Poštnina plačana t gotovini. Izhaja vsak petek. Leto VIII. št. 45. LOVE Uredništvo: Ljubljana, Tyrševa cesta št. 17 Naročnina četrtletno 15 din ; za pol leta 30 din za vse leto 60 din Posamezne številke 1.50 din V zamejstvo celoletna naročnina 90 din Ljubljana, 10. novembra 1939. * mn J Upravništvo: Ljubljana, Tyrševa cesta št. 1? Poštnočekovni račun: Ljubljana št. 16.176 Rokopisov ne vračamo Oglasi po tarifu Tiska Zadružna tiskarna (M. Blejec) r Ljubljani 8 Kdo ima prav? Pričujoči dopis o vprašanju slovenske samouprave priobčuje,nio radi že zategadelj, ker osvetljuje to vpraža.nje t u popolni samoupravi, kakor jo bo dobila Hrvaška brez dvoma v kratkem, iz razlogov, ki smo jih že dovolj-krat navedli. Tako delno samoupravo bi mogli priznati samo kot izrečno določen prehod. Uredil. Pretekli teden smo mogli v vpraaanju bodoče slovenske samouprave zaznamovati korak naprej za toliko, pre-osnovo kot neka j, kar bo državo ojačilo na zunaj in znotraj. Pa tudi pri nas čuti vsak. da jei položaj drugačen, četudi je umljivo, da prejšnje nacionalne ovire še delujejo v dušah. Zato bo brez dvoma^ najboljša pot za ozdravitev vsega državnega življenja, če se potegne vsepovsod ostra ločnica med novim in starim življenjem. To pa se pravi, jugoslovenarstvo z njegovim centralističnim unitarizmom — ali če hočete, unitarističnim centralizmom, oboje je eno — je treba likvidirati, pa ne morebiti tiho in postopno, ampak takoj in tako korenito, da bo ljudstvo1 verjelo v novi čas demokracije in pravice, ki prihaja. Kajti pozabiti ne smemo: protidemokratičnosi, to je proti ljudskost, to je centralizem. Kdor ni za vlado ljudstva naravnost in odkrito, kdor hoče utesnjevati njegovo voljo z raznimi pridržki o »posebnih razmerah«, tisti ne misli pošteno, tisti je unitarist, im če je prikrit, je kvečjemu še bolj nevaren. In prav tako je nasprotnik ljudske vlade in sovražnik svobodne volje, kdor hoče to, voljo potvarjati še naprej po starih načinih, s strahovanjem odvisnih, z zagovarjanjem javnega glasovanja, s potvarjanjem in zavijanjem političnih dogodkov, z lažmi o vseh, ki ne razbijajo na njegov strankarski boben. Slovenska politika »Nova riječ« prinaša dopis o slovenski politiki, ki pravi mimo drugega: /e dalj časa stoji Slovenija ob strani vseiga političnega dogajanja v državi. Qb strani? Zastopniki njene večine sede sicer že leta v vladi, v Bel,gradu kakor v Zagrebu, kadarkoli so se omenili Slovenci, so jim složno očitali, da kovarijo, da ne pride do sporazuma med Hrvati in Srbi, da gre njim 'najbolje, da izkoriščajo v poilni meri. iPa je vendar resnica tale: Slovenija se je po svojih vodečih politikih izločila iz reševanju državnega vprašanja. Ko so vodili politiko na najkrajšo razdaljo, so Slovenijo obubožali tva.rno in nravno. Mi to čutimo — pri vseh državnih manifestacijah ,se Slovenci komaj omenjajo. Če pa se omenijo, tedaj tako pod moraš. Prav za prav ne štejejo. V Belgradu im Zagrebu se je začelo takole misliti: Slovenci gredo v vsako vlado, pa kaj bi se še ozirali nanje! Brez ozira na mnenje dopisnika o politiki slovenskih oficielnih zastopnikov, mora vsakdo najmanj priznati, da je res nastalo takšno mnenje o naši politiki tako med Srbi 'kakor med Hrvati .A zdi se nam, da ni težko uganiti, zakaj je nastalo. In zmeraj več je takih glasov od tam doli, posebno od strani Hrvatov, ki bi morali biti naši naravni zavezniki. Od primera do primera smo že kakšno navedli. Taka prezirljiva, včasih naravnost zaničujoča mnenja nam gotovo ne koristijo, če se še komu zdi, d^ se zaradi n j i hm e žaljivosti ne kaže razburjati. Avstrijski Nemci so bili zmeraj Velikonemci Letos je minilo šestdeset let, kar sta sklenili Nemčija in Avstro-Ogrska