ENERGIJSKE PIJAČE V ROKAH OTROK IN MLADOSTNIKOV Priročnik s ključnimi informacijami o energijskih pijačah in usmeritvami za pogovor z mladimi, namenjen strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju ENERGIJSKE PIJAČE V ROKAH OTROK IN MLADOSTNIKOV Priročnik s ključnimi informacijami o energijskih pijačah in usmeritvami za pogovor z mladimi, namenjen strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju Avtorji: Matej Gregorič, Urška Blaznik, Vida Fajdiga Turk, Branka Đukić, Stojan Kostanjevec, Martina Erjavšek, Tomaž Vec, Milan Hosta, Veronika Pralica, Brigita Tisovec Zupančič Uredniki: Vida Fajdiga Turk, Matej Gregorič Pregled: Katja Povhe Jemec, Mojca Gabrijelčič Blenkuš Jezikovni pregled: Mihaela Törnar Oblikovanje: Tadeja Horvat, Erna Pečan Izdajatelj: Nacionalni inštitut za javno zdravje, Trubarjeva cesta 2, Ljubljana Kraj in leto izdaje: Ljubljana, 2023 Elektronska izdaja. Spletni naslov: www.nijz.si Zaščita dokumenta: © 2023 NIJZ Vse pravice pridržane. Reprodukcija po delih ali v celoti na kakršen koli način in v katerem koli mediju ni dovoljena brez pisnega dovoljenja avtorjev. Kršitve se sankcionirajo skladno z avtorskopravno in s kazensko zakonodajo. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 167264515 ISBN 978-961-7211-11-5 (PDF) Priročnik je izdelan s finančno podporo Ministrstva za zdravje. Pri pripravi publikacije so sodelovali predstavniki sledečih inštitucij (po abecednem vrstnem redu): Ministrstva za zdravje; Nacionalnega inštituta za javno zdravje; UP Fakultete za vede o zdravju; UL Pedagoške fakultete. KAZALO Legenda simbolov ............................................................................................ 1 Seznam kratic ................................................................................................... 2 Spremna beseda .............................................................................................. 3 Kaj sploh so »energijske pijače«? ................................................................. 5 Ali obstaja tvegano pitje »energijskih pijač«? ............................................ 5 Kako razširjena je njihova uporaba? ............................................................ 6 Kaj je ključna lastnost energijskih pijač? ...................................................... 7 Kako nam lahko energijske pijače škodujejo? ............................................ 8 Ali z energijskimi pijačami res lahko vzdržujemo budnost? ..................... 8 Ali smo z energijskimi pijačami lahko dobri športniki? ............................ 9 Kaj mlade pritegne pri energijskih pijačah? ................................................ 10 Ali energijske pijače vsebujejo le sladkor in kofein? ................................. 11 Zakaj so energijske pijače kljub vsemu tako priljubljene ravno med mladimi? ......................................................................................................... 12 Mladostniki kot ciljna skupina oglaševalcev energijskih pijač .................. 13 Kaj otroke in mladostnike spodbuja in kaj zavira glede pitja energijskih pijač? ................................................................................................................. 14 Kako na temo energijskih pijač komunicirati z mladimi? ......................... 16 Katera so ključna sporočila o energijskih pijačah pri komuniciranju z mladimi? ........................................................................................................... 17 Motivacijski intervju kot pristop k pogovoru z mladimi ............................ 18 Ključni elementi motivacijskega intervjuja ............................................ 19 Metode motivacijskega intervjuja ........................................................... 20 Uporabnost MI v šoli ................................................................................. 23 Pedagoške dejavnosti o energijskih pijačah ............................................... 23 Prva dejavnost: Pitje energijskih pijač – tveganje za zdravje otrok in mladostnikov ............................................................................................. 24 Druga dejavnost: Raziskovanje energijskih pijač ................................. 26 Tretja dejavnost: Mladostniki o energijskih pijačah ............................ 29 Viri: ................................................................................................................... 32 Legenda simbolov dejavnosti, primerne za drugo vzgojno-izobraževalno obdobje dejavnosti, primerne za tretje vzgojno-izobraževalno obdobje dejavnosti, primerne za srednjo šolo * V besedilu uporabljeni izrazi, ki se nanašajo na osebe in so zapisani v moški slovnični obliki, so na splošno uporabljeni kot nevtralni za ženski in moški spol. 1 Seznam kratic HBSC Health Behaviour in School-aged Children (Z zdravjem povezana vedenja v šolskem obdobju) NIJZ Nacionalni inštitut za javno zdravje UL Univerza v Ljubljani UP Univerza na Primorskem WHO Svetovna zdravstvena organizacija (angl. World Health Organization) ZPS Zveza potrošnikov Slovenije 2 Spremna beseda Pričujoča publikacija nam skuša na znanstveno utemeljenih dejstvih ter na praktičen način približati problematiko pitja energijskih pijač pri otrocih in mladostnikih. Namenjena je strokovnim delavcem osnovnih in srednjih šol ter zavodom za vzgojo in izobraževanje otrok ter mladostnikov s posebnimi potrebami, da bodo lahko povečali svoje znanje o škodljivosti energijskih pijač ter lažje in bolj učinkovito vključevali ta spoznanja v svoje vsakodnevne aktivnosti z učenci. Analize namreč kažejo, da otroci in mladostniki vse pogosteje izbirajo te pijače, saj jih zaradi tržnih sporočil neustrezno povezujejo s šolskimi in športnimi dosežki. Pomagajmo jim zmanjšati vnos energijskih pijač in tako prispevati k njihovemu bolj zdravemu telesnemu, duševnemu in socialnemu razvoju. Čeprav se vedenje o škodljivosti energijskih pijač za zdravje otrok nenehno dopolnjuje, pa njihovo umeščanje kot ene od kategorij osvežilnih brezalkoholnih pijač pri odraslih povzroča precej toleranten odnos do njihove uporabe. Ker so otroci in mladostniki občutljiva ciljna skupina, ki rada preizkuša nove stvari, hkrati pa so pomembna tarča sodobnih trženjskih pristopov za pospeševanje priljubljenosti in prodaje energijskih pijač, lahko postane komuniciranje z njimi velik izziv. Ko gre za izdelke, kot so energijske pijače, obstajajo številni ključni vidiki, ki jih je treba pri tem upoštevati (npr. razumevanje mladih glede njihovih potreb in želja, ozaveščanje o tveganjih, komunikacija s starši, vpliv vplivnežev itd.). Pomembno je, da se z otroki in mladostniki komunicira na način, ki je njim dostopen in razumljiv. Namesto prepovedi lahko poskusite vzpostaviti odprt pogovor in spodbujati kritično mišljenje, tako da lahko sami sprejemajo boljše odločitve o svojem zdravju. Šole in zavode spodbujamo, da aktivnosti za zmanjševanje pitja energijskih pijač izvajajo skupaj s svojimi učenci in dijaki. Le če bodo kot ciljna populacija vključeni v vse faze soodločanja, kako se bo določena šola ali zavod opredelil do pitja energijskih pijač, bodo rešitve za zmanjševanje pitja sprejemljive tudi za njih, se bodo lahko z njimi poistovetili, razvili bolj zdrave vrednote in sodelovali pri vzpostavljanju stališč do energijskih pijač ter sprejete rešitve tudi upoštevali in izvajali. Pričujoči priporočnik zato ne moralizira o škodljivosti teh pijač, temveč želi vsem vpletenim odraslim (učiteljem, športnim trenerjem, staršem itd.) pojasniti, kje so pasti pitja energijskih pijač med mladimi in jih opozoriti, da lahko mladi promovirane učinke dosežejo le z bolj zdravim življenjskim slogom oz. z bolj zdravimi izbirami. Priročnik med drugim želi odgovoriti tudi na vprašanja o tem, zakaj mladi tako radi posegajo po teh pijačah in kakšno sporočilo dajemo odrasli mladim, če jih podpiramo v iskanju bližnjic v življenju. Prav tako podaja strategije in tehnike komuniciranja z 3 mladimi o tej temi ter ponuja izhodišča in konkretne primere za pogovor, ki lahko mladim pomaga pri bolj zdravem razvoju. V prvi izdaji priročnika so vključene tudi modelne šolske ure, namenjene testiranju in pilotiranju v šolah, tako da bodo na podlagi evalvacijskih rezultatov v drugi izdaji modelne ure še boljše. Šole vabimo, da preizkusijo pripravljene predloge dejavnosti in nam poročajo o svojih izkušnjah, skupaj zmoremo več. Verjamemo, da bo priročnik s številnimi informacijami ter s praktičnimi napotki za komuniciranje v veliko podporo predvsem takrat, ko se odločimo o tej temi spregovoriti z mladimi, pa naj bo to v šoli, na treningu ali pa doma. Želimo si, da bi ga uporabilo čim več šol, ki bodo poročale o uspešnem zmanjševanju uživanja energijskih pijač med učenci in dijaki. Prav tako si želimo, da bi priročnik prebralo tudi čim več staršev ali skrbnikov otrok, saj šola ne zmore uspešno spreminjati vedenja, če sprememb doma čvrsto ne podpirajo tudi starši ali skrbniki, ki razumejo vsebino in obseg problema. Prim. doc. dr. Mojca Gabrijelčič Blenkuš, dr. med., spec. 4 Kaj sploh so izdelka brez sladkorja, torej »energijske pijače«? z dodanimi umetnimi sladili. Ker vsebujejo več kot 150 mg Energijske pijače proizvajalci kofeina/L (običajno več kot 300 tržijo kot brezalkoholne osvežilne mg/L), imajo na embalaži obvezno pijače, ki vsebujejo različna navedbo: »Visoka vsebnost poživila, namenjena povečanju kofeina. Ni priporočljivo za otroke motivacije, koncentracije, ali nosečnice ali doječe matere.