85 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE Zgodovina v šoli 1, 2020 Dunja Mušič Zgodovinski arhiv Ljubljana, Enota za Dolenjsko in Belo krajino Novo mesto ARHIVSKI DETEKTIVI, SPOZNAVANJE ARHIVSKIH VIROV IN DELO ARHIVISTA V SKLOPU PEDAGOŠKE DEJAVNOSTI ZGODOVINSKEGA ARHIVA LJUBLJANA Dunja Mušič Historical Archives Ljubljana, Lower Carniola and White Carniola Unit, Novo mesto ARCHIVES DETECTIVES, INTRODUCING ARCHIVAL SOURCES AND ARCHIVIST WORK IN THE FRAMEWORK OF PEDAGOGICAL ACTIVITY OF THE HISTORICAL ARCHIVES LJUBLJANA IZVLEČEK Namen arhivov je približati in prikazali pomen kulturnih ustanov prek različnih arhivskih virov. Obisk Zgodovin- skega arhiva Ljubljana, Enote za Dolenjsko in Belo krajino v Novem mestu obsega ogled enega od treh avtorskih fil- mov, ki skozi zgodbo prikaže: kaj so arhivi, kako delujejo in kaj vse lahko v njih najdemo. Učenci so prek delovnih listov postavljeni v vlogo detektivov. V sliki in besedi naj- mlajšim približamo delo kulturne ustanove, ki je pogosto pozabljena, a vendar pomembna pri zbiranju, urejanju, va- rovanju in omogočanju uporabe pisanih, risanih, tiskanih, fotografiranih, filmanih in drugače zapisanih dokumentov. Ključne besede: arhiv, film, arhivski viri, popularizacija ABSTRACT The purpose of the archives is to demonstrate the impor - tance of cultural institutions through various archival so- urces. The visit to the Historical Archives Ljubljana, Unit for Dolenjska and Bela krajina Novo mesto includes a pro- jection of one of the three original movies demonstrating what archives are, how they work and what we can find in them. The students become detectives with worksheets. Through image and word, we try to promote among young students the work of a cultural institution, which is often forgotten but nevertheless important: collecting, editing, protecting and enabling the use of written, drawn, printed, photographed, filmed and otherwise written documents. Keywords: archives, film, archival sources, popularisation 86 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE UVOD Česar ni v arhivih, tega ni na svetu (Quod non est in actis, non est in mundo), pravi znani latinski pregovor. Naloga arhivov je zagotavljanje primerne hrambe arhivskega gradiva. Pomen in vrednosti arhiva posamezniki ugotovijo šele, ko iščejo pomembne dokumente, s katerimi želijo zapolniti vrzeli v mozaiku bolj ali manj znane preteklosti. Izgubljeno zaključno spričevalo, potrdilo o opravljenih strokovnih in drugih izpitih, dokumenti za urejanje premoženjskopravnih zadev (denacionalizacija, vojna škoda, dokumenti o nepremičninah ipd.) so samo eni izmed arhivskih dokumentov, po katere pridejo ljudje v arhiv. Javni arhivi v skladu z arhivsko zakonodajo izdajajo overjene izpise, prepise in reprodukcije dokumentov v fizični in digitalni obliki, s katerimi potrjujejo istovetnost z izvirniki. Obiskovalci arhivov so tudi raziskovalci. Največkrat so to zgodovinarji, etnologi, umet- nostni zgodovinarji, arhitekti, rodoslovci, študenti, učenci in dijaki, ki iščejo podatke o določenem dogodku, predmetu ali osebi. Podatke o svojih prednikih lahko najdejo s pomočjo rodoslovnega indeksa, dostopnega v čitalnici novomeške enote, ki služi kot pripomoček za iskanje rodoslovnih podatkov v arhivskem gradivu. Raziskovanje v ar- hivu zahteva precej potrpljenja in vztrajnosti. Zgodi se, da dokumenta, ki ga iščete, tudi v arhivu ni, ker je bil že pred predajo arhivu uničen ali izgubljen. Arhiv ni knjižnica, saj se dokumenti tukaj hranijo trajno in niso namenjeni izposoji na dom. Možni so le