KATERA GORA NA KOROŠKEM JE MÖNS JUNENSIS? ANTON SVETINA Med koroškimi zgodovinarji velja splošno mnenje, da je hrib Sv. Eme južno od kraja Globasnice tista gora, po kateri se imenuje vsa dolina južno od Drave od Pliberka do Doberlevasi Podjunska dolina. V knjigi Eber- harda Kranzmayerja Ortsnamenbuch von Kärnten, 2. del, 1958, je ime Podjiuiska do- lina opisano takole: »Jauntal, tudi Jaimfeld, slovensko Podjunska dolina, v si. narečju tudi Junsko polje ali Dravsko polje. V 10. stol. Junotal, v 11. stol. Juna. Na hribu sv. Eme, na starem Junonskem hribu, so našli rimsko-keltsko svetišče Augusta Jovenna; vsi ti kraji se tako imenujejo po istoimen- skem keltskem božanstvu Jovenu«. Ali pa je zgodovinsko dokazano, da je hrib sv. Eme resnično Möns Junensis? V arhivu ljubljanske nadškofije sem naletel na Mstine, ki dokazujejo, da je bil v starih časih hrib sv. Katarine nad Šmihelom pri Pliberku ti- sta gora, ki je nosila naslov Möns Junensis. V škofijsikem arhivu je ohranjena listina o ustanovitvi beneficija sv. Katarine. Ta bene- ficij je ustanovil 16. novembra 1404 takratni šmihelski župnik Ivan iz Marenberga. Listina ima nadpis: »Copia litterarum fundationis beneficii S. Catharinae in Monte Junensi (podčrtal A. S.) supra Parochiam S. Michae- lis prope Pleiburgi«, kar pomeni v prevodu: »Prepis pisma o iistanovitvi beneficija sv. Katarine na Junonski gori nad župnijo sv. Mihaela pri Pliberku«. V neki drugi listini v škofijskem arhivu je zabeleženo, da je cesar Friderik III. bil usta- novitelj beneficija sv. Katarine pri Smihelu in beneficija sv. Janeza Krstnika v Pliber- ku. Cesar Friderik III. je namreč leta 1461 ustanovil ljubljansko škofijo in dodelil tej škofiji tudi pražupnijo Šmihel pri Pliberku z vsemi tej župniji pripadajočimi vikariati. Ze pri ustanovitvi ljubljanske škofije si je cesar pridržal tudi prezentacijsko pravico čez vse župnije na Koroškem, ki so bile in- korporirane ljubljanski škofiji, in tudi čez vse obstoječe beneficije v teh župnijah. Zato je beneficij sv. Katarine v listinah imeno- van beneficium caesareum. Pravico za pred- laganje novega beneficiata pa je imel samo- stan v Doberlivasi, ki so ga imeli v svoji po- sesti do leta 1601 menihi avguštinci, od tega leta dalje pa jezuiti. Dne 24. januarja 1661 je cesar Leopold I. izdal za beneficij sv. Katarine prezentacijsko listino na ime Leonarda Jali, magistra filo- zofije, župnika v Globasnici, na predlog rek- torja celovškega jezuitskega kolegija, ki je bil obenem prost jezuitskega samostana v Doberlivasi. Leonard Jali pa ni dolgo užival tega beneficija, ker je leta 1662 umrl. Za njegovega naslednika je bil postavljen tako kot župnik v Globasnici kakor tudi kot bene- ficiat sv. Katarine Jakob Rormeister, poznej- ši dolgoletni mestni župnik in slovenski pri- digar pri cerkvi sv. Duha v Celovcu. Kmalu ^ Smihel pri Pliberku na Koroškem j 153 potem, ko je Rormeister prevzel ta beneficij, je prišlo med njim in med tedanjim vikar- jem župnije Smihel Primožem Peerom do spora. Rormeister je namreč šmihelskemu vikarju prepovedal vmešavanje v cerkvene račune beneficij a, v kar se je imel vikar za upravičenega po predpisih ustanovne listine tega beneficija. Te pravde, ki se je vlekla več let in je prišla