Katoll&k cerkven list« Danica izhaja vsak petek na celi poli, in veljA po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., za polleta 2 gl«l. 20 kr., za oetert leta 1 gld. 15kr. V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četert leta 90 kr., ako zadene na ta dan praznik izide Danica dan poprej. Tečaj XXII. V7 Ljubljani 8. vinotoka 1869. List 41. KatolVan sem, in to ostanem , KatolSki cerkvi zvest, ndan! S stališča tega se ne ganem , Da bo življenja tek končan. KatolSka vera le je prava, Ljubezni Stvarnikove dar, Le v nji je sreča, mir — in slava, Resnice večni jasni žar. „Le kdor veruje in je keršen,4* Učencem je Zveličar djal, — ,,Le tem, ko tek bo njih doveršen, ZveliČanje bom večno dal." „Kdor ne veruje pa" — nasproti, Nevcrnikom On zagrozi, „Ta v večni bival bo temoti, Kjer jok, Škripanje bo z zobmi!" Katolčan sem! — zato spoštujem Olavarja cerkve, papeža, — Ga hvalim rad in poviSnjem, Namestnik on je Kristusa. „Oblast imel ti vso bos mojo," Je Petru djal, „ti Skala si!" Na te bom zidal cerkev svojo, Vsa moč peklenska kos ji ni!" Glavar tedaj je Peter pravi, — Ne Luter, tudi ne Kalvin, •) Pripravna za deklamovanje. Katoličan sem!*) Ne Focij hrepeneč po slavi, — Ne v zmoti drug ,,zgubljeni sin." Le v cerkvi Petrovi nahaja Se Božji Duh — resnice vir , On vodi jo; — pri nji ostaja Najviši — Jezus — nje Pastir. - Resnice vir, — moj žarek*mili! Kak vabiS kviško vse želj£; V težavah, v naj britkejši sili Tolažba sladka za serce! Mi kažeš gori rajske brate, V nebeški slavi venčane, Pri Jezusu predrage svate Na vekomaj osreČene! Da! verski žar resnice čiste — Mi kažeS večno-srečni kraj, Pripravljen prostor le za tiste , Ki zvesti so Gospodu zdaj. O kje je vera, ki prižgala Bi sercu taki upa kres? K atol Sk a le je ter dna skala , Je lestva varna do neb6s. O bratje ločeni, v zmotnjavi, Vernite vender se nazaj! H katolško-rimski cerkvi pravi: I* Rima pot je r sveti raj. — Katol*čan s<-m! ker sladko umreti Je vernemu katol'čanu, Mu cerkev ve nebo odpreti — In ga pripelje k Jezusu. Naj zasmehuje njene iege Berlavi svet, — pekleni duh Bori se z nj<*>; — na vse pretege : „Pogini!u vpije svoboduh. Al cerkev, vajena napadov, Le mirno moli in terpi; — Prederzni krič togotnih gadov, Pa tudi strup je ne umori. Brezbožnikov derhal zdajavno Bo večni ogenj strašno žgal, Ko cerkve znamnje vselej slavno. — Presveti Križ častit bo stal! O kolika sreča toraj za-me, Da rojen sem katoličan, Ud svete cerkve, s ktere same Resnica sije v večni dan! — Zato katoFčan sem, — ostanem KatolSki cerkvi, zvest, udan! S staliSča tega se ne ganem, Da bo življenja tek končan. R a d o s l a ▼. Vr. Oserčba. Rukni čolni ček v morski naris Rukni ga berzo med v&le penečč, Pusti kermilo, ker boja je čas, Zmago doseči nad v&le serdeČe! Dan naj gromi, naj verSi tudi noč, Sredi viharjev ti Bog^deli moč! Jadro pretergano; kerma ker m i Šibki čolniček nad val pred potopom, V persih mornarju pogum oživi, Hrabro branit' se pred morskim pokopom; Zunaj krog njega buči naj vihar, V sercu je miren nesrečni mornar! Jadraj čolniček v morski naris, Jadraj le berzo med v&le peneče! Kermo odkermim, ker boja je Čas, Zmago doseči nad v&le serdeče; Dan naj gromi, naj verSi tudi noč Sredi viharjev mi Bog deli moč! H rab r oilav Perne. Čredo zaretfe krisifana r seda*%fih časih. *) (Msgr. Dr. Gaume.) (Dalje.) Kaj zgodovina govori o naši djanski dogodbi ? 