letnik XI, številka 1, februar 2019 51 Izzivi managementu: www.sam-d.si Intervju O Boštjanu Jerončiču P o z a k l j u č e n i P r a v n i f a k u l t et i v l et u 1 9 9 9 j e p r v o r e d n o z a po s l i t e v d o b i l n a M i n i s t r s t v u z a fi n a n c e v S e k t o r j u z a d a v č n i i n c a r i n s k i s i s t e m . K o t p r a v i , j e i m e l v e l i k o s r e č o , d a s o m u z a u p a l i s od e l o v a n j e v r a z l i č n i h d e l o v n i h s k u p i n a h i n s k u p i n a h z a m e d r e s o r s k a u s k l a j e v a n j a z a k o n od a j e , k a r m u j e p r i n e s l o v e l i k o od l i č n i h i z k uš e n j z a n a d a l jn j o po k l i c n o po t . V o b d o b j u d e l a n a m i n i s t r s t v u j e o b j a v i l v e l i k o s t r o k o v n i h č l a n k o v s pod r o č j a c a r i n s k i h p r e d p i s o v , b i l j e t u d i s o a v t o r p r i r o č n i k a / k n j i g e K a k o po i s k a t i i n k a k o u po r a b l j a t i e v r o p s k e c a r i n s k e p r e d p i s e ? . Z l et o m 2 0 0 4 j e po s t a l d r u ž b e n i k v d r u ž b i J u r a fi n , d . o . o . , k j e r s o o p r a v l j a l i s v et o v a l n e f u n k c i j e s pod r o č j a g o s pod a r s k e g a p r a v a , d a v č n e g a p r a v a t e r p r i p r a v e po s l o v n i h n a č r t o v i n z a k o n od a jn i h p r e d l o g o v z a r a z l i č n e n a r o č n i k e . V l et u 2 0 0 5 j e z a k l j u č i l d r ž a v n i š k i p r a v o s od n i i z p i t i n z l et o m 2 0 06 po s t a l po m o č n i k d i r e k t o r j a v pod j et j u I n c o m v A j d o v š č i n i . V o k v i r u d e l o v n e g a m e s t a j e o p r a v l j a l n a j z a h t e v n e j š e n a l o g e , k o t s o v od e n j e od d e l k o v p r od a j e , m a r k et i n g a , k a d r o v s k e g a od d e l k a , od d e l k a l o g i s t i k e , s k l e p a n j e k r o v n i h po g od b (M e r c a t o r , E n g r o t uš , A l d i S ü d N e m č i j a , E i s m a n n N e m č i j a ) , v od e n j e po g a j a n j , p r i p r a v a s i s t e m a t i z a c i j i n n o t r a n j i h a k t o v … V l et u 2 0 1 3 j e po s t a l d i r e k t o r v pod j et j u I n c o m . T a n o v a f u n k c i j a j e po m e n i l a v e l i k i z z i v i n v e l i k o o b v e z o , s a j j e pod j et j e ž e po s t a l o z e l o m e d n a r od n o u s m e r j e n o , z z e l o i z o b r a ž e n o i n v r h u n s k o u s po s o b l j e n o e k i po s od e l a v c e v . D e l o v a n j e v pod j et j u I n c o m m u j e n e n e h n i i z z i v i n v e l i k a m o t i v a c i j a , d a s k u p a j z n a j b o l j š o e k i po s od e l a v c e v u s t v a r j a j o pod j et j e , n a k a t e r o b od o u p r a v i č e n o po n o s n i . V društvu Slovenska akademija za management ( S A M ) s m o s e k o t i z d a j a t e l j i r e v i j e I z z i v i m a n a g e m e n t u od l o č i l i , d a b o m o v v s a k i š t e v i l k i revije na kratko predstavili uspešna slovenska pod j et j a . N a m e n p r i s p e v k o v j e p r e d v s e m p r e d s t a v i t i p r i j e m e u s p e š n i h s l o v e n s k i h pod j et i j n a pod r o č j u m a n a g e m e n t a i n o r g a n i z a c i j e , k i s o vodili k uspešnemu poslovanju. Mnenja in izkušnje m a n a g e r j e v v t e h pod j et j i h l a h k o k o r i s t i j o t u d i d r u g i m ma n a g e r j em , p ro u če v a l c em ma n a g em e n t a i n v s e m , k i n a u s p e h pod j et i j k a k o r k o l i v p l i v a j o . V nadaljevanju predstavljamo uspešno s l o v e n s k o pod j et j e I n c o m P r o i z v od n o t r g o v s k o pod j et j e , d . o . o . ( v n a d a l j e v a n j u I n c o m ) . Č e b i m o r a l i P ogo v or z Bošt janom Jerončičem, generalnim direktorjem podjetja Incom, d. o. o. V o j k o T o m a n e-pošta: info@sam.si zgodbo podjetja povzeti z enim samim stavkom, b i s e t a g l a s i l » O d s k r o m n e g a z a č et k a d o e n e g a i z m e d n a j v e č j i h p r o i z v a j a l c e v s l a d o l e d a « . B i l o j e l et a 1 9 9 1 , k o j e S l o v e n i j a po s t a l a n e od v i s n a d r ž a v a . U s t a n o v i t e l j pod j et j a A n d r e j S l o k a r s e j e od l o č i l , d a b o s l e d i l s v o j i m s a n j a m i n po s t a l p r o i z v a j a l e c s l a d o l e d a . S l a d o l e d j e z a č e l p r o i z v a j a t i v s v o j i d o m a č i g a r a ž i . L et a 2 0 0 3 j e pod j et j e r a z š i r i l o p r o i z v od n e letnik XI, številka 1, februar 2019 52 Izzivi managementu: www.sam-d.si Intervju O p r i j e m i h n a pod r o č j u m a n a g e m e n t a i n o r g a n i z a c i j e s m o po v p r a š a l i B o š t j a n a J e r o n č i ča , g e n e r a l n e g a d i r e k t o r j a pod j et j a I n c o m . VPRAŠANJ A 1. Kateri so ključni mejniki v zgodovini podjetja, njegovem poslovanju in organizaciji? E d e n p r v i h k l j u č n i h m e jn i k o v j e l et o 2 0 0 3 , k o s e je podjetje preselilo v nove prostore, kjer deluje še d a n e s . V l et u 2 0 06 s o s e z a č e l i p r v i v e č j i i z v o z n i po s l i n a n e m š k i t r g , v l et u 2 0 0 7 v S k a n d i n a v i j o , l et a 2 0 1 1 p a s m o z a č e l i i n t e n z i v n o i z v a ž a t i v V e l i k o B r i t a n i j o . T o j e po m e n i l o s od e l o v a n j e z n a j z a h t e v n e j š i m i k u p c i po E v r o p i i n š i r š e . V l et u 2 0 0 7 s m o p r i d o b i l i p r e h r a n s k i c e r t i fi k a t I F S , v l et u 2 0 1 1 p a c e r t i fi k a t B R C , k a r n a m j e o m o g o ča l o s od e l o v a n j e z n a j b o l j š i m i . Z a d n j i d v e p r e l o m n i c i s t a v l et i h 2 0 1 4 i n 2 0 1 6 , k o s m o z a č e l i d v e f a z i po v e ča n j a p r o i z v od n i h i n s k l a d i š č n i h p r o s t o r o v . Tako smo pridobili potrebne pogoje za delovanje z m o g l j i v o s t i i n l et a 2 0 1 4 z a k l j u č i l o 7 m i l i j o n o v e v r o v v e lik o in v e s ti ci j o v d o gr a di t e v s kl a di š čnih p r o s t o r o v in tudi proizvodnega dela ter dodatne izboljšave n a o b s t o j e č i h o b j e k t i h i n o b s t o j e č i s t r o jn i o p r e m i . L et a 2 0 1 6 s t a s e z a č e l i g r a d n j a n o v e g a t e h n o l o š k o - r a z v o jn e g a c e n t r a t e r n o v a i n v e s t i c i j a v d od a t n o po v e ča n j e p r o i z v od n i h z m o g l j i v o s t i i n po s l o v n i h p r o s t o r o v v v i š i n i 1 2. 5 0 0 . 0 0 0 e v r o v . V e č pod a t k o v o pod j et j u v o b d o b j u od 2 0 1 4 d o 2 0 1 7 j e v s pod n j i t a b e l i . Incom Uresničeno 2014 Uresničeno 2015 Uresničeno 2016 Uresničeno 2017 Vsi prihodki v EUR 29.451.275 35.054.470 40.727.573 42.561.207 Čisti poslovni izid v EUR 2.124.484 3.048.898 1.755.291 1.849.279 Čisti poslovni izid na zaposlenega v EUR 16.255 18.937 8.052 6.421 Čisti poslovni izid/vsi prihodki v % 7,2 8,7 4,3 4,3 Donos na kapital v % 30,6 31,8 16,0 15,7 Povprečno število zaposlenih 131 161 218 288 i n r a s t pod j et j a n a n o v i h t r g i h po s v et u . D a n e s i m a m o t r i z e l o m o č n e s t e b r e , n a k a t e r i h g r a d i m o s v o j e u s p e h e – t e h n i č n i r a z v o jn i c e n t e r , t e h n o l o š k o - r a z v o jn i c e n t e r i n c e n t e r z a r a z v o j k a d r o v . Z o b e m a i n v e s t i c i j a m a s e z e l o i z b o l j š u j e j o t u d i d e l o v n e r a z m e r e z a n a š e s od e l a v c e . 