona 1931 —1932
Avtor Naslov dela Vloga
Jonson Volpone Sodni sluga
Anzengruber Slaba vest Franček
Anet Mayerling Cesarjev adjutant
Sheriff Konec poti Mlad nemški vojak
Cankar Kralj na Betajnovi Tretji kmet
Kulundiic Škorpijon Vitez
Golouh Groteska sedanjosti Drugi ataše
Neal-Femer Trije vaški svetniki Štempihar učitelj
Lehar Zemlja smehljaja Fuli
Zeller Ptičar Egydi
Abraham Viktorija in njen huzar Jomcs
Millöcker Dijak prosjak Puffke
Hervé Nitouche Robert
Sezona 1932 —1933
Avtor Naslov dela Vloga
Cankar Za narodov blagor Kadivec
Goldoni Zvedave žene Florindo
Kreft Celjski grofje Piccolomini
Nušič Gospa ministrovka Ninkovič
Mayo Moje dete Tomažič
Bartoš Švcjk II. del Marek
Asch Bog maščevanja Drugi Žid
Preradovič Se-li razumemo Leo
Szaniawski Mornar Jan
Ostrovski Nevihta Boris Grigorijcvič
Benatzky Pri belem konjičku Ženin (on)
Sezona 1933 —1934
Avtor Naslov dela Vloga
Krleža Gospoda Glcmbajevi Dr. Puba
Conners Roksi Caldwell
Vombergar Voda Primožek
Jascha Rože v snegu Contc Aldini
R.U.R Ing. Fabri
Jurčič-Delak Deseti brat Lovro Kvas
Bolten-Bacckcrs Tmjulčica Kraljevič
Schleinpflugova Okence Dr. Plcvka
Deval Gospodična Bontin
Turgenjev Natalia Rakitin
Goetz Hokuspokus Peer Bille
Sezona 1933 —1934
Avtor Naslov dela Vloga
Štolba Stari grehi Novak
Golia Kulturna prireditev v Črni mlaki profesor Mtller
Bučar Študentje smo Marjan
Granichstaedten Orlov Harry
Tijardovic Mala Floramye Prvi častnik
Fali Štambulska roža Prvi natakar
Kalman Vijolica z Montmartra Tajnik Lablanc
Sezona 1934 — 1935 .
Avtor Naslov dela Vloga
Shakespeare Hamlet Horatio
Cankar Hlapci Jerman
Wilde Idealni soprog Viconte de Nanjac
Alsberg Konflikt Krištof
Nušič Dr. Petrovič
Golouh Od zore do mraka Slavec
Shaw Zdravnik na razpotju Dr. Schutzmacher
Feldman Profesor Žič Petrov vrtnar
Katajev Kvadratura kroga Flavij
Fekete Trafika Eksclcnce Grof
Lchar Carjevič Višji dvor. upravnik
Stolz Izgubljeni valček Pichinger
Rasberger Prebrisani amor Prvi prijatelj
Sezona 1935 —1936
Avtor Naslov dela Vloga
Dostojevski-Debevec Bratje Karamazovi Ivan Karamazov
Molière Tartuffe Valer
Arx Izdaja pri Novari Grof Baissey
Werner Medvedji ples Plačilni natakar
Frank Vihar v kozarcu
Kreft Malomcščani Niko Komar
Rostand Vest Marcel
Šorli Blodni ognji Stojan Dolar
Kostov Zlati rudnik Ljubenov
Lichtenberg Kariera kanclista Winziga Dr. Senu
Golia Princeska in pastirček Pl. Šiba
Zweig Siromakovo jagnje Berlhier adjutant
Kranjc Direktor Čampa Križaj
Švarkin Tuje dete Sencčka Perčatkin
Sezona 1935 —1936
Avtor Naslov dela Vloga
Kozina Majda Rad. napovedovalec
Kalman Bajadera Prinčev pribočnik
Abraham Ples v Savoyu Rene
Strauss Cigan baron Ferko
Beneš Sveti Anton Seliškar
Sezona 1936 —1937
Avtor Naslov dela Vloga
L. N. Tolstoj Živi mrtvec Fjodor Vasiljevič
Cankar Pohujšanje v dolini Šentflorjanski Peter
Preradovič Najboljša ideja tete Olge Dr. Magnus
Lavery Prva legija Ahem
Shakespeare Ukročena trmoglavka Petruccio
Begovič Božji človek Damjan
Žigon Kadar se utrga oblak Kalan
Nušič “Dr” Pavlovič
Ortncr Fotograf
Shaw Sveta Ivana Warwick
Werner Na ledeni plošči Ing. Junek
Kraigher Školjka Maks
Bela bolezen Dr. Golen
Neal-Femer Trije vaški svetniki Štempihar, učitelj
— Tako je bilo Marko Kovač
Albini Baron Trenk Hajduk in dvomi foux
Ascher Visokost pleše Paček
Lehar Dežela smehljaja Fu-Li
Rasberger Rdeči nageljni Jaka Jesih
Sezona 1937 — 1938
Avtor Naslov dela Vloga
Gogolj Revizor Hlestakov
Schiller Marija Stuart Grof Belliore
Calderon dela Barca Sodnik Zalamcjski Juan
Schurek Pesem s ceste Miško
Šnuderl Lopovščine 3 vloge
Dickens Cvrčck za pečjo Edvard
Župančič Veronika Deseniška Friderik
Krleža Gospoda Glembajevi Dr. Puba
Jankovič Sreča d.d. San
Finžgar Divji lovec Gaber
VO
-J
Drama v enajstih slikah
Spiaal: L. /V. TOLSTOJ.
