n ★ ★ ★ POŠTNINA PLAČANA V GOTOVINI. LETO III. ŠTEV. 2 1. LJUBLJANA, 2 6. SEPTEMBRA 1 935. GENERACIJI, KI PRIHAJA. Brez dvoma ste slišali tudi vi kot zadnji nauk, ko ste odhajali od doma: »Sredstev nimamo, torej skrči svojo dobo, ki jo prebiješ na univerzi, čim bolj, predaj se samo študiju svoje stroke, pusti vse drugo v nemar in glej, da si kmalu z diplomo zagotoviš eksistenco.« Bilo bi lepo, če bi tudi še danes vodila taka trdna lestev do obstoja. Marsikomu izmed nas bi bila prihranjena mnoga razočaranja in težke ure. Toda danes je lestev šolske izobrazbe naslonjena v prazno in tisti, ki se je povzpel do najvišjih klinov, ob koncu študija ne ve kam. Že dolgo je, kar družba ne mara delovnih sil mladih in-teligentov in dolgo, kar je nastopil čas, ko morate po končanih študijah ugotoviti, da ste popolnoma odveč, da se za vas nihče ne meni in da usoda in življenjski obstoj mlade generacije staro, ki danes vlada, popolnoma nič ne briga. Razočarani stojimo na cesti. Zavest tega dejstva je glavno spoznanje, do katerega se mora dokopati vsak, ki se je odločil na univerzo. Sili nas, da opustimo način študija, ki je imel za svoj cilj specializacijo v določeni stroki in se poleg tega dela posvetimo tudi v probleme družbe, ki je zavozila tako daleč, da so ji odveč delovne sile mladih ljudi. V slovenski kulturni zgodovini so bile dobe, ko je mladina prevzela iniciativo in obogatila življenje z novimi vidiki, ki so se izkazali za naš razvoj pomembni. Take so bile vse prelomnice dob. Tudi danes stojimo na taki prelomnici. Razlika je le v tein, da ne gre samo za poživitev kulturnega, gospodarskega in socijalnega udejstvovanja na slovenskem teritoriju, ampak da moramo iskati rešitev vprašanj, ki tarejo Evropo in svet. In tu je važno, da tudi slovenska mladina vzdržuje korak z iskalci v svetu, poleg tega pa išče razvoju pri nas, ki je bil dan po naših posebnih prilikah v preteklosti, tako 'usmeritev, ki bo najbolj odgovarjala potrebam slovenskega ljudstva. Če pregledujemo delovanje slovenske akademske mladine, moramo ugotoviti, da se je doslej mnogo premalo zanimala za vprašanja, ki tarejo slovenskega človeka. Kdo pozna razvoj, ki nas je prinesel v položaj, v kakršnem smo danes in ki je vse prej ko rožnat? Kilo pozna bistvo političnih akcij, ki so daleč od skrbi za ugodno življenje Slovencev? Kdo ve, kako se je razvijalo slovensko gospodarsko življenje, koliko naš človek daje in kaj prejema? Kdo ve, kako je slovensko vprašanje povezano s prepletajočimi se problemi Evrope? Kdo ve, kaki so bili sistemi, ki so dovedli do tega, da je večina slovenskih kmečkih posestev na kantu, da je naš delavec se-stradan in z družino vred na cesti, in da je naša inteligenca enako sproletarizirana? Redek od nas bi znal odgovorili na katerokoli teh vprašanj. Toda tudi v starejši generaciji so redki, ki bi znali! Univerza je vprašanjem, ki so aktualna in pereča, daleč. Naš tisk jih ne obravnava. Politične stranke jih rešujejo na način, da je obupno. Gospodarski krogi so vezani, da se ne morejo ganiti. Ob vseh spoznanjih je jasno, da ima edino intelektualna mladina, naslonjena in 'vsa povezana z najširšimi plastmi ljudstva, nekaj izgle-dov, da v trdem delu in s sistematičnim študijem prinese v javno življenje toliko potrebnih osve- žitev in borbe. To je delo, kateremu se mora posvetiti in ki nas bo rešilo obupa, v katerega padamo v svoji brezposelnosti. Abiturient, ki bo stopil na univerzo, bo kmalu, videl, kje so klubi in krožki, ki so se že lotili dela. Mesto tradicij, ki so nam jih zapustila akademska društva preteklih generacij in ki se danes le tu in tam še pojavljajo v plesnih vajah, v »gojitvi družabnosti«, v krokarijah (oprostite nam odkritost), in slepi navezanosti na politične usmeritve, ki jih dajejo ljudje iz starejše generacije s slabimi kosili in obljubami službe, je nastopila doba samostojnih iskanj. V to delo vabimo mlade tovariše. Študij in seminarji bodo napravili iz