Iz domače in tuje prakse Izobraževalne dejavnosti Zavoda za gozdove Slovenije Naloge Zavoda za gozdove Slovenije (ZGS) je mogoče opravljati po lemeljoih načelih trajnos[i, sonaravnosti in mnogonamenskosti gozdov le z dobro izobražen im stro- kovnirn osebjem, osveščeni mi in usposobljenimi lastniki gozdov in osveščeno javnostjo. Zato je izobraževanje in osveščanje javnosti in lastnikov gozdov med nlljpomem- bnejšimi nalogami ZGS. Utemeljitev izobraževalne dejav- nosti ZGS je v Zakonu o gozdovih in v Programu razvoja gozdov Republike Slovenije. Oba dokumenta govorita o izobraževanju zaposlenih v ZGS in o izobražev;mju o;.:i- roma osveščanju lastnikov in javnosti. Ko govorimo o izobraževanju lastnikov gozdov in jav- nosti, se srečujemo s pojmi: stiki z lastniki gozdov, stiki z javnostjo, osveščanje, prosvetljevanje, izobraževanje, us- posabljanje. Povzeto po Slovarju slovenskega knjižnega jezika (SSJ) pomeni izobraževanje skrbeti za vzgojo in izo- braževanje mladine, oblike izobraževanja odraslih. osveš- čanje- osvestiti: narediti, da kdo kritično presoja, spoznava svoja in tuja dejanja, mnenja, čuti odgovornost zanje (SSJ), prosvetljevanje- prosvetliti: s poučevanjem, izobraževan- jem doseči, da kdo misli in dela brez predsodkov, razumno (SSJ) Zaposleni v ZGS so torej v vlogi predmeta (objekta) izobraževanja in v vlogi izobraževalca lastnikov gozdov in javnosti. Kot izobraževalci so delavci ZGS tudi pri notranjem, intemern izobraževanju in usposabljanju za- poslenih v ZGS. Izobraževalna dejavnost ZGS je zahtevna in kompleksna. Koncept izobraževanja v ZGS opredeljuje mesto in vlogo izobraževanja v ZGS, ciljne skupine in dolgoročne cilje izobraževanja, metode in oblike izobraževanja, na- črtovanje in organiziranje izobmževanja. Glavne ciljne skupine izobraževanja v ZGS so: lastniki gozdov, javnost in delavci ZGS, torej zelo številna in raznolika populacija. Samo lastnikov je v Sloveniji med 250.000 in 300.000, z osveščanjem pa se obračamo na vso slovensko javnost. Oblike in metode dela so odvisne od značilnosti ciljne populacije oziroma skupine. Pri izobraževanju ločimo dve glavni obliki: formalno in neformalno. Pri formalnem izobraževanju, kjer gre za uradno priznano pridobitev izobrazbe,je ZGS vezan na ustrezne izobraževalne usta~ nove. Med izobraževanjem in osveščanjem je razlika v in- tenzivnosti in metodah. Pri osveščanju v večji meri upo- ·T. L. dipl. inž. gozd .. Zavod za gozdove Slovenije, Večna pot 2. 1000 Ljubljana, SLO 42 rabljamo medije. Pri izobraževanju je treba upoštevati, da imamo v veliki meri pred seboj odrasle, in zato upoštevati metode izobraževanja odraslih, ki so drugačne kot pri izobraževanju mladih. Zelo važna oblika pri ciljni skupini delavcev ZGS je samoizobraževanje, za lastnike gozdov pa svetovanje pri vsakdanjih stikih gozdarjev ZGS z \ast- niki gozdov. Izobraževanje je nujno dobro načrtovati. Načrtujemo na več ravneh: Dolgoročne usmeritve (za obdobje 3 do S let), letni plan izobraževan ja po ciljnih skupinah, ki je del celotnega letnega prograrna dela ZGS,osnovni izvedbeni izobraže- valni program ali projekt. Izvajalci izobraževanja so izobraževalci (predavatelji, inštruktorji, moderat01ji) oziroma izobrazevatne ustanove, ki izvedejo izobraževalni program po vsebinski plati, po ustrezni metodi, kije določena v izobraževalnem programu in izobraževalnem gradivu. Izobražujemo z lastnimi (in- ternillli) ali zunanjimi izvajalci ali v kombinaciji. Organiziranje izobraževanjLl zajema skrb za potleben prostor, tehnične pripomočke in opremo ter postopek pla- čevanja stroškov, evidenco udeležbe, časovni potek izo- braževalnega programa. Do sedaj je Zavod za gozdove Slovenije izvedel šte- vilne dejavnosti za izobraževanje lastnikov in osveščanje javnosti. Usposabljanje za v amo delo v gozdu in za nego gozdov sta prioritetni temi za lastnike. Neposredna ude- ležba nekaj tisoč lastnikov na usposabljanju je videti majh- na v primerjavi s celotnim številom lastnikov, vendar je treba upoštevati, da je usposabljanje smiselno le za tiste lastnike, ki de!o v gozdu opravljajo sami zase ali za druge, in daje interes lastnikov gozdov za usposabljanje za nego gozda, ki je zelo dolgoročna investicija, še majhen. Udeležba lastnikov na izobraževalnih dejavnostih ZGS ni povezano z denarnimi subvencijami, ki jih daje država lastnikom gozdov za vlaganja v gozdove. Ta povezava bi morala lastnike vzpodbuditi k večji zainteresiranosti za izobraževanje. Ob izobraževalnih dejavnostih, kjer delavci ZGS na- stopajo kot izobraževal ci in organizatorji, se kaže velika potreba po izobraževanju delavcev ZGS ravno za to pod- ročje - izvedbo izobraževar\ia za lastnike gozdov in za javnost. Go2dV S5 (1997) 4