Marija Makarovič Zdravstvena kultura ob zgledu dolenjske vasi V članku so obdelane nekatere teme iz zdravstvene kulture nekdanjega kmeč- kega in v zadnjih dveh desetletjih kmečko-delavskega naselja, ki sodi v kra- jevno skupnost Šentvid pri Stični. Vas je štela leta 1981, ko je bilo zbrano gra- divo, približno 20 hiš, v katerih je živelo nad 80 ljudi.' Ugotovitve mikroetnomedicinske obravnave temeljijo na podatkih v rojstnih in mrliških matičnih knjigah^ ustnih pričevanjih^ in anketi''. - V rojstnih matičnih knjigah so od leta 1771 dalje vpisani v vasi rojeni otroci. V mrliških knjigah pa so od leta 1784 zapisani poleg starosti umrlih vaščanov različni in za starejše obdobje večkrat nezanesljivi vzroki smrti. Kljub temu pa dajejo podatke o stopnji nekdanjega razpoznavanja vzrokov smrti oziroma vr- stah bolezni, za katerimi so umirali vaščani in vaščanke. - Zapisi ustnih pričevanj starejših in pretežno v vasi rojenih pripovedovalcev pričajo o nestrokovnem, preprostem zdravljenju z naravnimi zdravili in o nači- nih zamrlega čarovnega zdravljenja nekaterih bolezni. - Odgovori na anketna vprašanja, na katera je odgovarjalo devet moških in tri- najst žensk, starih od osemnajst do petinsedemdeset let, pa razkrivajo odnos večine odraslih vaščanov do starosti, zdravja in bolezni, strokovne zdravstvene službe in nekaterih odklonilnih medikosocialnih pojavov. 1. Vzroki smrti in starost umrlih vaščanov Gibanje prebivalstva, kot ga kažejo rojstne in mrliške knjige od leta 1771 da- lje,^ je bilo tja do konca druge svetovne vojne dokaj enakovredno. Odtlej pa so opazna manjša nihanja. Pri umrlih so vpisani različni vzroki smrti. ' Po posvetovanju z nekaterimi vaščani sem se odločila, da naselja in pripovedovalcev ne bom imenovala. ^ Upoštevane so bile rojstne knjige župnije Šentvid pri Stični za leta: 1771-1784, 1785-1792, 1793-1803, 1804-1810, 1811-1820, 1821-1831, 1832-1846, 1835-1870, 1871-1900, 1901- -1920, 1921-1935, 1936-1964, 1965-1980 in mrliške knjige za leta: 1771-1784, 1785-1796, 1797-1812, 1812-1820, 1821-1847, 1835-1885, 1886-1920, 1921-1964, 1965-1980. Starejše knjige hrani poleg župnijskega urada v Šentvidu pri Stični tudi Nadškofijski arhiv v Ljubljani. Podatki od leta 1965 dalje so bili izpisani na krajevnem uradu Šentvid pri Stični. ' Makarovič Marija: Terenski zapiski iz obravnavanega naselja, leta 1981. Zapiske hrani arhiv Slovenskega etnografskega muzeja v Ljubljani. " Makarovič Marija: Anketni popisi, izpolnjeni leta 1981. ' Pod opombo 2 navedeni viri. 10 Marija Makarovič Tako se je na primer v obdobju 1771 do 1800 rodilo 91 otrok, umrlo pa 68 vaš- čanov, torej 23 manj, kot je bilo rojenili. V obdobju 1801 do 1850, ko se je rodi- lo 69 otrok, pa je umrlo 67 vaščanov. Od leta 1784 dalje, ko so v mrliške matice zapisali že prve latinske in leto kasneje tudi nemške diagnoze - vsekakor so bi- le tedaj dosti manj zanesljive kot v zadnjih letih - pa tja do konca leta 1980 je znanih blizu 70 vzrokov bolezni (ali vsaj bolezenskih znakov), za katerimi so umirali v obravnavani vasi. Novorojenci so obenem z materami razmeroma ma- lokrat umirali na porodu zaradi t.j. življenjske slabosti. Sicer pa je bila največja umrljivost otrok do tretjega leta in nekoliko manjša do desetega leta starosti (tab. 1). Tako je v obdobju 1771 do 1800, ko se je rodilo vsega 91 otrok, umrla skoraj tretjina do desetega leta, to je 28 (30,7 %) otrok, v obdobju 1801 do 1850, ko se je rodilo 69 otrok, pa nekaj več kot tretjina, to je 25 (36,2 %) otrok. Tako, kot je znano o nekaterih drugih vaseh,' so tudi tukaj v 18. in 19. stoletju matere številnih otrok izgubljale otroke leto za letom, tudi po dva na leto, npr. leta 1828 je v družini J.N. umrla 16.2. Uršula za grižo in 6.6. Marija zaradi vnetja grla. Skoraj praviloma je umrl nekaj dni ali mesecev za materjo tudi otrok, po- sebno če je bil v zgodnji otroški dobi; npr. leta 1846 je umrla 6.5. mati, nato 7.6. še trimesečni sin za grižo; 15.3.1891 38-letna mati in 9.10. sedemmesečna hči. Vzroki umiranja otrok so bili različni. Največkrat je vpisana že omenjena živ- ljenjska oslabelost ali oslabelost, nadalje gliste, božjast in nalezljive bolezni (npr. koze in oslovski kašelj). V obdobju od leta 1951 do 1980, ko je bilo na splošno bolj urejeno zdravstveno varstvo otrok in odraslih, je najmlajši vaščan umrl pri enaintridesetih letih. V mrliških