vas strokovnjake na svojih področjih, naše skupno delo pa vas bo povezalo s skrbmi in potrebami ljudstva, ki mu boste pomagali; to delo vas bo obvarovalo pred moro obupne brezposelnosti in neznosne zavesti, da ste popolnoma nepotrebni, da vaših sil nihče ne rabi. Seveda vas ne bo rešilo iz bednih materialnih stisk, v katerih je večina slovenskih študentov. Toda to breme nosi vse slovensko ljudstvo. ŠOLNINE. Obsoditi je treba današnje šolnine, ki jih opravičuje samo težki gospodarski položaj ... (Spomenica ZSAU ob uvedbi šolnine 1.1932.) ...zahtevamo popolno odpravo šolnin za manj premožne sinove nameščencev, obrtnikov, delavcev in kmetov... (Resolucija o šolninah »Akademski glas« štev. 8, 25. nov. 1933.) Slušatelji juridične fakultete... vidijo v zadnjih šolninah enega najtežjih studentskih problemov, ki se mora rešiti z največjo nujnostjo po čim temeljitejšem in pre-vdarnejšem obravnavanju in preučevanju, pri katerem morajo sodelovati v prvi vrsti denti sami... (Iz predloga občnemu zboru 14. apr. 1934.) £■<- iz teh par mimobežnih odlomkov, ki smo jih zbrali kot dokument nepretrgane verige borbe proti šolninam, vse tja izza dobe ko so jih uvedli, si lahko ustvarimo jasno sliko, s kakšno silovitostjo narašča leto za letom zahteva po rešitvi vprašanja šolnin. Splošna gospodarska kriza, ki jo hočejo prevaliti na ramena srednjih in nižjih slojev, uradnikov, obrtnikov, delavcev in kmetov, je prav tako zajela tudi nas, ki smo njihovi sinovi in hčere. Ker pa smo Slovenci po svoji ogromni večini narod delovnega ljudstva, zato nas je kriza še tem huje zadela. Nekdaj, ko so tuji gospodarji vihteli nad nami svoj bič, si nismo mogli ustvariti svoje usode, da bi za povračilo trdih in napornih dni zaživeli v svoje gospodarsko in kulturno življenje, zdaj so jo vzeli v zakup spet le domači, a narod sam, daleč proč od vsake blaginje in kulture, je ostal v svojem bistvu še vedno tlačan in kljub temu žilav in trden, in po tolikih žrtvah in razočaranjih spoznava, kje je njegova pot. V najtesnejši zvezi z usodo naroda je tudi življenje študentov, v kolikor neposredno izhajajo iz vrst delavskih in kmečkih slojev. Bedno življenje po vlažnih in zatohlih podstrešjih, kakor mrtvaške grobnice tesna stanovanja, slaba in pomanjkljiva hrana (enkrat, včasih tudi noben-krat na dan), nezakurjene sobe po zimi, nezadostne obleke, strgani čevlji, večno ubijanje z instrukcijami in še slabo zdravje, vse to so pogoji, ki spremljajo danes revnega študenta z dežele ali predmestja. Toda v veliki večini je mnogim kljub tem obupnim razmeram pot na univerzo zaprta. Kajti po statistiki, ki jo je izvedla Akademska akcija za letni semester 1934/35, raz-vidimo, da je bilo na univerzi samo 20% (kmetski 18,4 in delavski 2,5) vseh slučateljev kmečko delavskega sloja, medtem ko bi jih moralo biti po številčni pripadnosti 80%! Ne glede na nepravilno številčno razmerje med nižjimi in srednjimi sloji slušateljev ljubljanske univerze, se ustavimo nekoliko pri uradniškem stanu, ki ga zastopa na univerzi 80% vseh slušateljev. Ali jih ne tlači prav tako gospodarska kriza, zlasti po najnovejših redukcijah, kakor delavce in kmete? Danes jih razlikuje od slednjih samo še tradicija, ki jih je nekoliko priviligirala v pravcu: divide et impera, a se po svojih življenjskih pogojih prav nič več ne razlikuje od ostalega bednega ljudstva, zato je ob njem njihovo edino pravo mesto. Ali niso novi ukrepi o znižanju osebnih in draginjskih doklad za 7%, oziroma znatno več, državnim in samoupravnim nameščencem, najbolj zgovorni dokaz za to? In v teh klavernih življenjskih razmerah, ki jih živi, razen par izjem, ogromna večina našega slušateljstva, so povrhu vsega 1. 