1. Kdaj in kako se je veršila prečudna prikazen, ktero opazujemo ? Ta prikazen ima svoj začetek pred tisač osem sto leti. Tisučkrat od jutra do večera jo oznanuje sedanji svet Stoletja, leta sklepanja miru, vojne zveze, deržav-ljanske in kupčijske pogodbe, vse djanja javnega in domačega življenja — vse se pri nas po tej dogodbi šteje. Ne bilo bi bolj bedasto o poldne terditi, da ni solnca, kakor tajiti in o vračati to nar znamenitniii djan-sko dogodbo. O kakem času pa se je veršila ta dogodba? O času, ') To znamenito obravnavo je poslovenil nepozabljivi preizverstni ranjki bogoslovec Jož. Hostnik (do VI, 5 incLj, in ko jo tuk^j nadaljujemo, se nadjamo, da nam pride med tem konec spod druge roke. Vr. ko je celi svet, razun judov na tisuče bogov molil. Tudi t<> jo djanska, zgodovinska resnica, ktere ni moč tajiti, kakor perve ne. 2. V kaki zvezi ste zdaj te dve dogodbi? Ce je hotlo keršanstvo vmestiti se na zemlji, bilo je treba vse tisuče malikov spraviti ob veljavo, jih pometati s prestolov in mesto njih Križanega ljudem v česen je vriniti, bilo je treba judovsko in pogansko verstvo v prah vtep-tati, ali z drugimi besedami: tu ni bilo drugač, kakor vojsko napovedati vsem ljudstvom, segati v to, kar je človeku naj dražega, v versko čutilo. Pri nekdanjih poganih je pa versko čutilo neznano moč imelo, kajti ž njim so bili zračeni vražni in človeku priljubljeni predsodki, na verskem čutilu slonel je narodni ponos, ž njim so bile v nar tesnejši zvezi vse politične naprave. 3. Zgodovina nas uči o judili, daje bilo ljudstvo vedno srečno, če je bilo zvesto Jehovu, nesrečno pa in tepeno, kadar se je v nezvestobi nehvaležno proti njemu vzdigovalo. Koma, ki je bila slepo vdana vražnim vedeževav-stvom, ona, ki je celemu svetu zapovedovala, bila je zmeraj terdne misli, da je v češenji domačih božanstev vir vseh vspehov in poroštvo večne stalnosti njenega vladarstva. Kako toraj, da svet Križanega iz Judeje moli? T<> djansko resnico je kaj težavno razlagati ali celo nemogoče po naravni (natorni) poti, od ktere strani jo že opazujemo. — Bomo videli! IV. Pervi težavni razlog. Kako, da se je pred keršanstvom judovsko verstvo upognilo? i. Preden je poslopje keršansko svet napolnilo, bilo je treba razdirati in sostavljati, v prah zdrobiti in uničiti je bilo treba malike in verstvo vseh ljudstev in postaviti novo verstvo na razvalinah starega priljubljenstva. Ud teh dveh strani moramo opazovati velikanski prevrat. Primeroma proti drugim ljudstvom bilo je judov se ve da malo, toda navezanost njihova na svoje verstvo bila je močno uterjena, popolnoma opravičena in zelo samopridna, kakor se bo vidilo iz sledečega. '2. Judom je verstvo, češenje edinega Boga na serce priraslo. Preteklo je že več stoletij, od kar so popolnoma v sebi zamorili nagnjenje do malikovanja. Rajši so ter-peli, da jim je sirski kralj razdeval mesta in polja, jih oropal, spravil v sramoto in škodo, nego