i jinlor Vasiljevič Protasov (Fedja) . . Rado Nakrst
Liza, njegova žena.........Elvira Kraljeva
MU«, njun sinček ........ ***
\na Pavlovna. Lizina mali...........• Mileva Zakrajškova
*'»5«. Lizina sestra................Danic- Savinova
Viktor Mihajlovič Karenin .... Danilo Gorinšek
\iih Dimitrijevna Karenina .... Ema Starčeva
Knez Sergej Dimitrijevič Abrezkov . . Edo Grom
Maša. mlada ciganka.................Branka Rasbergerjeva
Ivan Makarovič, star cigan ./ Mašini Pavel Rasberger
Nastasja Ivanova, stara ciganka) starši Slava Gorinškova
Častnik............................. . Ljudevit Crnobftri
Glasbenik....................Josip Borko
Cigan s kitaro . ...................... Edo. Vetdonik
Ciganka........................... Elza Barbičeva
Zdravnik ...........................Lojze Standekar
Miha ji Andrejevič Afreraov .... Just Košuta Stahov ........................ Franjo 'Blaž
Režise r: JOŽE KOVIC
Ivan Petrovič Aleksandrov . . Jože Kovič
Vozncsenski, Karen*nov tajnik Peter Malce
Pjctuškov, umetnik .... Edo Vcrdonik
Artcmjev . Anton Harastovič
Natakar v posebnem kabinetu . Milan Košir
Krčmar Lojze Štandekcr
Redar Danilo Turk
Preiskovalni sodnik .... Pa,-le Kovič
Zapisnikar pri njem .... Franjo Blaž
Sodni sluga Milan Košič
Mlad odvetnik Ljudevit Crnobori
Petrušin, odvetnik .... Peter Malec
Dama . . . • . Slava Gorinškova
Častnik . ..... . . . . Just Košuta
Pestunja pri Protasovili . . . Ljuba Čepičeva
Sobarica pri Protasovib . ; * . ► . Ana Tovornikova
Sloga pri Kareninu .... f • • Josip Borko
Odmora po četrti in deveti sliki.
cene dramske
Konec okrog 23. ure
Sezona 1937 —1938
Avtor Naslov dela Vloga
Hoffmans thaï Slehernik Slehernik
Hemar Firma Brandt
Beneš Pod to goro zeleno Cirkuški klovn
Gilbert Noč v Kairu Gospod
Sezona 1938 —1939
Avtor Naslov dela Vloga
Shakespeare Kar hočete Sebastjan
Shaw Hudičev učenec Major Swindon
Nušič Pokojnik Novakovič
Štandcker Prevara Tone
Cankar Kralj na Betajnovi Bcmot
Gorinšek-Jeranek Vse za šalo Dr. Prašek
Fodor Matura Dr. Dvornik
Štimac Automelody Kent
Bevk Partija šaha ?
Langer Št. 72 Ludvik
Mülöcker Dijak prosjak Župan
Sezona 1939 —1940
Avtor Naslov dela Vloga
Cankar Hlapec Jernej Goslačev študent
Finžgar Veriga Janez
Kreft Celjski grofje Piccolomini
Bekeffi Neopravičena ura Dr. Härdtcl
Shaw Hinavci Dr. Trench
Knittel Via Mala Richenauški
Bemauer-Oestcrrcicher Konto X Dr. Schiller
.Shakespeare Othello Cassio
Schiller Kovarstvo in ljubezen Wurm
Arx Izdaja pri Novari Grof Baissey
Golouh Krisalida Iluzionist
Beneš Navihanka Grof Moretti
Gorinšck-Jiranek Vse za šalo Dr. Prašen
Sezona 1940 — 1941
Avtor Naslov dela Vloga
Rostand Cyrano de Bergerac Grof Guiche
Senečič Navaden človek Polic, komisar
Gorki Na dnu Baron
Kozak Lepa Vida Andrej
Nušič Sumljiva oseba Kmet iz Trebušnice
Sezona 1940 —1941
Avtor Naslov dela Vloga
Hauptmann Dorotea Angcrmannova Weiss
Cankar Za narodov blagor Dr. Gruden
Parma Caričine Amaconke Starosta
Ljubljanska Drama
Sezona 1940 —1941
Avtor Naslov dela Vloga
O’Neill Ana Christie Pismonoša
Knittel Via Mala Rihenavški
Scheinflugova Okence Dr. Plevka
Sezona 1941 —1942
Avtor Naslov dela Vloga
Senečič Navaden človek Polic, komisar
Shakespeare Hamlet Horatio
Pirandello Nocoj bomo improvizirali Gledalec
Jalen Dom Krjanec
Golia Pctrčkove poslednje sanje Veterinar
Ghcrardi O, ta mladina Giangiacomo
Jurčič Rokovnjači Gavrič
Caillavet Lepa pustolovščina Valentin
Cenzalo Zaljubljena žena Fabrizio
Goethe Ifigenija na Tavridi Pilad
Molière Šola za žene Horace
Oesterreicher Konto X Dr. Šolar
Shakespeare Romeo in Julija Baltazar
Cankar Kralj na Betajnovi Bemot
Schiller Kovarstvo in ljubezen Wurm
Sezona 1942 — 1943
Avtor Naslov dela Vloga
Mcano Večno mlada Saloma Kasy
Gregorin Oče naš Peter
Cankar Kralj na Betajnovi Bemot
Jurčič Deseti brat Sodnik
Pirandello Šest oseb išče avtorja Igralec
Shakespeare Hamlet Horatio
Golar Ples v Trnovem Prvi dijak
Golja Princeska in pastirček veteran
Schiller Kovarstvo in ljubezen Wurm
Prenner Veliki mož Kresnik
TEATRO DI PROSA DRAMA
Domska SO mígalo 1943-XXI Faorl abbonameato V nedeljo, SO.maJa 1943-XXI
WelPora della visita
Sci stazioni sulla missione di Cristo
Scritto da Edoardo Gregorin sulla scorta del V ángel o e della storia dell’ época.
