Poštnina plačana v gotovini. S veri. (n abb. pot. t <4r UREDNIŠTVO in UPRAVA v Gorici v ulici Orzoni štev. 38 — Cena oglasom po dogovoru. Odprto vsak delavnik od 10.- 12. ure KATOLIŠKI TEDNIK IZIDE VSAK ČETRTEK Poštni čekovni račun št. 11/5092 Leto 11. Štev. 35 GORICA DNE 29. AVGUSTA 1946. Cena L. 4.- OB NASI PRVI OBLETNICI 1945 - 29.18. - 1946 Dne 22. septembra 1943 me je na mojo prošnjo obiskal dr. Jože Wilfan. Deset dni prej se je vršil v naši vasi prvi slavnostni miting v znamenj u velike rdeče zastave s srpom in kladi- dogodek beležil v kroniko, sem vom. Prva dva govornika dr. Wilfan in France Bevk sta tolkla na narodno struno — a je pri tem dr. Wilfan imenoval izdajalce in Kajne naroda ravno naj od lienejše borce za naše pravice pod fašizmom, med njimi tucb pok. dr. Kralja in mons. Bru mata. Tretji govornik, neki to variš Velišček, (ali podobno), j pa prišel z barvo na dan in je iasno povedal: Komunisti smo organizirali OF in naša je. — Vsak dvom o njenem bistvu je tedaj v mojem razumu odpade in st ce je zakrvavelo. Zato sem prosil za besedo, a je po načelu rdeče svobode nisem dobil. Ho tel sem vsaj s političnim vodite Ijem na Goriškem dr. Wilfa tiom priti na čisto in sem ga povabil, naj me obišče, kar je tudi storil. Pri obisku sem mu jasno povedal, da z OF, ki jo po njih lastni izjavi komunistična organizacija, mi duhovniki r.e moremo več iti in tudi ne bomo Da bomo pa partizanskini vojakom, med katerimi je večina nekomunističnih borcev, nudili vso duhovsko pomoč. Napravila sva tudi tozadevni zapisnik, ki ga v prepisu hranim. Tekom dolgega pogovora je prišla beseda tudi na domobrance. Na dr. Wilfanovo vprašanje, kako gledamo goriški duhovniki na to gibanje, sem odgovoril, da na oborožen odpor proti komunizmu zlasti ob koncu narodne osvobodilne borbe mi ne mislimo, ker ni naš poklic klati, ampak spreobračati grešnike. To nalogo nam je izročil Gospod m te pravice si ne damo kratiti. Tudi vas, komuniste, bomo spreobračali, sem mu zagotovil! Odgovora ni dal na to, le na smehnil se je. Kaj je mislil v srcu, ve on, a najbrže je sklepal tako-le: — Kako boste izpreobra-čali, ko pa vam bomo usta zamašili s strahovanjem? To sem kmalu nato občutil. Že 24. novembra 1943 zvečer ob 7. uri sem dobil obisk dveh do zob oboi oženili partizanov, ki sta im pnšla nedvoumn'o grozit zaradi moje nedeljske pridige — ki da jo bila protipartizanska — a m bila nič drugega kot poročilo o moiein pogovoru z nekim ubogim ruskim vojakom iz Rostova ob Donu, tedaj v nemškem suženjstvu, ki ni veroval v nobenega Boga. Ljudem sem priporočal, da je treba za take nepoučene ljudi in za ves ruski narod moliti. — Dne 27. maja 19M sem v cerkvi povedal, da ni mogoče biti istočasno komunist — ki veruje v samo materijo in zemeljsko življenje — ter katoličan, ki veruje v Boga in posmrtno življenje. Nekaj dni pozneje sem že dobil obisk nekega višjega funkcionarja iz gozda, ki mi je nujno svetoval, naj ne govorim o komunizmu nikdar več s prižnice. Dobesedno mi je rekel: »Lahko govorite proti komunizmu v privatnem pogovoru, a na prižnico ga ne nosite, ker tega ne trpi komunistična partija Slovenije«. (Ko sem ta CD — 7---- pripisal to-le opombo: Dobro so izšolali naše ljudstvo, da si zapomni, kar