« budnosti in zmogljivosti. Te pijače so običajno sladkane in ponujajo hitro poživitev. Sestava energijskih pijač ni standardizirana in se lahko med blagovnimi znamkami močno razlikuje. Energijske pijače so namensko zasnovane pijače, ki jih proizvajalci tržijo v kategoriji brezalkoholnih Ali obstaja tvegano pitje osvežilnih pijač, čeprav se od »energijskih pijač«? večine njih precej razlikujejo. Prepoznamo jih preko izvorne Da, pitje energijskih pijač lahko ideje o pijači za doseganje večje predstavlja tveganje za zdravje, storilnosti zaposlenih in doseganju zlasti če se pijejo v prevelikih boljših športnih rezultatov. V količinah ali če se kombinirajo zadnjem času pa jim proizvajalci npr. z alkoholom. Predvsem je dajejo mnogo obrazov. Po njihova pretirana uporaba lahko sestavi in načinu oglaševanja se tvegana za ljudi s srčnimi obolenji. prilagajajo ciljnim uporabnikom, Varne meje pitja energijskih zato se predstavljajo kot pijače pijač obstajajo le za odrasle, za za motivacijo, za adrenalinske otroke in mladostnike pa ne, zato športne podvige, za koncentracijo zanje niso primerna izbira oz. se pri študiju in pijače za podaljšano njihovo pitje povsem odsvetuje. zabavo. Ker zakonodaja ne opredeljuje kategorije »energijska Izpostaviti je potrebno, da pijača«, se po sestavi lahko energijske pijače niso živilo, ki bi precej razlikujejo. Običajno bilo vitalno za naše delovanje, vsebujejo visoko vsebnost poživil prej nasprotno. Prav tako je (vključno s kofeinom), sladkorjev, njihova pretirana uporaba lahko aminokislin ter vitaminov tvegana za ljudi s srčnimi obolenji. (predvsem iz skupine B). Skoraj Nekateri proizvajalci zato tudi vsak proizvajalec energijskih dodajo varnostno opozorilo, koliko pijač ponuja tudi možnost izbire pijače je še varno zaužiti in kako 5 pogosto, ter odsvetujejo njeno mladostniki (11-letniki: 19,5 %, rabo v času športne aktivnosti 13-letniki: 37,1 %, 15-letniki: ali v kombinaciji z alkoholom. 52,7 %, 17-letniki: 52,3 %). Varne meje obstajajo le za odrasle, vezano na količino 19,5 % 37,1 % 52,7 % 52,3 % zaužitega kofeina. Varne meje za otroke ne obstajajo. Zato velja, da je pri otrocih in mladostnikih zaradi njihove večje ranljivosti javnozdravstveno priporočilo naj energijskih pijač ne pijejo. 11 let 13 let 15 let 17 let V tem oziru nikoli ne govorimo o tveganem ali škodljivem pitju Najvišji odstotek pitja energijskih energijskih pijač, saj zanje pijač ugotavljamo pri 17-letnih niso primerna izbira, tudi fantih, med katerimi jih energijske če jih pijejo v zelo majhnih pijače pije že več kot polovica količinah ali zelo redko. (60,3 %). Podatki tudi kažejo, da je glede na program izobraževanja odstotek mladostnikov, ki pijejo Kako razširjena je energijske pijače, značilno višji njihova uporaba? med fanti (70,5 %) in dekleti (63,8 %) srednjih poklicnih šol, sledijo Energijske pijače pije različno jim fantje (63,1 %) in dekleta (51,1 pogosto več kot tretjina %) srednjih tehničnih in strokovnih mladostnikov, vendar pa se šol, tem pa sledijo fantje (41,7 zadnja leta zvišuje odstotek %) in dekleta (32,9 %) iz gimnazij. tistih, ki pijejo energijske Najmanj jih pijejo fantje (32,5 %) in pijače. Vse pogosteje se z njimi dekleta (24,9 %) iz osnovnih šol. srečujejo vedno mlajše skupine otrok in mladostnikov. Raziskava Z zdravjem povezana srednja 63,8 % 70,5 % vedenja v šolskem obdobju poklicna šola (HBSC, 2023) je pokazala, da srednja tehnična energijske pijače pije več kot 51,1 % in strokovna šola 63,1 % tretjina slovenskih mladostnikov (40,9 %), od tega vsak peti 32,9 % gimnazija 41,7 % 11-letnik in že vsak drugi 15-letnik. Podatki tudi kažejo, da je odstotek osnovna tistih, ki pijejo energijske pijače, 24,9 % šola 32,5 % značilno višji med fanti (46,7 %) kot dekleti (35,2 %) in med O višjem pitju energijskih pijač starejšimi kot med mlajšimi poročajo tudi mladostniki, ki so 6 podpovprečno ocenili denarno Kaj je ključna lastnost blagostanje svoje družine, tisti iz enostarševskih in rekonstruiranih energijskih pijač? družin ter tisti, ki imajo vsaj enega starša brezposelnega. Ključna lastnost energijskih pijač je prisotnost kofeina, ki Vsak dan pa pije energijske kot njihova najbolj prepoznavna pijače 4,1 % mladostnikov, več sestavina stimulira centralni fantov kot deklet in več starejših živčni sistem, kar se odraža v kot mlajših. Med 17-letniki večji telesni in umski aktivnosti. energijske pijače pije vsak dan že 6,6 % fantov in 4,7 % deklet. Bistvo energijskih pijač je kombinacija visoke vsebnosti Kaj nam kaže trend: kofeina, sladkorja in drugih • v obdobju 2014–2022 se je snovi, ki spodbujajo delovanje pomembno znižal odstotek centralnega živčnega sistema in 13-letnih fantov, ki pijejo vplivajo na fiziološke funkcije. energijske pijače, pri 11- Kofein po zaužitju preide v in 13-letnih dekletih pa večino tkiv in tudi v možgane. ugotavljamo pomembno Lahko rečemo, da je kofein zvišanje odstotka. psihoaktivna snov in blagi diuretik. Kot psihoaktivna snov stimulira Med letoma 2018 in 2022 se centralni živčni sistem, kar se je pomembno zvišal odstotek odraža v večji telesni in umski mladostnikov v starosti aktivnosti. To posledično zveča 17 let, ki pijejo energijske budnost in porabo energije pijače (HBSC, 2023). ter zmanjša občutek lakote. Raziskava Zveze potrošnikov Slovenije (2021) med ljubljanskimi osnovnošolci je pokazala, da energijske pijače mladim ponudijo celo starši sami, misleč, da gre za eno izmed brezalkoholnih pijač. Nekatere druge raziskave (Prodanova, 2019; Rupnik, 2019) pa so pokazale, da mladostniki ne vedo natančno, kakšna je sestava energijskih pijač, pijejo pa jo zaradi všečnega okusa. Energijske pijače mladostniki pijejo pretežno doma in v prostem času in to v veliki večini popoldan in zvečer. 7 Kako nam lahko Odmerek 1000 mg kofeina energijske pijače (kar ustreza približno 12 Ali veste? škodujejo? pločevinkam energijskih pijač) povzroči resno več- Energijske pijače, ki vsebujejo sistemsko zastrupitev, ki se visoko vsebnost kofeina, lahko sicer redko konča s smrtjo, učinkujejo na zdravje na več lahko pa jo doživijo posamezniki načinov, še posebej, če se z motnjami srčnega ritma. pijejo v velikih količinah. Visoki odmerki kofeina učinkujejo Poleg takojšnjih učinkov kofeina so na mišice. Problematičen je največkrat spregledani dolgodobni predvsem učinek na srčno učinki izpostavljenosti višjim mišico, ki se kaže s povišanim odmerkom kofeina. Organizem srčnim utripom, prisotne so se namreč z rednim vnosom lahko tudi srčne aritmije. Po nanj navadi, kar oteži nadzor nad zaužitju energijskih pijač nekateri vnosom energijskih pijač in ta se občutijo tudi slabost, bolečine praviloma s časom povečuje. v trebuhu in prebavne težave. Prav tako se lahko napnejo mišice ali se pojavijo mišični krči. Ali z energijskimi Učinki so odvisni od tolerance, pijačami res lahko zaužite količine in telesne mase posameznika. Prav zaradi vzdržujemo budnost? nizke telesne mase so otroci in mladostniki še posebej občutljiva Lahko, saj kofein podaljša čas skupina in se pri njih učinki uspavanja in zmanjšuje potrebo lahko bolj dramatično izrazijo. po globokem spanju. Vendar Razpolovni čas kofeina (to je čas, pa takšno prakticiraje vodi na v katerem se vsebnost kofeina dolgi rok v motnje spanja. v telesu zmanjša za polovico) Spanec je nujna biološka potreba pri njih je daljši, zato so možni za preživetje posameznika. škodljivi učinki tudi na jetrih. Zaradi porušenih vzorcev Če otrok zaužije dve pločevinki in primanjkljajev spanja se energijske pijače z 80 mg kofeina lahko kmalu pojavijo motnje (kar ustreza enkratnemu odmerku razpoloženja in čustvovanja, 5 mg kofeina/kg telesne mase bolj