2. Predstavitev poslovanja podjetja z vidika nekaterih ključnih procesov, tj. proizvodnje in tehnologije, prodaje ter razvoja zaposlenih. Kaj je tisto, kar bi na omenjenih področjih izpostavili? Kateri so vaši najpomembnejši procesi? N a j p r e j b i i z po s t a v i l n a š e s od e l a v c e , b r e z k a t e r i h n e b i b i l o n a š e z g od b e . R e s n i č n o s m o v pod j et j u zbrali ekipo, ki ima veliko energije, ki je nujno po t r e b n a z a v s e p r e b o j e n a z a h t e v n i h t r g i h , po d r u g i V zadnjem obdobju v podjetju veliko energije v l a g a j o v i z d e l k e b l a g o v n i h z n a m k L e o n e i n L e o n e A l ! v e , k i j i h i n t e n z i v n o t r ž i j o n a r a z l i č n i h t r g i h po s v et u . P o m e m b e n s e g m e n t s o t u d i l i c e n č n i i z d e l k i , saj ustvarjajo številne podobe junakov iz risank i n fi l m o v , t e r i n o v a t i v n i i z d e l k i pod z a s e b n i m i b l a g o v n i m i z n a m k a m i po s v et u i n z a n a j z a h t e v n e j š e trgovske verige. letnik XI, številka 1, februar 2019 53 Izzivi managementu: www.sam-d.si Intervju strani pa gre za ekipo, ki ima ogromno znanja in idej, s katerimi smo med najboljšimi v naši panogi. V pod j et j u z d r u ž u j e m o v s e p r o c e s e d e l o v a n j a , od razvoja, kakovosti, marketinga, prodaje, nabave, t e h n i k e d o p r o i z v od n j e i n t o n a m o m o g o ča h i t r e in najboljše rešitve za naše partnerje. Vsak izmed n a v e d e n i h p r o c e s o v j e po m e m b e n i n k o v s i d e l u j e j o b r e z h i b n o , j e r e z u l t a t n a j bo l j š i . 3. Za razumevanje teorije in prakse managementa je pomembno, da poznamo in uresničujemo osnovne funkcije managementa, to so planiranje, organiziranje, kadrovanje, vodenje (vključno z motiviranjem in komuniciranjem) in kontroliranje. Kateri so ključni poudarki z vidika teh funkcij v primeru vašega podjetja? Z a r a d i h i t r e r a s t i n a š e g a pod j et j a j e e n a k l j u č n i h n a l o g m o t i v a c i j a z a po s l e n i h z a n a l o g e , k i s e n a m v ča s i h z d i j o n e m o g o č e , z a r a d i i n t e n z i v n e g a z a po s l o v a n j a v z a d n j i h l et i h j e po t r e b n e o g r o m n o k o m u n i k a c i j e i n k o o r d i n a c i j e , d a s e r a z l i č n i od d e l k i po v e ž e j o m e d s a b o i n s s od e l o v a n j e m d o s e ž e j o najboljše rezultate. Z velikostjo podjetja je nujno t r e b a v z po s t a v i t i u s t r e z e n n a d z o r , s a j s e l a h k o h i t r o z g od i , d a s e k a k š n a n a p a č n a od l o č i t e v a l i po t e z a pozna pri rezultatu poslovanja. 4. Kakšna je skrivnost vašega zelo uspešnega podjetja, zlasti z vidika upravljanja, managementa in organizacije, npr. ustrezna vizija, strategije, lastniška sestava, nagrajevanje, timsko delo, ustvarjalnost in inovativnost ali morda kaj drugega? N a p r v e m m e s t u b i po u d a r i l j a s n o l a s t n i š k o sestavo, saj skupaj z našim enim in edinim lastnikom zelo jasno vemo, katera je naša smer in kako priti do z a s t a v l j e n e g a c i l j a . R a v n o s k o z i h i t r e i n u č i n k o v i t e od l o č i t v e s m o p r i š l i d o od l i č n i h r e z u l t a t o v , k u p c i n e od p uš ča j o po ča s n i h od l o č i t e v . I n o v a t i v n o s t z zelo poudarjenim timskim pristopom je ena izmed m o č n i h p r e d n o s t i , k i s o n a s v z a d n j e m l et u p r i p e l j a l e d o š t e v i l n i h m e d n a r od n i h n a g r a d z a n a š e i z d e l k e ( n a j o m e n i m s a m o n e k a t e r e – n a g r a d a W a b e l v Parizu za Leone Alive kot najbolj inovativen sladoled na svetu, Dairy Innovation Award v Varšavi, zlato in srebrno priznanje GZS, priznanje BFFF UK za najbolj i n o v a t i v e n i z d e l e k v t r g o v s k i h v e r i g a h v Z d r u ž e n e m kraljestvu, Quality Food Award ...). 