matičnih knjigah so vpisane od leta 1784 dalje različne diagnoze. Naštejemo jih 70, to je nekaj manj, kot je vpisanih, ker vse niso čitljive. Pri majhnem številu prebivalstva in zato tudi umrlih se v posameznih obdobjih omenjajo posamezni vzroki po enkrat do trikrat, nekateri tudi večkrat in med njimi največkrat neopredeljen vzrok »starost« - sedemnajstkrat v prvi polovici 19. stoletja. V obdobju 1771 do 1800, ko je umrlo skupaj 68 prebivalcev, so bili vpisani tile vzroki: bodečica, bodeči katar, božjast, gliste, kolika, koze, krvava griža, nagla smrt, običajno, oslabelost, zaradi padca, vodenica, vročina in žolčna akutna vročina. Med naštetimi vzroki se več kot trikrat omenjata le žolčna akutna vro- čina, in sicer osemkrat, in neopredeljen vzrok »običajno« devetkrat. V obdobju 1801 do 1859 je umrlo vsega 68 ljudi. Med vzroki smrti so vpisani: aposten, angina, driska, gliste, izpuščaj, jetika, katar, krč, krvava griža, nagla smrt, naduha, običajno, ohromitev pljuč, oslovski kašelj, pljučni krč, slabost, starostna oslabelost, sušeča mrzlica, vnetje grla, vodenica, vročica, žolčna vročina. Med njimi se več kot trikrat omenjajo: božjast (štirikrat), slabost (pet- krat), jetika (sedemkrat), starostna oslabelost (desetkrat) in običajno (enajst- krat). ' Na primer: Predgrad v delu Marije Makarovič, Predgrad in Predgrajci, Kočevje 1985, str. 44. Zdravstvena kultura ob zgledu dolenjske vasi 11 V obdobju 1851 do 1900, ko je umrlo 87 vaščanov, so med vzroki smrti našteti: božjast, glistavost, griža, izroditev želodca, jetika, krč, krvava griža, naduha, onemoglost, oslovski kašelj, ošpice, pljučna jetika, pljučnica, prezgodnji porod, porodna mrzlica, razkroj krvi, slabost, snetljiva razjeda, starostna oslabelost, škrlatinka, tifus, utopitev, vodenica, vodenoglavost, vnetje trebušne mrene, vo- denica osrčnika, želodčni rak. Med njimi se več kot trikrat omenjajo: vodenica in glistavost po štirikrat, onemoglost petkrat, oslovski kašelj in naduha šestkrat, božjast sedemkrat, jetika devetkrat in starostna oslabelost trinajstkrat. V obdobju 1901 do 1950 so pri 68 umrlih zapisani med vzroki smrti: božjast, gliste, gripa in starost, jetika, kap, kašelj, možganska kap, mrtvorojen, mrtvoud, mrtvoud in božjast, naduha, naduha in starost, nesreča z mino, oslovski kašelj, pljučnica, prehlajenje, prezgodnji porod, slabokrvnost, srčna vodenica, starost, težek porod, vodenica, vratinka, želodčna bolezen. Med vzroki smrti se več kot trikrat omenjajo slabost in jetika (petkrat), pljučnica (šestkrat) in starost (se- demnajstkrat). V obdobju 1951 do 1980 pa so pri 24 umrlih zapisani tile vzroki smrti: božjastni napad, gangrena, možganska kap, odpoved srca, pljučni edem, pljučnica, rak želodca, rak pljuč, rak jeter, sladkorna bolezen, srčna kap, srčna napaka, sta- rost in uremija. Med njimi se največ vzrokov smrti omenja le po enkrat do dva- krat. Po vpisih v mrliških knjigah nadalje povzemamo, da je od leta 1784 dalje naj- več moških in žensk umrlo »vsied starostne oslabelosti« (še v 19. stoletju so umirali zaradi tega od šestdesetega leta dalje). Ljudje srednjih let so umirali za raznimi boleznimi, npr. za vodenico, astmo, pljučnico, jetiko in grižo. Vendar je zanimivo, da epidemiji kolere leta 1855 in griže leta 1895, ki sta v celotni fari terjali 57 žrtev, v obravnavani vasi nista umorili nikogar. Epidemija akutne žolčne vročine pa je v letu 1790/91 pobrala osem vaščanov, pri nekaterih dru- žinah tudi po dva, starih od 2 dni do 48 let. Želodčni rak se prvikrat omenja leta 1868 pri šestdesetletnem kmetu. V obdobju 1951 do 1980 pa so pogostejši vzroki smrti poleg srčne in možganske kapi tudi rak želodca ter jeter in pljuč po letu 1960. Nekdanja nizka higienska in življenjska raven, nalezljive bolezni in pomanjk- ljivo ali sploh nikakršno zdravsteno varstvo so povzročali umrljivost otrok in prezgodnje umiranje odraslih, tako, kot kažejo podobne etnomedicinske raz- iskave za nekatere druge vasi.^ Po vsej verjetnosti so si tudi vaščani tembolj zapomnili tiste redke posameznike, ki so dočakali veliko starost. Odtod ne- dvomno tudi neutemeljene predstave, da so bili ljudje včasih bolj trdni in zdravi in da so zaradi tega dočakali veliko starost.^ ' Marija Makarovič, n.d., str. 45, in ista, Strojna in Strojanci, Ljubljana 1982, str. 90. * Makarovič Marija: Zdravstvena kultura na zgledu Orove vasi, Polzela 1984, str. 345. 