IZHAJA TRIKRAT NA MESEC. NAROČNINA četrtletno Din 12 —. SVOJE ZAHTEVE UVELJAVIJO ŽELEZNIČARJI LE V ENOTNI, RAZREDNO - ZAVEDNI ORGANIZACIJI. UREDNIŠTVO IN UPRAVNIŠTVO: LJUBLJANA, KETTE - MURNOVA CESTA štev. 26, kamor naj se tudi pošiljajo rokopisi. I^rvI rnoj — pr025n.ll«: delo. Prvega maja zapušča delavski razred celega sveta svoja mesta v delavnicah, zapušča za ta dan svoje delo, da s tem pokaže, da mora brez njega vse pridobitno delo počivati in da je delavski razred glavni faktor, kateremu se mora priznati njegovo stališče in njegove pravice. Petintridesetič kliče letos Prvi maj izkoriščano in trpinčeno delavno ljudstvo na plan, da manifestira za borbene cilje svojega razreda. Prve zahteve, ki jih je delavski razred stavil na svojih prvomajskih manifestacijah, so bile zahteve po skrajšanju delavnega časa, ki je znašal takrat po 12, da celo po 14 ur dnevno. Težke boje je moral prestati delavec, da si je končno iz-vojeval 8 urni delavnik in da je vašington-ska konvencija sprejela določbo o osemurnem delavniku kot obvezno ter jo predložila v ratifikacijo vsem državam sveta. Niti ene zahteve ni dobil delavski razred izpolnjene mirnim potom, pač pa je delodajalec vedno gledal kje in kako bi delavcu zopet odvzel kako pravico ali svoboščino, ki mu jo je moral svoj čas koncedirati. Sedmič praznujemo po osvobojenju Prvi maj. Ako pogledamo nazaj, moramo konštatirati, da je buržuazija vsako leto skušala preprečiti prvomajske proslave in s tem dokazati, da se delavec več ne poteguje za svoje pravice. Tudi železničarji bomo proslavili prvi maj — praznik dela — na ta način, da ponovno obnovimo vse naše zahteve, da zahtevamo povrnitev vseh nam ugrabljenih pravic, da pomnožimo in strnemo naše vrste v enotno in nerazdružljivo falango, v kateri se bomo borili za naše pravice. Železničarji smo izgubili tekom par let vse stare zagarantirane pravice, ki so jih naši predniki v dolgotrajnih borbah izvoje-vali, danes nimamo več delavskih zaupnikov, ne personalne komisije, danes ne poznamo stalnosti. Vsiljena je nam reakcionarna službena pragmatika, delavstvu se obeta enak delavski pravilnik, povsod se krati osemurni delavnik ter zopet uvaja deseturni delavnik. Parlament sklepa o novem ogromnem obdavčenju delavstva, sklepa se nov stanovanjski zakon, po katerem bodo zopet prizadeti ravno neposedujoči sloji. Svoboda združevanja je popolnoma omejena, nasprotno pa so železničarji ob vsaki priliki izpostavljeni militarizaciji in preganjanju. Zakonito zajamčene razlike se nastav-Ijencem in delavstvu ne izplačajo, zakonito zajamčeni delavski zaupniki in odborniki pri bolniški blagajni se ne izvolijo, nasprotno pa se v prometnem ministrstvu neprenehoma kujejo tajno neki pravilniki (delavski pravilnik, pravilnik o službeni obleki, pravilnik o kilometraži itd.), s katerimi se direktno izziva ter obenem jemlje osebju zadnje pravice ter se hoče ustvariti iz nekdaj na svoje pravice in stališče ponosnih železničarjev brezpravne sužnje uprave. Naštevanje krivic bi lahko nadaljevali ter napolnili z njimi cele kolone. Zadostujejo naj že naštete, da vzbude v slehernem železničarju potrebo po praznovanju prvega maja, katerega dne naj na svojih članskih sestankih stavi svoje zahteve po vrnitvi ugrabljenih pravic. Živel prvi maj — praznik dela. Živel čisti osemurni delavnik. Živela enotna razredno-zavedna železničarska organizacija. Osnutek delnvske$fu pravilniku. Danes nadaljujemo izvleček od uprave sestavljenega osnutka za delavski pravilnik, s katerim je hotelo ministrstvo >osreciti< delavstvo. Že prvi del, priobčen v 8. številki »Org. železničarja«, je vzbudil med prizadetimi ogorčenje ter smo od vseh strani dobili dopise in zahteve, da naj organizacija ukrene potrebno, da se te reakcionarne določbe ne uveljavijo. Organizacija je stavila na ministrstvo nujno zahtevo, da se takoj skliče anketa delavskih zastopnikov v Beograd, ki naj sestavi res pravičen delavski pravilnik ter je obenem predložila svoje protipredloge. Člen 19. V pogledu delavskega