sliši s prižnice — a ne v ta namen, da bi se po tem ravnalo, ampak da bi poročalo na »višje« mesto. Ko so bili tu Lahi, so imeli špijone v cerkvi, ki so nas nadzorovali, zdaj jih imajo pa komunisti. Vedno ista lajna — absolutistični sistem ne more vladati brez špijonov.) Razumel pa sem po takih obiskih vedno bolj smehljaj na ustnicah dr. Wilfana, ko sem 'bij ubil, da bomo grešnike in komuniste spreobračali. A Kristus nas ni poslal samo verske obrede opravljati, kar bi nam komunisti še nekaj časa (pač zaradi starejših ljudi) hoteli milostno dovoliti, ampak nam je zapovedal nevedne učiti, grešnike svariti -— in On je več kot vsi zapovedovalci iz gozda. Postavil je sv. Cerkev za luč, ri naj sveti, ne pa pod merni-iom brli. Resnica mora na dan čeprav »kolje oči«, kakor n a vi naš pregovor. Zato smo ustanovili v avgusta 1945 naš katoliški tednik, «' vaterim ne nameravamo prav nič dragega, kot svariti grešnike, nevedne učiti, -dvomljivcem, piav svetovati, tolažiti žalostne, skratka vsa duhovna dela nsmi-jorja vršiti. I ji s ta ne vsiljujemo nikomur. a d or je katoličan in ga hoče či ati, ga lahko naroči in kupi — ki:or noče hiti več katoličan, naj gre mimo njega. Mislili smo, da v tem obstoji tista svoboda, ki jo tako terja OF. A smo se varali. Tudi tega ne trpi komunistična partija. Vsi propagandisti imajo nalogo, če treba tudi z grožnjami in nasilstvom, preprečiti, da bi ljudje list brali. Zakaj? V neki briški vasi so funkcionarji OF izvabili nekaj listov iz zakristije s pretvezo, da bi jih kupili. Nato so jih na licu mesta slovesno raztrgali in nič plačali. — Ce bi jih bili brali, oi jih ne raztrgali. A so hotoma slepi. Drugod list sežigajo, raz-proclajalcem pretijo, kupovalce napadajo, prenašalce preizkuja-jo do kože, bralcem grozijo z maščevanjem, ko pride Tito i. t, d. i. t. d. Vse to je nam le dokaz, da smo na pravem potu — so »mene preganjali, bodo preganjali tudi vas«, je napovedal Kristus, naš Gospod —, celi deželi' pa je v pričevanje, kako lažnivo OF piše ob koncu vseli svojih spisov: svoboda narodu! Lepa :voboda, prav zares! Resnica oči kolje. A ona mora na dan. Zato obljublja katc-iški tednik, tudi v prihodnjem rtu svojega življenja resnico ličiti, nobenega žaliti, z ljubeznijo svariti, če je to komunistični partiji prav ali ne. — Naša sredstva za pokristjanjenje na--seveda,.niso Mici: smrt turni. ali onemu, ampak ljubezen do vseh, poduk vsem, molitev in žrtve za vse, ki so zašli v zmoto m nevero potom OF — in tudi za njih voditelje kifmuniste. UREDNIK IZ ŽIVLJENJA Ruševine civilizacije Katedrala v Wiirzburgu Katedrala v V iirzburgu se je porušila. Bila jo to veličastna cerkev iz 12.-14. stoletja. Ko so Zavezniki bombardirali mesto Wurzburg\ je bila stolnica močno poškodovana teda upali so, da jo bo mogoče popraviti. Prišli pa so pomladanski nalivi in spodkopali poškodovano cerkev, da se je zrušila na kup. Wiirzburška škofija je ena najsta rejših v Nemčiji. Ustanovil jo je sv. Bonifacij leta 741. Mons. San ti n odlikovan Tržakega škofa mons. Santina je sv. oče odlikovid tako, da ga je imenoval za asistenta papeževega sedeža in rimskega grofa. Katoliški škofje iz Amerike na obisku na Japonskem Kak > hudo je bila prizadeta katoliška Cerkev na Japonskem