tvegane odločitve, slabše otroka), lahko razvije povišano razločevanje med pomembnimi živčno vzburjenost, nervozo in in nepomembnimi informacijami, tesnobo. Zaradi takojšnjih učinkov, impulzivno in težje reševanje ki jih izkusi posameznik, so zares problemov. Primanjkljaji spanja visoki vnosi kofeina redki. povzročajo tudi slabši uvid v posledice lastnih odločitev, bolj 8 tvegana vedenja in agresivnost. Ali smo z energijskimi Motnje spanja so povezane tudi z zmanjšano telesno odpornostjo, pijačami lahko vrtoglavico in padci, poveča pa dobri športniki? se tudi tveganje za povišan krvni tlak ter srčno in možgansko kap. Marsikdo bi pomislil, da energijske pijače pomagajo k Manj spanca povzroča tudi boljšim športnim dosežkom. A povečanje apetita in omogoča če ste prebrali knjižico do tu, uživanje dodatnega obroka potem je jasno, da temu ni tako. hrane. Pomanjkanje spanca oslabi metabolizem in zmoti Nasprotno, športnik, ki pije raven hormonov, vse to pa je energijske pijače, ruši ravnovesje povezano z večjim tveganjem za in slabi sposobnost regeneracije razvoj debelosti. Po drugi strani organizma, ki ga le še dodatno pa imajo ljudje z debelostjo obremenjuje s kofeinom in zopet več težav s spanjem, kar drugimi poživili, ki so v pijači. pomeni, da se vrtijo v krogu. Z visokim vnosom sladkorja šokira telo, kar najprej povzroči vzdraženost, ki deluje kot da bi Redno pitje energijskih pijač prilili bencin na ogenj, a potem je neodvisen dejavnik, ki je energija tudi hitro izpuhti, z povezan s primanjkljajem umetnimi barvili in sladili v pijačah spanja pri mladostnikih obeh pa onesnažuje organizem, ki mora spolov. Energijske pijače, ki to bodisi predelati ali izločiti in s vsebujejo kofein, namreč tem športnik le dodatno izgublja Ali veste? vplivajo na fiziološki ritem energijo. Biti dober športnik spanja. Kofein se veže na najprej pomeni dobro obvladati adenozinske receptorje, prepreči izbrano športno veščino in pri tem vezavo adenozina in tako za več ur skrbeti tudi za svoje lastno telo in zakasni naraven potek zaspanosti. dolgoročno zdravje, kar vključuje premišljen vnos kakovostnih snovi s hrano in pijačo. Dober in Več o tem na: preudaren športnik uživa v prvi • Mladostniki in spanje vrsti vodo in šele nato napitke, v katerih so kakovostne snovi, iz • Priporočila za dobro spanje katerih njegovo telo naredi pravo šolarjev in mladostnikov energijo in pri tem obdrži zdravje. • Spanje šolarjev in mladostnikov 9 Kaj mlade pritegne pri zaradi česar pride do hitrega energijskih pijačah? povečanja sladkorja v krvi in sproščanja občutkov ugodja. Mladi bi verjetno odgovorili, Znanstveniki to celo pripisujejo da radi izberejo tisto, kar jim je posledici sproščanja opioidov in dobro, je dobrega okusa, na kar dopamina, zato se pri določenih so navajeni in jim je dostopno. posameznikih lahko razvije tudi Dejstvo je, da energijske pijače nekakšna zasvojenost, ki se vsebujejo veliko sladkorja in kaže v ponavljajoči se potrebi ciljnim skupinam všečne arome. po sladkorju. Hkrati nam zaužiti sladkor v tekoči obliki ne poteši Eden od »adutov« energijskih občutka lakote, celo nasprotno, pijač je zagotovo njihov okus. po pitju sladkih pijač pojemo Okus je eden najpomembnejših več, kot potrebujemo. Tako dejavnikov, ki vpliva na naše posegamo po še več hrane, ki je nakupne odločitve. Industrija to praviloma visoko procesirana, s pridom izkorišča, saj imamo kar vodi v kopičenje maščobe in ljudje naravne preference do s tem povezane zaplete. Želja po nekaterih okusov. Sladek okus je hranilno bogati hrani z vitamini eden od najpogosteje zastopanih in minerali pa povsem upade. okusov v osvežilnih pijačah, ki ga proizvajalci dosežejo z dodatkom sladkorja ali sladil. Če dolgoročno pogosto uživamo sladke pijače ali drugo sladko hrano, se naša potreba po vse bolj intenzivnem okusu le še stopnjuje, s tem pa tvegamo tudi vse večje vnose sladkorja. Ker zgodovinsko gledano nikoli nismo bili soočeni s tako široko dostopnostjo sladkorja v naši prehrani, kot Sladke pijače so povezane z danes, tudi nismo razvili pravih zmanjševanjem kostne gostote obrambnih mehanizmov proti in posledično zlomi kosti, zaradi prevelikim vnosom sladkorja. vsebnosti kislin pa vplivajo tudi Izmed vseh izdelkov, ki vsebujejo na erozijo zobnega emajla, s prosti sladkor, ga največ zaužijemo čimer se povečuje tveganje prav s pijačami, v katerih za karies. Prav tako povečajo predstavlja najbolj škodljivo obliko tveganje za presnovni sindrom, zaužitega sladkorja. Raziskave ki je skupek različnih dejavnikov, namreč kažejo, da se sladkor v kot so trebušna debelost, zvišana tekoči obliki hitreje absorbira, vrednost krvnega sladkorja, zvišan krvni pritisk in motene 10 krvne maščobe. Zaradi visoke dodani energijski pijači, je ne glikemične obremenitve in naredijo zdrave. Najboljši vir spodbujenega izločanja inzulina, vitaminov in mineralov je naša se poveča tudi tveganje za pestra mešana prehrana. nastanek sladkorne bolezni tipa II ter bolezni srca in ožilja, ki sta že tako pogost zaplet debelosti. Več o tem na: • Sladkor v prehrani otrok in mladostnikov • Ali nam lahko sladkor škodi? • Največ sladkorjev zaužijemo s sladkimi pijačami. Najbolj ogroženi so otroci. Ali energijske pijače vsebujejo le Energijske pijače sodijo med bolj sladke brezalkoholne sladkor in kofein? pijače, saj nekatere vsebujejo v litru pijače tudi Ne. Vsebujejo še številne do 150 g sladkorja, kar druge sestavine, med katerimi proizvajalcem olajša poleg je treba posebej izpostaviti dve najpogostejši, kot sta Ali veste? dodanih drugih arom najlažje prikriti grenak okus kofeina. taurin in glukoronolakton. Taurin je aminokislina, ki je kot gradnik beljakovin prisotna v Da bi se proizvajalci izognili vsakodnevni prehrani ljudi, tudi očitkom glede visoke vsebnosti otrok in mladostnikov. Vendar v sladkorja in njegove škodljivosti, slednji nastopa v skoraj 35-krat a hkrati ohranili priljubljen sladek manjših količinah, kot je povprečna okus, so ponudili »lahke« oblike vsebnost taurina v energijskih energijskih pijač. Te namesto pijačah (58 mg/dan povprečni vnos sladkorja vsebujejo umetna preko hrane; do 2000 mg/dan ob sladila, za katera se povečujejo zaužitju 0,5 litra energijske pijače). dokazi o potencialnem tveganju Taurin sodeluje v več fizioloških za zdravje ljudi zaradi vpliva na procesih v centralnem živčnem črevesno mikrobioto in navajanja sistemu, njegova glavna vloga pa na intenzivno sladek okus. Tudi je regulacija natrija v srčni mišici, vitamini in minerali, ki so pogosto skeletnih mišicah in v ledvicah. 11 Zaradi pomanjkanja podatkov ni mogoče določiti največjega dopustnega dnevnega vnosa. Hkrati pa še ni raziskan medsebojni vpliv visokih koncentracij taurina s kofeinom, telesno dejavnostjo ali celo z alkoholom. Zaradi tega težko ocenimo (ne)varnost uživanja te snovi v kombinaciji z drugimi snovmi energijskih pijač. Zakaj so energijske pijače kljub vsemu tako priljubljene ravno med mladimi? Trg energijskih pijač je eden najhitreje rastočih trgov na svetu. Proizvajalci se trudijo, da Glukoronolakton je običajni so energijske pijače glede okusa, produkt v presnovi glukoze. V barve in embalaže privlačne za povprečju ga energijske pijače mlade. Poleg tega se oglašujejo kot vsebujejo med 2000 in 2400 mg/L. pomoč pri povečevanju miselnih Toksikološke študije so izjemno funkcij in energijskih zalog. omejene, iz dostopnih pa lahko Energijske pijače so ena bolj sklepamo, da človeški organizem oglaševanih kategorij živil, brez večjih težav obvladuje manjše ki posebej nagovarja mlajše količine te snovi, primerljive z starostne skupine, in je tudi dnevnim vnosom preko hrane. zelo dostopna brez starostne Ni pa še dovolj podatkov o omejitve. Trženje poteka preko posledicah dolgotrajnega številnih kanalov z uporabo uživanja v višjih odmerkih, npr. »ustvarjalnih« tržnih prijemov v energijskih pijačah. Njegov za promocijo med mladimi. razgradni produkt ksilitol stimulira V Sloveniji začetki oglaševanja izločanje insulina, kar bi v večjih izdelkov, namenjenih posebej količinah in dolgoročno lahko mladim in otrokom, segajo v delovalo kot dejavnik tveganja osemdeseta leta prejšnjega za razvoj sladkorne bolezni. stoletja. S širjenjem satelitske televizije in elektronskih medijev (internet, pametni telefoni …) pa 12 so mladi povsod po svetu vedno bolj izpostavljeni intenzivnemu oglaševanju, problem pa postaja vedno bolj globalen in težje obvladljiv. Proizvajalci energijskih pijač pogosto ustvarjajo vtis, da gre za običajne osvežilne pijače, ki prinašajo številne koristi. Zavedati se moramo, da ima oglaševanje danes moč ozaveščanja. Zato