Važnost povezanosti novih čitank K novi IV. čitaiaki »Lepa naša domovina« (Flere-Jurančič-Skulj-Vranc) Skupščina JUU, sekcije za dravsko banovino, je leta 1935. v Ljubljani poverila skrb za nove čitanke posebnemu odboru, ki je letos končal svoje delo. Prosvetni svet je odobril novo čitanko, t. j. »Naše knjige IV. del«. »Lepa naša domovina« (sestavili P. Flere, J. Jurančič, A. Skulj in E. Vranc), ki je že v tisku in bo do avgusta šqlam na razpolago. Vse knjige je založila Učiteljska tiskarna, ki je za čim boljšo sestavo pokazala polno razumevanje. Je sicer iz gospodarskih ozirov neugodno, da se je mahoma vzelo iz prometa starejše čtivo, vendar je prav gotovo v interesu šolstva, da čimprej pride do novih čitank, ki jih šolniki želijo že dolga leta. Casi se spreminjajo in tako je vzklila nujna potreba po šolskem čtivu, ki bo služilo načelom življenjske šole, vzgojni resničnosti in psihološki utemeljenosti. Sestavljalci so se odločili za načrtno delo, ki naj nudi šolski mladini knjige, a) ki upoštevajo duševno strukturo slovenskega otroka na posameznih starostnih stopnjah; b) ki sledijo otrokovemu izkustvenemu krogu ter upoštevajo v polni meri otroška doživetja in otrokovo zanimanje; c) ki podpirajo s skrbno izbiro gradiva razredno delo učiteljevo, da izbrana snov v čitankah pouk lahko spremlja; č) ki s sestavki in slikami vzbujajo smisel za svojstveno slovensko okolje; d) ki vplivajo neprisiljeno vzgojno na otroka ter mu bogatijo v radostnem branju duševnost. V zadnjih letih so izšle poleg Fleretove »Naše prve knjige« še II. čitanka »Za vSe leto«, lani pa III. čitanka »Po domačih krajih«. Tem se letos pridružuje še IV. del »Lepa naša domovina«. Načelo prirodne povezanosti je s tem izvedeno za celotno osnovno šolo, kar je posebno važno in se je v preteklosti docela prezrlo. Tudi drugod po svetu so šele v zadnjem desetletju spoznali pomen celotnosti (n. pr. dr. Sig. Čajkovac je v Zagrebu izdal več zaporednih čitank, ki so se najbolj uveljavile. Čehom so leta 1933. pričeli Musil, Pfihoda in Musilova sestavljati čitanke, ki so odlične kakovosti [za I. do IV. šol. leto]. Tudi drugod v pedagoškem svetu so se vrstile knjige istih avtorjev kot najboljše!) Taka štiridelna organska celota omogoča, da se šolsko delo za vsa šolska leta usmeri docela v sodobni pravec, ki nudi otroku harmonično, strnjeno sliko življenja slovenskega človeka v jugoslovanski domovini. Vsako šolsko leto ima svoj delovni okvir, v tem okviru pa je zbrano gradivo za zaokrožene celote, ki jih izpričuje že naslov knjige. Že v »Naši prvi knjigi« sodoživlja prvošolček življenje Ive in Ane. Poudarek je na razvijanju smisla za čas, središče dogajanja je vedno otrok. V knjigi »Za vse leto« opazuje šolarček življenje v ožji domačiji na dogodkih, literarnih opisih in pesnitvah. Prav tako se razširi izkustveni krog v III. delu, kjer obsega »Domače kraje«, t. j. širšo domačijo (domačo geografsko enoto in pregled banovine). Iz celostnega vidika motri domačo banovino Slovenijo in našo državo IV. del »Lepa naša domovina«. V vseh knjigah je obrazovalno gradivo zbrano po učnih enotah, s čimer se najbolj približamo »bralnim polam« ali »čitalnim listom«, kar je ideal, vendar za danes neizvedljiv. Zadovoljiti se moramo s knjigami, ki prikazujejo v strnjenosti povezano celoto, ki je tudi odlično ilustrirana. Mojster M. Gaspari je kot svojstven slovenski slikar upodobil motive, ki so otroku najbolj pri srcu. »Čitanka« (danes ima naslov po vodilni misli!) ne bo več objekt suhoparnega izoliranega čitalnega akta. »Naše knjige« bodo prijetno dopolnilo šolskemu delu, ki se oblikuje iz življenja za življenje. Še več: šola s posrečenim čtivom postaja sama v sebi kos pristnega življenja, razvijajočega literarno obrazovanje v okviru življenjskih kompleksov, ne pa v obliki dolgočasnih »čitalnih lekcij«! Dobro zgrajena čitanka mora zajeti življenje v vsej širini in globini. Vedno pa temeljimo na načelu strnjenosti in iz tega načela — iz znanih pedagoško-didaktičnih razlogov — izhaja^ mo. S tem smo ugodili tudi določbi § 44. šolskega zakona, kar so ocenjevalci posebno hvalili. Slovenskemu učiteljstvu bodo z novim šolskim letom na razpolago vse štiri kn.jige. Izdaja jih naše stanovsko gospodarsko podjetje, sestavili so jih tovariši-strokovnjaki, kvalitetno so na višku in tudi c e n a je za današnje čase primerna. Vse to nas vzpodbuja, dase odločimo tako.j v vseh razredih za »Naše knjige« I., II., III. in IV. del, ki bodo uspešnost dela podprle v najvišji meri. S tem bomo koristili ne samo sebi, ampak slovenskemu otroku za lepšo bodočnost!