:___ I k a i o vsak četrtek Cena inn jo H K n« leto rZa Nom^iio to l< K0 Ameriko m d mire »niertržavp 18 K. ''"■er/io/iie Atovtlk(< se r to««h ai« ————— po HO oirmnev _ Spisi inriopmi se posilimo: Uredništva ..Uomoljubft* l.jablinnn. Kopitnneva nlioft. Naročnina roklainaoiie iii ir,-f-orati pa: Upravništvu „l»omolinbft*. — Ljubljana. Kopitarjeva nlica — S-^v. 48. V Ljubljani, dne 28. novembra i918. Leto XXXI. -a Nauki ran'ke Avstrije — Jugoslaviji. V svetovni vojski sc je pokazalo, da so ,tisuje naš Gregorčič: Pravico v grob so devali. — Pri grobu jaz sem bil, — Pogrebe! so prepevali — A jaz solze sem lil. V takih časih so mora poštena in odkrita beseda skrivati za nemim molkom. V teh časih so se polnile ječe z našimi nedolžnimi ljudmi, vislic« so kot gobo rastle iz tal, nemški meč je pisal s krvjo smrtne obsodbe in nnSa kri •jo gnojila domače in tuje poljane. — To ča«e srno doživeli in nikoli jih no bomo pozabili. A knr srno trpeli, naj nam bo šola za prihodnost. Od nas samih jo odvisno, da se ta strašna šola za jugoslovanski narod ne vrne nikoli več. Zakaj so bili tako strašni, tako žalostni časi mogoči? Zakaj so bili mogoči časi tako poniževalni za tako nadarjen in tako napreden in tako pošten narod, kakor smo mi Slovenci in Jugoslovani? Ali se moramo tudi mi Jugoslovani prištevati med tiste narode, o katerih pravi nemški pesnik Šiler: »Ničesar vreden narod ni. ki za svojo čast z vesoljem ne zastavi vseh moči.« Nikakor no. Nihče nam ne more ničesar očitati, bili smo zvesti, (lasi srno krvaveli; za tujo pravico in za tujo last smo se bojevali, Avstrija nam že zdavnaj ni bila več mati. /.ato so ji morali njeni laslni otroci odreči pokorščino. Od staro Avstrije se učimo, kakšna naša nova država r. •> smo i) i t i. — Naša stara tetka Avstrija jc imela mnogo naj>ak, a niti v vojski se ni hotela poboljšati. Upropnstill i>a sta jo zlasti dve napaki. Njena prva velika napaka je bila, ker ni bil a p r a v i č n a. Hočete dokazov: Pojdite gledat v koroške šole, ki niso bile nič drugega kakor poneinčeval-nicel Pojdite — pa kaj bi vodo v Savo nosil in dalje dokazoval! Država, v knteri vladata dva naroda, šest drugih narodov, ki tvorijo večino v državi, |>u služi in tlako dela, taka država no moro biti pravična. Jugoslavija mora biti in bo pravična vsem narodom ali bolj pravilno rečeno vsem plemenom troedinega jugoslovanskega naroda. V Jugoslaviji ne bo imel Srb nič več pravic kot Hrvat in Slovenec nič m..nj kot Srb. Vsa plemena, vse stranke, vsi stanovi, vsi morajo uživati v Jugoslaviji isto pravičnost. Saj smo bratje in brat bratu no mori pravičnosti skopo. Pravičnost pa ni mogoča lom, kjer ljudstvo nima besede. Zlasli naše ljudstvo ima globok čut za pravičnost. Avstrija ni bila pravična, ker ni hita do m okra-tična. In največje, da naravnost vr.ebo-vpijoče krivice so se godile v Avstriji ravno takrat, ko je bila demokracija v Avstriji popolnoma ubita, v zadnjih štirih lotih, ko je vladal utilitaristični absohttizem, lc| je imel taka dva slabotna vladarja, kakršna sta hilu zadnja dva Habsburžana, po« poluoma v svoji pesti. Ali bi bilo sploh prišlo do vojske, da je imelo ljudstvo pri pogajanjih s Srbijo pred \ojsko kako bose* do? Ali hi bila vojska trajata tako dolgo, če bi bili smeli ljudski zastojimki sklepati o miru in vojni? Ali bi se narodi že ■/ lav« naj ne bili sporazumeli mod seboj in -lile. pili miru, da so imeli svobodno besedo v časopisju, na zborovanju? Iu vendar j« demokracija zmagala, zmagala ministre in generale in kralje in cesarje, zmagala kljub cenzuri in zaporom in \b licam. lte<-nico je mogoče zatirali, za tre t i je ni mogočo. /. a t o m o r a J u g o s 1 a v i ,i a biti demokrati č n a. V ,1 ngoslaviji naj vlada ljudstvo, ne grofje in baroni, ki jih imenuje kak cesar ali kralj, ki ne jiozna ljudskih težav in potreb, ki pozna ljudstvo ie tedaj, kadar jc treba davek j/lačati in na vojsko iti kri prelivat. V Jugoslaviji bodo dajali postave samo poslanci, ki jih bomo sami volili, volili svobodno, kakor bomo liotoli. Postave nam bodo dajali možje našo krvi, našega zaupanja, ki jih poznamo in ki nas poznajo in ki vedo, česa jiotre-bujemo, ki ne bodo n. j>r. upeljavali mlov-skih kart. V Jugoslaviji ne bo tujega urad-ništvo. uradov in pisaren ho samo toliko ko, kolikor jih ho res Ircba; povsod pa bo sedel naš domačin, ki ho vedel, da jo zaradi ljudstva tukaj in njegov služabnik, ne pa njegov gospod. — V demokratični državi se volja vsakega posameznega državljana javlja pri volitvah. V demokratični državi, tudi če je monarhija, jo vlada vedno izraz ljudske volje, za najbolj odločilna mesta, kakor jih zavzemajo poslanci, predsednik republike, določa može svojega zaupanja ljudstvo samo. V demokratični državi vlada ljudstvo, predsednik ljudo-vlado izvršuje le ljudsko voljo in jo mora izvrševati, saj jo od njega odvisen, od njega voljen in njemu odgovorni. Drž ko s1 • kaže i.. sposobnega, ga ljudstvo vrže in pojavi druvepa, sposobnejšega na njegovo mesto. V monarhiji r« pridp sin za očetom i,a prestol (dedna monarhija), naj bo spo-s< ' on ;>li nesposoben, naj ima srce za ljudstvo ali ne. zadostuje, da je kraljev sin, samo rojs.vo zadošča, da postane kraljev s 11 vladar, tako postanejo milijoni odvisni o obračajo začasno na pisarno Zveze Orlov, Ljubljana, Ljudski dom. 5. Občni zbor Zveze Orlov naj se vrši v sredi meseca janunrja 1919, o kateri priliki naj sc vrši vaditeljski in organi-zatorični tečaj. (i. Vaditeljski zbor naj izdela do božiča t. 1. vežbovnik. Slovenski slepi vojaki so se pripeljali dne 22. t. m. iz Gradca v domovino, bilo jih je -'O. Za sedaj so nastanjeni v Ljubljani v belfij. ski vojašnici. Kranjski vojni invalidi, kateri bi potrebovali posredovanja za delo ali službo, se lahko obrnejo osebno a!i njsmpno (potom občine. ali glavarstva) na pisarno podpisanega urada. — Kranjska deželna komisija za pre-' skrbo vračajočih se vojnikov v Ljubljani, Tur« jaški trg 4. Češkoslovaška legija je odšla iz Ljubljan« v domovino. Vojaško blago. Narodni vladi je naznanjenih mnogo ljudi, ki so si prisvojili \ teh dneh vojaško blago in ga skrivajo doma, Narodna vlada izda oklic, v katerem poživlja dotičnike. da prineso blago do 1. decembru na mrsto, ki bo določeno. Po preteku tega rok« se uvede proti naznanjenim, ki no izroče lila-ga prostovoljno, kuzensko postopanje. Društvo »Dr. Janez Ev. Krek« razpošilja okrožnico s prošnjo za prispevke, ki ji! rniii za vzdrževanje Krekove hiše, ki Je postal" narodna last z vsem, kar je ostalo po nicm kot spomin, ki bo v bodočo časten vsakemu Jugoslovanu. Mnogo jih bo. ki niti ne vedo, da društvo deluje. Ko so nabirali darove za spomenik, je stopilo društvo v ozadje, da ni motilo te akcije. Sedaj pa mora skrbeti r.u to, da se ohrani hiša v dobrem stanu, ker jc namenjena v to, da postane zanimiv muzej za naše osvobojenje in osamosvojitev. — Opozarjamo vse činitelje. posebno denarno zavode nn to okrožnico, kateri jo priložena tudi poštna položnica, da se ji odzovejo v obilnem številu in s tem postanejo sograditelji muzeja jugoslovanske samostojnosti. 7aonovi Narodna vlada v Ljubljani jc dovolila, da se lastnikom vrnejo rek viri rani zvonovi, kolikor jih je še v območju n"š<> vlade. Dr. Juro Adlešič naznanja, da je svojo odvetniško pisarno v Ljubljani, Sodna ulica 6, zopet osebno prevzel. Poročil se je dne 18 novembra Lovrenc Miklavčič iz Koprivnika z gospodično Mn'iJft Vidn" raz« delo inod kmetnvnlro kakor je snlošno razšir-ionn vest, ampak ostanejo nerazdeljeni v upravi Narodne vlnde SI' S. ki notrol ujo v olike dohod';o za vlndne nnmone, ki jili bo drugače z davki pokrivati kateri bodo vsled posledic vojno-itnk ogromni. 