66 Gostilne v Šiški Gostilna Pri Raci, Ceiovšl^a cesta, pred prvo svetovno vojslto. Originaina razglednica Tanja Tomažič j Gostilne v Šiški I Od okrog 1900 do začetka druge vojske i Uvod Sestavek želi prikazati gostilne In gostilniško obrt v severozahodnem delu Ljub- ljane od konca 19. stoletja do začetka druge vojske. Zajete so gostilne po da- našnji Celovški cesti od železniškega prelaza čez progo Ljubljana—Trst do gostilne Pri slepem Janezu, po Vodnikovi, Šišenski in Podutiški cesti ter lokali v ulicah vzhodno od Celovške ceste do gorenjske železniške proge, torej na prostoru nekdanjih občin Spodnje in Zgornje Šiške. Poleg različnih podatkov o gostilniških lokalih (razširjenost in spremembe števila lokalov v obravnavanem obdobju, vpliv gospodarstva in gospodarskih razmer na nastanek ali ukinitev lokala, pojav različnih vrst lokalov in podobno) je na- men sestavka predvsem prikazati, kaj so obiskovalci iskali v lokalih, kaj in kako so jim gostilničarji ustregli. Prav tako želi sestavek vsaj osvetliti pojav gostilni- čarja, lastnika ali najemnika, njegov poklic in veljavo v okolju, v katerem je živel. Pri zbiranju podatkov sem bila v glavnem vezana na ustno izročilo starejših prebivalcev Šiške, gostilničarjev in konsumentov.^ Sestavek ne omenja podatkov o stroških in zaslužkih, ki bi sicer največ pove- dali, koliko so ljudje porabili v gostilni, koliko svojega zaslužka so odmerili za tovrstne zabave. Ker sem bila vezana na današnje intervjuje, je razumljivo, da ne bi bili vedno natančni, saj si takih podatkov pač nihče ni redno zapisoval. Poleg tega pri nobenem nekdanjem gostilničarju nisem več zasledila pisanih virov (blagajniške in knjigovodske knjige, zadolžnice in podobno) o denarnem prometu. Poleg ustnega izročila sem uporabljala še arhivske podatke bivših občin Zg. in Sp. Šiška iz Mestnega arhiva Ljubljane (Zgodovinski arhiv mesta Ljubljane), pri pregledu starejših časopisov pa različne oglase in sestavke, predvsem o društvenih prireditvah v stari Šiški. Kratek oris gostiln v Šiški od konca 19. stoletja do začetka druge vojske Pred letom 1900 so bile najstarejše gostilne na severnem robu Ljubljane po- stavljene ob današnji Gosposvetski cesti in so se orientirale predvsem na goste, ki so potovali po gorenjski cesti. To so bile obcestne gostilne, tako imenovana postajališča,^ kjer so se ustavljali prevozniki, poštne kočije in kmetje, ki so vozili ' Seznam pripovedovalcev: Ljudmila Vrhovec, r. 1914, hči gostilničarke; Greti Hubad, r. 1891, natakarica pri Keršiču; Janez Pogačar, r. 1915, gostilničar Pri Mirtu; Tomo Kosi, r. 1893, gostilničar; Marija Ma- rinko, r. 1910, kmetica; Franc Kovačič, r. 1883, upokojeni poštar; Katarina Klanšičar, r. 1889, gostilničarka; Frančiška Babnik, r. 1922, hči gostilničarja; Franc Klanšičar, r. 1891, gostilničar; Marija Habjan, r. 1898, gostilničarka; Fani Kavčič, r. 1893, gostilničarka; Julka Kosirnik, r. 1902, hči gostilničarja; Pavle Kovic, r. 1899, dramski igralec, član čital- nice; Alojz Brecelnik, r. 1883, mesar; Franc Lunka, r. 1890, železokrivec; Albin Omejc, r. 1893, uslužbenec; Mara Eržen, r. 1910, tajnica Gostilničarske zadruge; Miha Šušelj, r. 1888, gostilničar; Ivan Matevžič, r. 1883, železničar; Jože Cerne, r. 1884, kmet; Anton Franetič, r. 1884, sodnijski uslužbenec; Lojzka Cek, r. 1903, uslužbenka, hči železničarja; Ivanka Lunka, r. 1886, natakarica; Janez Martine, r. 1900, gostilničar; Angelca Brecelnik, r. 1915, uslužbenka, hči mesarja. ^ Staroslav (Ivan Vrhovnik), Gostilne v stari Ljubljani, Popravljen in pomnožen ponatis iz »Jutra«, 1925, str. 8. 