je nujno potrebno mlade zaščititi pred škodljivim trženjem. Oziroma, če trženje obrnemo Mladostniki kot ciljna v priložnost, je treba mlade skupina oglaševalcev spodbuditi h kritičnemu razumevanju tržnih prijemov energijskih pijač preko medijske vzgoje. Dobrodošla bi bila tudi večja družbena Oglaševanje energijskih pijač odgovornost proizvajalcev je bilo v zadnjih letih predmet in ponudnikov izdelkov pri številnih razprav in raziskav izbiri trženjskih pristopov. zaradi njegovega vpliva na potrošnike, zlasti mlade. Proizvajalci energijskih pijač Litva in Latvija sta v EU prvi ciljano oblikujejo oglaševalske prepovedali oglaševanje kampanje, da privabijo mlade in prodajo energijskih potrošnike. Ti so občutljivi na pijač osebam, mlajšim od vizualne in druge privlačne 18 let, in sicer že leta 2014 marketinške tehnike ter oz. 2016. Temu vzoru sedaj zelo dovzetni za digitalna Ali veste? sledijo tudi nekatere druge sporočila, ki jih prejemajo države, ponekod pa so se večji preko različnih medijev. trgovci prostovoljno odločili, Energijske pijače se oglašujejo da sami prepovejo njihovo po vseh razpoložljivih kanalih: prodajo mlajšim osebam. (1) osebnih (npr. degustacije, delitev brezplačnih vzorcev na družabnih in športnih dogodkih itd.) in (2) neosebnih (npr. televizija, spletno oglaševanje, tiskani oglasi, na hladilni omari v prodajalni, na avtomobilih, na športnih prireditvah itd.). Oglaševanje energijskih pijač se sicer na nevsiljiv način močno 13 vključuje v naše okolje, kar ustvari prepoznavnost in spodbudi Veliko oglasnih sporočil zanimanje predvsem mladih v povezavi z energijskimi Ali veste? potrošnikov (npr. v videoigrah, pijačami je za mlade filmih, videospotih, na spletu neprimernih in zavajajočih. itd.). Taki tehniki trženja rečemo Zato je EK že leta 2016 tudi »product placement«. predlagala veto na sicer Oglaševanje energijskih pijač dovoljeni zdravstveni trditvi spodbuja mlade k njihovemu v povezavi s kofeinom, kot pitju, kar vodi k povečanemu sta “povečuje budnost” ali tveganju za zdravstvene težave “povečuje koncentracijo”. in podcenjuje možne negativne učinke. Pomembno je, da mladi razumejo, da je oglaševanje Kaj otroke in energijskih pijač oblikovano z namenom njihove prodaje in da mladostnike spodbuja se zavedajo tveganja. Pri tem je in kaj zavira glede pitja tudi pomembno, da se spodbuja kritično razmišljanje o oglaševanju energijskih pijač? energijskih pijač in o njegovem Raziskave so razkrile ključne vplivu na odločitve mladih. dejavnike poseganja po Kot poudarjajo Harris in sod. energijskih pijačah, in sicer dober (2021), je povečano finančno okus, izboljšanje zmogljivosti in vlaganje živilskih podjetij v več energije kot spodbujevalne promocijo visoko procesiranih dejavnike ter zdravstvene težave izdelkov mladim najbolj in negativne vplive kot zaviralne prepričljiv dokaz, da ima dejavnike. Ostali dejavniki lahko oglaševanje in trženje velik vpliv delujejo v družbeno zaželeni na prehranske odločitve mladih. smeri samo ob ustreznih ukrepih Živilska industrija s tem pridobi in pogojih, ki jih lahko zagotovimo pomembno ciljno skupino le na strukturni ravni države. mladih, ki ima potencial za Zgolj informiranje in zavedanje dolgoročne prehranske navade o škodljivosti pitja energijskih in zvestobo blagovni znamki. pijač ni dovolj za spremembo Vzpostavitev učinkovitih vzorcev našega obnašanja. Na rešitev za zaščito mladih pred to vpliva kombinacija številnih škodo, ki jo povzroča trženje spodbujevalnih in zaviralnih nezdrave hrane in pijače, je dejavnikov. Sodobni raziskovalni ključnega pomena za izboljšanje pristopi so zato nujni, če želimo dolgoročnega zdravja mladih ter na različne načine razumeti preprečevanje kroničnih bolezni. in tudi pojasnjevati nek pojav. Nič drugače ni s pojavom 14 energijskih pijač. Podatki o razširjenosti njihove uporabe Spodbujevalni dejavniki nam nič ne povedo, če ne poseganja po energijskih pijačah: spoznamo različnih stališč, mnenj, • prizadevanje za užitek utemeljitev in pogledov te ciljne in dober okus skupine na določene pojave. • zagotavljanje dodatne energije Raziskava na slovenskih • vpliv vrstnikov in družbe mladostnikih (Slokar De Lorenzi in sod., 2021) je pokazala, da • izboljšanje telesnih se ti relativno dobro zavedajo zmogljivosti pri športnih možnih zdravstvenih posledic v aktivnostih povezavi s pitjem energijskih pijač • boljša koncentracija in da relativno dobro poznajo njihove sestavine. Čeprav je • ohranjanje budnosti proces izbire konkretnega izdelka • boljše počutje precej kompleksen preplet notranji in zunanjih dejavnikov, • pitje iz radovednosti in pa rezultati kažejo, da je njihova zaradi eksperimentiranja izbira odvisna predvsem • možnost kombiniranja z od cene, okusa in znamke alkoholnimi pijačami pijače. Če med osnovnošolci na odločitev o nakupu • zgled staršev, ki pijejo vplivajo predvsem dostopna energijske pijače cena, privlačna embalaža in • zdravljenje opitosti reklama, pa med srednješolci prevladuje vzrok pomanjkanja • vseprisotnost tveganega energije in utrujenost. življenjskega sloga • lahka fizična in cenovna dostopnost teh pijač • privlačnost embalaže • zabavne promocije 15 Zaviralni dejavniki poseganja Kako na temo po energijskih pijačah: energijskih pijač • odsotnost potrebe zaradi komunicirati z mladimi? zdravega življenjskega sloga To temo je smiselno, upoštevajoč • izogibanje zaradi negativnih razvojno stopnjo otrok ter starost, izkušenj ali izkušenj vrstnikov pri kateri se mladi soočajo s temi (npr. pospešen utrip srca, pijačami, obravnavati vse od živčnost, tresenje, nezmožnost druge triade devetletke dalje, spanja, omotica, slabost, in sicer pri mlajših učencih na bolečine v trebuhu, glavobol, osnovi izkustvenega doživljanja, občutek dehidracije, težja utemeljevanja ter na konkretnih koncentracija in posledično primerih, pri starejših učencih neuspeh v šoli itd.) in dijakih pa je smiselno to • nevšečen okus obravnavati z diskusijo, v kateri učence/dijake spodbujamo, • zavedanje o škodljivih naj o problemu razmišljajo, ter učinkih na telo, zavedanje jih vodimo k premišljenemu o škodljivosti sestavin ravnanju v določenih situacijah • izogibanje kofeinu in prisotnim in k ustreznim rešitvam sintetičnim sestavinam oziroma zdravim izbiram. • negativen vpliv na uspeh v • Vsebine bodo bolj šoli in na samo koncentracijo zanimive in lažje jih bodo dojeli in sprejeli, če bodo • neodobravanje in predstavljene življenjsko zgled staršev in na konkretnih primerih. • nedostopnost in Predstavitev in pogovor naj omejitve v šoli vključujeta interaktivne in/ ali aktivne oblike dela, ki • dostopnost zdravih in spodbujajo razmišljanje, domnevno bolj zdravih analiziranje, reagiranje in alternativ za energijske pijače iskanje alternativnih rešitev. • etični ali okoljski zadržki • Vsebine, ki jih obravnavamo, • negativne izkušnje sovrstnikov naj odgovorijo na vprašanja »zakaj«, in ne samo »kako«. Pri tem je zelo pomembno, da se pri odgovarjanju nanje izognemo moraliziranju, predpisovanju in podcenjevanju njihove kognitivne kompleksnosti 16 ter se namesto tega Katera so ključna osredotočimo na objektivno, a zelo aplikativno in sporočila o razumljivo razlago. energijskih pijačah • Splošne vsebine s področja pri komuniciranju prehranjevanja in pitja z mladimi? lahko obravnavajo vsi učitelji, svetovalni delavci Navedena sporočila so in psihologi, določene, lahko dobro izhodišče za bolj specifične vsebine, ki razgovore in delo z mladimi: zahtevajo predznanje o sestavi energijskih pijač, pa • Energijske pijače niso profesorji gospodinjstva, običajne brezalkoholne pijače. kemije ali biologije ali Vsebujejo predvsem kofein in zunanji strokovnjaki, ostale snovi za poživitev, večji ki so kompetentni za odstotek sladkorja ali sladila, obravnavo teh vsebin. ter barvila in arome. Nekatere od teh snovi sicer najdemo • Vsebine lahko obravnavamo tudi v običajni hrani, vendar v okviru formalnega in v veliko manjših količinah in neformalnega ter vzgojnega odmerkih, kot jih posameznik sodelovanja med šolskimi zaužije z energijskimi pijačami. urami, izbirnimi vsebinami, razrednimi urami in • Energijske pijače zagotovo naravoslovnimi dnevi pri niso primerne za otroke in različnih predmetih. mladostnike, saj škodujejo njihovemu zdravju. Vplivajo • Pri obravnavi energijskih na delovanje živčnega pijač je potrebna posebna sistema, srca in ožilja, previdnost ko govorimo prebavnega sistema in o njihovi kombinaciji mišic. Zaradi nižje telesne z alkoholom in/ali mase se pri otrocih neželeni psihoaktivnimi snovmi, prav učinki pojavijo hitreje in bolj tako ko