,,En šomašter je bil..." Od več strani je prejelo BZavezino" vodstvo poziv, da naj reagiramo na napad v listu oNaša mo6" (štev. 5. z dne 3. jaD. 1.1.) Prebrali smo omehjeni pamflet priobčen pod gorenjino naslovom in smo prišli do prepričanja, da pač ni vredno, da bi dostojen človek odgovarjal na take budalosti, pač pa podajamo tukaj učiteljstvu v celoti dotični članek, da bodo videli kakšne zmožnosti tičijo v državnem posiancu Gostinčarju. ,,En šomašter Je bil . . ." Zadnjo nedeljo so kranjski liberalni šomaštri pri kislem cvičku v BNarodnem Domu" ugibarali in prerajtavali, kako bi Ijudstvo izobraževali. Neka suha juiina iz Štajerske — gospod Pesek — je v svojem predavanju takoj pokazal, kakšna je ta izobrazba. Fanatičnomršasti govornik se je kar cedil in evrl od samega mastnega zabavljanja zoper farje, češ, da se debelijo od piščancev, medtem ko kmet strada kakor garjevi pes za plotom. Njegova Šomašterska Učenost je nato S. L. S. zmerjala, da je hinavska in prctiljudska. S. K. S. Z. po preperelih mislih štajerskega prefesarja ljudi poneumnjuje. in zato morajo liberalni šomaštri| osnovati svojo ,,Narodnosocialnozvezo", ki bo ljudstvo izbrihtala . . . Šomaštri hočejo torej ljudstvo izcbraziti. Ampak nam se zdi, da je ravno nasprotno potreba in se bo moralo tudi kraalu začeti z delom: Ljudstvo bo šomaštr« izobraževalo! To je že zaradi gospoda Peska potrebno, da v prihodnje ne bo javno tako teletensko in sirovo govoril, kakor da bi se bil napil zelenega fuzla. Drugič pa liberalni šomaštri sploh vsi krvavo rab.iip_.šolo..8li kak izobraževalni kurz. V prihodnje bo torej tako izgledalo: Kmečki fant na vasi bo v BIzobraževalnem društvu" predaval, n. pr. o maniri in dostojnem vedenju, na prvem stolu pa se bo posadil liberalni šomašter in se bo tako izobraževal. Ali pa bo kmečko dekle — ia do tega bomo tudi še prišli — govorilo o izobraženosti in poštenju — liberalna šomešterca pa bo poslušala in se učila. Tako si ljudstvo predstavlja BNarodoosoeialno zvezo", tako namreS, da bo narod liberalne šomaštre v skupni zvezi socialno izobraževal, da bodo dostojni člani človeške družbe. Kajti dozdaj tega ni bilo. Otroci pridejo iz šole, pa mnogo jih zna komaj pisati in brati. Drugi so podivjani, da se Bog usmili. Liberalni žomaštri pa v šoli, namesto, da bi A B 0 radagali, vpijejo n. pr. v Ljubljani nŽivio Hribar". Kako pa naj otrok postane značajen, ako vidi ueitelja, kako fajmoštru dela komplimente, za njegovim hrbtom pa ljudi proti Djemu šunta ? Od koga naj se otrok nauči strpljivosti, če pa svojega učitelja vidi, kako po oštarijah hujska? Alr more otrok biti spodoben, ako pa učitelja sliši zabavljati proti ljudem, ki niso njegovega mišljenja? Kako naj otrok spoštuje takega vzgojevavca? Kaj pa je z izobrazbo? Liberalni šomašter predstavlja višek nevednosti. človeška zgfcdovina je zanj edinole zgodovina boja proti farjern, od veronauka samo toliko ve, da zamore potem zabavljati o stvareh, ki jih ne razume, politično obzorje pa se rnu suka okoli dveh samih točk: liberalnega špisburgerstva na eni in črnega talarja na drugi strani. Prvega modrost požira, drugega pa onesnažuje. Kar se pa BNarodnosocialne zveze" tiče, pa spada to med pred dtželnozborsko volivno stanje liberalne šomašterije. Tako trapasti tudi šomaštri niso, da bi vrjeli vsakemu nebistemu duhu. Jelenci so na komando Hribarjeve častitosti spočeli to uespodobno misel, ki bo gotovo toliko sramežljiva, da ne bo hottla luč sveta zagledati. Kar nosi pečat ornejenega liberalnega šomašterstva, to bo naše ljudstvo vrglo na smetišče. Pa ne morda vsled kakega protiodpora ali pa v kakem, boju. Ne — samo zato,. ker je v naših ljudeh že zdavnej dozorela misel, da nima liberalni učitelj naloge ljudstvo izobraziti, ampak Ijudstvo šoraaštra. To ,je tako sarooposebi umevna misel, da le kaj. Liberalni učitelj spada t Ijudsko šolo na klop! Šele ko se bo liberalni šomašter od ljudstva naučil praktičnega duha, treznosti in smisla za socialno gcspodarsko življenje, potem šele bo sam zmožen Ijudi učiti. X. Zdaj pa naj p. n. učiteljstvo samo sodi, ali je mogoč resen odgovor na take silovite izbruhe sirovosti. Vodstvo BZaveze".