5» 68 Tanja Tomažič pridelke na ljubljanski trg. Zato so imele skoraj vse te gostilne velika dvorišča za dovoz vozov in hleve, da so lahko opravili tudi živini. Če bi danes še stale, bi gostilne pri Figovcu, Pri levu in Pri novem svetu bile že v središču mesta. Gostilne od železniške proge Ljubljana—Trst proti Gorenjski so bile mlajše od omenjenih, a so se pred koncem stoletja še vedno vzdrževale predvsem s kmeti, živinskimi mešetarji in prevozniki. Kljub temu, da je bila doba prevozništva že v zatonu, se jih zdajšnji pripovedovalci še zmeraj spominjajo kot furmanskih gostiln. Podobne so bile v tem času krčme po današnji Vodnikovi in Podutiški cesti. Šiška je bila ob koncu stoletja severozahodno obrobje Ljubljane, njeni prebivalci pa v večini še kmetje in obrtniki. Kljub relativno majhni oddaljenosti od mesta so še dolgo časa vztrajali pri »šišenski« pripadnosti.^ Staro središče vaške Sp. Šiške je bila Jernejeva cesta, današnja ulica M. Majcna. Povezavo z mestom in Gorenjsko so imeli po današnji Celovški cesti. Vzporedno z naraščanjem prebivalstva in s pozidavo prejšnje obdelovalne zemlje je prihajalo do večjih sprememb tudi v družbeni strukturi Šiškarjev. Novi na- seljenci so bili službeno v veliki večini vezani na Ljubljano.** Naselitveni razvoj je povzročil poleg vseh drugih tudi opazne spremembe pri gostinskih lokalih. Tip gostilne se je spreminjal, kakor so to zahtevale nove razmere in novi gostje. V Šiški so v obravnavanem obdobju poznali glede na pretežno večino obisko- valcev: kmečke, furmanske, napol meščanske in delavske gostilne. Njihovo šte- vilo se je v tem času nekajkrat spremenilo, vendar pa je do najizrazitejše kvanti- tativne spremembe prišlo šele po koncu druge vojske, ko so jih skoraj vse zaprli, le nekaj se jih je obdržalo kot podržavljeni obrati. Ob koncu 19. stoletja so bili vojaki — računajmo na njih kot na prebivaloei Ljubljane — stalni obiskovalci šišenskih gostiln. Do začetka prve vojske so ob sobotah, nedeljah in praznikih zahajali v Šiško vojaki iz vse Ljubljane: kanonirji iz topniške kasarne, 27. pešpolk iz belgijske kasarne in brambovci (landverovci) iz poljanske kasarne. Doba furmanstva in poštnih kočij je bila mimo, zato so se bili gostilničarji prisiljeni preusmeriti na drugačne vrste gostov, če so še hoteli računati na večji zaslužek. Tako so v gostilnah uvedli stalne sobotne in nedelj- ske plese, da so z njimi privabili vojake in njihove spremljevalke, služkinje in delavke iz Ljubljane. Gostilne, ki jih je zajel ta »vojaški val«, so bile večinoma v Sp. Šiški, ob Celovški cesti in v začetku Vodnikove: Pri Keršiču (bivši Oraš), Pri Reininghausu, Pri Kankretu, Pri Anžoku (kasnejši Lasan), Pri Šternu. Pri do- mačih prebivalcih ti lokali niso imeli posebnega ugleda. O precej razburljivem obdobju z vojaščino priča tudi to, da so bile vse te gostilne znane po stalnih prepirih in pretepih med vojaki in civilisti. ^ še leta 1922 se je 23 šišenskih posestnikov in obrtnikov pritožilo na občinski odbor občine Zg. Šiška, češ da nočejo priključitve občine Zg. Šiška k občini ljubljanski, »... in to iz upravičenih razlogov, ker |e občina povečini kmečka in obrtniška in nečemo prevzeti davč- nih bremen in drugih obveznosti, katere bi potem nosili.« (Mestni arhiv Ljubljane, Zgodo- vinski arhiv mesta Ljubljane, Občina Zg. Šiška, PO 11, fase. 11.) * Leta 1932 je občinsko načelstvo občine Zg. Šiška prosilo Ministrstvo prosvete v Beo- gradu, naj bi jim dovolilo obdržati meščansko šolo v Zg. Šiški in pri tem navedlo, da »... tvorijo prebivalstvo občine po poklicu mali kmetovalci, mali obrtniki, mali trgovci, nižje uradništvo, državni železničarji, poštarji itd., ter navadni delavci.