vpogled, kopiranje in fotografiranje originalov. V arhivski čitalnici so dostopni naslednji arhivski dokumenti: šolske kronike, popisnice prebivalstva, pravo- sodni spisi, načrti javnih stavb, statuti društev, razglednice slovenskih krajev. Arhivsko gradivo izvira iz številnih področij človekovega delovanja in ustvarjanja. Največ iz upra- ve, pravosodja, vzgoje in izobraževanja, gospodarstva, zdravstva in socialne varnosti, družbenih organizacij in kulture. Osnovne podatke o arhivskem gradivu, ki se hrani v fondih in zbirkah, lahko pridobite prek spleta z iskalnikom SIRAnet. Iskalnik omogoča poizvedovanje po podatkih o arhivskem gradivu, ki ga hranijo slovenski regionalni arhi- vi. Nekaj arhivskega gradiva je digitaliziranega in je objavljeno na spletni strani v digiteki. UČNI CILJI Enota za Dolenjsko in Belo krajino v okviru svoje pedagoške dejavnosti organizira splo- šne predstavitve arhiva, tematske predstavitve določenih zvrsti arhivskega gradiva ter delavnice kaligrafije, na katerih udeleženci razvijajo veščine lepega pisanja z gosjimi peresi. Tematske predstavitve obsegajo spoznavanje pomembnih oseb Jugovzhodne regije, podrobneje je zajeto tudi področje avtomobilizma in kulinarike. Učenci prek izkustvenih nalog pridejo do spoznanj, ki jim omogočajo razumeti in na konkretnih primerih prepoznati različna zgodovinska dejstva. Arhivski detektivi, Spoznavanje arhivskih virov in delo arhivista ... 87 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE Zgodovina v šoli 1, 2020 Splošni cilji iz učnega načrta za osnovno šolo in gimnazijo: • Za osnovno šolo se konkretna učna cilja glasita, da je učenec/učenka zmožen/-na na primerih iz krajevne zgodovine presojati pomen ohranjanja in varovanja kulturne dediš- čine ter razviti odgovoren odnos do okolja in da je zmožen/-na oceniti pomen knjižnic, muzejev in arhivov (Učni načrt, 2011, str. 6). • Za gimnazijo pa je konkretni učni cilj, da dijaki/dijakinje ocenijo pomen ohranjanja in varovanja slovenske, evropske in svetovne kulturne dediščine (Učni načrt, 2008, str. 9 ). POMEMBNE OSEBNOSTI V ARHIVSKIH VIRIH Primer: Leon Štukelj Zgodovinsko ozadje, ki je v pomoč pri pregledu arhivskega dokumenta Leon Štukelj se je rodil 12. novembra 1898 v Novem mestu, ki je takrat spadalo pod habsburško monarhijo (Avstro-Ogrska). V rojstnem kraju je obiskoval osnovno šolo in gimnazijo. Opravil je vojaško maturo in se z osemnajstimi leti udeležil 1. svetovne vojne. Po končani vojni je študiral pravo na univerzah na Dunaju, v Zagrebu in v Ljubljani. Na slednji je diplomiral leta 1924 in začel opravljati pripravniško službo v Novem mestu. S telovadbo se je začel ukvarjati pri novomeškem Sokolu in je bil leta 1922 povabljen na VII. svetovno prvenstvo v Ljubljani, kjer je osvojil drugo mesto. Leta 1924 je bilo za njega zelo naporno saj mu je umrl oče, zagovarjal je diplomo in bile so olimpijske igre v Parizu. Bil je najboljši telovadec olimpijskih iger, njegova slika je bila v časniku Le Matina. Ko se je vračal domov, so ga ljudje z navdušenjem sprejeli. Vrhunec je bil v Novem mestu. Od postaje do Glavnega trga so ga nesli na ramenih. Tam ga je sprejel tedanji župan dr. Josip Rezek. Pozdravil ga je z iz zgodovine znanimi besedami: »Ave triumphator!« Leon Štukelj je nastopil na sedmih velikih tekmovanjih (poleg olimpijskih iger se je udeležil še svetovnega pr- venstva v Ljubljani, Lyonu, Luksemburgu in Parizu) in skupno osvojil 20 kolajn od tega 8 zlatih. 