12 Marija Mai Mišljena so doslej tako raziskana naselja v delih avtorice pričujočega sestavka, navedenih pod opombami 6-8. 16 Marija Makarovič VeČina moškili in žensk je, verjetno tudi pod vplivom zdravstvenega čtiva mne- nja, da slabo duševno počutje povzroča tudi slabo telesno počutje. Eden iz- med kmetov srednjih let je še dodatno opisal svoje slabo duševno počutje: »Prideš bolj zmatran, kot če bi fajn fizično delal, če kaj študirat in študiraš, če te kaj žre«, in ena izmed žensk prav tako: »Si zanič, tako da ti vse iz rok leti«. Tudi znanje vaščanov o nalezljivih boleznih je skromno. Večinoma temelji na lastnih izkušnjah ali pa je povzeto po poljudnih sestavkih v dnevnih časnikih ali revijah. Moški so najpogosteje omenjali gripo, meningitis, tuberkulozo in redki tifus, drisko, nahod in pljučnico, ženske pa otroške bolezni, jetiko, tifus, rak in spolno bolezen. Kazno je, da so med nalezljivimi boleznimi le ženske navajale otroške bolezni. To tudi priča, da se ženske dosti bolj kot moški ukvarjajo z otroki, zlasti takrat, ko so bolni in se moški najraje držijo ob strani. Moški in ženske so našteli po enega ali več načinov, kako naj bi se prenašale nalezljive bolezni. Na splošno, nestrukturirano vprašanje, so zategadelj prosto odgovarjali in navajali razne možnosti okužbe. Med njimi so moški največkrat navedli stik ali dotik z bolnim človekom, ženske pa bacile, dalje še bakterije, umazanijo, podedovane obleke, okužen zrak, mrčes in okuženo hrano. Ob tem je zanimivo, da je zlasti pri ženskah zakoreninjeno mnenje, da se »bolezen prenaša po kljukah«. Ena izmed žensk je svoj odgovor še posebej utemeljila, da se zato vedno umije, ko pride domov, če je bila po opravkih in je morala odpirati vrata. Med neozdravljivimi boleznimi so v tej vasi na prvo mesto uvrstili raka, podob- no kot tudi v nekaterih drugih naseljih." V skladu s poljudnoznanstvenim bra- njem pa so vsaj nekateri ponavljali, da »raka tudi že ozdravijo«. Poleg raka so med neozdravljivimi boleznimi našteli še nekatere, največkrat tiste, ki vprašane same mučijo že vrsto let. Zaradi neuspešnega zdravljenja so zato menili, da so neozdravljive bolezni astma, sladkorna bolezen, revmatizem in bolezen srca. Naj še omenimo, da se je tudi v obravnavani vasi zadnja leta strah, ki ga je ne- kdaj zbujala jetika, prenesel na raka. To potrjujejo številna mnenja vaščanov. Prav tako se je v usmerjenih razgovorih pokazalo, da je strah pred dolgotrajno, neozdravljivo in trpljenja polno boleznijo večkrat navzoč, zlasti pri tistih, ki so jo doživljali pri svojcih in so že v letih. Zato je razumljivo, da so pri preizkus- nem vprašanju: Kakšno smrt bi si želeli? prav tako kot mlajši vsaj pogojno od- govorili, da »hitro«, kar pomeni kap. Zanimivo pa je, da so na drugo preizkusno vprašanje: Kaj bi si želeli, če bi bili neozdravljivo bolni? odgovarjali večinoma v nasprotju s prejšnjim odgovorom. Le en moški in ženska sta namreč odgovori- la, da bi si želela čimprejšnje smrti, drugi pa so zagotavljali, da bi še vedno upali v ozdravljenje in si prizadevali ozdraveti. Redke, med njimi večinoma ver- ne ženske pa bi vdano čakale konca. " Mišljena so doslej tako raziskana naselja v delih avtorice pričujočega sestavka, navedenih pod opombami 6-8. i Zdravstvena kultura ob zgledu dolenjske vasi 17 3. Zdravilstvo Za zdravljenje nekaterih, na splošno le lažjih notranjih in zunanjih bolezni ne- kateri domačini še vedno uporabljajo naravna zdravila. Poleg zdravilnih zelišč so v rabi še nekatera druga naravna zdravila rastlinskega, živalskega ali mine- ralnega izvora. Podedovano zdravilsko znanje je pičlo. Zato ga po potrebi čr- pajo, tako kot je bilo verjetno vsaj deloma v navadi že v 19. stoletju, iz raznih zdravilskih knjig in sestavkov. Naslednji seznam obsega 16 rastlin,'^ ki jih še večinoma uporabljajo za zdrav- ljenje v seznamu naštetih bolezni: Bezeg - Sambucus nigra: čaj iz cvetja za vneto grlo ali katar Borovnica - Vaccinium myrtillus: posušeni plodovi v čaju ali suhi proti driski Česen - Allium sativum: sok med hrano ali plodovi kot ogrlica proti glistam Hermelika - Sedum maximum: v žganju namočeni listi za mazanje pri revma- tizmu Kamilica - Chamomilla recutita: čaj iz cvetja zoper trebušne krče, prehlad, sla- bo prebavo in za izpiranje vnetih oči ali po kapljicah v bolno uho Kopriva - Urtica dioica: čaj za izpiranje