4 c':o midc do razlastitve velonoseslev seveda proti odkupu, ostanejo gozdi javna last nnrodno di'ž"e SIIS in sr torej ne razdele, oziroma so bo kvečjemu \ slučaju potrebe kmetovalcem odprodnl le kakšen dol teh gozdov. 5. Vsako neveljavno ali neupravičeno izmbljnnie državnih in zaklad-nih gozdov je tako kakor prej po še vodno veljavnih dosleinlh zakonih in nnrrdbah strogo prepovedano. G. Vso poklicano oblasti (glavarstva. županstva, orožniki) se nnjno pozove-jo, doslej veljavno zakone in nnredbo v varstvo imenovnhih gozdov izvrševali, nrestopke zasledovati in proti krivcem prcdp'sano postopanje uvesti. _ Urad za prebrano v Nemški Avstriji jo nknzal \sn( štiri peline vso divjačine po-strclltl. Ako lovski nalomnikl tega ne bodo storili, bo oblust ukazala drugim pokončati M on njihovem lovišču divjačino. Prav bi bilo, • ko bi so tudi v Jugoslaviji izdal tak ukaz. Divjačini jo preveč. To vidimo v tem snegu. Povsod je videti sledove divjačine. Izobrazbi. Pastirski list presvitlega ljubljanskega knezoškofa. Itazne, za nas vse prebridke okolnosii me nekako silijo da Vam izpregovorim nekoliko tolažiInib in poučnih besedi. Danes, ko ta li.-t SiiSem, na praznik sv. evangelista Luka, je e skoraj gotovo, da bodo sovražne stranko sklonilo premirje iu polagoma tudi pošten, pravičen, trajen mir. Božji previdnosti, ki Vlad.i nad narodi in vodi vso svetovne dogodke, bomo iz srca hvaležni, da jo vse vojno Okolnos i zasukala V korisf skorajšnjega miru. Vendar jo pa našemu upravičenemu vesolju pritm-ano precej grenkobe in globoko tuge. Zakaj pa? Prvi vzrok je huda telesna bolezen, ki se jo zadnji čas kar nagloma razširila pri nas in drugod, razširila do malega po vsej Evropi; drugi razlog sta pa dve dušno-telesni bolezni, ki zadnjo čase zopet zastrupljata mnoge kraje naše škofijo, namreč pogosten ples in huda nezmernosf. Dragi moji, ljubezen, odkritosrčna ljube-tcii do Vas me žene, da Vam o vseh treh iz-prego\nrim in Vam uspešnih zdravil podam. Pro»im Vas, sprejmite zdravila, da so rešite Vi 'm \ i-i otroci. 1. Bolezen^ )>i boino hudo bolezen prav razumeli in \ ni' i prav obnašali, poglejmo a) kaj jo \zivi bolezni, b kuj nam more koristiti in c) k. 1 >i naj so v njej obnašamo. a) Vzrok bolezni. (lutovo ima bolozou svoj naravni vzrok, Z. novo, tako imenovano špansko bolezen iščejo /dravniki vzrok in ugiba jo, od kod pri-liaja. Do danes še nii- natančnega no vedo. Z.io pa tudi ne morejo določiti zdravil zoper tii >. Marveč so bolezen širi po mestih in po vaseh Obvarovati so jo ne moremo, le čakamo, kdaj zadene tudi nas. Torej glede naravnih vzrokov zdravniška ii' nosi še nič ne ve povedati. Mi, ki v Boga veinjeino, vemo dobro, da se brez božjo voljo no moro dogoditi nič; brez njo še las z našo glave no moro pasli nn tla. Zato Je prav gotovo, da je Bog tudi to novo bolezen dopustil, ili pa nam jo kar naravnost poslal. Ali bi nogli vedeti, zakaj? Povedal bom tri posebne •;izlogo. Prvič jo hotel Bok z njo osramotiti bilja vo človeško modrost Kako so se ponašali '.dravniki, da so v času grozne vojne omejili m tudi zatrli kužne bolezni, ki so so pokazale na bojnem ozemlju, kakor kolera, vročinska bolezen in druge. Bos, po pravici smo obču. lovali zdravniško spretnost in ho je. veselili, foda zdravniki so večinoma preveč nase za-ipali. Bogu pa dolžne hvalo niso dajali. Tudi nam so je utrjevalo prepričanje, da kaka -plošna bolezen ni več mogoča. Strah pred pravičnim Bogom so je izgubljaj. In glejte, ko še ni ponehalo strmino po--ijanje na bojnih orlu h. glojto, kakor bi trenil, so jo nova bolezen hipoma pokazala, in so prehitro povsod razširja! Koliko mrličev vsak dan. šo več pa ječanja in zdibovanja po hišah pri mnogošlcv ilnih družinah. In osramočeno jo našo preveliko zaupanje lin zdravniško umetnost in spretnost, osramočena jo zdravniška znanost! Dobro čutimo, zavedamo so. da je nad nami višja moč, ki hodi svoje poti, da doseže svojo posebne namene. Eden teh namenov jo. da Bog osmino)j mi človeški napuh, ki za Boga noče nič ver ileti, drugi pa, da nas kaznuje zavoljo naših UTehov. posebno za grešno telesno uživanje. Da jo tako. nam jo Bog kar naravnost povedal. Le poslušajmo njegovo grožnje, lo poslu-Sajmo nauk, ki nam gu podaja sv. pismo. V 5. Mozesovi knjigi govori Gospod tuko- lo: »Ako nočeš poslušati glasu Gospoda, svojega Boga, da bi ohranil in izpolnjeval vse njegove zapovedi in šego, ki ti jih danes zapovedujem, bodo nate prišla vsa proklotstva in to zadela... Poslal ti bo Gospod lakoto in pomanjkanje in nesrečo nad vsa tvoja dela, ki Jih boš opravljal, dokler to 110... pogubi zavoljo tvojih preliudobnih del... Gospod ti bo šo kugo dodaj, dokler to 110 pokonča znad zemlje.,., udaril te bo Gospod z uboštvom, z mrazom, z vročino in s sušico... ter te bo preganjal, dokler ne pogineš.« (5. Moz. 2«, 15-22.) Ker pa naša splošna bolezen zadeva tudi pravične in nedolžne otroke, moramo reči, da tretjič pošilja Bog tako bolezni pravičnim, da preizkusi njihovo čednost, in otrokom, da jih obvaruje trpljenja na zemlji, posebno greha, ter jim pomaga v večno zveličanje. Tudi o tem nas jo Bog naravnost poučil. • Spomnite so na pobožnega Tobija. O njem pripoveduje sv. pismo: »Tobija pa, ki so je bolj Boga bal, kakor kralja, je trupla umorjenih pobiral, jih v svoji hiši skrival in o polnoči pokopaval. Prigodilo so jo pa, da jo nekoga dne od pokopavanja truden 1111 svoj dom prišel in ko so jo k steni ulegel, mu jo v spanju iz Instavičjcga gnezda gorko blato padlo v oči in jo oslepel. To izkušnjo pa jo pustil Gospod zato nn njega priti, da bi so dajal naslednikom zgled njegove potrpežljivosti kakor svetega Joba. Zakaj, ker se jo od svojo mladosti vselej Boga bal in je njegove zapovedi izpolnjeval, so ni zoper Boga pritožil, rta Je nadloga slepote prišla nanj temveč jo nepremakljiv ostal v božjem strahu in je Boga hvalil vso dni svojega življenja.« (tnl>. 2, 9—1 i.) Tako sveto pismo. Sedaj točno vemo, zakaj nam Bog pošilja bolezni: da poniža brezbožni napuh, dn kaznuje človeško grešno uživanje ali da preizkusi čednost pravičnih. Poučeni bomo mogli bolezni tako sprejemati 111 prenašati, da bomo iz njih zajemali ono koristi, lyitore Gospod za nas namerava, b) Korist h o 1 o z 11 i, Nič. no smemo dvomiti, da nam Bog bolezni pošilja ali dopušča, kor nameniva za na9 posebnih dušnih koristi. Kaj ne, pozdravljali bomo bolezen in jo potrpežljivo prenašali, ako bomo spoznali neprecenljivo koristi, ki nam iz njo prihajajo. Omenil bom trojno korist. Prvič nas bolezen nauči prave krščanske modrosti, V bolezni so naučimo ceniti zdravje, katero smo poprej nespametno kvarili in večkrat nepotrebno v nevarnost stavljali. Učimo so prav ceniti premoženje, po katerem smo morebiti preveč pohlepni bili, Je nanj mislili, le zanj so prizadevali, krščansko življenje, posebno krščansko ljubezen pa zanemarjali. O kako bi radi dali svojo premoženje in ga tudi radi dajemo zdravnikom in za zdravilo, lo da bi izgubljeno zdravje zopet nazaj dobili. Kako sklepamo, da bomo ozdravljeni skrbeli bolj za dušo, za. večnost! V bolezni so naučimo bolj ceniti zaničevane posle, ki nam tako skrbno strežejo, dobro starše, ki so noč in dan ob naši postelji, duhovniku, ki nam jo tolažnik in pomočnik. Drugič spoznamo v bolezni nospuniet. greha. Huda bolezen te spomni na smrt, na sodbo, na večnost. Kaj pa, če bo treba umreti in stopiti pred pravičnega sodnika? Prod sodnika, ki jo sam Gospod Jezus. Za to jo prišel v jaslice, je umrl na križu in je ostal v svoji Oikvi, ki naj to uči pol življenja, ji' ostal v f.aberhiililju, da lo knmča na potu v večnost. Ti pa? O grozota! Žalil si ga. ker si grešil, mnogokrat smrtim grešil, grešil z jezo in sovraštvom, s proklinjovanjom bližnjega, žene, otrok, celo z bogokletjom, ki si grešil s komičnostjo. z nezmernim pohlepom po bogastvu, s trdosti nostjo do bližnjega, z nozmernostjo, z vsakovrstno nečistostjo! In sedaj boš moral prod sodnika! pred sodniku, ki te bo po pravici kaznoval za vekomaj, ako so hitro z njim ne spraviš. V hudi bolezni vse to spoznaš in zakliči j s ps.dmistom: »Kako dobro je, kor si me ponižal in potlačil, da se učim tvojih pravičnosti«, in sedaj, dobro poučen, rečem: »Boljša mi jo postava, ki mi je prišla iz tvojih ust kakor tisoči zlata in srebra.