Glasilo jugoslovanske socialne demokracije. Izhaja v Ljubljani vsako sredo in soboto. Naročnina za avstro-ogrske kraje za celo leto 10'40 K, za pol leta 5-20 K, za četrt leta 2'60 K, mesečno 90 vin.; za Nemčijo za celo leto 12 K, za pol leta 6 K, za četrt leta 3 K; za Ameriko za celo leto 14 K, za pol leta 7 K. Posamezna številka 10 v Reklamacije so poštnine proste Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vranje InseratL Enostopna petit-mlica (širina 83 mm) za enkrat 20 vin. večkrat po dogovoru. 98. štev. V Ljubljani, v sredo, dne 11. decembra 1907 Leto X. NASLOVA: Za dopise in rokopise za list: Uredništvo •Rdečega Prapora*, Ljubljana. — Za denarne pošiljatve, naročila na list, reklamacije, inserate i. t. d.: Upravnlflfcvo •Rdečega Prapora*, Ljubljana, Jurčičev trg štev. 3/1. Delavski žepni koledar za leto 1908 je ravnokar izšel. Cena 80 vin., po pošti 10 vin. več. Pri manjših naročilih se pošilja denar naprej, drugače se izvrši narečilo po povzetju. Naroča se pri upravnišivu »Rdečega Prapora*, kamor se pošilja tudi denar. Upravništvo. Vlada in draginja. Poročali smo že, da je poljedelski minister gospod Ebenhoch sklical enketo, ki naj bi se posvetovala o vladajoči draginji in o sredstvih, s katerimi bi se jo omejilo. Že takrat smo izrekli, da nimamo prav nič zaupanja v to akcijo, zakaj dokler je gospod Ebenhoch poljedelski minister, imajo podraževalci živil premočno zaščito. Ko sta bila socialistična predloga Schrammla in Rennerja na razpravi, je govoril tudi gospod Ebenhoch. Takrat je imel dosti priložnosti, da bi označil svoje stališče glede tega perečega vprašanja; a kar je povedal, ni pokazalo nič srca za ljudstvo, ampak samo skrb za profite veleagrarcev. Gospod Eben-hoch se je bahal, da visoko drži zeleni prapor agrarcev in da ga bo vedno vihtel v zraku, in od moža s tem praporjem v roki je nemogoče pričakovati zmisla za najnujnejše potrebe ljudstva. Ali vlada je vendar sklicala enketo? Seveda jo je. Kajti v svojem srcu niso mogli gospodje ministri utajiti resnice, da je draginja v državi huda. Na vseh koncih in krajih so demonstracije ljudstva in na take manifestacije ne izženo najboljši agitatorji mož in žen, če jih ne izžene lastna in družin potreba. Temu ljudstvu je bilo treba pokazati, da »misli* vlada nanj; tembolj je bilo tega treba, ker je bila razburjenost po glaso vanju v parlamentu še večja. Pa so sklenili: »Govorimo torej o draginji. Slišimo enketo.* Dični gospod Ebenhoch se moti. Bili so časi. ko se je s takimi sladkimi pesmicami zazibavalo vse ljudstvo praznega želodca v spanje. Sedaj se pa že precej ve, da je parlament tisti tribunal, ki ima reševati taka vprašanja in kdor nasprotuje rešitvi v parlamentu, od njega ni pričakovati, da bi ga tesno pospeševal na drugem mestu, kjer se ga sploh ne more rešiti. Imeli smo torej dovolj vzroka, da nismo za upali akciji vlade. jn že se pokazuje, da smo imeli prav. V torek je imela ta enketa svojo prvo sejo, Povabljene so bile tudi nekatere delavske organi zacije, in sicer so bili navzoči za nakupovalno družbo avstrijskih konzumnih društev na debelo, sodrug dr.Karpeles, za centralno zvezo avstrijskih konzumnih društev sodrug E x n e r, za strokovno komisijo pa poslanec sodrug Reumann. Otvoril je enketo minister Ebenhoch, ki je pa lakoj po pozdravu odšel, češ, da ima opraviti v parlamentu. Predsedoval je sekcijski predstojnik vitez Zaleski. Sodrug dr! K a r p e 1 e s je vprašal, ali se lahko vrši diskusija. Predsednik je pa odgovoril, da ministrstvo nima namena pripustiti diskusijo med člani enkete. (Kako naj taka enketa doseže namen, ve samo gospod Ebenhoch.) V debati se je potem oglasil sodrug dr. K a r-jeles ter je izvajal sledeče: Poljedelski minister je v svojem