za boljšo rast las Lilija - Lilium sp.: v žganju namočen cvet zoper trebušne krče Lipa - Tilia platyphyllos: cvetje v čaju zoper katar in prehlad Lovor - Laurus nobilis: vdihavanje dima iz posušenih lovorovih listov, sivke in orehove lupine zoper bolečine v glavi Oreh - Juglans regia (glej lovor) Osat - Cirsium sp.: sok iz svežih listov za krvaveče rane Pelin - Artemisia absinthium: čaj iz posušenih listov zoper kašelj in pomanjka- nje apetita, s slanino stolčeni listi za gnojne rane, čikanje listov zoper jetiko Sivka - Lavandula officinalis (glej lovor) Tavžentroža - Centaurium minus: čaj iz cvetja zoper predlad in nahod Trpotec suličasti - Plantago lanceolata: sok sveže rastline za rane Zelje - Brassica oleracea: obkladki zoper mrzlico, vročino in za opekline V zvezi z domačimi zdravili je bilo zastavljeno vprašanje: Kaj menite, da je bolje Pri določanju botaničnih slovenskih in latinskih imen sem uporabljala priročnike: Pavle Bo- hinc, Slovenske zdravilne rastline, Ljubljana 1979; Heinrich Neuthaler, Zdravilna zelišča, Trst 1977; Richard VJWiort, Zdravilne rastline in njih uporaba, Ljubljana 1980. 18 Marija Makarovič - piti zdravilne čaje ali jemati tablete? Večina moških in žensk je izjavila, da je i »bolje, vsekakor le pri lažjih boleznih piti čaje, če se le da, ker je bolj naravno, : ker so tablete mamila«. V skladu s takšnim prepričanjem imajo tako rekoč pri ; vsaki hiši nekaj osnovnih zelišč, npr. kamilice, bezeg, lipovo cvetje in tavžent- rože. Večinoma jih naberejo ženske, ponekod jih tudi kupijo. Naj še omenimo, da redki vsak dan pijejo ta ali oni zdravilni čaj, večinoma si ga skuhajo po potrebi, če menijo, da se jih loteva bolezen ali da so bolni. Nekatere bolezni zdravijo ali so jih nekdaj zdravili še z nekaterimi drugimi na- ravnimi zdravili ali postopki. Ljudje so jih našteli dvanajst, in sicer: gretje - to- \ plo, v cunjo zavito opeko si pokladajo na trebuh pri žolčnih napadih in ženske ! pri trebušnih bolečinah; kisovi obkladki - mrzli obkladki pri izvinu; milo - ma- i zanje opeklin; mleko - politi na opeklino; olje - pogreto, lahko tudi v čebulnem ovoju, kapljati v boleče uho; pijavke - za puščanje krvi, še okoli leta 1920; rosa - hoja po rosi, če bolijo noge; slanina - (glej pri pelinu); sol - držanje nog v topli slani vodi, če boli zob; studenčnica - s studenčnico v Ješčah so si umivali vne- te oči; urin - za sveže rane; žganje - (glej pri hermeliki). Poleg zdravljenja z naravnimi zdravili so bili vsaj še v prvih letih po drugi sve- tovni vojni v navadi tudi nekateri čarovni zdravilski postopki. Med zbiranjem gradiva so bili znani le še redki. Med njimi so pričevalci omenjali tiste, ki so jih sami preizkusili, npr. zdravljenje bradavic z zavezovanjem vozlov na sukanec, ki so ga odvrgli pod kap v veri, da bodo bradavice izginile, ko bo sprhnel sukanec; dalje zdravljenje ječmena na očesu s kretnjami žetve in zagovarjanjem: »Ječmen žanjem, čipkam dajem, slamca pa ke mečem« (ponovi se trikrat). i 4. Razmerje do strokovnega zdravstva Obisk zdravnika V obdobju po drugi svetovni vojni se je postopoma urejalo socialno varstvo, zato tudi vaščani pogosteje hodijo k zdravniku, predvsem ob resnejših obole- njih. Večinoma pa morajo, prej kot se odpravijo v ambulanto, tako moški kot ženske, premagati oseben odpor do zdravnika. Tako pričajo odgovori na vprašanja. Večina vaščanov je poudarila, da se le i stežka odpravijo k zdravniku. Med vzroki so omenjali, da je treba dolgo čakati in da se tudi sicer pri zdravniku neprijetno počutijo. Med utemeljitvami je bila tudi tale: »Če greš zdrav tja, bolan rataš«. Ena izmed žensk pa je povedala, ka- ko se izogne pretiranemu čakanju - gre k tistemu zdravniku, ki ga ljudje ne marajo, pa ni treba čakati. Večina vprašanih moških in žensk se, vsaj po njihovem prepričanju, odpravi ki zdravniku tedaj, ko je treba, ko je »mus«. Svoje izjave so kmetje še podkrepili:; Zdravstvena kultura ob zgledu dolenjske vasi 19 »Kmetje smo vsi takšni, ko se noče in noče predjat, gremo k zdravniku. Kar odrivamo, ko res ne morem več delati, grem. Grem, če je takšna vročina, da ne bom doma speljal. Mora biti že fajn hudo«. Ženske pa so povedale bolj jedrna- to: »Kmet se odpravi k zdravniku v zadnjem trenutku«. Iz teh odgovorov in dodatnih usmerjenih vprašanj se da razbrati, da po mnenju kmetov hodijo kmetje delavci ali delavci pogosteje po