Knjižne novosti Andragoška spoznanja/Studies in Adult Education and Learning, 2022, 28(1), 133-134 DOI: https://doi.org/10.4312/as/10626 Borut Mikulec, Sonja Kump, Tadej Košmerl (ur.) PREMISLEKI O IZOBRAŽEVANJU IN UČENJU ODRASLIH: ANDRAGOŠKA DEDIŠČINA SABINE JELENC KRAŠOVEC Znanstvena založba Filozofske fakultete 2021 Monografija osvetljuje andragoško dediščino izr. prof. dr. Sabine Jelenc Krašovec skozi dialog z njenimi konceptualnimi idejami in spoznanji, ki jih njeni kolegi in sodelavci v Sloveniji in tujini kritično reflektirajo znotraj posamičnih poglavij. Nastala je kot odziv na prezgodnjo smrt izredne profesorice, ki je s svojim aktivnim (med)narodnim udejstvo- vanjem, raziskovanjem in poučevanjem pustila ogromen pečat v mednarodni andragoški skupnosti. Zato se delo prične z nekrologom v spomin na sodelavko in prijateljico ter nadaljuje z uvodnikom v njeno andragoško dediščino ter tremi tematskimi sklopi, ki to de- diščino predstavljajo. Prvi, najobsežnejši sklop vsebuje šest poglavij, ki obravnavajo vpra- šanja, povezana z učenjem in izobraževanjem starejših v skupnosti. Drugi sklop obsega štiri poglavja, povezana s priložnostnim učenjem v javnem prostoru in dejavno demokra- tično državljanskostjo. Zadnji sklop je osredinjen na profesionalni razvoj izobraževalcev odraslih in svetovanje v izobraževanju odraslih ter vsebuje dve poglavji. Poglavja znotraj teh tematskih sklopov so prispevali njeni bivši študenti in sodelavci, uveljavljeni andrago- gi, iz Slovenije, Srbije, Malte, Portugalske, Avstralije, Švedske in Nemčije. Temeljna odlika besedila je, da avtorji v monografiji v dialoški nameri komunicirajo in reflektirajo teoretske koncepte, raziskovalno metodologijo, empirične ugotovitve ter širše družbeno udejstvovanje Sabine Jelenc Krašovec, povezano z učenjem in izobraževanjem starejših v skupnosti, s priložnostnim učenjem v javnem prostoru ter dejavno demokratič- no državljanskostjo, s profesionalnim razvojem izobraževalcev odraslih in svetovanjem v izobraževanju odraslih. Na ta način monografija ponuja dober vpogled v razvoj kritične teorije in radikalnega izobraževanja odraslih, katerih namen je dandanes po eni strani kritika neoliberalizacije in s tem povezanih neenakosti, ki se odražajo tudi v potrženju iz- obraževanja odraslih, in po drugi iskanje načinov za ozaveščanje, emancipacijo in opolno- močanje različnih marginaliziranih skupin ter s tem spodbujanje demokratičnih procesov v družbi, vključno z vzpostavljanjem participatorne demokracije in samoorganiziranih skupnosti. Ob tem se izpostavljata tudi družbena in profesionalna vloga (kritičnih) izo- braževalcev odraslih ter pomen zgoraj omenjene teoretske tradicije pri njihovem izobra- ževanju, usposabljanju in delovanju. AS_2022_1_FINAL.indd 133 13. 04. 2022 09:00:09 134 ANDRAGOŠKA SPOZNANJA/STUDIES IN ADULT EDUCATION AND LEARNING 1/2022 Vsebinsko in didaktično je besedilo zelo bogato, saj se empirično osredotoča na različne nacionalne kontekste ter javne in skupnostne prostore. Izražena je tudi teoretska in me- todološka občutljivost za intersekcionalnost, kjer se preletata predvsem spol in starost oziroma različna starostna obdobja. Ker je bila Sabina Jelec Krašovec kritična do institu- cionaliziranega izobraževanja odraslih, je v monografiji velik poudarek na priložnostnem učenju in kritični javni vzgoji ter njunem demokratičnem in emancipatornem potencialu. Ob tem se tudi andragoško svetovalno delo ne obravnava zgolj kot vezni člen med odra- slim in izobraževanjem, temveč kot dejavnik spodbujanja družbene vključenosti odraslih ter povečevanja družbene enakosti in kohezivnosti. Delo je zanimivo, ker ponuja vpogled v različne kvalitativne metodološke pristope, ki vključujejo tudi samorefleksijo in izpra- šujejo družbeno pozicijo raziskovalca v določenem raziskovalnem kontekstu. Na ta način so paradigme, koncepti in spoznanja, ki jih je vzpostavljala Sabina Jelenc Krašovec skozi svojo kariero, ustrezno reflektirani tako v slovenskem kot širšem mednarodnem prostoru. Monografija torej v skladu s Sabinino andragoško dediščino ponuja kritično refleksijo ter sodobne teoretske in empirične ugotovitve, ki bodo zanimive tako za visokošolske učite- lje, raziskovalce in študente na področju andragogike, pedagogike in sociologije kot tudi za andragoško-pedagoške delavce ter snovalce izobraževalnih politik. Barbara Samaluk AS_2022_1_FINAL.indd 134 13. 04. 2022 09:00:10