« (Ps. 118, 71. 72.) Pritrdil boš. da so resnično besedo Strahove, ki pravi: »lluda bolezen dušo strezni.« (Sir ai.fc In v tej dušni stiski ik>š tretjič storil, k« je storil kralj Ezckija, ko mu je v imenu Gospodovem prerok lzaija prišel povedat: »Oskrbi svojo hišo, ker ti boš umrl in ne vei živel.« Ko je Ezckija to napoved slišal, »jo obrnil svoj obraz v steno, molil h Gospodu ia si/, no jokal.« (Iz. 38, 1—3.) Tudi tebe bo pokoča vest gnala, da jokaš zaradi grehov, s« jiit pu. kosaš, pokličeš duhovnika, naj te spravi 1 Bogom. Spravljen z Bogom se pomiriš, molig in trdno skleneš, da ozdravljen ne boš grešil več, ampak misleč na smrt in večnost premagoval strasti in božje zapovedi natanko izpol-njoval. Koliku korist bolezni za tvojo čusnost in večnost! Da pa to neprecenljivo korist pomno-žiš. moraš še vedeti, kako se v bolezni obnašaj. c) Obnašanje v bolezni. Da t i bo bolezen res koristila, poslušaj Tri nauke, ki ti povedo, kako so v bolezni obnašaj. Prvič, stori, kar sem ti že omenil, namreč, hitro so spravi z Bogom po zakramentih sv. pokore in sv. Hešnjega Telesa. Sprava 7. Bogom bo koristila zdravju. Ako ti jo Bog poslal bolezen zaradi greha, upaj, da ti jo b« odvzel, ako si odstranil greli, ki je bii vzrok bolezni. Pa tudi tvojo molitev bo Bog hitreje in bolj gotovo uslišal, oko si po sv. zakramentih postul njegov prijatelj, njegov otrok. Sprava z Bogom ti bo prinesla mnogo tolažbo. ki jo v bolečinah potrebuješ. Potlačen ne boš obupava), ampak spravljen z Bogom boš brez strahu oči in srce k Bogu Dovzdigovnt in zaupljivo klical, nuj se te usmili; da, 1» pomočjo dobrega Očeta ti bo odleglo, pogum ti bo rastol in iaglje boš trpel. Sprava z Bogom te bo močno pomirila, da pred večnostjo ne boš trepeta). Kaj ne, kdo ve, čo ni ta bolezen zadnja, ki ti bo končala tvojo življenje? No odbijaj misli na „mit, lahko to zadene posebno v naših časih, ko so nam telesne moči zelo opešalo, pa bolezni ne moremo tako lahko zmagati, marveč boluz, n bolj lahko in bolj hitro premaga nas. Toda spravljeni z Bogom moremo kar mirno čakati na smrt, ki nas bo preselita ne v vočne muko. ampak v večno veselje. Drugič so prizadevaj, da te ne premaga nepotrpežljivost. To jo huda strast, ki lil bolezen le povečala, pa hi tudi duši uničila vsako zaslužonje za večnost. Da ostaneš potrpežljiv, zdiliuj z Jobom: »Boka Gospodova me jo zadela.« (Job 10, 21.) Nikakor ne premišljuj, kaj ti je bolezen povzročilo; samo vznemirjal bi so. Brez volje božje nisi obolel, zato se mu vdaj in sprejmi bolezen, kakor iz rok dobrega očeta. Zraven pomisli, da greh zasluži kazen. Ako ti jo greli Žo odpuščen, kazon vednrle ostane: za. lilo daruj Bogu svoje bolečino. Kaj pa. ko bi te zadela večna kazen, ki si jo zaslužil! Zlito xdi-huj: »Tukaj peci, tukaj reži, tukaj ž.gi, le tam prlzunosi!« (Avgušt.) Da, 1111 večnost pomisli, za katero ti moro potrpežljivost mnogo p<>-rimgnti. Z Jobom so tolaži, rekoč: »Vem, da moj odrešenik živi in poslednji dan bom vstal iz zemljo in zopet boni obdan s svojo kožo in v svo'em mesu bom gledal svojega Boga; Jaz sam ga I10111 glodal,.., to upanje jo shranjeno v mojem srcu.., (Job lil, 25. 20.) še bolj bodi pa potolužon, ako v duhu pogledaš na trpečega Zvcličarja," ali pa kri? v roko vzamoš in premišljuješ, kako trašno bolečino je trpel Jezus, ki je bil nedolžntr. ljubljenec božji, sam živi Bog! In sicer trpel zn. »e, zu tvojo dušo, za tvojo srečno vconost. Poslušaj njegov klic: »Zatajuj samega sebe. vzemi križ in hodi za menoj!« (Luk. 'J, Spomni'so besedi sv. Pavla: »Menim, da so t.ip-Ijonje sodunjoga rasi no da primerjati prihodnji časti, ki bo nad nami razortetu... ako z Jezusom trpimo, hotno tudi z njim V"' veličini!.« (Rim. 8, 17. 18.) In tretjič so vdaj popolnoma v voljo božjo. Prav iz srca moli večkrat tretjo prošnjo v Očenašu: /:Zgodi so tvoja volja, kakor v nebesih, tako na /.omlji!« (Mat. (i, 10.) Nič no premišljuj, kakšori bo konec tvojo bolezni; ainjmk zdiliuj z Gospodom: »MoJ Oče. ako je mogoče, naj gre od meno ta kolih, pa vendar ne, kakor hočem jaz, amnok kakor hočeš Ti I« (Mat. 2». 3i>.) S takimi zdihljpji se boš pomiril v duši m boš kar lahko uredil vse svoje zemeljsko nadeve. Zraven pa še pomisli, tla enkrat moraš umreti, tla Bog najbolje ve, kdaj ju za te in ta tvoje najbolj prav, da umrjcš in da so »hlajeni, ki v Gospodu znspe, dn so odpočijojo od svojega truda in vsa dobru dola pojdejo za njimi v večnost«. Kaj no, kako lepo iu tolužilno nauko nam podaja sveta krščonska voni za pretežki in Src važni čas, ko nas tare bolezen in so prilizujemo snnti. To pomislite tudi domači bolnikovi: starši, otroci, sorodniki. Kos, čij ljubljeni bolnik umrje, čo umirajo oče ali mati, te umrje sin ali hči, jo naravno in krščansko, da Vas srce zaboli, du so vlijejo bridko solzo po Vaših licih, da so Vam izvija žalostno zdi-bovanje iz src. Toda, žalost naj ne bo obupna, brezmernal Sn.j je vendar Vaš ljubljenec prenehal trpeti, saj so je presolil iz to dolino solza in krvi v boljšo domovino, v večno veselje in neskočno blaženstvo; Vi pa pojdoto kmalu z,a njim in boste tam vekomaj združeni z njim ostali. Te večno in gotovo resnico premišljujte! pa bo Vaša. žalost mirna, blažilnn, upravičena. Nikar ne bodite, kakor so ljudje, ki nimajo vero. Za njih ni prav nobeno tolažbe, 110 v bolezni, no v smrti, marveč edino le žalost, tugti 111 obup. Sami so krivi svoje nesreče; znknj so pa vero zapravili. 2. Plesi. Z Vami trpim, ker sc nova bolezen tako razširja, muči cele družino in jo premnoge položila v grob. Z Vami trpini. Toda neka druga zadeva me pa še neizrečeno bolj žalosti in mora žalostiti vsakega poštenega kristjanu, iln, vsakega količkaj poštenega človeka, čo bi tudi kristjan 110 bil. Mislim ples, ki jo vselej jtreli, omadežuje dušo in oskrunja telo. Oh ples! Zadnja lota smo ples skoraj povsod zatrli. Marijine družbe so nam pomagalo. Toda odkar vojska divja, sc je posebno zadnji dve leti ples zopet močno razširil po župnijah, skoraj po vseh krajih prelepo našo škofije. Take pritožbe čujem od mnogih strani. Ker že radi vojsko veliko trpite, ker Vas neusmiljeno muči nova bolezen, ki jo jo pravični Bog poslal ali vsuj dopustil, 110 bi Vas rad Se jaz žalil in žalosti!. Toda 110 smem molčati, ker je ples skrajno poguben za časnost in večnosl. Dragi krščanski starši, preljubi mladeniči, sramežljiva dekleta, posebno vo i/. Marijine družbe, čujto, kaj jo. ples sam na sebi, kaj pravi o njeni sveta, vern, kaj pošteni možje, kaj pogani in kaj naši mladeniči vojaki, a) Ples s a 111 n a. sobi. Poprušajmo se, kaj ima ples tak" mikavnega in vabljivega in privlačnega, da mladeniči in dekletu, po mestih in po deželi, za njim kar norite? Da, kar norite: 110 ubogate staršev, ne poslušate duhovnih pastirjev, ne bo-jite se Hognl Ali Vas privlači lopo, okretno, pravilno poskakovanje pri plesu? Ali Vas mika. vesolje, zabava, smeh? Ali Vas vabi godba, ki ugodno udarja 11» ušesa