zvezo. Za to priložnost je napisal graški dnevnik »Tagespost« tele besede: Avstrija ni nikoli prenehala, biti del nemškega prostora; iko jo je prisililo leto 1866, da je stopila iz skupnosti drugih nemških držav in so se te pet let pozneje združile v Nemško državo, tedaj je ostalo stališče Avstrije odprto vprašanje, dokler ni leta 1879. Bismarckova državniška umetnost našla pota in postavila medd rža v nopr a v no vezilo zveze namesto prejšnje državnopravne enote. Vsak, ki je samo malo poznal bivšo Avstrijo in njen odločujoči element, avstrijske Nemce, ta ve, da so te besede v vsakem pogledu resnične. Avstrijski Nemci so bili zmeraj vse- ,iin veliko-nemški, Velika Nemčija je bila njihov vzor, in ločili so se kvečjemu v tem, da so jo hoteli; nekateri pod hohenzollernskim, drugi pod habsburškim vodstvom. Tudi »ljudomila« vladarska rodovina Habsburgov je bila zmeraj velikonemška in nemško narodna, a samo klavrna podložniška po- Stran 4 SLOVENITA Štev. 45. nižnost takratnih slovenskih političnih vodičev jo je mogla razglašati za pravično in nenemške narode sploh, a »zveste« Slovence prav posebno ljubečo. In to kljub očitnemu podpiranju ponemčevanja naših ljudi, kljub temu, da je bilo nemško gledališče v Ljubljani ustanovljeno prav z zasebno denarno podporo cesarja F ranča Jožefa, ki se je pa zato prav odločno izrazil zoper slovensko vseučilišče v Ljubljani, kljub temu, da je ta človek javno dejal, da je rajši nemški knez 'kakor slovanski qesa,r. A zdi se, kakor da bi bila naša hlapčevska miselnost raznesla vero o narodno pravični Avstriji, ki da jo je leta 1918. razbila samo slepota prenapetežev, celo drugod po svetu. Le tako si moremo razlagati nekatere angleško načrte, da bi se Avstrija v kaki obliki obnovila. Kajti naj se zanesejo vsi, ki v kaj takega verjamejo, da ne poznajo prav nič miselnosti avstrijskih Nemcev, ki bodo razen nekaj zagrenjenih ljudi in habsburških koritarjev zmeraj hoteli biti v eni nemški državi. In naj ne delajo načrtov, ki bi, če bi se kedaj res mogli uresničiti, prej ali sle j potegnili samo še dobršno število Slovanov v nesrečo, pod tuji jarem. Slovenska demokracija Pod tem naslovom piše »Delavske pravica« m e d d ru g i in: Demokratija pri posameznih narodih je vedna borba za svobodo, tako posameznika, kot vsega naroda. V najrazličnejših podobah: od osebne diktature pa do popolne politične, kulturne, gospodarske in socialne svobode posamezne osebe — je zaznamovana vsaka postaja tega križevega pota. Demokracija je del predvsem političnega življenja na.rodov in je kot laka podvržena osnovnemu življenjskemu zakonu: večnemu prelivanju iz oblike v obliko, Angleški državljan uživa po mnenju nekaterih danes skoraj nepojmljivo svobodo, kakršne najbrž še ni užival noben državljan v vsej človeški zgodovini. Polovica sveta je njegova domovina, uživa blaginjo kakršno more dati ile tako urejeno in tako velikansko v ladjarstvo, ki skoraj ne pozna socialnih nasprotij ob tako polnih državnih in privatnih kaščah in praznih ječah. Vendar je pred 300 leti angleška demokracija bila povsem drugačna, kakor danes. Če bi hoteli najti za takratno angleško demokracijo najbolj podobno primero, jo moramo iti pogledat v današnjo Rusijo. Kri angleškega kralja in osebna diktatura angleškega meščana Olivera Cromvvela sta postavili nerazrušljivi osnovi angleške demokracije: osnovi, ki jih niso mogli razrušiti niti po samovladi hlepeči vladarji niti državniki največjih osebnih sposobnosti. Tako uživa današnji Anglež obresti od kapitala, ki so mu ga naložili njegovi dedje v krvavih revolucijah za angleško demokracijo. Prijetno je biti vnuk sposobnih in pre-tepaških dedov. Slovenci jih do danes žal nismo imeli. Kmečki