pred najvišjo tedanjo sodno instanco, dvorno komoro v Gradcu, tu ne bom podrobneje opisal. Pač pa je iz glav- ne tožbe, ki jo je vložil Primož Peer na ško- fijski Ordinariat v Ljubljani, razvidno tole: »Primuž Peer, vicarius ad S. Michaelem in Juna contra Jacobum Rormaister, beneficia- tum ad S. Catharinam Vallis seu Montis Ju- nensis« (podčrtal A. S.). V dokaznem postopku te tožbe pa piše ge- neralni vikar ljubljanske škofije Filip Ter- pin pravnemu zastopniku Jakoba Rormeister- ja, odvetniku dr. Herculesu v Celovcu, med drugim tole: »... Fundatico dictae Capellae S. Catharinae (alias dicere fuisse quondam Junonis ecclesiam, imde dicitur Monticulus ille in qua sita esl;, Möns Juna vel Junensis (podčrtal A. S.), et inde tota vallis vocata Junensis) semper habita pro filiali ecclesia, quam nunc dictus adversarius attentat a pa- rochia excaltare...«, kar bi se glasilo v slo- venskem prevodu takole: »... Po ustanovni li- stini imenovane kapele sv. Katarine (sicer so govorili, da je bila nekoč Junonino svetišče, zaradi česar se imenuje tudi hribček, na ka- terem stoji, hrib Juna ali Junonski hrib, in odtod se vsa dolina imenuje Podjunska) se je ta kapela imela vedno za podružnično cerkev, ki jo imenovani nasprotnik hoče se- daj odtrgati od župnije...« Po zgoraj prikazanih listinah sodim za dovolj dokazano, da je bil v srednjem vöku in še do 18. stoletja hrib sv. Katarine nad Smihelom pri Plibenku tista gora, ki je no- sila naslov Möns Junensis in ne hrib sv. Eme pri Globasnici. Tu se nam nehote odkrivajo tale vprašanja: 1. Od kdaj nosi hrib sv. Eme naslov Möns Junensis? 2. Zakaj so imenovali hrib sv. Eme Möns Junensis? 3. Zakaj je dobil hrib sv. Katarine naziv Möns Junensis? Na prvo vprašanje ne bo mogoče prej od- govoriti, preden ne bodo pregledani doku- menti o tem v koroških arhivih, predvsem v arhivu samostana v Doberlivasi ter dežel- nega in škofijskega arhiva v Celovcu. Dvo- mim tudi v navedbe Eberharda Kranzma- yerja v uvodu tega članka, da so hrib sv. Eme imenovali Möns Junensis po keltskem božanstvu Jovenu. Nisem etimolog, zdi se mi pa, da morajo besede Juno ali Juna biti ne- kaj drugega kot beseda Jovenus. Mnenja sem, da so hrib sv. Katarine imenovali Möns Junensis po kakem rimskem božanstvu in ne po keltskem. Sicer pa prepuščam odgo- vor na prvo vprašanje koroškim zgodovi- narjem. Tudi na drugo vprašanje je brez poznanja virov težko odgovoriti. Ali so goro sv. Eme imenovali Möns Junensis zato, ker so tam našli arheologi rimsko svetišče? Ali morda zato, ker je bila svetnica Ema koroška ro- jakinja? Ali pa je dalo povod za tako pre- imenovanje sovraštvo, ki ga že dolga deset- letja gojijo in podpihujejo velenemško usmer- jeni krogi koroškega prebivalstva zoper svo- je sodeželane, koroške Slovence? Tudi na tretje vprašanje bo težko že danes pozitivno odgovoriti. E. Kranzmayer navaja, kakor je zgoraj zabeleženo, da se je Podjun- ska dolina že v 10. stoletju tako imenovala. Kolikor mi je znano, so bila na gori sv. Ka- tarine arheološka izkopavanja in so trenutno tam našli le keltske in staroslovenske gro- bove. OPOMBA Vsi listinski viri, ki so zgoraj prikazani, se hranijo v fasciklih 67/3, 162/1 in 162/9 kapitelj- skega arhiva nadškofije v Ljubljani. 154