in razigrava srce? Ko hi bile pri plesu samo to okolnosti: okretno poskakovanje, veselje, godba, kdo bi Vam |)les hranil? Tudi od najbolj resne cerkvene strani bi Vam ga privoščili, tudi samemu Bogu hi tak ples 110 bil nič zoprnega. Toda povejte mi, oli jo v teh okolnostih taka skoraj nepremagljiva moč plesa? Ali ni marveč ta. čarobna sila v tem. da se na plesu snidete mladeniči 111 dekleta, ki se med seboj pomešate in poilasto roke, so objaniofo in. so tako sučolo ))o plesnem prostoru? Kajne, to. okolnost je tista čarobna, zamamljiva moč? Pa zakaj? Oh, zakaj? Povejte mi, ali se Vam pri tem plesu 110 zbudi grešna poželjivost., no zbudi prenevarno počutilo liaslajovanje? In ravno'v tem užitku vžgane strasti jo •ista neizrečna moč plesa, ki mami Vas der k lota in mladeniče, pa mami tudi žene m može, vso po deželi in po mestih. I11 ta užitek je vzrok, dn ne marate za opominjovanjo st.nr-Sov, da no marate /.a prošnjo in prepovedi iluhovnih pastirjev, da so marsikatera deklica odreče rajši Mariji, Devici prečisti, kakor pa Plesu, pregnusni veselici. To je ples sam po sebi. Sedaj pa poslušajte o plesu razno sodbe od veljavnih strani. ■ l»)i S v o t a v c r a i 11 p l,c s.. Če pogledamo v sveto pismo, bi sc nam na prvi pogled skoraj dozdevalo, da sveto pismo ples hvali, ga celo biSgoslužnim dejan jam prišteva. Krt so Izraelci prišli O11ŠI ran Rdečega morja m so videli, da so egipčansko vojske potonilo, »jo. Marija, prejiokinja, sestra A10-nova, vzela boben v svojo roko in vso žensko so šle za njo z bobni in so plesale, rekoč: pojmo Gospodu, zakaj slavno so je poveličal« <2. Moz. 15, 20. 21.) In ko" jo' David premagal uoPnto, »so prišlo žono iz vseh mest prepevajo 111 plesaje kralju Savlu nasproti z bobni veselja in s cimbalami in so plesaje prepevalo rekoč: Savel jih jo pobil tisoč; David pa- deset tisbč.« (1; Kral j. 18, t!. 7.) Du, krt jč David z ljudstvom peljal skrinjo zavezo v Jeruzalem, so je veselil »in jo plesal z vso močjo pred Gospodom«. (2. Kralj. 6. li.) Ko jo upo-St61 1'eter čudežno ozdravil hromega, jo ta hromi poskočil... jo šol z njima v tompel bodoč, poskakujoč in hvaleč Boga«. (Dej. npost. Kaj ne, dobro sc Vam zdi, da sveto pismo ples hvali 111 celo ples v čast božjo! Toda, poglejmo, kakšen je bil ta ples? Ali ob Rdečem morju in po zmagi Davidovi niso ženske plesalo samo, celo \sakn z bobenčkom v roki? I11 David, ali ni 1111 plesaje poskakoval sam okoli skrinje zaveze in ravno tako ozdravljeni hromi berač? Da, na tako umerjen, pravilen ples nas nagiba vsako vesolje; saj vesel človek kar po naravi rad poskakuje. Da, tak poseben izraz veselja jo drag Bogu in vsakemu poštenemu človeku. Toda, ali so lako uravnani plesi pri nas? Plesov, kakor so pri naš, sveto pismo niti ne omenja, še manj pa hvali. lina pa sveto pismo v Sirahovih bukvah to-lo ostro besedo: ms ple-savko so ne pečaj, tudi jo ne poslušaj, da kjo ne pogineš po njeni zvijači; 110 oziraj se po poželjivi ženski, da kjo ae'padeš V hjene zadrgo.« (Sir. 9, 3. 4.) Pač pa o plesih, kakor so pri nas, go-vorc več cerkveni učitelji in cerkveni zbori. Poslušajte nekatere. Sv. liireni vpraša: »Kdo je naučil ljudi takih reči?-Sv, Peter gotovo ito, pač pa peklenski zmaj... Kjer so eitre in jil.v^i (»m je slopola za može, poguba za ženske, tuga za angele, posebno vesolje za hudiče:« Še bolj odločno piše sv. Bazllij: »Plo-savci poženejo strah božji iz Svojih src... jarma Kristusovega so otresejo... drzno pogledujejo, si' nezmerno krohotajo iii med plesom se obnašajo kakor da, bi bili znoreli in /besneli. Tako rnzvnamojo nečisti ogenj mladino in store, da je plesišče jama morilcev. Kaj pa sveli cerkveni zbori? Vsi so odločno zoper ples. Carigrojski prepoveduje javilo plese in jim grozi z izobčenjem; laodi.ojski jih ostro prepoveduje tudi pri žonitbob, drugi obsojajo ples kot nekaj, kar jo sramotno, tiiijvivnost neumno. zanka hudičeva. Sedaj hote po. še bolj globoko razumeli, zakaj naše škofijsko postave plese obsojajo in prepovedujejo; še cerkvena slovesnost so 110 dovoli pri podružnicah, ako veljavni možje ne obljubijo skrbeti, da plesa 110 bo. Oh. kolikokrat sem Vas nujno prosil, da ne prirejale plesov, tudi na žeiiitbah 110! Ako pomislite, kar sem Vam napisal, ali ne liotc pritrdili, da so bile mojo prošnje vsestransko opravičeno in upravičene. Prosim, uslišite me sedaj! c) O d 1 i č. n i m o ž j e o p 1 o s u. Poslušajte še. kako obsojajo vsak ples razni cerkveni in svetni možje. ,, Sloveči kardinal Beliirmin jc očitno dokazoval kako moč in kak vpliv na plosavco ima sam vrag in jo dodal: »nič ni tako škodljivo kot ples. Ako moreš vreči slamo v ogenj, ogost(ikrat nezmerno pije. si kvari telesno zdravje. Pokvari si Brce, ledvice, jetra, pljuča živce, kri, kakor dokazujejo zdravniki in čutijo pijanri sami. Kdor nezmerno ulje, kvari mirno družinsko življenje. V hiši pijanca je prepir, krog, zmerjanje, so kletve in solze. O nesrečni otroci. ki odrastejo v laki družini! Kdor nezmerno pije, mnogo greši. Že ne-r.mcrnost sama je gnusen greti; za pijačo se zapravlja družinski denar in so družina peha v siromaštvo; pijanec razgruja, kriči, preklinja preklinja ljudi in celo Boga, pijanec pre-teoa in pobija, pijanec govori nesramno in z« rede v najbolj nesramne in škodljive grehe. in sramota! Pijanec pada po tleh, težko govori, nima več razuma! Pod živino sc poniža' Mož, mladenič, jo li tako stanje zate kaka čast? Ti veš da iz pijnnMvn sledi dušna, telesna in družinska nesreča. Ti veš. da v pijanstvu nimaš hol enega veselja, ampak le tone in bolečine! In vendar od strasti no od-nehavašl Ali je to pametno? In tvoj konec? Nesrečen in sramoten! Prav lahko večno pogubljen |e na kraju, kjer jo jok in škripanje 7. zobmi. V božjem imenu Vas prosim, ne pijte, vsaj nezmerno ne pijte Matere, ne dajajte otrokom ali celo dojenčkom vina ali žganja: kvarite rnu kri in zdravje! Matere no pijte, posebno ob času, ko Vas je Bog blagoslovil in je nov človek na polu v svet: alkohol pokvari Vašo kri, znlo ima otrok e 'ibo hrano, pa bo ali kmalu umrl ali ostal .siapoten vso živo dni Mladeniči navadno ne piji.-l Dokler rastoto, imate še prenežno živčevje, po so ne moro zadostno upreti alkoholu, da mu ne bi škodoval Dekleta ne oo gostilnah in kleteh! Varujte svojo dušno in telesno moč. ožje, ne nljte rilč, kar bi bilo najbolje; ako pa pijete, pijte zmerno ne preveč; ne bodite vlpienl. Zmernost je pa lepa krščanska čednost in tudi otrokom len zgled. Med slovenskim rodom naj ne bo pijanca! Sklep. Dragi moji verniki! Nisem mogel čakati do prihodnjega leta, da bi Vam, kakor jo stara navada, koj v početku poslal pastirski list. Ker sem videl, da slo v velikih nadlogah, sem pohitel, dn Vos v bolezni potolažim, zoper grešno plese očetovsko posvarim in po-pivanje prlstudlm. Kako nepričakovane Izpremembe so se pri nas dogodile in so l>odo šot Jaz prosim Boga za Vas vse. pa tudi erso prosim noj me liog razsvetli, da spoznam potrebo časa in potrebe Vašo, ter odločno ukrenem vse to, kar bo v nošo časno in večno korist. Prosim tudi Vas: molite, molite veliko! Izpolnjujte vso svoje krščanske dolžnosti, ne žalite Boga, marveč si vso družino izvolite in postavilo slovesno Gospoda Jezusa za svojega najvišjega kralja. Tako naj se zgodi. Illagoslov vsegamogočnega Doga. Očeta in Sina in Sv. Duha naj pride nad Vas in ostane vedno z Vami. V Ljubljani, 18. oktobra 1918. •}• Anton Tonaventura, škof. Zdravstvo. Kajenje. V vojski smo pravzaprav šele spoznali, kaj se pravi biti tobakar. Ko je začelo primanjkovati tudi tobaka, ko so začeli strašiti celo s tobačnimi kartami, tedaj so začeli iti tobakarji v ovinke, kot bi šlo za njihovo življenje. fo so zdihovali in prosili, čakali in se drenjali pri trafikah, >šenkovali« in se prilizovali, vse to radi — ljubega tobaka. Nekadilci pa so se pumiiovaje čudili: »Kajenje je pa res huda stiast, več jim je za par cigaret, kot pa za jedi OdkoJ pa to?