recenziia Tanja Lamovec (1 995), Ko rešitev postane problem in zdravilo postane strup: Nove oblike skrbi za osebe v duševni krizi. Ljubljana: Lumi (360 str.) NE SMEŠ. Le to besedo poznam. To je edina beseda, ki sem se jo kdajkoli naučila. Ne smeš. Ne morem pisati samo z eno besedo. Ženski be- sednjak: ne smeš. Ne povej. Ne misli. Nikdar ne, karkoli delaš, ne občuti. Kajti če boš obču- tila, se bo bolečina zopet povrnila. Ne. Elly Danica Resnična pomoč je lahko le tista, ki jo posa- meznik poišče po svoji svobodni volji, pod po- goji, na katere pristane. Vse ostalo je nasilje in ga moramo kot takega tudi pojmovati. Psi- hiatrija, kakršno poznamo danes, ne služi koris- tim uporabnikov, temveč potrebam družbe. Tanja Lamovec Način, na katerega določena družba ravna z ljudmi, na katere se lepijo etikete, tako na ravni izjav kot na ravni dejanj, je eden naj- pomembnejših kriterijev za oceno njene du- hovne razvitosti in dosežene stopnje tolerance. Za dosego takega duhovnega stanja pa mora biti vsaj nekaj ljudi, ki z nadpovprečno sen- zibilnostjo za določen problem širijo področje znanja, nujnega za prevpraševanje starega kor- pusa stališč in miselnih modelov. Knjiga dr. Tanje Lamovec je v tem smislu pionirsko delo, ki s svojim radikalnim pristo- pom k tematiki duševnega zdravja odpira nove prostore, ki se raztezajo onstran medicinskega modela in tradicionalnih socialnih modelov. Njeno delo zaznamujeta izjemna inovativnost in radikalen pogled na obstoječa medicinska, socialna in psihološka znanja. V evropskem prostoru bi v tem hipu težko našla podoben učbenik in znanstveno razpravo obenem, ki bi problematizirala toliko področij in s tem raz- prostrla problem duševnega zdravja v vseh razsežnostih: vprašanje psihoz, spremenjenih stanj zavesti, problem »psihiatrogenih« po- škodb, pa tudi alternativna gibanja in skup- nostne oblike skrbi za ljudi v duševni krizi. Knjiga obravnava zgodovino razvoja psi- hiatrije, duševnih bolezni in oblik zdravljenja. ki so značilne za različna obdobja bližnje zgo- dovine. Ta pregled pokaže, da zgodovina psi- hiatrije temelji na nadzorovalnih mehanizmih, ki naj bi rešili družbo pred človekom, ki je dru- gačen, in človeka samega pred svojo lastno drugačnostjo. Avtorica se ustavlja ob tem, kaj danes pomeni biti zaznamovan kot »duševno bolan«, kako to dejstvo spremeni vsako poro življenja in kakšne so razlike med modeli zdravljenja v tradicionalnih tribalnih družbah in v zahodnih razvitih družbah. Če je v tribal- nih družbah v proces zdravljenja vključena vsa skupnost, je v zahodnem medicinskem modelu človek iz nje izločen in podvržen številnim ritu- alom ponižanja. Avtorica na dramatičen, ek- spresiven in obenem realističen način opisuje mortifikacijske rituale v psihiatrični ustanovi, katerih izkušnje ima tudi sama in ki pripeljejo do posledic, ki jih je Ivan Illich imenoval iatro- gene poškodbe. Nikomur nisem bila nevarna, le nekoliko boljše volje sem bila. Vedela pa sem tudi, da se to ne sme stopnjevati. Nihče ne bi mogel reČi, da sem psihotična. Celo ona tega ni trdila. Nikogar na svetu nimam, ki bi se zavzel zame. Nikogar, ki bi veijel, da se mi godi krivica. Moji >najbližji< so me izdali. Če ne bi bilo tistega telefonskega pogovora, bi me mogoče še spustila. Potem sem podpisala, da sem prišla