GLEDALIŠČE CELJSKO GLEDALIŠČE V PRVI POLOVICI SEZONE Preobrazba celjskega amaterskega gledališča v poklicno gledališče se je pred nekaj leti izvršila tako rekoč čez noč, čeprav je bilo treba prej prebroditi celo vrsto težav. Hitra je bila tudi umetniška rast mladega gledališča. Po dveh sezonah se je uveljavilo v Celju s svojim navdušenjem in poletom, z občutkom za čas in za občinstvo; s smislom za novost in neomajno vero v neprenehno prerajanje gledališča pa je preraslo svoj savinjski okvir in postalo pomembna slovenska umetniška ustanova. V celjskem gledališču je bilo do leta 1954 deset krstnih predstav slovenskih del, organizacija festivala slovenske drame pa je po vojni gotovo najresnejši napor slovenskega gledališkega organizatorja za to, da se okrepi šibka kal slovenske dramatike. Ker je vprašanje publike pri vsakem gledališču življenjsko vprašanje — tudi v primeru, če gledališče ne živi od svoje blagajne — je treba povedati, da se je število abonentov v dveh letih več kot za dvakrat pomnožilo, da je znašalo v sezoni 1953/54 število abonentov 45.262 in naslednjo sezono pa preko 50.000 oseb. Vitalnost ustanove potrjuje tudi izredna številnost predstav. Od leta 1945, ko se je rodila misel o ustanovitvi poklicnega gledališča, do leta 1955 je bilo v prejšnjem Celjskem ljudskem in sedanjem Mestnem gledališču preko 800 predstav. Poklicno gledališče pa je dalo v sezoni 1953/54 147, v sezoni 1954/55 pa 162 predstav. V letošnji, o kateri poročamo, pa se je zvrstilo do 1. februarja 1.1. 86 predstav. Odkar je to gledališče profesionalna ustanova, je zanjo značilna izredna požrtvovalnost, delovna vnema, prava ljubezen do dela. S 17 igralci zmore letno po dvanajst premier, z vsemi predstavami pa gostuje tudi po okolici, bližnji in daljni, od Raven na Koroškem do Kostanjevice na Dolenjskem. Kaj nam je dala letošnja sezona? Ko se je sestavljal in oznanjal repertoar, je vodstvo gledališča ponovno poudarilo, da bodi osnovno načelo umetniška kvaliteta, sicer pa naj se suče repertoaraa politika po splošnih načelih za sestavljanje repertoarjev. Značilno je, da je v naznanilih repertoarja najmanj določen domači del. Navedla so se sicer dela, ki so že napisana, medtem ko druga polovica sezone čaka na dve slovenski noviteti, ki pa še nista določeni. Tako je zastopal domačo dramatiko doslej le Ivan Cankar z »Lepo Vido«, medtem ko smo gledali že dve hrvaški deli, Marodičevo »Operacijo Altmark« in Marinkovičevo »Glorijo«, izven repertoarja pa še novo slovensko otroško igro Miloša Mikelna »Atomske bombe ni več«. Če bo v drugi polovici sezone izpolnjena obljuba o dveh slovenskih novostih, potem bo celjsko gledališče dokaj dobro izpolnilo prvenstveno nalogo, da podpira domačo dramatiko in s tem opravičuje svoj obstoj. Druga sestavina repertoarja so tuja dela s sodobno tematiko, dve manj pomembni ameriški deli, Axelrodovo »Sedem let skomin« in Ingeovo »Vrni se, mala Sheba«. Tretja, ki bi po mnenju nekaterih gledaliških teoretikov morala biti glavna, pa je klasični del repertoarja, ki ga je celjsko gledališče v prvi polovici izpolnilo z »Othellom«. 267 Najpogumuejše dejanje — vsaj po dramaturški in režijski zasnovi — je bila predstava »Lepe Vide«. V naznanilu repertoarja ni bila napovedana in je bila vrinjena v repertoar deloma zaradi neugodno sprejetih Axelrodovih, »Skomin« in Ingeove »Shebe«, deloma pa zato, da bi repertoar zaradi Duva-lovega »Etienna«, ki je bil spotoma že sprejet v repertoar, ne postal preveč lahek in neuravnovešen v smislu standardnih načel o repertoarju. Režiser Hieng je z uprizoritvijo dosegel, kolikor se je največ dalo doseči, vendar tudi po tej predstavi ne gre spreminjati dosedanje sodbe o Lepi Vidi, da kljub vsemu idealizmu, kljub lepoti