da bi se bili odpovedali postavi Mojzesovi. Za brambo verske postave svoje bili so tako vneti, da jih je zanjo veliko število svojo kri prelilo na bojiši pod vodstvom Matatija in njegovih sinov. Drugi, n. pr. Kleazar in bratje Makabejci so se velikoserčno pred trinogi k postavi spoznavali in se rajši dali v grozovitih mukah umoriti, kakor da bi se postavi odrekli. .'i. Navezanost njihova na postavo bila je popolnoma opravičena. Judovsko verstvo je bilo edino pravo na celem svetu pred Kristusom. Bog sam je bil njegov začetnik, razlagali in učili so ga očaki in preroki, ponos naroda. Jerusalem bil je v pravem pomenu sveto mesto, tempelj jeruzalemski bil je edino svetiše, kjer je pravi Rog sprejemal molitve ljudi in je razsvitljeval preroke. Kadar so bili zvesti izraelski otroci tej nebeški postavi, spremljal jih je poseben blagoslov, rosilo jim je nebo neštevilne dobrote, še celo ošabni zmagovavci bili so jim vdani. 4. Navezani so bili pa tudi na postavo iz sarao-pridnih ozirov. Lažnjiva in slepa farizejska razlaga postave gladila je tako naroden ponos, da je bila kmalo podlaga vseh njihovih nad in pričakovanj. S tako prenapeto terdovratnostjo, da je ni enake najti v zgodovini, pričakovali so j udje zgolj mogočnega zmagovavnega me- sija, ki jih bo rešil stuanega jarma poganov, jim zadobil vladarstvo čez celi svet in jim še v lepšem svitu po-vernil krasne dni Salomonovega vladarstva. 5. Zdaj je bilo treba prepričati jude, da se farizejska razlaga prerokb naslanja na zmoto, da so pri-čakovanjale zmagovalnega mesija le prazne sanje, da je njihovo verstvo le senca, ki se bo zdaj umaknila resničnosti , da je bilo ime „ljudstvo Božje" pač dozdaj lastnina samih judov, da se bo pa odslej treba deliti z vsenn ljudstvi. Ce se je hotlo keršanstvo vkoreniniti med judi, bilo jim je treba dokazati, da je sovraštvo in zaničevanje judom že prirojeno, kazni vredno in pogubno, da bo take čutila morala zdaj spodriniti brezmejna, vdana ljubezen. V keršanstvo stopiti bilo je za juda: zapustiti naredbe Mojzesove postave, ktera mu je zabranila vse verstveno občevanje s pogani. Keršanstvo je judom pod kaznijo večnega pogubljenja velevalo s pogani, ktere so tako nagnjusno čertili, živeti v eni veri ž njimi , v enem svetiši moliti Ga, kterega so obsodili kot prederz-nega hudodelnika in ga sramotno umorili, Njega toraj kot edinega Boga nebes in zemlje častiti. Glas škofa mognnskega o nastopnem cerkvenem zboru. Pisanje tega imenitnega škofa o koncilu je morebiti nekaj naj posebnišega, kar se je še pisarilo dosedaj o ti važni dogodbi sedanjega časa; čast daje pisatelju samemu, ki je tudi s tem izdelkom pokazal svetu, da je učen mož, ki pozna svoj čas: slavi pa tudi ves nemški narod, ki slovi zaradi globocega mišljenja in natančnosti. Pisanje to dokazuje pomen vesoljnega zbora za sedanji čas. Pa kakor zidarski mojster, kteri hoče zidati na rahli pa močvirni zemlji, postavi pred vsem prav terdno pa krepko podlago, ravno tako si je postavil naš veliki pisatelj iz poglavitnih resnic duha keršanskega prav zanesljivo podlago, na to podstavo se vstopi sam, in začne razlagati pomen vesoljnih zborov sploh, pa nastopnega