1 AVTOMOBILIZEM Film Iz prvih let avtomobilizma na Kranjskem (2017) je vsebinska nadgradnja filma Ar- hivistika ni dolgočasna veda. Obiskovalec arhiva nam predstavi zgodbo o svojem razi- skovanju arhivskega gradiva in kaj je iz njega izvedel. Začne z letom 1898, ko je baron Anton Codelli pripeljal v Ljubljano prvi samodrč – avtomobil. Prve avtomobilske zgode, predvsem pa nezgode, so zapisane prav v dokumentih, ki jih radovedni obiskovalec najde v arhivu. Najdbe ga tako navdušijo, da sklene, da bo tudi sam arhivu daroval stare dokumente in s tem obogatil našo pisno kulturno dediščino. Filmska zgodba nazorno Prikaz didaktičnega filma Arhivistika ni dolgočasna veda na spletu. Pridobljeno s http://www.zal-lj.si/ filmoteka-zal/. 1 Pridobljeno in povzeto s http://sport- dogaja.si/zgodovina/leon_stukelj_najusp- esnejsi_slovenski_olimpionik. 88 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE prikaže neločljivo povezanost med ustvarjalci, hranitelji in uporabniki arhivskega gra- diva. Starodobna vozila, osvetljena s starimi arhivskimi dokumenti, prikupno oživijo podobo časa in ljudi, ki živijo le še v našem spominu in v – arhivskem gradivu. Prikaz didaktičnega filma Iz prvih let avtomobilizma na spletu. Pridobljeno s http://www.zal-lj.si/ filmoteka-zal/. Prikaz didaktičnega filma Od jajca do jabolk ali Od začetka do konca. Pridobljeno s http://www.zal-lj.si/filmoteka-zal/. Arhivski detektivi, Spoznavanje arhivskih virov in delo arhivista ... KULINARIKA Arhivski viri nam nudijo zanimiv pogled v svet kulinarike. Delo arhivista smo v arhivu širši javnosti predstavili v povezavi s kuharsko tematiko prek filma in konkretneje prek receptov v arhivskih virih. Stare kuharske knjige nam ne pomagajo le pri pripravi jedi tistega časa, ampak nam ponudijo tudi neposreden vpogled v prehrano naših prednikov. V filmu spoznamo, da poklic arhivista zahteva široko paleto veščin, detektivsko žilico in nenehno pridobivanje širokega znanja z različnih področij. Vsak arhivski dokument je odličen vir novih spoznanj, vendar vedno tudi vir novih vprašanj. Na temo kulinarike učencem prek delovnih listov prikažemo zanimiva zgodovinska spoznanja o prehrani ljudi nekoč. 89 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE Zgodovina v šoli 1, 2020 Dunja Mušič v vlogi graščakinje s končnimi izdelki delavnice v parku na gradu Grm, Novo mesto. (Vir: Fototeka Zgodovinskega arhiva Ljubljana, Enota za Dolenjsko in Belo krajino. Foto: Iztok Hotko.) Delavnica pisanja s peresi. (Vir: Fototeka Zgodovinskega arhiva Ljubljana, Enota za Dolenjsko in Belo krajino. Foto: Iztok Hotko.) Grad Grm. (Vir: Fototeka Zgodovinskega arhiva Ljubljana, Enota za Dolenjsko in Belo krajino. Foto: Iztok Hotko.) DELAVNICA PISANJA Z GOSJIMI PERESI Delavnica pisanja z gosjimi peresi je namenjena osnovnošolcem in je učencem v pomoč pri opismenjevanju. Učenci se na mednarodni arhivski dan, 9. junija, v spremstvu peda- goških ter strokovnih delavcev vživijo v preteklost in podoživijo, kako počasi je včasih tekel čas s peresom v roki. Končni izdelek predstavlja listino s pečatom oz. razglednico z veduto Novega mesta. Izdelke v grajskem parku na gradu Grm tudi razstavimo. Za trajen spomin naredimo skupinsko fotografijo. 