DRU©TVENE STRANIGlasnik S.E.D. 45/4 2005 stran 93 Drugi Ëlanki ali sestavki/1.25 Mojca RaËiË SimonËiË RAZSTAVA , SLOVENSKI ETNOGRAFSKI MUZEJ 17.‡19. OKTOBER 2005 Ker je bila razstava TRIDESED, ki je nastala ob istoimenskem praznovanju tridesetletnice Slovenskega etnoloπkega druπtva, sprva zamiπljena zgolj kot popestritev predavalnice SEM, kjer naj bi bilo praznovanje, sva z Melito Feltrin, πtudentko druge- ga letnika etnologije in kulturne antropologije na Filozofski fakulteti, æeleli pripraviti razstavo brez obiËajnih razstavnih panojev ali vitrin. Prvotno zamisel o postavitvi samostojeËih figur iz valovite lepenke pa sva morali pozneje zaradi izbire drugega razstavnega prostora in narave materiala nekoliko pri- lagoditi. Na æeljo organizacijskega odbora, da je praznovanje v osrednji, razstavni hiπi SEM, smo nov prostor za razstavo naπli v tedaj πe nedokonËani muzejski kavarni. Za razstavo smo ga prilagodili oziroma zaokroæili s postavitvijo veËnamenskih panojev na kamnitih podstavkih, ki so hkrati rabili tudi kot opora za figure iz lepenke. Poleg osrednjega dela razstave smo na hodniku pred kavarno pripravili πe dva manjπa tematska razstavna sklopa, ki bosta na kratko predstavljena v drugem delu besedila. Osrednji del razstave je zaokroæalo enaintrideset figur iz valovite lepenke. Izdelane so bile v duhu otroπkih izrezank, ki nastajajo z zgibanjem papirja in izrezovanjem veË enakih, medsebojno povezanih figur ali drugih likov. Vsaka figura je predstavljala eno leto druπtvenega delovanja v obdobju med letoma 1975 in 2005. Krog naj bi simboliziral ples dogodkov skozi vseh trideset let, sklenjenost rok medsebojno povezanost Ëlanov, razgibana postavitev pa naj bi priËarala radoæivo delovanje druπtva. Leva figura na hrbtni strani zadnjih dveh panojev kroga je hkrati rabila kot usmerjevalec na razstavo in kot legenda, desna pa kot povezovalni element z enim od obeh dodat- nih segmentov razstave. Pred vstopom v razstavni krog je obiskovalec na legendi razbral pomen miniaturnih predme- tov, ki so na figurah oziroma panojih predstavljali simbole za posamezne dogodke. OznaËeni so bili le dogodki, ki so bistveno zaznamovali delovanje druπtva, oziroma ki so bili v doloËenem obdobju stalnica delovanja SED. Luna je na primer predstavljala etnoloπki veËer, usta posvet, traËnice Vzpored- nice med slovensko in hrvaπko etnologijo, kolo rajæo, svinËnik menjavo urednika Glasnika SED, roæa Murkovo nagrado, in podobno. Tako je lahko obiskovalec glede na gostoto atributov pri posamezni figuri spoznal, kdaj je bilo druπtveno dogajanje bolj in kdaj manj pestro. Vsaka figura je imela πe æep, iz kat- erega je kukal flrobËek« z oznako letnice, ki jo je oznaËevala figura, in s poimenovanjem pomembnejπih dogodkov v tem letu. Posamezne figure so bile okraπene s kravatami oziroma lentami. Na ta naËin smo poudarili leta, v katerih je priπlo do menjave predsednika oziroma predsednice. Na panojih oziroma figurah je bila za posamezna leta pred- stavljena tudi publicistiËna dejavnost druπtva, in sicer s pomanjπanimi Ërno-belimi kopijami naslovnic Glasnika SED in zvezkov iz zbirke Knjiænica Glasnika SED. Posebno mesto na razstavi pa je pripadlo najnovejπi πtevilki druπtvenega glasi- Vhod v razstavni prostor ‡ prispevki Ëlanov SED. Foto: Miha HabiË, 17. 