primerjamo njihovo intenzivno kot pri odraslih. vsebnost kofeina npr. z vsebnostjo v kavi, čokoladi …, • Še posebej tvegana je ker lahko nehote dosežemo hkratna uporaba energijskih obratni učinek naših sporočil. pijač z alkoholom in/ali Prav tako se izognite različnim psihoaktivnimi snovmi. pokušinam energijskih pijač. Kofein delno zabriše delovanje alkohola, vendar ne zmanjša njegovega škodljivega delovanja. Poleg tega tako alkohol kot kofein 17 dehidrirata organizem, kar eno od oblik brezalkoholnih lahko vodi v zastrupitve. pijač oziroma po njih • V Sloveniji pije energijske tudi sami posegajo. pijače najmanj vsak drugi • Za dobre telesne in miselne 15-letnik, fantje po njih zmožnosti naj imajo otroci posegajo pogosteje. in mladostniki pogoje za Skrb vzbujajoče je, da zadosten in kakovosten pitje energijskih pijač spanec in počitek, kar je opažamo v vedno nižjih osnovni pogoj za ustrezno starostnih skupinah. regeneracijo telesa. • Mladostniki navajajo, da • Za ustrezno preskrbo s so jim energijske pijače tekočino dnevno potrebujejo zelo privlačne, saj jim je otroci in mladostniki približno všeč njihov okus, privlačna od 1 do 1,5 litra tekočine. embalaža ter oglaševanje, ki Najboljša je pitna voda, pa izdelek povezuje z uspešnimi tudi nesladkani čaji, v primeru drznimi posamezniki. Poleg povečanih potreb pa z vodo tega navajajo, da imajo po razredčeni 100 % sadni ter zaužitju te pijače občutek, zelenjavni sokovi. V primeru da jih je »zajel val energije«, intenzivnih športov pa tudi počutijo se eksplozivno in funkcionalne športne pijače. bolj skoncentrirano, so lahko dlje časa budni, ne čutijo žeje • Za dvig ravni energije mladi niti lakote. Navedbe kažejo ne potrebujejo energijskih močan vpliv oglaševanja na pijač, saj obstajajo številni izbiro energijskih pijač. drugi, bolj zdravi načini. K dvigu ravni energije lahko • Otroci in mladostniki so prispeva že nekaj preprostih praviloma usmerjeni v iskanje sprememb prehranskih in trenutnih »koristi«. Zato življenjskih navad, kot je redna je bolj kot sama tveganja, telesna dejavnost in dovolj povezana s pitjem energijskih spanja ter dobra družba. pijač, treba izpostaviti, da le-te nimajo prav nobenih koristi za zdravje. Včasih so Motivacijski intervju energijskim pijačam dodani kot pristop k tudi vitamini in minerali, da pogovoru z mladimi dajejo vtis t.i. športnih pijač. • Nekateri mladostniki Nedvoumno moramo poudariti, navajajo, da jim energijske da motivacijski intervju (MI) pijače ponudijo celo starši ne pomeni imeti veščine sami, misleč, da gre le za prepričevanja nekoga v nekaj. MI temelji na spoštljivem 18 in radovednem načinu partner in se vzdrži nezaželenih komuniciranja z ljudmi, ki olajša nasvetov, soočenja, navodil, naravni proces sprememb in usmerjanja ali opozarjanja. To spoštuje avtonomijo posameznika ni način, kako »pripraviti ljudi, – ne glede na to, ali poteka s da se spremenijo« ali nabor posameznikom ali v manjši tehnik, ki bi strokovnjaku skupini (so lahko tudi izredno pomagali posamezniku nekaj učinkovite). Temeljno pri tem je vsiliti. Zato zahteva čas, prakso strokovnjakovo obvladovanje ter od strokovnjaka visoko specifičnih komunikacijskih mero samozavedanja in tehnik, ki morajo biti uporabljene discipline, saj pomeni vodenje na primeren način in ob pravem posameznika k spremembi času. Te komunikacijske in ne spreminjanje nekoga veščine pomagajo posamezniku glede na ideje strokovnjaka. najprej raziskovati, ozavestiti in prepoznati, nato identificirati Ključni elementi problem ter poiskati motivacijske motivacijskega intervjuja vzgibe za spremembo in ga šele nato spodbuditi k iskanju lastnih Sodelovanje. MI je proces rešitev in načrtovanju lastnih partnerskega sodelovanja. poti k spreminjanju. V celotnem Usposobljen strokovnjak procesu mora posameznik za MI vodi razgovor, ki je ohranjati avtonomijo pri usmerjen v pomoč ljudem, da odločanju, se v večji meri zavedati si osmislijo in najdejo lastne lastnih moči, saj je prav to tisto, resurse za spremembo. kar vzvratno deluje motivacijsko Evokacija in avtonomija. Temeljna nanj v tem procesu spreminjanja. predpostavka MI je, da imajo ljudje MI sta razvila William Miller vire in zmožnosti za spremembo. in Stephen Rollnick (2002) za MI pomaga ozavestiti vrednote zdravljenje odvisnosti od alkohola in moči posameznika ter ga in je bil sprva usmerjen v to, da je spodbuja k raziskovanju razlogov ljudi opolnomočil za prevzemanje za spremembo in načinov, odgovornosti za lastno okrevanje. kako to spremembo izpeljati. Sodobni pogled pa motivacijski Sprejemanje in empatija. Izvajalec intervju opredeli kot svetovalni MI izraža empatijo, poskuša pristop, ki je zasnovan tako, razumeti perspektive in izkušnje da ljudem pomaga najti posameznika brez obsojanja, motivacijo in moč za pozitivno temveč zgolj s poudarjanjem spremembo lastnega vedenja. prednosti (ki so pomembne Pomembno je omeniti, da MI za posameznika) in spoštuje zahteva, da strokovnjak sodeluje pravico osebe, da sprejema s posameznikom kot enakovredni ozaveščene odločitve glede spremembe ali nespremembe. 19 Sočutje. Izvajalec MI aktivno na splošno v dobri komunikaciji in sočutno spodbuja ter daje kot ožje na področju svetovanja prednost dobrobiti in dobremu in psihoterapije: razjasnjevanje počutju posameznika ter z vprašanji, zrcaljenje, pušča v ozadju svoje potrebe parafraziranje, konfrontiranje in želje (preference). in povzemanje. Večina avtorjev jih razvršča na kontinuumu Metode motivacijskega intervjuja od bolj nedirektivnih (npr. zrcaljenje, povzemanje) do bolj Potek motivacijskega intervjuja direktivnih (npr. konfrontiranje, oblikujejo štirje osrednji procesi: interpretiranje). Opozoriti pa velja, da je uporaba posamezne tehnike načrtovanje vedno odvisna od našega namena iskanje in spodbujanje oz. cilja. Prav zato lahko npr. z motivacije istim vprašanjem ali pripombo včasih nekaj parafraziramo ali pa osredotočanje bistrimo, interpretiramo ali pa konfrontiramo. Temeljna razlika vzpostavljanje odnosa med specifičnimi komunikacijskimi tehnikami je torej v namenu Ti procesi naj bi potekali v uporabe in jih kot take lahko zaporedju – šele, ko vzpostavimo enkrat uporabimo v funkciji dober odnos s posameznikom, se vzpostavljanja odnosa, drugič lahko osredotočimo na problem pa za razjasnjevanje problema in šele, ko je ta dobro opredeljen, ali za načrtovanje spremembe. lahko začnemo z iskanjem in spodbujanjem motivacije. Vzpostavljanje sodelovalnega Odločitev za spremembo je odnosa je osnova, na kateri predpogoj za načrtovanje poti lahko gradimo ostale procese. za doseganje spremembe. Kot je poudarjal že Carl Rogers, V realnosti pa se procesi empatija, pristnost in spoštovanje prepletajo in se moramo večkrat tvorijo tiste temeljne pogoje, ki vračati na predhodne faze. omogočajo vzpostavljanje dobrega odnosa med strokovnim delavcem Ob predstavitvi procesov in posameznikom. Šele dober bomo vsaj okvirno predstavili odnos omogoča, da bo naša tudi specifične (svetovalno- komunikacija z drugim prinašala terapevtske) komunikacijske želene učinke, ki bodo hkrati tudi tehnike, ki jih lahko uporabljamo dolgotrajni. Skupna značilnost tudi pri izvajanju MI. Osvetlili tako empatije kot spoštovanja bomo predvsem tiste, ki jih in naše pristnosti je t. i. »jezik več avtorjev s tega področja sprejemanja« oz. »terapevtsko izpostavlja kot temeljne in komuniciranje«, s katerim damo najpomembnejše tehnike tako drugemu občutek, da nas zanima, 20 da ga sprejemamo kljub težavam o čemer je posameznik govoril; in kljub določenim prepričanjem, poizvedovalna, s katerimi ki jih ima (in so morda drugačna, poskušamo izvedeti, kakšen je kot so naša). Več avtorjev sogovornikov oseben, simboličen meni, da občutek sprejemanja pomen nečesa; vprašanja za sogovornik dobi že takrat, kadar preverjanje razumevanja; in na ga drugi posluša. Poslušanje je rešitev orientirana vprašanja. tudi osnovna in najpogosteje uporabljena tehnika, ki se jo V kasnejši fazi lahko poleg sistematično učijo svetovalci, saj je vprašanj uporabljamo tudi t. i. (svetovalno, strokovno) poslušanje empatično konfronatacijo oz. precej drugačno, kot je v uporabi pozivanje. Namen empatične v vsakodnevnem življenju. Pri tem konfrontacije in pozivanja imamo v mislih ne zgolj pasivno v svetovalni komunikaciji poslušanje, temveč t. i. aktivno je v povabilu sogovorca, da poslušanje, ki zajema reflektiranje razširi, razmisli, raziskuje in (predvsem) parafraziranje druga možna izhodišča, vidike (ubesedenje bistva in čustev). itd. To lažje izpeljemo takrat, ko je konfrontacja podana v Osredotočanje na problem smislu sporočila: »Odkrito vam (fokusiranje) je proces, s nameravam sporočiti, v čem katerim razvijamo in usmerjamo sem opazil vašo neskladnost. k specifičnim usmeritvam Od vas pa je odvisno, kaj boste komunikacije, ki spodbujajo s tem storili.