pozdravnem govoru prosil eksperte, naj imajo zaupanja v akcije in namene vlade. Oni krogi, ki jih zastopam az, imajo napram tem akcijam in namenom po-jedelskega ministra ravno nasprotno od zaupanja in če bi bili imeli le sled zaupanja, bi o bila odpravila ta enketa. Slišali smo vrsto mo* nologov posemeznih ekspertov, ker ni bilo diskusije; kako naj se pride na ta način do kakšnega cilja ? Občinski svetovalec Leitner se je pritoževal, da so bile v letih 1878 in 1873 cene višje kakor sedaj in vendar se govori sedaj.o draginji in celo nemiri se vrše. To se godi, ker vemo, da nismo v letu slabe letine, temveč da ima draginja druge vzroke, zlasti colninski tarif. Poljedelski minister je prepričan, da poljedelstvo ni krivo. Gotovo ne. Poljedelstvo sicer nakupičuje pridelke in čaka s prodajd ter izrablja položaj, ki je ustvarjen vsled visoke cene. Čeravno se znižujejo cene v inozemstvu, se v Budimpešti neprenehoma zvišujejo, da se doseže izravnanje z uvozom. Najbolj greni položaj to, da nimajo od zvišanih-' cen dobička avstrijski poljedelci; kajti izmed 3 milionov avstrijskih poljedelskih posestev jih je samo 18.000, ki obsegajo več kot 100 hektarov, na katerih se torej prideluje žito za prodajo. Vse drugo gre na Ogrsko; le Ogrsko profitira in rabi svoje dobičke, da si vzgaja industrijo, tako da imamo mi dvojno škodo. Glede mesnega vprašanja stojim popolnoma na Klebinderjevem stališču. Zlasti zadruge za porabo živinjskih produktov niso zaslužile toliko ba-harije. Uvažeyati bi bilo treba, ali ne bi kazalo, ustanoviti splošna konzumna društva za meso in če ne bi imela vlada zahtevati kredita za aprovizio-niranje (za oskrbo z živili) velikih mest. Če se je sedaj cena žive živine nekoliko znižala, pride to odtod, da je cena piče zelo visoka in kmetje prodirajo zato živino. Edino, kar ima kmet od carinskega tarifa, je draginjapiče. Sedaj prodajajo kmetje živino, drugo leto je bo pa pri-manjkavalo, tako da bomo imeli tedaj zopet visoke cene za živino in še višje cene za meso. Uioga preprodaje, na katero polaga vlada toliko važnosti, se nanaša pač le na meso. Sicer pa vem, čeprav sem bil vedno nasprotnik tega pre-kupovanja, da igra ta prav ob času draginje najmanjšo ulogo. Openheimerjeva trditev, da preku-povalci vsled svojega velikega števila, torej vsled mejsebojne konkurence znižujejo cene, je povsem napačna. Narobe! Posledica velikega števila pre-kupovalcev ni pocenjevanje, ampak podraževanje. Ponavljam, da enketa v tej obliki ne more imeti nobenega uspeha. Ker se tiče sredstev vlade, bi bilo samo eno, ki bilo res kaj vredno: Odpraviti seda njega poljedelskega mini stra in odstraniti zeleno zastavo, ki vihra na poljedelskem ministrstvu. Govorila sta tudi sodruga Exner in ReU' man n, ki je zlasti grajal, da je poljedelski minister takoj odšel, dasi nima v parlamentu nobenega opravka. Zanimiva je pa še neka malenkost, tudi kr ščansko-socialni delavci so bili zastopani. Zanje je govoril neki S p a 1 o w s k y, ki je — priporočal, naj sc dovoli uvoz mesu iz inozemstva. Tako govore krščanski socialci zunaj, v parlamentu pa glasujejo zoper predloge, ki zahtevajo to, kar na en-ketah sami priporočajo 1 Nesramnosti. Težko si je misliti večjo nesramnost, kakor če se ljudje, ki so vsega siti, še norčujejo iz onih, ki trpe bedo. Tako nekrščansko ulogo igrajo sedaj naši klerikalci. V državnem zboru so z vso prevzetnostjo, ki je lastna tem ljudem, glasovali zoper nujnost Scbrammlovega in Rennerjevega predloga; sedaj pa, ko bi bilo zanje najbolje, če bi se čim prej pozabilo na to izdajstvo, se pa bahajo in izmed vrstic vseh klerikalnih časopisov zija, trpečemu ljudstvu v zasmeh, beseda »lačenbergarji*. Prihajajo trenotki, ko se posamezni klr soglasno sklenili