10. 2005 Leto 2003 ‡ delËek razstave. Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 DRU©TVENE STRANI Glasnik S.E.D. 45/4 2005 stran 94 la, ki je izπla tik pred praznovanjem tridesetletnice. Dva kupa tretje letoπnje πtevilke, ki je bila sicer v duhu tridesetletnice, ne pa tematska kot predhodna,1 sta bila hkrati povezava med osrednjim delom razstave in enim od obeh njenih dodatnih segmentov. Zakladnico znanja, ujetega v druπtveno knjiæno zbirko, smo predstavili kot nekoË povsem obiËajno shrambo z lesenimi policami in s steklenimi kozarci za ozimnico. V kozarcih je bilo namesto marmelade in kislih kumaric varno shranjenih vseh πestintrideset zvezkov knjiæne zbirke Knjiæni- ca Glasnika SED. Eno od obeh uvodnih figur, ki sta obiskovalce sprejeli in usmerjali na razstavo, smo za razliko od drugih floblekli« v predpasnik. S tem smo æeleli opozoriti na poveËano kopijo dopisa na steni v ozadju, ki se je zaËenjal z motom: …si potno Ëelo briπe ob predpasnik, a roka glej, æe sega po nov Glasnik … Z dopisom je namreË pred tridesetimi leti prvi uredniπki odbor Glasnika Slovenskega etnoloπkega druπtva pod vodstvom Jane- za Bogataja pridobival nove naroËnike druπtvenega glasila. V æepu predpasnika pa so obiskovalci hkrati lahko naπli zloæenko razstave, v kateri so bili predstavljeni poslanstvo druπtva, vse pomembnejπe akcije v tridesetletni druπtveni zgodovini, pred- sedniki SED, uredniki Glasnika SED in uredniki Knjiænice SED ter prejemniki Murkove nagrade, priznanja in listine. Med dodelavo koncepta omenjenih dveh sklopov razstave pa se je porodila πe zamisel, da bi k pripravi razstave povabili kar vse Ëlane druπtva in jih na ta naËin pritegnili k aktivnejπemu praznovanju. Zato smo Ëlanom druπtva poslali vabilo s proπnjo, da bi se na razstavi predstavili s predmetom ali Ëim drugim, kar jih povezuje z delovanjem druπtva oziroma kar jih opredeljuje kot Ëlane SED in s Ëimer bi se radi predstavili kolegom in πirπi javnosti. Po priËakovanju odziv ni bil prav velik; kljub temu, da je svoje prispevke poslalo le triindvajset Ëlanov, se je nabralo veË kot sedemdeset enot gradiva. OdloËili smo se, da z njegovo pomoËjo pripravimo samostojen, tretji razstavni sklop. VeË Ëlanov, ki niso poslali svojega prispevka, je v pogovoru ali pozneje ob ogledu razstave zamisel pohva- lilo. Hkrati so se opraviËevali, da zaradi pomanjkanja Ëasa niso utegnili poslali svojega prispevka, da niso naπli niË primernega ali pa so se bali, da se ne bi, Ëe se drugi ne bi odzvali vabilu, preveË izpostavljali. Prav to pa je bil tudi eden od namenov razstave, in sicer, da se etnolog, ki zaradi raziskovanja naËina æivljenja tako ali drugaËe vedno izpostavlja druge, enkrat izpostavi sebe. VeËina Ëlanov se je predstavila z enim predmetom ali z veË istovrstnimi, ki so se navezovali na en segment njihovega delovanja ali æivljenjskega obdobja. Nekaj je bilo tudi bolj kompleksnih predstavitev, ki so nakazovale razliËne segmente delovanja v razliËnih æivljenjskih obdobjih. Ena predstavitev pa je z dvema predmetoma obeleæevala obdob- je od najzgodnejπega stika z etnoloπko srenjo do aktualnega dogodka izpred nekaj dni. Pridobljeno gradivo smo razstavili na stojalu za knjige, dragocenejπe v manjπi vitrini, fotografije in dopise pa na steni za njo. Vsak predmet smo oznaËili z 1 Tridesetletnici SED je bila posveËena πtevilka 1/2 istega letnika, v kateri so bili objavljeni intervjuji s skoraj vsemi dotedanji predsed- nicami in predsedniki. Program je nadaljevala skupina Cof. Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 V objemu razstave: mag. Daša Hribar, dr. Katalin Munda Hirnök, doc. dr. Aleš GaËnik, Nadja ValentinËiË Furlan in Iztok Ilich. Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 Avtorici razstave, študentka Melita Feltrin in Mojca RaËiË SimonËiË. Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 DRU©TVENE STRANIGlasnik S.E.D. 45/4 2005 stran 95 listiËem, na katerem sta bila samo dva podatka: ime Ëlana in letnico vpisa med Ëlane SED. Razstavljeno gradivo lahko po vsebini razdelimo v naslednje skupine: • gradivo, ki se navezuje na posameznikovo πtudentsko obdobje in v zvezi s tem predvsem na bolj vesele trenutke (brucovanje, ekskurzije, praznovanje 40-letnice Oddelka za etnologijo); • prvo samostojno etnoloπko delo (proseminarska naloga, objava v reviji, zborniku); • monografska objava v okviru Knjiænice Glasnika SED; • uredniπtvo Glasnika SED; • publicistiËna dejavnost v okviru drugih zaloæb (uredniπko delo, monografska objava)- • poklicna dejavnost na podroËju etnologije (delo v muzeju, kulturni ustanovi); • dejavnost na podroËju etnologije po upokojitvi (donacija SEM); • ljubiteljska dejavnost na podroËju etnologije (fotografiran- je); • delovanje v okviru SED (vodenje druπtva, vodenje sekcije, polemika, organiziranje posveta, obËnega zbora); • imenovanje za Ëastnega Ëlana SED. Po obliki pa lahko razstavljeno gradivo razdelimo v naslednje skupine: • predmeti (blok flavta, vezenina, diploma, vstopnica, pismo ‡ poleno, πolska tablica in vrtavka); • objave (Ëlanki, monografije, uredniπko delo, odprto pismo); • slikovno gradivo (dokumentarne in umetniπke fotografije); • promocijsko gradivo (razglednice, zloæenka); • dopisi (veËinoma v elektronski obliki ali kot spremni dopis poslanemu gradivu); • drugo (seznam podarjenih predmetov muzeju). Vabilu se je odzvalo nekaj manj kot 10 odstotkov Ëlanov, zato je vzorec premajhen za resnejπe zakljuËke. Kljub temu pa lahko na podlagi odziva in dobljenega gradiva postavimo nekaj zakljuËkov. VeËina Ëlanov se ne spominja, kdaj natanËno so se vËlanili v druπtvo. Vendar pa se je dalo iz drugih podat- kov razbrati, da se je vabilu za sodelovanje na razstavi odzvalo najveË tistih, ki so postali Ëlani æe v sedemdesetih letih, med njimi je bilo kar nekaj ustanovnih Ëlanov. Sledili so tisti iz osemdesetih, najmanj pa jih je bilo iz devetdesetih, medtem ko je πtevilo tistih, ki so se druπtvu pridruæili po letu 2000, zanemarljivo. To niti ne preseneËa, saj je bilo v zadnjem Ëasu æe veËkrat ugotovljeno, da druπtvo v novejπem Ëasu predvsem med poklicnimi etnologi nima veË tako moËne povezovalne vloge, kot jo je imelo v sedemdesetih in osemdesetih letih. Morda preseneËa edino to, da se tak koncept razstave ni zdel nenavaden starejπim Ëlanom. OËitno je zavest o identiteti pre- magala dvome o smotrnosti take predstavitve in nad bojaznijo o pretirani samopromociji. Izmed mlajπih kolegov in kolegic so se v veËjem πtevilu odzvali tisti, ki æe sicer aktivneje sode- lujejo pri druπtvenem delu in posameznih akcijah v zadnjih letih. To so predvsem Ëlani izvrπnega odbora SED, uredniki druπtvenih publikacij in organizatorji posameznih akcij. »e pogledamo, v katerih ustanovah so zaposleni tisti, ki so se Torta za TRIDESED. Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 Torto sta razrezala predsednica dr. Breda »ebulj Sajko in dr. Marko Terseglav, vseh 30 let aktivni Ëlan SED. Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 Pogovor med dr. Dušo Krnel - Umek in Sinjo ZemljiË Golob Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 DRU©TVENE STRANI Glasnik S.E.D. 45/4 2005 stran 96 odzvali vabilu, ugotovimo, da jih je najveË iz muzejev, sledijo upokojenci, za njimi so zaposleni v raziskovalnih ustanovah, nato zaposleni v ustanovah, ki se ukvarjajo s kulturno dejavnostjo, ena oseba prihaja s pedagoπke ustanove, ena je podiplomska πtudentka, ena pa brezposelna. Glede na izobraz- bo se je od triindvajsetih Ëlanov odzvalo dvajset diplomiranih etnologov (in antropologov), drugi trije pa so iz drugih strok. Kljub majhnemu vzorcu ti trije opozarjajo na dejstvo, da so Ëlani SED tudi mnogi, ki nimajo v æepu diplome iz etnologije in se na tem podroËju udejstvujejo ljubiteljsko ali pa so zgolj sipmatizerji oziroma ljubitelji slovenske etnoloπke dediπËine. Na koncu se nam zastavlja vpraπanje, ali je taka oblika pred- stavitve Slovenskega etnoloπkega druπtva dosegla svoj namen. Celotna razstava je bila priloænostne narave; ker je bila postav- ljena v prostoru, namenjenemu muzejski kavarni, se je morala πe pred koncem tridnevnega praznovanja umakniti delavcem, ki so zaradi predhodne zamude hiteli z montaæo kavarniπkega pulta in druge opreme. »ez nekaj dni smo podrli tudi druga dva dela razstave, saj prostor ni bil veË primeren za obisko- valce. Tako je osrednji del razstave zaæivel res le kot kulisa za druæabno sreËanje, druga dva dela pa sta brez povezave z jedrom izzvenela v prazno. Torej je bil namen, da se tudi z razstavo predstavimo πirπi, predvsem muzejski javnosti, doseæen le deloma. Glede na veliko odmevnost vseh prireditev TRIDESED v medijih pa je nedvomno tudi razstava nekoliko pripomogla k boljπemu poznavanju delovanja druπtva. Poleg æe omenjene Melite Feltrin, ki je k postavitvi razstave pripomogla predvsem po oblikovni plati, se moram za pomoË zahvaliti πe drugim πtudentom etnologije in kulturne antro- pologije, ki se zdruæujejo v ©EG, in tudi tistim, ki delajo v Slovenskem etnografskem muzeju kot varuhi in vodiËi po razstavah. Razstave pa nikakor ne bi bilo moË izpeljati brez ekonoma SEM, Ludvika Benigarja, ki vedno rade volje priskoËi na pomoË. Datum prejema prispevka v uredniπtvo: 2. 12. 2005 Dve tajnici SED, sedanja Zora Slivnik Pavlin in flbivša« Adela Ramovš. Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 flSlavni« blagajnik SED Slavko Sakeljšek ‡ veË o njem v spo- minih Tanje TomažiË ‡ med Damjano PediËek Terseglav in Tanjo TomažiË. Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005 Študenti etnologije in kulturne antropologije: Urh Vrenjak, Mateja Panjan, Mateja Gorjup in Primož Primec Foto: Alenka »as, 17. 10. 2005