UPORABA MULTIAKSIALNE KLASIFIKACIJE PSIHOSOCIALNIH MOTENJ PRI RAZVRŠČANJU OTROK IN MLADOSTNIKOV Z MOTNJAMI V TELESNEM IN DUŠEVNEM RAZVOJU _Vera Slodnjak_ POVZETEK v prispevku je opisana večosna klasifikacija psihosocialnih motenj v otroštvu in adolescenci, ki jo je razvila skupina strokovnjakov Svetovne zdravstvene organizacije (WHO). Klasifikacija izhaja iz ICD 9 oziroma ICD 10, to je Mednarodne klasifikacije bolezni (MKB), po kateri se šifiirajo diagnoze tudi v našem zdravstvenem sistemu. S primeri in analizo skupine razvrščenih otrok je prikazana uporabnost te klasifikacijske sheme pri timski diagnostični in terapevtski obravnavi otrok s psihosocialnimi motnjami, predvsem tistih, ki potrebujejo posebno družbeno pomoč. Pojasnjuje, zakaj nivo intelektualnega funkcioniranja, določen s testi inteligentnosti, ni edini odločujoči dejavnik pri usmerjanju otrok v šolo s prilagojenim programom oziroma pri določanju stopnje sociahie prizadetosti. 176 P$IM0LO§WVOBZO«Ji^-H0»l5S0*t$0F (*$yO«OU>0V mi,t UVOD Leta 1958 je izšel Pravilnik o kategorizaciji in evidenci otrok in mladostnikov z motnjami v telesnem in duševnem razvoju, 1965 pa je Republiški sekretariat za zdravstvo in socialno varstvo izdal Priročnik za kategorizacijo in evidenco otrok in mladostnikov z motnjami v telesnem in duševnem razvoju (1). Avtorji so bili priznani specialisti raznih strok: nevrologije, pediatrije, psihiatrije, otologije, foniatrije, okulistike, ortopedije, socialne medicine, psihologije, specialne pedagogike, socialnega dela, prava in drugi. Priročnik vsebuje natančen prikaz postopka in problematike ter naloge posameznih članov tima, ki se obvezno sestoji iz socialnega delavca, psihologa, specialnega pedagoga, pediatra ter ustreznih specialistov medicinske stroke. Glede na prizadetost otroka se avtorji zavzemajo za obvezen timski pristop, za daljše spremljanje otrokovega razvoja in za stalne komisije (tirne) v ustanovah za varovanje zdravja Zaradi slabše razvitosti služb sicer dopuščajo tako imenovane "leteče" komisije, vendar upajo, daje to le začasna rešitev. Z razvojem strok, odpiranjem družbe, spoštovanjem in varovanjem človekovih pravic je tudi pri nas v zadnjem desetletju prišlo do usmeritve pozornosti na posameznika in njegove pravice. Sprememba družbenega sistema je tudi na tem, politično sicer manj pomembnem, za stanje družbene naravnanosti pa zelo reprezentativnem področju skrbi za prizadete povzročila, da smo začeli preverjati stare koncepte in iskati nove rešitve, zlasti v smeri večje plurahiosti. Žal pa na področju zakonske ureditve problematike prizadetih otrok in mladcKtnikov zakonod^a, predpisi in pravilniki ne sledijo novim spoznanjem v svetu in doma Poseben problem je spoštovanje Zakona o varstvu osebnih podatkov. Predpisi in postopki s področja razvrščanja otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju ga grobo kršijo. O tem bi bilo potrebno odpreti postno razpravo, v kateri bi poleg strokovnjakov s področja varovanja zdravja morali sodelovati tudi izkušeni pravniki. Še en razlog za nezadovoljstvo s preteklim pa tudi sedanjim stanjem družbene skrbi za prizadete pa leži v pretirani želji po čim natančnejšem klasificiranju izoliranih področij otrokovega fiinkcioniranja V zvezi s tem so se razvijale službe in institucije, ki so se ukvarjale samo z