pismo O integraciji slepih otrok v redne osnovne šole Informacija o raziskavi Najprej sem zastavila vprašanje "slepi uče- nec v mojem razredu" pedag. zboru delavcev (število = 20). Učitelji so bili nad vprašanjem presenečeni, ker se s to mislijo niso nikoli uk- varjali. V obliki pogovora so oblikovali različ- na mnenja in stališča. Načeloma, ampak samo načeloma, niso imeli nič proti, da se med učenci redne osnovne šole pojavi tudi slepi učenec, opremljen s specialnimi znanji, ki bi mu omogočala "normalno" vključevanje v šols- ko delo (Brailova pisava, magnetofon itd.). Toda takoj so se pojavile dileme in dvomi, kako bi delo v takem razredu potekalo. Večina je bila mnenja, da bi moral biti slepi učenec iz- redno socialno in emocionalno zrel, samos- tojen, družaben, prilagodljiv - skratka moral bi biti vsestransko pripravljen na šolanje v svetu "normalnih". Učitelji so izrazili zahtevo, da se jim za tako delo ne bi bilo potrebno specialno pedagoško izobraževati (učenje pisave ali kaj podobnega). Pojavila se je druga dilema, ki se mi je zde- la izredno zanimiva. To je dilema, ali je vsak učitelj na višji stopnji osnovne šole ali v srednji šoli pripravljen, da se njegova razlaga učne snovi snema na magnetofon, kar bi bilo za slepega učenca nujno. Učitelji niso pripravlje- ni, oziroma, niso zadovoljni, da bi jih pri peda- goškem delu snemali. Tako bi lahko nadzirali njihovo delo - morda jih je strah, da niso do- volj kvalitetni, ali pa bi se morali za pouk bolje pripraviti. Torej je slepi učenec nezaželjen v razredu, ker bi deloval kot nekakšna kontrola njegovega dela. Učitelji so tudi trdili, da bi bili součenci do slepega tovariša grobi, nasilni, ali pa bi ga puščali vnemar, naj se znajde, kakor hoče. Uči- telji dvomijo v moralne vrednote, ki jih imajo današnji učenci. Še bolj bi bilo to stanje izraže- no v srednji šoli. Torej tudi zaradi mladine ne bi bilo najbolje sprejeti slepega otroka ali mla- dostnika v razred. Taka stališča so oblikovali pedagogi. Komentar in sklep prepuščam vam. Sama sem bila nad odgovori oziroma stališči presenečena, ker sem vseeno pričakovala veČ optimizma ali pedagoškega veselja in razume- vanja za drugačnost okoli nas. Drugi del raziskave pa so učenci 8. razreda (N=23), ki so odgovarjali na vprašanja v pr- vem delu anonimno v obliki ankete, v drugem delu pa v obliki razgovora. Naslov kratke ankete je: Moj sošolec je slep. Na prvo vprašanje, ali bi hoteli imeti slepega sošolca, je odgovorilo pritrdilno 20 vprašanih, trije pa so odgovorili ne vem. Nega- tivnih odgovorov torej ni bilo. Na vprašanje, ali bi mu pri šolskem delu pomagali, so bili vsi odgovori pozitivni. Ali jih slepi človek s svojo prisotnostjo moti? Negativno jih je odgovorilo 19 in ne vem 4. Vsi so napisali, da nimajo iz- kušenj s slepimi tovariši, ker nikoli niso bili s takimi ljudmi dlje časa v stiku. V pogovoru so se učenci pokazali zelo praktični in polni idej, kako bi uredili, če bi bil njihov sošolec slep. I lodili bi skupaj na tekme, na plesne vaje, na prireditve. Z njim bi se učili, tako da bi mu brali učno snov. I lodili bi z njim v šolo in domov. Večina učencev je v pogovoru izrazila solidarnost s slepim tovarišem. Pri- pravljeni so ga bili braniti pred različnimi ne- varnostmi. Organizirali bi se tako, da bi bil lahko slepi součenec z njimi povsod, kjer bi se kaj zanimivega dogajalo. Otroci so pokazali veliko več strpnosti kot pedagoški delavci. Učenci so pokazali veliko več stфnosti kot njihovi učitelji. Odgovori otrok in odraslih si nasprotujejo. Zakaj? Kje je resnica, je težko reči. Odgovore dajati je težko. Ali sta svet od- raslih in svet otrok res tako različna? Morda pa učitelji, ki so del odrasle populacije in trdi- jo, da razumejo mlade in jih vzgajajo, v resnici sploh ne dajo veliko na mlade, ki so jim zaupa- ni v "obdelavo". Ta vprašanja so v resnici vredna raziskav. Upam, da vam bodo moje malenkostno 427 PISMO razmišljanje in razgovori, ki sem jih opravila, pomagali pri integriranju slepih otrok v osnov- no in srednjo šolo. Ali pa vam bo dalo misliti, da vsa okolja še zdaleč niso dovolj zrela, da bi živela v soglasju z drugačnostjo, pa naj bo kakršna koli. Darka Pečnik 428