časa in prejemkov se deli delavstvo ▼: b) progovne rokodelce, polkvalificirane in nekvalificirane delavce progovnih sekcij, ki so zaposleni pri vzdrževanju proge ali pri gradbenih delih in za katere velja načelo 8-urnega efektivnega (podčrtali mi) dela; c) rokodelce, polkvalificirane in nekvalificirane delavce delavnic, gradbenih, telegrafskih, signalnih, kurilniških delavnic in njih filijal, glavnih in krajevnih materijalnih skladišč ter vseh drugih ustanov tovarniškega karakterja, za katere velja čisti osemurni dnevni delovni čas. Delavci, zaposljeni pri direkcijah ali višjih oblastih, se dodele v ono skupino, kateri odgovarja njih zaposlitev. Člen 21. Rokodelci in delavci progovnih sekcij, ki delajo osem ur z odmorom ob nedeljah, določenih cerkvenih in državnih praznikih. Čas in kraj dela ter trajanje dnevnega dela odločujejo organi inže-nerskih sekcij. Ako se dela na progi, morajo progovni pazniki in čuvaji svojim delavcem vsaki večer izdati nalog, kje in kdaj se bo prihodnji dan začelo delati, oziroma kje in kdaj se morajo delavci zbrati. Istočasno morajo odrediti dotično število delavcev, ki je potrebno za prenašanje orodja od kraja, kjer je shranjeno, do kraja dela. Ti delavci morajo ob določenem času priti na kraj, kjer je shranjeno orodje, ter ga prenesti na kraj, kjer se bo delalo, do onega časa, ko je bilo določeno, da se delo začne. Delavni čas se bo računal delavcem, ki prenašajo orodje, od časa, ko so morali priti na kraj, kjer je orodje shranjeno. — Vsem ostalim delavcem pa se bo računal delavni čas od ure, ki je bila odrejena za prihodno delo. Delavci, ki so prinesli orodje, zapuste dotični dan za toliko časa preje delo, kolikor so ga morali preje nastopiti. Po preteku 8 ur dela se bodo določili gotovi delavci, ki bodo nesli orodje nazaj v shrambo. Ti delavci nastopijo prihodnji dan toliko kasneje delo, kolikor so porabili prejšnji dan časa za shranitev orodja, tako da imajo vsi osemurni delavnik. V izrednih slučajih, kadar je treba hitro dovršiti dela, radi katerih bi se moral promet prekiniti ali bi bil nesiguren, ako se ne bi čimpreje dovršila, se morejo sekcijski delavci zaposliti tudi preko 8 ur, a največ do 10 ur. Ako pa se dela pri pospravljanju proge po nezgodah in trčenjih, se more zaposliti delavce tudi do 16 ur na dan s tem pogojem, da dobe naslednji dan odmor. V obeh slučajih se plača delo čez 8 ur kot čez-urno delo. Ravnotako se plača tem delavcem delo ob nedeljah ter določenih cerkvenih in državnih praznikih, ako ga izjemoma morajo vršiti, kot čez-urno delo. Člen 22. Rokodelci in delavci vseh delavnic, materijalnih skladišč in ostalih ustanov tovarniškega značaja delajo dnevno po 8 ur. Delo preko 8 ur na dan brez ozira na skupno število delavnih ur v mesecu, se tem delavcem plača kot čezurno delo. V izrednih slučajih se more v teh obratih podaljšati delo tudi preko 8 ur na dan, a nikakor ne preko 10 ur in to v okvirju obstoječih zakonitih omejitev. Ako se mora v slučaju železniških nezgod tem delavcem delo podaljšati tudi preko 10 ur na dan, je treba takoj ukreniti potrebno, da podaljšano delo ne bo trajalo preko 12, a izjemoma največ do 16 ur. Po tako podaljšanem delu pripada delavcem prihodnji dan odmor. Kretanje v službi. Člen 26. Vsi podatki o osebnih in rodbinskih odnosa jih delavcev kakor vsi podatki o njih kretanju v službi se bodo vodili v evidenci, in sicer: Do dovršitvo prvega leta neprekinjene službe samo v kontrolniku delavskega osobja dotične edi-nice. Za vse delavce se po enoletni službi osnujejo delavski listi. Za vse stalne delavce pa se vodijo službeni listi za pomožno osobje. Člen 28. Za ocenjevanje stalnih delavcev veljajo določbe členov 62., 63., 64. zakona o državnem prometnem osobju. Člen 29. Prometni delavci eksekutivnih edinic, o katerih je govor v členu 19. tega pravilnika (postajni, skladiščni ter kurilniški delavci in profesionisti ter delavci, ki vrše službo nastavljencev), se razvrste po letih službe odnosno dela pri državnih prometnih napravah