Didakta februar-marec 2016 19 OBOGATITVENE IN DODATNE DEJAVNOSTI V VRTCU / Nataša Satler mag. prof. SRP, spec. soc. del., spec. dipl. ing. teks. / OŠ Kungota UVOD Otroci, ki so vključeni v predšolske programe, v vrtcih vsakodnevno pre- živijo veliko časa. V vrtcih jim poleg rednih dejavnosti pogosto ponujajo tudi obogatitvene in dodatne dejavno- sti, v katerih lahko v skladu s svojimi sposobnostmi svoja spoznanja in zna- nja poglabljajo, nadgrajujejo. Število in obseg obogatitvenih in dodatnih dejavnosti se med posameznimi vrtci razlikujejo. Obogatitvene dejavnosti sodijo v izvedbeni kurikulum vrtca, ki jih vrtec izvaja v skladu s svojim letnim delovnim načrtom. Izvaja jih lahko občasno, krajši ali daljši čas, kar je odvisno od interesa otrok pa tudi želja staršev. Za otroke, ki niso vklju- čeni v predšolske programe, pa vrtci organizirajo različne krajše ali daljše dejavnosti, kot so odprta vrata, pra- vljične ure, prireditve, praznovanja, delavnice in podobno. TEORETIČNA IZHODIŠČA Opredelitev obogatitvenih dejavnosti Obogatitvene dejavnosti so dejavno- sti, ki sodijo v izvedbeni kurikulum posameznega vrtca in jih vrtec izvaja občasno, daljši ali krajši čas, odvisno od izvedbenega kurikuluma vrtca, in- teresa otrok in želja staršev. Načrtujejo in izvajajo jih strokovni delavci vrtca v času predpisane delovne obveznosti vzgojiteljev in pomočnikov vzgojiteljev in so skladne s cilji in načeli kurikulum za vrtce. Da bi dosegli kakovostnejše rezultate lahko vrtec občasno kot stro- kovno pomoč pri vodenju dejavnosti ali projektov vključi v načrtovanje, izvajanje in evalvacijo tudi zunanje strokovnjake, vendar pa mora biti no- silec dejavnosti vzgojitelj in ne zunanji sodelavec. Obogatitvene dejavnosti se izvajajo v okviru posameznega dne otrokovega bivanja v vrtcu v obliki delavnic v prostorih vrtca, obiskov predstav, knjižnic, muzejev, izvaja- nja interesnih dejavnosti (pevskega zborčka in drugih glasbenih, plesnih, likovnih, športnih dejavnosti ...), pro- jektov, obiska kmetije, plavalnega ali smučarskega tečaja, vsebin Zlatega sončka in podobno (Okrožnica ministr- stva za šolstvo in šport, št. 602-5/2007). Namen prikazovanja in izvajanja obo- gatitvenih dejavnosti je v čim večji meri uresničevati načela predšolske vzgoje, predvsem načelo enakih mo- žnosti za otroke in starše, upoštevaje različnost med otroki ter pravice do izbire in drugačnosti ter kakovostna in pestra izvedba kurikuluma, uresni- čevati načelo uravnoteženosti, uresni- čevati načelo timskega načrtovanja in izvajanja predšolske vzgoje ter uresni- čevati načelo kritičnega vrednotenja (Zakon o vrtcih 1996). Kadar se posamezna obogatitvena dejavnost izvaja v nadstandardnih pogojih – z bolj ugodnim št. delav- cev (tudi z zunanjimi strokovnjaki) ali manjšim številom otrok v oddelku, kot to določajo normativi, govorimo o nadstandardni dejavnosti. Kadar dejavnost poteka v vrtcu, se razlike v ceni dejavnosti, ki nastane zaradi ugodnejše strukture kadra ali otrok, ne sme vključiti v ceno programa niti zaračunati staršem (Okrožnica ministr- stva za šolstvo in šport, št.602-5/2007). Opredelitev dodatnih dejavnosti Dodatne dejavnosti v vrtcu lahko orga- nizirajo in izvajajo različni zasebniki in vrtec s svojimi strokovnimi delav- ci. Kadar dodatne dejavnosti izvajajo strokovni delavci vrtca, jih opravijo izven svojega delovnega časa kot pro- stovoljno delo ali na podlagi plačila, ki je urejeno z ustrezno pogodbo. Doda- tne dejavnosti se torej lahko izvajajo šele takrat, ko se izpraznijo prostori vrtca. V pristojnosti vodstva vrtca je, da odloči, kdaj dodatna dejavnost ne moti izvajanja kurikuluma. V večini primerov dodatne dejavnosti potekajo popoldne, ko vrtci zaključijo