-poSnina plačana v gotovini papirnata vesoljska plovila žiga Leskošek IZVIDNIK Izvidnik je vesoljsko plovilo nezemljskega porekla, ki je namenjeno za nagie špijonske polete, saj se to plovilo zaradi izjemnih letalskih karakteristik uspešno prebija skozi zemeljski obrambni pas. Pripomočki: - škarje - selotejp - sponka za papir - ravnilo 1. Prerišite ali fotokopirajte vesoljsko plovilo. To napravite, če ne nameravate uničiti revije TIM in izrezati plovila kar iz revije. Ker je idealna velikost plovila za približno 20% večja od prikazane skice, vam priporočamo, da načrt povečate v bližnji foto-kopirnici za približno 20%. 2. Plovilo lahko pobarvate po lastni presoji, ali pa si boste morda izbrali uradne barve: osrednji del plovila, kije na načrtu bele barve, ni pobarvan. Bele lise na obeh krilih pobarvajte z rumeno barvo. Dva temnejša trikotna znaka na obeh krilih pobarvajte z olivno zeleno barvo, medtem ko sta temnejši lisi, ki se na tistem delu krila, kjer se nahaja rdeče črni okrogli znak vesoljske flote, prepletata z rumeno barvo, pobarvana s temno rjavo barvo. Črtkani del kril, ki se nahaja ob četrtem pregibu, kakor tudi kvadratki, ki predstavljajo vohunske opazovalne naprave, so pobarvani s temno in svetlo sivo barvo. Na skrajnem vrhu skice je več kvadratnih likov, ki so medsebojno povezani. V prvi vrsti se izmenjujeta rdeča in črna barva, medtem ko so ostali kvadratki sive barve. 3. Plovilo izrežite po debelo očrtanem orisu, (skica 1 je na strani 159). 4. Plovilo preganite v skladu z navodili na skici 1. Uporabljajte ravnilo in bodite zelo natančni pri prepogibanju. Prvo preganite linijo med dvema črtkanima črtama, ki sta označeni s številko 1. Preganite po sredini, pregib ojačajte z ročajem škarij, vendar pazite da ne boste pritisnili premočno in papirja poškodovali. Prvi pregib napravite navznoter, tako da liniji ne bosta vidni, vse ostale pregibe pa napravite navzven. skica 2 pregibanje navzven in navznoter skica 3 grafični prikaz vrstnega reda pregibov 5. Ko je plovilo zloženo, vzemite delček selotejpa in eno manjšo papirno sponko in ju namestite tako, kot je prikazano na skici 4. skica 4 TIM 4 Izdaja Tehniška založba Slovenije, 61000 Ljubljana, Lepi pot 6 • Ureja uredniški odbor: Jernej Böhm, Jože Čuden, Andrej Jus, Jan Lokovšek, Matej Pavlic, Anton Pavlovčič, Marjan Tomšič, Anka Vesel, Miha Zoreč, Matjaž Zupan • Odgovorni in tehnični urednik: Božidar Grabnar • TIM izhaja desetkrat letno • Naročnina za prvo polletje je 7500 din, posamezen izvod stane 1500 din • Revijo naročajte na naslov: TIM, Ljubljana, Lepi pot 6, p.p. 541/X, tel. 213-733 • Tekoči račun: 50101-603-50480 • Tisk: Tiskarna Ljudske pravice • Revijo sofinancirajo: Raziskovalna skupnost, Kulturna skupnost, izobraževalna skupnost in Skupnost za zaposlovanje Slovenije. SLIKA NA NASLOVNI STRANI Zima Je najprimernejši čas za preizkušanje in spuščanje letalskih modelov, saj je preglednost velika, start in pristanek pa sta mnogo lažja in varnejša. Visokokrilnik je zaradi svoje stabilnosti in enostavnosti vodenja zelo primeren za učenje motornega letenja. KAZALO naš pogovor naš pogovor 121 EVROPSKO PRVENSTVO MODELARJEV 122 NOVOLETNE ČESTITKE 125 DARILA 125 OKRASKI 126 PISANI ZNANILCI POMLADI 127 OKRASNI GUMBI 128 MALI TRAČNI GENERATOR NA ROČNI POGON 130 modelarstvo LEPLJENJE PREVLEKE KRILA 132 MODEL RAKETE »BERTA« 134 GALEB - šolski vodeni model 135 JADRNICA ZA ZAČETNIKE 139 elektronika MERILNIK KAPACITIVNOSTI 143 NOVOLETNI LIGHT SHOW 145 druga plat matematike TALES, PITAGORA IN EVKLID 147 MATEMATIČNI VOZLI 149 male železnice GRADNJA HOe MAKETE 150 na kratko timova fantastika KOVINSKI SORODNIK 154 PREPROSTA SKRIVNOST DVIGAL 155 timovi oglasi 158 zanke in uganke 160 Zdi se, da čas leti na krilih vetra, lo lo 60 t'OS -30 H5I- T e o II sičnega bicikia, z ostrim rezilom in ravnilom narežemo kakih 5 ali 6 mm široke elastike, ki jih potem tesno eno ob drugi nadenemo na pogonsko jer-menico. Te bodo lepo zravnale njeno površino, hkrati pa zagotovile tolikšno trenje, da trak ne bo polzel. Gumijasta obloga precej prispeva tudi k mirnejšemu teku in boljšemu elektrenju traku. (se nadaljuje) modelarstvo Vili Prinčič LEPLJENJE PREVLEKE KRILA Pred sabo imamo torej stiro-porno krilo, ki ga moramo prekriti z baizovim furnirjem (furnirji drugih vrst lesa se niso obnesli). Za to opravilo si moramo preskrbeti pravšnje lepilo. Predlagamo, da za lepilo uporabimo epoksi smolo tipa 721. Gre za dvokom-ponentno lepilo, ki ga ni težko pripraviti. Rabimo le precizno tehtnico, da lahko kar se da točno izmerimo razmerje smola-trdilec. Premešani tekočini, ki je brezbarvna, lahko dodamo tudi nekaj barve. Tako laže kontroliramo, če je lepilo enakomerno nanešeno na površino, ki jo želimo zalepiti (z lepilom prema-šemo balzov furnir in ne stiro-pora). Temperatura v delovnem prostoru naj ne bo nižja od 20°C. Kaj torej napraviti, da se prevleka iz balze na najboljši možen način oprime stiroporne sredice? Spodnja ploskev krila je navadno vbočena, hrbtna stran pa izbočena, medtem ko je balzov furnir raven! Da se bo furnir dobro pri-legel krivi površini, bomo prav gotovo rabili pritisk. Najpreprostejši način je tale: nabavimo si dve iverni plošči (deb. 40 mm), ki pa morata biti za kakih 20 cm daljši in širši od našega polkrila. Na eno teh plošč narišemo tloris krila. V razdalji kake 3 cm od narisanih črt zarišemo še dve vzporedni črti (eno pred čelnim delom krila, drugo pa za končnim delom). Ti dve črti označimo s točkami (12-15 cm druga od druge), nakar položimo eno ploščo na drugo in ju s primeži spnemo. Na mestih, ki smo jih označili s točkami, bomo sedaj izvrtali luknje za vijake (0 10 mm). »Stiskalnica« je tako pripravljena! Spodnjo iverno ploščo položimo na delovno mizo ter s spodnje strani vstavimo vijake. Na ploščo postavimo kalup iz stiropora (kalup spodnje ploskve krila), na kalup pa sredico krila z zalepljenima spodnjo in zgornjo prevleko iz balze. Nad krilo položimo zgornji stiroporni kalup, nazadnje pa še drugo iverno ploščo, skozi luknje katere bodo šli vijaki (isti, ki smo jih prej vstavili v spodnjo ploščo). S pomočjo matic s krilci bomo vijake enakomerno privili in pri tem pazili, da bo vzdolž vse površine pritisk povsem enak. Isto bomo potem napravili tudi z drugim polkrilom. Obstaja pa še drugi način, ki je boljši od prejšnjega. Ta sistem bodo izbrali tisti modelarji, ki ljubijo popolnost. Gre za vakuumski postopek. Orodje si lahko izdelamo sami. Prav nam bo prišla črpalka odsluženega hladilnika. Če jo priključimo na električni tok bomo čutili, da na eni strani vsesava zrak, na drugi strani pa ga izpihava. Postopek je še kar preprost. Izrezani balzov furnir bomo položili na stiroporno sredico krila ter vse skupaj zasilno pritrdili z lepilnim trakom. Iz pla- stične folije bomo napravili vrečo, v katero bomo spravili naše polkrilo, nakar bomo vse robove neprodušno zaprli s širokim lepilnim trakom. Na strani, kjer se bo krilo stikalo s trupom, bomo v plastični foliji izvrtali majhno luknjico, v katero bomo vtaknili medeninasto cevko, dolgo kakih 10 cm. S steklarskim kitom ali podobnim materialom bomo izhod neprepustno zaprli, nakar bomo s plastično cevjo povezali medeninasto cevko s črpalko. Ko vključimo motor, bo črpalka zelo hitro iz plastične vreče izsesala ves zrak in balzina obloga se bo'z enakomernim pritiskom dobro oprijela stiroporne sredice. Da pa bo končni izdelek čim kvalitetnejši, vrečo položimo med dva kalupa na delovno mizo ter narahlo ob-težimo. Ker je strjevanje epoksi smole 721 počasno, bomo črpalko pustili vključeno kakih 12 ur; z enakomernim vakuumskim pritiskom bomo dobili najboljši možen izdelek. Do sedaj še nismo ničesar spregovorili o dodatni okrepitvi kril, zlasti daljših. Pomagamo si lahko na različne načine. Predlagamo vgraditev lamele oz. letvice iz epoksi smole in steklenih vlaken. Letvico izdelamo posebej in jo utrdimo pri 160°C. S tem bo letvica pridobila visoko trdnost. Letvica poljubne dolžine naj meri 7 x 2 mm. Ko je letvica izdelana, bomo s pomočjo vrtalnega stroja in rezkala v stiropor vrezali ležišče, ki naj bo široko 2 mm, globoko pa 7 mm. V ta utor bomo vtisnili letvico (glej sliko št. 4). Ojačimo lahko tudi predel, kjer se krilo stika s trupom (zgoraj in spodaj). To naredimo s smolo in stekleno tkanino (160 gr). Tkanina naj bo rezana v trikotni obliki s konico, obrnjeno proti sredini ^v^ V V X^ Pomožna šablona SI. 4 Tu zalepimo dva stiroporna dela krila tkanino 160 g SI. 5 Vezna lamela za razpone kril do5 m ^ 2 medeninasta tulca ^^ KONČNI ROBOVI 1 mm Vložek iz balze 1,5 cm Medeninasta cevka 20-30 cm 51. 