« Konfrontacijo bi spremembo. Predpostavlja morali torej uporabljati na tak veliko raziskovanja, kaj sploh način, da v največji možni meri je problem, kdaj se pojavlja, zmanjšamo možnost, da bi v katerih okoliščinah, kako se sogovornik napačno razumel izraža itd. Temeljna tehnika naš namen (usmerjenost v v tem procesu so vprašanja. dobrobit in pomoč!). Z uporabo Vprašanja spodbujajo sogovorca konfrontacije tudi ne smemo k pripovedovanju svoje zgodbe, pretiravati, saj nihče ne mara, MI služijo temu, da si tisti, ki nam da je kar naprej soočan z nekim pripoveduje, razjasni pomen neskladjem (tudi, če je tega v določene teme. Razjasnjevanje realnosti veliko), še posebej, če so lahko poteka preko različnih tipov konfrontacije nevešče izpeljane. vprašanj: odprta ali eksplorativna, ki na najširši možni način Iskanje in spodbujanje motivacije raziskujejo posameznikova stališča za spremembo (evociranje) je in videnja nečesa; specifična in bistvo MI. Temeljno je, oddaljiti detajlna, ki jih uporabljamo za se od t. i. ekspertno-didaktičnega konkretizacijo; elaborativna, ki pristopa, ki temelji na dajejo sogovorniku možnost strokovnjakovi definiciji problema, širšega razglabljanja o tistem, ugotavljanju, kaj nekdo napačno 21 počne in poučevanju, kako nekaj prepoznamo, ko se osebe ne spremeniti. V MI strokovnjak ukvarjajo več z vprašanji ali bi vedno izhaja iz posameznika spremenile nekaj in zakaj, temveč in spodbujanja njegove lastne pričnejo razmišljati in govoriti motivacije, namesto da bi bolj o tem, kdaj in kako. Večkrat vsiljeval svoje zamisli in ideje. ta prehod ni povsem ekspliciten, Vključuje osredotočanje na saj se deloma tovrstna vprašanja spremembo, ki si jo mora pojavljajo že v predhodnih želeti posameznik, pri tem mu procesih. Na nekatera od teh pomagajo njegove lastne ideje vprašanj si posameznik lahko in pogledi, zakaj sploh nekaj odgovori sam (z razmislekom, spremeniti, kako bo sprememba s pomočjo knjig, interneta, izgledala in, kako bo spremembo učiteljev ipd.) in morda niti ne dosegel. Pri tem je resnično potrebuje nadaljnje pomoči, ključno to, da strokovnjak ne poda pri drugih pa razmisliti, kdo mu rešitve (celo takrat, kadar jo vidi), lahko da potrebne informacije ali temveč spodbuja posameznikovo nasvete (sodelavci, strokovnjaki, lastno sodelovanje v procesu prijatelji …). Del načrtovanja je spreminjanja. Do realne in tudi t. i. zavezanost k spremembi dolgotrajne spremembe pri in oblikovanje natančnega, posamezniku bo namreč prišlo specifičnega in konkretiziranega le takrat, ko bo sam uvidel in načrta delovanja. Poleg aktivnega sprejel razloge za spremembo poslušanja in povzemanja se in sam (ob pomoči strokovnjaka) v tem procesu izvajalec MI prišel do odločitve, da si večkrat poslužuje vprašanj, ki so spremembe želi. Komunikacijske usmerjena v konkretizacijo in ki tehnike, ki so v tem procesu pomagajo natančno opredeljevati najpogosteje uporabljene, so (kdo, kdaj, na kakšen način, s aktivno poslušanje, empatična katerimi viri, s čigavo pomočjo, konfrontacija s preokvirjanjem, kako konkretno premagovati pa tudi interpretiranje in ovire, kako se jim izogibati ipd.). povzemanje. Pri tem pa je Ko posameznik pride do neke pomembno tudi prepoznavanje rešitve, mora ta biti takšna, da in ustrezno ravnanje z odpori je zanj sprejemljiva. Še tako (odpori so namreč sestavni se včasih izkaže, da načrt ni del procesa spreminjanja). najboljši, saj se ovire in izzivi lahko pokažejo šele naknadno. Načrtovanje in iskanje različnih Načrtovanje je zato dolgotrajen rešitev se lahko prične šele, ko je proces in kadar se neka rešitev ne posameznik resnično motiviran izkaže za najboljšo, se moramo za spremembo – sicer se bomo vrniti v tisti del procesa, ki ni soočali z različnimi oblikami bil dovolj dobro predelan. odporov. Zavzetost načrtovanja 22 Uporabnost MI v šoli Pedagoške dejavnosti MI je uporaben tudi pri delu z o energijskih pijačah učenci (vseh starosti), kadar jim želimo pomagati pri spreminjanju V nadaljevanju so predstavljene motečega in nezaželenega tri dejavnosti, ki imajo cilj vedenja, navad, stališč, pri spodbuditi učence in dijake h izboljšanju medosebnih odnosov kritični oceni pitja energijskih ipd. Ni pa MI čarobna paličica, ki pijač, zlasti vpliva na zdravje. bo spremenila otrokovo vedenje Dejavnosti so prilagojene skladno z našimi pričakovanji, razvojnim stopnjam učencev saj je odvisen od samega otroka, drugega in tretjega vzgojno- njegove ambivalence, motivacije izobraževalnega obdobja ter in odločitve in tudi od spretnosti in dijakom. Predstavljene dejavnosti komunikacijskih veščin učitelja. Če se lahko izvajajo v predlaganem imamo oboji na voljo dovolj časa zaporedju ali pa se učitelj in željo po dialoškem, skupnem odloči za izvedbo posamezne odkrivanju in raziskovanju, pa dejavnosti glede na zastavljene je vsekakor MI tista metoda, ki cilje in obseg vsebin v vzgojno- poveča verjetnost spremembe. izobraževalnem procesu. 23 Prva dejavnost: Pitje energijskih pijač – tveganje za zdravje otrok in mladostnikov Dejavnost je primerna za izvedbo v drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju (od 4. do 6. razreda). Cilji dejavnosti: 1. Učenci spoznajo definicijo in sestavo energijskih pijač. 2. Učenci kritično razmišljajo o pitju energijskih pijač z vidika zdravstvenega tveganja za otroke in mladostnike. 1. Skupinska analiza fotografij Učitelj izbere različne fotografije, ki prikazujejo kavo, energijske pijače in otroke, mladostnike ali odrasle, ki pijejo kavo ali energijsko pijačo. Nato učitelj fotografije razporedi po tleh, da vsak učenec izbere svojo fotografijo. Učenci se razporedijo v pare in v paru drug drugemu predstavijo izbrani fotografiji. V naslednji fazi se združita dva para (4 učenci) in predstavijo fotografije drug drugemu. Učenci v skupini izberejo eno fotografijo, katero nato predstavijo ostalim skupinam. Predstavitev vključuje odgovore na vprašanja: • Kaj predstavlja slika? • Kaj vas na fotografiji najbolj pritegne? Zakaj ste izbrali to sliko? • Ali je vsebina slike povezana z uživanjem pijače, ki bi bila za otroke škodljiva? • Kako ste se dogovorili, katero sliko boste predstavili? 2. Iskanje idej Učitelj učencem zastavi vprašanje, zakaj odrasli pijejo kavo in kaj so po njihovem mnenju energijske pijače? Učitelj njihove odgovore zapiše na tablo. Učitelj odgovore poveže z vsebino predstavitve, ki jo predstavi v nadaljevanju. Predstavitev vključuje informacije o energijskih pijačah: definicija energijskih pijač, sestavine energijskih pijač in vpliv energijskih pijač na zdravje otrok in mladostnikov. Informacije za predstavitev učitelj najde v tem priročniku. Dodatne informacije lahko poišče tudi na navedenih spletnih straneh: • https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/datoteke/prehrana.pdf • https://nijz.si/mediji/energijske-pijace-niso-za-otroke-in-mladostnike/ • https://veskajjes.si/nasveti-in-novice/51-nasveti-za- zdravo-prehranjevanje/o-kofeinu-v-izdelkih 24 3. Kakšni so učinki pitja energijskih pijač na telo? Vsak učenec individualno izpolni Tabelo 1. Učenec na osnovi učiteljeve predstavitve o energijskih pijačah napišejo v levi stolpec, kakšni so učinki pitja energijskih pijač na telo, in v desni stolpec, kako dosežejo enake učinke brez pitja energijskih pijač. Tabela 1: Učinki energijskih pijač na telo? Kakšni so učinki pitja Kako dosežeš enake učinke energijskih pijač na telo? brez pitja energijskih pijač? Povišan srčni utrip Telesna dejavnost V nadaljevanju učitelj učence razdeli v skupine po štiri. Učenci primerjajo svoje odgovore, iščejo podobnosti in razlike. Sledi poročanje vseh skupin in medsebojna diskusija, ki jo vodi učitelj. Učitelj spodbuja učence k razmišljanju in diskusiji z dodatnimi vprašanji, s katerimi spodbuja motiviranost učencev za zdrav življenjski slog. 4. Zaključek Za zaključek učitelj povzame ključne ugotovitve izvedenih dejavnosti. Učence spodbudi k zdravemu načinu življenja, ki vključuje zlasti dovolj spanja, redno telesno dejavnost in zdravo prehranjevanje. 25 Druga dejavnost: Raziskovanje energijskih pijač Dejavnost je primerna za izvedbo v tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju (od 7. do 9. razreda). Cilji dejavnosti: 1. Učenci razumejo, kaj so energijske pijače, kakšna je njihova sestava in kako vplivajo na posameznikovo zdravje. 2. Učenci prepoznajo načine za dosego enakih učinkov, ki jih nudijo energijske pijače. 