5. Na področju managementa stalno poudarjamo pomen vizije, saj je ta nujno potreben pogoj za uspešnost podjetja. Moč vizije je izredna, a se tega veliko podjetij premalo zaveda in to moč premalo izkoriščajo. Kako je pri vas – kakšen je vaš pogled na vizijo? Vizija in strategija sta jasno postavljeni in z a t o j e v e l i k o l a ž j e d e l o v a t i p r o t i po s t a v l j e n i m c i l j e m . N e n e h n o i n v e s t i r a m o v i z b o l j š a n j e s v o j i h p r o i z v od n i h z m o g l j i v o s t i i n o p e r a t i v n e od l i č n o s t i t e r v i z b o l j š a n j e d e l o v n i h r a z m e r z a z a po s l e n e , d a b i l a h k o ( p ) o s t a l i n a j b o l j i n o v a t i v e n p r o i z v a j a l e c s l a d o l e d a . P o l e g b l a g o v n i h z n a m k z a n a j v e č j e t r g o v s k e v e r i g e v E v r o p i i n s v et u ž e l i m o o k r e p i t i tudi lastno blagovno znamko sladoledov Leone. 6. Intelektualna lastnina postaja čedalje pomembnejši dejavnik uspeha podjetja. Kaj pomeni za vas kot direktorja podjetja? Kako ravnate z njo? P odroč je i n telekt ual ne last n i ne je i z d nev a v da n bo lj pomembno, tega se zelo dobro zavedamo tudi v našem pod jet ju i n m u vsa k da n posv eča m o v eč pozor nost i, čepra v se ob tem za v eda m o , da sm o t ukaj šele v letnik XI, številka 1, februar 2019 54 Izzivi managementu: www.sam-d.si Intervju za čet n i fa zi. V pretek l ost i sm o področ je i n telekt ual ne last n i ne g ra dili na v aro v a nju b la g o v n i h zna m k, ima m o 1 4 na c i onal no za v aro v a n i h zna m k i n eno evropsk o zna m k o . T u di v pog odba h o sod el o v a nju z našimi part ner ji ima m o k la vzule o nera zk r i v a nju i n for ma c ij i n v aro v a nju posl o v n i h sk r i v nost i. N a sred nje obd obje zelo razmišljamo tudi o patentnem varstvu, kjer si bomo seveda pomagali z zunanjimi zastopniki. 7. Zadnja gospodarska kriza, ki se je začela leta 2008, je v podjetja prinesla marsikatero spremembo. Kako je vplivala na vaše podjetje in kako ste se prilagodili spremenjenim razmeram? Ali je lastniška sestava vplivala na odzivanje na krizo? V l et u 2 0 06 sm o za čel i i n ten zi v n o i zv a ža t i i n to se je že ta k oj na za čet ku g ospoda rs k e k r i ze po ka za l o k ot odl i č na poteza, sa j sm o bi l i p r isot n i na t rg i h, k jer so h i t ro za čel i rešev a t i teža v e , k i so se poja v i l e s k r i zo . P oda tek i z D a n s k e po v e v se – dr ža v a je bi la na za čet ku l eta 2 0 1 1 za r a di ust rez n i h u k repo v že na p red k r i z n i r a v n i . P odroč je ži v i ls k e i n d ust r i je n i ta k o m oč n o pod v r žen o g ospoda rs k i m k r i za m, sa j i ma m o srečo , da d el u jem o na seg m en t u, k jer po r ab a t u di v času k r i z ne u p a d e , kv eč jem u še nek o l i k o zr aste . T a k o sm o t u di v obd obju na jv eč je g ospoda rs k e k r i ze na j bo l j i n ten zi v n o r as l i i n na p red o v a l i . P odroč je s la d o l eda je v sta l nem po r ast u, sa j t rg r aste m ed 3 i n 4 % na l et n i r a v n i, s ku pna v red n ost t rg a je p rek 5 1 m i l i ja rd ev ro v , ka r po m en i, da imamo še veliko prostora za napredovanje. Lastniška sesta v a je p r i nas v el i ka p red n ost , sa j so bi l e odl oč i t v e ta k o da nes k ot t u di v času g ospoda rs k e k r i ze h i t re i n u č i n k o v i te . N i v el i k o d o l g o v ezenja i n nep l od n i h sesta n k o v , sm o ek i p a a k c i je . 