stavko, ki je pričela že pretečeni ponedeljek. Razmere tržaških težakov so bile v poslednjem času res neznosne, zato imajo v tem boju na svoji strani vso tržaško javnost, razven seveda slovenskih narodnjakov, oziroma voditeljev narodne »delavske* organizacije, ki so na shodu, ki se je vršil tudi v npdeljo, in katerega se je vdeležilo 68 delavcev tudi netežakov, sklenili, ne udeležiti se stavke, Ta sklep »Narodne delavske organizacije* je bil tudi pretečeni ponedeljek naznanjen stavku-jočim težakom, katerim je bilo tudi sporočeno, da daje »Narodna delavska organizacija* na razpolago delodajalcem svoje organizirane krumiije« Tako vedo zopet enkrat slovenski delavci v Trstu, da so slovenski narodnjaki v Trstu pripravljeni združevati se tudi z italijanskimi kapitalisti, da le lahko škodujejo slov. delavstvu. Sklep narodnih krumirjev je vnel med stavkujočimi silno razburjenje. Slov. organ, delavci so pa izdali poseben manifest. Shodi. Javen ljndski shod skliče politični odbor jugoslovanske socialno-demokratične stranke v Trstu y soboto, dne 14. decembra 1907 ob 8. ari zvečer v veliki dvorani gostilne »Balkan* (prej gostilna AUa Grota) v ulici Tivemelo z dnevnim redom: podraženje živil. Delavci, udeležite se tega shoda polnoštevilno, da protestiramo energično proti podraževanju živil. Nihče naj ne manjka. Ljubljana. V nedeljo jo bil ljudski shod v steklenem salonu kazinske restavracije z dnevnim redom »Politični položaj in dogodki v parlamentu*. Čeprav je bil dnevni red važen in je bilo gotovo, da se bo govorilo o usodi, ki sta jo imela socialno-demokratična predloga radi draginje, vendar udeležba ni bila taka, kakor bi bilo pričakovati z ozirom na predmet. Ta zaspanost sodrugov, ki so rajši ostali doma, je prav vredna obžalovanja; nasprotnike se že toliko pozna, da porabijo radi še česar ni, kaj še, če najdejo res kako porabno priložnost. Ce na takem sbodu udeležba ne odgovarja resnosti predmeta, se ni čuditi, če potem trdijo klerikalci, da je draginja samo izmišljarija socialnih demokratov, v resnici pa da je ni. Sodrugi naj premislijo, da s tako brezbrižnostjo le škodujejo truda-polnemu delu svoje stranke, ki ima le tedaj lahko uspeh, kadar nastopajo delavske množice združene in zavedne, pa se taki pojavi menda ne bodo ponavljali. — Shod je otvoril sodrug Bartl. V pred-sedništvo so bili izvoljeni sodrugi Avbelj in Mu-drovčič, poročal je pa o dnevnem redu sodrug E. Kristan. Ker se po njegovem obširnem govoru nihče več ni oglasil za besedo, je predsednik zaključil shod. Iz Idrije. Rudars ii shod pri Barbari, 8. t. m., je sklenil, da se za enkrat preneha z mezdnim gibanjem. 15% povišanje akordov se sprejme na znanje, istotako prestopanje iz nižjih razredov v višje. Mezdni fond ostane y hranilnici. Vsi rudarji se poživljajo, da pristopijo v Unijo rudarjev, ker le trdni organizaciji se je zahvaliti za vse, kar se je že pridobilo. In pridobitve so velikega pomena za idrijske rudarje. Provizija se je zvišala vsakemu skoro za dveztodvajzet kron II Marca meseca 1. 1908. pa bo zopet veliko zborovanje, na katerem se bo pregledalo, v koliko so se sedaj obljubljeni poboljški izpolnili. — Predavanji urednika »Svobodne Misli* L. Lotriča iz Prage sta bili izborno obiskani. Domače stvari. Prosto roko za glasovanje o nagodbl je dal jugoslovanski klub ljubljanskemu poslancu Hribarju in dalmatinskemu Iv če vidu. To se pravi, da bosta ta dva poslanca glasovala za nagodbo, vsi drugi Člani pa proti njej. Uganka, kakšno nalogo ima in iz kakšne potrebe je nastala »jugoslovanska zveza*, je res od dne do dne večja. Javno še sploh ni bilo povedano to, vsoj i razloženo in utemeljeno ni bilo nikdar. Kar se je dalo posneti iz časniških polemik in iz slučajnih izjav, je bilo