ĺ1 r{ vPLIv oNKor,oŠxn ZDRAvSTvENE I\EGE NA KAKovoST BoLNIKovEGA ŽIvr-ĺnľĺł Marina Velepič V letul989 je komisija EONS (European OncologyNursing Soci- ety) pripľavila core curriculum za postbazično izobraževanje na področju onkološke zdravstvene nege. FilozoÍijo onkološke ZN, predstavljene v programu' smo osvojile mnoge medicinske sestľe izrazličn1hevropskihdržav.Vprispevkuizhajamiznekaterihtrditev filozofije EONS, saj je rdeča nit, ki prepleta posamezne tľditve, zagotovilo kakovostne, sodobne zdravstvene nege, katere nepo- grešljiva sestavinaje prav skľb za kakovost bolnikove gaživljeĄa. Verjamemoo da so oboleli zarakomnajpľej in predvsem indivĹ duumi z osebnimĺ potľebamĺ, ki ĺmajo pľavico živetikvalitetno in umreti dostojanstveno. S to trditvijo preyzemamo onkološke medicinske sestre odgovornost za holističen pristop pri obravnavi bolnika inprizagotavljaĺ1uzanj potrebne zdľavstvene nege. obvezujemo se, da bomo spoštovale kodeks etike medicinskih sesteľ in pravice bolnikov. Z uporabo procesa zdravstvene nege' kjeľ zdravsteno nego načrtujemo , orga- niziramo, izvajamo in evalviramo, dosegamo ob seveda dobrem poznavanj u bolnika, nj egovih osebnih potreb in potreb zdr avlj eĄa, z uporabo bolniku najprimernejšega modela teorije zdravstvene nege in optimalnimi standaľdi zdravstvene nege' kakovstni zdrav- stveni negi in neposredno vplivamo na kakovost njegovegaživljenja. Verjamemo, da ima vsak bolnik z rakom pravico do najboljšega možnega načina zdravljenja, nege in pomoči. Znanje in izkušnje, Marina Velepič, VMS, onkološki inštitut Ljubljana 36 kako natančno spoznati bolnikove potrebe iz pogovorazĄim, sta naj b o lj š a n ačina za zagotavlj aĄe kakov o stnę zdľavstvene ne ge. Medicinska sestra spľemlja bolnika ob diagnostičnih postopkih, po stavitvi diagnoze, različnih metodah zdr avlj enja, rehabilitacij i, v napľedujočem stadiju bolezni in končno ob smľti. Žal v svetu vsak bolnik z rakom zaradi razl1ćnih načinov zdrav- stvenega zavarovanja in finančnega stanja ni deležen vsega, kar danes medicina Zmoreinzna' Pogosto si medicinske sestľe ob tem zastavljamo vprašanje, ali je bolniku sploh potrebno ponuditi vse moŽne načine zaohranjaĺje njegovega Življeĺja, če s tem negativno vplivamo na kakovost njegovega življenja? Kakovost bolnikovega življenja bi vsekakor morala biti vľednota, glede katere se morata sporazumeti bolnik in zdravnik. Kot bolnikove zagovornice bi medicinske sestre morale zagovarjati bolnikovo stališče in sp o dbuj ati izt aźanj e nj e govih p otreb in zahtev, s aj nam p oznavanj e bolnika ter pristen in pošten odnos zryimin njegovo đružino, dajeta to pľavico. In kaj sptoh je kakovostno življenje? V liteľaturi zasledimo mnogo definicij in težko bi se odločili, katera je tista prava. Kakovostno življenje je kompleksen pojem in nanj vplivajo ruz|1čne ravni človekovega življenja - od fizičnih, psiholoških, socialnih do duševnih. odvisno je od lastnega zadovoljstva z življenjem, vrednot, ki so v razl1čĺihkulturah ľazlične, in obvladovanja stresnih situacij, s katerimi se srečujemo na vsakem koraku. Človeku z rakom se ta pojem bistveno spremeni. Spremeni se tudi njegova lestvica življenjskih vľednot. Marsikaj, zakar si je prizadeval v življenju, postane nepomembno. Strah ga je trpljenja, bolečine in smľti. Ugotavljanje ĺn tajšanje bolečine sta pľednostni nalogĺ v zdrav- stveni negi onkološkega bolnika. Nęobvladana bolečina jemlje 5t ra bolniku dostojanstvo' ga sili v ľazmišljanje o smrti, slabi pri- pravljenost svojcev zabivanje znjimin povzroča občutek nemoči, jeze in frustracije tudi zamedicinsko sestľo. Danes ni več razloga, da bolečine ne bi obvladali. Ne dopustimo, da bolnika boli, opozorimo zdravnLka in mu pomagajmo pri iskanju pľavilne poti za obvladovanj e bolečine. Dobeľ odnos s svojci je za bolnĺka zelo pomemben. Medicinska sestľa lahko prek dobrega stika z bolnikovimi svojci tudi