« iobak, ki ga kade tobakarji, napravljajo iz listov gotovih rastlin, ki jim tudi pravimo tobak. Učeni možje jo zovejo latinsko nico-tiana tabacum. V Jugoslaviji uspeva ta rastlina posebno v Ercegbosni. Treba jo je 6ejati in obdelavali ravnotako kakor žito ali trto. Pri nas je pridelovanje te rastline pod strogim državnim nadzorstvom zato, ker je pri nas tobak monopol. To se pravi: Kupovati in predelavati ae surov tobak edino država. Istotako sme edino ona prodajati tobačne izdelke, ki jih izdeluje v lastnih tobačnih tovarnah, kakor n. ar. pri nas v Ljubljani. Listi, ki jih potrgajo na njivi, te niso zanič za kajenje, temveč jih je treba prej teme- Sito predelati, preden imajo oni fini okus in uh, ki tako vleče tobakarje. Najp:ej se morajo listi^ Dreležati. V ta namen nalože list na list in jih povežejo v svežnje. I'a listi tedaj ne počivajo, temveč se gode v njih važne reči. Kakor mora mošl prevreti, da nastane iz njega leoo duhteče vino, tako se vrši tudi v tobakovih listih neko posebno vrenje, pri čemer nastanejo v tobaku one lepo ter pestro duhteče in okusne tvarine, ki nam delajo tako priieten n. pr. smodkin dim. Brez vretja bi bil tobak brez pravega duha in okusa. In kakor so vina ravno vsled okusa in duha po raznih krajih različna, kakršna je pač zemlja in lega, tako ima tudi tobak na vsakem kraju drug okus in duh, na enem kraju boljšega, na drugem slabšega, kakor je pač zemlja. Vsak ve, da se odrski tobak ne more merili z egpitovskim ali da ie bosanski tobak čislo drugačen, kot pa ame: ikanski s Kube, s Havaje itd. Zemlja ima po raznih krajih razne snovi in tako dobi vase tudi tobak po raznih krajih razne snovi, kar se tudi po vretju pozna na bolišr>m ali slabšem okusu ter duhu. Najvažnejši del v tobakovih listih je pa nikotin. To ie silno hud struo. Pet kapljic čisteča nikotina zadostuje, da človeka na mestu umori. In tega nikotina ie v (obakovih listih toliko, dn so naravnost strupeni, kakor strupene rastline. Radi tega ie tudi kajenje takih listov lahko sm tonosno. Da se tej nevarnosti izognemo, je treba iz listov spraviti alt izvleči vsaj del nikotina. Temu delu pravijo ljudje »pacanie« (beizen). Nikotin, ki ga dobimo pri »pacanu«, sc nahaja v ostro dušeči tekočini, v tobačnem izvlečku ali ekstraktu. Rabijo ga, da v njem namakajo tobakove liste, ki imajo premalo mkotina in drugih tobakovih tvarin. Je pa tudi dobro zdravilo zoper uii. Prt tem je paziti, da kai tekočine ne pride v kri, kar bi žival zastrupilo. Šele ro vieiju in »pacanju« so tobakovi ljsti godni za kajenje. Zavijajo jih v cigare, druge zrežejo v prav drobne nitke za cigarete, slabši tobak pa režejo in spravljajo v „pa-■kclce«, da jih kupujejo tobakarji za svoje pip« ali »tajfe«. Tudi ga stiskajo v klobase za či-karje. Tobakove sladkosti uživaio tobakarji na tri načine, ali ga kade, ali ga čikajo, aii ga pa nosljajo. Pri kajenju tobak zgoreva v pepel in dim, v pipah se zbirajo na dnu tudi razne snovi z imenom »žlindra«, ter amonijak iti. Med tlenjem postajajo prosti tudi nikotin ia druge dišeče (aromatične) snovi, ki z dimom vred prihajajo v kadilca. Pri čikanju se tobak silno razmoči, v slini se razstopi tudi nikolia in druge snovi, ki potem v ustih vplivajo na človeka. Pri nosljanju že suh tobak tako draži nos, da moramo kihati. Kaj pa delajo nikotin in njegovi spremljevalci v človeškem telesu? Nikotin je, kakor smo že omenili, hud sirup. V nekoliko veiji množini povzroči bljuvanje in drisko, zlasti pa zmede živčevje, Punčica v očesu se zoži, zastrupljenec se silno poti, udi sc juu tresejo, često krčijo. Začno ga naoadati slabosti, nazadnje nezavest, morda celo smrt. Seveda v onih množinah, ki pridejo pri kajenju v telo, nikotin ne škoduje tako hudo, a nekoliko pa vedno, kar vidimo posebno pn tistih, ki fele začno kaditi. Sčasoma se telo privadi nikotina. Živčevje namreč uredi sčasoma svoje delovanje tako, da uspešno pobiia škodljive učinke nikotina. In če potem kajenje naenkrat opustimo, živčevje nečesa kar pogreša, zato nehote s:,irno za tobakom. (Dalje.) junakinja iz Štajra. Potni Prevala * * " (Dalia.) Albert je bojeval težek boj. Zli duh mu je šepetal, da ga sovraži prcdsloinik, da ga pošilja na pot samo zalo, da pogine v vihariu, mesto da hi katoliško piidigai v luleranskem Šlajru... Silno ga je mučil ta glas, med tem je pa zunaj grozno tulil vihar in je strašno pokal led na zamrznjeni Aniži. Zatekel se ie k molitvi, iskreno je molil k sveti mučenici Neži. Postajalo mu je lažje: kakor hladni balzam se mu je vlival nov pogum v dušo. Sveča ie plapolala sem in tja. Zdelo se ie, kakor da se v njenem svitu bliža sveta Devica, da bi blagoslovila čistega brata z» srečno pol. Kar se obrne plamen na levo. Nekdo se bliža z lahkim korakom. Albert se skoraj prestrašen ozie... V plavkastem jutranjem polumraku stoji pred njim dekliška postava. »Ne pridete danes nič v spovcdnico, pre-častiti?« spoštljivo vprašuje pobožen glas. Menih vstane, Štefana sloji pred njim, * siv plašč zavita. Izpod rute se ji na zlatoko-stanjevih laseh svetijo snežene zvezdice liki biseri. »Štefana, danes prihajaš ob takem vremenu?« vprašuje duhovnik. »Danes ne gre"1 v izpovednico v cerkev. Pa tu v zakristiji je tudi izpovednica; si-li pripravljena? — Pa se mi zelo mudi.c Štefana poklekne in se ie izpovedala vsega, kar je od zadnje spovedi zastrlo ogledalo njene čiste duše. Ko ji je Albert dal sveto odvezo ter ji podelil svoj mašniški blagoslov, je ljubko vstala, stopila predenj in je rekla: »Kako lepa je bila pridiga zadnjo nedeljo!« »Tako?« odklanja Albert. »Na lepe pridige ne dam nič. Tisoč funtov hvale te ene duše ne reši iz vic. Štajerci si morajo moje besede k srcu vzeti, sicer je škoda ** vsako besedo.« »Saj si jemljemo k srcu, gospod. Mnog« so se solzili.« »Pridiga mora prinesti sad pokore in čednosti. Za solze ne dam nič.< »Zakaj ne, če so prave... Pa vaše pridige rode ze tudi vse druge sadove ... O kako epo ste povedali, kako naj branimo zadnji labernakel).. . Mislim, da bodo vsi tako sto-nli, če do tega pride, česar nas pa Bog obvaruj! omem li nekaj povedali? Deklica je zardela. »Le govori!« »Meni ne gre v glavo, zakaj mi katoličani trpimo, da nam jemlje hudobni človek eno cerkev za drugo, če pravi, da se podira kapela sv. Marjete, naj jo popravi in naj jo nam vrne. »Če ni denarja, ga je treba nabirati,.. Jaz sem že začela, jc počasi rekla, povesila svoje čudovito lepe oči in je segla v žep, iz katerega je prinesla srebrnjak. »Tega mi je dal Švadkorar.. Tudi drugi so mi obljubili Vse > kar dobim, prečastiti. prinesem vam za kape-lico sv. Marjete. Je-li prav tako?« i Molče je vzel menih srebrnjak iz njen" nežne roku .. , Sama nima več: njeno doto ie odnesel on sam in pa prior Karel. Sedaj zbir.i revno dete za revnega Jezusa, ki so ga Šta- j (erci zapustili, zbira po krajcarjih. Oko rac ie potemnilo, ganila ga je živa vera in goreča ljubezen te dobre deklice. Ne bo li v nebesih več veselja nad njenim ljuhez-nivim darom, kaker nad njegovimi visoko do-pečimi pridigami o presv Zakramentu, čeprav je vanje izlil vso svojo srčno kri? Z eno roko je izpustil srebrnjak v habit, drugo pa ji je dal, da jo je ponižno poljubila. »Prav je, da misliš na našega revnega Odrešenika in mu prinašaš darove, - je rekel z nekako čudno zamolklim glasom. Komu naj za časa svojega prognanstva izroči to sveto dušo tega otroka? — Starega patra Ertelna je zelo čislal rajni oče. njemu jo izroči. Vse dai patru Ertelnu. Tudi v vseh drugih zadevah se obračaj nanj, kajti jaz danes odpotujem v Admont.