v 11 plačilnih stopenj. Delavci prve in druge plačilne stopnje so za- j časni, a vsi ostali so stalni delavci. i Ko nastopijo delavci te vrste službo pri želez- | niči, se jih uvrsti v prvo plačilno stopnjo ter napre- j dujejo po dovršenih treh letih s prvim prihodnjega \ meseca v drugo plačilno stopnjo. Po dovršenih petih letih neprekinjene službe se delavca te vrste, ako je zadostil vojaški službi, na predlog šefa dotične edinice z reševanjem pristojnega oddelka direkcije imenuje za stalnega delavca ter napreduje v tretjo plačilno stopnjo. V vsaki nadaljnji plačilni stopnji mora stalni 1 delavec prebiti po tri leta. j V višjo plačilno stopnjo stalni delavec ne na- i preduje, ako je bil slabo ocenjen, nadalje ako je v ; disciplinarni preiskavi ali ako je proti njemu otvor- ! jeno kazensko postopanje radi zločina ali drugega nečastnega dejanja. S slabo oceno izgubi stalni delavec pravico za napredovanje v višjo plačilno stopnjo za eno leto brez pravice na naknadno popravo. Člen 30. Delavcu se smatra služba za neprekinjeno, ako je v vsakem letu službe, računajoč od dneva nastopa iste, prebil na delu pri železnici najmanj naslednje število dni: prometni delavci (člen 19. a) . 230 dni progovni delavci.............. 240 dni delavniški delavci............ 270 dni ter se v ta čas vračuna tudi čas bolovanja, za katero je prejemal boleznino, nadalje čas rednega letnega dopusta, kakor tudi čas, proveden pri vojakih, iz-vzemši kaderski rok. Delavcu, ki je neposredno iz železniške službe odšel k vojakom, da odsluži kaderski rok, ter kateri se tekom 14 dni po vrnitvi iz vojaške službe zopet ] prijavi za delo pri železnici, se bo vračunal ves čas, | ki ga je bil prebil pri železnici pred odhodom k vo- j jakom, za odrejanje plačilne stopnje kakor tudi za dosego stalnosti. Člen 81. Stalnost delavca sestoji iz: 1. Stalnega delavca se more odpustiti iz službe samo po predpisih tega pravilnika. 2. Ima pravico do oskrbe v slučaju bolezni, nezgode ali nesposobnosti za delo po pravilih bolniške blagajne, a na penzijo za se in družino po predpisih tega pravilnika. 3. Ima pravico na vozne ugodnosti po obstoječih predpisih o brezplačni in znižani vožnji za državno prometno osobje. 5. Ima pravico do drugih ugodnosti, katere so ali še bodo dovoljene poduradnikom odnosno slu-žiteljem (n. pr. kupovanje drv in premoga po režijski ceni, jemanje železniških zemljišč v zakup itd.). 6. Pri enaki kvalifikaciji in ostalih pogojih ima prvenstvo za nastavitev kot sluga ali podurad-nik pred ostalimi osebami. Člen 32. Vsi ostali delavci, o katerih je govor v členu 19. b in c ter členu 21. in 22. tega pravilnika (progovni in delavniški delavci in profesionisti), se sprejmejo v službo pri železnici po pogodbi s plačami po tržnih cenah (urne plače). Ti morejo po petih letih neprekinjene službe pri železnici tudi brez stalnosti postati člani pokojninskega zavoda za delavce in s tem zadobiti pravico na penzijo. Samo dotičnim delavcem, ki so prebili v službi pri železnici pet let in kateri zaprosijo za stalnost, bo direkcija priznala stalnost po členu 29. in 31., v svoji prošnji pa morajo izrečno navesti, da se strinjajo s tem, da se jih kot stalne delavce uvrsti v plačilne stopnje prometnih delavcev. Člen 34. Vsak stalni delavec, kakor tudi vsak progovni odnosno delavniški delavec, ki je prebil v službi pri železnici neprekinjeno pet let, ima pravico na redni letni dopust s pravico do polne plače, in sicer: od dovršenega 5. leta do 15. leta službe 10 dni, od dovršenega 15. leta do 25. leta službe 15 dni, preko dovršenega 25. leta službe pa 20 dni. Čas, ki ga prebije delavec na bolovanju ali pri vojakih, se ne računa v redni letni dopust. Načelnik edinice določi, upoštevajoč po mogočnosti želje prizadetih, kdaj bo kdo porabil svoj dopust. Ako bi delavec iz službenih ozirov ne mogel porabiti pristoječega dopusta v tekočem letu, ima pravico, da porabi ta dopust najdalje še tekom prihodnjega leta ter ima pri dodeljevanju dopusta prvenstvo pred ostalimi delavci. Prihodnjič končamo pravilnik ter bomo objavili tudi vse protipredloge, ki jih je stavila organizacija. I 24./IV. 1920. - 24./IV. 1925. j V velikanski železničarski stavki leta 1920, ki je trajala celih štirinajst dni, je zmagala uprava nad lačnim in izkoriščanim železničarjem. 