* . Regia di\V dragarla
Períonaggi: * *
La Madre di Cristo . .
Cristo...................
Giovanni .
Simone - Pietro .... Giuda Iscariote .... María di Magdala . . II ciecho di Betsaide . . Lo zoppr . . . - . . Giuseppe di Arimatea .
Nicodemo.................
II gran sacerdote Caifa . II capo dei seniori: Animad ab ..................
•11 rabbi Gamaliele . . II fariseo Joda ... . . II saduceo Sadok . . . I venditori Levi ed Amos Ponzio Pilato . . . *.
Starec
Gregorin
Verdonik 9
Bratina
Nakrst
Sancin
Tiran
Benedičič *
.Tiran
Plut
P. Kovič
Potokar
Presetnik
Gorinšek
Lipah
Blaž, Brezigar Peček
II centurione Petronio Lo squadrista Looain . Un gladiatore Gallo . Eunuco di Sparta . .
Verónica..............
La prima 1 La seconda La terza La quarta La quinta )
II primo membro del Gran Sinedrio ¿ . . Il secón do membro del Gran Sinedrio . . . II térro membro del Gran * Sinedrio . . . .. . Disma e Gesma . t .
donna di Gerusal emme
Drenovec
Pfeifer
Tomažič
Gorjup
Simčič
Rakar
Križaj
Intihar
Bol tar
Rebernik
Tiran
Benedičič •
Podgoršek
Benedičič,
Podgoršek
V času obiskanja
Sest postaj o Jezusovem poslanstvu Na podlagi evangelija im tistega časa napisal Edvard Gregorin.
Režiser: E. €rtftim
V zgodbi 10:
Mati Marija...........
Jezus . . ............
Janez ........
Simon - Peter . * . . Juda iz Karije ....
Zena iz Mag dale . . .
Slepi iz Betsnajde . . .
Hromi ................
Jožef iz Arimateje ’. .
Nikodem...............
Veliki duhovnik: Jožef Kaifa ......
Prvak starešin: Aminadab Rabi Gamaliel ....
Farizej Joda..........
Saducej Sadok ....
Starčeva Prodajalca Levi in Amos
Gregorin Pondj Pilat . . .
Verdonik Stotnik Petronij .
Bratina Četnik Longin . .
Nakrst Gladiator iz Galije
Sancinova Enooki iz S paste .
Tiran Veronika . * . .
Benedičič Prva
Tiran Druga
Plut Tretja
Četrta
P. Kovič Peta
Potokar Prvi član Vel. zbora .
Presetnik .Drugi član Vel. zbora
Gorinšek Tretji član Vel. zbora
Lipah Dizma in Gczma . .
jeruzalemska
žena
Blaž, Brezigar Peček Drenovec Pfeifer Tomažič Gorjup Simčičeva Rakar jeva Križa jevi Intihar jeva Boltarjeva Rebcrnikova Tiran Benedičič Podgoršek Benedičič, Podgoršek
I nove membri del gran Sinedrio, pcllegrini, ragazzi, ragazzine, Soldati, guardie, Israelc 1. stazione: II messaggero — Alia corte dei pagani nel tempio. — II. stazione: II sacerdote: Nel refettorio ai Giuseppe d’Arimatea — III. stazione: II giudice — Neli’aula del Gran Sinedrio. — IV. stazione: II re — Davanti alia corte dei giudici e in tribunale. —- V. stazione: L' uomono — Nel cortile di sotto e in quello di sopra del tribunale. — VI. stazione: 11 Figlio di Dio — Sul Golgota. — Scena risorrezione Musiča del prof. L. T omc. — Gli scen ari, s ec on do i concetti deli’ autore, realizzati dalla scuola pittorica del Teatro socto la guida deli’ ing. arch. Franz e del maestro Skrajnji. Rlposo alia flat dalla tana stazione.
Sl prtfa || pabbllce dl asteaersl dagll applansi.
la eassa sl apre alie ore 14.30 Inlzlo della rappresentazleae alie ore 15 Fine dello spettacolo alie ore 17
Deveteri, člani Velikega zbora, romarji, dečki, deklice, vojaki, stražarji, Izrael.
I. postaja: Poslanec — Na dvoru poganov v templju. — II. postgja: Duhovnik — V obednici Jožefa iz Arimateje. — ITI. oostaja: Sodnik — V zbornici Velikega zbora. — IV. postaja: Kralj — Pred sodnim stolom in v sodni hiši. — V. postaja: človek — Na spodnjem in zgornjem dvorišču sodbe bile. — VI. postaja: Sin božji — Na Golgoti. — . Slika vstajenja
Glasba: prof. M. Tomc. — Dekoracij« je po osnutkih avtorja izdelala gledališka slikama pod vodstvom ing. arch. Franza in mojstra S brusni ja ?• trct|l postaji odmor.
Občinstva m na p min. da m ploska.