določenim deficitom (na primer mentalno retardacijo, okvaro vida, sluha, motorike ali motenim vedenjem) in ki niso predvidevale kombinacije različnih problemov, predvsem pa ne močnih pozitivnih področij fiinkcioniranja posameznega otroka, kljub nesposobnosti na enem področju. Tako naj bi razvrščali vse gluhe otroke v posebne šole za gluhe, vse otroke z deficitom v intelektualnih sposobnostih spet v programe, določene programe vse otroke z okvaro motorike spet v posebne programe oziroma institucije itd. Zakonodajalec je skušal vso to množico različnih disfimkcij spraviti v manjše število - z vidika družbene pomoči in organizacije služb smiselne kategorije, katerih opredelitve so se spreminjale. Za motnje v intelektualnem fiinkcioniranju se še vedno zahteva opredelitev lažja zmerna težja in težka duševna prizadetost. Upočasnjenost v intelektualnem razvoju sicer lahko prizadene vse aspekte kognitivnega fiinkcioniranja, zelo redko pa se zgodi, da WCmABA MULT(AK«IAINE lOAStRKACMe P^HOSOY mi,Z Tabela 9: Diagnoze po multiaksialni klasifikaciji glede na stopnjo inteligentnosti N = 158 razvrščenih otrok OCENA INTELIGENTNOSTI (fi-ekvence) I. OS II. OS V. os povprečna 6 5 6 6 podpovprečna 44 21 40 29 mejna 44 23 31 29 lažja men. retardacija 53 17 15 22 zmerna men. retardacija 11 3 1 3 SKUPAJ 158 69 93 89 Iz tabele 9 je razvidna smiselnost uporabe večosne klasifikacije psihosociahuh motenj v postopku razvrščanja otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju. Pojasni, zakaj napotitev v OŠ s prilagojenim programom ni odvisna zgolj od intelektualnega nivoja Če bi bil kriterij za napotitev v OŠPP oziroma razvrstitev zgolj intelektualni nivo, ki ga določimo s testi inteligentnosti, bi bilo vsaj 30% oziroma 58% - povprečno, podpovprečno in mejno inteligentnih otrok - strokovno neupravičeno razvrščenih in napotenih v OŠPP ali oddelke za delovno usposabljanje. V tabeli 9 pa vidimo, da imajo vsi ti otroci s še normalnim intelektualnim nivojem pomembne motnje na še najmanj dveh drugih področjih oziroma oseh. Specifični razvojni zaostanki, psihiatrični sindromi ali pa abnormnosti v psihosocialni situaciji lahko pri teh otrocih tako posldsšajo fiinkcioniranje, da niso več sposobni slediti šolskim zahtevam, ki ustrezno njihovi starosti in je potrebno prešolanje na OŠPP. Do podobnih težav pride sčasoma tudi pri nekaterih lažje mentalno retardiranih otrocih, tako da ne zmorejo osvojiti kompletnega programa OŠPP in se usposobiti za kohkor toUko samostojno življenje. ZAKLJUČEK Multiaksialna shema je dovolj enostavna in pregledna. Ker ne implicira teoretičnih predpostavk o vzrokih motenj, je uporabna za strokovnjake različnih profilov in teoretskih usmeritev. Primerna je tako za raziskovalno delo (11,15,16,17) kot za vsakdanjo klinično prakso. Omogoča enostaven prikaz večdimenzionalnega psihosocialnega fiinkcioniranja, z njeno pomočjo lahko razločimo, zakaj imajo nekateri otroci z deficitom na enem področju večje težave, drugi pa manjše ali drugačne. Uporaba večosne klasifikacijske sheme je zelo olajšala tudi timsko delo v komisiji za razvrščanje, naloge posameznih članov tima so povsem določene, komunikacija pa jasna. VI. os Ocena psihosocialnega fiinkcioniranja, ki je v tej analizi še nismo uporabili, pa predstavlja tisto globalno oceno psihosocialnega fiinkcioniranja, ki