bolje spozna bolnika. Bolniku in tudi svojcem je potrebno dati priloŽnost, da spregovoľijo o svojih stiskah, ponuditi jim moramo tudi ustrezno čustveno podporo. Prepľečevanj e zaskrbljenosti zaradí pomanj kanja infoľmacij je ena osnovnih aktivnosti medicĺnske sestľe, kĺ bistveno vpliva na kakovost bolnikovega žĺvljenj a.Zustteznimi načini verbalne komunikacl1e zagotavljamo potľebne inťoľmacije in mu vlivamo pogum zaboj zboleznijo. Marsikdaj je ob umiľajočem bolniku največ, kar lahko zanj storimo, le poslušaĄebrezbesed. Ustrezen način komuniciranja z bolnikom je umetnost' vendar je tudi nujno potrebno znanje, ki bi ga medicinske sestre morale obvladati. Problemi onkoloških bolnikov se ľazlikujejo glede na stadij bolezni, načine zdravĘeĄa, stľanske in toksične učinke ter psihično stanje bolnika. Pri načľtovanju zdravstvene nege se tako srečujemo z cęlo vrsto negoval-nih điagnoz in naše inteľvencije so usmerjene v zrnanjševanje bolnikovih problemov, cilj pa je doseči boljšo kakovost njegovega življenja. Negovalne diagnoze kot nesprij aznjenje z diagnozo, bolečina, spremenjena telesna podoba, motnje v prehľanjevanju, fatique, spľemembe gibanja, spremembe v seksualnem delovanju otganizma, spremembe kože, sluznic, nausea in bruhanje, motlrje dihanja, govora' smĺad, stľah pľed izo\acijo,brezupnost so le nekatere izmedtežav, s katerimi se dnerĺno sľečujemo. Identifikacija 38 problemov, dobro izvedeni postopki zdravstvene nege, medicinsko tehnični posegi in čustvena podpora so odločilni za izboljšaĄe bolnikovega življenskega udobja in prava potzauspešno opravljeno zdravstveno nego. Bolnika in njegove svojce moramo opogumiti in jih naučiti, kako naj aktivno sodelujejo pľi postavljanju in doseganju njihovih lastnih realističnih ciljev. Verjamemo, da je zdravstvenavzgoja bolnĺka sestavnĺ del vloge medĺcinske sestre v odnosih z bolnikom, pri čemer se oziramo na bolnikova žĺvljenjska pričakovanja in kakovost njegovega žĺvljenja. Izobraževanje bolnikovj ezęlo pomemben in nepogrešljiv del nego- valnega pro cesa. ZnaĄe, ki ga dajemo nj emu in njegovim najbližjim, ima odločilen vpliv na kakovost bolnikovega življenja. Le obogaten z znanjem bo lahko aktivno sodeloval v procesu zdravljenja, zdravstvene nege' rehabilitacije in samooskĺbe. oskrbimo ga z ustreznim pisnim gradivom, opogumljajmo ga za sodelovanje v skupinah bolnikov, ki so pred njim prehodili tľnovo pot bolezni, in bodimo navzoče vselej ko nas potrebuje. Bolnike z rakom medicinske sestľe srečujemo v zdľavstvenih domovih, specialističnih onkoloških centrih, na splošnih in kirurških oddelkih za starejše in otroke, v enotah intenzivne nege, domovih za staľejše občane in v njihovih lastnih domovih. Kjerkoli delujemo, S e moramo zav ędati pomembno sti individu alizir ane zdravstvene nege zanje in za njihove svojce. Vodimo jih Vaľno po neznani poti, ponudimo jim roko, da se bodo lahko opľli na nas' pomagajmo jim najti smisel življenja in stojmo jim ob strani, ko bodo umirali. Pri tem nikdaľ ne pozabimo, da kakovost bolnikovega Življenja ni le to, kaľ si predstavljamo mi, je pľedvsem to, kar si predstavlja on sam. 39 Literatura: l. Tffiny, Robert II. Borley, Derryin: oncologyfor nurses and heąlth care professionals. Harpeľ & Row Ltd., London' 1989. 2. Susan L. Groenwąld, Margaret Hansen Fľogge, Michelle Goodmąn, Connie Henke Yarbro: Issues ąnd resources for the Cancer Nurse.Jones and Bartlett Publishers, Boston, 1992. 3. Ruth McCorkle, Marcia Grant: Cąncer Nursing. W.B. Saunders Com- pany, Philadelphia, 1994. 4. Jane C. Clark, Rose E McGee: Core curriculum for Oncology Nursing. ĺľ. B. Saunders company, Philadelphia, 1992. 5. Vereną Tschudin: Nursing the patient with cancer ]988. 6. A Core curriculumfor a Post-Basic Course in Cancer Nursing. Prepared by the European oncolog1ł Nuľsing Society. 1989. 7. Metka Klevišar: Spremljanje umirajočih, Družina, Ljubljana 1994 40