PREDLOG PREDLAGATELJA Izvršni svet skupščine občine Ljubljana Vič-Rudnikje na 95. seji dne 18. 5. 1988 obravnavalporočilo o izvajanju začasnih ukrepov družbenega varstva v živalskem vrtu mesta Ljubljane in predlog sklepa o prenehanju začas-nih ukrepov družbenega varstva in sklenil, da jih posre-duje delegatom skupščine občine v obravnavo in sprejem. Izvršni svet ocenjuje, da je začasni kolektivni poslo-vodni organ učinkovito in kvalitetno opravil zaupno nalogo. Na podlagi stanja, kije opisano v poročilu, pred-laga izvršni svet skupščine občine v sprejem sklep o pre-nehanju začasnih ukrepov družbenega varstva. IZVRŠNI SVET POROČILO o izvrševanju začasnih ukrepov družbenega varstva in INFORMACIJA o razmerah v zoološkem vrtu mesta Ljubljane (zaključno poročilo) 1. Zoološki vrtmesta Ljubljana Zoološki vrt je bil ustavnovljen že leta 1949, pod Rožnik se je preselil dve leti kasneje. Registriran je kot javna, kulturna, pro-svetna ustanova, ki ima namen prikazati širšim množicam živali Evrope in delno drugih kontinentov. Po zadnji registraciji iz leta 1959 je ustanovitelj Zavoda Ljudski odbor Ljubljana-Vič. Glavna dejavnost je dopolnjena s stransko, in sicer: prodaja kož, nakup, prodaja in zamenjava živali, živalske hrane, odprodaja mesa lastnih živali, odprodaja lesa in prodaja reklamnih artiklov in prospektov. Dejavnost Zavoda je dejavnost posebnega družbe-nega pomena. Po površini (18,6 ha, od tega 6 v uporabi), številu živalskih vrst (116) in številu delavcev (24) sodi Ijubljanski Zoološki vrt med največje v Jugoslaviji in med manjše v Evropi. Letno ga obišče približno 250.000 obiskovalcev iz vse Slovenije. Zoološki vrt ni le javna kulturna ustanova mesta Ljubljane, temveč je edina tovrstna ustanova v Sloveniji, kar mu daje naci-onalni značaj. Skupščina občine Ljubljana Vič-Rudnik je v oktobru 1987 zaradi bistveniti motenj v samoupravnih odnosih, nepravilnosti v poslovanju in slabih medsebojnih odnosov v Zoološkem vrtu nastopila z začasnimi ukrepi družbenega varstva. 2. Izvajanje ukrepov družbenega varstva a) izvedeni so bili naslednji ukrepi družbenega varstva: - odstavljen vršilec dolžnosti IPO - direktor - omejeno uresničevanje posameznih samoupravnih pravic v zboru delavcev (ki opravlja dolžnost delavskega sveta) - omejena pravica odločanja delavcev v komisiji za delovna razmerja (sprejemanje, razporejanje in prenehanje) - omejena pravica odločanja delavcev v disciplinski komisiji - pravice in obveznosti direktorja ter pravice odločanja v zadevah iz druge in tretje alineje je prevzel ZKPO družbenega varstva - zagotovljena zaščita posebnega družbenega interesa - odpravljene neprivilnosti v poslovanju ugotovljene v zapis-niku SDK in zapisniku tržnega inšpektorja - odpravljene nepravilnosti ugotovljene v zapisniku veterinar-ske inšpekcije (v okviru obstoječih finančnih možnosti: dezinfek-cijska bariera, obnovljene javne sanitarije, sanirana odlagališča smeti in urejen odvoz z zaDrtimi zabojniki, izboljšana higiena živali, bivališč in okolice, obnovljena stavba za ptiče in popravljen del bazena za morske leve, obnovljene nekatere ograje, itd.) - pripravljeni in sprejeti naslednji samoupravni splošni akti: o delovnem času, o razvidu del in nalog, o prometu živali, kož, trofej in materiala, o obveznostih in odgovornostih delavcev, o stanovanjskih vprašanjih, o osnovah in merilih za razporejanje dohodka, čistega dohodka ter delitev sredstev za OD in skupno porabo in o varstvu pred požarom. Pripravljene so dopolnitve Pravilnika o delovnih razmerjih, ki bodo sprejete takoj po spre-jemu republiškega Zakona o delovnih razmerjih, s čimer bodo vsi samoupravni splošni akti usklajeni z zakonodajo - zagotovljena ustrezna samoupravna informiranost preko javnih sej ZKPO in Sveta Zavoda, na katerih so sodelovali pred-sedniki organov upravljanja in družbenopolitičnih organizacij ter vodilni delavci, z organizacijo zborov delavcev in sestankov sindi-kata ter mladine pred in po sprejemu pomembnejših odločitev - izveden