jo nujno potrebujemo pri določanju obsega otrokove prizadetosti. Se posebej koristna se nam zdi zato, ker zajema skupno mnenje vseh članov tima o otrokovi zmožnosti za normalno življenje oziroma vrsti in stopnji pomoči, ki jo eventualno potrebuje. WO«ABA MUiT(AK$IALNE KiAStRKACMe PSIHOSOOAiNI« MOteNJ-- «7 LITERATURA 1. Priročnik za kategorizacijo in evidenco otrok z motnjami v telesnem in duševnem razvoju. Republiški sekretariat za zdravstvo in socialno varstvo SR Slovenije, Ljubljana, 1966. 2. Graham, P. Child Psychiatry. A Developmental Approach. Oxford University Press, 1994. 3. Galeša, M. Drugače drugačen. Posebna vzgoja in izobraževanje v bližnji prihodnosti. Didakta 1993;12/13:46 -49. 4. Noshspitz, J. Basic Handbook of Child Psychiatry.New York.Basic Books,1976 5. Rutter, M., Gould M.Clasifications. In;Rutter M,Hersov 1 eds.Child and Adolescent Psychiatry. Modem Approaches. 2nd ed. Oxford Sceintific Publications, 1985, 304-321. 6. Mednarodna klasifikacija bolesti, povreda i uzroka smrti. Zavod za zaštitu zdravlja. Niš, 1974. 7. World Health Organization: International Classification of Diseases (9th Rev.).Geneva: WHO, 1978. 8. World Health Organizationlntemational Classification of Diseases (19th Rev.). Geneva: WHO,1991. 9. Multiaksialna klasifikacijska shema psihiatričnih motenj v otroštvu in adolescenci -9. revizija Mednarodne klasifikacije bolezni - ICD 9. Zdrav var 1987,26 supl.8:1 - 64. 10. Rutter, M.,Shaffer, D.,Shephard, M.A Multiaxial Classification of Child Psychiatric Disorders. Geneva: World Health Organization, 1975. 11. Slodnjak, V.,Gorišek, M. Večosna klasifikacija psihiatričnih motenj v otroštvu in adolescenci. Med Raz, 1985; supl.2: 397 - 418. 12. Kos, A Epidemiologija psihosocialnih motenj v otroštvu. Zdrav vestn 1990;59: 194-51. 13. Abnormne psihosocialne situacije. Peta os večosne mednarodne klasifikacijske sheme psihiatričnih motenj v otroštvu in adolescenci (ICD-10). Zdrav, var,1994,1. 33, št. 12 14. Axis Six. Global Assessment of Psychosocial Disability. WHO, Geneve, 1992. 15. Slodnjak, V.,Gorišek M, Prikaz in razvrstitev psihosocialnih motenj. Svetovalni Center, Ljubljana 1984. 16. Slodnjak, V. Multiaksialna klasifikacija psihiatričiuh motenj in ocena psihosocialne motenosti pri otrocih z epilepsijo v raziskavi URP: Rizični dejavniki v reprodukciji človeka in neugodni vplivi na rast in razvoj mladine: Epilepsije pri otrocih, Ljubljana, 1985. 17. Makarovič, K.,in sod. Epidemiologija na področju varstva duševnega zdravja otrok in mladostnikov. Evalavacija modela sistematičnega registriranja podatkov o psihiatričnih in psihosocialnih motnjah pri otrocih in mladostnikih v ambulantni obravnavi. Raziskovalna naloga. Svetovalni center 1994. m PSIHOLOŠKA OB20IWA-HOIWZO»l$OFI*8yOHOtOOYW4,a PRILOGA MULTIAKSIALNA KLASIFIKACIJA PSIHOSOCIALNIH MOTENJ V OTROŠTVU IN ADOLESCENCI - povzetek I. os PSIHIATRIČNI SINDROMI • Organske, simptomatske duševne motnje • Duševne in vedenjske motnje zaradi uporabe psihoaktivnih snovi • Shizofrenija, shizotipične motnje • Afektivne motnje • Nevrotične, od stresa odvisne in somatoformne motnje • Vedenjski sindromi v zvezi s fiziološkimi motnjami • Motnje odrasle osebnosti in vedenja • Vedenjske in emocionalne motnje, značilne za otroštvo in adolescenco: Hiperkinetične motnje: Motnja pozornosti