Deviznih sredstev za rekonstrukcije je dovolj dokumentiionih prošenj zanje pa je za sedaj bolj malo Sprememiba strukture investi-cij spada med pememibne po-etavke naše ekonomske polktke, ki so prerafrunane na daljšo do-bo. Vendar je zaradi dosege osnovnega smotra ~ zmanjša-nja obsega — težavno ustvariti že letos v investicij&ki struktu-ri pomermbnejša izboljšanja za-ratfi vrste obveznosti, ki smo jih prejšnja l€ta sprejeli. da bi zgradili Objekte industrije in rudarstva. To velja predvsem za sredstva zveze. od katerih je letos le manjši del določenih za rekanstrukcijo indus!r;je. Ugo-den morncnt za spremerobo etrakture pa predstavljajo znat-na inozemska investicijska sred-0tva, predvsem za rekonstrukci-Jo industrije, kmetijstva jn pro-me>ta. Nova inozemska sredstva so dcpolndlni vir Investicij, zato pa je njihov pomen nrnogo vei-ji- Predvsem nam omogočajo hHrejšo in učinkovitejžo pie-skrbo s tisto opremo, ki jo irva-ia.mo. Ce hkrati razpolagamo s eredstvi v več državah. nam to ©mogoča, da kupimo opremo pod ugodnejšimi pogoji glede cea. kakovosti in rckov dotoa-ve. To omoigoučuiejo. Ra*una-Jo z vei možnostmi: od prime-rov. v katerih ba-raka zagotovi jnozemska sredstva in dinarsiki kredirt za njihov nakup. do pro-daje toozemskih sredstev posa-meznim investitorjem brez ado-bnltve diaarskih kreditov. Med tema skrajn:ma možnostima so različni primeri odobritve di-narSkih kreditov za nakup ino-zemakih sredstev ob sodelova-nju investi'torja. Sedanji palo-žaj v zvezi z inozemskimi sred-stvi za investicije' postavlja po-trebo po reviziji predipisov o deviznih olajSavah. Te olajšave so bile uvede-ne v razdobju po-manjkajvja deviznih sredstev in gradMve velikih industrijskih »bjektov. V sedan.iem položaju izvajjanje rekonstrukcije z de-vizni.mi olajšavami predstavlja drago jn neugodmo invesliraaje. Ugodnejši pogoji za nakup jnozemskih sredstev ustvarjajo nov Položaj za domače proizva-jalce opreme. Res je treba ino-zemska sredstva izkoristiti za nadaljnje usposabJjanje In Iz-boljšaoje naše proizvodne »pre-me, toda tudi domača industri-ja delovnih sredstev mora iz-po.kiiitii doJ-oiene pogoje in od-pravitj določeme slabosbi, To so predvsem težnje po n&upravi-čeno visokih cenah ln zaraude v dotoavah. Po drugi stranj pa bj inoraii imeti domačj prodzva-jalci cnpreme trdeejši plan in vztrajati pri proizvodmjj kaiko-vostne apreme, ki jo Iahiko pro-da,jo ne samo doma, temvei tu-di v inozemstvu. N»va Inozem-ska sredstva izvirajo pretežno iz posojU im so združena z od-plaiilno abveznostjo. Zato je nujno, da skrbno premislimo, v kaij jih bomo vložili, prj čemer ne sjnemo gledati samo na kon-kretoo donosnost ta gospodarski razvoj države, temvefi tudi na uičinek, lci jih bodo imela na plačilno bilanco. Vsi momenti, kakor tudi naš sistem odobra-vanja investicijskih posojil zah-tevajo solidno ekonomsko-teh-nično dokumentacijo kat pogoj za Lzfoiro najugodnejših progra-mov. Oto uipoštevain.jai nove usmerrtve v našj investicijsk: j politiJci je Narodna banka že sredi feforuarja pozvala zainte-resiraue gospodarske organiza-cije, da ji pošljejo prožnje za I investicije s potrebno ekonom- I sko-tehinično dolkuirfentacijo ali J da za^nejo to dokuiraentacijo iz-delovati. Toda medtem ko se v naži javnosti vediko razpravlja o indiustrijskLh rekonstpukcijah in se pri te.m postavJjajo razne zahteve. je baaiika dobila zelo ma:Io popolmih investicijsikih elat>oratovt in zahtev. V glaviio centralo Nairodne banJte je do-slej prišlo samo 11 zahte-v. med ka^terimi pa inrcaijo le posamezne popolno ekononnsko-tehniino do-kumetntacijo, medtem ko v«*ina tistah, ki prosijo za posojilo, še-1« dela, da bi iapopoljnila to do-kutnentacijo. So celo primeri, ko predstav-niki gospodarskih or^anizacij obiskujejo posamez-ne ustanove, gospodareika in drža^vna vodstva, jih opozarjajo na svoj« potrebe po inveslicijah, ne morelo pa banikJ dostavlti dokumentacije. Ta razlaga nima nainena, da bi forsirala hitrejšo izdeJavo eko-nomsko-tehniine doJcvimeMaci-j€, ker je v takem primeru naj-večkra/f slaba in nesolidna. Na-sprotao, izdelava investicijskih elaiboratov, proučevanje pogo-jev in moinosti za investieije predstavlja - težavno, dolgotraj-no io resno de-lo. Tega dela ni mogo^e farsirati mimo na-^ih de-janskih možnosti, prav taJco Pa si ni treba ustvarja>ti iluzjj o velilci priipravijenosti za rekon-strukcije v indusitriji. Razen s^lidnih priprav so za izvedbo programa rekonstrukcij nujna tudi ustrezajoča domača iweeticijsika sredstva. Ze prej smo rekli, da so sredstva zveze v ta namsn zelo amejena in da morajo večino sredstev za fi-nansiranje teh programov zago-toviti go&podarske organizacije in okraji. Ko analiziramo Izko-riščanje teh sred^tev v prvem fcromesečju opazimo, da so bila sorazmerno interuivno troSena, kar posebno velja za amortiza-cijo. Kolikor gre za dohre pro- grame, so to koristne naJoibe. Vendar imamo pogosto opravka s proUemtttiičnimi in neprešiu-diranimi programi, samo da bi razpoložljiva sredstva čim prej izkoristili. Tako troženje je škodJjivo predvsem za samo go-spodarsko organizacijo. Name-sto tega bi mogla vz.poredno z napori za tebiro najugodn&jših investicijskih programov lii z iizdelavo ekonomsko-tehoiine do-kumentacije zbirati tudi sred-stva za izvajanje teh progra-mov, ne [5a čakati, da bo njiho-vo finansiranje v celoti prevze-Va zveza. Varčev«iioe in iizloža-nje inveoticijskih sr&dstev pod-jetja. pa tudi oferajev, je po-trebno, in to ne samo za tiste Investicije, ki »o neposredno pred narrii. Nujno je, da že se- daj za&i-ejo zbiTati sredstva tu-di za pomnejše programe, po-setano kadar radunajo z naku-ponn mozemskih sredste-v. Izd&lava io Izbira najugodnej-Sih proigramov za rekonstmkci-jo Industrije, izločitev najve^-jih možnifa zneskov za te pro-grame predstavljajo obveznost gospodarskih organizacij, prav tako pa tudi politično-teritori-alnih enot, ker so dinarska sred-stva zveze y te namene v leiu 1956 zelo omejena. Hkrati pa je izkoriščanje investicijskih sredstev gospodarskih organiza-cij in politično-teritorialnih enot ob znatnih foozemskih sred-stvih, ki jih je zagotovila zve-za, že letos roožnosfj za novo usmeritev v naši investjcijski politiki, A. Papič