« (Mestni arhiv Ljubljane, Zgodovinski arhiv mesta Ljubljane, Občina Zg. Šiška, PO II, fase. 12.) Gostilne v SlškI 69 Seveda pa so poleg vojakov prihajali v tem času v Šiško tudi drugi gostje iz Ljubljane. Najbolj pogostni so bili nedeljski izletniki, ki so se po dolgi poti še za dne ustavljali po gostilniških vrtovih. Šiška je takrat še pomenila ravno prav- šen cilj za nedeljsko pešačenje. Ko so podaljšali tramvajsko progo proti severu (1933), so se izletniške postojanke pomaknile še malo dlje. Nekatere starejše gostilne (odprte sredi 19. stol.) v Sp. Šiški, v glavnem ob Celovški cesti, so se torej v začetku 20. stoletja že začele počasi spreminjati iz kmečkih in furmanskih v napol mestne in se pri tem opirale delno na domače in delno na ljubljanske goste. Po obrobnih delih (levo in desno od Celovške ceste) so bile gostilne v tem času v glavnem navezane na domačega šišenskega obiskovalca. Ljubljančani niso, razen redkih izjem, nikoli zahajali v manjše šišenske lokale. Vzhodno od Celovške na Vodnikovi cesti so bile posebno znane gostilne: Pri Maleziju (Weiss), Pri birtu (Pavšič), Pri Zajcu, Pri Matjanu (Kamnita miza). Pri Černetu (Burgar). Obiskovali so jih kmetje, delavci in prevozniki. Nekatere od teh starejših gostiln so se kasneje z menjavo gospodarjev bolj ali manj uspešno prilagodile novim gostom. Gostilne, ki so še po letu 1920 lahko računale s kmečkimi obiskovalci, so bile okrog Jernejeve ceste, tam, kjer so bile postavljene hiše največjih spodnješišen- skih kmetov. Po ustnem izročilu se zdi, da si je večina gostilničarjev v tem času iz svojih lokalov prizadevala ustvariti čim bolj mestno gostilno. Na prvem mestu so bili tu lastniki ali najemniki lokalov po Spodnji Šiški, ki je bila mestu najbližja. Merilo za kvaliteto gostilne pri gostilničarjih in pri domačinih (četudi lokala niso obiskovali) je bilo število gostov iz mesta in poklici. Tu so šteli predvsem obiski med tednom. Gostilne, o katerih še danes govore, da so imele »boljše« goste (to ni pomenilo več samo Ljubljančana, biti je moral zdravnik, profesor, advokat ali vsaj uradnik), so bile okrog leta 1900: Pri Keršiču, Pri Ančniku, Pri Seidlu. Ko se je razlika med mestom in obrobjem izgubljala, se je hkrati zgubljala tudi med domačim in mestnim obiskovalcem; podobna merila po poklicih pa pozna- mo navsezadnje še danes, tudi pri gostilniških gostih. Po prvi vojski se položaj šišenskih gostiln ni bistveno spremenil, število je v dvajsetih letih ostalo približno enako, prav tako je bilo z obiskovalci, le da so se morale gostilne, prej znane po svojih plesih, posloviti od vojaških gostov. Med prvo vojsko seveda lokali niso imeli toHko obiskovalcev, vendar jih še niso zapirali. Prvi pojav, ki je pokazal v začetku dvajsetih let na težje gospodarske razmere, je bil pogostnejše menjavanje lastnikov ali najemnikov. Vsakokratni gostilničar je skušal dvigniti svoj lokal, vendar je to le maloštevilnim uspelo. Še težji položaj pa je nastal ob koncu dvajsetih in v začetku tridesetih let, ko so iz dobro obiskanih gostiln z dobro kuhinjo in postrežbo počasi nastajali lokali, ki so jih obiskovali samo še zaradi pijače. Največje spremembe so doživeli lokali vzhodno od Celovške ceste proti gorenj- ski progi. Prejšnje kmečke gostilne so postale gostiteljice delavcev, ki so v vedno večji meri poseljevali ta del. Na tem koncu najdemo dve gostilni, o katerih danes vedo povedati, da sta bili »socialistični in delavski«: Celare in Šlibar. Po letu 