SPREMEMBE IN DOPOLNITVE DOGOVORA O TEMELJIH DRUŽBENEGA PLANA OBČINE LJUBLJANA-ŠIŠKA ZA OBDOBJE 1981—1985 S PREČIŠČENIM BESEDILOM (obrazložitev) Spremembe in dopolnitve dogovora o temeljih družbene-ga plana občine Ljubljana-šiška v letih 1981—1985 nare-kujejo spremenjeni materialni pogoji. Ker se je zadolženost države v zadnjem obdobju silovito povečala in je prišlo do nakopičenja nujnih odplačil najetih kreditov, je postala izvozna usmeritev gospodarstva ne samo nujnost, temveč imperativ. Zaradi zastoja gospodarskih gibanj v svetovnem merilu so se zmanjšale tudi možnosti za dodatno naje-manje kreditov v inozemstvu. Tako jugoslovansko gospo-darstvo ne more računati na dodatna tuja kreditna sred-stva, temveč le na odliv narodnega dohodka zaradi odpla-čila že najetih kreditov. Materialne možnosti so tako postale zelo ozke. Okviri razvoja, ki smo jih začrtali za to obdobje ob koncu leta 1980, so se zožili in realno ni mogoče računati na hitrejši napredek gospodarstva v letu 1981 in 1982, temveč šele v naslednjih letih. To dokazujejo rezultatl iz leta 1981, saj je realni družbeni proizvod nižji kot pa v letu 1980, pa tudi začetna gibanja v letu 1982 niso bolj vzpodbudna. Prihaja do motenj v proizvodnih procesih zaradi pomanjkanja su-rovin in reprodukcijskega materiala, kopičijo se zaloge nedovršene proizvodnje, likvidnost je. ogrožena. Svoj vpliv na formiranje dohodka ima revalorizacija osnovnih sred-stev in povišane amortizacijske stopnje, pritiski na cene in na razmerja delitve. Kljub temu ne smemo bitj pesimisti. Realno je treba oceniti svoje možnosti, aktivirati svoje rezerve v kapaci-tetah in človeških sposobnostih, delovnih navadah in tudi v miselnem pristopu do vseh faz reprodukcijskega procesa. Zato daje Izvršni svet v javno razpravo Osnutek spre-memb in dopolnitev dogovora o temeljih družbenega plana občine Ljubljana-Šiška v letih 1981—1985. Delegati prej-šnjega sklica so sprejelj Analizo spremenjenih pogojev, Odlok o pripravi in sprejetju sprememb in dopolnitev druž-benega plana ter Stališča Izvršnega sveta skupščine obči-ne za spremembo in dopolnitev planskih aktov. Iz navedenih sprejetih dokumentov sledi, da so spremem-be in dopolnitve nujne. Besedilo osnutka sprememb in do-polnitev Družbenega dogovora predlaga Izvršni svet v jav-no razpravo v celoti, t. j. v prečiščenem besedilu spreme-njeni teksti oziroma številke so pisane z velikimi črkami oz. podčrtane. Eventualno izpadlj teksti so razvidni iz prvotnega besedila družbenega dogovora. Pri izdelavi Osnutka sprememb in dopolnitev Družbene-ga dogovora so sodelovali poleg vseh komitejev, strokovnih služb in sekretariatov tudi vse slrokovne službe samo-upravnih interesnih skupnosti. Osnovne spremembe se nanašajajo na posamezne člene ali poglavja: 1. Zaradi skromnejših razvojnih možnostl so zmanjšane rasti osnovnih ekonomskih kategorij in določena odvisnost osnovnih razmerij v delitvi od rasti ©lementov družbenega proizvoda. 2. Opredelitev obveznostj za hitrejšo rast sredstev za akumulacijo od družbenega proizvoda in o zaostajanju ostalih načinov porabe za njegovo rastjo. 3. Kriteriji investiranja so v tekstu ostali neizpremenjeni; ker jih vsakodnevna praksa vseh činiteljev pristojnih orga-nov sproti prilagaja pogojem gospodarjenja bi bilo brez haska, da bi vključevali v tekst Dogovora pogoje za prvo tromesečje 1982. 4. Pri gradbeništvu smo opustili idejo o ustanovitvi kon-zorcijskega telesa. 5. Na področju prometa in zvez je predvidena obveza za izdelavo dokumentacije drugega tira proge Jesenic&— Ljubljana, obvozne proge Laze—Vižmarje—Dolgi most in potniške postaje v Ljubljani. 