v l.rotekli vojni, smo že poročali: iz gubi la je svojo najboljše vernike in večino cerkva. Japonski Škofjo so povabili ameriške škofe, naj pošljejo posebno komisijo, da se prepriča, v kako žalostnem stanju se nahaja Cerkev na Japonskem. Iz Amerike sta res prišla dva škofa, ki sta obiskala večje katoliške občine. V Tokiu sta morala maševali v neki dvorani, ker je cerkev porušena. Škofa je pozdravil tudi prosvetni minister prof. Tanaka Kota-ro, ki je goreč katoličan. Ameriški verniki so že pomagali japonskim katoličanom in jim bodo še bolj sedaj, ko so njihovi škofje sami videli, kako opustošena je japonska cerkev. Tudi sv. oče je priskočil na pomoč. Poslal ja kot svoj osebni dar 20 tisoč dolarjev v pomoč japonskim misijonom. Če bi mi bil kot mlademu kaplanu kdo pred do leti povedal, da bom dočakal v sivih letih tak-le napredek kulture in civilizacije v Evropi in tudi v naših krajih, da bodo 1) ljudi streljali kot zajce po gmaj nah in giščavah, jih pokopavali kot mrhovino ali jih metali v brezna še žive, 2) da jin bodo žive metali v peči za sežiganje mrličev in jih masovno morili s strupenimi plini, ?) da bo zavladalo splošno sovraštvo vseh proti vsem, da bodo ljudje po vaseh in tudi v posameznih dru žinah razprti med sebej kot psi in mačke, da so bodo ovajali krvnikom, se pobijali, si požigali domove i t. d. 4) da bodo ob belem dnevu kradli ljudi po obljudenih mestih in jih v temnih nočeh kradli iz hiš, kot tat odpelje ukradeno ovco, da je nikdar več ni nazaj, 5) da bodo med mestom Gorico in podeželjem pretipavali moške in ženske od vratu do pet in jim celo črevlje sezuvali v svrho osebne preiskavo, 6) da bodo celo škofe kamenjali na njih službenih poteh, 7) da bodo tolminskega g. kaplana izgnali, ker bo imel par katoliških tednikov v žepu. 8) da bodo od goriškega ordinariata novonastavljene duhovnike proti vsem določbam mednarodnega prava ovirali pri nastopu njih službenih mest, 9) da bodo v vsaki vasi brezobzirno gospodarile 3 ali 4 družine ter nekaj h,eteričnih deklet, ki so nekdaj nosil) fašistovske uniforme, in da se bodo vsi vaščani tresli pred njih strahovanjem, I 10) da oodo pa ljudje pri vsem tem še prepričani, da imajo oni vso oblast v ribah kot del »ljudske volje«, medtem ko bodo v resnici sužnji, ki izpolnjujejo le voljo KP, bi ga imel za blaznega, ki mu manj ka več koi eno kolesce v glavi. Takrat smo imeli v rajni Avstriji vse one svoboščine vesti, vere, pomanjkanja strahu, jezika, zborova nja, ki jih je valovanje zadnjih 40 let razrušilo. Zdaj jih je treba zno va poudarjati in na razbiti človeški družbi spat zidati. Da bi moglo človeštvo iz one visoke stopinje kulture in civilizacije, ki smo jo poznali pred 40 leti, tako globoko pasti, se mi je takrat zdelo ravno tako neverjetno, kot da bo kedaj sonce vzhajalo nad Furlanijo in zahajalo za Nanosom. Iti vendar so je to zgodilo. V šivih letih u videvam, da ni nobena grdobija na svetu nemogoča, ako zavladajo temne peklenske sile. Množice si dajo dopovedati, da je to demo kraeija — v resnici pa je masovna ponorelost. POBOŽNOST ZA MOŽE IN FANTE V soboto 31. avgusta bo pri Si'. Antonu običajna pobožnost za može in fante ob 8.30. Ta pobožnost je vsako soboto pred prvo nedeljo v mesecu. Pridite