1920 so se v Šiški precej naseljevali Primorci, ki so sestavljali prave kolonije in so tudi v novem okolju obdržali občutek pokrajinske pripadnostL Poleg tega se jih je veliko zaposlilo pri železnici, tako da so imeli tudi skupne 70 Tanja Tomažič Gostilna Pri Kankretu, Celovška cesta, pred prvo svetovno vojsko. Gostilna Pri Pavšiču, Vodnikova cesta, pred prvo svetovno vojsko. Originalna razglednica Gostilne v Šiški 71 . službene interese. Prav Primorci so ustvarjali v teh gostilnah precej čvrsto jedro. Po statističnih podatkih je bilo v Sloveniji leta 1922 5604 gostinskih obratov, čez 10 let 6004, leta 1937 pa že 6228.= Podatek, da je bilo po letu 1930 kljub težjemu gospodarskemu položaju odprtih več novih gostinskih lokalov, je sprva malo nerazumljiv. Ko pa vidimo, da se nobeden teh lokalov ni obdržal dlje kot nekaj let, pogostoma celo le nekaj mesecev pod istim gospodarjem, nam postane jasno, da so si ljudje s pridobitvijo gostilniške koncesije skušali priskrbeti ne- kakšno eksistenco, ker niso mogli dobiti drugega dela ali ker je bila plača pri osnovnem poklicu premajhna. V tem času so v glavnem na novo odpirali manjše točilnice in tako imenovane »izkuhe«. Večinoma so računali na porabnike pijače. Družabnost Med letom so imeli v Šiški precej družabnih prireditev, ki so bile po svojem značaju zvezane z letnimi šegami, cerkvenimi prazniki ali z različnimi društvi, ki so v tem času obstajala. Vse te zabave in veselice so bile vedno povezane z gostilnami, pa naj so se tam začenjale ali pa nehavale. Najbolj znan kmečki praznik v Sp. Šiški je bil žegnanje, na prvo avgustovsko nedeljo po svetem Jerneju. Imenovali so jo »komarjevo« nedeljo. S priljublje- nostjo tega praznika v okolici Ljubljane se je lahko merilo samo še žegnanje pri svetem Roku v Dravijah. Na ta dan je bilo v Šiški »pol Ljubljane«. Od cerkve po Jernejevi cesti in po Celovški proti Ljubljani so bile druga zraven druge postavljene stojnice z lectom, lončenino, suho robo in podobno kramo, kakršno so prodajali ob semanjih dneh. Čez dan so imeli vsakršne parade, člani različ- nih društev (gasilci. Sokoli, čitalničarji in podobni) so nastopali v svojih unifor- mah in narodnih nošah. Prav tako je bila ta dan obvezna gasilska veselica. Za gostilničarje je bila »komarjeva nedelja« pravi božji blagoslov, saj so bili lokali po vsej Šiški ves dan polni. Zvečer so imeli plese tudi po »boljših« gostilnah, kjer so se jih običajno branili, npr.: Pri Keršiču. Podobno kot na »komarjevo nedeljo« so bile videti šišenske ceste in gostilne vsako leto o pustu. Nekaj let so imeli organiziran celo karnevalski sprevod. Nje- gov pobudnik je bil obogateli obrtnik, kolar Keršič, ki se je priženil h gostilni. Imel je dovolj poslovnega duha in je vsakoletni pustni sprevod uporabil za rekla- mo svojih izdelkov: na začetek je postavil svoje na novo izdelane vozove, za njim so vpregli drugi Šiškarji in so peljali po Celovški do Dravelj in po Vodnikovi nazaj. Za pusta so bile veselice po večjih gostilnah ob Celovški cesti naprej priprav- ljene, z najetimi muzikanti, po drugih lokalih pa kakor je naneslo, odvisno od dobre volje gostov in priložnostnega harmonikarja. Največjo maškarado s plesom je prirejala šišenska čitalnica. Vsako leto so jo pripravili v eni izmed večjih gostiln ob Celovški cesti (Keršič, Reininghaus, Štern, Kankret). To je bila prireditev, ki se je najdlje obdržala, vse do sredine tri- desetih let. Prav številne so bile v tem času v Šiški prireditve, ki so vezane na različna * Janko Traven, Dvajset let razvoja slovenskega obrtništva. Spominski zbornik Slovenije, Ljubljana 1939, str. 390. 