« »Že!« se je na tiho začudila in je neverno vprašala: »Za božjo voljo, kako pa? Na pot ftreste? Imate li voz, prečastiti gospod? Pot je dolga več milj in vreme je tako grdo. Snega je zunaj do komolcev. < Nič ne de, jahal bom, je odvrnil. »Moram na pot, povelje je, ne pomaga nič.'« iVeli predstojnik?« tiho vprašuje deklica. Iznad Aniže jc sedaj skoz sneženi metež priplavalo solnce kakor veliko, svitlordeče kolo in je sedaj kakor krvav soj stalo nad fitefanino glavo. Nehote misli Albert zopet na »v. Nežo. »Je-li vam je znana pot?« je vprašala. »Imam zemljevid. Bo že šlo.« »Je-li res taka sila?« »Da, dete moje.« »Moj oče so večkrat jahali pozimi,« je pomislila in jc z velikimi, jasnimi očmi sočutno zrla na meniha, ki se iz zgolj pokor-Ičine podaja na lako nevarno pot. Precej izbere iz svojih otroških spominov vse, kar bi mu utegnilo prav priH »Prečastiti, zelo morata paziti na milj-oike ob cesti. Moj rajni oče so večkrat pravili: Če človek izgubi pot v snegu, naj gleda, liako lete krokani. V hudih zimah lete krokarji k selom. Treba je gledati, kako beže »ajci. Če zajec zazre človeka, beži v goščo. Zato je treba slediti krokarjem, ne na zajcem. V Lostvi prenočite, gospodi Tam je dostilm-i, tudi moj oče so večkrat prenočili tam. Tudi v Belem potoku sc lahko okrepčate n prenočite. Za Belim potokom pride Bukovje, potem, potem pride Admont, moj ljubi rojstni kraj«- — smehljaj ji ptisije iz oči — oj, moj ljubi rojstni kraj. Tam se križa mno-,'o potov. Če se človek ne spozna, mora zelo azili. Kadar je poldne, zatrobi rog na |uz-lem samostanskem stolpu tako, da se sliši cč ur daleč: tulu, tulu. — Od koder prihaja mbenje, tam je samostan. Če boste ponoči ir šli tje, pa pazite, kje se rdeči nebol Ka|ti lemnih nočeh gori na s imostanskih zidovih molnata ponev, da najdejo potniki iz tcm: lih gozdov pot do samostana. Marsikdo bi MI že zgreSil pot brez te luči. < Menih je prikimal in je rekel: »Hvala ti, /azil bom na ta znamenja.« Nikdo, mkdo mu i e pove, kako naj blodi skozi zimske viharje. Samo da se ga iznebe, mora na ool. Mar um je, h doseže cili ali ne. Sladko, pa vendar žalostno mu je bilo pri srcu pri teh Štefani-nih nasvetih. Spomnil se je na oni srečni čas, zdelo se mu je, da je od tistihmal že minula cela večnost, čeprav ima šele trideset let — ko mu ie kazala mati pot h župniku in botru, ga večkrat vzela v naročje in ga nosila čez nnh in plan. Ze davno je mrtva mati in on sani je mož božji, ki se je odpovedal posvetni ljubezni in nečimernim skrbein. Vendar zazveni spričo nežne skrbnosti te deklice neka struna v njegovi duš-', kakor bi mu materina roka gladila sre »Kadar pa pridete v Admont, nadaljuje Štefan?., ki ji samega veselja žare oči, pred katerimi bi oblede vijolice. Iskre ji tako veselo, kakor bi bil mož božji že premagal vse nevarnosti in bi bil že na varnem v njenem rojst.iem kraju, ki ga ljubi nad vse in ga ne more poz.ibiti, »ga mi lepo pozdravite. Posebno lepo pozdravite patri Kuzminol Povejte mu, da se Štefani dobro >"odi, bo žc razumel. Ne pozabite obiskati Žalostne Matere božje v cerkvi: Tako prisrčno je lepa. Kolikokrat sem pred n|o molila — »Potem«; vedno zgovornejša postaja, »poglejte tudi našo hišo ob vodi, orav blizu samostana je. Dva klicarja sta na njei naslikana: eden ima grb s cerkvijo, drugi nosi grb z enorožccm. — Prav lepo, prav lepo pozdravljam našo hišo... Zadaj je travnik in je tudi lep — pa sedaj je zima — majnika se tam križem pode jeleni, tako veselo. - S srebrno čistim glasom je začela drobiti pesmico. »ŠtefanaI« je kregala sama sebe in ie napela čelo. »Pela boš, Jezus je pa tako blizul« Zunaj je strahovito razsajala zima, ki z morilno močjo preži na slabotnega človeka. Toda iz Štefaninih otroških besedi patru vzcvila majnik. Skozi cerkvena vrata priplavajo oblački kadila v temno zakristijo. Zvonček poje v cerkvi. Štefana prisluškuje ... Jagnje božje ie že pri sveti maši. Izveličar jo že čaka. Zadnji čas je, da gre in se pripravi na sveto obhajilo. Še nekaj ima na srcu. »Še eno prošnjo imam, prečastiti gospod, Ko boste šli mimo pokopališča sv. Aman-da ... tam počivajo moj preljubi rajni oče .. . stopite noter in poglejte, če š<: raste na grobu bršljan in zimzelen, ki sem ga zasadila — pa še to bi vas prosila: poškropile očetov grob z blagoslovljeno vodo. Popreje sem to storila sleherni dan, sedaj pa že dolgo, dolgo ne.« Pater Albert se je nekoliko sklonil k deklici, ki sicer ni bila majhna, pa yetidar mnogo manjša, kakor suhi, visokorastli mož, ter ji je rekel- »Če bom le mogel, pojdem tje, dete moje. Pa zakaj se toliko brigaš za bršljan in za zimzelen. Vse to nič ne pomaga ubogim dušam v vicah. Pomaga samo molitev.« Nagnila je glavo in je tiho rekla. »Res je, prečastiti,« zavila sc je v ruto. da se je videlo samo še sneženo belo čelo da so komaj zrle izpod nje njene temnomodre oči, potem je ljubeznivo pozdravila meniha: »Bog z vami!« Nato je nalahno odšla iz zaknstiie. Na samostanskem dvorišču je rezgetal konj belec in je peketal s kopiti. Samostanski brat ga je držal za uzdo, Zraven je stal osel, ki'naj ga jezdi hlapec -spremljevalec, m je žalostno povešal ušesi. Albert je v potnem plašču, z naprei potegnjeno kapuco, stal pred vikarijeni Karlom, da prejme predstojnikov blagoslov, lako veh samostansko pravilo. »Pa tudi to prosim - •< r.: mogel zamol-čati besede, »da skrbite zi blagor duš v Štajru, gospod. Prosim vas z.-to. ker posvetni duhovniki v Štajru bodo odslei brez tretjega duhovnika, ki ga potrebujejo.« »Ne reči: .gospod, to je razvadal« ie rekel Karel, ki se je vzdignil z .naslonjala., »Za-kaj ne rečeš: .prečastiti očemar misliš, da sc ti zlomi jezik? — Da mi je man dušni blagor mesta Štajra, to menda ves Predrzno jc, da skrbiš za tretjega duhovniki!. lrcl|i duhovnik, če že hočeš vede'i, bom odslej za-naprej jaz. Jaz sam bom odsihinal pridigal v Štairu. Videli bomo. 1-ij • eč premore: m-le besede Gospoda Krisla, ali zmeriame in oso- i vanie Albertovo. »Sedaj pokleknil, je nato zapovedal z osornim glasom, »čas je žel« Zunaj je zapel zvon. S trdim glasom jc vikarij izpi egovoril potni blagoslov nad bledim bra-lom Cez eno uro sta Albert in služabnik jezdila po zasneženi poljani. Sneg jima je jemal oči. V Bukovšici je ležal sneg, da je segal do pasu. Med Lozen.štajnom in Tern-bergom je ležalo mnogo zmrznjenih človeških trupel. onegovi in viharji so že štiri tedne gospodovali v deželi. Opatov namestnik je sam |>ri sebi rekel: Ne bo ga pred pustom, pre-grdo je. Vesel sem, da mi vsaj nekaj časa ni treba^ gledati prenapetneža. Gorjanci so pripovedovali, da je nevarna pot iz Belega potoka do Lozenštajna. Plazovi in skale so se noč in dan valile s hribov doli. Aniža je pri Gaštajgarjevih grabljah zamrznila. Nevarno je bilo v sušcu hoditi čez led. Ne bo ga pred četrto postno nedeljo, je zadovoljno rekel vikarijev namestnik Karel. Ob nedeljah se je v koleslju vozil prid;. gat v Štajer. Skrbno je pazil, da bi se ne dotaknil v pridigi niti osebe sodnikove, niti njegove vere. Skrbno in lepo si jc preje spisal glavne točke, da bi ne prišel s tira. Pridigal je iz. knjige Rutine in iz Salomonovih pregovorov. Vse pa je prepletal z zgledi, ki si jih jc nabral v svoji bogati dušebrižniški izkušnji. Bolj natančno kakor navdušeno je pravil svojim poslušalcem, kako je izprtobrnil nekega tatu, kako je zopet spravil dva sovražna brala, grofa, kako jc zopet pripeljal na pravo pot deklico, ki je