prostovoljno. Cnusila sem se sama sebi, a preveč sem se jih bala. Bala sem se njihovega mučenja s prevelikimi dozami zdravil, ki jih včasih uporabljajo kot ka- zen. (Str. 32.) Okoliščine zdravljenja pogosto bolj kot psi- hična kriza spremenijo življenje človeka in ga globoko zaznamujejo. Zato ljudje v času psi- hiatričnega zdravljenja v klasičnih institucijah razvijejo strategije, ki jih varujejo pred dolo- gotrajnim bivanjem v ustanovi in pred njenimi negativnimi učinki. Kot alternativo zahodnemu medicinskemu modelu avtorica postavlja socialni model, podoben tribalnemu, v katerem človek doživi 249 RECENZIJA kar najmanj stigmatizacije in institucionalnih poškodb. Različna spremenjena stanja zavesti je mogoče pripisati tudi različnim mističnim doživetjem, ki povsem uhajajo medicinski in- teфretaciji psihoze. Dr. Tanja Lamovec proces doživetja psi- hoze prikazuje na dveh študijah primera, ki govorijo tako o procesu psihotičnega dušev- nega stanja kot o procesu napora, notranje moči in samodiscipline za izhod iz njega. Gre za primer Johna Thomasa Percevala in Johna Custancea, ki sta že v preteklem stoletju prav zaradi osebne izkušnje psihotičnega doživetja zahtevala reformo psihiatričnih bolnišnic. Pomemben del knjige je uvod v fenome- nološki pristop na področju duševnega zdravja, ki se ukvarja s problemom intersubjektivnosti, brezpogojnega sprejemanja, razumevanje do- godka s pogledom tistega, ki je akter doživ- ljanja (emski pristop), upoštevanje vsakdanje- ga sveta kot izvora spoznanja in aktivne vloge človeka v njem. Prav to pa so ključni elementi pri ravnanju s človekom, ki je v globoki dušev- ni stiski. Avtorica se opira na rimsko fenome- nološko šolo in zlasti na predstavnike fenome- nološke psihiatrije, ki so v severni Italiji začeli demokratizacijo in dezinstitucionalizacijo psi- hiatrije v 70. letih. Kot zapiše avtorica: »Basaglia se kot fenomenolog ni ukvarjal le s klasificiranjem simptomov in motenj, kot je to značilno za klasično psihiatrijo, temveč je poskušal povezati motnje z okoliščinami, v ka- terih so nastajale. Ni se zadovolji le z družbeno kritiko, temveč je, v skladu s predpostavkami fenomenologije, aktivno pristopil k spremi- njanju družbe.« (Str. 151.) Pomemben del knjige sestavlja prikaz alter- nativnih gibanj na področju duševnega zdravja od sedemdesetih let naprej. Ta gibanja so bila sestavljena iz gibanj uporabnikov, zainteresira- nih laikov, prostovoljcev na tem področju, staršev in različnih strokovnjakov. Vprašanje duševnega zdravja so videli kot vprašanje ne- ustreznega ravnanja medicinskih ustanov, kot problem procesa stigmatizacije in kot problem človekovih pravic. Med take alternative sodijo na primer Kingsley Hall in Arbours Associa- tion V Londonu, Soteria v ZDA in ALTRA - Odbor za novosti v duševnem zdravju v Ljub- ljani. Njihova skupna značilnost je, da te- meljijo na konceptu skupnostne skrbi in na organizaciji uporabnikov ter da so alternativa ravnanju s psihotičnimi duševnimi stanji v in- stituciji. Tudi druge skupnostne oblike, ki jih predstavlja avtorica, temeljijo na podobnih načelih: na konceptu normalizacije in deinsti- tucionalizacije, na temeljnih človekovih potre- bah in na človekovi avtonomiji in enkratnosti. Modeli intervencije so sestavljeni iz krizne in- tervencije