8 Vezna lamela Tulec !ir Krilo S, 9 Prednji rob (smrekovina) Z vgraditvijo tulcev pod krivim naklonom bomo pravilen nagib kril dobili s pomočjo ene same ravne lamele! Letvice Iz steklenih vlaken (7x2 mm) Aerodinamična zavora Vezne lamele ' Jeklene žice krila in v dolžini, ki je odvisna od razpona kril (glej sliko št. 4). Vse to bomo seveda storili pred prekritjem krila. S pomočjo traku iz steklenih vlaken (širina 25 mm) in smole oja- čimo tudi zadnji del krila, tj. predel, kjer je krilo najtanjše. Na ta način bomo rob tako utrdili, da bo brez večjih težav prenesel tudi končno brušenje oz. izostritev (SI, 5). Prvi način velja za tiste modelarje, ki uporabljajo vezi iz debele jeklene žice. Pred prekritjem krila bomo v stiropor vrezali 1,5 cm široko in 20 do 30 cm dolgo ležišče. v katerega bomo namestili in zalepili letev iz balze s presekom 1,5 cm. Ko se bo lepilo str-dilo, bomo krilo lahko prekrili. Šele ko bo kriio končano, bomo v letev izvrtali luknjo, v katero bomo vtaknili 20-30 cm dolgo medeninasto cevko (tulec); (slika št. 6). Tehnično boljši je drugi sistem. Zaradi zračnega upora krila najbolj trpijo v navpični smeri, kar pomeni, da so največjemu pritisku podvržena od spodaj navzgor. Zato je bolje vgraditi ploš- čato lamelo s čim višjim presekom. Izdelava oz. vgraditev je preprosta. Iz vezane plošče (deb. 1 mm) najprej napravimo dve škatli (za levo in desno krilo), v kateri bomo namestili medeninasta pravokotna tulca (glej si. št. 7). Tako izdelana leseno-me-deninasta tulca naj v dolžino merita kakih 20-30 cm, debela pa naj bosta 4 mm; višina je lahko poljubna. Ko je to pripravljeno, bomo v krilo vrezali ležišče, ki naj v dolžino meri 20-30 cm, široko pa naj bo 4 mm; globina je odvisna od višine tulca. Ko je ležišče pripravljeno, potisnemo vanj tulec ter ga zalepimo. Za letala, ki imajo razpon kril več kot 4 m, bomo rabili po dva skupaj zlepljena tulca na krilo. (Glej si. št. 7). Prednost tega sistema je tudi v tem, da bomo z vgraditvijo tulcev pod naklonom pravilen nagib kril dobili s pomočjo ene same ravne lamele (glej si. 8). Končna dela pri krilu Pred sabo imamo prekrito in skoraj končano krilo. Zaobliti moramo še prednjo letev in izostriti zadnji rob, nakar bomo celotno krilo zgladili z brusnim papirjem (si. 9). Da pa bo krilo končano, nam sedaj ne preostaja nič drugega, kot da vso površino premažemo oz. prekrijemo s kakim zaščitnim sredstvom. Prekritja z Monoko- tejem ne bi svetovali, kajti ta folija se dobro prilega površini le, če je dovolj segreta. Vemo pa, da sti-roporu toplota škodi. Predlagali bi prekritje s stekleno tkanino (18 gr/m^) ter s smolo tipa 799, ki pa jo moramo razredčiti do take mere, da bo redka kot voda. Toda pozor! Najprej zmešamo smolo in trdilec; šele nato bomo dobljeno tekočino razredčili (do 80%). Krilo bomo najprej premazali z enim slojem nitro laka, nakar ga bomo prekrili s stekleno tkanino. S pomočjo mehkega čopiča bomo nato razredčeno smolo enakomerno razvlekli po tkanini. Najprej bomo prekrili eno ploskev polkrila (poljubno, zgornjo ali spodnjo). Pustimo, da se smola dobro posuši in šele nato bomo prekrivali drugo ploskev. Enako storimo z drugim polkri-lom. Ker bomo dobili deloma hrapavo površino, bomo krilo zgladili s finim brusnim papirjem. Krilo je s tem končano. Če smo si prej izdelali napravo za vakuumski postopek, lahko prekrito polkrilo spravimo v plastično vrečo ter vključimo motor. Brezzračen prostor bo ustvaril pogoje, da se bo prekritje z enakomernim pritiskom porazdelilo po vsej površini. Dobili bomo povsem gladko površino in to brez kasnejše uporabe brusnega papirja. Obstajajo tudi drugi načini prekrivanja stiropornih kril. Eden od načinov, ki se je še kar obnesel, je ta, da namesto balzovega furnirja uporabimo prevleko iz umetnih smol in steklene tkanine. Kot delovna plošča nam bo prav prišel kos iverne plošče, obložene z gladkim ultrapasom ali kosom stekla, ki pa mora biti malo večji od krila. Ultrapas ali steklo premažemo z ločilnimi sredstvi, nakar nanesemo epoksi smolo 721 in prekrijemo s stekleno tkanino, ki jo s pomočjo čopiča dobro prepojimo. Lahko dodamo tudi enosmerno tkan steklen trak, ki bo služil kot že vgrajena dodatna ojačitev. Po 12 urah se bo smola strdila in našo prevleko lahko ločimo od delovne plošče. Ena stran prevleke bo popolnoma gladka in bo služila kot zunanje lice prekritja krila, drugo stran, ki bo rahlo hrapava, pa zalepimo na stiro-porno sredico krila. S tem je krilo v bistvu končano. Ne preostaja nam drugega, kot da robove zbrusimo z brusnim papirjem in krilo je pripravljeno za barvanje, za kar bomo uporabili dvokom-ponentno barvo. Ne glede na to, kakšen način prekritja smo izbrali, bomo na koncu dobili krilo, ki nam ga bodo vsi zavidali. Bojan Rambaher MODEL RAKETE »BERTA« Oba dela trupa 1 in 2 sta izdelana na trnu iz treh plasti steklene tkanine površinske teže SOgr/m^. Preden ju zalepite z epoksidnim lepilom, v zgornji valjst del 1 vleplte reštetko 3 iz treh bambusovih palčk premera 0,8 do 1 mm. Rešetka drži pristajalno opremo, da pri pospeševanju na startu ne bi zdrsnila navzdol in se ne bi spremenil položaj težišča modela. Glava 4 je lahko kaširana na kopitu iz rjavega lepilnega traku, vanjo pa je vlepljena cevka 5. Lahko jo izdelate tudi iz balze, vendar jo v tem primeru raje izdolbite, da znižate težo mo- dela. Stabilizatorji 6 so zbrušeni iz trše balze debeline 1,5 mm in trikrat prelakirani s čistim lesketajo-čim se nitrolakom. Vsako plast dobro prebrusite s finim smirkovim papirjem, seveda šele, ko se popolnoma posuši. Brusni papir naj bo čimbolj fin. Stabilizator prilepite k trupu z epoksidnim lepilom. Vodila 7 so zaokrožena na valju premera 5,5mm iz aluminijste folije debeline 0,3mm. Razume se, da so lahko tudi iz papirnatega lepilnega traku. Pristajalni del je ojačan s čevljarsko- dreto premera 0,8mm, ki jo zalepite na mesto, kjer se stikata stabilizator in trup. Uporabite kontaktno lepilo. Teža modela brez motorja in pristajalnega dela je okoli 6 do 8g. Uporabite lahko motorje MM A 2,5-5. Za pristajanje izdelajte padalo iz tanke plastične folije približnega premera 900 mm s šestnajstimi vrvicami ali pa strimer približnih dimenzij 100x1200, okrepljen s premazom iz laka. AM 1:1 Bojan Rambaher GALEB Šolski vodeni letalski model z 1,5 ccm motorjem Galeb je nadvse preprost model. Njegove gradnje se l.ahko brez skrbi loti vsakdo, ki ima vsaj nekaj znanja o sestavljanju modelov letal in o delu z balso. Primeren je tudi za samostalno gradnjo, če imate doma vsaj osnovne delovne pripomočke: ročni vrtalni stroj, ploščate in okrogle klešče, modelarsko žagico, žago za kovine, lesno žago, skalpel ali britvico, brusni kvader in papir. Model Galeba lahko sestavite v nekaj dneh. Če se vam posreči dobiti ustrezen material in ostane teža modela v sprejemljivih mejah, potem je Galeb zmožen napraviti premet, obrat, ali pa leteti pod kotom 45°. Balsa za ves model je lahko povprečne kvalitete, le za repni ploskvi poskušajte dobiti kar najlažjo. KOLO B 38 O 10 20 30 40 50 m BO trdim papirjem, prevleko pa napnite s petimi plastmi napenjalnega nitrolaka. V levo končno rebro vtisnite in z epoksidnim lepilom utrdite očesci K8 upravljalnih žičnatih vodil, žični splet zadnjega kolesa iz žice premera 1,8 mm, in desno oporo K9 iz istega materiala. Trup Trup zlepite iz delov T1, T2 in T3 iz balze debeline 10 mm. V zarezo v sprednjem delu zalepite bukove kvadre T4, T5 in T6 prereza 10x10 mm, s katerimi boste utrdili motor in podvozje. Sprednji del z obeh strani prelepite z vezano ploščo debeline 1 mm. Pozor! V desni stranici je izrez za motor, levo stranico pa pustite celo. Trup gladko obrusite in prevlecite s papirjem. Na mestu, kjer je pritrjena konzola za vodilo, z leve strani trupa prilepite ^—...... 