zašla na slaba pota. T?ogu čast in hvala! Nekoč je s svojimi pobožnimi poslušalci napravil duhovno romanje v njegovo rojstno mesto. Kaj mično je pripovedoval, kako lepe cerkve, kako krasni samostani in gradovi so v porenski deželi. .. Žalibog, te pridige niso vzpodbujevale poslušalcev. Od nedelje do nedelje je bila cerkev bolj prazna. Celo Jnsingti se ni več zdelo truda vredno, da bi še nadalje prisluškoval. Med tem pa je bila šolska cerkev nabito polna ljudi. Tam je pridigal protestant Vid Felis. Nedeljo za nedeljo je pravil razne pa-peške bajke, ki jih je belil z bridko ironijo. Iz vseh vasi daleč naokoli so romale cele trume ljudi, poslušat tega služabnika čiste besede« Samo iz Wizerfelda ni bilo nikogar. Že je šel glas. da je tam papeški otok. Tam javna vise svetniške podobe, sc v mnogih hišah molijo litanije in rožni venec, se ljudje še pri« stijo, kakor pred sto leti. .. In res je bilo tako: pobožno dete je bilo vzrok tega preobrata. Pa kaj to pomaga: Kaj je en otoček nasproti velikemu, širokemu, mo« gočnemu morju! (Dalje.) Najboljša in najsigurnejša prilika za štedenje: Ljubljana Miklošičeva cesta štev. 6 •tik za frančiškansko cerlivijo) sprt)- ma hranilne vloge, in jih obrestuje po 4'V/o brez kakega odbitka. Meuruii itn ti umito 'ilej inseri'1? Stran 498 Dortioljub 1918 Stcv. 48 Bel kruh. Piše Stanko llor. \ jarkih ob Soči. Jutro vstaja na vzhodu, Skozi gosto meglo nam naznanja svojo prebujenje. Ponoeno delo je končano; z mest, kjer et> delali, odhajajo ljudje v podzemska skrivališču i ti zavetišča; dobra volja jim sije z obraza ali zato ker v prihodnjem hipu ležejo in zaspi.ii.. ali zato ker so z nočjo izkopali toliko novega jarka, da hi so mogel človek v sili stisii'ti in skriti v lijem, ne vem. Sum ostanem, pregledujem nočno delo, mislim, kdaj ho i »i r, 'k izkopan, kako hi ga hojj izrabili, kako prikrojili, da mu ne bi škodile granate; potem mi pade pogled na gosto plast megle, ki se dviga iz Soče, na razvaline Zagore mi pade. mislim na to razdejanje, pustošenje naše zemlje, na dolg dan mislim, ki ga oznanja jutro, in na dolgo noč, ki mu sledi če jo doeakaS in z vsakim dnem več razvalin, več razdejanj«, vei pustošonja in z vsako nočjo ve rHzrvain' zemlje... In dan je dnevu enak. nor noči. dan na dan. noč na noč razdejanje, pustošenje, dan na dan živimo isto, gledamo i.-t > - in nikjer žarku, ki hi sognl do konca, ki bi ga bili veseli, ki hi nas navdal z upanjem ... Tako >e razmislim, da ne opazim, kitko preganja jutro meglo. Ko se zavem, stra-Iioina opazim, da j.' skrajni čas, dn odhitim v podzemsko skrivališče, sicer ine opazijo in ne dočakam ii"či sKi ■komu hitim v strelski jarek« Ali se i udiin. ko vidim, da ni ni eden legel, d,t -o v s i pokonci. Vso nor so delali, trdo in naporno delali drugače so komaj 'likali jutru, takoj legli in zaspali — kaj imajo danes? In kaj jim žari toliko upanja z neprespanih obrazov in težkega pričakovanja? In Kukaj me tako pogledujejo kn da jim ni po \olji, (in sem ravno sedaj prišel? >Ktij pa imate? vprašam, pa mi noče nihče odgovorili. »Tak kuj vendar imate?« govori radovednost, pa je nočejo zadovoljiti, le pogledi govore. kaj jih vendar motim, in tuintnm sine preko obraza zagoneten liusmehljaj. »Kaj čakaš?« vprašam nnjodkritosrfnej-fcegu in mu položim roko na farno. Skoro preplašeno me pogleda; ko vidi. kako napeto um zrem v oči. povesi pogled in izhlekne \ svoji odkritosrčnosti: > Kolega kruhu!« »Človek božji! Zrnaknem roko z njegove ."ume, odstopim korak in ga dvomljivo gle-dam. »Ali se mu mesu, ali se jim meša, če čakajo vsi 1 elega krnim?« mislim. »Odkod'pu. le odkod? \li mislijo, da naredi Jin^ čudež, ker so lačni, in iim pošlje z neba belega kruha?« Posrled iiln naokoli. I)a, vsi čakajo belega kruha. Na pogledih. ki jih mečejo na tega odkritosrčne!.'!!. ker jih je izdal, vidim, da vsi čakajo lielegu kruha. »I.jedjo božji, kaj vurn je?...« V tistem liiiiu obrnejo vsi glave proti sovražniku, nihče se ne brigu več za mojo osuplost in skrb. da se jim ie začelo mešati. »Ta jo moj!« čujem naporen glas, so ozrem proti tistemu mestu, vidim, da sta so dva snriicla. da se rujetu. da eden nadvlada drugega in ga sune po jarku — v tistem hipu se prikažejo nad iurkom konture sivo oble-fenemi vojaka, tisti, ki je obvladal svoje mesto. stegne naglo roko po njem in ga potegne vsega tresočega in boječega se v jarek. laški pribožnik! Ko da mu je brat. ga drži v objemu, opazim. da mu preti pije plašč in žepe in krnšnik. Čez trenutke rh nemilo sune od sebe in za-mrmrn npvoljno: »Ti bi lahko ostal, kjer si bil... Sploh če ne misliš ničesar prinesti... Ti, ta je lahko tvoj!« se obrne do tistega ki ga je nadvlada! in sunil po jarku. Pribožnik ves treneče, pogleduje enega in drugega, ne razume ničesar, strnhoma čaka: kaj se zffodi z njim. Posveti se mi v [davi. »Belega kruha čakaš?« vprašam odkritosrčnega in se veselo nasmojom. >Da, belega kruha!« odgovori naglo, moj smeh ga jo pomiril in znipno nadaljnjo: »Ne veste, kako lep. dober bol kruh imujo oni tam.. >ln vsak ima hlebec...« pove drugi. vTtazun tega, ki jo pred mojimi očmi prP božal! pristavim. 'Iim, takih no čakamo!« So no izgovori dobro, že zopet obrnejo glave. Sem. sem!« se ne more eden premagati in i......... gluvo in roke z jarka. Trenutno so mu pridruži drugi - in -tiri roke prestrežejo pribežnika, ki jih s široko odprtimi očmi, polnimi strahu in napetega pričakovanja gloda. K, ta ie dobrodošel, v krnšniku jo prinesel s seboj krtih. Potropljata ga po rami. ga pohvalita, zadovoljna sta •/ njim. Skoda, da ne razume njihovo pohvale! Da jo razume, lio bi tako preplašeno zrl nookoli in se bal. »Poglejte, kak bel kruli imajo oni!« jiravi eden in mi pokaže hlebec. Kak dober kruh jedo!« pravi drugi, od-ščipno košček in ga zmaši v usta. — In ko prežene jesensko solnee meglo in se smeje beli dan razvalinam Zagore, privede četovodja pet pribočnikov v mojo podzemsko luknjo. I.judjo so že polegli, pribožnik! prihajajo le v jutranji moteli. >Gospod poročnik, pet Lahov ...« >In hlebcev belega kruha?« vprašam. Samo tri!« In so zvonko nasmeje. »E. slab dan. danes! Malo jih je prihcžalo danes samo pet! In še od teh slu dva pozabila prinesti kruh s seboj! Kar nazaj bi ju poslal človek!« 1'hcžniki naju plaho pogledujejo, no razumejo naju. ne razumejo ničesar in mislijo menda, da sklepava o njih usodi. št 1038 Pr. Raznis. 4664 Popolnih je 12 službenih mest za provizorne strežnike moškega spola v deželni blaznici na Studencu. S lo službo je spojena pravica do prostega stanovan j (btez družine), hrane, službene obleke, in nagrade mesečno 60 K v prvem letu, 80 K v drugem letu. Po dveletnem zadovoljivem službovanju in po prestanem strežniškem izpitu se bo kompetentnemu oblastvu predlagalo, da se pro-vi orni strežniki stalno namestijo s primerno višio plačo in s pravico do časovnega napredovanja in starostne preskrbe. Za časa provizornega službovanja v pivih J v eli letih vc!