le to, da se je zveza ustanovila zaradi skupnega in složnega nastopa v narodnih vprašanjih. Nagodbo se nam je pa označevalo tudi za narodno vprašanje. In res igra narodnostni moment v njej dokaj važno ulogo. Samo tako pojmovanje je moglo voditi člane jugoslovanske zveze v Budimpešto, da bi dosegli enotno nastopanje cislitvanskih in trans-litvanskih Jugoslovanov. Posledica takega naznanja in onih posvetovanj pa logično ne bi mogla biti druga, nego da bi se ves jugoslovanski klub odločil za solidarno taktiko. Ce smatra zveza nagodbo z jugoslovanskega stališča za koristno in potrebno, ne bi mogla skleniti nič druzega, kakor glasovati za pjo; če jo izpozna za škodljivo, tedaj ni druge poti, kakor glasovati složno proti njej. A kaj se godi? Izza vseh priprav, posvetovanj in dogovorov, izza vsega naglašanja enotnega nastopa — nesoglasno glasovanje. Dolga overtura, ki pa konča z disakordom. Kakšen namen torej ima jugoslovanska zveza? Delavska feola na mestni realki Idrijski, Iz Idrije se nam piše: Profesorski zbor je razposlal sledeče naznanilo in vabilo: »Podpisani nameravamo otvoriti predavateljske kurze, natančnejše označene spodaj. Vabimo vse one, ki imajo resno voljo redno pohajati la ali oni kurz, da napišejo svoja imena, Pripomniti je treba, da so ure preda vapj tako izbrane, da bo omogočeno obiskovati poedinemu poslušalcu vse ali pa le posamezne kurze, Poleg tega bo v nedeljo, dne 15. decembra, v realčni telovadnici predavamo prof. Julija Nar« dina «0 elektriki*. Začetek ob 5, uri popoldne« Vstop vsakomur prost.* Predavali bodo: Prof. B. Baebler: Iz kemije. V kemičnem laboratoriju. Pritličje na desno. V petkih zvečer od 7*9.—17*10. ure. Prvo predavanje dne 13. decembra. Ravnatelj dr. St. Bevk: Opis človeškega telesa z zdravstvenimi opazkami. V sredih zvečer od 7*9.—7» 10. ure. Lokal: Fizikalna učilnica. Prvo predavanje 18. decembra. Učitelj Engelbert Gan-gelj: Šola, njen razvoj, sedanjost, bodočnost. V nedeljo od 11.—12. dopoldne. Prvo predavanje dne 15. decembra. Profesor Mat. Pirc: Zemljepis Avstro-Ogerske. Ob četrtkih v fizikalni učilnici. Prvo predavanje dne 19. decembra od 8.—9. ure zvečer. Suplent Ivo Tej kal: Praktične računske vaje. Ob nedeljah od 10.-—11. ure v učilnici VII. razreda. Prvo predavanje dne 15. decembra. Prof. dr. Dragotin Lončar: Po-četek in razvoj Avstro-Ogerske. Ob nedeljah od 9,—10. ure v učilnici VII. razreda. Prvo predavanje dne 15. decembra. Kdor želi pohajati ta predavanja, naj se oglasi v rudarski podružnici Idrija ali pa pri sodrugu Antonu Kristanu do 13. deoembira. Pouk brezplačen. Kdor se oglasi, naj se s samim seboj resno domeni, da bo reden slušatelj! Zveza bolniških blagajn. Zbor delegatov zveze okrajnih bolniških blagajn v področju tržaške zavarovalnice proti nezgodam bo v nedeljo, 15. L m., ob 11. dopoldne. Zbor se vrši v Trstu, v zbornici zavarovalnice proti nezgodam, ulica Valdirivo 40. Hrvaiki boj, ki se poostruje od dne do dne, tako, da mora v najkrajšem času počiti nekaj odločilnega, mora zanimati Slovence prav tako, kakor njih lastni boji. Ce jugoslovanska ideja ni prazna fraza — in za nas je pribito, da morajo Slovenci z ozirom na svoj obstanek in razvoj iskati praktično rešitev tega problema — tedaj jim ne sme biti vseeno, kaj se godi sedaj onkraj Sotle, We-kerle - Košutova vlada, ki ima svojo eksistenco zahvaliti hrvatsko - srbski koaliciji in »reški resoluciji*, se je popolnoma demaskirala in je pokazala, da je v svoji brutalnosti vsaj za sto odstotkov »radikalnejša*, kakor je bila stara liberalna klika. Pokazala je povsem jasno, da smatra Hrvatsko in Slavonijo za par ogrskih komitatov, Hrvate za brezpravne podložnike Madjarov in da jih hoče brezpogojno porabiti za gnoj svoje narodnosti. Ta