in aktivnosti Hiperkinetična vedenjska motnja Vedenjske motnje: Vedenjske motnje v družinskem kontekstu Nesocializirana vedenjska motnja Sodalizirana vedenjska motnja Opozicionalna vedenjska motnja Mešane motnje vedenja in čustvovanja: Depresivne vedenjske motnje Druge mešane motnje vedenja in čustvovanja Emocionalne motnje, specifične za otroštvo: Separacijska anksioznost Fciačno anksiozne motnje Socialno anksiozne motnje Motnje rivahtete med sorojenci Motnje socialnega funkcioniranja specifične za otroštvo in adolescenco: Elektivni mutizem Reaktivne motnje socialnega vedenja Desinhibirano socialno vedenje Tiki: Tranzitomi tiki Kronični, motorični ali vdcalni tiki Kombinirani vokalni in multipli motorični tiki (De laTourette) UPORABA MULTIAKSIALNE KLAStRKACMC P$lHOSOaAL*IIH MOTENJ.« m Druge vedenjske in emocionalne motnje, specifične za otroštvo; Neorganska enureza Neorganska enkopreza Motnje hranjenja Pika Stereotipni gibi Jecljanje Brbotanje n. OS: MOTNJE PSIHOLOŠKEGA RAZVOJA • Specifične motnje govora in jezika Specifične motnje artikulacije Motnje govorne ekspresije Motnje receptivnega govora Pridctoljena afedja z epilepsijo Druge razvojne motnje govora • Specifične motnje šolskih spretnosti: Specifična motnja branja Specifična motnja pisanja Specifična motnja aritmetičnih spretnosti Mešana motnja šolskih spretnosti Druge razvojne motnje šolskih spretnosti • Specifične razvojne motnje motorike • Mešane specifične razvojne motnje • Pervazivne razvojne motnje: Otroški avtizem Atipični avtizem Druge desintergrativne motnje Hiperaktivna motnja, povezana z mentalno retardacijo in stereotipnimi gibi Aspergerjev sindrom m. OS: MENTALNA RETARDACUA Blaga mentalna retardacija Zmerna mentalna ratardacija Težka mentalna retardacija Globoka mentalna retardacija Druge mentalne retardacije m PaHOLOŠKA OBZORJA - HORKONS OF TOVCHOIOGV $S/1,2 Dodatne značilnosti: • brez ali z minimalno motnjo vedenja • pomembna motnja vedenja, ki zahteva pozornost in obravnavo • druge motnje vedenja IVOS: SOMATSKE DIAGNOZE Glej Mednarodno klasifikacijo bolezni MKB VOS: ABNORMNA PSIHOSOCIALNA SITUACUA 00 Ni pomebnih odklonov ali neustreznosti v psihosocialnem okolju 1 Abnormni odnosi znotraj družine: 1.0 Pomanjkanje topUne v odnosih med starši in otrokom 1.1 Spori med odraslimi znotraj družine 1.2 Sovražnost do otroka ali zvračanje krivde na otrc^ 1.3 Telesno trpinčenje otroka 1.4 Spolna zloraba otroka (znotraj družine) 1.8 Drugo 2 Duševna motnja, odklonskost ali invalidnost v otrokovi primarni suportivni skupini: 2.0 Duševna motnja /odklonskost staršev 2.1 InvaUdnost /prizadetost staršev 2.2 Prizadetost sorojenca 2.8 Drugo 3 Neustrezne ali izkrivljene komunikacije znotraj družine: 4 Abnormna kakovost vzgoje: 4.0 Hiperprotektivnost staršev 4.1 Neustrezen nadzor/kontrola med otrokom in starši 4.2 Prikrajšanost za izkušnje 4.3 Neustrezni pritiski staršev na otroka 4.8 Drugo 5 Abnormno neposredno okolje: 5.0 Institucionalna vzgoja 5.1 Abnormna starševska situacija 5.2 Izolirana družina 5.3 Življenjske okoliščine, ki predstavljajo potencialno nevarne psihosocialne situacije 5.8 Drugo UPORABA MULTIAKSIALNE KLAStRKACME PSIHOSOCIALNIH MOTENJ.. Idi 6 Aktualni življenjski dogodki: 6.0 Izguba čustveno pomembnega odnosa 6.1 Presaditev otroka iz družine, ki je povezana s splošno ogroženostjo 