1932. uvedli še šol nine, ki so nas v resnici popolnoma pritisnile k tlom. Ne samo to, da je njihova osnova popolnoma krivična, ker jemlje za merilo gospodarskih zmožnosti neposredne davke, ki nikakor ne morejo biti dejanjski izraz premoženjskega stanja posameznikov, ker ne upošteva zadolženosti, števila rodbinskih članov, davkov, ki jih plačujejo denarni zavodi sumarično za svoje vlagatelje in o katerih nimajo davčne uprave izkazov glede posameznikov in dalje vseh tistih primerov, ko dijaki ne dobivajo niti od doma niti od drugod nikakršne podpore in se morajo popolnoma sami vzdrževati — šolnino pa morajo plačevati po davkih staršev, ampak je povrh utega še regresivna to se pravi, čim več ima kdo premoženja, tem manj plačuje šolnine. Šolnine so zadale ne le visokošolcem, ampak tudi srednješolcem neizmeren udarec, katerega neugodne posledice naraščajo in se širijo iz dneva v dan. Ogromni dotok novih, svežih, mladih moči, voljnih in željnih višje izobrazbe, buta in se zajezi ob trdni steni šolnin. Izgubljajo se v poklice, ki nikakor ne ustrezajo njihovim sposobnostim in zmožnostim. Pravijo, da opravičuje težki gospodarski položaj in nadprodukcija inteligence, obstoj šolnin! Kakšna obupna uračunje-nost. Mladini, kateri toliko ob vsaki priliki poudarjajo njen pomen za »bodočnost naroda«, hočejo ubiti njene polete z ekonomskimi ovirami! Kdor dela to, mu očitno ni do čim širše narodove kulture in izobrazbe, štednja z delovnimi močmi, to mu je najvišja zapoved. Ako primerjamo statistiko šolnin iz 1. 1932, ko so jih uvedli, z letom 1934 in z najnovejšo porazdelitvijo šolnin iz 1. 1935, pridemo do nasled- Zimski semester 1932/33 Prva davčna co xj l/l o xo -- KO . > —j • u U podlaga iz leta 1934 Idmei šolnir O 0) ■4J O V) O C3 -*-?(/> O- U K/D K/D - 300 357 60-50.000 200 1343 Skupaj 1700 Zimski semester 1934/35 Tretja davčna 2 i- ^ o t« 9 podlaga iz leta 1935 "i 5 ■g . E £ •> t >« u o m £-.2 O x/) >*£-v JZ . » i/i g j O M ^ *o _• oj-2 Skupaj O ^ ojo-žaj, v katerem so morale izdati vsa ta dovoljenja in ne bi smel izkoriščati tolerance dijaštva? Čudno. Dijaštvo, ki se mu vedno očita prenapetost, te stvari razume. Univerzitetni profesor jih ne razume. Če bi ne bilo prav v dijaštvu toliko res akademske tolerance, bi bile besede g. profesorja Erlicha naravnost poziv k incidentu. ZA TELEFON PRI VRATARJU. Kot že nekajkrat, se znova oglašamo s prošnjo, da bi se v vratarjevi loži namestil telefon za dijaštvo. Naš predlog je lani propadel, ker pač ni bilo denarja. V letošnjem letu ima univerza četrt milijona za popravilo in izpopolnitve na univerzitetnih poslopjih in ne dvomimo, da bi bilo ob nekoliko dobre vol je mogoče prigospodariti tistih par stotakov, ki jih je treba investirati. Pomagano bo vratarju, ki je iz svetovne vojne pohabljen in mu je težka pot na rektorat, ki jo mora napraviti za vsako malenkost nekajkrat dnevno in ustreženo bo dijaštvu, ki telefon v centralnem univerzitetnem poslopju pač rabi. Nastavi naj se primerna pristojbina, da ne bo izkoriščanja in da bodo mirni tisti, ki žive v prepričanju, da bi imela univerza samo škodo. D' A. KANSKY KEMIČNA tvobnica KEMIJA FIZIKA MEDICINA HIGIENA LJUBLJANA, KREKOV TRG 7 USTANOVLJENO LETA 1886 VELETRGOVINA A. ŠARABON UUBUANA TELEFON 26-66 Uvoz kolonijalne robe. Veletrgovina z deželnimi pridelki. Velepražar-na za kavo. - Mlini za dišave. - Glavna zaloga rudninskih vodš. m ni i uiumii KONGRESNI TRG Knjigarna “ znanstvena in leposlovna literatura. Tehnične in pisarniške potrebščine- ris a I n a orodja kotomeri, logaritmična računala, prizmatična ravnila, risalni papir, nalivna peresa. V naši založbi je izšla dr. ing. M. Kasala Gradjevinska mehanika v teoriji i praksi. (I. knjiga: Statički i odredjeni sistemi) (II knjiga: Statički odredjeni rešetkasti sistemi i opšta teorija statički ne-odredjenih sistema.) Urejuje uredniški odbor. Za uredništvo odgovarja Evgenij Ravnihar. — Izhaja vsak teden. — Naročnina: akademiki 4 Din, vsi drugi 5 Din mesečno. — Ček. račun: Ljubljana, štev. 16.465. — Izdaja konzorcij, predstavnik Viktor Turnšek. — Uredništvo in uprava: Ljubljana, Univerza kralja Aleksandra I. — Tiaka tiskarna »Slovenija«, predstavnik A. Kolman. Vsi v Ljubljani.