razpis in imenovan novi IPO - direktor - izvedene priprave za izvolitev organa samoupravne delav-ske kontrole - sprejet plan dela in razvoja za leto 1988 - izdelane vsebinske zasnove dolgoročnega plana - ^agotavljeno razpolaganje z družbenimi sredstvi skladno z njihovim namenom in zakonom - zagotovljen osnovni red in disciplina - izpopolnjeno število delavcev v skladu z planom kadrov in Pravilnikom o razvidu del in nalog b) pri urejanju poslovanja in izvajanja ukrepov družbenega varstva so bili sprejeti oziroma izvedeni še naslednji pomemb-nejši ukrepi: - prilagojen delovni čas zaposlenih »potrebam« živali (oskrba vsak dan in preko celega dneva) - spremenjen obratovalni čas (ob ponedeljkih zaprto za obi-skovalce zaradi počitka živali in opravljanja večjih gojitvenih, veterinarskih, vzdrževalnih in podobnih del) - uvedena dnevna »vizita« živali (veterinar in tehnični vodja) - sanirani nekateri objekti (ptičja stavba, bazen za morske leve, tlaki v delu zverinjaka, nadstrešek »brlogov« za medvede, javne sanitarije) - zamenjani smetnjaki in dotrajane klopi - podaljšana ograja do medvednjaka - zgrajeni štirje »pesjaki« - prepleskana notranjost kletk in železna ograja opičnjaka in zverinjaka ter nekaterih manjših objektov - ograjeni in urejeni trije manjši bajerji - izvedena akcija čiščenja s pomočjo »kadetov« - odstranjena drevesa po nalogu gozdarjev in na novo zase-jana - zgrajena nadomestna upravna stavba z učilnico, kabinetom, veterinarsko ambulanto, garderobami, ekonomatom, skladiščem in pisarnami - preurejena zimska stavba v pripravljalnico hrane s skladišči hrane in vivarij za prikaz plazilcev - izdelani načrti in dogovorjena sredstva ter izvajalci za obno-vitev otroškega programa, medvednjaka in vhoda v slonjak - nabavljena potrebna osnovna sredstva (visokotlačni čistil-nik, poltovorni avto, priključek za odmetavanje snega in naklada-nje gnoja, ter zamenjan neprimerni traktor) - prenešena nočna čuvajska služba na DO Varnost zaradi strokovnejšega in kvalitetnejšega varovanja premoženja - nabavljena manjkajoča zaščita sredstev ter enotne delovne obleke - nabavljen zabojnik - jedilnica za 15 oseb (topli obrok de-lavcev) - obnovljeno zavarovanje (Zavarovalnica Triglav) za vse živali - odprodan višek živali in izvedena zamenjava nekaterih živali z drugimi živalskimi vrtovi - izvedena redna letna inventura in izredni inventuri blagajni-škega poslovanja ter orodja in opreme v delavnicah - izvedeni disciplinski postopki proti 6 delavcem, prekinjeno delovno razmerje s 6 delavci, od tega 3 izključitve ¦ - opravljenih več objav in sprejemov novih delavcev (oskrbnik živali, direktor, računovodja, mizar, blagajnik, delavec) - opravljenih več razgovorov na ravni občine, mesta in repu-blike glede razmer, poteka ukrepa družbenega varstva, financira-nja in dolgoročnega razvoja 4 - izvedena anonimna anketa med delavci o njihovem videnju razmer in načinu razreševanja - pripravljen program aktivnosti za odpravo pomanjkljivosti na področju požarnega varstva, določena in usposobljena odgo-vorna oseba - konstituiran svet Zavoda in pripravljene 4 seje Sveta - povečan lastni prihodek z uveljavljanjem novih cen storitev in malih živali ter z dodatno prodajo priponk z motivi živali c) v času trajanja ukrepa družbenega varstva so bile oprav-Ijene 4 seje Sveta Zavoda kot najvišjega organa upravljanja kate-remu Skupščina z ukrepi ni odvzela pristojnosti, ter 20 sej ZKPO družbenega varstva. Sprejetih je bilo preko 250 sklepov, ki so bili skoraj v celoti izvršeni. Seje so dokumentirane z zapisniki in z ustreznimi prilogami obravnavanih gradiv. 