6.2 Negativno spremenjeni vzorci družinskih odnosov 6.3 Dogodki, ki im^o za posledico izgubo samospoštovanja 6.4 Spolna zloraba (zun^ družine) 6.5 Os^e zastrašujoče idcušnje 6.8 Drugo 7 Societalni stresorji: 7.0 Preganjanje ali škodljiva diskriminacija 7.1 Migracija ali socialna presaditev 7.8 Drugo 8 Kronični interpersonalni stresi, povezani s šolo / delom: 8.0 Konfliktni odnosi z vrstniki 8.1 Okrivljanje otroka s strani učiteljev / delovnih nadzornikov 8.2 Nemir v šoli/delovnem okolju 8.8 Drugo 9 Stresogeni dogodki, situacije, ki so posledica otrokove motenosti/prizadetosti: 9.0 Institucionalna vzgoja 9.1 Presaditev otroka iz družine, ki je povezana s splošno ogroženostjo 9.2 Dognanja, katerih posledica je izguba samospoštovanja 9.8 Drugo VI.OS: OCENA PSIHOSOCIALNEGA FUNKCIONIRANJA Ocenjuje se otrokovo fiinkcioniranje v zadnjih treh mesecih. Upošteva se njegovo fimkcioniranje v aktualni socialni situaciji ne glede na prisotnost ali odsotnost psihiatričnih simptomov. Ocenjujemo kvahteto otrokovega vzdrževanja relativno harmotučnih odnosov s starši, sorojenci, učiteljem, drugimi odraslimi; njegovo urejenost in čistočo glede na starost in socialne okoliščine; opravljanje običajnih domačih opravil; sposobnost odhajanja od doma; obvladovanje šolskega dela glede na starost in inteligentnost; vzpostavljanje recipročnih odnosov in aktivnosti z vrstniki; vključenost v prostočasne dejavnosti; uspešnost pri delu, če je že zaposlen. o Nadpovprečno dobro socialno funkcioniranje Nadpovprečno/zelo dobro fiinkcioniranje na vseh socialnih področjih. Dobri medsebosni odnosi znotraj družine, z vrstniki in odraslimi zunaj družine; učinkovito obvladovanje vseh socialnih situacij; šack razpon prostočasnih dejavnosti in interesov. m P^HOIOŠKA OBZORJA - «Oft«o*»s OF mcHOLOOV mi ,z 1 Zadovoljivo socialno fiinkcioniranje V glavnem zadovoljivo socialno fiinkcioniranje s prehodnimi ali manjšimi težavami na le enem ali dveh področjih (fiinkcioniranje je lahko ali pa tudi ni nadpovprečno na enem ali dveh področjih). 2 Blaga socialna nesposobnost Ustrezno fiinkcioniranje na večini področij z blažjimi težavami na vsaj enem do dveh področij (na primer težave v odnosih s prijatelji, omejene socialne aktivnosti/interesi, težave v družinskih odnosih, manj učinkovito socialno obvladovanje ah težave v odnosih z odrashmi zunaj družine). 3 Zmerna socialna nesposobnost Zmerna nesposobnost na vsaj enem do dveh področjih. 4 Težja socialna nesposobnost Težja nesposobnost na najmanj enem do dveh področjih (na primer očitno pomanjkanje prijateljev, ali nezmožnost obvladovanja novih socialnih situacij, ali nezmožnost obiskovati šolo). 5 Težka in pervazivna socialna nesposobnost Težka nesposobnost na večini področij. 6 Nesposobnost fiinkcioniranja na večini področij Potrdjuje nadzor in pomoč drugih pri vsakodnevnih obič^nih aktivnostih; ni sposoben skrbeti sam zase. 7 Obsežna in pervazivna socialna nesposobnost Občasno ni sposoben vzdrževati minimalne os*ne higiene, ali občasno potrebuje natančen nadzor, da se prepreči, da bi poškodoval sebe ali druge, ali težka dcvara vseh načinov komunikacije. 8 Popolna in pervazivna socialna nesposobnost Persistentna nesposobnost vzdrževanja osebne higiene ali persistentna nevarnost, da resno poškoduje sebe ali druge, ali popolna odsotnost komunikacije.