zdravniško pomoč. Tudi iz pogovorov na vprašanje: Ali poznate človeka, ki gre za vsako figo k zdravni- ku? se je dalo razbrati, da so mislili prav nanje. Zakaj je tako, je slikovito pove- dal starejši kmet: kmet je socialno zavarovan samo dotlej, dokler ne obleži v domači postelji, delavec pa tudi potem. Po mnenju nekaterih vaščanov že tako hodi približno 70 odstotkov ljudi k zdravniku brez potrebe, da »samo dren delajo in zato potrebni ne pridejo na vrsto«. Delavci hodijo zato, ker dobijo bolniško. »Se naredi bolnega, ker se mu zdi težko delat, pije in ko ima mačka gre v bolniško«. Še dosti večji odpor kot do zdravnikov morajo vsaj nekateri vaščani premago- vati,ko se odpravijo k zobozdravniku. Samo približno četrtina moških in žensk ga redno obiskuje. Ostali so svoje nikalne odgovore opravičevali podobno, to je s čakanjem: »Pri nas boš hodil dve leti, ti bo še ostalo izpadlo. Pijejo črno kavo in klepetajo«. Tudi zobozdravnikovo prizadevanje, da bi rešil bolni zob, je ena izmed vaščank odklonilno ocenila: »Ne hodim več, za en zob sem šla šestnajstkrat, ker so mi ga zdravili in potem izpulili«. Očitneje pa je eden poglavitnih vzrokov bojazen. Tako je razbrati iz podobnih odgovorov na vprašanje: Če vas je zobozdravnik odrešil bolečine in potem po- novno naročil, ali ste šli k njemu? »Ne, ker je bilo bolje, nisem šel, se ga bo- jim«. O vplivu zdravnikovega vedenja Ob bolezni se občutljivost ljudi poveča, posebno če jo spremljata skrb za zdravje in strah pred zdravnikom. S tem postanejo tudi odzivi na bolj ali manj človečno ravnanje zdravstvenega osebja dosti bolj osebni, zlasti pri tistih lju- deh, pri katerih so vzroki bolezni bolj duševne kot telesne narave. Če se zavedamo tega, lahko razumemo, da so tudi v obravnavani vasi po- dobno odgovarjali na vprašanje: Kakšne naj bi bile lastnosti dobrega zdra- vnika? kot v nekaterih drugih že raziskanih naseljih. Na prvem mestu so naved- li prijaznost, takoj nato pa, da se mora zanimati za bolnikovo bolezen in da mora biti dober strokovnjak, ki tudi odkrito pove, kakšno bolezen imaš. Tudi v usmerjenih razgovorih se je pokazalo, da pri vseh psihosomatskih teža- vah ljudem dosti pomeni zdravnikovo prijazno vedenje. Ali kot je povedala ženska, ki je sicer odgovorila, da ne hodi k zdravniku (morda prav zaradi nje- 20 Marija Makarovič govega neprijaznega odnosa): »Prijazen naj bo, zato da se ga ne bojiš že od daleč«. Mlajši kvalificirani delavec pa je utemeljil pomen prijaznosti s tem, da takemu zdravniku bolj zaupaš. Iz odgovora kmeta srednjih let pa se razbere, da poraja zdravnikovo neprijazno obnašanje tudi občutek neenakovrednosti, manj- vrednosti: »Naj bo zdravnik takšen, da ima bolnika za enakovrednega, ne pa za cigana«. Tudi vprašanje o vplivu zdravnikovega vedenja na splošno počutje je bilo za- stavljeno z željo, da bi ljudje odgovarjali po svoje, ne omejeni v vnaprej ponu- jene obrazce. Razen enega moškega, ki je odgovoril, da nanj ne vpliva zdrav- nikovo vedenje, so vsi odgovorili, da se bolje počutijo, če je zdravnik prijazen. Odgovore so takole utemeljevali: »To je pol zdravila, bolj zdrav greš ven, te olajša, imaš zaupanje vanj, si že kar bolj zdrav, njegova beseda bolj zaleže kot zdravila, se takoj bolje počutiš, ga upaš kaj vprašati«. Pomen zdravnikove prijaznosti so pojasnjevali tudi z znanimi zgledi: »Mama so hodili k dr. Fedranu, ki je bil za vso šentviško in stisko faro, pa so bili zdravi, ko so prišli nazaj, ker je bil prijazen zdravnik«. Vsi tisti, ki so že doživeli, da je bil zdravnik z njimi neprijazen, »oduren«, so po- dobno ocenjevali posledice takšnega vedenja: »Če je oduren, te vse mine, po- staneš živčen, počutiš se manjvrednega in s tem sklepaš, da nima smisla hoditi k zdravniku. Si že tako reven, potem si slabe volje. Si še bolj bolan«. Zanimivo je, da je večina moških in žensk vsaj pogojno zatrjevala, da bi nepri- jaznemu zdravniku povedali, kar mu gre. V praksi pa so vsi , ki so se srečali z »odurnim« ravnali prav nasprotno, ker so bili mnenja: »Si raje tiho, ker misliš, mogoče mi bo še prav prišel. Potihem si mislim: če nisi za zdravnika, pojdi pra- šiče futrat. Si užaljen, nimaš korajže, da bi kaj rekel, imaš občutek manjvredno- sti«. Precej podobno kot zdravnikovo vedenje doživljajo domačini tudi njegovo mnenje o bolezni. Vsaj tako sklepamo po odgovorih na vprašanje: Kako ste se (bi se) počutili, če