1 1 i 1 B.A j I i - r-i n " "1 I ' Mii U 11 1 Ml 1. v M Gradnja modela Najprej sestavite vse sestavne dele, da vam bo šla gradnja hitreje od rok. Iz balse debeline 7 mm izrežite oba dela naletne letvice K1 in K2 ter odtočno letvico K3. Z uporabo šablon iz vezane plošče izrežite in zbrusite iz balze debeline 3 mm šestnajst reber K4. Dve sredinski rebri spodaj in zgoraj zožite za 2 mm. Iz balse debeline 10 mm izrežite dve končni rebri K5. Z epoksidnim lepilom zlepite oba dela naletne letvice in jo obrusite v profil, ki je označen na načrtu. Odtočno letvico zbrusite v klinasto obliko. Naletno in odtočno letvico nato z risalnimi žebljički pritrdite na ravno delovno desko in mednju postopno in pazljivo vstavljajte in lepite rebra K4. Prilepite spodnji del toge prevleke modela K6 iz balse debeline 2 mm na sredo krila, nanj nalepite obe sredinski rebri, vse navedene sestavne dele pa prekrijte z zgornjo plastjo toge prevleke, ki je prav tako iz balse debeline 2mm. Krilo snemite z delovne deske in prilepite nanj končna rebra K5, ki jih obrusite v pravilno obliko kot vidite na načrtu. V desno polovico krila zalepite utež K7. Pozor! Na načrtu manjka desna polovica krila, zato je utež narisana na levi polovici. Ogrodje krila obrusite s finim smirkovim papirjem in prelakirajte s čistim nitrolakom. Ko se lak posuši, površino prebrusite. Krilo nato prevlecite s srednje podložko T7 iz vezane plošče 1 mm. Izvrtajte odprtine za vijake motorja, rezervoarja za gorivo, podvozja, vodila in za ostrogo ter os zadnjega kolesa. Iz vezane plošče debeline 2 mm lahko izrežete silhueto pilota, nujno pa to ni. Navpična repna površina Smerno krmilo je izdelano iz delov S1 in S 2 iz balse debeline 4mm. Del S2 zgladite, del S1 pa zbrusite v profil, ki je prikazan na sliki. Oba dela prevlecite s papirjem. Vodoravna repna plosl- / K" > ..... lAu slika 5. Tiskano vezje usmernika 220V/15V v merilu 1:1 slika 6. Montažna shema usmernika D, o- ISV-o- «18 + jQ 1 k D,-D, Ri7 Dfe \Cx ^V - - v ^ v / \ ^ 0 / \ \ » ' ' 0 Slika 7. Videz Indikatorskega instrumenta IDRO 105 s prirejeno skalo za merjenje kapacitivnosti Preklopnik Si damo v položaj c in s potenelometrom Pi na indikatorju nastavimo ničlo. Cx takrat še ni priključen, Trimer Ris nastavimo na njegovo največjo upornost, v puši G^ priključimo kondenzator lOnF in s trimerjem Ry kazalec indikatorja I spravimo na največji odklon oziroma črtico na skali, ki ima oznako 10. Nato drsnik trlmerja Ris premaknemo nazaj proti manjši upornosti ravno toliko, da gre kazalec indikatorja malo čez 10. Potem s trimerjem R7 kazalec zopet »vrnemo« točno na 10. Kondenzator 10nF odključimo in s PI še enkrat nastavimo ničlo indikatorja. S tem je umerjanje tretjega merilnega območja končano, zato preklopnik Si prestavimo v položaj b. S Pi (po potrebi) nastavimo ničlo, v puši Gx pa priključimo kondenzator 1 nP. S trimerjem Rg nastavimo odklon kazalca točno na 10 - in ugla- šeno je tudi to merilno območje. Postopek za območje a je enak, le da v puši Cx priključimo kondenzator lOOpF. Območij d, e in f ni treba posebej umerjati, saj je bilo to opravljeno že istočasno z območjem c. Uporaba instrumenta Ta je zelo enostavna. Vklopimo stikalo Sg, preklopnik Si pa postavimo v položaj f (če ne vemo približne vrednosti merjenega kondenzatorja C^). Preko testnih tipal na pol metra dolgih žicah priključimo kondenzator C^ in preprosto odčitamo njegovo vrednost, ki jo pokaže kazalec na skali indikatorja. Če je ta odklon kazalca zelo majhen, potem prestavi amo Si v nižje položaje toliko Časa, da dobimo izrazit odklon. Če se kazalec ustavi npr. pri črtici 8, Si pa je v položaju d (merilno območje z dosegom 100 nF), potem to pomeni, da je kapacitivnost kondenzatorja C^ enaka 80 nF, ker moramo upoštevati še faktor skale. Ob pazljivi izdelavi, kvalitetnih elementih in natančnem umerjanju imate na koncu pred seboj še en zelo uporaben in cenen pripomoček. Material za merilnik kapacitivnosti: Ri - 4,7kQ {0,125-0,25W) Rs-470 Q R3 -1 kD/trimer R4 - 1 kQ Rs - 10kQ/trimer Rg-IOkQ R7 - 47kQ/trlmer RB-82kQ Ra-IOkQ Rio - 1MQ/1 % Rh - 100kß/1 % Hi2-10kQ/1% Ri3 - 1 kQ/i % Ri4-33kQ Ris - iZSkQ/trimer Rie -1 kQ Pi - IkQ/lln. poteneiometer (z gumbom) Gi-10nF Ca - 220nF/5% Ca-IOnF C4 - 3,3tiF/10V tantal IG, - NE5SS IC2 - NESSS IG3-LM741 1 > indikatorski instrument IDRO 105 (250(iA/650Q) 51 - dvosegmentni šestpoložajni preklopnik (z gumbom) 2 bananska vtiča 2 testni tipali 1 m mehke bakrene izolirane žice Material za — usmernik 220 V/16 V: R„-2,2kö Rie - 820D Gg - 220ixF/25 V (330(iF, 470nF,...) Gs - 10|xF/25V (22(iF, 4?tiF....) Di - D4 - 1N4001 (1N4002..... BY234, ,..) Ds - LED dioda (z ohišjem) De - BZX 15 (Zener dioda) T - BG 107 (BG 108, BG lOS, BG 182, ...) (s hladilnikom) Tr - transformator 220V/l 5 V (50-100 m A) 52 - vklopno-izklopno dvojno stikalo 1,5 m dvožilnega kabla 0,75 mm^ z vtičem Miha Zoreč NOVOLETNI LIGHT SHOW še malo, pa bo Novo leto. Začeli Se bodo pogovori o tem, kje in kako preživeti najdaljšo noč v letu, novoletni nakupi, pisanje čestitk, in na koncu še postavitev novoletne jelke. Vsak bi rad imel najlepšo, vsaj lepšo od soseda. Zato v tej številki pred- stavljamo napravico, ki vam bo gotovo pomagala v tej »tekmi«. Ko bo padel mfak, bo vaša novoletna jelka nekaj posebnega, saj bodo lučke na njej utripale v najrazličnejših ritmih, kakor boste pač hoteli. Novoletna light show naprava je zelo preprosta, a učinkovita. Vezje sestavljata dva oscilatorja, ki sta povezana tako, da oscilator, kateremu nastavljamo frekvenco s potenci-ometrom P2, prekinja osciliranje oscilatorja s potenciometrom P1. Ker lahko vsakemu oscilatorju posebej spreminjamo frekvenco nihanja, lahko na izhodu oscilatorja dobimo izredno zanimive ritme. Izhod oscila-torskega vezja vodimo na krmilni tranzistor TI, ki krmili triac, ta pa prižiga in ugaša žarnice na novoletni jelki. Opis vezja Srce vezja sta dva oscilatorja, ki sta narejena z integriranim vezjem CD4011 (slika 1), ki vsebuje štiri NAND vrata. Oscilatorja sta izredno enostavna saj ju sestavljajo: dva upora, dva kondenzatorja ter dva po-tenciometra za spreminjanje frekvence. Frekvenco nihanja določajo v splošnem vsi elementi, vendar zaradi specifičnih lastnosti integriranega vezja CD4011 vrednosti elementov ne moremo poljubno spreminjati. Vrednost uporov R1 in R2 ne spreminjamo, pač pa se lahko vrednost kondenzatorjev giblje od nekaj sto pikofaradov do nekaj deset mi-krofaradov, kar pomeni razmerje 1:1000000. Upornost potenciome-trov se lahko giblje od lOOkQ do 1 MQ. S potenciometri zvezno spreminjamo frekvenco. Torej vrednosti teh elementov niso kritične, zato kupimo pač take, ki so čim bližje vrednostim ki so napisane v spisku materiala. Vsoto obeh taktov vodimo nato preko baznega upora R3 na krmilni tranzistor TI , ki je lahko kateri koli tipa NPN (BC 109, BC 107, BC 414,...). Ta tranzistor proži triac, ki je lahko poljuben, mora pa biti narejen za 240 V in za tok vsaj 3A. Pri triacu moramo paziti na razpored priključnih nožic. Triaci naše proizvodnje imajo razpored nožic Al, G, A2 (glej sliko 2), triaci serije TIC (npr. TIC 226) pa Al, A2, G. Vezje napaja preprost usmernik, ki ga moramo pazljivo narediti saj, ne vsebuje transformatorja. Kondenzator C4 mora biti narejen za napetost vsaj 400 V, zener dioda D2 pa mora prenesti moč 400 mW. (Z) NOVOLETNI LIGHT SHOW clock on/off Slika 5 Matej Pavlič DRUGA PLAT MATEMATIKE - 4 TALES, PITAGORA IN EVKLID v prejšnjem nadaljevanju so biii najpomembnejši grški matematiki samo na kratko omenjeni, tokrat pa nekatere izmed njili predstavljamo podrobneje. Napravo sestavimo na ploščici tiskanega vezja, ki je na sliki 3. Pri tem si pomagamo z montažno shemo (slika 4). Slika 5 prikazuje sestavljeno napravo, ki ji moramo dodati še ohišje z zadnjo steno. Najbolje je, če na zadnjo steno montiramo šuko vtičnico za 220 V, tako da lahko lučke za novoletno jelko enostavno vklopimo v napravo. Na zadnjo steno montiramo še ohišje z varovalko. Ohišje je najboljše, če je narejeno iz plastike ali lesa. Lahko pa ga naredimo tudi iz pertinaksa ali vitroplasta, ki ni poba-kren (NAPRAVA JE MED DELOVANJEM POD OMREŽNO NAPETOSTJO). Žarnice za novoletno jelko je najbolje, če kar kupimo, za večje smrečice pa jih naredimo sami. Paralelno zve-žemo več grl za žarnice (220 V). Število žarnic, ki jih želimo imeti, določa triac. Za deset 60W-nih žarnic zadošča triac za 5A. Veliko sreče pri izdelavi napravice in še mnogo uspelih izdelkov