ZAPISKI NOVA ČEŠKA POEZIJA Vsakogar, kdor pozna le površno češko meutaliteto in prisoja Čehom pretirano nagnjenje k življenjskemu realizmu in temu ustrezajoči »praktičnosti«, bo presenetila trditev, da ima poezija pri tem narodu pomembno mesto in da je prav v vezani besedi dosegel vrh svoje literature. Že slovstveni zgodovinar in kritik iz meščanskih plaisti predvojne družbe, prof. Arne Novak, duhovni sopotnik našega Ivana Prijatelja, je s to ugotovitvijo zaključil enega izmed sintetičnih pregledov češke književnosti. Marksistični kritik František Burianek je v svojem uvodu v antologijo češke poezije XX. stoletja prišel k istemu sklepu; tudi on potrjuje, da je poezija najizrazitejši, umetniško najmočnejši izraz češkega narodnega značaja in življenja ter se pridružuje tistim, ki menijo, da »zlasti majhno poznanje češkeg-a jezika v svetu in težave z enakovrednim prevajanjem poezije v tuje jezike preprečujejo, da bi si umetniške vrednote naše poezije že zdavnaj pridobile širše svetovno priznanje^<. (»Nova češka poesie«. Praha 1955.) V eni izmed zadnjih številk vodilne praške revije »Novy život« je kritik Jaroslav Janii priobčil »Nekaj opomb k sodobni češki poeziji«. Tu predvsem ugotavlja, da kaže zlasti leto 1957 sorazmerno obilno pesniško žetev, saj je že v prvi polovici leta izšlo deset novih pesniških zbirk. Kritika zanima to dejstvo tudi z družbene plati. »Takšen obilni priliv pesniških glasov, kakor ga opažamo,« piše Jaroslav Janii, »ne more biti zgolj naključje: imeti mora svoje življenjske, družbene vzmeti, notranje vzroke, in kritika si mora neogibno prizadevati, da jih odkrije, če sploh hoče o obravnavanih umetniških delih izreči utemeljeno, odgovorno in objektivno sodbo.« V svoji razčlembi splošnega stanja današnje češke poezije, podprti z analizo notranjih ustvarjalnih silnic pri nekaterih novih značilnih lirikih, kaže Janii, da ima nova pesniška tvornost celo tam, kjer opažamo nedozoreloist, tipanje in kurioznost, družbeno živo in pomemibno jedro, ki s svojimi življenjskimi problemi izpopolnjuje ali celo prehiteva prozo. Posebno značilna so izvajanja češkega kritika tam. kjer s svojo diagnostiko ugotavlja v poeziji zadnjega desetletja dve razvojni fazi. Prva faza je obrodila propagandistično poezijo, ki je skušala zastaviti svoj elan za izgraditev nove družbe in je izražala navdušenje za te smotre v njegovih najsplošnejših in najelementarnejših potezah; bila je most, po katerem so pesniki kar množično prešli v sfero socializma. Ta most, narejen večidel iz improviziranega gradiva, je postal trhel, brž ko je izpolnil svojo nalogo. Drugo fazo označuje zavest, da se umetnost začenja tam, kjer pesnik, pa naj poje, karkoli hoče, daje samega sebe, ali z drugimi besedami, da v poeziji ne gre zgolj za objekt, marveč tudi za subjekt ustvarjanja in da brez idividualne, osebnostne in dejavne udeležbe ni mogoče priti do resnične umetnosti. Spor med »intimno« in državljansko poezijo se je še nadaljeval, zakaj s prevelikim ube-gom v osebnostno, intimno je poezija izgubila svojo družbeno napetost, svojo povezanost z žiAlljenjsfcimi problemi. Tako je bil potreben tretji, regcne-racijski val, ki je skušal sintetizirati subjektivne in objektivne prvine v poeziji. Prav y znamenju tega notranjega uravnovešenja osebnih in družbenih 1142 silnic pesniškega ustvarjanja so, kakor sodi Jaroslav Jam"], nastala vsa močna pesniška dela zadnjih let, med katera šteje kritik Nezvalova »Kfidla« in »Chrpy a mesta«, Hrubinov »Muj speve, Seifertavo »Maminko«, Zavadovo »Polni kviti« in še nekatera. Toda za pravilno vrednotenje velikega in resnično rodovitnega razniaha je potrebna znatna retrospektiva. Le-tO' nam daje že navedeni poskus antologije češke lirike XX. stoletja, >Vonely vodou večery« je izdala založba »Československy spisovatel«. Tudi v tej knjigi je mnogo od-svitov češke krajine, njenih skritih lepot, njene življenjske intimnosti, združene z mladostnimi spomini. Na dokaj bogati klaviaturi Stechlikove lirike zvene tudi elegični spomini na nekatere mrtve, kakor n. pr. na Josefa Horo in Josefa Čapka; tudi tem ni mogoče odreči neke tople note in bogate modulacije pesniškega izraza. »Krupeje«, pesmice Jarmile Unbankove, knjiga, ki je tudi izšla v zbirki »Češke basne«, katerih 173 zvezkov že po sebi dovolj nazorno prikazuje razmah češke lirike, je zanimiva tudi s formalne plati: ta priznana pesnica je združila v nji 35 sonetov v celoto, ki izpričuje mimo oblikovnih kvalitet, že nekam teže dosegljivih v tej strogo vezani formi, vsebinsko gibčnost in izrazno bogastvo. Te vrstice niso mogle kajpada dati preglled najnovejše češke poezije, skušale so le odpreti vpogled v notranje pretakanje njenih oplajajočih tokov in priklicati v zavest slovenskega bralca spoznanje, da je sredi mogočnega vzpona revolucionarne družbene preobrazbe, v razdobju velikih uspehov v industrializaciji Cehoslovaške republike in v mehanizaciji njenega kmetijstva, ostalo tudi poeziji njeno visoko, splošno priznano mesto. Slovence čaka naloga, da nekdanjo slovensko antologijo češke poezije nadaljujemo in da skušamo pripraviti tak izbor njenih najznačilnejših plodov zadnjega pol stoletja, da bo dostojen starih izročil slovensko-če.škega sodelovanja. Božidar Borko