vas je (bi) zdravnik prepričeval, da z vašo boleznijo ni nič hudega? Največkrat so sledili jedrnati odgovori: »Si že bolj zdrav«. Ponekod pa je odkrita zdravnikova beseda o bolezenskem stanju povzročila prav na- sprotno. Vsaj tako sklepamo po besedah ženske s kronično astmo: »Zdravnik mi je pri dvaintridesetih letih rekel, da se ne bom nikoli pozdravila, spravil me je v velik obup, nespečnost in hud astmatičen napad«. Kako velik je pomen dobrega osebnega stika z zdravnikom, pričajo tudi odgo- vori na vprašanje: Če bi imeli na izbiro, da vas pregleda zdravnik ali zdravnik robot, h komu bi se raje zatekli? Večina žensk in večina moških je odgovorila, da bi šli raje k zdravniku. Svoje stališče so utemeljevali z besedami: »Zato, ker se pogovoriš, človeku lahko več zaupaš, lahko še kaj zraven povprašaš, bolj se zaneseš, robotu ne bi verjela: stroj je stroj, si bolj v stiku s človekom«. Mlajši Zdravstvena kultura ob zgledu dolenjske vasi 21 moški in ženska, ki sta se odločila za robota, pa sta svojo odločitev podprla z besedami: »Robot te temeljito pregleda in se ne zmoti«. Kmet srednjih let, ki bi šel k zdravniku in k robotu, pa je menil, da bi njuni mnenji primerjal. V primerjavi s preteklostjo je tudi v obravnavanem naselju omajano zaupanje v zdravnikovo ugotavljanje bolezni in zdravljenje. Vsaj tako kažejo odgovori na vprašanje: Ali zdravniku zaupate in verjamete? Le četrtina moških in nekaj več žensk je odgovorilo, da popolnoma, drugi pa, da mu zaupajo le deloma. Med vzroki nezaupanja sta nedvomno širše znanje in obzorje ljudi, ki tudi tukaj manjšata razdaljo med nekdanjim popolnoma nekritičnim in podrejenim od- nosom preprostejših ljudi do izobražencev. Odnos do zdravil V razmerju do zdravil so vaščani podobnega mnenja, kot se kaže v podobnih raziskavah.'^ Razen ene ženske so vsi moški in ženske mnenja, da zdravila hkrati škodijo in koristijo. To so tudi bolj ali manj preprosto utemeljevali: »Če jih predolgo jem- lješ, škodijo, če jih preveč ješ in če se ne ujemajo z boleznijo. Zdravilo je strup, se tepe z drugimi življenjskimi organizmi, zato bolj škodi kot nuca«. Nekaj žensk je skušalo svoje odklonilno mnenje o zdravilih nekoliko omiliti: »Škodijo, vendar moraš imeti vanje zaupanje, da ti bo pomagalo. Škodijo, vendar na to ne misliš, želiš le, da bi ti pomagalo. Za eno bolezen koristijo, za tri druge pa škodijo«. Očitno so podobna mnenja o škodljivosti ali o delni zdravilnosti zdravil vzrok, da približno polovica vprašanih, ki jim je zdravnik že kdaj predpisal zdravilo, jemlje zdravila le toliko časa, dokler se ne počuti bolje. Drugi pa so jemali predpisane doze v celoti. Tudi tukaj je navada, da ljudje večino predpisanih zdravil, ki jih niso porabili do konca, hranijo. Na vprašanje, zakaj jih ne zavržejo, je približno polovica žensk in nekaj moških odgovorilo, da zato, ker jih ob morebitni ponovitvi bolezni spet vzamejo. Drugi pa hranijo zdravila iz navade, vendar si jih, če ponovno zbolijo, ne upajo jemati. Za lažje bolezni si po svoji presoji ali po nasvetu v lekarni kupujejo zdravila brez recepta. Med njimi sta najbolj priljubljena aspirin in plivadon. Za takšne nakupe se odločajo zato, ker menijo, da se ne splača hoditi k zdravniku, ker je bolezen lažje oblike in ker bi bilo treba v ambulanti čakati, tako pa je enostav- neje. Dva moška sta celo menila, da »lekarnar prav toliko ali celo več ve o zdravilih kot zdravnik, ker se spozna na njihov sestav, ker jih mora mešati«. " Pod opombo 6-8 navedena dela. 22 Marija Makarovič 5. Alkoholizem in samomorilstvo Odnos do alkohola in alkoholizma Alkoholne pijače, predvsem doma pridelano vino, so bile že v preteklosti se- stavni del prehrane. Odtod tudi zdaj vsakodnevno bolj ali manj zmirno pitje alkohola in strpnost do pitja alkohola in alkoholizma. V vasi, v kateri sta očitna alkoholika le en moški in dve starejši ženski, sicer večino moških pije vino ali kakšno drugo alkoholno pijačo vsak dan, le redki pa, tako kot večina žensk, občasno. Poleti spijejo moški blizu liter vina na dan, pozimi pa manj ali ga sploh ne pijejo. Posamezniki občasno srknejo šilce žga- nja, steklenico piva ali kozarček encijana. Iz usmerjenih razgovorov se je dalo ugotoviti, da je moškim alkohol del vsakdanje hrane ob težaškem delu. Pozimi, ko se delo unese, popijejo manj vina. Zato vsaj za zdaj tradicionalno pitje do- ma pridelanega vina