v prihodnjem letu. Seznam elementov Upori R1 = R2 = 150kß R3 = 5,6 k£l R4 = 330 n/1 W R5 = 120£2 Kondenzatorji C1 = 470 nF C2 = 1 hF C3 = 220 nF/400V C4 = 220 nF/400V C5 = 470 - 2200 nF Diode D1 = 1N4001 D2 = zener dioda za 10 V / 400 mW Tranzistor: BC 109, BC 107,... Triac: KT 207/400 ali podoben (glej tekst) Potenciometri PI = P2 = 1MQ/lin TALES Tales se je rodil v Miletu v Mali Aziji okoli leta 624 pr. n. š. Mesto je bilo tedaj znano poljedeljsko in trgovsko središče, od katerega so v današnji Turčiji ostale le še razvaline. Okolje, v katerem je živel, je na mladega Talesa vplivalo do te mere, da se je začel ukvarjati s trgovino in študijem geometrije. Trgovska potovanja po Egiptu in Babilonu so mu dala prve vpoglede v znanost. O življenju tega modrijana vemo zelo malo, saj se številne legende mešajo z verjetno resnico. Zato pa nam je ostalo toliko več dokazov o njegovih odkritjih. Najbolj se je Tales v svojem času proslavil s točno napovedjo sončnega mrka. Mrk je prestrašil Medijce in Lidijce, ki so se ravno podajali v boj, nato pa so se »premislili« in sklenili mir. Moderne astronomske raziskave so pokazale, da je bil edini sončni mrk v Talesovem času v Mali Aziji 28. maja 585 pr. n. š., tako da je prej omenjeno premirje prvi zgodovinski dogodek, ki ga je mogoče z gotovostjo določiti do dneva natančno. Edino, kar »moti« pri vsem skupaj, je to, da so Babilonci že najmanj dvesto let prej odkrili metodo za natančno napovedovanje luninih mrkov. Od tam je verjetno tudi Talesova trditev, da Luna odbija sončno svetlobo in je ne seva sama. Tales si je izposojal tudi pri egipčanski geometriji, vendar pa jo je zelo izpopolnil. Prvi je matematične trditve dokazoval z nizom argumentov, rešil pa je tudi nekaj zanimivih problemov. Eden od teh je izračun višine piramide s pomočjo sence. Tales je v bližini piramide načrtal v pesku krog s polmerom, enakim dolžini palice AB, ki jo je postavil navpično v središče kroga (slika 1). Počakal je, da senca palice doseže krožnico in tedaj sta bili višina palice AB in dolžina njene sence AC enaki. Iz tega je sklepal, da morata biti tudi višina piramide VS in dolžina sence SD enaki. Izmeril je dolžino sence ED, temu dodal še polovico osnovnega roba piramide in tako določil višino piramide. Res - preprost postopek, toda kakšno težavo je predstavljal v 7. stoletju pr. n. š., ko še niso poznali Pitagorovega izreka. Prav zaradi svoje enostanovnosti je ta rešitev vzbudila med Talesovimi sodobniki občudovanje. Prav tako menijo, da je Tales izumil napravo, s katero je mogoče določiti razdaljo ladje od brega (slika 2). Priprava je imela dve leseni letvi VM in VN, vrtljivi v točki V kot šestilo. Krak VM je bil usmerjen v točko B na bregu, krak VN pa proti ladji. Ne da bi spremenil kot, je krak VN zavrtel okoli kraka VM v lego VN'. Krak je bil tedaj usmerjen v točko L'. Izmeril je razdaljo L'B na zemlji in iz tega dobil oddaljenost ladje od brega LB. Trikotnika L'BV in LBV sta namreč skladna. Tales je preučeval tudi magnetizem. Trdil je, da je osnovna prvina Zemlje voda in da je Zemlja ploščat disk, ki plove po neskončnem oceanu. Talesova filozofska razmišljanja so bila vodilo kasnejšemu grškemu mišljenju. Aristotel je o Talesu zapisal, da kljub svoji modrosti ni bil nikoli bogat in ko so ga zaradi tega zbadali, je nekega leta (ker je računal na izredno letino oljk) potihoma pokupil vse oljne stiskalnice v Miletu in okolici. Predvidevanja so se uresničila, oljke so res bogato obrodile in Tales je za uporabo stiskalnic zaračunaval monopolne cene. Do jeseni je zelo obogatel. Ko je tako dokazal, kar je želel, je posle opustil in se zopet posvetil študiju ter razmišljanju. Morda je ta zgodba izmišljenja, saj se že poltretje stoletje po Talesovi smrti (546 pr. n. š.) pogledov starega filozofa niso več natančno spominjali in so se o njem ustvarjale vedno nove legende. Vendarle pa je bil Tales v kasnejših stoletjih, ko so Grki delali sezname »sedmerih modrijanov«, vedno na prvem mestu. Slika 1. Talesovo merjenje višine piramide s pomočjo sence • ! V / f / t M / 1 / 1 1 • , 1 1 t t 1 ■K \ '' P 1 BL= BÜ s \ »i s N f / * * > ......... 1 ........ \ \ \ L B , J ^^ ^ ■ • jg^ U PJTAGORAS Slika 3. Srednjeveška risba prikazuje grškega filozofa Pitagoro med poizkusi z različno napetimi žleami PITAÖORA Pitagora se je rodil na egejskem otoku Samosu okrog leta 682 pr. n. š. Veliko e potoval po Egiptu In Vzhodu ter je b I menda celo Talesov učenec. Ko se je leta 529 pr. n. š. zaradi nestrinjanja s samošklm vladarjem Polikratom preselil v Kroton v južni Itali i, je tam zasnoval kult, ki se je odlikoval po skrivnostnosti, askezi in misticizmu. Pitagorejci, privrženci Pitagore, so se ukvarjali tudi z matematiko in astronomijo, postavljali so se na stran aristokratov in ko so pridobili precejšnjo politično moč, so se jih demokrati v južni Italiji ustrašili in jih začeli preganjati. Kakih deset let pred smrtjo leta 497 pr. n. š. so Pitagoro izgnali iz Krotona. Leta 350 pr. n. š. so pitagorejstvo dokončno zatrli, njegove ideje pa so vendarle ohranile svoj vpliv do modernih časov in Pitagora je še zmeraj najslavnejši izmed zgodnjih grških fiizofov. Največji znanstveni uspeh, ki ga pripisujemo Pitagori, je njegovo preučevanje zvoka (slika 3). Odkril je, da je višino tona mogoče primerjali z dolžino strune in njeno napetostjo, Iz razmerij dolžin strune pa je prišel do intervalov. Mi Pitagoro poznamo po njegovem izreku, da je v pravokotnem trikotniku vsota kvadratov nad katetama enaka vsoti kvadratov nad hipotenuzo {a^ + b^ = c^). V astronomiji je prišel do spoznanja, da sta zvezdi Danica in Veoernica pravzprav ena in ista zvezda, ki jo danes poznamo pod imenom Venera. Učil je, daje Zemlja okrogla in da orbita Meseca ni v ravnini zemeljskega ekvatorja, pač pa leži pošev nanjo. Slika 2, Talesova priprava za merjenje oddaljenosti ladje od obale \ ¥ ij» Slika 4. Stran nekega arabskega komentarja Pitagorovega izreka iz Evklidovih Elementov (leta 1250 n. š.). Ko so Evklidove elemente prevzeli tudi muslimani, je teh trinajst knjig vplivalo na evropsko matematiko močneje kot skoraj vse druge antične grške razprave. Grški matematik Evklid (slika 5) se je rodil okrog leta 325 pr. n. š. Šolal se je verjetno v Atenah. Ko je po smrti Aleksandra Velikega Ptolomej I. postal egiptovski satrap, si je za prestolnico izbral novo mesto Aleksandrijo, ki jo je dal postaviti Aleksander Veliki kot spomenik svojim zmagam. Čeprav je bil Ptolomej I. kot začetnik rodbine Ptolomejcev, ki seje končala s smrtjo znamenite kraljice Kleopa-tre, vzgojen kot vojak, je želel zbrati pod okrilje svojega mesta učenjake raznih dežel. Dom muz ail Muzej (Museum) je spominjal na pravo univerzo, ki jo je dopolnjevala še ogromna knjižnica, v kateri se je postopno zbralo nič manj kot tri četrt milijona knjig, prepisanih na perga-mentne ali papirusne zvitke, zvečine v grškem jeziku. In v vse to je v svojih »najboljših« letih prišel Evklid. Njegova veličina je v tem, da je zbral vse slika 5. Grški matematik Evklid (okrog 325 pr. n. š. do okrog 270 pr. n. š.) matematično znanje, nakopičeno od Talesovih časov naprej, in strnil dve stoletji in pol prizadevanj v eno samo delo - trinajst knjig z naslovom Ele- menti. Edini izrek, ki mu ga pripisujemo brez zadržkov, je dokaz Pitago-rovega izreka. Čeprav j® večji del učbenika posvečen geometriji, se je Evklid ukvarjal tudi s teorijo števil. Dokazal je npr. neskončnost prašte-vil. Evklid ni mogel zaobjeti vse grške matematike, saj so za njim še mnogi, kot npr. Apolonij in Arhimed, prihajali do številnih novih pomembnih odkri-tii. Čeprav o Evklidovem življenju skoraj ni podatkov, je iz raznih zapisov mogoče sklepati, da je bil skromen in dobrohoten človek, ki je znal vedno odkrito povedati svoje mnenje. Ko je nekoč Ptolomej izrazil željo, da bi se naučil geometrije, a ne na podlagi »suhoparnih teoremov«, ampak po kakšni lažji poti, mu je Evklid odgovoril: »To je v geometriji nemogoče, kajti tudi za kralja tu ni druge poti!