VARNOST OSEBNIH AVTOMOBILOV IN INTERAKCIJE MED VOZNIKOM IN VOZILOM SAFETY OF THE CARS AND INTERACTIONS BETWEEN THE DRIVER AND THE CAR Bojan @lender1, Marko Polič2 Prispelo: 10. 2. 2004 - Sprejeto: 5. 3. 2004 Pregledni znanstveni članek UDK 656.13:159.9 Izvleček V statistiki o ključnih dejavnikih za nastanek trka in poškodb na vozilih ali poškodb ljudi le redko najdemo naštete napake ali okvare na vozilu. Le 1-2% nesreč nastane zaradi napake na vozilu, do 5% pa zaradi slabega stanja vozila ob neustreznem ravnanju voznika. Kljub temu pa se vedno znova postavljajo vprašanja, koliko posamezni modeli vozil vplivajo na težo prometnih nesreč. Več kot polovica vseh mrtvih zaradi posleddic trkov v cestnem prometu je med vozniki in potniki v osebnih avtomobilih, zato prispevek obravnava le odnose med voznikom in osebnim avtomobilom. Vrsta raziskovalcev je odkrila, da je za varnost voznika in potnikov v avtu pomembna masa vozila. Čim večja je masa, tem večja je varnost potujočih v avtu. A kljub temu so isti modeli vozil v rokah voznikov, ki se razlikujejo glede na starost, spol, življenjski slog, namen vožnje, različno udeleženi v trkih in z različnimi posledicami. Ključne besede: trk, avto, stopnja tveganja Review article UDC 656.13:159.9 Abstract Statistics about the leading causes of collisions and the resulting damage to cars and injuries to people only rarely point to defects and malfunctions of vehicles involved in road accidents. Only 1°% to 2% of accidents are attributed to defective car, and an additional 5% to poor condition of the vehicle and risky driver behaviour. However, the continuously reappearing issue is whether certain models of vehicles are safer than others, and which car characteristics are correlated with accident severity. Car drivers and passengers constitute more than one half of all traffic casualties, therefore this paper deals only with the driver/vehicle relationship. Many researchers maintain that car mass is crucial to the driver's and passengers' safety, and stress that the greater the car mass the safer the ride. The reality is, however, that the same car models are involved in accidents of different severity and with different consequences because people driving them differ in age, gender, life-style, purpose of driving, and in some other characteristics. Key words: attitudes, collision, car mass, risk-taking, traffic accident 1 Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu Republike Slovenije, Trdinova 8, 1000 Ljubljana Kontaktni naslov: e-pošta: bojan.zlender@spv-rs.si 2 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana 1. Uvod Za~etki avtomobilizma so bili romanti~ni. Prva vozila z lastnim motorjem so bile ko~ije, pri katerih so konjsko mo~ zamenjali motorji. Pari{ki dopisnik ~asopisa Vosische Zeitung je 4. avgusta 1727 zapisal: »Matematik je izna{el vozilo, ki ga lahko vozi{ brez konj in prevozi{ 14 Francoskih milj v dveh urah.« Kak{en motor je poganjal vozilo žal ni zapisano (1). Šest let kasneje je Hamburgerisher Korrespondent v {tevilki, ki je bila izdana 10. maja 1733 (1), zapisal o iznajdbi vozila na vzmet, ki ga je lahko voznik vozil hitreje ali počasneje in usmerjal na levo ali na desno. Od prvih vozil, ki so se premikala brez pomoči konj, do rojstnega dneva avtomobila z bencinskim motorjem je minilo več kot 150 let, saj je bila prva zabeležena vožnja z avtom na bencinski motor {ele leta 1885. Avto si je hitro začel utirati pot na ceste. Že po prvi svetovni vojni je bilo v Angliji več kot 200.000 vozil, v Nemčiji 65.000, v Italiji 35.000 in v Franciji 250.000 (1). Po podatkih IRTAD (2) je bilo v letu 2001 samo v 30 državah članicah te mednarodne baze podatkov o prometu in prometnih nezgodah 319 milijonov motornih vozil. V teh prometno najbolj razvitih državah je le petina svetovnega prebivalstva, zato se bodo problemi varnosti cestnega prometa s hitrim razvojem motorizacije v deželah v razvoju, le {e povečevali Z rastjo {tevila avtomobilov in povečevanjem prometa je rastlo tudi {tevilo smrtnih žrtev. Po nekaterih podatkih, ki jih navaja Schreiber (1), je v obdobju od leta 1900 do leta 1958 umrlo zaradi posledic nezgod na cestah 1.250.000 ljudi. Toda to strahotno {tevilo žrtev iz prvih desetletij razvoja avtomobilizma danes dosegamo po nekaterih pesimističnih ocenah Svetovne banke že vsako leto. 2. Kaj nam pomeni avto Kaj je v odnosu vozilo človek tako odločilno, da ne znamo izdelati varnega avtomobila, da ne znamo takega avta, kot ga imamo, varno uporabljati. Poglejmo, kak{ne zveze uporabljamo, ko omenjamo avto. Za mnoge avto je simbol in gibalo napredka v 20. stoletju ter simbol svobode. Z avtom se je krog na{ega zanimanja, sodelovanja in dela povečal z deset na stotine kilometrov. Razdalje, ki so nekdaj pomenile velika potovanja, so danes dnevna vožnja. Avto simbolizira moč in na{e obvladovanje moči, je statusni simbol, simbol na{e uspe{nosti in na poseben način {iri ozemlje, s katerim se postavljamo in na katerem se počutimo varrne. Kot navaja Goodwin (3), lahko uporabljamo metafore: avto kot obleka, avto kot status, avto kot simbol seksa in moči, avto kot osebna predstavitev, avto kot mobilni dom. Vse to seveda kaže, da {e zdaleč ne moremo govoriti o avtomobilu kot izdelku, ki nam omogoča, da se varno, enostavno in poceni prepeljemo od točke A k točki B. Še več, ni malo ljudi, ki so naravnost zaljubljeni v svojega {tirikolesnega lepotca in mu posvečajo vsaj toliko pozornosti in skrbi kot družini in prijateljem. V odnosu med človekom in avtomobilom lahko najdemo vse možne oblike med dvema skrajnostima, od popolnega nasprotovanja avtomobilu do stanja, ki ga Goodwin (2) opredeljuje kot odvisnost od avtomobila, ko nastopa avto kot droga. 2. 1. Kriteriji za nal