nevarnost je tudi za Slovence veliko večja, nego ves pangermanizem in vsa iredenta, kajti če bi se Madjarom posrečilo to uničevalno delo, tedaj bi bili drugi sovražniki s peščico Slovencev kmalu gotovi. Doslej je bilo središče boja v Budimpešti, v ogrskem državnem zboru. Tam je bitka za Hrvate momentano izgubljena. O tem ni dvoma. Madjari se ne ustrašijo nobene brutalnosti in nobene protipostavnosti. To so doslej že dokazali. In če nedeljske seje, odvzemanje besede in izkjjuče-čevanje hrvaških poslancev ne bo pomagalo, če hrvaški delegatje ne odidejo v Zagreb v sabor, če ne bi razpust sabora končal hrvatske obstrukcije, bi si madjarski mogotci v zadnji uri izmislili kakršnokoli protiustavno sredstvo, kakšno ogrsko «lex Falken* heyn» ali karkoli, da bi lahko dosegli svoj cilj. Prerešetavati, ali je bila dosedanja taktika Hrvatov v Budimpešti razumna ali ne, nima sedaj mnogo zmisla; le to se mora naglasiti, ker je trajne vrednosti, da splošna volilna reforma na Ogrskem tudi za Hrvate ni brezpomembna. Ali težišče vsega boja je preneseno zopet v Zagreb. Dne 12. t. m. bo sabor odprt. Rakodczay bo zahteval provizoričen proračun, če se mu ga ne dovoli, pa razpusti sabor in razpiše nove volitve. Mogoče, celo verjetno je, da predloži vlada sama tudi volilno reformo, ampak da napravi med njo in med proračunsko indemniteto »junktim*, to se pravi, da brez indemnitete ni volilne reforme. Socialni demokratje se pripravljajo na veliko demonstracijo ob otvoritvi sabora! demonstrirati hočejo za splošno volilno pravico. Oni vedo, kaj hočejo. Meščanske stranke ne vedo tega. Ce bi Rakodcsay predložil volilno reformo, pridejo v največjo zadrego. Same bi rade dobile razširjeno volilno pravico, ne upajo se pa plačati Rakodczayu one cene, ki jo zahteva. Ta strah je znamenje velike politične kratkovidnosti. Volilna reforma na široki podlagi je na Hrvatskem tisti most, ki vodi z gotovostjo do temeljite izpremembe razmer. Volilna reforma da narodu tako odbojno moč, da se mu ni treba bati ne Košuta, ne Rakodszaya. če morajo stranke v saboru za reformo Fuček-Rakodszayu votirati proračun, bo dežela morala nekaj časa prenašati Rakodczayev režim, ali z volilno reformo dobi zanesljivo orodje, da se ga reši. če odbijejo reformo, imajo najlepše upanje, da se povrnejo Khuenovi časi. Akcijo socialnih demokratov za splošno volilno pravico morajo torej z največjo simpatijo pozdraviti vsi, ki hočejo, da se kdaj konča tiranija madjarske oligarhije. Poiiuteo tržaške okolice dr. Rybaf je govoril v državnep zboru. To je dogodek. Doslej niso njegovi vohlci niti vedeli, da zna v zbornici ziniti. Ali imenitna figura je to! Šlo se je za varstvo znanosti pred klerikalizmom, a dični zastopnik tržaške okolice je govoril, kakor da ne bi vedel, zakaj se gre. Pritoževali se je, da se očita jugoslovanski zvezi obstrukcijo. Pripovedoval je mnogo o lojalnosti in dinastični vdanosti Jugoslovanov. Govoril je o podpisih na predlogu Hlibovickega, tožil je o nasilstvih, katerim so izročeni jugoslo- vanski dijaki. Le tega nismo izvedeli od njega, kaj ,da misli «jugoslovanska zveza* o klerikaliziranju vseučilišč. In to je bila glavna stvar; za to se je šlo. Ce bi bil Rybaf vpletel vmes svoje opazke o slovenskih in hrvatskih dijakih in o rabukah na vseučiliščih, mu gotovo nihče pameten ne bi zameril. Ampak s takimi ovinki se ogniti glavnemu vprašanju, je navada »starih bab*. Kaj pomenijo vse dijaške rabuke v primeri s tem, kar je Lueger govoril na katoliškem shodu? Ce bi bil Rybar svobodomiseln, kakor se dela, bi mu bilo veliko bolje pristojalo, da bi bil povedal, kaj uganja tržaški Nagi z »Edinostjo* in kaj se godi v Ricma-njih. To bi bilo za bivstvo vprašanja, ki ga je stavil profesor Masaryk, veliko