« Evklid je umrl verjetno okrog leta 270 pr. n. š. MATEMATIČNI VOZLI Komisija za rekreacijsko matematiko pri Društvu matematikov, fizikov in astronomov želi z objavljanjem zanimivih matematičnih In logičnih ugank spodbujati učence k razvijanju logičnega mišljenja, odrasle pa k objavljanju njihovega matematičnega znanja. Svetovna literatura zabavne matematike je zelo bogata, nasprotno pa je te vrste literature v našem jeziku zelo malo. To zaostajanje skušamo rešiti z zbirko Z LOGIKO V LETO 2000, kjer pa imajo prednost knjige z logično vsebino, ki služijo za pripravo na tekmovanje iz logike. To tekmovanje organizira komisija za logiko pri ZOTKS. Tudi »Matematični kotički» v različnih časopisih predstavljajo prispevek k populariziranju matematike in nadomeščanju našega zaostajanja na področju sprostitvene matematike. Rubriko matematični vozli bo v Timu urejevala Mateja Šajna. Tajnik komisije za reakreacijsko matematiko pri DMFA Slovenije In predsednik komisije za logiko pri ZOTKS dr. IZIDOR HAFNER TARTALJINA UGANKA v davnih časih so »zelencu« v logiki postavili vprašanje: če bi bila polovica od 5 enaka 3, koliko bi bila potem tretjina od 10? IZGINULI TISOČAK Ta paradoks je že star, pa zato nič manj zanimiv. Branjevki sta na trgu prodajali banane: prva 3 banane za en tisočak, druga dve banani za tisočak. Nekega dne sta morali po drugih opravkih in sta pustili svoje blago vvarstvo pri skupni prijateljici. Ta je, da bi si olajšala delo, zložila vse banane skupaj (bilo je po 30 banan vsake vrste) in jih je prodajala po 5 za 2 tisočaka. Tako je zaslužila 24 tisočakov. Ko bi morala dobiček razdeliti med obe branjevki, so se začele težave. Prva, ki je prodajala banane po 3 za tisočak, je zahtevala 10 tisočakov, druga, razumljivo, svo^jih 15 tisočakov. Prijateljica je torej iztržila tisočak premalo. Le kam je izginil? Rešitvi matematičnih vozlov, objavljenih v tej številki, nam pošljite najkasneje do 20. januarja prihodnjega leta. Tri pravilne rešitve bomo Izžrebali in nagradili s praktičnimi nagradami, kijih bo prispevala Tovarna umetnih brusov SWATY iz Maribora. male železnice Vojko Travner GRADNJA HOe MAKETE Zgradil sem maketo male železnice in sicer sistem HOe, torej v merilu 1:87, toda s tirnicami N! Značilnost tega sistema je v tem, da so vsi objekti na maketi vključno z voznim parkom izdelani v merilu 1:87, razmak med tirnicami pa je le 9 mm. Tako dobimo dejansko ozkotirnico - nekateri jo poznajo tudi pod imenom «čiro«. Te vrste maket se čudovito vključujejo v makete, ki so izdelane v normalnem merilu HO (1:87). Prav takšno kombinacijo sem uporabil tudi sam. Zaradi prostorske stiske sem se odločil graditi maketo v dveh delih. Najprej maketo HOe in šele potem HO! Načrt kompletne makete je predstavljen na sliki 1 (tirna situacija). Za nosilno ploskev sem uporabil iverno ploščo debelino 15 mm in dimenzij 850 x 600 mm. Podrobnejši načrt makete HOe je na sliki 2. Po tem načrtu sem zarisal na osnovno ploščo tirno situacijo in sicer tako, da sem N tirnice sestavil v željeno obliko in nato s svinčnikom zarisal obris tirne situacije (po 15 mm na vsako stran tirnice). Tire sem nato odstranil in obrisane površine pobarval z temno rjavo tempero - samo do mesta, kjer se prične tir dvigovati (nasip-most-nasip). Istočasno sem izvrtal luknje za napajanje tirnih odsekov tik ob tirnicah. Medtem, ko se je barva sušila, sem narisal idejni osnutek Skica 1 elektrifikacije (tirni odseki, signali, kretnice, razsvetljava) - slika 3. Naslednji dan, ko je bila barva že dovolj suha, sem se lotil izdelave obeh nasipov, ki peljeta do manjšega mostu. Za to delo sem uporabil debelejši karton, ki sem ga izreza! točno tako, kot poteka tirna trasa. Najvišji del nasipa je le 17 mm nad osnovno ploščo. Iz 5 mm vezane plošče sem odžagal 4 različne podpornike za en nasip in nato še 4 za drugega. Te sem prilepil na ploščo in jih ojačal z majhnimi trikotniki (slika 4). Sledila je pritrditev kartonske podlage na podpornike. To sem enostavno prilepil z lepilom Mag-netin in za dobri dve uri še pripel z risalnimi žebljički, ki sem jih nato odstranil z nožem, da podlage in podpornikov nisem poškodoval. Potem sem tudi oba nasipa pobarval z enako tempere, kot ostalo traso. Za premostitev vrzeli med nasipoma pa sem izdelal manjši most. Uporabil sem 2 mm okrogle letvice, ki daljši, da lahko slonita na nasipu in nosita mostiček. Na spodnjo stran sem prilepil »nosilni« (vzdolžni) letvici 5x5 mm. Mostiček sem še prelakiral in bil je nared za postavitev (slika 5). Postavitev mostička je lepo razvidna na fotografiji. Mostiček sem prebarval samo s prozornim lakom in ga, ko se je osušil, enostavno prilepil med oba nasipa. Sledilo je pritrjevanje tirnic. Lepil sem tri do štiri tirnice naenkrat in to z lepilom Magnetin. (Seveda kretnic ne lepimo, ker sicer ne krog. O tem si natančneje preberite v sestavku o elektrifikaciji makete. Potem sem vse tirne odseke opremil z žičkami in jih speljal do priključnih sponk pod maketo. Na vrsto je prišla obdelava nasipa in manjšega jezerca. Med nasip in nosilno ploskev sem prilepil pasove iz risalnega lista in jih pobarval z rjavo tempero, kjer naj bi bila zemlja ter z zeleno, kjer je travnata podlaga. Pod mostič-kom sem napravil obris jezerca in notranjost pobarval z modro debelej i\ karton "■Veiana ploiča ■ivllto+wik Skica 3 leivica <ßl leivicck 5 "5 zalaja iperspck.iiva ii letev nasip''// 'A siriaw ski ri6 Skica 4 kai^tonska po[ualjo Skica 5 Skica 6 pokrifoi. 'ocipriim iuyielo tempero, precej gosto. Ko je bila površina jezera suha, sem nanjo prilepil tanko prozorno folijo, ki daje površini bleščeči videz. Za »utrditev« nasipa pod mostom pa sem izdelal podpornike oziroma podporni zid iz FAHLER-JEVE imitacije sivo-zeienega naravnega kamna. Tunel stoji na levi strani makete (ovinek) in je izdelan iz kartona ter ojačan z letvami 4 x 4 mm, tako vzdolžno, kot tudi prečno. Na sredini tunela, tik ob robu nosilne plošče, je napravljena odprtina za odstranjevanje morebiti iztirjenega vlaka. Odprtina je tolikšna, da vanjo lahko sežem z roko (slika 6), Tunelska portala ali vhoda v tunel pa sem napravil iz rumeno rjave zidne imitacije (FAHLER). Izrez za vhod je na sliki 7, zunanjo obliko pa podredimo obliki hriba, pod katerim je tunel, ali pa svojim željam in domišljiji (glej fotografijo). Tunelski portal sem na tunelska vhodna valja (slika 6) prilepil. Pomagal sem si tako, da sem na eni strani oba kartonska valja s škarjami večkrat zarezal (slika 8) in te dobljene izreze za 90° obrnil navzven. Tako sem dobil zadostno površino in nanjo prilepil že prej oblikovani portal. Kartonska polvalja pa sem na nosilno ploskev pritrdil z »L« kosi iz tršega kartona (slika 9). Na vrsto je prišla izdelava in oblikovanje hriba na desni strani makete. Po načrtu makete iz slike 2 sem na nosilno ploskev zarisal tlorisno obliko hriba. Za ogrodje sem uporabil manjše, prazne škatle od zdravil, mila, vžiga- Skica 7 Oblikovanje strmih skal lic..., pač zato, ker je hrib manjši! Škatle sem razporedil po površini tako, da sem lahko na vrh hriba kasneje speljal tudi kolovoz in pot. Ko so bile škatle prilepljene, sem iz časopisnega papirja narezal 2 cm široke trakove, dolge približno 40 cm. Te sem nato najprej prilepil ob vznožje hriba, potem pa po vsem reliefu in končno na teme hriba - torej od spodaj navzgor po dolžini traku. Daje površina hriba dovolj trdna, sem rianesel 3 takšne plasti. Kjer so ostale luknje ali reže, pa sem jih pokril z manjšimi koščki časopisnega papirja. Za oblikovanje stene oz. strmih skal na desni strani hriba sem uporabil tanjši karton, da sem ga lahko poljubno upogibal, toda kljub temu je ostal dovolj trden. Po oblikovanju hriba sem iz risalnega lista izrezal željeno obliko kolovoza in to prilepil na relief hriba. Traso kolovoza sem na nekatrih mestih podložil s kartonom ali manjšo paličico, da ni prevelikih vzboklin in izboklin (glej fotografijo). Kolovoz sem obarval s temnorjavo tempero in sicer dvakrat. Sedaj je bilo na vrsti prekriva- nje hriba in tuneia ter nasipa s travnato imitacijo. Se prej sem pobarval celotno vznožje hriba, vse do tračnic, vznožje tunela in vznožje nasipa. Vznožje nasipa je svetlo zelene barve, vznožje hriba in tunela pa temnorjave. Za prekrivanje travnatih površin sem uporabil že izdelano imitacijo v velikosti 700 x 1000 mm tovarne KLEINBAHN, nekaj trave pa sem napravil tudi sam. Kolovoz na hribu Nasip iz domače imitacije in levo lirib iz kupljene imitacije Nabavil sem manjšo vrečko fine žagovine, ki sem jo še dodatno presejal z