vsi! Mimo vseh drugih skrbi je in ostane za vsakega človeka prva skrb: skrb za svoje lastno j posvečenje in zveličanje. Osenintoletnica sv. Henrika in sv. Kunegunde Letos je osem sto let, odkar sta tila sv. Henrik in njegova žena sv. Kunegunda proglašena svetnikom Uogodek so z vso slovesnostjo praz: novali v Bambergu, kjer sta oba pokopana in kjer sta tudi živela. Razmere na Nemškem niso take, da bi dopuščale praznovanje praznikov, toda bamberški škof mons Kolb je hotel uporabiti to priliko, da bi svojim vernikom in številnim beguncem, ki se v Bambergu ste kajo iz Češke in Poljske, vlil poguma in jih navdušil za vero. Na slovesnost so se pripravili z ljud skim misijonom v vseh mestnih cerkvah, ki je trajal štirinajst dni. Zadnji dan v nedeljo 14. julija pa je bilo skupno sv. obhajilo. Več ur so morali duhovniki obhajati po vseh cerkvah, tako velik je bil naval vernikov. Slovesna pontifikal na maša je bila na trgu pred cerkvijo. Udeležilo se je je šest škofov in velikanska množica ljudstva. Raču najo, da je bilo več kot 80 tisoč oseb Mladina je prišla na trg v sprevodu, v katerem so nosili več kot 300 zastav. Po dolgih letih nacističnega preganjanja je bila to prva velika verska manifestacija v tistih krajih. Udeležili so se tudi zastopniki ameriških okupacijskih oblasti. Popoldne so v procesiji nesli po mestnih ulicah relikvije sv. Henrika in njegove žene. Zvečer pa je bila slovesna akademija. Sv. Henrik in sv. Kunegunda slovita med svetniki zato, ker sta ves čas svojega zakonskega življenja deviško živela, kakor' sv. Jožef in Marija Devica. Onadva sta tudi u-stanovitelja bamberško škofije. Češkoslovaški poslanik pri sv. očetu Po dolgih letih nemške okupacije in po prvi negotovosti po vojni se je češkoslovaška republika odločila, da naveže redne diplomatske stike s sveto stolico v Rimu. Zato jo poslala te dni v Vatikan svojega prvega diplomatskega zastopniku, ki ima sicer naslov izrednega poslanika, toda je v bistvu isto kot poslanik. Novemu poslaniku je ime dr. Artur Maixner. Izhaja iz stare praško katoliške družine. Po poklicu je advokat. V diplomatski službi pa je že od 1920. Bil je konzul v različnih mestih. Je oseben prijatelj poljskega kardinala Sapic h e. Zadnja leta pred nemško zasedbo Češkoslovaške je vodil oddelek za cerkvene zadeve pri zunanjem ministrstvu v Pragi. Po svojem nazoru je prepričan katoličan. Sv. oče je novega poslanika sprejel v posebni avdienci 13. avg. Dr. Maixner je sv. očeta lepo nagovoril in mu obljubil, da bo storil, kar bo mogel, da se bodo ohranili in se razvili dobri odnosi mod češkoslovaško lepubliko in sveto stolico- 1 0 J1!!1 !l(' tom lažin poučujte otroke, kako naj se varujejo takih nevarnih predmetov. Bombe in podobne reči nr j imajo otroci za pravi »bav bav« Ajdovščina Tu je bila v soboto 24. in v nede-o 25. avgusta velika slovesnost. Od daleč m biizu je prišlo na desetine iisočev ljudi. V kratkih bese-ah je težko povedati, kak značaj je imela ta prireditev. Bila je to parada narodnih noš in mednarodnih zastav, parada dela in plesa, prosvetnih in športnih tekem, pa-ada vozil in orožja, parada rusko-jugoslovauske zlitosti in italijan-sko-slovenske fratellanze. — Ljudje različno ugibajo, koliko milijo-ov je ta prireditev