bolj značilno, kakor vse njegovo tarnanje. Ampak iz njegovega vedenja se vidi, da bi si rad zaslužil odpustek pri škofu Naglu. Okoličani, ki so mislili, da dobe svobodomiselnega poslanca, pa lahko vidijo, pri čem da so. Klerikalni inteligent dr. Krek je imel v državnem zboru v razpravi o Masarykovem nujnem predlogu govor. Zelo zanimiv govor — ampak, če bi našim klerikalcem kaj veljal program in če bi imeli načela, bi morali na podlagi tega govora izključiti drja. Kreka iz svoje stranke. Nahajamo se v položaju, da lahko pohvalimo Krekove besede, ne morda zato, ker se je zelo dostojno obnašal napram socialnim demokratom, pač pa zato, ker je povedal marsikaj pametnega s krščanskega stališča. S krščanskega — ampak ne s klerikalnega. Dejal je n. pr., da je zelo potrebno, da bi se verni katoličani polotili problema ločitve cerkve in države. Take besede smo že slišali od Kreka. In zares, če hoče biti katoliška cerkev duševna organizacija, tedaj se mora zanašati na svojo lastno moč, ne pa na policijo in na kazenske paragrafe. Ločitev cerkve in države je z verskega stališča prav tako potrebna i opravičena, kakor s socialno-de-mokratičnega in dr. Krek razume to potrebo. Dejal je tudi to: Do svobodomiselnosti socialnih demokratov in filozofije vodi most, in to je zmisel za resnico in pravičnost. Optime, dr. Krek! Ampak nas ni presenetil ta govor. Ze davno vemo, da ima dr. Krek znanja, ki si ga je pridobil tudi iz socialističnih spisov in da zna tudi misliti. Priznali smo mu to že večkrat. Toda za tem priznanjem stoji debela pika. Vemo namreč tudi, da nimajo lepe Krekove besede v državnem zboru nobenega pomena, razven — da osvetljuje brezbrižno hinavščino slovenskega klerikalizma. In te hinavščine je kriv tudi dr. Krek. Njegova duševna enejgija ne hodi z enakimi koraki, kakor njegovo znanje. Kajti če bi bil dovolj močan v svoji duši, tedaj bi moral vstati v svoji stranki pa jo postaviti pred alternativo: Ali obvelja to, kar učim jaz v zbornici, ali pa to, kar uganja klerikalna stranka ves čas. Dr. Krek je sociolog, pa je tudi katoliški duhovnik. In drugi je močnejši od prvega. Kadar bi sociolog rad prepričal duhovnika, mu ta zasikne: To ne sme biti — in sociolog Krek se ustraši duhovnika Kreka. Sociolog Krek ima nad seboj samo resnico, duhovnik Krek pa škofa Bonaventuro, civilnega škofa Šušteršiča, svojo kariero, svojo obleko in še druge instance. In ko je zvalil s svojega srca kamen v lepem govoru, ki je prišel iz njega, se vrne v svoj klub in je tam zopet pokorni sluga vseh zahtev, ki pljujejo njegovemu mnenju v lice. Ce bi povedal Krek to, kar je govoril v zbornici poslancem, v svoji stranki tovarišem in če bi obstal na tem, da se prizna njegovo stališče, tedaj ne bi mogel biti ni uro več član »Slovenskega kluba* in »Slovenske ljudske stranke*. Tako pa vsi njegovi govori niso vredni več, kakor da jih raznese veter. V zbornici je Krek dejal socialistom v petek pravične besede, drugi dan pa je legija klerikalnih agitatorjev lagala po vsej deželi, da so socialisti lupeži in razbojniki, ki požigajo cerkve in obračajo duhovnike na ražnju. In skoraj bi stavili: Kadar se bo v državnem zboru glasovalo o ločitvi cerkve in države, ne bo v zbornici ne Hribarja, ne Kreka. Meniško uboštvo. Z Dunaja, se nam piše: Cerkvene postave in državne postave so v Avstriji pogostoma soglasne} kajti Avstrija je vedno stala ^ pod merodajnim uplivom katoliške cerkve. Včasi je pa to duhovnom samim neljubo. Znano je, da velja aenihe obljuba uboštva. Menih ne sme imeti osebne lastnine. Dokler je nima, je zelo navdušen za ta zakon. Stvar se pa izpremeni, če se pokaže menihu priložnost, priti do denarja. Župnik v G&n-serndorfu, Alfons Schachner je benediktinec, član