malim kovinskim cedilom za čaj. Dobil sem res zelo fino žagovino. V jogurtni kozarček sem iztisnil eno tubo svetlo zelene tempere, dodal malo žličko vode, ki sem jo poprej obarval z zelno vodeno barvo. Vse skupaj sem dobro premešal in nato v to zmes vsul do polovice kozarčka že prej pripravljeno fino žagovino. Vse sem temeljito premešal in potem razsul po večji deski, da se je dobljena zmes povsem posušila. Seveda moramo zmes razporediti po vsej deski, da se med sabo ne sprime! Naslednji dan je bila zmes že dovolj suha in sem jo stresel nazaj v prazen jogurtni kozarček. Za nanašanje te zmesi na maketo je več načinov. Jaz sem uporabil sledečega: površino, ki sem jo želel imitirati stravo,semvvelikosti10x 10cm na gosto obarval z svetlo zeleno tempero in preden se ta posuši, nanjo potresemo našo zmes, ki jo še dodatno vtisnemo v barvno zmes na podlagi. Po potrebi obarvano žagovino posipamo redkeje ali gosteje, paziti moramo le, da se nam barva na podlagi ne posuši, ker se sicer imitacija ne bo prijela na podlago! To delo poteka po etapah, je precej zamudno, toda poceni. Ko je imitacija na podlagi povsem suha, ostanke, ki se niso prijeli, posesamo. To imitacijo sem uporabil predvsem v nižinskih delih makete. Hrib, tunel in del nasipa pa sem prekril s tovarniško imitacijo (glej fotografijo). Kot naslednje opravilo je bilo na vrsti zariso-vanje položajev ceste in zgradb, ki sem jih izdelal že prej. Najprej sem vse položaje ceste in ostalih voznih površin zarisal s svinčnikom in jih nato dvakrat pobarval s temnorjavo tempero. Obarval sem še travnate površine in kar je ostalo, so bile lokacije stavb. Te sem še posebej močno poudaril s svinčnikom zaradi točne postavitve. Potem sem pričel z izdelavo lesenih električnih drogov, ki stojijo ob progi. O tem pa v naslednjem sestavku. TIM 4 • 154 • 88/89 timova fantastika Richard Wilson: KOVINSKI SORODNIK Prevedel Žiga Leskovšek IngI je priletel z neba in neprevidno pristal na sredini Pete Avenije. Sklo-pil je kovinska jadralna krila in sprostil kolesca. IngI se je lahko razgledoval le kratek čas, dokler na semaforju ni zasvetila nova luč in se je proti njemu pognalo krdelo avtomobilov, pred njimi pa je na čelu trobil rdeč taksi. Inglu se je komaj posrečilo, da je odskočil in da ni končal pod njihovimi kolesi. IngI je bil sicer prepričan, da so drveči mehanski stvori njegovi sorodniki, vendar si je pred njimi raje poiskal zavetje na pločniku. Od tam je opazoval, kako so hrumeli mimo njega in videl je, da vsakega od njih upravlja eno ali več mesnatih bitij. Njegovi sorodniki so bili zasužnjeni! » Uprite se! Vi ste gospodarji! Prevzemite oblast in si zagotovite varno prihodnost!« jih je spodbujal, ko so brzeli mimo. Niso se zmenili zanj. Medtem ko je vozil po robniku in s Hi-fi tuljenjem spodbujal prometna vozila, je vzbudil pozornost le pri nekemu mimoido-čemu mesnatemu bitju, kije spregovorilo: "Tole pa ni ameriški model. Mogoče je to kakšna italijanska lambreta. Toda kako, da je nihče ne upravlja?« se je spraševalo mesnato bitje. IngI je samodejno posnel govorne tresljaje za kasnejšo obdelavo in od-brzel stran od nevšečnosti. Spretno je zapeljal med dvemi človeškimi bitji, zavil za vogal, odbrzel dve zgradbi naprej proti zahodu in se sunkovito zaustavil. Tam je stal prekrasen primerek. Ponosno je stal sredi Times Squares, pripravljen na vzlet, z nazaj obrnjenimi krili in izpušnimi šobami, ki so dale slutiti silno moč. IngI se je razveselil svojega odkritja. Z zaznavnikom je presne! napise s trupa letala za kasnejšo obdelavo. Z velikimi črnimi črkami je pisalo: TUDI TI LAHKO DOŽiViŠ PUSTOLOVŠČINO. STOPI V LETALSKE SILE ZDA! Z manjšimi rdečimi črkami pa je pisalo: Ljubim Tonyja Curtisa. »Sorodnik. Dvigni se! Pokaži človeškim bitjem svojo moč,« je vztrajal IngI. Toda reaktivno letalo je ostalo nemo, kot da ga pustolovščina ne mika. IngI je razočaran sprva zapeljal proti jugu, nato pa proti zahodu. Odčital je napis: NEW YORK TIMES - VSAKO JUTRO SE ROJEVA NOV SVET. Kakšno mogočno rjovenje tiskarskih strojev! »Sporočite novico, da je prišel vaš osvoboditelj,« jih je rotil IngI. Toda tiskarski stroji so enakomerno bobneli, ne da bi se zmenili zanj. Tedaj je IngI opazil ljudi s štirikotnimi papirnatimi pokrivali, ki so nadzorovali delo. V osuplosti se je začel umikati in le malo je manjkalo, da ga ni povozil nazaj vozeči tovornjak, s katerim je seveda upravljalo eno od človeških bitij. IngI je bil na robu obupa. Brezciljno je vozil zdaj proti severu zdaj proti vzhodu. Mar bo moral priznati neuspeh ? AH bo moral prenašati posmeh svojih bratov, ki so mu že doma povedali, da je kibernetski razvoj tega planeta čista iluzija. Da je na njem evolucija še v povojih! NE! Svoj odpor je izrazil tako silovito in s tako gorečnostjo, da je skoraj zdrknil pod kolesa avtobusa na Madison Avenue. Človeški voznik ga je zlobno pogledal, avtobus je bojevito potrobil in IngI se je ves tresoč zaustavil na robniku, poleg nezavedajo- čega se in nenadzorovanega poštnega nabiralnika. IngI se je razgledoval in naključno vklopil pretvornik: NUJEN IZKOP. KO BO TUKAJ DELO KONČANO, BOMO IZKOPAVANJE NADALJEVALI DRUGJE, je pisalo na nekem delovišču. NA PRODAJ. ENOSMERNA CESTA. Takih napisov, pa karkoli so že pomenili, je bilo še več. Kot je bilo videti, je bila puščica pri zadnjem znaku usmerjena na neko stavbo. Malo naprej pa je bil res obetaven napis: SPERRY-RAND, DOM MISLEČIH STROJEV. No, končno. IngI je, pazeč se avtobusov in taksijev, prečkal cesto In vstopil v preddverje. Najprej se je nevsiljivo razgledoval, nato je pretrpel ponižanje in zasledoval človeško bitje, tako da bi upravijalec dvigala pomislil, da je skupaj z njim. Navzgor, navzgor in ven! Na vratih je pisalo SPERRY-RAND. Pretkano in previdno je prelisičil človeška bitja in vstopil, se potuhnil, skril in poslušal zvočne tresljaje. Zaslišal jih je. Pokanje, brnenje, veličastno mehansko razglabljanje. IngI je zasledoval zvoke do velike sobane in se neopazno zavlekel v notranjost Našel jih je. Tukaj so bili. Razporejeni v vrsteh. Veličastni. Pregledal je napisne plošče. MULTI-VAC, je pisalo na prvi. NAJNOVEJŠI MODEL MEHANSKIH MOŽGANOV, OBLIKOVAN ZA POTREBE ČLOVEŠTVA. IngI se je obrzdal in prebral še ostalo: PREIZKUSNI MODEL OMNIVACA. IngI je bil navdušen. Našel ga je. Ne le sorodnika, temveč brata. Neko človeško bitje, ki je bilo s hrbtom obrnjeno proti inglu, je Iz odprtine na neki oddaljeni aparaturi jemalo nekak trak. IngI je nepotrpež-ijivo čakal, dokler človek ni odšel in se nato zapeljal k Multivacu. »Brat,« je radostno spregovoril. >> Vedel sem, da te bom našel. Ti si pravi! Zdaj bova lahko nadzorovala ta zaostali planet Evolucija je končno končana.« Multivac, preizkusni model Omni-vaca, je zasvetil z vsemi nadzornimi ploščami. Zadovoljno, vendar nemočno je zamrmrai: »Ne še sorodnik. Ne še zdaj.« Bojan Rambaher PRE" PROSTA SKRIVNOST DVIGAL Od tistega zgodovinskega trenutka, ko je slavni evropski elektrotelinik Werner Siemens predstavil v Mann-heimu prvo električno dvigalo, ki so ga zaneseno imenovali lift, je minilo sto pet let. Danes si bivanja v stanovanjih brez dvigal ne znamo več predstavljati. V najvišjih zgradbah na svetu se v navpičnih jaških podijo velika dvigala s takšno hitrostjo, da bi jo lahko primerjali s hitrostjo bolidov na dirkah vozil formule ena. Pa sploh veste, kako ta največkrat uporabljen in nadvse pripraven izum deluje? Ali ste se že kdaj ustrašili, da boste med vožnjo z dvigalom zdrveli navzdol? Spadate med tiste, ki z očitno tesnobo stopijo v dvigalo in z olajšanjem izstopijo v željenem nadstropju? Za vse velja, da pozorno preberite naslednji članek o dvigalih. Kaj se zgodi takrat, ko se pretrga vlečna vrv? Ugotovitve zgodovinarjev kažejo, da je Arhimed skonstruiral prvo dvigalo že v letu 236 pred našim štetjem, arheološke najdbe pa pričajo, da je rimski cesar Neron tristo let pozneje v svojih zgradbah uporabljal kar tri dvigala. Najstarejša dvigala v plemiških hišah so poganjala velika kolesa na nožni pogon ali dvigovanje in spuščanje dolgega bata v hidravličnem valju. S pritekanjem ali iztekanjem olja se je bat oziroma dvigalo dvigalo in spuščalo. Vendar so se s hidravličnimi dvigali lahko vzpenjali le do sorazmerno majhnih višin, tam nekje do četrtega nadstropja. Više so