Zbor vseh predtednikov okrajnih učiteljfkih društev UJU iz flovenije v Ljubljani. Nov uini načrt. — Disciplinska uredba. — Oblastni in krajevni Solski odbori — Revizila uradniskega zakona — Stališče glede referenla za osnovno Sotstvo v ministrstvu. — Reforma okrajnih učiteljsHih društev. — Učileljska liskarna - sprejemanje uClteljev zadružnikov v zadrugo. — Mdderndorferjev slučaj. V nedeljo 2. oktobra se je vršila v Ljubljani v risalnici državnega moškega učiteljišča seja širjega sosveta UJU pov. Ljubljana po že objavljenem dnevnem redu. Poverjenikov nagovor. Ob %11. otvori predsednik Andrej S k u 1 j sejo s sledečim nagovorom: Cenjeni tovariši! Vodstvo organizacije je že večkrat razmišljalo, kako bi moglc doseči čim globlje stike z organiziiranim učiteljstvom, da bi mu bilo omogočeno čini večkrat iznesti svoje težnje in potrebe pred svojimi zastopnikii. V svrho povoljnega vršenja svojih dolžnostd si vodstvo želi staU nih in neposrednih stikov in vezi s svojim članstvom. To vprašanje smo si zamislili rešiti naj= lažje na ta način, da bomo sklicevali manj-' krat seje ožjega sosveta, zato pa naj zbo ruje večkrat širji sosvet, v katerem so za^ stopniki vseh učiteljskih društev. S tem upamo, da bo dosežen najožji stik z našim članstvom. Nujno pa je bilo treba sklicati današ* njo sejo širjega sosveta tudi zato, da se razgovorimo o realizaciji sklepov pokrajin= ske skupščine, ki naj usmerijo in požive poslovanje učiteljskih društev, napote naše članstvo k samoizobrazbi, načno vprašanje o reformi našega šolstva ter pospešijo našc izvenšolsko delo. Nadalje omenja revizijo uradniškega zakona, vprašanje kuriva, premeščanje na« ših tovarišev v notranjost Italije, namešča= nje istih pri nas, borbo za podelitev držav* ljanstva itd. Ugotavljam, da je od 32 učiteljskih društev zastopanih 30, člani ožjega sosveta pa so razen tov. Štijanoa navzočni vsi, zastopa ga pa ga. Godčeva. Ko \as iskreno pozdravljam želim, naj naše današnje zborovanje znova utrdi iskre* no stanovsko zavest in podkrepi našo skupno organizacijo. Pričakujem stvarne debate v prepričanju, da bo današnji zbor pokazal, da je naša organizacija resna in neustrašena boniteljica in čuvarica učitelj^ skih pravic in stanovske svobode. Tajniško poročilo. Poverjenikovemu nagovoru je sleddlo poročilo tajnika tov. K o b a 1 a. Z njim se je dotaknil vseh važnejših vprašanj, ki so se rešila pri poverjeništvu od pokrajinske skupščine v Kranju do seje širjega sosveta. Omenil je državno skupščino v Skoplju, njen potek in stališče poverjeništva. V kratkih obrisih je podal nato sliko samoizobraževalnega tečaja, ki ga je prdre* dilo poverjeništvo o počitnicah od 25. do 30. avgusta t. 1. Z njim je dosegla •organi* zacija velik moralen uspeh, ki ga ne more uničiti nobena še tako ruizkotna kritika. V svrho realizacije smernic so se izpopolnili: osrednji izobraževalni odbor (Oio), odsek za reformo šolstva, odsek za nadaljevalno šolstvo in mladinsko vzgojo, odsek za iz* venšolsko delo, odbor za Mladinsko Matico in gospodarski svet. Nadalje je omenil ukinitev disciplinske uredbe za učiteljstvo. Organizacija stojd na^ čelno na stališču, da naj veljajo za učiteljs stvo isti disciplinskd predpisi, kakor za vse ostalo uradništvo. Sledovi redukcije razredov v ljubljani ski oblasti še niso vsi docela zbrisani. V kolikor je bila z njo kršena stalnost učitelj= stva, smo uspeli s svojimi intervencijamd. Posebna anketa je pregledala novi učni načrt, ki ga je poslala prosvetna oblast v presojo. Načrt je sicer boljši od prejšnje* ga, vendar ne odgovarja razmeram v Slove; niji, ki ima osemletno šolsko dobo. Zato je v tem ozdru zavzela anketa proti načrtu od? klonilno stališče. Dalje je govoril o čl. 33. srb. zakona o narodnih šolah, ki je bil leta 1919. razširjen na celo kraljevino. Po njcgovem besedilu pripada vsemu uči, ki ga imata pri borbi za koristi in dobrobit vsega učiteljstva. Učiteljske gospodarske organizacije. V. točka se radi pomanjkanja časa pre* loži na prihodnjo sejo, zato podeli tov. po; verjenik besedo tov. Hreščaku, ki