97 Glasnik SED 63|2 2023 Poročila Manca Filak* * Manca Filak, mag. etnologije in kulturne antropologije, mlada raziskovalka, ZRC SAZU, Inštitut za slovensko narodopisje; manca.filak@zrc-sazu.si. Poletna šola Vizualne etnografije, ki od leta 1997 poteka v okviru Avdiovizualnega laboratorija Inštituta za slovensko narodopisje ZRC SAZU je oblika izvenšolskega izobraže- vanja na področju sodobnih metod snemanja avdiovizual- nega gradiva, analize in montaže prezentacijskih izdelkov, v prvi vrsti etnografskih filmov. Namenjena je študentom, muzealcem, mentorjem in raziskovalcem, ki bi pri svojem delu želeli uporabljati videokamero. Namen šole je, da z vabljenimi domačimi in tujimi predavatelji širi znanje in izkušnje s področja metodologije in prakse vizualnih raz- iskav. Slušatelji in slušateljice oz. študentke in študentje (povečini z Oddelka za etnologijo in kulturno antropo- logijo) na desetdnevni delavnici v prostorih ZRC SAZU pod vodstvom mentorjev izdelajo kratek raziskovalni film. Letošnji mentor delavnice je bil italijanski filmski ustvar- jalec in neodvisni raziskovalec Mauro Bucci, ki deluje na področju vizualne antropologije. Ukvarja se z možnostmi filmskega medija pri preučevanju in razumevanju člove- ških izkušenj in kulturnih praks. O etnografskem filmu je pisal v italijanskih in mednarodnih knjigah in publikaci- jah. V odil je več seminarjev in delavnic o teoriji in tehni- kah reprezentiranja družbenih pojavov v filmu. Gledalci in gledalke so si njegov film Hotel Splendid (2016), ki naslavlja tematiko migracij afriških beguncev v Evropo, lahko ogledali leta 2017 na festivalu Dnevi etnografskega filma v Slovenski kinoteki. Ostali mentorji letošnje šole so bili Ana Sarah Lunaček iz Oddelka za etnologijo in kul- turno antropologijo Univerze v Ljubljani ter Miha Peče in Manca Filak iz Avdiovizualnega laboratorija Inštituta za slovensko narodopisje ZRC SAZU. Prve tri dni delavnice so slušateljice in slušatelj (skupno šest udeležencev) poslušali predavanja o etnografskem filmu, longitudinalnih raziskavah s kamero in etiki tovr- stnega raziskovanja. Predavatelj Mauro Bucci je govoril predvsem skozi osebno perspektivo snemanja in montaže že omenjenega filma Hotel Splendid (2016) ter drugega celovečernega projekta The Strong Man of Lorang (»Silak iz Loranga«; 2022). Slušatelj in slušateljice so si ogledali oba filma, po ogledu pa je sledila intenzivna razprava o različnih vidikih snemanja in raziskovanja s kamero, predvsem glede odnosa s protagonisti v filmu. V prvih dneh so imeli udeleženci poleg projekcij in predavanj tudi vaje s kamero, v okviru katerih so morali z nekaj posnet- ki prikazati določeno dejavnost po lastni izbiri in jo pod vodstvom mentorja montirati. Vaja je bila študentom všeč, saj so lahko na praktičnem primeru lastnih posnetkov pre- poznali, na kakšen način bi bilo bolje snemati v prihodnjih dneh delavnice. Po treh dneh teoretičnega uvoda, ki je po- tekal v prostorih ZRC SAZU, so študentje glede na izbra- ne teme svoje delo nadaljevali izven učilnice. V parih so snemali na treh lokacijah v Ljubljani, in sicer v antikvari- atu Cunjak na Gallusovem nabrežju, v vinoteki Štorija na Trubarjevi ulici ter postavitev razstave v galeriji Dobra- Vaga na mestni tržnici. V naslednjih dveh oz. treh dneh POLETNA ŠOLA VIZUALNE ETNOGRAFIJE Ljubljana, 8.–16. julij 2023 Mauro Bucci študentom predstavlja svojo snemalno opremo (foto: Manca Filak, ZRC SAZU, 9. 7. 2023). Študentki med vajo snemanja (foto: Manca Filak, Novi trg v Ljubljani, 10. 7. 2023). Glasnik SED 63|2 2023 98 Poročila Manca Filak so na podlagi praktičnih napotkov za uporabo kamere po- sneli gradivo za svoje izdelke. Kljub razmeroma krajšem času za snemanje, ki ga omogoča delavnica, so študentje večinoma uspeli ustvariti zelo dober stik s protagonisti in protagonistkami. Najintenzivnejši del poletne šole navadno nastopi v dru- gem delu delavnice z montiranjem video gradiva. Tudi tokrat so udeleženci spoznali, kako težko je v razmeroma kratkem času končati film, s katerim bi bili zadovoljni ta- ko avtorji kot tudi mentorji in protagonisti filma. Navadno je v teh dneh pri študentih in študentkah čutiti zagnanost in močan angažma, a tudi utrujenost zaradi celodnevnega dela za računalnikom. V času montaže smo za udeležence delavnice pripravili še posebno projekcijo filma Skin has Eyes and Ears (»Koža ima oči in ušesa«) iz leta 2014 ter pogovor z avtorico Danielo Vavrovo, ki je trenutno zapo- slena kot kuratorka v avstralskem Muzeju Cairns. Film je študentom omogočil vpogled v raznovrstnost pristopov na področju etnografskega filma, zanje pa je bila zanimi- va tudi avtoričina izkušnja prepleta snemanja s kamero in raziskovalnega dela, saj je Vavrova svoj film posnela kot del doktorske disertacije z istim naslovom. Končni filmi, ki so bili v družbi Naška Križnarja predstavljeni zadnji dan delavnice, so si različni tako v vsebini kot tudi v pristopih. Ker gre v osnovi za pedagoški proces, so za delavnico po- membne končne evalvacije, kjer študentje slišijo analizo mentorjev, a tudi podelijo lastne izkušnje o delavnici. Na tem mestu se zahvaljujem vsem sodelujočim za vztrajnost in navdih, letošnjemu mentorju Mauru Bucciju ter soor- ganizatorju, Avdiovizualnemu centru Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Skupinska fotografija slušateljev in slušateljic z Naškom Križnarjem, Miho Pečetom in Maurom Buccijem (foto: Manca Filak, Atrij ZRC, 16. 7. 2023).