punti, turški boji im upori v avstrijski armadi so svetli dogodki. Toda le preradi smo sc zanašali na božjo pomoč tudi takrat, ko je bilo očitno, da je meč bolj potreben kot rožni venec in motika, udaren nastop bolj kot 'računsko taktično šahiranje. Tako se danes loti vsakdo kaj nehvaležne naloge, kdor hoče pisati o slovenski demokraciji. Začeti bi moral pri Valentinu Vodniku, ki je napisal prvo slo- Janez Koomur: Brez naslova (Nadaljevanje.) S tem je bil konec medsebojnega »zbliževanja in spoznavanja«. Prvi jour-fix je bil hkrati zadnji. Šapi ja je povedal še več, pa zadostuje že to. On ni bil nežen mož — drugače bi ne bil blagajnik Dramatičnega društvai — in če je bila celo njegova sodba uničujoča, je moralo bitj že robato. Igralcu so hoteli pokazati svoj Kanaan, ne da bi ga pustili vam j. Med pisanjem tega mi je prišlo v roke modrovanje dr. Igorja Rosine v mariborskem »Večer-niku« z dne 9. oktobra 1939, ki naj bi bilo nekak pendant k sestavku Dušana Kermaunerja v »Sodobnosti« pod naslovom »Problemi tretjega tabora«. Popolnoma ponesrečeni poskus bi lahko vzpo-redil s tistim jour-fi.xom. V dokaz, kako so šli mimo dr. Igorja Rosine dogodki zadnjih desetletij brez najmanjše koristi, nekaj izvlečkov s primernim' komentarjem. S tem se bom sicer spet oddaljil od predmeta, toda zadevščina je premikavna, da bi mogel molče mimo nje. Takole modruje dr. Igor Rosina pod naslovom »Na levo!« »Vsaik narod m-ora iiineti v tranutkiih 'nevarnosti neizogibno zaupanje v isvoje vodstvo.« Najprej zbode v oči, da pisec isti pojma neizogiben in brezpogojen. Neizogibna je pplojmija, ce kdo, misleč da modruje, veže otrobe; Frane jo-zetovi grenčici sledi neizogibno driska, življenju smrt. Neizogibnega zaupanja ni. Neizogibno je lahko tudi nekaj, kar je včasih toliko kakor na-potje, na primer govno v Pasji ulici. Zaupanje more biti le pogojno ali brezpogojno. Vsako zaupan je se oslanja na določene pogoje: da je vodstvo sposobno in zanesljivo, da vestno in pošteno spolnjuje svoje c|olžnosli. Vodstvo, ki zahteva brezpogojno ali sjepoi zaupanje, bj moralo vensko politično pesem, v kateri se je odločil za demo-,,raC.^° za. Slovenijo, ki so jo takrat imenovali Ilirijo. Omeniti bi moral Prešerna, čigar pesem ______ tudi čisto ljubezenske vsebine — je v časih največje politično reakcije od Napoleona pa do revolucije leta 1848. predstavljala najmočnejši narodni odpor, in je cenzuira segala po njej z isto vehemenco kot v kasnejših časih po delih z izrazito politično vsebino. Ko obdelamo še Levstika, Cankarja in Kreka, smo obdelali vse neupogljive vodnike v boju za slovensko •demokracijo. Danes slovenskemu delavcu in kmetu ni oseba Janeza BleivveLsa, političnega voditelja Slovencev v ustavnih bojih od 1848 do 1867, več znana niti po imenu, in vendar so ga še za njegovega življenja imenovali »očeta« slovenskega naroda. Kdo, kje in kdaj se še spominja dr. Ivana Šušteršiča, tako mogočnega voditelja Slovencev še pred komaj dobrimi dvajsetimi leti? Borbe za slovensko demokracijo niso nikoli vodili politiki, zato padejo v pozabljenje, biiž ko izgube oblast. Predsednik dr. Beneš o vojnih vprašanjih Pred kratkim je priobčil dr. Edvard Beneš, zadnji predsednik češko-slovaške republike, kratko obravnavo pod naslovom »Vojna 1914 in vojna 1939. 