8. Kaj se po vašem mnenju lahko druga podjetja (pa tudi država, banke ipd.) naučijo iz vaše prakse? Kaj jim svetujete? N i k o l i s i n e s m e m o p r i z n a t i , d a j e d o l o č e n c i l j p r e v i s o k o po s t a v l j e n , s a j l a h k o t a k o d o s e ž e m o t i s t o , k a r s e n a m n a p r v i po g l e d z d i n e m o g o č e . N a š a m a j h n o s t j e p r e d n o s t , i n n e s l a bo s t , i n z a r a d i t e g a s m o S l o v e n c i i z r e d n o i z n a j d l j i v i i n s s v o j o i n o v a t i v n o s t j o l a h k o p r i d e m o n a s a m v r h . T o k a ž e j o š t e v i l n i p r i m e r i u s p e š n i h s l o v e n s k i h pod j et i j i n u s p e š n i h S l o v e n c e v po svetu. Pošteno in trdo delo vedno obrodi sadove. N a j v e č s t a v i t e n a d o b r e s od e l a v c e , s a j s a m o t a k o d o s e ž e m o z a s t a v l j e n e s t r a t e g i j e . Slovenska izvozna podjetja, ki ostajamo v S l o v e n i j i , s i ž e l i m o m od r o po l i t i k o , k i b o o m o g o ča l a stabilno gospodarsko okolje, kar bo tudi izvoznikom o m o g o č i l o d o l g o r o č n o n a č r t o v a n j e r a z v o j a pod j et j a i n s od e l a v c e v . Lon d onska borza nas je že dr u g o leto za pored u vrst ila med pod jet ja, k i so na v di h E vropi, i n N i k h il Ra t h i, direktor med narod nega ra zv oja Lon d onske borze , pra v i, da sm o la h k o ponosn i na ta najbo lj di na mi č na, h i t ro rastoča evropska pod jet ja, k i so na v di h Evropi. »Zdrava podjetja spodbujajo zdravo ekonomijo i n zdra v o dr užbo , i n d obre po li t i ke la h k o sledijo sa m o d obrem u, m oč nem u g ospodarst v u, « pra v i Ra t h i, k i je prepr i ča n, da bo sektor preh ra ne še na prej pomembno k rojil pr i hod nost evropskega g ospodarst v a, i n o tem sm o prepr i ča n i t u di v našem pod jet ju. Dejstvo pa je, da je razvoj, proizvodnja in prodaja s la d o l eda t rd o , za h tev n o d el o i n da m ed na rod n i t rg ne d o pušča poč i t ka i n na p a k, ka r na jv ečk r a t l jubi tel jem s la d o l eda osta ja s k r i to . Sod ela v c i I n co ma, k i ust v a r ja m o s la d o l ed ne uži t k e , p a v em o , k o l i k o r a zm is l eka, d ela, s k rbi, na po r a i n d n i b rez poč i t ka je pot rebn i h, da p r i d e v r h u n s k i s la d o l ed i z A jd o v šč i ne na p roda jne po l i ce po vsem svetu. Ponosni smo, da zmoremo narekovati nove t ren d e na področ ju p ro i zv od nje s la d o l eda i n ust v a r ja t i najboljši, najbolj inovativen sladoled na svetu. Dr. Vojko Toman je direktor Urada Republike Slovenije za intelektualno lastnino. Po diplomi na Fakulteti za s t rojn iš t v o je sv ojo po k l i c n o po t za če l k o t s t rojn i p rojek t a n t , k a sne je p a spo z na l t u d i d r u g a pod roč j a , k o t so ma na g em en t , ek on o m i k a , k a d ro v a n je , i n f o r ma c i js k a teh n o l o g i j a i n sv et o v a n je , te r sod e l o v a l p r i r a zl i č n i h p rojek t i h . Ob d e l u s e je v s es k o zi t u d i d od a t n o i zo b r a že v a l . D o k t o r a t i ma na pod roč ju ma na g em en t a i n o r g a n i za c i je . P rep l et a n je m ed teo r i jo i n p r a k so m u o m o g oča po gl o b l jen o r a zi s k o v a n je i n r a z u m e v a n je o beh .