6. Javni mestni in primestni promet naj bi dobil status komunalne dejavnosti posebnega pomena, za razvoj katere naj bi združevalo sredstva združeno delo Ljubljane; usta-novljena naj bi bila posebna skupnost potniškega prometa. 7. Na področju trgovine smatramo za nujno, da se izbolj-ša oskrba tudi z neživilskimi proizvodi in da je umestno zagotoviti odpiranje pogodbenih trgovin v tistih predelih naše občine, kjer združeno delo zaradi nizkega prometa ne kaže interesa (Bukovica-Šinkov turn, Trnovec-Topol, Zgornja in Spodnja Senica, Rašica, Toško čelo, KS Preska). 8. V gostinstvu ne predvidevamo novih investicij, ker združeno delo v sedanjem trenutku ne razpolaga z zado-stnimi sredstvi, kredithih virov pa ne moremo pričakovati v večji meri; kolikor bodo, bodo bolj izjema kot pravilo. 9. Na področju turizma je poudarjen inozemski turizem in načini pritegnitve tujcev. Za rekreacijski turizem ie poudarjena potreba po skladnem razvoju v okviru dogo-vora na mestni ravni. 10. Na področju drobnega gospodarstva sta iz predvn denih površin izločeni dve coni, ki nista vključeni v pro gram izgradnje. 11. Pri stanovanjskem gospodarstvu so upoštevane nujne korekcije zaradi zmanjšanja razpoložljivih sredstev. šte-vilo predvidenih zgrajenih stanovanj se bo znižalo od 3200 na 2907, medtem ko se struktura družbene in individualne gradnje ne bo spremenila. 12. Na področju komunalnega gospodarstva je največ sprememb: — zmanjšanje števila zazidalnih načrtov za soseske, stanovanjsko in industrijsko izgradnjo — zmanjšanje obsega sosesk in sredstev za pripravo in spremljanje zemljišč izgradnje komunalnih naprav za in-dividualno in kolektivno rabo ter njihovo vzdrževanje — spremembe virov financiranja za vse vrste dejavnosti, zlasti za povečanje lastne udeležbe investitorjev nekaterih prerazporeditev v deležih prispevkov, zmanjšanju kreditnih sredstev in 50 % (doslej 40 %), samoprispevka občanov po posameznih KS ali pa plačilo sorazmernega deleža za priključek na posamezne komunalne naprave — izrecna nastavitev, da je mogoče naložbe za potrebe mestnega potniškega prometa realiziratj le ob solidarno-stnem združevanju, ker ustvarjena akumulacija in amor-tizacija SOZD Sap-Viator DO Mestni potniški promet ne zadošča. 13. Pri varstvu pred požarom so predvidene spremembe pri prihodkih, odhodkih, investicijah in nabavi večje gasil-ske opreme. 14. Poglavje o razvoju družbenih dejavnosti je potrebno spremeniti tako v njegovem vsebinsko programskem delu, kakor tudi v materialnem delu. Glede na to, da bodo fl-nančne možnosti bistveno manjše, kot je bilo planirano, 58 bo potrebno v vseh SIS pripraviti nove izračune, da bodo sredstva za skupno porabo zaostajala za 10% od rastl bruto dohodka. Zato bodo morale vse SIS poiskati mož-nostj za skrčenje svojih programov in opredeliti prioritete področja dejavnosti ter preveriti normative in standarde. Glede na to, da bodo v naslednjih mesecih vse SIS obravnavale osnutke in sprejemale predloge sprememb in dopolnitev srednjeročnih planskih dokumentov spreml-njamo poglavje dogovora o družbenih dejavnosti le v obse-gu do sedaj znanih možnih okvirov razvoja. 15. Na področju družbene samozaščite gre za spremem-be, ki v širšem smislu pomenijo podrobnejšo in konkretno opredelitev nalog (105. člen). 16. Pri gospodarjenju s prostorom so naloge smiselno grupirane. 17. V poglavju 17 — Kadrovska politika so združena do-ločila o izvajanju kadrovske politike (bivša 14. in 15. čl.) ter točno navedeni naslovi dogovorov, ki na tem področju ve-Ijajo (čl. 113. in 114.). 18. Poglavje 18 predstavlja Komunalni sistem. Za razli-ko od Dogovora, ki je to obdelal v podtočkah poglavja Temelji občinskega razvoja, predlagamo komunalni sistem samostojno poglavje, prav tako pa tudi Družbenopolitične organizacije kot samostojno 19. poglavje. Izvršnl svet