Blagaju te adpre ib 14*30
Zadetek ob 15
lonec ob 17
Sezona 1942 —1943
Avtor Naslov dela Vloga
Cenzato Zaljubljena žena Fabrizio
Ghcrardi Jesen Stefano
Gregorin V času obiskanja Juda
D’Anunzio Jorjeva hči Prvi žanjec
Vijola Skupno življenje G. Fiore
Strindberg Nevesta s krono Pastor
Sezona 1943 —1944
Avtor Naslov dela Vloga
Jurčič-Golja Deseti brat Sodnik
Prenner Veliki mož Kresnik
Strindberg Nevesta s krono Pastor
Schiller Kovarstvo in ljubezen Wurm
Forster Robinson ne sme umreti Mister Pum
Tavčar Cvetje v jeseni Statist
Leskovec Vera in nevera Feliks
Fodor Matura dr. Štrk
Molière Namišljeni bolnik Tomaž
Kleist Razbiti vrč Ruprcht
Pregelj Azazel Tretji molivec
Fulda Ognjenik Henings
Scribe Kozarec vode Masham
Schiller Marija Stuart Grof Aubenspine
Sezona 1944 —1945
Avtor Naslov dela Vloga
Cankar Jakob Ruda Koželj
Skalan September Dr. Štcmbur
Shakespeare Kar hočete Sebastjan
Achard Življenje je lepo Štefan
Svoboda Poslednji mož Ing. Sodar
Lagerlöf Gosta Berling Grof Henrik Dohn
Majcen Matere Orglar Frlinec
Fodor Matura Profesor dr. Štrk
Scribe Kozarec vode Masham
Schiller Marija Stuart Grof Aubcspinc
Trst
Sezona 1945 —1946
Avtor Naslov dela Vloga
Cankar-Delak Jernejeva pravica Oblast
Sezona 1945 —1946
Avtor Naslov dela Vloga
Jurčič Deseti brat M. Piškav
Nicodemi Scampolo Nino Sacchi
Shaw Kako zabogatiš Sartorius
Schurek Pesem s ceste Miško
O'Neill Ana Christie Mat Burke kurja
Sezona 1946 — 1947
Avtor Naslov dela Vloga
Linhart Veseli dan ali Matiček se Baron Naletel
ženi
Simonov Tako tudi bo D. Ivanovič
Nicodemi Scampolo Nino Sacchi
Knittel Via Mala Andreas Richcnau
Sezona 1947 —1948
Avtor Naslov dela Vloga
Cankar Kralj na Betajnovi Maks
Goldoni — Rupel Primorske zdrahe Giovanin
Simonov Rusko vprašanje Macpherson
Molière Skopuh Valere
Jurčič Deseti brat M. Piškav
Sezona 1948 — 1949
Avtor Naslov dela Vloga
Shakespeare Kar hočete Malvolio
Gogolj Ženitev Kočkarjov
Cankar Hlapci Jerman
Galsworthy Srebrna tobačnica John Barthwick
D’Usseau-Gow Globoko so korenine H. Merrick
Pucova Ogenj in pepel F. Martel
Sezona 1949 — 1950
Avtor Naslov dela Vloga
Ostrovski Donosna služba Belogubov
Nušič Sumljiva oseba Žika
Heilman Kobilice Horace
Molière Tartuffe Tartuffe
Kreft Veleizdajalec Dr. Kostanjšek
Sezona 1950 — 1951
Avtor Naslov dela Vloga
Božič Umik Terko
Finžgar Razvalina življenja Martin
Gogolj Revizor Hlestakov
Sezona 1950 —1951
Avtor Naslov dela Vloga
Cankar Za narodov blagor Ščuka
Molière Namišljeni bolnik Arg an
Kreft Celjski grofje Piccolomini
Sezona 1951 — 1952
Avtor Naslov dela Vloga
Krleža Gospoda Glcmbajevi Leone
Schönherr Satan v ženski Mož
Nušič Gospa ministrica Dr. Ninkovič
Goetz Dedinja Dr. S lopar
Ibsen Nora Helmer
Shakespeare Romeo in Julija Brat Lorenzo
Sezona 1952 — 1953
Avtor Naslov dela Vloga
Kreft Celjski grofje Piccolomini
Molière Učene ženske Krizald
Schiller Kovarstvo in ljubezen Predsednik
Man žari Mrtvi ne plačujejo davkov Župan
Wuolijoki Žene na Niskavuoriju Nadučitelj
Žižek Miklova Zala Iskender
Sezona 1953 — 1954
Avtor Naslov dela Vloga
Cankar Pohujšanje v dolini Šentflorjanski Zlodej
Nušič Narodni poslanec Spira
Gorki Vaša Žcleznova Sergej
Seliškar Bratovščina Sinjega galeba Braziljancc
Chase Harvey Dowd
Krasna Draga Ruth Sodnik Wilkins
Sezona 1954 — 1955
Avtor Naslov dela Vloga
Kreft Krajnski komedijanti Grof Hohenwart
Johnson Volponc Volpone
Ferdinand 3 + ena Oče
Shakespeare Ukročena trmoglavka Gremio
De Filippo Filumena Marturano Alfredo
Sezona 1955 —1956
Avtor Naslov dela Vloga
Cankar Martin Kačur Ferjan
De Filippo Glasovi vesti Michelle
MIROSLAV KRLEŽA
Drama v treh dejanjih
fte&tiei: prof. dr. BRANKO GAVELLA k. g.