90 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE UČNI LIST Učna ura v besedi in sliki Osnovni pripomoček pri iskanju gradiva predstavlja arhivski popis, ki je seznam z osnovnimi informacijami. Te zajemajo vsebino arhivskega vira, letnico nastanka, za uporabnika je pomembna tudi informacija o jeziku, saj so starejši viri lahko zapisani v jezikih naših sosednjih držav, katerih del je bilo v posameznih zgodovinskih obdobjih tudi slovensko ozemlje, Najpogosteje je to nemščina. Učenci prek delovnih listov sledijo vodenim nalogam in iščejo odgovore. ARHIVSKI DETEKTIVI 1. Postavi se v vlogo arhivista in sestavi arhivski popis. Opiši arhivske vire s pomočjo tabele in razloži, kaj nam sporočajo: VRSTA ARHIVSKEGA VIRA VSEBINA LETNICA JEZIK POTNI LIST PISMO JEDILNIK a. POTNI LIST Prevedi potni list: Kje na dokumentu najdemo letnico izdaje potnega lista? Arhivski vir 1: SI_ZAL_NME/0003 Okrajno glavarstvo Novo mesto, Potni list Leon Štukelj. Arhivski detektivi, Spoznavanje arhivskih virov in delo arhivista ... 91 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE Zgodovina v šoli 1, 2020 b. PISMO Preberi pismo in reši naloge: Naslovnik: Pošiljatelj: Zadeva: Kdo je ovaden in zakaj? Kraj dogodka: Kako se omenjene ulice imenujejo danes? Kaj se je zgodilo s pešci? Kdaj je bil dokument izdan? Arhivski vir 2: SI_ZAL_NME/0003 Okrajno glavarstvo Novo mesto, H 30: Hitra vožnja avtomobila. 92 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE c. JEDILNIK Arhivski vir 3: SI_ZAL_NME/ 0003, Okrajno glavarstvo Novo mesto: Meni ob otvoritvi belokranjske železnice. Preberi arhivski dokument in reši naloge: Kdaj je nastal dokument in kje? ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Ob kakšni priložnosti je potekalo praznovanje? ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Zakaj je dokument zapisan v slovenskem in nemškem jeziku? ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Katere jedi na jedilniku ne poznaš? ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Arhivski detektivi, Spoznavanje arhivskih virov in delo arhivista ... 93 IZ DIDAKTIKE ZGODOVINE Zgodovina v šoli 1, 2020 SKLEP Ozaveščenost je ključ do jasnih vizij. Arhivisti pri svojem primarnem delu urejajo dokumente. Pomembni sta sledljivost do- kumentov in lokacija: kje se vir nahaja, od kod smo določeno informacijo pridobili, da jo lahko ponovno najdemo. Pravilno citiranje je ključ vsakega raziskovanja. Posebnost arhivov je shranjevanje dokumentov v arhivske škatle. V njih se hranijo najpomembnejši viri, ki nam pomagajo razumeti delovanje družbe v določenem zgodovinskem obdo- bju in delovanje naših prednikov. Zakaj je to tako pomembno? Odgovor je jasen. Brez poznavanja in razumevanja preteklosti ne moremo ustvarjati boljše sedanjosti. Narava človeštva od nekdaj stremi k boljšemu, napredku in razvoju. Izobraževanje in poznavanje starih modrosti predstavlja navdih, opominja in nas bogati. Ko ozavestimo, da je vsak posameznik odgovoren za boljši jutri naroda, bodo spremembe, ki si jih želimo, vidne hitreje. Znanje, ki je pomembno, da se posameznik odloči za delo z viri, presega odlič- no poznavanje maternega jezika (slovenščine). Delo v arhivu zahteva, poleg primarne dejavnosti popisovanja arhivskega gradiva, pisanje člankov, objav in nastope na konfe- rencah v slovenskem, angleškem, pogosto tudi v nemškem jeziku. Arhivisti, predvsem z omogočanjem izkustvenega podajanja znanja, poskušamo učencem vsaj za trenutek omogočiti, da v vlogi arhivskega detektiva rešujejo uganke polpretekle zgodovine. LITERATURA IN ARHIVSKI VIRI Program osnovna šola. Zgodovina. Učni načrt. (2011). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. Učni načrt. Gimnazija. Zgodovina. Splošna gimnazija. (2008). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. SI_ZAL_NME/0003 Okrajno glavarstvo Novo mesto: Meni ob otvoritvi belokranjske železnice. SI_ZAL_NME/0003 Okrajno glavarstvo Novo mesto: Hitra vožnja avtomobila, H 30. SI_ZAL_NME/0003 Okrajno glavarstvo Novo mesto: Potni list Leon Štukelj, I 4.