24. aprila je hotelo delavstvo mirno demonstrirati za vsakdanji košček kruha, pa se je znašlo na Zaloški cesti pred bajoneti in puškami, iz katerih so par minut nato padli usodni streli ter so oškropile nedolžne žrtve, med temi žene in mali otroki s svojo krvjo Zaloško cesto. Žalosten je bil 1. maj 1920, ko je bila vsaka proslava prepovedana ter smo žalovali za našimi žrtvami. Dan 24. aprila 1920 je za naše delavstvo »veliki petek«, vsaka obletnica dan žalovanja. Napočil bo pa tudi za naše delavstvo enkrat 1. maj — praznik vstajenja k boljši bodočnosti —. Slava žrtvam, ki so padle v boju za naše pravice. — Kolodvorske restavracije. Že opetovano smo opozarjali direkcijo na gorostasne razmere, ki vladajo v kolodvorskih restavracijah, kjer so potujoči in v službi se nahajajoči železničarji prepuščeni največjemu izkoriščanju. Zahtevali smo takojšen razpis restavracij in opozorili upravo, da naj pri oddaji pazi na to, da bodo kolodvorske restavracije res odgovarjale svojemu namenu ter jih bo železničar lahko posečal. Dosedaj so se oddali nekateri bufeti in okrepčevalnice, a že tu je pokazala direkcija, da ji niso .mar interesi železničarjev, ker jim ni zagarantirala nikakih ugodnosti. S 1. avgustom 1925 pa so razpisane kolodvorske restavracije v Ljubljani, Mariboru, Zidanemmostu, Čakovcu in Pragerskem. Prizadeti železni- čarji zahtevajo, da se pri oddaji teh restavracij upošteva dotične reflektante, ki bodo nudili železničarjem čim največ ugodnosti. Izključiti pa se morajo dotični, ki so dosedaj brezobzirno izkoriščali železničarje. Enako se morajo izključiti dotični restavratorji, ki so za gotove gospode od direkcije imeli izjemne tarife za bogata kosila in fina vina, so pa za restavracijo plačevali mesečno najemnino po Din 15.— do 75.—. Zahtevamo od direkcije, da razpis izpopolni takoj ter vstavi vanj tudi minimalne pogoje, kake ugodnosti zahteva od restavratorjev z.a železničarje, da se bodo mogli razpisa udeležiti tudi drugi in ne samo dosedanji gg. restavraterji. Železničarji, opozorite na to gostilničarje, : katere poznate, da bi bili naklonjeni prizadetemu osobju, da se tega razpisa udeleže. > Organizacija bo nadzorovala to oddajo ter ne bo mirovala preje, da se bo tudi v tem vprašanju napravil red. Materijala o dosedanjem poslovanju je dosti na razpolago ter ako ne bo pomagalo to opozorilo, pridemo z imeni in dejstvi. — Katj je z bolniško blagajno. Razmere pri bolniški blagajni postajajo ’ od dneva do dneva neznosnejše, izrabljanje I zlasti delavstva je vedno večje. Bolnice so j ponekod prenapolnjene ter železničarjev ne I sprejemajo, ker ni prostora in ti se morajo v nujnih slučajih podati v privatna zdravilišča ter plačati ogromne oskrbovalne stroške, ki jim jih uprava bolniške blagajne ne povrne. Dogodijo se slučaji, ko pride železničar podpiran od svoje žene k zdravniku ter stoji i komaj na nogah, a ta ga spozna za zdravega I oziroma ga tira od Poncija do Pilata, da se izpriča, ako morebiti le ne simulira. — Zdravniki ordiniraj o na domu ter prideš v nujnem slučaju k njemu izven uradne ure j za železničarje — plačati moraš Din 40.— itd. Od uprave je imenovan nekak upravni odbor, ki najbrže nima nikake kompetence, ampak naj služi upravi za izgovore, češ saj imate svoje zastopnike pri upravi bolniške blagajne. — Ta upravni odbor ne more izposlovati od vlade dolžnih 2 in pol milijona dinarjev za preteklo leto in ne omejiti izrabljanja železničarjev. Pozivamo danes zadnjikrat gospode, M jih je uprava v ta odbor imenovala kot »zastopnike osobja«, da svoje funkcije takoj polože, ker moramo v nasprotnem slučaju smatrati, da se s tem zlorabljanjem in zapostavljanjem osobja strinjajo. Kosiprcs drai&vsiiti Ftc&Etiseš c