Plmedel: F. Albrecht
ifcerngiaf: J. Cesar
Ignacij Jaques Glembay, bančnik, šef firme Glembay
Ltd. Company, pravi tajni svetnik .... MODEST SANCIN Baronica CastelliGlembay, njegova druga legitimna soproga EMA STARČEVA Dr. phil. Leone Glembay, sin Ignacija in njegove prve
soproge rojene Basilides-Danielli.........................RADO NAKRST
Sestra Angelika Glembay, dominikanka, vdova najstarejšega Glembayevega sina Ivana, rojena baronesa
Zygmuntovicz Beatrix . . . . . . ZLATA RODOŠKOVA
Titus Andronicus Fabriczy-Glembay, bratranec bančnika
Glembaya, veliki župan v pokoju.........................JOŽKO LUKEŠ
Dr. jur. Puba Fabriczy-Glembay, advokat, pravni konzulent
SLOVENSKO NARODNO
GLEDALIŠČE
ZA TRŽAŠKO OZEMLJE
SEZONA XI. - 1955-56 88. PREMIERA
V soboto 7. aprila 1956 ob 20.30 v dvorani na STADIONU „PRVI MAJ “ Vrdelska cesta 7
PROSLAVA
25-letnice gledališkega delovanja RADA NAKRSTA
PREMI EKA
HENRIK IV
Spini: I.IIIGI PIIMIVDCLUI Prevedel: pral IVAN ŠAVLI
Režiser: VLAIlll lllltl MIK, k. *. Scenij«raf: arh. IIII/.III AH RAŠICA Kimlnmerka: VAMIA PAVKI.lt
Henrik IV .... Markiza Matilda Spina Frida, njena Mi . .
Markiz Cario di NolK Baron Tit Belcredi . Dr. Dionlsio Gennoni
RADO NAKRST
NADA OABRUELČ1ČEVA ... TLA STARČEVA .... MIHA BALOH . . . JOŽKO LUKEŠ . . MODEST SANCIN
Mirje maskirani tajni svetovalci:
Ariaid (Franco) . . .
Landol! (Loto) .... Ordull (.Motno) .... Bertoido (Fino) . . .
Suri sobar Oiovaani. .
Dva st režala ....
.... SILVU KOBAL ..... JULU GUŠTIN .... IVO KUFERZIN . . .STANE STAREŠINIČ . . STANE RAZTRESEN . . JOŽE SEDMAK • • . ENIJ REINHARDT
PONOVITEV
V nedeljo 8. aprila 1956 ob 16. in ob 20. uri v dvorani na stadionu „PRVI MAJ“
Prodaja vstopnic v Triaikl knjigarni. Ul. S. Francesco 20, tel. 37-338 od ietrtka 5. aprila dalje ter eno uro pred priietkom predstav pri
blagaini dv-vane
Gradivo o dramatičnem društvu v Trstu in o začetkih slovenskega tržaškega gledališča
To je z gledališko-zgodovinskege vidika najpomembnejši del Nakrstove zapuščine, ki je bil selektivno predstavljen in obravnavan že v prejšnji številki Dokumentov (Dokumenti SGFM 50—51). Na tem mestu bomo zato zgolj faktografsko predstavili gradivo, ki ima veliko vrednost za zgodovino tržaškega slovenskega gledališča predvsem v njeni začetni fazi in ga za ilustracijo ponazorili s posameznimi primerki tistega slikovnega gradiva, ki v omenjeni številki Dokumentov še ni bilo prikazano. V nadaljevanju se bomo torej srečali z oprijemljivimi plodovi Nakrstove zbirateljske, arhivarske in sploh gledališko-zgodovinske vneme, o kateri pričajo tudi druge zapuščinske celote.
Gradivo lahko formalno razdelimo na slikovna in pisna pričevanja, prevladujejo pa negativi in fotografije. Vsebinsko ga sestavljajo tele celote:
— 18 negativov portretov članov Dramatičnega društva ob prelomu stoletja;
—10 negativov o delovanju Dramatičnega društva v istem času;
— 7 negativov Narodnega doma in skupinskih posnetkov članov Dramatičnega društva;
—11 negativov na steklu — projekt za gradnjo slovenskega gledališča v Trstu, katerega avtorstvo in okoliščine je Nakrst neuspešno raziskoval (glej str. 184);
— 8 negativov na steklu — gledališki plakati od 1906 do 1913;
— 57 fotografij o delovanju Dramatičnega društva na prelomu stoletja, med drugim fotografije tedanjega ansambla igralcev in Narodnega doma;
— 36 fotografij plakatov ter 7 kopij fotografij plakatov delovanja Dramatičnega društva in Slovenskega gledališča ter fotografije pravil in poslovnika Dramatičnega društva v Trstu leta 1902;
— film s posnetki gradiva Dramatičnega društva: pravil, vabil, gorečega Narodnega doma, teatra Armanie, notranjosti teatra Fenice, gradnje Narodnega doma itd.;
— 12 fotografij načrtov za gradnjo slovenskega kulturnega doma v Trstu v letu 1913;
— negativ karikature Antona Požarja, rešene iz gorečega Narodnega doma julija 1920;
— pismo Leona Dragutinoviča intendantu zagrebačkog kazališta 15.5.1913 — posneto na filmu;
— spis neznane Rodoljubke ob požigu Slovenskega kulturnega doma v Trstu;
— 60 časopisnih izrezkov o zgodovini tržaškega gledališča, med njimi 20 iz tržaške Edinosti z začetka stoletja;
— nekrvavi “krvavi” robec, s katerim se je brisal slovenski rodoljub, ki so ga potolkli fašisti, potem ko je julija 1920 reševal imovino iz gorečega Narodnega doma v Trstu; robec je po pomoti oprala neka služkinja.
Iraško |Hjm ingoti Mi
dne 9. februvatja 1389
■v gled-išd-u JTenice“.
Pri i«nil..ilruM«u l.juMjull'l.>-un.
in iu«ri iKr,i -vin. «. Wr. tn.ll« prir.«, lfn)M-nl..hr-Mr-liilliii|rfOnrta.
Fe igri ples,
. mr i^lj.rr oh \7. 11H *%i««Vr. Zm»V|»*W nli N. uri.
% tmti < ^ ^
Titn lTxikp pljcraji a Wsap btitn.
„Dramatično žruštvo“ v Trst«.