pri večini ne kaže duševnih in telesnih posledic. V skladu s tradicijo seveda tako moški kot ženske večinoma menijo, da vsa- kodnevno in zmerno pitje alkohola ni škodljivo. To so še utemeljevali po svoje: »Če delaš, se zdelaš, se znojiš in alkohola sploh ne čutiš, pa četudi popiješ pol deci šnopsa. Če pa posedaš ali hodiš spat pa kmalu izgubiš barvo«. V zvezi s tem je razumljivo še mnenje domačinov, da podnevi popita pijača ne škoduje, popita zvečer pa. Na vprašanje o koristnosti alkohola je večina odgovorila s podedovanim mne- njem, da vino daje moč, ker »ob vodi ne boš daleč prišel«. Svojo privrženost pitju vina so nekateri podkrepili z znanimi zgledi ali s svojimi izkušnjami: »Je dobro, da ga enkrat na mesec malo popiješ, si sprostiš živce v dobri družbi, al- kohol ne spusti noter nekatere bolezni. Ženska je tri ure pijana ležala na snegu pa ni zmrznila. So težka dela, če ne boš pil, ne boš zdržal. Voda je voda, zato je treba kos kruha, 2 del vina, pol klobase in spet delaš naprej«. Doživljanje opitosti V okolju, v katerem je doma pridelano vino že v preteklosti omogočalo vsa- kodnevno uživanje alkohola, so dane precejšnje možnosti za to, da so družin- ski člani vsaj občasno priče opitih svojcev. Odgovori na vprašanje v zvezi s tem pa prav presenečajo. Večina moških na- mreč še ni videla pijanega očeta, ženske pa so večinoma že večkrat videle opi- tega očeta ali moža. Opitost starša ali zakonca so ženske prav tako kot moški doživljali večinoma prizadeto: »Neprijetno je, da se takšen kaže v družbi in po- tem ljudje govorijo o njem«. Iz usmerjenih odgovorov ugotavljamo, da je tudi od vedenja opitega človeka odvisno to, kako ga svojci doživljajo. »Moj se samo smeje, nisem se še kregala Zdravstvena kultura ob zgledu dolenjske vasi 23 nanj, čeprav me ujezi, tak pijanec kot je moj, naj kar bo«. Nerodno vedenje opi- tega moža pa je zato tudi drugače ocenjeno: »Sem jezna nanj, hudo mi je«. Že omenjena strpnost do vsakodnevnega pitja alkoholnih pijač se kaže tudi v razmerju do opijanjanja nasploh pri približno polovici vprašanih. Na vprašanje: Ali se vam zdi kaj narobe, če se ga človek napije? so ženske menile, da je »še kako narobe in grdo«, mati alkoholika pa je poudarila, da je »vse narobe za družino in za grunt«, moški pa so večinoma ocenjevali: »Nič ni narobe, če se ga občasno napije, kdo se ga pa ne, je malo korajžen, naj bo, druge škode ni«. Ob takšnem na splošno strpnem odnosu do opitega človeka pa je prav zanimi- vo, da so vsi vprašani odgovorili na vprašanje: Ali je zaradi alkoholizma staršev še kdo prizadet? da poleg žene - če pije mož - tudi otroci. Nekaj moških pa je nakazalo s podobnimi odgovori še dolgoročnejše posledice alkoholizma: »Pri- zadeta je cela družina, grunt in nasledniki, ker grunt propada, saj za pijačo ni škoda, za opeko na strehi hleva pa je«. Zdravljenje in preprečevanje alkoholizma Podobno kot v drugih raziskanih vaseh so verjetno tudi v opazovani vasi vaš- čani pod vplivom poljudnoznanstvenih prispevkov v dnevnem časopisju in re- vijah menili, da je alkoholik bolnik, zato je potreben zdravljenja. Mnenja o uspehih zdravljenja pa so negativna. Temeljijo pač na znanih neuspešnih primerih zdravljenja. To seveda močno zmanjšuje možnosti, da bi se kdo od- ločil za zdravljenje. Odgovori na vprašanji: Ali mislite, da je alkoholik bolnik in potreben zdravlje- nja? in kakšni so po vaših morebitnih izkušnjah uspehi zdravljenja? to izpriču- jejo. Moški so takole razmišljali: »Alkoholik je bolnik in potreben zdravljenja. Zdraviš se sam. Fanta je podrl avto, ker je bil pijan. Od takrat ne pije več, češ da bi me avti zbijali, zdaj je sodček poln. Zdravljenje je potrebno, vendar zdrav- ljenje ni učinkovito. Alkoholizem je kot rak, se ublaži in spet pojavi«. Ženske pa so svoja stališča očitneje utemeljevale z izkušnjami: »Potreben je zdravljenja, toda ne pristane, kje bo zdržal. Nihče se noče zdraviti. Mora imeti voljo, to je gorje. Ni uspehov, se kar trese, dokler ne dobi pijače. To je kronična bolezen, to je rak. Mora sam imeti trdno voljo. Se ni pozdravil, čeravno je že bil na Škof- ljici«. Takšna in podobna mnenja so nedvomno slaba prognoza za zdravljenje alko- holikov. Našteti odgovori in usmerjeni razgovori tudi pričajo, da mnenje o uspešnosti ali neuspešnosti zdravljenja najbolj določajo prav zdravljeni alkoho- liki. Tisti, ki ne pijejo več, s svojim zgledom govorijo v prid zdravljenju, tisti, ki pijejo dalje ali po začasnem abstiniranju ponovno začnejo piti, pa prispevajo k posploševanju mnenja, da ni nikakršno zdravljenje učinkovito. 