3. KADROVSKE RAZMERE Število delavcev se v času ukrepa družbenega varstva ni bistveno spremenilo, saj približno odgovarja v primerjavi s podobnimi živalskimi vrtovi (glede na površino in število živali). S sprejetim Pravilnikom o razvidu del in nalog se bistveno pove-čujejo tudi zahteve po izobrazbeni strukturi. Za direktorja, tehno-loga, tehničnega vodjo, veterinarja in računovodjo se zahteva višja ali visoka izobrazba, za oskrbnike živali poklic veterinarski tehnik in za vzdrževalce ustrezna kvalifikacija (mizar - tesar, ključavničar, pleskar, traktorist). V času ukrepa na novo sprejeti delavci izpolnjujejo zahtevano stopnjo izobrazbe, razen računo-vodje, ki pa to nadomešča z ustreznimi delovnimi izkušnjami. Le-to predstavlja dobro osnovo za normalno delo pri oskrbi in poslovanju Zoološkega vrta. Ob začetku ukrepa družbenega varstva se je kot poseben problem pokazal alkoholizem, pri čemer samo prepričevanje, nagovarjanje k zdravljenju in odločno stališče da zasvojenim z alkoholom ni mesta v vrtu, ni dalo željenega učinka. Zaradi uživanja alkohola oziroma vinjenosti na delovnem mestu sta bila 2 delavca suspendirana in nato v disciplinskem postopku izklju-čena. S sprejemom in uveljavitvijo novega pravilnika so se osebni dohodki dvignili na raven, ki omogoča kolikor toliko normalno kadrovanje. Izboljšanje osebnih dohodkov in še posebej izbolj-šani delovni pogoji (upravna stavba, veterinarska ambulanta, pripravljalnica hrane, garderobe, zaščitna sredstva, ipd.) bodo vplivali na lažje reševanje kadrovskih problemov. Pri sprejemanju ukrepov in odločitev je ZKPO - ju zelo koristila anonimna anketa med delavci, ki je pokazala, da je velika večina zaposlenih pripravljena več in bolje delati ter da želijo ostati v vrtu. Anketirani so presenetljivo enotno ocenili, da je za izbolj-šanje razmer potrebno odstraniti delomrzneže in alkoholike ter zagotoviti boljše in strokovnejše vodenje. Do iste ocene je prišel tudi ZKPO in temu ustrezno tudi ukrepal. Z odhodom nekaterih delavcev (3 sporazumno, 3 izključeni), povečanjem delovne discipline ter reda (tudi z disciplinskim ukrepanjem), dosledno ločitvijo samoupravljaja od upravljanja in strokovnega dela, z odločnejšim razreševanjem strokovnih in delovnih problemov ter z ambicioznejšimi načrti, so se bistveno izboljšali tudi medsebojni odnosi v kolektivu. Dokaz temu je tudi izid referenduma za sprejem dveh pravilnikov, katerega se je od 21 volilnih upravičencev udeležilo 19 (2 opravičeno odsotna), »za« je glasovalo 18, »proti« pa samo 1 delavec. Po oceni ZKPO v času ukrepa družbenega varstva Zoološki vrt ni zapustil noben dober delavec. 4. IZVAJANJE PLANA DELA IN RAZVOJA ZA LETO1988 Osnova plana za letošnje leto je, da je to »prelomno« leto v katerem se bo odločalo o nadaljnji usodi Zoološkega vrta, o njegovem razvoju oziroma obnovi. Vsled tega niso bile predvi-dene dejavnosti za razvoj oziroma razširitev, temveč le za vzdrže-vanje ali nadomestitev obstoječih objektov ter ohranjanje pri-bližno istega števila živali. Urejanje večjega obsega, brez idej-nega projekta in urbanistične dokumentacije bi bilo nesmiselno in družbeno škodljivo. Ustvarjanje in delitev dohodka poteka v skladu s planom, prav tako se izvaja plan investicij in investicijskega vzdrževanja. Z nekaterimi deli je bilo potrebno pohiteti, saj je obstajala nevar-nost, da bo vrt zaprt zaradi neizpolnjevanja osnovnih pogojev veterinarske, tržne, sanitarne in požarne inšpekcije. Zaradi tega je bila po izrednem postopku, ki so ga odobrili ustrezni občinski in mestni upravni organi, postavljena nova upravna stavba, pri-pravljalnica hrane in skladišča za hrano. Do sedaj so bila opravljena naslednja večja gradbena dela: - montažna upravna stavba (učilnica s kabinetom, ekonomat, veterinarski prostori, garderobe in pisarne) s površino 416 m2 - pripravljalnica hrane (priprava in kuhanje hrane, skladiščenje hrane, pralnica in sušilnica, hladilnica) s površino 120 m2 - vivarij (prikaz plazilcev in človeške ribice) s površino 90 m2. Večja vzdrževalna dela so potekala na naslednjih objektov: - ptičja stavba (popravito izolacije v zimskem delu, zamenjava vrat, pleskanje) - javne sanitarije (obnovitev) - zverinjak (obnovljeni tlaki, prepleskane kovinske ograje in notranjost kletk) - ograditev treh manjših bajerjev - postavitev novih ograj in štirih pesjakov. Pripravljeni so načrti za naslednja večja