3. Učenci razvijajo kritično mišljenje glede porabe energijskih pijač. 4. Učenci sodelujejo v medsebojni komunikaciji in razvijajo sposobnosti dela in sodelovanja v skupini. 1. Uvod Vsak učenec na list papirja napiše tri besede, ki jih povezuje z energijskimi pijačami. V manjših skupinah (npr. po 3 do 4 učenci skupaj) učenci drug drugemu predstavijo svoje besede. Vsaka skupina izbere eno besedo, ki jo nato zapiše na tablo in predstavi drugim skupinam. Učitelj povzame ključne ugotovitve skupin in predstave učencev o energijskih pijačah. 2. Ravnilo pomembnosti: od 0 do 4 Na pet listov velikosti A4 učitelj napiše številke od 0 do 4. Vsaka številka naj bo na svojem listu. Gre za lestvico pogostosti pitja energijskih pijač od 0 do 4: 0 – nikoli, 1 – redko (nekajkrat na leto), 2 – občasno (nekajkrat na mesec), 3 – pogosto (nekajkrat na teden), 4 – zelo pogosto (vsak dan) (Slika 1). Učitelj številke razporedi v ravni vrsti po tleh učilnice in v razmaku, da so številke razporejene v širini učilnice. Učitelj učence povabi, da stopijo za številko, ki najbolje prikazuje, kako pogosto pijejo energijske pijače. Učenci stopijo za izbrane številke in vsak posamezni učenec pojasni, zakaj se je postavil k določeni številki. Odgovori na vprašanja: Kaj te spodbudi ali odvrne od pitja energijskih pijač? Kako se počutiš po pitju energijskih pijač? Slika 1: Številke o pogostosti pitja energijskih pijač od 0 do 4 (0 – nikoli, 1 – redko (nekajkrat na leto), 2 – občasno (nekajkrat na mesec), 3 – pogosto (nekajkrat na teden), 4 – zelo pogosto (vsak dan). 26 V nadaljevanju učitelj predstavi skupne ugotovitve na osnovi razlag učencev in njihovih odgovorov na vprašanja: kako pogosto pijejo energijske pijače, kakšni so razlogi za pitje ali ne pitje energijskih pijač, kako se učenci počutijo po pitju energijskih pijač? V predstavitev lahko učitelj vključi analizo odgovorov glede na spol in druge spremenljivke, ki so značilne in jih učitelj pozna za skupino učencev, ki so vključeni v izvajanje načrtovane dejavnosti. 3. Sestava energijskih pijač Učitelj razdeli učence v skupine po 4–5 učencev. Vsaka skupina dobi 3 različne energijske pijače (za 4 skupine potrebujete 12 različnih energijskih pijač) in delovni list (primer delovnega lista; Tabela 2). Učenci v skupini pregledajo deklaracije energijskih pijač in podatke napišejo na delovni list. V naslednjem koraku po dve skupini skupaj primerjata izdelke, ki sta jih pregledali. Učenci v nadaljevanju poiščejo informacije o nepoznanih sestavinah, zlasti kofeinu in taurinu. Raziščejo, kakšen je namen dodajanja v pijačo in njihove pozitivne ter negativne učinke na posameznikovo zdravje. Informacije lahko poiščejo na spletu ali pa jih dobijo kot dodatno gradivo, ki ga pripravi učitelj. Za pripravo dodatnega gradiva si učitelj lahko pomaga z informacijami, ki so predstavljene v tem priročniku. Dodatne informacije lahko poišče tudi na navedenih spletnih straneh: • https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/datoteke/prehrana.pdf • https://nijz.si/mediji/energijske-pijace-niso-za-otroke-in-mladostnike/ Za zaključek aktivnosti sledi poročanje vseh skupin in diskusija o ključnih ugotovitvah. Učence lahko učitelj spodbudi k razmišljanju in diskusiji z dodatnimi vprašanji: • Kaj so glavne sestavine energijskih pijač? Kaj je njihova vloga v pijači in kakšni so morebitni pozitivni in negativni učinki na zdravje? • Ali se izdelki med seboj razlikujejo? Če se, glede na kaj? • Koliko gramov sladkorja v povprečju vsebujejo? Koliko je to vrečk sladkorja (1 vrečka = 5 g sladkorja)? • S katerimi sestavinami se v energijskih pijačah pogosto nadomešča sladkor? • Na pijačah, ki vsebujejo veliko kofeina (več kot 15 mg/100 mL), je obvezna navedba: »Visoka vsebnost kofeina. Ni priporočljivo za otroke in nosečnice ali doječe matere.« Ali je ta navedba napisana na vseh pregledanih izdelkih? • Ali pregledane pijače lahko pijejo osnovnošolci? Zakaj ja oziroma ne? Katere pijače naj pijejo osnovnošolci? 27 Tabela 2: Sestavine v energijskih pijačah. Ime energijske pijače 1: Sestavine Količina na 100 mL Količina na porcijo (250 mL) Ime energijske pijače 2: Sestavine Količina na 100 mL Količina na porcijo (250 mL) Ime energijske pijače 2: Sestavine Količina na 100 mL Količina na porcijo (250 mL) 4. Zaključek Za zaključek učitelj povzame ključne ugotovitve izvedene dejavnosti. Učenci pri tem sodelujejo in razmišljajo, kaj novega so izvedeli o energijskih pijačah. Učenci lahko v nadaljevanju razmislijo o svojih navadah in njihovem vplivu na njihovo dobro počutje. Učenci naj razmislijo, ali obstajajo načini za dosego podobnih učinkov, kot jih nudijo energijske pijače. Učitelj učence spodbudi, da razmislijo o teh alternativah kot bolj zdravih možnostih za posameznika. 28 Tretja dejavnost: Mladostniki o energijskih pijačah Tretja dejavnost je primerna za izvedbo v srednji šoli. Cilji dejavnosti: 1. Dijaki razumejo, kaj so energijske pijače in katere ključne sestavine vsebujejo. 2. Dijaki spoznajo, kako energijske pijače vplivajo na zdravje, in se zavedajo nevarnosti pitja energijskih pijač za zdravje. 3. Dijaki spoznajo zdrave načine za dosego podobnih učinkov na telo, ki jih nudijo energijske pijače. 4. Dijaki razvijajo kritično mišljenje in oblikujejo kritična stališča glede pitja energijskih pijač. 5. Dijaki razvijajo komunikacijo in medsebojno sodelovanje. 1. Po postajah o energijskih pijačah Učitelj v razredu pripravi štiri postaje (npr. miza in nekaj stolov; Slika 2). Osrednji del postaje predstavlja miza, na kateri je plakat z vprašanjem o energijskih pijačah. Učitelj dijake razdeli v štiri skupine, pri tem pa dijaki ostanejo razdeljeni v iste skupine tudi pri izvajanju aktivnosti v nadaljevanju. Vsaka skupina dijakov se zbere ob eni od postaj. Dijaki pri vsaki postaji odgovorijo na vprašanje, ki je zapisano na plakatu. Odgovore zapišejo na plakat. Vprašanja na posamezni postaji so: 1. Ob katerih priložnostih piješ energijske pijače? 2. Kaj te spodbudi k pitju energijskih pijač? 3. Kaj te odvrača od pitja energijskih pijač? 4. Kje in na kakšen način se srečaš z oglaševanjem in promocijo energijskih pijač? Na vsaki postaji se člani skupine pogovarjajo in oblikujejo odgovore na vprašanje. Dijaki naj ostanejo na eni postaji od 7 do 10 minut, nato se skupine premaknejo na naslednjo postajo, kjer odgovarjajo na vprašanje. Odgovore prejšnje skupine dopolnijo. Kroženje skupin se ponavlja, dokler vsaka skupina ne obišče vseh štirih postaj. Po končanem kroženju zadnja skupina na postaji predstavi odgovore, ki so zapisani na plakatu. Učitelj omogoča in spodbuja diskusijo. 29 1.POSTAJA Ob katerih priložnostih piješ energijske pijače? 4.POSTAJA Kje in na kakšen 2.POSTAJA način se srečaš z Kaj te spodbudi k oglaševanjem in pitju energijskih promocijo pijač? energijskih pijač? 3.POSTAJA Kaj te odvrača od pitja energijskih pijač? Slika 2: Postavitev postaj. 2. Pridobivanje znanstveno utemeljenih informacij o energijskih pijačah Učitelj vsaki skupini dodeli nalogo raziskovanja informacij o energijskih pijačah. Dijaki informacije o energijskih pijačah poiščejo na spletu, pri čemer morajo uporabiti ustrezno strokovno in znanstveno literaturo. Za iskanje informacij uporabijo npr. Google Scholar. Dijaki lahko nekatere ugotovitve pridobijo tudi z analizo oglasov, ki oglašujejo energijske pijače v različnih medijih. Člani posamezne skupine iščejo navedene informacije: • SKUPINA 1: Kaj so energijske pijače, katere sestavine vsebujejo in kakšni so učinki teh sestavin na telo? • SKUPINA 2: Katere snovi v energijskih pijačah in na kakšen način predstavljajo tveganje za zdravje mladostnikov? • SKUPINA 3: Ali je mogoče doseči enake učinke na telo, ki jih nudijo energijske pijače, z drugimi načini? Raziščite, kateri so ti načini. • SKUPINA 4: Kako oglaševanje energijskih pijač vpliva na odločitve dijakov, da pijejo energijske pijače? 30 V nadaljevanju vsaka skupina pripravi predstavitev s programom PowerPoint, v katero vključi pridobljene informacije. Sledi skupinska razprava. Pri razpravi se spodbuja kritično mišljenje dijakov, hkrati pa se jih spodbuja k diskusiji. Dijaki ocenjujejo, kako znanstveno podprte so zbrane informacije. 3. Motivacija za spremembo? Na osnovi izvedenih dejavnosti o energijskih pijačah vsaka skupina oblikuje motivacijsko sporočilo, s katerim ozavešča vrstnike o nevarnostih pitja energijskih pijač in jim ponudi bolj zdrave izbire. Dijaki lahko oblikujejo npr. videoposnetek, plakat, napišejo pesem. Pri izdelavi videoposnetka ali plakata si lahko pomagajo s programom Canva (https://www.canva.com/sl_si/). Oblikovano gradivo se lahko objavi npr. v učilnici, na oglasni deski, na spletnem mediju. 