na terenu, iz široke ponudbe različ- nih bivalnih enot, kamor se lahko oseba za daljši ali krajši čas umakne, ali iz večnamen- skega dnevnega centra, kjer se odvijajo različ- ne aktivnosti. Skupna značilnost skupnostnih služb je, da so uporabniki in uporabnice ude- leženi v vseh procesih odločanja in da načr- tovanje službe temelji na njihovih potrebah. Avtorica predstavlja skupine za samopo- moč kot pomembno obliko druženja za ljudi, ki so uporabniki psihiatričnih služb, in različne tipe zagovorništva. Zagovorništvo se je na pobudo Altre od leta 1993 začelo razvijati tudi v Sloveniji. Avtorica, ki je tudi sama ena od njegovih pobudnic, analizira dosedanje delo te službe in njene cilje v prihodnje. Naslednji model skupnostne skrbi za ljudi, ki imajo težave z duševnim zdravjem, je delo z družinskimi člani, ki lahko pomembno vplivajo na izboljšanje ali poglobitev duševne krize. V svetu obstajajo različni modeli za izobraževa- nje družin in za sodelovanje med strokovnjaki in svojci. Ena od alternativ medicinskemu modelu je preživetje krize znotraj družine, kar lahko pomeni varen in znan prostor za osebo, ki tфi. Druga vrsta inovacij, ki jih predstavlja avtorica, je gibanje ljudi, ki slišijo glasove; to je najbolj razširjeno na Nizozemskem in v Veliki Britaniji. Skupnostni model pomoči, ki razširja ozke medicinske definicije, poudarja namreč pomen drugačnega ravnanja z glasovi in ne nji- hovega zanikanja. Čeprav avtorica v predgovoru zapiše, da poskuša knjiga spregovoriti o norosti, pa njeno delo pomeni veliko več. Ukvarja se namreč s procesi, ki se dogajajo v času psihoze — »raz- pada filtra« —, s procesi, ki se dogajajo pri uporabi nevroleptikov, pa tudi z načini, kako premagati krizo brez vstopa v institucijo. Naj- večja inovacija, ki jo prinaša knjiga v slovenski prostor, je analiza načinov in pravil, kako si la- hko človek v krizi pomaga sam, kako lahko zmanjša posledice krize in kako lahko osebi pomagajo drugi. Med alternative medicinske- mu zdravljenju spada tudi preživetje krize 250 Lamovec, KO REŠITEV POSTANE PROBLEM IN ZDRA VILO POSTANE STRUP doma, s podporno skupino ljudi, ki sledi prav- ilom za ravnanje v krizni situaciji, saj »toplo in vzpodbudno okolje, ki omogoča samostojno odločanje, v večji meri preprečuje nadaljne krize kot nevroleptiki« (str. 351). Knjiga dr. Tanje Lamovec sega torej na po- dročje zgodovine, socialne psihologije, social- nega dela, filozofije in duševnega zdravja, pa tudi na področje konkretnih sprememb v vsak- danjem življenju pri nas in v tujini, na področje socialnih inovacij, socialnih akcij in eksperi- mentov. Odlikuje jo izjemno razumljiv jezik, ki pričujoče znanstveno delo odpira tudi ljudem, ki niso strokovnjaki/strokovnjakinje, vendar potrebujejo pomoč. Knjiga sama ponuja pod- poro in opogumljanje za samopomoč in samo- zagovorništvo. Kakor avtorica v zadnjem odstavku knjige zapiše, da je čas, da začnemo ustvarjati alter- native, tako je bil tudi že čas, da smo dobili tako knjigo. Morda bi lahko imeli prav to delo za mejnik, ki je na Slovenskem dokončno definiral socialno in skupnostno perspektivo na področju duševnega zdravja in tako zasul sramotno in zevajočo zev, ki se je raztezala v teorijo in prakso tega področja. Dogodek, ki prinaša olajšanje in veselje. Darja Zaviršek 251