273 Etnolog 26 (2016) FA[ENK V MARKOVCIH: RUSA Adela Pukl V Slovenskem etnografskem muzeju hranimo manj{o zbirko tradicionalnih pustnih mask. Kustosi in kustosinje vsako leto dokumentiramo {tevilne slovenske pustne {ege in tako fototeka v dokumentaciji SEM obsega obse`en opus fotografij s pustovanj. Februarja 2016 sva se s kustosom dokumentalistom Mihom [pi~kom odpravila na teren v Markovce, kjer sva na pustni torek spremljala skupino kurentov in rus. Sre~ala sva ora~e, meliko in cigane. Skupino rus so sestavljali otroci in odrasli, ki so nosili vsak svojo ruso, spremljala sta jih gonja~ in pobira~. Hodili so od hi{e do hi{e, kjer so za`eleli dobro letino, pobirali darove in zganjali nor~ije. Prvi zapisi o rusah v Markovcih segajo v konec 19. stoletja, ko je duhovnik Matej Slekovec1 slu`boval v `upniji sv. Marka v Markovcih in je v `upnijsko kroniko okoli leta 1885 zapisal: »'Rusa' je ~lovek, ki ima ~ez glavo vr`eno rjuho, v rokah pa dr`i ovito palico z glavo, kakor pri 'gambeli'. Razlo~ek med obema je ta, da je v 'rusi' le en ~lovek, v 'gambeli' pa dva. 'Rusa' ne gre takoj v hi{o, nego najprej pride gonja~ sam ter vpra{a gospodarja, bi li ne hotel kupiti neke stvari, katero je v {umi dobil. Gospodar preudarja z resnim obrazom, preudarja to in uno ter odgovori, da ne bode kupil. A ko mu gonja~ zopet prigovarja, se slednji~ uda ter obljubi kupiti stvar, ~e ne bo predraga, a vsekakor jo more poprej videti. Zdaj pokli~e gonja~ 'ruso' v hi{o, a ker se brani vstopiti v hi{o, mora jo ve~krat prositi, predno to stori. Po vstopu se za~ne anatomi~na preiskava. Gonja~ ji odpre lesena usta, ka`e gospodarju, da ima stvar dobre zobe ter da zaradi tega zmore prav dobro meso ru~ati. Ker pa se gospodarju {e vedno ne zdi vredna, da bi jo kupil, poka`e mu gonja~, kako je urna. Re~e ji: "Rusa, i{~i cucke!" Na ta klic ska~e stvar po hi{i okrog, se spenja pod postelje, klopi in mizo po poskritih otrocih ter jih z `rebeljnatimi zobmi in je`evo ko`o obdeluje, da je stok in krik. Pa ravno to se gospodarju ne dopade, ~e{, da je prehuda ter bi mu vso deco poklala. Razen tega je {e cena previsoka, in s kup~ijo ni ni~. Gonja~, kakor tudi mo` v rusi dobita kupico vina in potem se ista komedija ponavlja pri drugi hi{i. V hi{i se pa {e pojeda 1 Vir: �22. 8. 2016�. 274 Adela Pukl in popiva, dokler zvon v zvoniku ne naznani, da je pusta konec ter se za~nejo resni postni dnevi. Pust z vsemi nor~ijami in veseljem izdihne o polno~i s polnim `elodcem, pa prazno mo{njo svojo gre{no du{o.« 2 Pustni lik ruse so po ve~ desetletjih v Markovcih obudili leta 1993. Slavko Vrta~nik je ob predaji ruse povedal: »Prve ruse so naredili po opisu iz `upnijske kronike v Etnografskem dru{tvu na pobudo takratnega predsednika Martina Mik{a. Prvo leto so bili v njej takratni ~lani etnografskega dru{tva. Naslednje leto so me povabili zraven. Ker je v Markovcih veliko razli~nih mask, so mene in oba brata prosili, ~e prevzamemo masko ruse pod svoje okrilje in poskrbimo, da bo maska `ivela naprej. Na za~etku nas je bilo v skupini pet do {est prijateljev. Ruse smo delali sami. Vsako leto pred fa{enkom za~nemo s pripravami. Nekaj naredimo na novo, ve~ino pa popravimo. V rusah niso samo otroci, vklju~ujejo se `e cele dru`ine.« Dana{nja {ega ne vklju~uje zgoraj opisanega dela iz `upnijske kronike, kjer gonja~ sku{a ruso prodati gospodarju. Danes ruse hodijo od hi{e do hi{e, za`elijo dobro letino, tako kot je to pri drugih pustnih likih v Markovcih: meliki, picekih, kürah … Prav tako zaradi {tevilnih nesre~ med udele`enimi na smr~ek rusine glave ne pribijajo ve~ je`eve ko`e. Na podlagi terenskega dela nam je uspelo pridobiti novo pustno masko za na{o zbirko. V Slovenskem etnografskem muzeju je to prva in za zdaj edina pustna maska iz Markovcev. Rusa (inv. {t. EM 24562) je narejena iz vejnatega ogrodja, ~ez katero je napeta `akljevina. Pri rusinem vratu je odprtina, ki je namenjena temu, da tisti, ki jo nosi, vidi, kje mora hoditi. Nad odprtino je palica, na katero je pritrjena ko`a, in rde~ jezik, ki ponazarja glavo. Zadaj ima rusa spleten rep. Upam, da bomo v prihodnjih letih uspeli obogatiti na{e zbirke {e s kak{nim tovrstnim primerkom pustnega lika iz bogate dedi{~ine tega obmo~ja. Pustna maska rusa, ki jo je v zbirke SEM podaril Slavko Vrta~nik (Markovci), inv. {t. EM 24562 (foto: Marko Habi~). 2 Kronika `upnije sv. Marka ni`e Ptuja (hrani `upnijski urad). 275 Fa{enk v Markovcih: Rusa Ruse v Markovcih leta 2016 (foto: Miha Špi~ek)