stala. Mnogim so ostale zelo v spominu velike go-e klobas in drugih božjih dobrot. To bo UNBRI olajšalo skrbi. Domači gospodje so skušali s številnima sv. mašami nuditi veliki množici možnost, da se udeleži službe božje. — in mari j bo nesreč. Dornberg Učitelj Bogomir Lojk je šel pred tednom obiskat svoje sorodnike v Dtrnberg. Še ni dobro pozdravil do msčih, že so mu bili za petami tajni dernberški zaščitniki, ki so ga hote li peljati v svoje gnezdo. To bi se jim bilo 'udi posrečilo, ako nc b lili zavezniški vojaki fanta rešili. To je aov dokaz, da v coni A še r.i dovolj poskrbljeno za varno poštenih i.ekomunističnih ljudi. J pa tudi dokaz, da mir in varnost ogrožajo vedno isti el 'menti, kale rim ZVU šo vedno preveč zaupa. Ljudstvo si vedno bolj želi, naj bi bila po vseh vaseh posadka vestnih policistov, ki bi poznala domače razmere. Podaljšanje roka za predložitev prošenj za dodatne živilske izkaznice za brezposelne Okrožni Urad za delo sporoča, da je Pokrajinski Urad za prehrano določil, da prošnje, ki jih morajo vložiti brezposelni v svrho dosege dodatne živilske izkaznice, morajo biti vložene pri občinskih uradih za prehrano do 6. septembra t. 1. in ne do 17. avgusta t. 1., kako/ je bilo rvotrio sporočeno. Nadalje določa omenjeni urad, da morajo lastniki dodatnih živilskih izkaznic iste vpisati pri istem trgovcu, kjer imajo vpisano navadno živilsko izkaznico, in sicer vse v omenjenem roku. Vsa druga morebitna pojasnila dobijo pri Uradih za delo. Obvestilo Podpoveljstvo mestnih straž (ul. Mazzini 7) naznanja, da so našli tri vsote denarja in rjavo denarnico. Za Slovensko sirotišee dar.-, je ta K. U. v Ronkih v spomin na svoje drage rajnke 500 L in Alberta Vodopivec 170 L. Srčna hvala! ’ , Slovensko Alojzi je višče Prihodnje šolsko loto sprejmemo omejeno število srednješolskih dijakov. Prošnjo je treba predložiti do 20. septembra. Mesečnina po ustnem dogovoru. Starši naj prinesejo s seboj krstni list dijaka in priporočilo domačega dušnega pastirja. Darovi S. Pivke 100; N. N. 50; B. H. aa srečno rešitev neke zadeve 50; ker sem srečno prinesla v cono B 24 Slov. Prim. 50; iz Štandreža 10" '; iz Šempetra 110 + 200; N. N. Bilje 500; zaveden Slovenec iz Opatjega sela 200; zavedni fantje iz Števcrja-na 250; iz Roč 550; iz Opčin pri Trstu 500; N. N. iz Kojskega, ki v strahu bere Sl. Pr. 50. Bog povrni! Odgovorni urednik msgr. ALOJZIJ NOVAK Tiskana z dovoljenjem A. I. S. Tisk. G. lucch - Gorica F Urh je prejel od goriškega guvernerja sledeče sporočilo: Gospod Urh! Glavni tajnik mirovne konference v Parizu Vam sporoča, da je plenarna seja z zadovoljstvom vzela na znanje Vaša priporočila in da se Vam prav toplo zahvaljuje za velikodušni, osvežujoči in velepomembni simbolični dar rdeče buče ali angurije. Kakor Vam je gotovo znano, dela Julijska krajna ZN velike pre glavice, kajti vsi, ki stavijo glede rtšitve tega vprašanja svoje pred- loge, se zdijo malo objektivni in iščejo le svoje koristi. Rešitev je pa posebno težka, ker. so nastopajoči govorniki često zelo razdraženi in strastni. Vi pa ste se izkazali kot zelo trezen domačin Julijske krajino, ki bi mogel biti zelo koristen svetovale© na mirovni konferenci. Zato Vas tajništvo ZN vabi, da pridete čim prej v