dela: - obnovitev in razširitev otroškega programa (igrišča, igrala, poti, zelenice, klopi) - obnovitev medvednjaka (ograja, hudournik) - popravilo vhoda v slonjak. Izbrani so izvajalci in zbrana dogovorjena potrebna finančna sredstva. Finančna sredstva so zagotovljena s krediti izvajalcev (DO Marles in SPG Bežigrad), Zavarovalna skupnost Triglav, iz pro-gramov Komunalne skupnosti Ijubljanskih občin in Območne vodne skupnosti Ljubljanica-Sava. Del sredstev je zagotovljen iz lastnih virov ter s sredstvi akcije »Pomoč živalskemu vrtu«. Sredstva za izvajanje redne dejavnosti in osnovno vzdrževanje objektov pritekajo skladno s planom prihodkov. Cene storitev (vstopnina in drugo) se sproti prilagajo inflaciji in cenam »podob-nih storitev« (kino, gledališče, itd.). Po dokončnem izračunu anuitet za odplačevanje kreditov za najnujnejše investicije in adaptacije bo potrebno sprejeti rebalans plana ter v financiranje vključiti tudi republiški proračun (živalski vrt je razvrščen v kate-gorijo »živi naravni spomenik«) in republiško izobraževalno skupnost. 5. DOLGOROČNI PLAN RAZVOJA Sedanja ureditevZoološkega vrta nikakorveč ne ustreza zahte-vam sodobnega živalskega vrta, kljub izrednim danostim pod-nebja, naravnega okolja, neposredne bližine velikega mesta in geografske lege (stičišče treh dežel Alpe-Jadran). Razvoj vrta oziroma njegova obnova je zajet v projekt Biološkega središča, ki vsebuje Biotehnično fakulteto, Prirodoslovni muzej, Botanični vrt in Zoološki vrt. Za izgradnjo Biološkega središča, ki je sprejeta v okvir nacionalnega, slovenskega programa investicij, se odpi-rajo realne možnosti, da v nekaj letih pričnemo z obnovo Zoolo-škega vrta. Na predlog ZKPO so bili planski dokumenti Občine Ljubljana Vič-Rudnik in mesta Ljubljane za letošnje leto dopolnjeni z izde-lavo idejnega projekta in potrebne urbanistične dokumentacije na podlagi sprejetega dolgoročnega razvoja. Skupaj s Svetom Zavoda je ZKPO spodbudil pripravo vsebinskih zasnov za dolgo-ročni razvoj glede na to, da ni podanih osnovnih izhodišč za pripravo dolgoročnega plana razvoja, saj so bila oziroma so nekatera vprašanja za nadaljnji razvoj še nedorečena. Ta vpraša-nja je skušala razčistiti skupina strokovnjakov vseh mejnih področij (biologija, zoologija, veterina, arhitektura, urbanizem, ekologija, vzgoja in izobraževanje, ipd), ki je pripravila vsebinska izhodišča za dolgoročni razvoj Zoološkega vrta. Pripravljeno gradivo predstavlja osnovo za javno razpravo v mesecu juniju, ki jo vodi socialistična zveza in bo končana z odločitvijo kakšen živalski vrt želimo in katerim nalogam naj služi. Gradivo je zaklju-čeno s tremi pomembnimi prilogami: - izbor živalskih vrst - minimalni pogoji za ureditev bivališč izbranih živali - seznam infrastrukturnih objektov z navedbo namena in veli-kosti (zmogljivosti). Pozakliučeni javni obravnavi bo Ljubljanski urbanlstični zavod pripravil gradivo za javni natečaj (september 1988) za pridobitev »variantnih urbanističnih rešitev za izdelavo ureditvenega načrta za območje urejanja VR 3/5«, ki zajema območje Botaničnega in Zoološkega vrta. Od posebne žirije izbrana rešitev bo skupaj s sprejetim dolgoročnim programom predstavljala izhodišče za vse nadaljne delo na razvoju oziroma obnovi Zoološkega vrta. Vsporedno z javno obravnavo predlaganega dolgoročnega raz-voja mora potekati tudi razprava kako financirati razvoj in nato njegovo redno dejavnost. Če sprejemamo eno izmed osnovnih izhodišč, da je živalski vrt nacionalnega pomena, potem je tudi nakazana osnovna smer načina financiranja. Glede na družbeno gospodarske razmere bo možna le etapna obnova živalskega vrta, pri čemer moramo zagotoviti normalno poslovanje v približno sedanjem obsegu. ZKPO ocenjuje, da so z do sedaj sprejetimi ukrepi in z uresničevanjem preostalih plan-skih usmeritev za letošnje leto, podani pogoji za nemoten ogled. Začasni kolegijski poslovodni odbor družbenega varstva: Predsednik: Vasja Butina Člani: MileDolenc Ivan Ivančič Vojko Vesel