svoje delo. Stroške za izvedbo dodatnih dejavnosti krijejo starši. Dodatne stroške, ki so vezani na dejavnosti izven stavbe in igrišča vrtca, npr. kulturne prireditve, obisk živalskega vrta, drsanje plavanje, smučanje (vstopnina, prevoz, smučar- ska karta …) lahko plačajo tudi starši. Pri tem pa je potrebno otrokom, za katere starši stroškov ne morejo kriti, zagotoviti brezplačno udeležbo (Okro- žnica ministrstva za šolstvo in šport, št. 602-5/2007). Starši, ki svoje otroke vključijo v doda- tne dejavnosti v skladu z Okrožnico ministrstva za šolstvo in šport, št. 602- 5/2007 podpišejo izjavo, da po zaključ- ku dodatnega programa pridejo po otroka, da se ne vrača več v oddelek. Iz Tabele 1 in Grafa 1 so razvidni podat - ki o številu vseh otrok vvrtcih in številu otrok, ki so vključeni v obogatitvene in dodatne dejavnosti izven kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2011 (vir SURS). Podatkov o številu otrok vključenih v te programe po letu 2011 ni. Podatki kažejo, da se je vključenost otrok v obogatitvene in dodatne dejav- nosti izven kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2011 iz leta v leto povečevala. Upamo in želimo si lahko, da se je ta trend nadaljeval tudi po letu 2011. Žal pa za leta po tem na Statističnem 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Št. otrok v vrtcih 58127 61359 65996 71124 75972 81221 Št. otrok vključenih v obogatitvene in dodatne dejavnosti izven okviru kurikuluma vrtca 27815 27683 28604 40645 40898 41707 Tabela 1: Primerjava med vsemi otroki, vključenimi v vrtce, in številom otrok, vključenih v obogatitvene in dodatne dejavnosti izven kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2011 (vir SURS) 20 Didakta februar-marec 2016 uradu Republike Slovenije ni podatkov o teh dejavnostih. V Tabeli 2 so razvidni podatki o šte- vilu vrtčevskih otrok, vključenih v obogatitvene in dodatne dejavnosti v okviru kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2009. Podatki v Tabeli 2 kažejo, da so bili vrtčevski otroki deležni številnih obo- gatitvenih in dodatnih dejavnosti v okviru kurikuluma med leti 2006 in 2009. Žal pa tudi tukaj ni podatkov za zadnjih nekaj let. V Tabeli 3 so razvidni podatki o številu vrtčevskih otrok, vključenih v oboga- titvene in dodatne dejavnosti izven okvira kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2011. Otroci v vrtcih so bili vključeni v razno- vrstne obogatitvene in dodatne dejav- nosti izven okvira kurikuluma vrtca. Zaradi spremembe metodologije zbi- ranja podatkov na Statističnem uradu Republike Slovenije glede grupiranja obogatitvenih in dodatnih dejavnosti po letu 2009 se težje primerja števi- lo otrok po posameznih dejavnostih. Po primerjavi skupnega števila otrok, vključenih v obogatitvene in dodatne dejavnosti izven okvira kurikulum vrt- ca, pa lahko ugotovimo, da se je iz leta v leto število vključenih otrok v te dejavnosti povečevalo. V Tabeli 4 so razvidni podatki o številu zunanjih otrok, vključenih v obogati- tvene in dodatne dejavnosti v okviru kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2009. V Tabeli 5 so razvidni podatki o številu zunanjih otrok, vključenih v oboga- titvene in dodatne dejavnosti izven okvira kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2009. Otroci, ki niso bili vključeni v pred- šolske programe, so se v največji meri udeleževali različnih krožkov in de- javnosti krajših od 30 ur ter vzgojnih dejavnosti. V najmanjšem številu pa so se udeleževali letovanj, zimovanj, tujega jezika in tekmovanj za športno značko. SKLEP Število in obseg obogatitvenih in doda- tnih dejavnosti se med posameznimi vrtci zelo razlikuje. Organiziranje in izvajanje raznovrstnih obogatitvenih