24 Marija Mal more than 80 people. The findings of micro-ethno-medical research are based on the data taken : from the register of births and deaths, on oral evidence and a survey. The author has threated the collected material in the following chapters: 1. The causes of death and the age of the deceased villages, 2. Health and illness, 3. Cure, 4. Attitude towards professional medical treatment, 5. Alco- holism and suicide. The main conclusions are: 1. More or less reliable causes of death entered in the register (in the 18th and 19th centuries the- se were confirmed by coroners) prove that in the village that has been dealt with the couses of i dealth are similar to those in other villages where the same survey was carried out. The fact that of '< the cholera and dysentery epidemics no victim was recorded in the 19th century, is not reliable ¦ because of the small number of villagers observed. Because of the generally low living standard in the past, children and young adults who were not yet of mature age, often met with an early death. Those rare examples of the vilage population who became very old elicit the stereotyped opinion that »in former times people used to be more solid and of better health«. The more reliable data on the age of the majority of the deceased are contrary to the above opinion (Table 1). Similarly, most factors stated by the village inhabitants as causes of longevity, such as living in poverty, hard work and life without stress or even exaggera- ted praise of healthy staple food, do not speak in favour of high life expectancy, especially if the more reliable data are considered. These prove that the population of this village, more or less fre- quently encountered various difficulties (poor crops, undernourishment in families of many chil- dren, taxes etc.). 2. During the past few years, health care has been improved under the influence of popular scien- ce, as well as radio and television programmes. At a time and in a space where people are no lon- ger concerned with mere survival, physical and mental health becomes one of the most important values. As in other villages that have been dealth with, at least one part of the population of the said village is afraid to be afflicted by long, incurable disease. Now they are worried by cancer as they were worried by tuberculosis between the two wars. 3. With health security the said villagers are provided with professional medical care. This is the reason why they rarely treat themselves with herbs in case of light illness. Thus the inherited me- dical knowledge is bound to disappear. If necessary, some of the villagers resort to various health ¦ manuals. 4. As to professional medical treatment, it has been found that the villagers avoid going to a doctor I for different reasons (waiting, unkind reception, personal disinclination). The doctor is more fre- i quently seen by farm labourers than by farmers. The reason for it might be the compensation | which farm labourers do but farmers do not receive when they are ill. The example of this village \ shows the vital importance of the doctor's humane attitude toward psychosomatic patients. 5. The wine-growing tradition makes the general and everyday consummation of wine possible. In an environment where more or less moderate drinking of alcohol is traditional, most villagers ex- ; press a tolerant attitude toward the consummation of alcohol. Another reason for it may be that: with heavy dally chores alcohol also means food. Because of such attitudes to drinking and aico- ' holism, people addicted to drinking have little possibility of cure, in spite of professional medical i treatment. j As to suicide, there are traditional and modern views obtained through reading popular scientific books. These take into account the suicide appeal and almost exclude hereditary influence. In an environment marked by inherited drinking habits, people mostly take to suicide when they are drunk. Some well-known examples of the two self-destructive phenomena established in the said village ; account for little possibility of institutional prevention of alcoholism and suicide. j