}a za obojestransko odpoved štirinajstdnevni rok. V smislu službenih določil za provizorne strežnike prosilci ne sme'o biti stari manj kot 25 in r.e več kol 35 let. Prošnje, katerim je priložiti dokazilo telesne sposobnosti, rojstni list, domovnico, zadne šolsko spričevali ter spričevalo o nravnosti kakor tudi izkaz o dosedanjem službovanlu, ie vlagati oseb-n o nri vodstvu Heželn-'h c,tjrod<>'nih zavodov v Ljubljani do 31. decemb-a 1918. Tam se dobivajo tudi podrobnejša pojasnila. Komisija za začasno vods'vo in likvidacijo deželne unrave. V Ljubljani, dne 22. novembra 1918. šSiEta¥?. va Ene s si^;<0 novnn*e v hiši, Rcpič Avgust, Ljubljana, Ko-lezUska jI cn. hišne oprave Proda se za več sob in kompletna postelja z žimnatim modrecem pri M. Cornln, mizarstvo. Bled. 4082 Odvetnik 4047 dr. Juro Adlešič vljudno naznanja, da se ie vrnil iz vojaške službe in osebno prevzel vodstvo svoje pisarne v-Ljubljani, Sodna ulica 6.'II. Delan ni zastopniki ki so pečajo z razpečevanjem gospodarskih strojev, ceritrifue. krmil, gnojil, ki imajo obsežno 7nnnost, so sprejmo pri tvrdki HUGON P0'.AK, kemična tovarna, kial. Vinogradi, Juiigmannovu tr. «3, 3U0tf (2) Hlrpcc in služkinTa ,d KK^ffis; mora biti vajen konj in govedi. Služkinja bi opravljala šo poleg drugih dimačih del tudi molžo. Služba 1)1 se lahko takoj ali pa tudi po božiču nastopila. Ponudbo mu se pošljejo pismeno na upravnlštvo „Slovenca<: pod št. 4014. Odgovor. Vodstvo Kranjske deželne podružnice n u, deželne življenske zavarovalnice v l.uibljuni, Marije Tereziic cesta štev. 12, odgovatja tem potom na mnogobrojnn vi rašanja p. n. članov-zavarovancev, da ostane vse poslovanje rc-izpiemenjcno. Podružnico je ustanovil deželni zbor kranjski mesto lastnega deželnega zavoda, kar Je deželni odbor razglasit z okrofnico 7, dno 17. svečana PJ13, Št. 1058/13. Torej stou po. družnica izključno 1 a naši narodni podlagi. P. n. zavarovnlce pozivi nmo v n,tb lastno korist, da ledno plačujejo svojo zavaiovalnmo, nasprotno pa brezi ogojno jamči naš lavni zavod, kt stoji r Xill. 9 Titlg. 13. Na prodaj sta dva mlada 3 «/2 meseca stara wr prašička v graščini Fužine, p. Dev. Mar. v Polju. „Jugo" milo za pran e cboliftana vrsta, bela, v kosih 00 četrt kilo-erama, I zaboj 25 ktf |t. i. 100 komadov) 110 K IranUo žabo! iz Zagreba. S pošto 4 kg oeto 28 k/on iranko. Pošilia do povzetju zavud m eksport M. Jilnker, Zagreb St. 1, Petrlnjska 3. Z naročilom se prosi poslati tudi polovico zneska. m ' 3 S Je posebno prikladen za rezanje vseh vrst mesa, sočivja, boba itd. — Cena komadu K 60-. uniUER5HL-mlin za mak Je izborno poraben za mletev maka, dišav, orehov, sladkorja, kavo itd. — Cena komada K 24'—. Mlin ia drobljenje kosti ... K 320-— Stiskalnica za krompir In sadje K 20—. Razpošilja z Dunaja proti predplačilu glavno zastopstvo max BBhnel, DnnaJ IV., Margarelenstrafle 27, odd. 57. Prospekti zastonj. Ocmoljub 1918 Odda sv \tr\yn\ Švicarske pa=me, ve. 8 teti »'ari lik, bel. mulast. Ple- niemak, v zameno za krompif po dogovoru. Martia Vlžner, Jesenice, Gorenjsko 1 SMRT 1 podgane, miši " "»poincmo ?atro s sredstvom »Hatienlod«. flho Ml uspeha se dennr vrne. SI. line aahval Cena KI- 3 »kali,, H v Menice, nji, bolhe, Mtukl se un fl o / .rieqo vred radikalno s »T n-iT.-i.-srfdstvnm. Ceno K a--. 8 kariune 7 K Prašek proll mrfesu dodan K Kenienu, hasrlinu. I. Ogrsko, Postni predal (2-C, 344. Živinorejska zveza v bmarci, pošta Radomlje, rrotfa 3 varone finega portlaui-ciia tu izdelavo strežne opeke in za napravo jasli m tlaka v blevih. — Istotmn so dobi 150.000 zidne opeke zn spomladansko zidanje. — Proda so večja množina dobrih vreč ta cement in žito, kakor tudi razno drugo blago za kmetova'ce. 41174 Mlini za dišave primerni za vse namene, prodajo tvrd-ka ADOLF OPPENHEIM, Mor. Ost-tova Brtickeng 13. Zahtevajte prospekte in publižja pojasnila. 500 kron Vim plaCam.uho wa orodie, at.oje, živino. zvoiiovo in enako, s. vae potj.-ko pri-.lelko, iita in krmo, . /.voiove pron prul, niu.T aprejema tudi zavnrovan a na fuvienje, oziroma ri.x st. W |Cc k. — j. Friicv iz ckn K 7 -. .. Vr mostni brivski i parati ponikl-. K 7 ^0. dV' -rezna rezerv. rcz=a t«ic. »2 K. la-e- in orad« sirižntki i\ PoSilm se P' "ovzctiu a •f predplačilu. Zame- i dovo ona ali f-r,enf»r na ni. i Krema za tritle "iM;: va brez vode. 1 porcclananti ••••ni. lonček 7 K 5U vin. imim Milo za oritje ^^'ui; <5 K. I kg 34 K. - Pošilja se proti naprcipošiljalvi denarja M. Jiinker, rksportna trgovina, ZaiJrch t. Po.trmska 3 111., Ilrv. Hrtsino TOAubTNO M lino (1i.'CCp komad HO cif • kosi K I«'-, r kos. K 54-'-IV kos. K Ur Pristno PKA.HO fiilLOI za kq kron I Pofcilia proti predplačilu I .V. Jiinker, izvozna tvroka /-aflreb 1, Petriniska i. -Hrvatsko. Muvrsiiifl iPiBbta mm, suhe gobe, praznr vreče in druge pridelke kupuje trgovina « semeni --II PETER LASSNIKA NASL. --- SEVER & KOM P.. Liubliana. Marijin trtf. nr popolna t>;;o ptutno nioreip dobiti z vpornho na&ega (zbornega lugo PRflŠEi* Zfl PLATNO. Velik prihranek fn malo truda pri pranlu. 1 znvo 150 gramov k t —, 250 gramov K t-50, 150 t ramov K 2-50. »aiiurj se mnre naroČiti 10 zavojev! Pri naroČilu 5 kg popusv! B.izpoSHia se po pov-zetln. Prodaialci o be popust. Zavod z. I.vo, M. Bm, Š^lkC^f. VAJENCA ta vrtnarsko obrt sprejme takoj IVAN ŠIMENC, rrlnar. Gradili« It. 12 ▼ Ljubljani 4309 iwun ur, zlatnine in br.ijaiitov je zaupljiva stvar zato se pri nakupu obrnite na tvrdko F. ČUDEN SIK nam o nespreti nI. pošle vi .jubliani. Uprava pokopališča t>v. Ktlža v Ljubljani »prejme vof 4420 hlapcev oziroma delavcev proti dobri dnevni plači. Isto-tam «e spre tne tudi mladenič za cerkv. opravila. Na di belo. it Na drobno. ustanovljena leta Franc Crobath družba z o. z. Kranj opo'aija vse cenjene trgovce, da se v olajšavo nakupa vsakovrstno manufokturno bl«qo po odredbi Narodne vlade brez izjeme lahko prodaja brez nakaznic. Priporočamo se vsem cenjenim odjemalcem za ohranitev nadnljne naklonjenosti z zatrdilom popolnega zadovoljstvo. 1492 Krmila manjka! Zato se uporabiiajo nadomestna sredstvo za krmi In. Da to krmo živina. perutnino dobro prebav- in poriolnoma izkoristi, na.i se pri uiešo Ural na leden kjmi. ena pest polna &»„„( f" to ic ili pl Trpls6czy-a rediln pin:el-„!rlf SI 11 Paket volja 3 K, !> i aketov 1B K poštnine prosto. 5 paketov zadostuje za 3 mesece zn enega vola, kravo ali piašiin, da se zrod.. Glavna zaloga: lcfr»r*»a TrnV6ezy zraveD rotovža v Ljubljani. Mnstin jo bil odlikovan z naiviSiinn kolajnami na razstavah: ua Lunaiu. v lJarizu, Loudouu in Rimu. Na tisoče kmetovalcev livnli in rnbl „Mnstin". Srbecico, lišaje odstrani prav naplo dr, Klesch-a Izvir, zakonito zoinm^eno ..Skabolonu« Ina. žilo" Popolnoma brez duba, ne maže. Poskusni lon«'ek ls 4 — veliki k i; _ porcua za rodbino l> 16"— balonu za Ljubliano In okolico: Lokamo pri ?ia:em eicnu, Ljubijoita iVJoitjin tifl, ir>;!(j Paziro na vj rutvnro ernrnIK' ..SVaboloirn"', kupuje po najviHiib cenub PETER IG 71NA & C0, LJUBLJANA, BREG 2u. 4172 Ifc-ui-»J naramcnanml^^-■obumm« ' _J V.*- O tat5 EttMiJ. - ■-.V& MIT. ITSTT/M .V«® V «1 H Sil »S L=a LJUDSKA POSOJILNICA reij-sirovaua zadruga 7 neoiuecno zavezo v Ljubljani, v lastnem tomtt Miklošičeva cesta št. 6, za frančiškansko cerkvijo sprejema hranilne vloge vsak delavnik dop. od 8. do 1. uro in jih obrestuje j>o 4' 0| 4 brez odbitka rentnopa davka, knterepa plačuje znvod ftim 7.a svoje vložnike, tako da dojie le-ti od vsakih 100 kron čistih 4 krone 25 vi- nnriev na leto. „Ljudska posojilnica" sprejema vlope tudi po poŠti in daje za njih vplačilo na ruzpolapo poštne položnico. Sprejemu tudi vlope na tekoč, račun ter duje svojim zadružnikom posojila proti vknjižbi z amortizacijo ali brez nje na osebni kredit proti poroštvu ali zasiavi vrednostnih papirjev. — Menjice se eskomptujejo najboljše. Vlofle v ,.i.j»df>ki posojilnici" ro popolnoma vaino naložene, kei posojilnica daje denar na varna posdstva na do/ei >n v mtsirh. Rezervni zakladi znašaio nad en milijon kron. — Stanje hranilnih vlog je bilo koncem leia 1917 nnd 34 milijonov kron. ahmiitflffffirtg- —hbhbbbyg ^ S Itieqa iziiera ur, svetovnoznana t»azpošiljalniGa srebrnine H- SUTT^IER samo v Ljubljani št. Itdaja konzorcij „Domoljuba". Odgovorni urednik Joaip Uoanucar v Ljubljani. Tiskala Katoliška tisuarua.