pa tudi dodatnih dejavnosti v vrtcih, ki se jih udeležujejo tako vrtčevski kot tudi zunanji otroci, omogoča razvija- nje njihovih zmožnosti, potencialov, poglabljanje in nadgrajevanje njihove- ga znanja. Te vplivajo tudi na kakovost predšolske vzgoje in dajejo možnosti za vključitev otrok v razne dejavnosti. Podatki kažejo, da se med vsemi dejav- nostmi, ki so jih organizirali in izvajali v vrtcih med leti 2006 in 2011, otroci v največji meri udeležujejo obogatitve- nih dejavnosti v skladu s kurikulum za vrtce. Število otrok, ki se je udeleževalo dodatnih dejavnosti, je bistveno manj- še. Najmanjše pa je število otrok, ki ni vključeno v predšolske programe in se udeležujejo teh programov. Vrtčevski otroci Število otrok vključenih v obogatitvene in dodatne dejavnosti 2006 2007 2008 2009 V okviru kurikula vrtca 30 in večurne dejavnosti 23515 27773 30636 70246 Letovanja, zimovanja 7258 8468 8308 8554 Druge vzgojne dejavnosti 13267 15840 19252 50440 Tuji jeziki 3510 4086 3076 11252 Dejavnosti, krajše od 30 ur 34410 45296 54181 144962 Različne delavnice, krožki 33890 44675 54181 144962 Tekmovanje za športno značko 13665 15305 14319 20159 Tabela 2: Vključenost vrtčevskih otrok v obogatitvene in dodatne dejavnosti v okviru kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2009 (vir SURS). Vrtčevski otroci Število otrok vključenih v obogatitvene indodatne dejavnosti 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Izven okvira kurikula vrtca 30 in večurne dejavnosti 7082 7177 7851 9419 Letovanja, zimovanja 1968 1959 1193 1215 Druge vzgojne dejavnosti 3545 3628 5177 6346 Tuji jeziki 1942 2348 2342 2727 3788 3799 Dejavnosti, krajše od 30 ur 6394 6451 6090 10370 Različne delavnice, krožki 6021 5693 5229 9501 Tekmovanje za športno značko 863 427 722 1067 Bivanje v naravi 11211 10860 Plavalni in smučarski tečaji 9694 9779 Ples 6389 6336 Športne dejavnosti 7807 7293 Glasbene dejavnosti 2009 3640 SKUPAJ 27815 27683 28604 40645 40898 41707 Tabela 3: Vključenost vrtčevskih otrok v obogatitvene in dodatne dejavnosti izven okvira kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2011 (vir SURS) Didakta februar-marec 2016 21 Viri Zakon o vrtcih (Ur. l. RS, št. 12/1996). Zakon o spremembah in dopolni- tvi zakona o vrtcih (Ur.l.RS, št. 25/2008). Okrožnica ministrstva za šolstvo in šport št. 602-5/2007. Opredelitev in dejavnosti, ki jih izvajajo vrtci v okviru kurikula in izven kuri- kula oziroma se samo izvajajo v prostorih vrtca. Direktorat za vrtce in osnovno šolstvo. Dosto- pno na nawww.mizs.gov.si/filead- min/.../vrtci/opredelitev_dejavno- sti_29_6_07.doc, 13. 1. 2016. Zunanji otroci Število otrok vključenih v obogatitvene indodatne dejavnosti 2006 2007 2008 2009 V okviru kurikula vrtca 30 in večurne dejavnosti 613 676 847 1051 Letovanja, zimovanja 5 4 34 29 Druge vzgojne dejavnosti 599 672 788 1011 Tuji jeziki 10 0 25 11 Dejavnosti, krajše od 30 ur 1291 907 1072 1821 Različne delavnice, krožki 1291 907 1072 1821 Tek. za športno značko 1 0 0 51 Tabela 4: Vključenost zunanjih otrok v obogatitvene in dodatne dejavnosti v okviru kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2009 (vir SURS) Zunanji otroci Število otrok vključenih v obogatitvene indodatne dejavnosti 2006 2007 2008 2009 Izven okvira kurikula vrtca 30 in večurne dejavnosti 358 443 427 374 Letovanja, zimovanja 7 0 0 4 Druge vzgojne dejavnosti 340 432 399 370 Tuji jeziki 11 11 28 0 Dejavnosti, krajše od 30 ur 790 424 802 857 Različne delavnice, krožki 790 422 792 857 Tuj jezik 0 2 10 0 Tekmovanje za športno značko 0 4 30 60 Tabela 5: Vključenost zunanjih otrok v obogatitvene in dodatne dejavnosti izven okvira kurikuluma vrtca med leti 2006 in 2009 (vir SURS)