1 ravi, da je nastala sedanja vojna iz istih razlogov kakor I. 1914., zaradi imperializma ene \elike sile. Idcologično pa je ta spopad med de-lnokracijo in totalitarnimi sestavi. Z narodnega stališča pa gre boj za svobodo malih narodov. Zgodovinski dogodki, ki se razvijajo sedaj v Evropi in po svetu, predstavljajo sklenjeno ideologičino vrsto socialnega in gospodarskega značaja. Veliki- dogodki kakor vojne in revolucije, čeprav izbruhnejo na videz nenadoma, so veliki preobrati, ki predstavljajo vedno eno samo verigo dogodkov, ki izvirajo eden iz drugega. Dogodki, ki so se odigravali od zadnje vojne, so kljub svojim velikim nasledkom neposredno in logično nadal jevanje iz razmer, ki so obstajale pred 'to vojno; zato jih ne moremo 'ločiti od preteklosti. Naj se izvrše še tako globoke socialne in politične spremembe, ki bodo sledile iz (e vojne, bodo dogodki, ki se bodo odigravali med to vojno in po njej, nujni nasledek zgodovine zadnjih 25 let. V Item znamenju je treba danes presojati naše vojne in mirovne cilje. In v tem duhu se moramo pripravljati na organizacijo noe. Evrope po vojni. Dr. Beneš odgovarja dalje na vprašanje, za 'kaj gre v tej vojni. Ker je pomen te vojne v bistvu isti kakor prejšnje, mora ta vojna rešiti tudi ista vprašanja. Zato mora ustvariti pogoje trajnejšega miru. Zginiti morajo diktature in celostni sestavi, sicer bo Evropa propadla. Nazadnje prihaja Beneš do tegale sklepa: Ni druge rešitve, ni in ne more biti drugih ciljev v sedanji vojni in za bodoči mir, kakor nova miroljubna ureditev Evrope na podlagi treh načel: 1. ustvariti je treba novo in irealno ravnotežje sil med velikimi narodi; 2. ustvarili se mora nov sistem miroljubnega sodelovanja med velesilami in mladi in srednjimi državami; 3. obnoviti je treba univerzalno in-stitucizo na podlagi politike miru v obliki popolnejše demokracije in solidinejšega in boljšega sestava kolektivne varnosti. biti že celo izven vsalkega dvoma. V slabo vodstvo narod ne .more imeti zaupanja. Zahteva po »neizogibnem« zaupanju je skoz in skoz celostna1. In čemu naj bi imel narod »neizogibno« zaupanje v svoje vodstvo samo v trenutkih nevarnosti? Če mu, ne zaupa, kadar ni nevarnosti, mu bo še manj »v trenutkih nevarnosti«. Sploh pa zaupanje, kakršno zahteva pisec, ni nobeno zaupanje, ^emveč slepa pokorščina. V trenutkih, kakšnih nevarnosti bodi narod slepo pokoren svojemu, vodstvu? Nevarnosti je več. Razen -vojnih so še narodne, gospodarske, politične, socialne, kulturne in druge. Mnogo teh preže vsak dan, nenehoma, brez pre,stanka, so tako rekoč že tu. Po vsebini sestavka sodeč ima v mislih socialne nevarnosti. Pa še nekaj. Kdo naj presoja, kdaj so nastopili »trenutki nevarnosti«, ki zahteva jo od naroda »neizogibno zaupanje v njegovo vodstvo«? Mogllo bi se namreč zgoditi, da bi vodstvo ob »neizogibnem zaupanju naroda« nevarne trenutke prespalo, in bi narod zaradi prevelikega »neizogibnega zaupanja v svoje vodstvo« bil opeharjen. To se je že zgodilo —‘zgodovina slovenskega naroda je polna takih »trenutkov«. Najnovejša že celo. Dalje modruje dr. Igor Rosina: >To vodstvo je lahko, pa naj se reče, kar koli, samo intelektualno. Šaj je celo Molotov, komisar Sovjetske Rusijo za zunanje' zadeve, o 'priliki nedavnega oklica sovjetski armadi, apeliral ne samo na delavce in 'kmete, temveč imenoma tudi na ruske intelektualce.« Sedaj je jasno, zakaj zahteva dr. Igor Rosina brezpogojno poslušnost. Toda o tem pozneje. Vodstvo mora biti inteelktunlno, to je res. Ali s tem še ni rečeno, da mora biti iz intelektualcev, kakor si. jih zamišlja^ on. Bolje bi bilo, da je rekel: vodstvo mo^iiiittl inteligentno, izobraženo, sposobno, kos if^ji nalogi, itd. To pa najbrž ne bi šlo v njegjW ificun, kakor se bo pokazalo Pozneje, 1*. i ' ; ; / (Dalje prihodnjič.) Mali zapiski Hrvaška samouprava že dela »Hrvatski dnevnik« z dne 7. t. m. pripoveduje v uvodniku, kako se že sedaj, po nekaj tednih, vidi blagodejni vpliv samouprave. Povsod se zida, javna dela. se pripravljajo in opravljajo na veliko. Udeleženi so vsi hrvaški kraji glede na svoje potrebe. Na Hrvaškem sedaj tudi ni več podložnikov, ampak