besede in ideje ter kljub nekaterim posebnim dramaturškim in dramatskim prijemom, ki jih je dnevna kritika posebej poudarila kot napoved nekaterih tehničnih in slogovnih novosti, danes v sodobni svetovni dramatiki zmagovitih, ni drama, ki bi bila lahko in učinkovito uprizorljiva. Malce pretirana je tudi trditev, da gre za snovno in oblikovno predhodnico, saj so podobnim temam tudi drugi pesniki izvabljali najlepše zvoke svoje poezije, istočasno z realistično dramo pa se je v Evropi že tudi uveljavljala dramaturgija prihodnosti, ki je bolj cenila milje in občutje kakor pa dejanje. Rastla je iz občutka, kakor da bi bile vse kombinacije zapletov iji interesov izčrpane, kakor da bi bil evropski človek za dejanje otopel. Da je te vrste dramatiko težko igrati, so pokazale tudi igralske podobe, ki so jih obrazili celjski igralci. Vendar so to simfonijo hrepenenja pod taktirko režiserja disciplinirano odigrali, sem in tja s premajhnim občutkom za ritem Cankarjeve besede, za dikcijo, za tisto, s čimer se pa poema približuje muziki. Prva domača novost, Mikelnova otroška igra »Atomske bombe ni več , je pisana za velike in majhne otroke, igra za današnjo rabo. ki bo še dolgo aktualna, kajti svetovni položaj se zapleta, ne glede na to, kaj terja pamet in ljubezen do človeštva. Mikeln, ki s svojim prvencem na festivalu slovenske drame v Celju ni zabeležil prodornega uspeha, je s to igro slovenskemu repertoarju naredil prijetno uslugo, v prid pa bo slehernemu odru, ki si nalaga dolžnost, da prireja tudi otroške in mladinske igre. Tomšetova režija sicer ni bila ambiciozna, kakor bi lahko bila. Igra nudi sijajno priložnost, da režiser razvije bujno domiselnost in uporabi vrsto učinkovitih teatralnih sredstev. Čeprav je po svoji tematiki blizu aktualne agitke za mir, za razorožitev in pametno sodelovanje med narodi, je vendarle v njej toliko posrečene komike, satiričnosti in prisrčnosti, da jo kljub pomanjkljivostim štejemo med uspele predstave. Če bi bili skupinski prizori bolje postavljeni, če bi ne šepal tempo, če bi bili posamezni liki skrbneje izdelani, bi bila to vzgledna otroška predstava. Mikeln se je okoristil z mnogimi možnostmi, ki jih nudi pravljica predvsem v ravnanju s časom in prostorom, sicer pa je običajna pravljična snov zamenjana s sodobno tematiko. Bujna zgodba, zadrega nad zadrego, zmaga za zmago, poraz ža porazom, vse tako, kot je treba in kot je že davno v veljavi, le snov je nova, današnja. Od obeh hrvatskih avtorjev je Marinkovic tisti, ki je nudil prvi polovici stožerno predstavo. Svojo »Glorijo« je avtor nazval mirakel. Če so srednjeveški mirakli prikazovali moč vernega življenja na čudežnih primerih božje pomoči ali božje kazni na priprošnjo Madone in svetnikov, je Marinkoviceva igra o Gloriji pokazala, kako se stare osebnost pod težo dveh fanatičnih ljubezni, ki terjata celega človeka, a mu s tem izpijeta življenje. Marinkovic pri tem z močnejšimi barvami in krepkejšimi potezami predstavi verski 268 fanatizem in cerkveno avtoritarnost kakor cirkus, kar je razumljivo, saj je po svojem učinku in razsežnosti večjega upoštevanja vreden kakor cirkuški svet. Drama je pisana z izredno stvariteljsko močjo, s suverenim odnosom do snovi, z velikim znanjem in globokim razumevanjem človeka in njegovih najosebnejših sestavin, njegove usodne povezanosti z družbenim dogajanjem, z izvenosebno stvarnostjo. Mirakli so vselej predstavljali stvari, ki se niso godile, imeli pa so namen, da utrjujejo v ljudeh vero in jim ponazarjajo verske simbole in življenje po veri. Tudi ta mirakel prepričuje in utrjuje: ne sicer vero v čudeže in druga sredstva, ki se jih religije poslužujejo pri zavzemanju človeških duš, marveč vero v človeka, ki ga ne razpenja na križ