Obrtnija. Rokotvorni pouk. Ni še veliko let, kar se je mlajše učiteljstvo začelo zavzemati za rokotvorni pouk v ljudskih šolah. Ustvarilo je to gibanje spoznanje, da je ta pouk v rokotvorstvu največjega pomena za mladino v otče zlasti pa za tisto mladino, ki se po dovršeni ljudski šoli posveti rokodelstvu. Dežela in Kranjska hranilnica sta se za ta pouk krepko zavzeli in ga prav izdatno pospeševali, a stvar se vzlic temu ni prav povoljno razvila. Letos so se ti nedostatki spravili na razgovor v deželnem zboru. Poročal je o stvari poslanec Klein, ki je svoj dotični predlog utemeljeval približno tako le: Pouk v ročnih delih — rokotvorni pouk — naj se vender enkrat sistemattčno uredi. V prejšnjih letih so bile dotične resolucije stavljene in sprejete, a zgodilo se ni ničesar. Torej se vidi odseku za letno poročilo potrebno, da zopet ponavlja: Ta pouk v deških ročnih delih je na Kranjskem mnogo zanimanja in mnogo hvaležnega polja. Veliko učiteljev je usposobljenih za ta pouk, in deželni odbor je v družbi s kranjsko hranilnico v teku zadnjih let izdal lepe novce za to velevažno panogo narodne vzgoje. Žal, da je ta pouk sedaj brez vsake sistematične uredbe. Poljuben učitelj se oglasi za obisk rokotvornega tečaja na Dunaju ali v Gradcu in dobi za to nekaj podpore. Nihče ne gleda, je-li mož za to sposoben in je-li njegova šola primeren kraj za oživotvorjenje rokotvornega pouka. Ko je učitelj kurz absolviral, dobi podporo za nakup orodja in potem začne poučevati. Nihče pa ne ve, kako orodje je nakupil, kako poučuje in kake izdelke proizvaja, čez par let se je učitelj naveličal, ker ni dobil potrebne materijalne in moralne spodbude ali pa je morebiti celo premeščen v drug kraj. Orodje se kmalu pogubi in končno je vsa stvar pozabljena. Vsi napori in stroški so brezkoristno zavrženi. Da se odpravijo ti nedostatki, bi bilo treba najmanj osnovati nekako osrednje nadzorstvo, ki bi stavilo glede obiska rokotvornih kurz o v primerne predloge in skrbelo za to, da bi se v prvi vrsti jemali v poštev učitelji iz takih krajev, kjer je rokotvorni pouk večje važnosti. Imeli bi ves ta pouk v evidenci, svetovalo učiteljem pri nakupu orodja in njega konserviranju, dajalo učiteljem primernih modelov, uvajalo pravo metodo in gledalo, da ostane pouk v pravih mejah; skrbelo bi za redno poučevanje in pazilo, da bi uspeh ne bil zavisen od slučajnih razmer in dobre volje dotičnega učitelja. Tako nadzorstvo bi se pač najbolje dalo izvrševati po ljubljanski c. kr. obrtni strokovni šoli, ki ima v tak namen na razpojaganje potrebni osebni in drugi materijal. Na drugi strani bi se moralo tudi učiteljem, ki poučujejo v deških ročnih delih, zagotoviti stalna letna nagrada in prenehati bi moral sedanji sistem, po katerem mora učitelj vlagati leto za letom posebne prošnje, da si izposluje nekoliko nagrade. Tudi se ne more zamolčati, da je popolnoma nepotrebno, pošiljati učitelje v rokotvorni tečaj na Dunaj ali v Gradec, kajti tak tečaj bi se lahko z dosti manjšimi stroški aktiviral v Ljubljani na obrtnih strokovnih šolah. V dokaz, kako draga je sedanja uredba tega pouka, naj Stran 283 Strau 284. služi dejstvo, da je ra rokotvornem kurzu v Gradcu poučeval tukajšnji strokovni učitelj E. Cigoj; učenci in učitelji 80 se torej peljali daleč iz domovine, mesto da bi bili ostali v Ljubljani ter prihranili deželi in sebi lepih novcev. Sklenilo se je: 1. deški rokotvorni pcuk naj se označi kot važni del Ijudskošolskega pouka; 2. osnuje naj se zanj posebno nadzorstvo, ki bo poslovalo po zgoraj izraženih principih; 3. za rokotvorni pouk naj se določijo posebne stalne nagrade; 4. deluje naj se na to, da se osnuje rokotvorni tečaj za ljudske učitelje, in sicer na ljubljanskih c. kr. umetno obrtnih strokovnih šolah; 5. deželnemu odboru se naroča, da vso to zadevo resno v roko vzame in v prihodnjem zasedanju poroča o doseženem uspehu. Pozdravljamo te važne sklepe z resničnim zadoščenjem, pričakuje, da se vsled njih uredi in zagotovi rokotvorni pouk. Francoski kraljeviči so se morali izučiti kacega rokodelstva, in naša mladina naj ne bo deležna podobne dobrote ?