svobodni državljani obravnavajo svobodno svoje želje in potrebe. Kratko in malo: iz vsega sestavka diha veselje in samozavest. Mi pa. še zmeraj premišljujemo o samoupravi. Zato pa lahko obširno poročamo, kaj vse delajo in zidajo v — Belgradu. Moč slabotnega je njegova pravica V sestavku o skandinavski demokraciji je zapisala »Delavska politika« tudi tele resnico® besede.: i Geslo nasilja ali moči pred pravico more koristiti samo močnejšemu. Pa, kakor vemo iz 'zgodovine, se prej ali slej sila tudi v rokah močnejšega izpremeni v orožje proti njemu samemu. V •nobenem primer11 pa ne more nasilstvo koristiti slabotnejšemu. Če hoče slabotnejši uveljaviti svoje življenjske pravice, mu ne preostane drugega, kot da se sklicuje na pravico in da s svojo vrednostjo dokaže, da zasluži, da ga drugi upoštevajo. Ta preprosita resnica velja tako za socialno kakor narodno, življenje. Če bo slabotnejši zahteval diktaturo, bo diktatura strla iravno njega. Majhen narod bi moral zaradi svojega golega obstoja misliti in delati demokratično. Vesel bi moral biti vsakega drugega naroda, ki misli demokratično in ki ima demokratično vladavino. Kajti zaščita za-male narode je samo v demokraciji, ker demokracija da živeti drugim poleg sebe in priznava tako rojaku kakor sosedu pravico svobodnega življenja. Nesvobodne volitve — maškerada ' Zadnjo nedeljo je. imel minister dr. Laza Markovič političen sestanek v Nišu. Na njem je na-povedal obnovo strankarskega življenja, ki je bilo leta 1929. odpravljeno in svobodne, to se pravi tajne volitve. Drugačne volitve sploh nimajo smisla in so navadna politična maškarada. S tem je minister tako rekoč uradno obsodil tiste znamenite lanske (Sojadinovičeve volitve, ki so bile še povrh tako drage. In težko jih je bolje o z namen o v at i. Nov nacionalni list V Splitu je začel izhajati pretekli teden »Narodni list«. Izha jal bo enkrat na teden in bo glasilo jugoslovanskih nacionalistov na ozemlju banovine Hrvaške. Če še povemo, da je na čelu izdajateljev dr. Angjelinovič, to je tisti, kf ga. je pogrelo, ker so v neki bolnišnici Slovenci govorili med seboj slovenski, da je torej vreden tovariš ! znamenitega Petra Bulala od Narodne Odbrane, smo, mislimo. Slovencem (udi o tem listu povedali dovolj. Železniško varčevanje »Vreme« prinaša poročilo, da bo s skrčenim f železniškim obratom prihranila železniška upra- ' va. na dan 145.000 dinarjev ali 12.054 voznih kilo- | metrov. Od teh voznih kilometrov jih pride na Slovenijo 20%. Če vzamemo samo povprečni pr o- l met za Slovenijo, tedaj vidimo, da 'bo železniška , uprava prihranila pri slovenskem železniškem prometu 28.900 dinarjev na dan ali IOV2 milijona dinarjev nai leto. Zaradi urejenejšega maišega j prometa je pa seveda vsak dobiček pri nas precej f večji, kakor drugje, torej tudi ta. Že sedaj donašajo slovenske železnice skoraj četrtino vseh dohodkov jugoslovanskih železnic. Sedaj pojde spet dobrih 10 milijonov našega denarja več na jug. eRs, vse kriči po čimprejšnji finančni samoupravi. V Belgradu zidajo Poleg države vi dajo v Belgradu tudi zaselb; ni ki. Ni čuda, saj se ves slovenski in hrvaški j denar zbira doli, pa seveda, tudi precej srbskega. Kakor poroča »Obzor« so zasebniki zidali po prevratu stavb za nekako štiri milijarde, dinarjev. Spodbudim slika 44. letošnja: številka nemškega ilustriranega tednika »Wochenscliau« prinaša sliko »Slovaško , odlikovanje nemških častnikov«. Slika kaže, kako deli ministrski predsednik' monsignor dr. Tiso (sedaj tudi predsednik slovaškega protektorata) zaslužnim častnikom in moštvu nemške zračne j vojske redove. Vsak zaveden Slovenec^ naj bo naročnik „Slovenije“! Urednik in izdajatelj: Vitko K. Musek, Ljubljano*