zbora posebej. Pomen tega zbora se pa prav posebno razvidi v veliki nalogi, ktero ima rešiti, in čem natančneje spre-vidimo to nalogo, tem imenitniši bo nam vesoljni zbor, tem gorečniše bomo tudi molili, da blagoslovi Bog dela njegove, ter jih pripelje k srečnemu koncu. Poglavitna naloga vesoljnim zborom bila je od nekdaj ta, da so branili razodeto resnico zoper prikazajo-čim se verske zmote in zmote odbijati. To nalogo rešiti ima tudi nastopni zbor. Ktera pa je zmota, ki jo je treba sedanji čas zmagati? Ne le da bi bila kakor prejšni čas, zmota v veri, da bi krivili ali pačili razodete resnice, temuč taji se prav naravnost vsako Čcznatorno razodenje, vsaka čez-natorna zveličavna naprava, taji se sploh vse keršanstvo, kratko rečeno, nič se ne veruje , kar se ne vidi in z umom ne zapopade (naturalizem, racijonalizem). — Ali sedanji čas ne le da taji čcznatorno razodenje, ne, temuč taje se natorne resnice pameti, zlasti one velike tri resnice, na ktere je zastavljena vrednost človekova, pa obstoj človeške družbe; nočejo namreč poznati osebnega Boga, ne duhovnega sveta, prostosti in nevmerljivosti človeške duše, ne postave nravne, ki je vender vsta-novljena v svetosti in v pravici Božji, ki je nespremenljiva, ki ni navezana na nikakoršno svojevoljnost človeško. Zato mora cerkev današnji dan ne le razodenje Božje, ampak tudi pamet samo braniti zoper napade krivoverske, in tako se spolnuje , kar je že pred leti govoril nemški modroslovec Leibnitz, ,,da bodo prišli časi, ko bo braniti cerkvi ne le vero, ampak tudi pamet zoper napade neverstva." Prišel je ta čas v resnici. Ako pa hoče cerkev zverševati svojo nalogo, ako hoče zavarovati razodenje in pamet zoper naturalističnega duha časovega, ne more to zadostovati, da samo resnico le izreče očitno nasproti zmoti, temuč napasti mora zmoto ondi, kjer se je v človeškem življenji tako rekoč vtelesila: t. j., v učenosti in v šoli, v družini in v zakonu, vderžavi in v družbinstvu. Nato nam pisavec stavi pred oči velikansko zmešnjavo današnjega svetd, in strahovito pertenje, da bi po napačni rabi prostosti pregnal iz vede in vseh razmer življenja Boga in vero, resnico in pravico, in človeštvo izdal v sužnost vsakoršnih strasti, svojevoljnosti in sebičnosti, to se pravi, da bi ga v pogubo stermoglavil. Kaj pa bo storila cerkev nasproti temu nezmožnemu početju hudobije in zaslepljenosti? Rekla bo vedi: Ukloniti se moraš pred Bogom, on je naj višji resnica. Soli bo rekla: Ne smeš se ločiti od učenika vseh ljudi, od Kristusa Gospoda. Deržavi poreče: Ti se ne smeš usesti na Božje mesto. Ti si le služabnica Božja, da zveršuješ pravico. Dolžnost tvoja je, spoštovati vero svojega keršanskega ljudstva in cerkev braniti. Ako so tvoje postave nasprotne keršanstvu in cerkvi, je vsakega kristjana dolžnost Boga bolj poslušati, kakor pa ljudi. — Bogatim v človeškem družbinstvu bo govorila cerkev Kristova: Dolžnost vaša je ljubiti svoje ubožne brate, jim privošiti primeren zaslužek ter jim po zmožnosti pomagati. Reveže pa bo tolažila: Bodite zadovoljni s svojim stanom, ne delajte nikakoršne krivice in ne godernjajte zoper Boga in njegovo previdnost. Pa