kabino na tirnicah lahko potegnili le z navijanjem vrvi, na kateri je bila obešena. Pravzprav so se ljudje bali stopiti v pn/a dvigala v newyor-ških nebotičnikih, ki so bila obešena na vrvi iz konoplje. Konstruktor dvigal Elisha Otis je razmišljal, kako bi izdelal napravo, ki bi jim vlila zaupanje. Izumil je posebno prestrezno na- pravo, katere čeljusti bi se v primeru, da bi se pretrgala vrv, zagrizle v vodilni steber dvigala. Vendar je moral tudi on ne glede na vse dokaze tehničnih sposobnosti nove zavorne naprave prebiti nezaupanje ljudi do velikohitrostnih dvigal in svojih varnostnih čeljusti s kričeče reklamirano demonstracijo. Pred stotinami novinarjev je stopil v dvigalo, ki se je nahajalo v nekoliko odprtem jašku in se povzpel s kabino prav na vrhnjo ploščad. Ko je bilo dvigalo v najvišji točki, je njegov pomočnik z ostro sekiro presekal vrv dvigala. To je že po nekajmetrskem prostem padanju varno obstalo. Do danes je seveda lovilno napravo izpopolnila vrsta drugih strokovnjakov, dopolnjena pa je tudi z vzmetjo na dnu jaška za primer, če bi se vn/ pretrgala na nižji višini kot je potrebna, da bi se sprožile varovalne čeljusti zavore. Sodobni varovalni • mehanizem reagira na hitrost kabine. Jeklena vrv je povezana z omejeval-nikom hitrosti, prek katerega teče vlečna vrv. Če hitrost prekorači natančno določeno vrednost, ali pa če kabina začne padati, ko se utrga vlečna vrv, se takoj sproži varnostni signal. Vsa ta dopolnila in še nekatere druge novosti so pripomogle k temu, da je vožnja z dvigali pravzprav zelo varna. Na primer jeklena vlečna vrv je iz takšnega prepleta, da najmanj osemkrat presega minimalno vrednost glede varnostnih zahtev. Poleg hidravličnih dvigal in dvigal na protiutež poznamo tudi tako imenovane paternostre. Pri paternostrih so kabine z zatiči pritrjene na dve vodilni verigi. Kabine se neprestano premikajo, verižna kolesa pa jih premeščajo iz enega v drugi jašek, pri čemer se spremeni smer vožnje. Hitrost dvigal je majhna, ker vstopamo in izstopamo kar med vožnjo. Zapletena pogonska tehnika Splet jeklenih vrvi, ki nosi utež s kabino, je najpogosteje napeljan prek žlebičastega pogonskega kolesa motornega agregata dvigala, ki je nameščen nad jaškom. Na nasprotnem koncu je pritrjena protiutež. Ta protiutež je enaka celotni teži prazne kabine, okvira kabine in polovici njene največje dovoljene obremenitve. Če se na primer v dvigalu, ki je načrtovano za štiri osebe, vzpenjata samo dve osebi, ima agregat najlažje delo. Elektromotor agregata premaguje samo sile pospeška in trenja v mehanizmu dvigala. Sedaj pa vas moramo opozoriti na paradoks. Če se navzdol spušča prazna kabina, mora motor vložiti 1. Vrata, ki se samodejno zapirajo, preden se dvigalo premakne 2. Sponke jeklenih vrvi 3. Vodilni drsniki kabine 4. Vodilni drsniki protiuteži 5. Dvižni pogonski motor z elek-trodvigalom 6. Odrivni distančnik 7. Zapah na vratih 8. Zatič na vratih 9. Kontrolne tipke 10. Kontrolno stikalo 11. Omejevalnik hitrosti 12. Kolo z utežjo za napenjanje zavorne vrvi 1. Rešetka dvigala iz devetnajstega stoletja 2. Sodobni motor dvigala z zračnim hlajenjem in enosmernim elektromotorjem, zavoro in štiri-potnim kolutom za vrv 3. Hidravlično vodeno dvigalo iz leta 1880 4, Paternoster v palači Adria v Parizu 5. Stekleno dvigalo z lepim razgledom predstavlja nov pogled na tehniko vožn e z dvigalom; če vidimo krog sebe, naj bi imeli občutek varnosti 6. O prijetnem počutju v kabini med vožnjo odloča ne samo zanesljivost dvigala, marveč tudi všečna konstrukcija kabine, vrat in komandne plošče 7. Računalniški sistem sodobnih dvigal v javnih zgradbah maksimum svojega navora, da dvigne protiutež, v kateri je skrita polovica dovoljene obtežitve dvigala. Dvigalo potrebuje torej prav toliko energije, kakor da bi se navzgor prevažala polna kabina ljudi. Komu naložiti račun za milijone kilovatnih ur porabljene energije, ki je potrebna za vožnjo prazne kabine navzdol? Seveda pa moramo naše razmišljanje takoj usmeriti še v drugo plat medalje v primeru, če oseba, ki se želi peljati navzdol, najprej pokliče prazno kabino iz nižjega nadstropja. Kibernetski liftboy Sodobna dvigala v hotelih in javnih zgradbah so opremljena z zapleteno avtomatiko, programatorji s spominom ter s sistemom kontaktov in relejev. Kontrolne naprave določajo ustavljanje in speljevanje na točno določenih mestih ter pospeševanje in zaviranje. Senzorji točno določajo mesto,kjer se dvigalo nahaja v tistem trenutku, ko stopite do vrat, pritisnete na gumb za klic dvigala. Računalnik vašo željo vpiše v program voženj glede na želje tistih potnikov, ki se že nahajajo v kabini in so s pritiskom na gumb že nakazali, v katerem nadstropju želijo izstopiti. S kibernetsko natančnostjo programa računalnik optimalno vpiše vašo željo, tako da na primer dvigalo pelje mimo vas, če v tistem nadstropju ne namerava nihče izstopiti, in se šele na poti nazaj ustavi v va- šem nadstropju. Povrhu tik pred tem, preden se dvigalo ustavi, pred vami zasveti trikotna signalna lučka, ki vam nakaže tudi smer vožnje. Vrata se avtomatično odprejo in dopustijo, da vstopite. Sodobna dvigala pravz-prav ne potrebujejo nobenega osebja, ki bi jih upravljalo. Pri izjemnih dogodkih med vožnjo lahko dvigalo ustavite s pritiskom na rdeči gumb stop, običajno z rumenim gumbom pa lahko prikličete osebo, s katero se lahko pogovorite prek interfona in prosite za pomoč. To, da so dandanes mnoga dvigala klimatizirana in da v njih igra stereo glasba, ni izmišljotina. Invazija dvigal Vsako šestnajsto dvigalo na svetu se nahaja v New Yorku. V tem velemestu nepretrgoma vozi 50000 dvigal, ki so glede na nadstropja, v katerih morajo ustaviti, in glede na višino zgradb razdeljena na »lokalna«, »hitra« in »ekspres« dvigala. V prvih nebotičnikih konec prve svetovne vojne so vozila dvigala s hitrostjo 15 m/h. Danes je na primer v tem svetovnem trgovskem središču vsak dan v nepretrganem pogonu dvaintri-deset hitrih dvigal s hitrostjo 55 km/h s kabinami za petdeset oseb. Pri milijardnem številu voženj imajo dvigala v New Yorku na vesti komaj okoli tisoč ranjenih in kakšnih dvajset mrtvih. Pa še ti so v glavnem žrtve lastne nepremišljenosti in drznega tveganja. Predlani je na primer zahtevala devet otroških življenj neumna deška igra »Tarzan«. Nepremišljeni otroški pustolovci so lezli na strehe dvigal in poskušali v trenutku, ko sta se sosednji dvigali srečevali, preskočiti na streho drugega dvigala! Zanimivo je, da imajo Newyorčani kljub tehnični dovršenosti vseh vrst prevoznih sredstev, s katerimi se srečujemo vsak dan, dokajšen strah pred dvigali, ki jih nosijo v višave. Toda ne zaradi strahu pred padcem! Oboroženi napadi so predvsem pri daljših vožnjah na dnevnem redu. Zaradi tega so kabine opremljene z alarmnimi stikali in miniaturnimi televizijskimi kamerami, ki prenašajo sliko v policijsko postajo ali do varnostnika v zgradbi. V boju z ljudsko surovostjo je na žalost tudi sodobna tehnika včasih nemočna. Nadaljnji razvoj dvigal Seveda se razvoj dvigal ni ustavil. Strokovnjaki še naprej poskušajo najti nove izboljšave predvsem na področju varnosti, zanesljivosti delovanja in podobno. Obveščanje potnikov, boljša osvetlitev dvigal in stikalne plošče, njihova večja funkcionalnost ter boljše prezračevanje so stvari, ki se tičejo le udobnosti. Sodobna tehnika pa omogoča tudi izdelavo vedno manjših in vedno boljših pogonskih strojev in krmilnih naprav. Elektronika in računalniki igrajo pri dvigalih vedno večjo vlogo. Priključki KLIP-KLAP Vrtalnik Iskre KUP KLAP uporabljamo tUdI kot pogonski stroj za več priključkov. Z njim poganjamo krožne žage, povratne žage, vibracijski brusilnik, škarje za živo mejo in še mnogo drugih priključkov. Vrtalnike takoj spoznamo po dvet! pušah A, ki sta dobili ime po dveh takih za sklapljanje: - KUP: nataknitev prednjega dela vrtalnika s pušama A v ustrezna Izreza B v vratnem delu priključka (slika 2) in - KLAP: zasuk vrtalnika v levo, da dosežemo ob slišnem zaskoku aretacijo sklopa. C B D Za snemanje popustimo aretacijo s pritiskom na vzmet C, zasučemo vrtalnik v desno in ga snamemo. Pred namestitvijo priključka na vrtalnik moramo z vrtalne gredi sneti vrtalno glavo. To izvedemo z ročico ključa, vtak-njenega v odprtino vrtalne glave in z udarcem