Dr. pr l.
V nedeljo, 27. aprila 1902.
*c upniorl
v gledališču „ARMONIA“
raljira Igr* v 3 dejaujih s petjem io godbo* poslovenil JAKOB ALEŠOVEC.
= Jtefclfier gosp. Aloj* Grebeao. =
Začetek točno ob 8. uri zvečer.
Vstopnina v pritličju 40 kr., 6edeii I.—V vrste 60 kr. VI.—Vil. 40 kr., Vlij — XL 30 kr. Loie v pritličju gl- 3, Jol« v I. redo gL ‘2.50, v II. redu gl. 1-50, v III redu gl. 1
Ustopnina na galerijo nv6. 20
Lože m sedeži dobivajo se v kavarni Com* m ere i o in na večer predstave pri blagajni.
Gostovanje članov del. ftedaliiča v LjaNjaDi.
v lOfOTO DNI 4. MAJA M07 v „narodnem ftoaiu" otvoritvena predstava:
_ ELGA
/& Itk »-l»ta • 7 prtaorik. - rumtu aptaa, So*art HtapOata
l Ad *»*»»«■■ ^L«. ».Hm. v Titmt.
J OSISC V MAHI
' ' . mou**
*'•* •otU* '•«»«-HI ....nioMi
MU. Ura....
SSSu ’ j b«~ *
ONI! SANJ.
T>NU., »NiUMKI IJom k*u. H.
Tata«*. n MOKA - —rt . ••
UOHTMA Um . .
■ . * . MflU..........
iNaA. »M *|> .
I tata ta 5. a* INI ta* prttdM:
MR LETOVIŠČU
Vraata.pra • Mi ta|aa|S apta«l )n« iMM - hil.wH hM
7i»|iiMi. libif Vajt« 'rini'
M IMM I I.IVMM I VA. N.. r_-m.«.
SSL! — —
m>«Liiii> M«.. .
I»A ..'MIM Nllil.l M. ..MM
«T\5MUi murill »*.— . .
»•Nt. «r .. mm...........
'—*• MlUkiilA .Ahi —J. .*.... _i Im MU iK mmim4 ..j..* .j«. .
Zedstok obeh predstav tod n o ob 8. sveder. ■NfSjM m adprt aN 7 tri
cti«i Im* r* n s « n a ni ■ ver . pnti»>
K I. '-*-»1 • «ta^ara» >mj .»l I A. Vlil. .1* K m -I IX. *. XV. »fHr ki « *•!«(»«.. - r-U. Va !(■». M 0l*ni** «*• M.. «VH
IM «atanjt / m«pw i|m| / k. Iyli m .»jaki V. ».r--l.il. pl»ap.
tM^auar.
Dmn Mi Mstavolljs odtaliti Nataka v fardotaM
IYr.lpr-.la>» »»I.fci m utafar f «J Mul. aapo] i«l d.n ..I 2. 4
•» Pt- ■ .kf *»*" •• II |" «raUrja t .NiimIm
8 ..tržniku posojilnica In hranilnica“
O mr. Pili« dtil« C tiar as itv. t. La. - Ttlsfti »52
Q N.aaltaa *l*|• ■!■>.;»... ..i iMip. A» tali .. ul li jih » p« .lop .voru 'i aa arajK» IM«", »a
Q taaia»» pn S1,*, la a. aaarr /aolja u «allka «ato m U(«im.. w U'»«aa .-1 i II mi» >i—po|.»Ja« >a S.-fc p^paluda«
AJOtMMlOUOOOUUOt
S*oji k svojim t
um*.'«IT“
«aooonooooouooooooajoooooc
V nedeljo dne 1 jmnmrln 1909. ot I. url
P9~ Na afisim iskfsvs! ~V8
SNEGULČICA
1'mkaa pravljica v 7 —— ■ T"~ - —« ---
rrijai* anto> vtimvssK
OHRBI«
KRALJICA ......................
KraJUtaa« SBKOUUli-A. ajraa pM-urka .
Krauvnr r.LATOOOLSKI..........
BOGIIAK. ajap»v %raa)|..tiv«...
«uhstrbT.......................
KllKCKUlLAl.A. «varal m*v«....
I. DVORJANI A
kr.»Mv
U. ,
J.
M.
U. -
IOJ. u 1
. . iNaitor»
. . Jašev»
. . vesa.
. . HrcUaa
. »Meraa*
Etaatr.. Sprvatv. krajJUrao Spraaokra kralja.Mav». Lava
Na predstavi niNaji artataar St Jakildi .Čhsladcs'
fw., Ulil pm kW K fr— | HKOEtl a vMraetM vra« v pr*se*
I. C Mit . «ras» . . i"— j ad t—VD vrat . . K * —
Vita,le« v la*a .....— k* i Vlil —XV . ... IM
as akrafra ...............- *• I Hot-Ma »a aManji............-e»
i«af Ota * prMH* .... — M a* atraSa . ............................ *0
H ctrafcr................. —OU i l>|)a«ka M vapAtv u^aM
•vara. a» *»tarxj...........1-as I ■
Prtbodsja piSRais ee dso Sv Trs» Kralja* 3 Jso
.baron Čevljar**.