samostana v Melku. Ko je umrla njegova mati, je sveti mož popolnoma pozabil na obljubo uboštva in je zahteval zase tisoč kron vredne papirje, ki jih je zapustila pokojnica. Državni erar je pa na temelju klerikalne postave dejal, da menih ne more podedovati in ker ni drugih dedičev, zahteva država zapuščino zase. Na to je župnik-menih tožil. Pri deželni sodniji v Linču je izgubil pravdo, ker se je sodišče sklicevalo na zakon. Menih pa procesira dalje in višje deželno sodišče na Dunaju ima sedaj odločiti, kdo ima prav, ali menih, ali pa postava. Vojni minister je poslal poveljništvom na Ogrskem ukaz, da naj strogo zabranjujejo razširjanje socializma med vojaštvom. Povod mu je dalo to, da so našli v Velikem Varaždinu blizu vojašnice protimilitaristične plakate. Ukaz govori mnogo o patriotizmu, o disciplini in o podobnih lepih rečeh. Ge bi gospod vojni minister podal recept, kako se odpravi socialno bedo brez socializma iz sveta, bi imel morda kaj uspeha. Dokler pa ekscelenca tega ne zna, se bo socializem razširjal, pa če izda vsak dan nov ukaz zoper socializem. Krščanski socialci imajo vedno več domačih bojev. Njih glasila »Deutsches Volksblatt* na eni, »Reicbspost* in »Vaterland* na drugi strani, se kregajo in zasmehujejo, »Deutsche Zeitung* je pa šla tja, kjer muh ni. Med Beckom in GeBmanom je pa baje že sedaj veliko nesporazumljenje. Tako je, kadar pridejo demagogi do moči. Umetnost in književnost. Pohujšanje v dolini šentflorjanski je naslov novi farsi Ivana G ankarja, ki bo prvič uprizorjena v slovenskem gledališču v*Ljublja^ii, dne 20. t. m. Na to duhovito satiro opozarjamo vse so-druge in prijatelje Cankarjeve umetnosti. Po prečitanju tega imenitnega dela lahko izrekamo prepričanje, da bodo imeli poslušalci ob uprizoritvi izvanreden užitek. Dopisi. Trst. (Kriza v dramatičnem društvu.) Ko je letos tržaško dramatično društvo, največ po zaslugi profesorja drja. Merharja, začelo resneje delovati, nego v prejšnjih letih, se je zazdelo, da bi se iz teh novih začetkov polagoma res lahko razvilo slovensko gledališče v Trstu. Kdor zna ceniti kulturni pomen gledišča, je pozdravil prve kali novega življenja, ki je imelo dvigniti dramatično umetnost Slovencev v Trstu nad nivo votlega di-» letantizma. Seveda je pa bilo pričakovati, da se bo dramatično društvo zavedalo svoje umetniške naloge in se ne bo dalo vpreči pred voz kaki politični kliki. Kajti umetnost stoji nad strankami. Toda v Trstu imamo nekatere osebe, ki ne poznajo nič druzega, kakor najnižje strankarstvo in po njihovi zaslugi je nastala v dramatičnem društvu dovolj resna kriza. Povod je bil edino ta, da je predsedniško tudi članom »Ljudskega odra* dovolilo znižane vstopnine na predstave dramatičnega društva. — Predsednik »Narodne organizacije* je obenem tudi podpredsednik dramatičnega društva. Njegova strankarska zagrizenost je pa tako velika, da ne zna misliti v dramatičnem društvu na koristi dramatičnega društva, temveč tudi tukaj se čuti samo podpredsednika svoje »Narodne organizacije*. Očitno bi rad degradiral tržaško gledišče na lilialko svoje psevdoorgamzacije. Njegova tumasta zaslepljenost je kriva, da je de-misioniral profesor Merhar, kar odkritosrčno obžalujemo, ker je bil vsled svojega znanja in svoje delavnosti najbolj poklican za to nalogo. — Ce bi imeli gospodje od »Narodne organizacije* kaj zmisla za razvoj tržaškega slovenskega gledališča, tedaj bi sploh morali smatrati dramatično društvo za* nepolitično in ga kot umetniško podpirati, ne pa mu delati še umazano konkurenco s svojimi posebnimi komedijantovskimi predstavami pod »spretnim* vodstvom klovna Jakliča. Povrnemo se še k stvari, ne v politične svrhe, ampak da skušamo pripomoči saniranju razmer, ki so gotovo škodljive