Pariz in tam lepo razložite želje df, ene ali druge stranke, ampak resnične žejjje preprostega ljudstva v Primorju. — Ce bi pa bili zadržani in bi ne mogli oditi v Pariz, naznanite dan in uro, kdaj bi lahko svoje in svojega ljudstva želje sporočili knferenci po radiu. Pa prosim čimprej, ker zadeva je nujna. Z odličnim .... Podpis Urh je bral in bral in ni mogel verjeti, da je res, kar bere. Poklical je ženo in tudi ona je morala nekaj krat prebrati pismo, da se je končno prepričal, da bo moral res govoriti ali osebno ali po radiu tako visokim gospodom vsega sveta. Premišljeval je ure in ure, kaj in kako naj odgovori g- guvernerju. Ko je ura udarila polnoč, mu je bilo vse jasno in lotil se je pisanja, ki je bilo dovršeno, ko so vaški krieačke odhajale na udarniško delo. Napisal je: Gospod guverner! V Pariz ne morem iti, ker nimam ne denarja za pot in ne take obleke, da bi se rac gel pokazati tako visokim go spodom. Beračiti denar za gate in srajco in čevlje in klobuk in še za vse drugo pa ne maram. In za tako imenitno delo bi res ne hotel niti vinarja, da bi mi ne mogel nihče o-č-tati, da sem dajal dobre svete svetovni mirovni konferenci kot plačanec tega ali onega iz materialnega koristolovstva. Naj le mimogrede omenim, da gre glas po deželi, da stane že sama soba enega člana delegacije v Parizu L 3000 dnevno. Radio jc poročal tudi o sijajnem banketu, ki ga je ista delegacija priredila 700 gostom. Ii' redna prehrana? In pot? In še vse drago? Vse na račun ubpgega ljudstva, ki se mora za vse neprestane žrtve vedno znova zadovoljevati le z navdušenjem in plačevanjem. Ne, gospod guverner, za tako ci no ne bi hotel ne kupovati ne prodajati narodnih koristi. Zato sem se odločil, da bom rajši govoril prihodnji četrtek ob enaj sti uri po radiu. Želim pa, da si vzame ves svet moje besede resno k srcu in zato prosim, da za tisto oddajo zvežete vse radijske postaje v Evropi, Aziji, Afriki, Amerik' in Avstraliji. Na srcu imam besede, ki so važue pravtako visoko izobraženim Amer.i kancem, kakor ljudožreem v Oceaniji. Mirovni konferenci se zahvaljujem za veliko nezasluženo zaupanje in obljubljam, da bom napravil, kar je v moji moči, da ne bo razo čarana — Ne zamerite, ako prosim, da bi hoteli blagohotno poslušati in ne morda med mojim govorom spati vsi člani delegacij zapadnih in progresivnih demokracij. Z odličnim spoštovanjem itd. P. S. Ce bo »Glas Zaveznikov« 1 isal o meni, naj ne pravi, da sem iz Vertovino di Čarnigna, kajti jaz sem iz Vrtovina pri Kamnjah. Pred kratkim je ta list poročal o rečeh, ki so se dogodilo v Suta di Come no (Sveto pri Komnu), in o kraju Ugovizza pri Trbižu, ki se imenuj1 Ukve. Taka zamena krajevnega i-mena lahko povzroči, da si bo lastil zasluge za svetovni mir italijanski narod. Pravičnost nad vse! In h »Glasu Zaveznikov« spada tudi kak pošten slovenski Primorec. Pa brez zamere! L ril je napisal še pismo Žefu in ga povabil za^-določeni dan v Gori co ter ga prosil, naj premisli, kaj bi rad 011 prav posebno priporočil plenarnemu zasedanju mirovne konference. Obe pismi je hitro poslal V Gorico. - Vse bralce m prijatelje našega lista opozarjamo na to radijsko oddajo. Morda bo prav, ako se dobri radio aparati nastavijo na trge naših mest in vasi.