Oatfsdnl banka A £aakyoh tpoNtalsn
POOauŽRKA . narti. Plana ta PirtaaiM A
aa kavi a kaatara as «—raira Ugvrasjcra vaok vrvi : kapejv I« p ra Soj a taj ra ImiH «mm p» aaJ«C°«ve**M «aava— karat. ^n|iaa v AmIh k .prav» nvdaraaa labM puaradaja aaAap ia praAaJ mjA aa kraaNk la
VlOfe ne kr^UJoe obrestuje po ♦,(4*|*
I Ur «oja aa uktH raAaa oaj»r*«M)*v P«*»|A
t: JADRANSKA BANKA V TRSTU ::
Via Mta Caaaa « RNfarels I I (Nataš peatafrje)
somiJS t» poosraa (suerr ata« ■ asiAss — • —
vosam papjuc ^ -
***‘mSlS ho“" ~ 1 ~ta 10*1 rrala traST**" 4 *7’**™<*™'
mitiBrnai =:l H»ČaLnica ^
ra*lavr».jp a pvlMan». ,Urara»p ta kop«4|l MUv raaAapa -val» tja .aSaataaA
' C ^#4/ 1 - ----------1 ^ i # 4 ^4 A. "J /X«^?40
st* i~t»*-v /< <■ —- / - -
c»/ sc ^ / • v ' /f '^*r’ '^~*r’ /♦" ^
/ "; / ,
Z"- *
Xor\u<€*»^-7 O (f^-
. >mW« ^ ? ,J,' VX .»’«' >» <* /je-1 -,>** ,*•* ■* + '+ *~-
^*c-
-ri yf. -V« ^-O^1 —' • X
^ oj^-ZoA-a ^^etre^ ^je,•tuf. ‘
,/lfis /&cu7i?i'---i.,^
RJIOOLJUBKA ■
Qttlo«weX. iz. ^>lV<-<- roUoij-J&C. C C' f&z\yt*.J^&*M',,K$a- ■ ‘
Odlomek iz pisma neznane rodoljubke ob požigu Slovenskega kulturnega doma v Trsm
Projekt za gradnjo slovenskega gledališča v Trstu iz leta 1913
Nekrvavi "krvavi" robec
Karikatura Karla Dragutinoviča in Mirka Poliča (po Nakrstu domnevno delo Rendiča mlajšega ali Viktorja Gerliča)
Raznovrstno gradivo
V tem zapuščinskem sklopu podajamo samo pregled vsega tistega relevantnega
gradiva, ki ga spričo raznorodnosti ni bilo mogoče zajeti v že obravnavane
zapuščinske celote. V to gradivo sodi:
— Nakrstova pogodba za vlogo v filmu Tri četrtine sonca, z dne 20.4.1959;
— skupek člankov kot zasnova gledališkega lista na Nakrstov jubilej v vlogi Piran-dellovega Henrika IV.;
— Nakrstova prošnja za dodelitev stanovanja, 26.4.1959;
—Nakrstov lastnoročno vezan album s temeljnim fotografskim prikazom delovanja in repertoarja tržaškega gledališča od 1945 do 1985 s kratko predzgodovino gledališča;
— dekret, ki gaje 14. junija 1945 izdal Osvobodilni svet za Trst in ki govori o takojšnji vzpostavitvi slovenskega gledališča na tržaškem ozemlju;
—pooblastilo, ki gaje Justu Košuti 25.5.1945 izdal PNOO, naj organizira delovanje Slovenskega narodnega gledališča v Trstu;
— Blagajniška knjiga arhiva SSG Trst 1952—1963 s potrdili in računi;
—rokopisni zapis Frana Lipaha ob jubileju Angele Rakarjeve;
— članek Branka Gavelle o tržaškem gledališču — 2x;
— program in urnik osnovnega gledališkega seminarja za učitelje in vodje mladinskih in otroških gledaliških skupin;
— dnevnik Dramatične šole v Trstu dr. Andreja Budala, 1955—56;
—kratka burkaška reportaža z družabniškega večera v gledališču;
— seznam daril, ki jih je SSG prejel na gostovanju v Beogradu;
— partitura Desetega brata z dvema monologoma Martina Spaka za bariton in klavir s posvetilom Mirka Poliča Antonu Požarju;
— Elementar-Gesangschule — knjižica, ki je bila prvi korak Mirka Poliča v svet glasbe;
— knjižica Trgovsko-obrtne zadruge v Trstu;
— članska izkaznica trgovsko obrtne zadruge v Trstu.