poda kratek referat o učiteljskih gospodarskih organizacijah in povdarja predvsem potrebo gospodarske osamosvojitve, ki bi se naj pri= čela z ustanovitvijo močnega obrambnega fonda. Od prddobitnih podjetij, ki jih pod= pira učiteljstvo, mora zahtevati organizacija svoj reden delež, ki se porabi v korist vse^ ga članstva. S tem lahko močno razbreme= nimo sebe, na drugi strani pa se s temi red= nimi dohodki podpro nove ustanove in na* loge, ki jih bo morala organizacija izvršiti, a jih brez sredstev ne more. Z deklaracijo je dobila smer naših teženj povsem drugn pot, zato se nam je pečati predvsem z za* devo gospodarske osamosvojitve. Potrebno je, da se peča gospodarski svet s statistiko naročil, bodisi šolskih, zadružnih in občin* skih, ki jih lahko učiteljstvo preskrbi in nato stopi v pogajanja za cenfena dobavlja= nja istih proti rabatu v korist obrambnega fonda in organizacije sploh. Nadalje je po= trebno misliti na lastno založništvo. Pred^ vsem pa je misliti na to, da pridejo vsa uči* teljska gospodarska podjetja v tesnejšo vez. O vsem naj bi razpravljala učiteljska dru» štva na svojih zborovanjih in učiteljski go^ spodarskd svet. Tov. L a p a j n e povdarja1, kako velike važnosti je, če si pomaga učiteljstvo samo sebi in učiteljskim družinam. Otroci učite« ljev so prepuščeni na milost in nemilost d'u jaškim gospodinjam, in >te je treba rešiti s pomočjo »Učiteljskega konvikta«. Sedanje« mu konviktovemu odboru se je posrečilo otresti se obremenitvc, ki je bila na konvik^ tovem premoženju. Zato apelira na zbrane predsednike, da delujejo pri društvih na to, da se število članstva konvikta zviša, da se bo moglo započeti z uresničenjem načrta in postaviti Učiteljski konvikt. Debate o tej točki so se udeležili tov. Musek, Dolinar, Jurančič, Godčeva, Skulj, Šestan in Hiren. Širji sosvet je nato zavzel sledeče stališče do Učiteljske tiskarne. 1. Širji sosvet ljubljanskega poverjenis štva UJU je po natančnem obravnavanju poročila o zavlačevanju sprejema 113 novo predloženih učiteljev v zadrugo Učiteljska tiskarna prišel do prcpričanja, da njen upravni svet nima volje sprejeti prijavljenih članov. Ker ni tako postopanje v interesu Učis ¦teljske tiskarne in je to. poniževanje učitelj* stva, katerega ime nosi zadruga, ne glede na to, da ne odgovarja niti namenu zadruge same, izjavlja širji sosvet, da želi rešitev vseh prijav za pristop brezpogojno do 31. oktobra 1927. 2. Širji sosvet pooblašča na svoji seji v Ljubljani dne 2. oktobra 1927 poverjeništvo, da odpove takoj po predloženem in po upravnem svetu Učiteljske tiskarne neupo^ števanem roku za sprejcm uoiteljev — na« ših članov, tiskarni vsa tiskarska dela učit. organizacije, svoj sedež in to v najkrajšem času, potrebnem za izvršitev teh ukrepov. 3. Širji sosvet ugotavlja potrebo zgra* ditve samostojne učiteljske gospodarske organtizacije ter nalaga gospodarskemu sve= tu, da izdela čimprej enoten načrt, v ka« terem se vsi člani organizacije prdtegnejo k prispevanju za Učiteljski konvikt, Uči* teljski dom, obrambni fond in lastno za» ložništvo. Člani obstoječega gospodarskega sveta smejo pritegniti k sodelovanju vse eksperte obstoječih * 'učiteljskih. gospodars skih organizacij. Želi, da se smotreno iz« vede potrebna koncentracija naših razprs šenih gospodarskih sil. Načrt s potrebnim komentarjem je predložiti učiteljskim društvom v razprav* ijanje in propagando. Vprašanje kontraktualnega učiteljstva. K vprašanju kontraktualnega ^U^telj? stva poda svoje mnenje tov. R i b i č i č , ki graja predvsem dejstvo, da se pusti uči* teljstvo v inozemstvu trpeti, a ko piride semkaj, se mu delajo najrazldčnejše ovire, zahtevajo se od njega dokumenti, ki mu jih je nemogoče preskrbeti, ker jih tuje oblasti ire izdajajo. Borba za službo je težka, a še težje si je pridobiti državljan* stvo. Da bi se dosedanje postopanje obla* st-i vsaj deloma omililo, predlaga sledeči protest: Protestiramo, da zavlačuje kompetent-= no oblastvo službene nastavitve in rešitve prošenj za državljanstvo kontraktualnega učiteljstva v Sloveniji;