razvoju slovenskega gledišča v Trstu. Pulj. (Strankarski vandalizem.) Gotovo se ne najde izlepa kraja, kjer bi bilo javno življenje tako zastrupljeno, kakor v Istri in pred vsem v našem mestu. Ni ga dogodka, pa če bi bil še tako nepolitičen, da ga ne bi izrabile tukajšne meščanske stranke v svoje namene, pa če je stvar samaposebi še tako žalostna. Preteklo nedeljo se je primeril v okolici zločin: V pondeljek zjutraj so našli med Geležanom in Velikim vrhom ubitega delavca po imenu Šviligoj. Ubit je bil s kamenjem. Kdo je ubijalec, je do danes še neznano. Toda vseeno, ali prav zato kuje tukajšnje lokalno časopisje iz žalostnega dogodka političen kapital, in sicer na tako gnusen način, da se gabi že vsemu občinstvu. »Omnibus* polni in polni svoja predala s trditvijo, da so ga ubili Italijani iz Galežana iz političnega sovraštva, «Giornaletto» pa trdi, da so ga ubili njegovi prijatelji, s katerimi je bil v družbi. Pa to ni morda previdno izrekanje suma, temveč so trditve, kakor da bi bile dokazane in kakor da so bili gospodje žurnalisti navzoči pri dejanju. »Omnibus*, listič najnižje sorte, se celo upa s svojim umazanim jezikom dolžiti jugoslovansko socialno demokracijo. Bilo bi preneumno, razburjati se zaradi tepčaste pisave žurnalističnih klovnov, ampak pokazati je treba, kam pes taco moli. Zakotni listič, ki bi mu narodnjaki, če bi jim bilo kaj ležeče na reputaciji svoje stranke, že davno prepovedali tako r e vol versko taktiko in žganj arski ton, išče samo priložnost, da se zaleti v socialiste in res je, da je konec ta, da naj se delavci »varujejo socialističnih agitatorjev in če ne gredo izlepa, naj jih izženo s silo*. Temu se pravi v Pulju «politično pisanje*! V polemiko se pač ne bomo spuščali s tako blezgarijo. Ampak kar se tiče omenjenega umora, mislimo, da bi bilo treba rešiti nekoliko vprašanj, ki se vsiljujejo kar sama. Kako je to, da sta nesrečneža zapustila njegova prijatelja (mož in žena) v smrtni nevarnosti? Kako, da zbežita, pa še policiji ne naznanita umora, čeravno sta vedela, da je njun tovariš mrtev? Čudno je vsekakor, da je policija našla pri mrliču samo 98 vinarjev, prav toliko, kolikor velja vozni listek V )Pulj iz Dinjana, kamor so bili šli prej vsi trije na postajo, kjer so pa zamudili vlak, prijatelja sta ga pa potem naprosila, naj gre ž njima peš v Pulj. Baje je znano, da je imel denarja pri sebi. Po cesti, »na kateri se je zgodil umor, se je bil peljal kolesar z biciklom. Ko je zjutraj izvedel za zločin, je rekel, da ni videl ničesar. Ko je pa sodišče javno razglasilo, naj se oglasi kolesar, ki se je peljal po oni cesti, je pa na sodniji dejal, da je videl gručo ljudi, ki so skrivali mrliča, da ga on ne bi videl. Bdo bi vsakakor nenavadno, da bi zločinci, ko izvrše umor, stražili mrliča; čudno je pa tudi, da kolesar najprej ui videl ničesar, naenkrat pa kar gručo ljudi. Afera je gotovo zamotana. Sodišče samo stoji menda še pred uganko. V takem položaju dolžiti kar cele stranke umora je pa najmanj frivolna brezvestnost. Razprodaja. 4 pare čevljev za 6 kron. Po nakupu velike množine čevljev se oddajo čevlji kratek čas po sramotno nizki ceni, 1 par moških in 1 par ženskih čevljev z nabitimi močnimi podplati, nadalje 1 par moških in 1 par ženskih modnih čevljev, vsi 4 pari elegantni, močni za zimo. Velikost po cm. Vsi 4 pari stanejo samo 6 kron. Razpošilja se po povzelju. Zamena dovoljena. Ako blago ne ugaja, se denar vrne. I>. Keisssler, Krakov OS/S. iv i/kmoriho Xatcn xeii/o brt>, po coni in *xvnt*sl/ivtrpotovali na/sc obmefo v Jfy'uN/t*ru ‘Jibtvdvorskc utico£&. 'SOtikvvrsfna Po/amilu drfc s*t*eyi/mšu\ i C 10 ic IO 10 10 10 10 IO S Delniška družba združenih pivovaren Žalec in Laški trg T Ljubljani >e »I d el T«1m