Uokvirjene nagrade, odlikovanja, karikature in umetniške slike
1. Borštnikova nagrada za posamezno vlogo — Agostina Totija v Pirandellovi drami Le premisli, Giacomo SSG Trst, 1972;
2. Priznanje Radu Nakrstu za dvajsetletnico umetniškega dela — SSG Trst, 1965;
3. Prvomajska nagrada ZDUS-a za vlogo Ivana Ivanoviča Tolkačova v Na veliki cesti Čehova, SSG Trst, 1962;
4. Prvomajska nagrada ZDUS za vlogo Krappa v Poslednjem traku Samuela Becketta, SSG Trst, 1966;
5. Priznanje Radu Nakrstu ob 40-letnici umetniškega dela v SSG Trst—umetniška slika, 1985;
6. Borštnikov prstan, 1976;
7. Prešernova nagrada, 1979;
8. Karikatura — portret — Pečar, 1956;
9. Karikatura — portret — Pečar, 1967;
10. Karikatura — portret — Pečar, 1972;
11. J Cesar: Nakrst kot Henrik IV.; umetniška slika;
12. Punčka z igračkami — umetniška slika;
13. Svetnik s knjigo in angelom — umetniška slika;
14. Giulio Bagnotti: Staro mesto — umetniška slika;
15. R. Hlavaty: Na kresu — pastel;
16. Spacal: Čolni in mreže
17. Umetniška slika — Hiše — dar Prosvetne zveze v Trstu, 1956;
18. Umetniška slika — “gledališki prizor” — dar SNG Maribor, 1956.
Fotografska zbirka
Če pri bežni obravnavi pustimo ob strani tisto fotografsko gradivo, ki smo ga prikazali že pri Nakrstovem zbranem gradivu o Dramatičnem društvu in o začetkih slovenskega tržaškega gledališča, se v Nakrstovi zapuščini — gledano v celoti — srečamo z natanko 666 fotografijami, izmed katerih je kar 617 odrskih prizorov. Jedro — 385 fotografij je zbrano v albumu, ki obsega Nakrstovo mariborsko in ljubljansko obdobje (1929 — 1945). Številčno manj bogat, zato pa časovno obsežnejši je album, ki selektivno pokriva vsa tri Nakrstova gledališka okolja (145 fotografij), pridružujejo pa se mu še jubilejni albumi, kakor denimo album o Nakrstovi petindvajsetletnici umetniškega dela (40 slik), album ob podeljenem Borštnikovem prstanu (12 fotografij), album ob podeljeni Prešernovi nagradi (5 fotografij) in “filmski” album, v katerem je med 79 fotografijami, ki kažejo v različnih vlogah na odru in tudi v njegovi arhivarski delavnici tudi 19 fotografij iz Plesa v dežju in Treh četrtin sonca. V nadaljevanju sledi kratek kronološki izbor iz njegove fotografske zbirke.
Nakrstov mladostni portret Nakrst v vlogi Piccolominija v Krefto-
vih Celjskih grofih (premiera 6. nov. 1932, SNG D Mb)
Nakrst (na desni) kot Horalio v Shakespearovem Hamletu. Ob njem Franjo Blaž in Maks Furjan (premiera 2. okt. 1934, SNG D Mb)
Nakrst kot učitelj Križaj v Direktorju Čampi Jožeta Kranjca (premiera 2. okt. 1935, SNG D Mb)
Nakrst kol Fjodor Vasiljevič v Tolstojevem Živem mrtvecu (premiera 1. okt. 1936, SNG D Mb)
Nakrst kol Maks v Školjki Lojzeta Kraigherja, skupaj z Branko Rasberger (premiera 8.maja 1937, SNG D Mb)
Nakrst kot Peter v Cankarjevem Pohujšanju v dolini Šentflorjanski, skupaj z Branko Rasberger (premiera 3. okt. 1936, SNG D Mb)
Nakrst kot dr. Sena skupaj z Emo Starc v Karieri kanclista Winziga L. Lichten-berga (prem. l.feb. 1936, SNG D Mb)
Nakrst kot Hlestakov v Gogoljevem Revizorju (premiera 2. okt. 1937, SNG D Mb)
Nakrst kot Slehernik v lloffmannstahlo-vem Sleherniku (premiera 17. apr.
1938, SNG D Mb)
Nakrst kot Friderik v Župančičevi Veroniki Deseniški, skupaj z Elviro Kraljevo (premiera 20. jan. 1938, SNG D Mb)
Nakrsl kot Novakovič v Nušičevem Pokojniku; ob njem z leve še: Danilo Gorinšek, Ljudevit Crnobori, Ema Starc in Milan Košič (premiera 8. okt. 1938, SNG D Mb)
Nakrst kot Piccolomini v Kreftovih Celjskih grofih (premiera 3. okt. 1939, SNG D Mb)
Nakrst kol Wurm v Schillerjevih Razbojnikih (premiera 22. feb. 1940, SNG D Mb)
Nakrsl v vlogi grofa Guicha v Rostan-dovem Cyranu de Bergeracu (premiera 12. okt. 1940, SNG D Mb)
Nakrsl kot Pilad v Goethejevi Ifigeniji na Tauridi; na sliki skupaj z Milo Šaričevo in Slavkom Janom (premiera 31. mar. 1942, SNG D
w
Nakrsl v vlogi Horaca v Mo-lierovi Šoli za žene (premiera 12. maja 1942, SNG D Lj)
Nakrst v vlogi Kasija v Večno mladi Salomi Cesara Meana (premiera 9. okt. 1942, SNG D Lj)
Nakrst kot Howard v Globoko so korenine D’Usseaua in Gowa (premiera 8. apr. 1949, SSG Trst)
Nakrst kot Tartuffee v Moličrovem Tar-tuffu (premiera 18. maja 1950, SSG Trst)
Nakrst kol Leone Glembaj v Glembaje-vih Gustava Krleže (premiera 14. okt. 1951, SSG Trst)
Nakrst kot dr. Sloper v Goelzovi Dedinji (premiera 19. mar. 1952, SSG Trst)
Nakrst kol baron v Schillerjevem Ko-varstvu in ljubezni (premiera 14. mar. 1953, SSG Trst)
Nakrsl kot Zlodej v Pohujšanju v dolini Šentflorjanski I. Cankarja (premiera 28. nov. 1953, SSG Trst)
Nakrst v vlogi Volponeja v istoimenski drami Bena Jonsona (premiera 28. okt. 1954, SSG Trst)
Nakrst v jubilejni vlogi Henrika IV. Luigija Pirandella (premiera 7. apr. 1956, SSG Trst)
Nakrst v vlogi gangsterja v Nickyju, zlatem dečku Josipa Tavčarja (premiera 21. nov. 1959, SSG Trst)
Nakrst kot profesor v Treh sestrah A.P. Čehova (premiera 77. dec. 1968, SSG Trst)
Nakrst kot Akim v Tolstojevi Moči leme (premiera 6. okt. 1970, SSG Trst)
Nakrst kot Kaplan Martin Čedermac v Grabnar-Bevkovem Kaplanu Martinu Čedermacu (premiera 23. nov. 1973, SSG Trst)
Nakrst kot Anton z Dušo Počkajevo v filmu Ples v dežju
Nakrst v filmu Tri četrtine sonca
|\|