cerkev ne bo le samo napadov brezbožnežev odvračevala, temuč pribojevala si bo tudi svobodo, ktera ji je potrebna, da spolnuje svoje božje poslanje. Tirjala bo svobodo, da si izreja svoje otroke prav svobodno za keršanstvo, in svoje mašnike zamašništvo; svobodo, da si prosto voli škofe; svobodo, da napeljuje svoje sinove in hčere do evangeljske popolnosti; svobodo, da spolnuje vse dela keršanskega usmiljenja. In pred vsem se bo prizadevala cerkev, da posvečuje svoje ude, posebno služabnike in duhovne svoje, ter jih povzdiguje do popolnosti. To so naloge vesoljnemu zboru. Zares velike, težavne naloge! Molimo, kakor nas opominja slavni pisatelj ; posledojič, molimo, da jih vse reši zbor in otme Človeštvo iz spačenosti, v ktero se je pogreznilo. Veliko smemo upati; zakaj kjer govori učenost, modrost in skušnja tacih m6ž, kakor je Vilhelm Emanvel, veliki škof mogunški, ondi se dosežejo velike reči, tega smemo biti prepričani, še ako bi ne vedili, da jih vlada in vodi sv. Duh. (Balt. Volksztg.) Tri mesce na Jutrorem. XLII1. (Popotvanje skoz Fenicijo. Poljedelstvo in raznoteri kraji. Nahar-el-Avle ali „Bostrenns.'' Sidon. Zgodovinske čerte; slava in zatem-njenje; zavid s Tirom; razdjanje; Kristus in sv. evangelij ondi. — Sedanje mesto — Sajda: lega; ostanki; bombardovanje leU 1840; morije 1. 1860; nov razcvet po kat. redovih in duhovstvu; izkopavanja iz fenittkih pokopalia ter sestre sv. Jožefa in avstr. konzul; rakev feniske kraljice in fen. princa. Francosko iskanje in odvaž« spom-nikov. Zaboj zlatov od Aleksandra Velikega. Svinčenke z denarji znotraj. Mozaiki.} Pervega majnika proti sedmčm smo odjahali iz Deir-el Kamara čez hribce, kotle, ravnine in doline proti Sajdi ali Sidon-u. Gorice so obsajene z mladimi murvami, smokvami, oljkami, in obsejane z žitom , ki je odrašalo in ni še šlo v klasje. Viditi je bilo veliko leče, kakor po vsi Palestini, in tudi bob se ni pogrešal, ki se ga menda smert boji, posebno če ga „zdrav človek s kruhom je." Proti osmem smo šli mera vasf Baaklil na hribu, in imeli smo ob desni ne deleč srednje morje, ob levi pa libanske gore, ki so bile proti severo-vzhodu tudi snežne. Ob tem hribu rodi tudi vinska terta in v Deir-el-Kamaru smo pili kaj prijetno libansko vino. Po X smo šli mem Aambeta med obdelanim poljem, oljkami, murvami itd.; ljudje so bili kaj prijazni, mislim, katoličani , ker srečali smo bili maroniškega duhovna, in kmet je prašal: ,,Xasara u muslem" (so li kristjani ali raobaraedani?). Ob 9 smo vidili z nekolike višave na vse strani skalovito hribovje — pravi kras — in polno kotlov je med okroglimi griči. Nadalje popotovaje smo imeli precej deleč ob levici beli Liban ali Libanon (Dežebel-es-Seldž ali hrib snega, to je snežnik.i O 1 smo pri vasi Masbud u na polji predkosilo imeli. Kraj je silo lepo obdelan; na vertu sem vidil tudi mlade hru-šice s sadom, kar je po unih krajili bolj redka sreča. Poljodelstvo je bilo viditi v prav lepem cvetu. Dva kmetiča iz Baje, serčno dobra možaka, sta mi pravila, da v vasi je 75 hiš in kacih 30 — 50 kristjanov. Potrebščine za kmetijo pa so dosti drage, ako sem ju prav razumel; velblud ali kamela se plača z20.0