4. Zaključek Dejavnost se lahko zaključi z diskusijo o pomenu zdravega življenjskega sloga in odločitev glede pitja energijskih pijač. Učitelj spodbudi dijake, naj razmislijo o možnostih za svoje nadaljnje izobraževanje o energijskih pijačah in o tem, kako lahko sodelujejo pri ozaveščanju svojih vrstnikov o tej problematiki. 31 Viri: 1. Avena NM in sod. (2008). Evidence for sugar addiction: Behavioral and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake. Neurosci Biobehav Rev. 2008; 32(1): 20–39. 2. Bach S in sod. (2009). Communication and Interpersonal Skills for Nurses. Learning Matters Ltd. 3. Bleakley A in sod. (2022). A content analysis of sports and energy drink advertising. Appetite. 2022; 1; 174: 106010. Prevzeto 15. septembra 2023 iz: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9058213/. 4. Capuzzi D in sod. (2016). The Helping Relationship: From Core Dimensions to Brief and Integrative Possibilities. V D. Capuzzi and M. D. Stauffer (eds.). Counseling and Psychotherapy Theories and Interventions (str. 3–33). Alex-andria, American Counseling Association. 5. Cochran J in sod. (2015). The Heart of Counseling. Counseling Skills Through Therapeutic Relationships. 2nd ed. Routledge. 6. Costa BM in sod. (2014). Young adolescents’ perceptions, patterns, and contexts of energy drink use. A focus group study. Apetite. Volume 80, 1 September 2014, Pages 183-189. doi.org/10.1016/j.appet.2014.05.013. Prevzeto 5. septembra 2023 iz: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0195666314002153. 7. Erford BT. (2015). 40 Techniques Every Counselor Should Know. 2nd ed. Pearson Education, Inc. 8. EFSA NDA Panel (EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies). (2015). Scientific Opinion on the safety of caffeine. EFSA Journal. 2015; 13(5): 4102, 120 pp. 9. Fidler Mis in sod. (2017). Sugar in infants, children and adolescents: A posi-tion paper of the European society for paediatric gastroenterology, hepatolo-gy and nutrition committee on nutrition. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition. 2017 Dec; 65(6): 681-696. 10. Gordon T. (1991). Družinski pogovori. Ljubljana, Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše. 11. Harris JL in sod. (2021). Hooked on junk: Emerging evidence on how food marketing affects adolescents’ diets and long-term health. Current addiction reports. 2021; 8(1): 19–27. 12. Hargie O. (2011). Skilled Interpersonal Communication. Research, Theory and Practice. 5th ed. Routledge. 13. Ivey AE in sod. (2014). Intentional interviewing and counseling. Facilitating Client Development in a Multicultural Society. 8th ed. Brooks/Cole. 14. Jeriček Klanšček H in sod. (2023). Z zdravjem povezana vedenja v šolskem obdobju med mladostniki v Sloveniji, izsledki mednarodne raziskave HBSC, 2022. Ljubljana, NIJZ. Prevzeto 5. oktobra 2023 iz: https://nijz.si/wp-content/ uploads/2023/10/HBSC_e_verzija_obl_2023.pdf. 32 15. Ludwig IA in sod. (2014). Coffee: biochemistry and potential impact on health. Food&Function 2014; 5 (8): 1695–717. 16. Kotler P in Armstrong G (2021). Principles of marketing, 18th ed. New York: Pearson Education. 17. Ludden AB in sod. (2017) Beliefs, behaviours, and contexts of adolescent caffeine use: a focus group study. Substance Use & Misuse, 52:9, 1196-1207, DOI: 10.1080/10826084.2017.1302. Prevzeto 5. septembra 2023 iz: https:// www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10826084.2017.1302957. 18. McCrory C in sod. (2017). Perceptions and knowledge of caffeinated energy drinks: Results of focus groups with Canadian youth. J Nutr Education and Behavior, Volume 49, Issue 4, April 2017, Pages 304-311.e6. doi. org/10.1016/j.jneb.2016.11.013. Prevzeto 5. septembra 2023 iz: https://www. sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1499404616309265. 19. McLellan TM in sod. (2016). A review of caffeine’s effects on cognitive, physical and occupational performance. Neurosci Biobehav Rev. 2016 Dec; 71: 294–312. doi: 10.1016/j.neubiorev.2016.09.001. Epub 2016 Sep 6. PMID: 27612937. 20. Ministrstvo za zdravje. Energijske pijače niso za otroke in mladostnike. (2023). Prevzeto 1. septembra 2023 iz: https://www.gov.si/novice/2023-03-20-energijske-pijace-niso-za-otroke-in-mladostnike/. 21. Miller WR in sod. (2013). Motivational interviewing: Helping people change, 3rd edition. The Guilford Press. 22. Miller WR in sod. (2002). Motivational interviewing: Helping people change, 2nd edition. The Guilford Press. 23. Nacionalni inštitut za javno zdravje. Energijske pijače niso za otroke in mladostnike. (2023). Prevzeto 1. septembra 2023 iz: https://nijz.si/mediji/energijske-pijace-niso-za-otroke-in-mladostnike/. 24. Nelson-Jones R. (1996). Relating skills: a practical guide to effective personal relationships. Cassell. 25. Parsons RD in sod. (2014). Becoming a Skilled Counselor. London: SAGE Pub-lications Ltd. 26. Podlogar N. (2020). Motivacijski intervju. V E. Boštjančič, A. Petrovčič (ed): Kako spodbujati zaposlene : psihološki pristopi od A do Ž (str. 221–38). Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. 27. Solomon DH in sod. (2013). Interpersonal Communication: Putting Theory into Practice. Routledge. 28. Prodanova P. (2019). Energijske pijače med osnovnošolci: uživanje in os-veščenost o neželenih učinkih. Magistrsko delo. Maribor, Univerza v Maribo-ru, Fakulteta za kmetijstvo in biosistemske vede. 29. Rupnik, M. (2019). Odnos osnovnošolcev do uživanja energijskih pijač, diplomsko delo. Prevzeto 1. septembra 2023 iz: http://pefprints.pef.uni-lj. si/5924/1/Rupnik_diplomska_naloga_CD.pdf. 33 30. Slokar de Lorenzi D in sod. (2021) Habits of energy drink consumption among teens in Slovenia - focus group findings. Prevzeto 5. septembra 2023 iz: https://sciendo.com/article/10.2478/sjph-2021-0031. 31. Tomanic M in sod. (2022). Energy Drinks and Sleep among Adolescents. Nutrients. 2022 Sep 15; 14(18): 3813. doi: 10.3390/nu14183813. PMID: 36145187; PMCID: PMC9502542.9. 32. Vec T. (2022). Načela dobre medosebne komunikacije pri visokošolskem delu. V: ZORC-MAVER, Darja (ur.), LESKOŠEK, Vesna (ur.), SMRTNIK VITULIĆ, Helena (ur.). Inovativno učenje in poučevanje za kakovostne kariere diplomantov in odlično visoko šolstvo. Različnost v visokošolskem prostoru. 1. e-izd. Založba Univerze, str. 69–92. 33. Zupanič in sod. (2020). Total and free sugars consumption in a Slovenian population representative sample. Nutrients. 2020 Jun; 12(6): 1729. 34. Zveza potrošnikov Slovenije. Pod drobnogledom: energijske pijače. (2022). Prevzeto 1. septembra 2023 iz: https://www.zps.si/nasveti-in-vodniki/ pod-drobnogledom-energijske-pijace-2022-07-07. 35. Zveza potrošnikov Slovenije. Tržni pregled energijskih pijač: nam res »dajo krila«? (2022). Prevzeto 1. septembra 2023 iz: https://www.zps.si/aktu-alne-vsebine/trzni-pregledi/trzni-pregled-energijskih-pijac-nam-res-dajo-krila-207. 36. WHO. Guideline: Sugars Intake for Adults and Children [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2015 (WHO Guidelines Approved by the Guidelines Review Committee). Prevzeto 1. septembra 2023 iz: http://www.ncbi. nlm.nih.gov/books/NBK285537/. 34 Document Outline Legenda simbolov: Seznam kratic Spremna beseda Kaj sploh so »energijske pijače«? Ali obstaja tvegano pitje »energijskih pijač«? Kako razširjena je njihova uporaba? Kaj je ključna lastnost energijskih pijač? Kako nam lahko energijske pijače škodujejo? Ali z energijskimi pijačami res lahko vzdržujemo budnost? Ali smo z energijskimi pijačami lahko dobri športniki? Kaj mlade pritegne pri energijskih pijačah? Ali energijske pijače vsebujejo le sladkor in kofein? Zakaj so energijske pijače kljub vsemu tako priljubljene ravno med mladimi? Mladostniki kot ciljna skupina oglaševalcev energijskih pijač Kaj otroke in mladostnike spodbuja in kaj zavira glede pitja energijskih pijač? Kako na temo energijskih pijač komunicirati z mladimi? Katera so ključna sporočila o energijskih pijačah pri komuniciranju z mladimi? Motivacijski intervju kot pristop k pogovoru z mladimi Ključni elementi motivacijskega intervjuja Metode Motivacijskega intervjuja Uporabnost MI v šoli Pedagoške dejavnosti o energijskih pijačah Prva dejavnost: Pitje energijskih pijač – tveganje za zdravje otrok in mladostnikov Druga dejavnost: Raziskovanje energijskih pijač Tretja dejavnost: Mladostniki o energijskih pijačah Viri: Legenda simbolov ...................................................................................