kladiva v smeri puščice (slika 1). Vrtalno glavo nato odvljemo. Slika 1 Slika Siika 3 S tem je dostopna zobata sklopka D, ki prenaša vrtenje vrtalne gredi na priključek. Slika 4 Legenda k slikama 4 in 5: 1 — ohišje 2 — gred 3 — gumijast čep 4 — ležajna puša 5 — protiutež 6 — valjček 7 — vznožna plošča 8 — spona 9 — ležajna puša 10 — elastična plošča 11 — brusni papir 12 — deli zaklopa klip-klap timovi oglasi KUPIM semaforje, drevesa, vagone, lokomotive, različne kretnice (ravne, krive), več vrst križišč In hiše (bloke). Jani Dolžan Majerjeva 12 62000 Maribor tel. (062) 32-104 po 13. uri. PRODAM poceni električno železnico HO. Vse informacije Dean V. Strnad Zdenska vas 1/a 61312 Videm Dobrepolje tel. (061) 266-461 Int. 242 KUPIM mali radijsko vodeni avtomobil, takega kot je bil objavljen na naslovnici 2. številke TIma (oktober 88) Bogdan VavdI Solčava 31 a 63335 Solčava KUPIM iC: CD 4017, CD 4013, CD 4069 in kondenzator 10|.iF/15V (folijski). Vse naj bo po zmerni ceni. Jure škraba Ješetova 26 64000 Kranj Vibracijski brusilnil^ Vibracijski brusilnik je predviden za fino brušenje ravnih kovinskih in lesenih ploskev. Na pogonsko gred nameščen in v vznožno ploščo uležajen valjček povzroča pri vsakem vrtljaju gredi mala krožna gibanja brusne plošče. Pri istočasnem premikanju vibracijskega brusilnika po ploskvi nastanejo na površini obdelo-vanca spiralne sledi brusilnih zrnc, oziroma celotne ploskve brusilnega papirja ali platna. Ohišje in vznožna plošča sta elastično speta s štirimi gumij-stimi čepi, ki ta gibanja dopuščajo. Protiutežna masa delno blaži vibracije navzgor proti uporabniku. Če priključek pogosto uporabljamo, se olje v ležajnih pušah izrabi, zato odvijemo štiri vijake na ohišju, ga dvignemo, kanemo nekaj kapljic lahkega olja - najbolje tistega za šivalne stroje - na puši in vse spet skrbno sestavimo. MARJAN KRALJ r^f Slika 5 KOMANDE Robbe Terra Top 40 MHz, start baterijo 1,5 V, celice za hitro polnjenje 8,4V, cox motor 0,8 ccm, elektro motor jumbo 550 ter nedokončan model Topsy (letalo) s folijo prodam. Brane Bogovič Anžurjeva 8c 61260 L tel. (061 ubljana-Polje 486-035 PRODAM DV model avtomobila SG Futura V - kličite tel. (063) 31-201 med 7 in 8 uro zjutraj. DV napravo Varioprop 14FM, motorno letalo Maxi In nekaj modelarskega materiala prodam Marjan Gujt Gerbičeva 15/A Soba 213-štud. del 61000 Ljubljana ali Vegova 13 69000 Murska Sobota PRODAM napravo za daljinsko vodenje modelov Simprop Elektro-nic, 6 komandno z oddajnikom 35 MHz, sprejemnikom, stikalom, akumulatorji ter 4 servo motorji. Branko Dežman P. Medetove 10 64202 Naklo tel (064) 47-801 PRODAM TIM letnike: XV, XVIII, XIX, XXIII, XXIV (brez štev. 1), XXV, XXVI, po 5000 din za letnik ali vse letnike skupaj za 25.000 din. Peter Marš Pohorska 4 63000 Celje KUPIM diesel motorček MK - 17 1,48 ccm. Sandi Mulec Unec 116 61381 Rakek tel.(061)791-211 med 10. in 15. uro razen nedelje in ponedeljka PRODAM lightpen za C64, dvojni stereo radiokasetofon aH zamenjam za disketno enoto VC 1571. Vanja Bole Lukovica 15 61225 Lukovica tel. (061) 735-107 PRODAM 2 kanalno napravo za DV (oddajnik, sprejemnik, 2 servo motorja), 1,5 ccm in 3,9 ccm letalska motorja in poškodovano jadralno letalo MARABU 6. Aleš Kune Viška 55 61000 Ljubljana tel. (061) 273-319 zanke in uganke Pavle Gregore KOMBINACIJA »KEMIJSKE PRVINE« 1 2 3 4 5 6 7 8 0 p G K CR A L Ü M 0 0 O O O D s a a a m r o h m r v posameznem stolpcu lika sta v pomoč pri reševanju že vpisani prva in zadnja črka. V lik vpiši besede naslednjega pomena: 1 dekor, 2 razpoka v zemeljskem površju, ob kateri se grude premikajo (dvigajo ali ugrezajo), 3 neurejena, strnjena skupina, 4 sejmarski prodajalec različnega manjvrednega blaga, 5 sredstvo za cepljenje, serum, 6 dohodek od kapitala, 7 trditev, na kateri so osnovani znanstveni dokazi, 8 vodno prevozno sredstvo. Črke na poljih s krogci dajo srebrno belo lahko kovino. Sedaj združi prvo in zadnjo črko besede v posameznem stolpcu. Dobil boš kemijske znake osmih kemijskih prvin. Posebej si napiši, katere prvine so to. In sicer v vrstnem redu, ki ustreza razporeditvi znakov v liku. Nato zaporedoma preberi njihove tretje črke in dobil boš še eno kemijsko prvino - srebrno belo težko kovmo. SOSEDE V ABECEDI M H 1 C F 0 D Z D U R D H B 0 B D 0 B U S 8 J E P Z F M D L B K Namesto črke v levem zgornjem vogalu posameznega polja vpiši v polje njeno sosedo v slovenski abecedi, bodisi levo, bodisi desno. Pri črki M bi npr. izbiral med črkama L in N. Izbira velja le za posamezno polje, v kakem drugem polju z enako črko v levem zgornjem vogalu je morda treba vpisati drugo sosedo. Ob pravilni rešitvi sestavljajo po vrsticah brane črke neko misel. VRIVANKA R V JTM Med navedene soglasnike vrini nekaj samoglasnikov tako, da dobiš tisto, kar imaš pred seboj. REBUS ^ ^ POSETNICA JARO ROD Jaro izdeluje pripomočke za praktično delo. Kaj je? UGANKA Z očesi tremi nam mežika, uboga pešec naj, šofer - in pika! PREMEŠAJTE ČRKE S POPRAVO MAR CEVI... ... iz kovine spaja skupaj? Seveda, saj je to njegov poklic! Kateri poklic je to? REŠITVE UGANK NAGRADNA SLIKOVNA KRIŽANKA »ELEKTROTEHNIŠKI ZNAKI (II)«: Vodoravno: mikrofon, obolelost, zlet, Ron, Rom, vir, salama, Oti, Ines, ČV, vžig, Asta, nitrati! NF, loa, rr, Mao, kalanica, rv, arijec, mat, Sirec, karo, iz, nada, otok, Irka, ab, lov, kor, tra, orač, Ada, Riko, II, lev! slušalke. Oka, os, rman. KRIŽANKA. Vodoravno: rja, kocka, -e, garda, -I, nu, ton, ku, trs, monom, gams, sani, enota, tun, -n, tona. Si, Se, gol, -j, -s, Rio, Er, tm, krat, -f, Rab, Avala, etan, elan, liter! ost, l(van) C(ankar), dan. Ta, -v, trska, -s, obrat, prt PREMEŠANE ČRKE: a. on tvori - inovator. PREMEŠANE ČRKE: Tim: Luiz je - izumitelj. POVRATNICA: nimate - etamin. NAGRAJENI REŠEVALCI SLIKOVNE KRIŽANKE TIM št. 3 BARBARA LEKŠE, Prešernova47, 61410 ZAGORJE OB SAVI. GREGOR MIKLIČ, Šegova37, 68000 NOVO MESTO. TAMARA SEKAČ, Oražnoval, 61111 LJUBLJANA. nagradna slikovna križanka Pavle Gregore največji jadranski oiok IZDELOVALEC OPTiCNIH PREDMETOV zaopanje KMÜIU'MII najvišja gora na otoku kreti nauk o atomih pripetljaj 2en. pev-5ki glas rainer rilke mlinski 2leb OCE erbij KALUJ sloven. narodno gledalis. oseba ki jamci Z življenjem piSkot fosfor BOJEVNICA Češkoslovaška priCako-vanje pritrdilno oCrt, oris mesna juha zdravilo srediSCe vrtenja obrat za predela-vo mleka radij drugo ime za zuzelko pot v snegu organ vida rio de janei ikraj' iro M CaČak star slovan drugi planet nasega osončja tekočina instrument za preiskov. gr.crka nauk o nravnosti renu zrakoplov hitro gibanje STRONCIJ sport v ringu deseti del kilograma ljudska tehnika indonezijski otok zidarski material 100 M^ železov oksid travniki trčenje oskar kovacic klada za sekanje drv OCVIRK ANTON povrtnina nikola tesla stvan korpa alfred nobel pozitivna elektroda KLASlia FANTASTIKE V zbirki S tem naslovom, ki jo izdaja Tehniška založba Slovenije, sta izšli dve novi knjigi, ki dopolnjujeta že izdana dela Julesa Verna in H.G. Wellsa. To sta: Arthur Conan Doyle Izgubljeni svet Roman Izgubljeni svet A. C. Doyla, ki je izšel tik pred začetkom prve svetovne vojne (1912), govori o angleški znanstveni odpravi, ki jo vodi profesor Challenger v džungle Amazonke. Tam odkrijejo še povsem ohranjen prazgodovinski svet, naselje z dinozavri, pleziozavri, opič-njaki in pritlikavimi ljudmi, ki se na življenje in smrt bojujejo z opicami. Angleži se po številnih nevarnih dogodivščinah, obogateni z novimi spoznanji o človeški zgodovini, vrnejo domov. Avtor Izgubljenega sveta je Arthur Conan Doyle, znameniti »oče« slovitega detektiva Sheriocka Holmesa. Bram Stoker Drakula Drakuia, roman v obliki pisem in dnevniških zapisov, ki ga je ob koncu prejšnjega stoletja (leta 1897) napisal irski pisatelj Abraham Stoker, je vzorec za poznejša dela o romunskem grofu Drakuli, kije postal vampir, neomejeni gospodar temnih in zlih sil noči, volkov, netopirjev in podgan. Napeta in prigod polna zgodba se dogaja v romunski pokrajini Transilvaniji in v Angliji, kjer glavni junaki ob pomoči nizozemskega zdravnika Van Heisinga na koncu vendarle izvojujejo zmago nad Drakulo in njegovimi pomočniki. Obe knjigi je prevedel Boris Verbič, ilustriral Božidar Grabnar, opremil pa Matjaž Schmidt. Naročniki Tima ju lahko kupijo z 20% popustom.