72 Tanja Tomažič društva. Kmetje, obrtniki in delavci so bili stalni obiskovalci veselic, ki so se zvrstile čez leto, pa naj so pripadale temu ali onemu društvu. V obravnavanem obdobju je bilo v Zg. in Sp. Šiški uradno prijavljenih osem društev. Po namenu in strukturi članov so bila zelo različna. Vsa pa so vsaj enkrat na leto pripravila zabavo, kar je bil nemara tudi najvidnejši znak njiho- vega delovanja. Večinoma so bile to veselice, ki so si bile programsko zelo podobne, pripravili so jih navadno v gostilnah in so bile dostopne vsem obisko- valcem. Najbolj delavna v tem smislu sta bila gasilsko društvo in čitalnica. Spodnja in Zgornja Šiška sta imeli vsaka svoje gasilsko društvo, vsako društvo pa po dva- krat do trikrat na leto zabavo: pred pustom, poleti na žegnanjsko nedeljo in oktobra ob trgatvi. Gasilske veselice so bile včasih tudi po kmečkih domovih, vendar pogosteje po gostilnah. Enkrat na leto so gasilci volili svojega predsed- nika, največkrat je bil to gostilničar.* Nekoliko bolj neodvisna v izbiri lokalov je bila za svoje prireditve šišenska čital- nica. Njene zabave in predstave so bile po večkrat na leto in tako obiskovane, da se čitalničarji, kot pripovedujejo še danes, niso nikoli bali za obiskovalce. Na njihove predstave je hodilo tudi največ ljudi iz Ljubljane. Nastopali so z gledališkimi enodejankami, s pevskim zborom z različnimi skeči in podobnim, za konec prireditve pa je bila »prosta zabava s plesom«, torej po- dobno kot pri gasilskih veselicah. Tudi gasilci so zmeraj pripravili še majhen kulturni program z nastopi pevcev, tamburaških zborov in podobno. V navadi so bila celo sodelovanja med posameznimi društvi, če le ni šlo za prehuda politična nasprotja. Gasilci in čitalničarji so si redno »posojali« pevske zbore in godbe. Precej aktivno je bilo tudi šišensko sokolsko društvo (ustanovljeno 1902), ki je celo svoje telovadne nastope prirejalo na gostilniških vrtovih. Druga društva (Katoliško slovensko izobraževalno društvo. Podružnica sv. Cirila in Metoda, Prosveta), ki so bila ustanovljena ob koncu 19. ali začetku 20. sto- letja, so tudi prirejala društvene veselice po gostilnah, vendar manj pogosto in njihovo delovanje je po koncu prve vojske hitreje zamrlo. Še najbolj delavni sta bili v času med vojskama društvo Sokol in leta 1920 ustanovljeno društvo Valen- tin Vodnik. Od vseh teh veselic in prireditev so imeli največ koristi gostilničarji. Razumljivo je, da se nihče ni branil dajati svojih prostorov za te namene. Levji delež pri vseh društvenih veselicah so pobrali lokali ob Celovški in Vodnikovi cesti. Društva niso bila različna le po namenu, ampak tudi po svoji politični usmerje- nosti. Glede na to, v katerih lokalih so bile veselice liberalnih ali klerikalnih društev, ne moremo sklepati o strankarskih simpatijah gostilničarjev. Kot po- slovni ljudje so bili v glavnem apolitični in so imeli enkrat klerikalno drugič pa liberalno društvo v gesteh. Le nekaj redkih lokalov pripovedovalci še danes takoj uvrste pod določen politični imenovalec. Arhivskih podatkov je za to pre- malo. Med temi sta dve »socialistični« ali »delavski« gostilni severovzhodno od Celovške ceste in ena klerikalna na skrajnem robu Zg. Šiške v Podutiku. ' Iz prošenj za dovoljenja, ki so jih društva pošiljala na policijske urade, je razvidno, da se naslov gasilskega predsednika ujema z naslovom gostilne, kjer naj bi imelj veselico. (Mestni arhiv Ljubljane, Zgodovinski arhiv mesta Ljubljane, Občina Zg. šiška, PO II, fase. 12.) Gostilne v Šiški 73 O izbiri lol