URN_NBN_SI_DOC-ASPABV4D

FAKSIMILIKANE IZDAJE NAŠIH TISKOV, ROKOPISOV IN GRAFIČNIH LISTOV, KI SO JIH IZDALE SLOVENSKE ZALOŽBE V LETIH 1909 DO 1969 Branko Reisp V zadnjih desetletjih, zlasti pa v zadnjih letih je zrasla v svetu posebna veja založništva in knjigotrštva, ki se ukvarja s ponatiskovanjem starih tiskov z uporabo fotografskega postopka. Potreba po teh tiskih je nastala zaradi hudih izgub, ki so jih utrpele številne evropske knjižnice med zadnjo vojno in ki se z antikvarično pridobljenimi izvodi niso dale več nadomestiti. Nastala je tudi zaradi tega, ker se je po vsem svetu povečalo število knjižnic in inštitutov, kar se je zgodilo še posebej v ZDA in v deželah, ki so si pridobile samostojnost po drugi svetovni vojni. Razmah te zvrsti založništva pa je pogojen tudi z novo tiskarsko tehnologijo, ki omogoča s pomočjo fotografije rentabilno ponatiskovanje že pri nakladi nekaj sto izvodov. Pri teh izdajah gre za dve vrsti tiskov, med katerima pa ni ostro začrtane meje, in to za reprinte ali reproducirane ponatise in za faksimilirane izdaje. Reprinti so s fotografskim postopkom posnete starejše, težko dostopne knjige in revije in se uporabljajo izključno za znanstvene potrebe. Cenijo, da se ukvarja z reprinti na svetu okrog 300 založb, število naslovov na trgu pa dosega številko 25 000. Tako že skoraj sistematično ponatiskujejo vse, kar je bilo važnega napisano in natisnjeno v raznih časovnih obdobjih in v vseh znanstve­ nih disciplinah. Zlasti pomembni so tu ponatisi kompletnih serij znanstvenih revij, leksikalnih del, bibliografij in drugih osnovnih priročnikov za znanstveno delo. Pri reprintih je važna torej vsebina, manj pa tudi oblika in zunanji videz izdaje. Faksimilirane izdaje pa soreproducirani ponatisi knjig in rokopisov, običajno raritet in unikatov, kise skušajo čimbolj približati nele notranji podobi, temveč tudi zunanjemu videzu izvirnika, tako da ga posnemajo tudi v papirju in vezavi, s pripombo, da tu ne gre za izdelavo ponaredka, ampak predvsem za nazorno predstavitev stvarne podobe določenega kulturnozgodo­ 136

RkJQdWJsaXNoZXIy